Teleurstellende bezoekcijfers Holland Festival Den Haag Frankrijk beperkt aantal films op televisie Stoffelijke resten van Bartok nu in Engeland Met welke schrijver gaat u op vakantie? ZALEN GEMIDDELD SLECHTS VOOR HELFT BEZET INXS bezorgt geen kippevel bioscopen Gedreven spel in Brahms door conservatorium-orkest KUNST VRIJDAG 1 JULI 1988 PAGINA 9 Ad Roland weg bij TROS HILVERSUM Radio 3-diskJockey Ad Roland, die bij de TROS verantwor- delijk is voor de Nederlandstalige po pulaire muziek, zal met ingang van 1 oktober deze omroep verlaten. Hij gaat zelfstandig radioprogramma's maken in binnen- en buitenland. Ro land, op Hilversum 3 een van de weini ge voorvechters voor het Nederlandse lied, presenteerde de programma's Pol- derpopparade, Europarade, Nederland stalige Top Tien, Gouden Uren, Neder lands Hitwerk en Krieken met Adje. Nederlands Hitwerk, op de vrijdagmid dag tussen 17.00 en 18.00 uur via Radio 2, zal met ingang van 1 oktober worden overgenomen door Chiel Montagne, die ook het programma Op volle toeren presenteert op de maandagochtend via Radio 2. FOTO: DIJKSTRA Annette van Trigt van VOO naar VARA HILVERSUM Programmamaak ster Annette van Trigt verlaat na tien jaar Veronica. Zij stapt met in gang van het nieuwe seizoen over naar de VARA waar zij eveneens, radio- en televisieprogramma's gaat maken. Annette gaat onder meer op zater dag tussen tussen 11 en 12 uur voor de VARA-radio een programma maken waarin sport en de media centraal staan. Over haar werk zaamheden op televisie kon de om roep nog weinig zeggen. Annette van Trigt maakte voor Veronica on der meer radio-programma's zoals „Kletskop", „Countdown Café", „De Stemband" en het tv-programma „De tic van...". Ahnette van Trigt. FOTO: DIJKSTRA SOUTHAMPTON De stof felijke resten van componist Bela Bartok zijn donderdag per boot vanuit de Verenigde Staten in het Engelse Sout hampton aangekomen. Bartok, die in 1945 in New York over leed en daar ook werd begra ven, zal worden herbegraven in zijn geboorteland Hongarije. De Queen Elizabeth 2 werd in de haven van Southampton opgewacht door Hongaarse di plomaten en andere regerings vertegenwoordigers. Later -donderdag vond een herden kingsconcert plaats in de Tur ner Sims concerthal van de plaatselijke universiteit. Het concert was gratis toeganke lijk. De kist met de stoffelijke resten van Bartok wordt op de reis naar Hongarije begeleid door de beide zonen van de componist, de 64-jarige Peter uit Florida en de 78-jarige Bela uit Boedapest. Bartoks resten werden op 21 juni op de New- yorkse begraafplaats Ferncliff opgegraven en zullen op 7 juli in Boedapest voor de tweede keer ter aarde worden besteld. Vrijdag zal de reis naar het Europese vasteland worden aangevangen. Allereerst wordt Frankrijk aangedaan, gevolgd door Westduitsland, Oostenrijk en ten slotte Hongarije, waar Bartok op 25 maart 1881 het levenslicht zag. NOB moet 800 banen kwijt «JLVERSUMHet NOB (Nederlands Omroepproduk- r tie Bedrijf) moet 600 banen kwijt. Dat is het resultaat van een onderzoek dat bu reau MacKinsey heeft ver richt in opdracht van het NOB dat per 1 januari 1991 zijn omzet moet halen uit vrije concurrentie met ande re audo-visuele produktiebe- drijven. Tot die datum heeft het NOB de zekerheid, dat -het'75 procent van de televi sie-programma's en alle ra dioprogramma's van de Ne derlandse omroepen mag verzorgen en produceren. Wanneer 600 functies komen te vervallen, zoals MacKin sey adviseert, zal dat, vol gens het NOB gebeuren zon der gedwongen ontslagen. Om dat voor elkaar te krij gen wordt gedacht aan het privatiseren van een aantal niet-direct produktieve NOB-onderdelen zoals Civie le Zaken, restaurants, bewa king, wagenpark en bedrijfs brandweer. Het sanerings plan is vanmiddag de onder handelaars van de omroep benden voorgelegd. (ADVERTENTIE/ (kul ii nat Hortus Aufiw op vtaKodU ilut Rninc? Kn iml Jan Wolkers rmig naar Ocjjtywst? SdirijuTS zijn uvspi- nnml m'/rlsdup. Ook op vakaiili VAN STOCKÜM, BELINFANTE& COEBERGH BOEKVERKOPERS VENESTRAAT U. PASADENHA- PASSAGE. TELEFOON 656808. Literatuur, kunst, schaken, woorden boeken, automatisering, rechten, econo- MF.LRDAN50.000TimSINVOORR.AAD DEN HAAG/AMSTER DAM Het Holland Festival, dat zich in 1988 voor het eerst sinds jaren niet alleen in Amster dam maar voor een klein deel ook in Den Haag heeft afgespeeld, heeft dit jaar minder volle za len getrokken dan de ja ren daarvoor. Vooral in Den Haag bleef de bezet tingsgraad van de zalen waar concerten en voor stellingen werden gege ven achter bij de ver wachtingen. De balletten van Nederlands Dansthe ater en Nationaal Ballet niet meegerekend (die waren uitverkocht), wa ren de zalen in Den Haag slechts gemiddeld voor 54 procent gevuld. Festivaldirecteur Ad 's-Gra- vesande maakte gisteren be kend dat de zalen die tijdens het Holland Festival in Den Haag en Amsterdam werden gebruikt, een gemiddelde be zettingsgraad van 75 procent bereikten. Dat is zeven pro cent minder dan vorig jaar en zes procent minder dan in 1986, jaren waarin Den Haag nog niet meedeed. De vraag of Den Haag volgende jaren opnieuw zal meedoen aan het Holland Festival, zal pas na een evaluatie door zowel de leiding van Holland Festival als de gemeente Den Haag wordep beantwoord. De Haagse gemeenteraad zal hierover in oktober een be slissing nemen. Tijdens een onlangs gehouden vergade ring van de commissie cul tuur van de gemeente Den Haag bleek overigens dat de raadsleden, als door de be perkte financiële middelen een keus moet worden ge maakt, liever het gemeente geld besteden aan het twee jaarlijkse Holland Dans Festi val dan aan het Holland Fes tival zelf. Het Holland Dans Festival, vorig jaar voor het eerst gehouden, kon zich ver heugen in uitstekend bezette zalen. Het wordt eveneens georganiseerd door de men sen die verantwoordelijk zijn voor het Holland Festival. Kleiner In totaal trok het Holland Festival in Amsterdam en Den Haag dit jaar 56.195 be zoekers. Volgens 's-Gra ve sande zegt dit cijfer niet zo veel, omdat het festival dit jaar met 70 voorstellingen en 28 produkties veel kleiner was dan vorig jaar, toen het Holland Festival deel uit maakte van de manifestatie Amsterdam Culturele Hoofd stad van Europa. Off Hol land, de margetheater-ach- tige aanvulling op het officie- Ie aanbod in theaters als Stadsschouwburg, Bellevue- /Nieuwe de la Mar, Balie en café-restaurant American, trok nog eens 10.000 bezeoe- kers. Dit gebeuren had een gemiddelde zaalbezetting van 85 procent. Dit onderdeel, sa men met VPRO opgezet, stond dit jaar voor het eerst op het Holland-Festivalpro- Toch waren er ook tijdens het Holland Festival voor stellingen die grote publieke Directeur Holland Festival Ad' sGravesande: volgend jaar groter festival. FOTO: DUKSTRA belangstelling trokken. Het Amsterdamse Muziektheater was tijdens de voorstellingen van de opera Nixon in China tot de laatste plaats bezet. Ook onder meer het optre den van het Schönbergkwar- tet, het concert van het Con certgebouworkest in de RAI en het Orkest van de XVllle Eeuw zorgden in Amsterdam voor een 100 procent zaalbe zetting. In Den Haag was dat het geval met het Nederlands Danstheater. Er waren zowel in Amster dam als Den Haag ook aan zienlijk minder succesvolle voorstellingen, zoals het Ra dio Kamerorkest (bezettings graad van 18 procent), en het Asko-ensemble (20) in Am sterdam en Schönberg-en- semble (22 procent) in Den Haag. Niet voller 's-Gravesande trok de con clusie uit de ervaringen van dit jaar dat een kleiner festi val niet per definitie vollere zalen betekent. Volgend jaar zal het Holland Festival in elk geval groter zijn. Tijdens de persconferentie werd een voorlopig programma gepre senteerd. Op het gebied van toneel zal het accent sterk liggen op de Sovjetunie met één theatergezelschap uit Vilnus (Lithouwen) en drie uit Moskou. Ook op het ge bied van muziek zal veel aandacht worden besteed aan dat land, zij het dan groten deels uitgevoerd door Neder landse orkesten. Wat opera betreft vermeldt het voorlo pig programma onder meer de uitvoering van „De Mate rie" van Louis Andriessen (muziek) en Robert Wilson (tekst). Ook „Salammbó" van Moessorgsky en* „Götterdëm- merung' van Wagner (beide concertantes) staan op het programma evenals „King Arthur" van Purcell. Het Nederlands Danstheater en het Scapino Ballet zullen deelnemen aan het danspro- gramma en de Opera van Beiijing uit China zal optre den in het programma van niet-Westerse muziek en dans. 's-Gravesande liet ook weten dat het er naar uitziet dat er meer geld komt voor het Holland Festival, zodat er ook meer kan gebeuren. Hij wilde daar evenwel geen bij zonderheden over kwijt, om dat gesprekken op dit punt nog aan de gang zijn. Dit jaar ontving het Holland Festival aan structurele subsidies van 1,2 miljoen van het ministe rie van WVC en 540.000 van de gemeente Amsterdam. Daarnaast was er een inci dentele subsidie van 3,5 ton van Den Haag. Het Holland Festival zorgt zelf echter voor 50 procent van de in komsten: incidentele subsi dies, speciale fondsen, radio en tv, advertenties, sponso ring en recettes. Farm» (gitaar, aynthaaizar), Jon Farriaa (drumt) an Garry Gary Baart (basgitaar). Ahoy', Rottardam. Voor- Nog geen vijf maanden na hun gedreven rock roll-show in het Utrechtse Vredenburg stond het uit Australië afkom stige INXS gisteravond in het Rotterdamse Ahoy'. Na elf iaar hard werken lijkt een defini tieve werelddoorbraak nog maar een kwestie van een stap. Nadat elpees als „The Swing" en „Listen Like Thie ves" de hobbelige weg naar de top asfalteerden, kon net zestal met „Kick" er in sneltrein vaart overheen. De verwachtingen bij deze snelle terugkeer, waarbij ze ondertussen veel ervaring hebben opgedaan in de Ameri kaanse arena's, waren dan ook hoog gespannen, maar de mu sici losten ze slechts ten dele Wat het publiek in Ahoy' kreeg voorgeschoteld was een sobere blauwdruk van hun vo rige, spetterende muziek-uit- spatting. Pas nadat zanger Mi chael Hutchence na vijftig mi nuten „This Time" liet weer klinken leken alle stukjes van de puzzel nauwgezet in elkaar te passen en kon het feest echt beginnen. Daarvoor was INXS het dobberende, stuurloze bootje op de woeste zee met de onbereikbare haven in zicht. Vooral de zang van Michael leek ten onder te gaan in de bruisende, maar kleurloze klankenzee. Het moet de ver moeidheid van de stembanden of misschien het Parijse feestje van de avond ervoor zijn ge weest, die hem de hoogste no ten deed missen. Hierdoor greep hij, als redmiddel, maar terug naar de wat lagere, waardoor veel intensiteit ver loren ging. In elk geval gleed zijn stem niet soepeitjes over de akkoorden-schema's, die hij door zijn weinig geïnspireerde groep kreeg voorgeschoteld. Het was een brei van muzika liteit, waarin slechts de gitaren van Tim Farriss en Kirk Pen- gilly de herkenningspunten vormden. Stembanden Maar na vijftig minuten ble ken de stembanden van Mi chael toch genoeg opgerekt om het tweede deel van het een uur en drie kwartier durende concert (inclusief twee toegif ten) nog enige glans te geven. Helaas was het toen te laat om nog kippevel te krijgen, want „Never Tear Us Apart", een van de mooiste songs uit de ja ren tachtig, was toen al een roemloze dood gestorven hoe wel hij met veel enthousiasme door het publiek werd begroet. Het publiek liet zich overigens wat al te gemakkelijk gaan en dat was, gezien de muzikale prestaties op het podium, niet geheel terecht. Het vuurwerk van het concert lag vooral ver scholen in de prachtige licht show. Wat deze te gemakkelij ke overwinning wel bewees, waren de kwaliteiten van Hut chence als entertainer. Zijn stem mag dan in het eerste deel niet optimaal zijn ge weest, hij werkte er hard voor om het zijn publiek naar de zin te maken. Nadat zijn vraag hoe het met ons gaat, met (het verschrikkelijke) ol'e-geroep werd beantwoord, speelde hij handig op deze voetbalzang in door de zaal te feliciteren met de overwinning op de Russen. „Dat zal ze leren...". Het hoogtepunt uit het eerste deel bleef beperkt tot het met de begeleiding van de akoesti sche gitaar van Kirk gezongen „Shine Like It Does". Improviseren INXS improviseerde trouwens regelmatig, waardoor je als be zoeker steeds weer op het ver keerde been werd gezet. De uitkomst ervan was echter soms verrassend, soms teleur stellend. Zo werden de blaas- partijen in „Listen Like Thie ves" vervangen door toetsen- partijen en was „What You Need" voorzien van een funky bliek Ipek vooral voor INXS door de knieën te zijn gegaan na de laatste elpee „Kick" en Zanger van INXS Michael Hutchence, die gisteravond slecht bij stem was tijdens het concert van zijn groep in Ahoy'. FOTO: PR het tweede deel beter op wat trefzekere soli afleverde, als „Need You Tonight" wer den dan ook uit volle borst meegezongen. Hoewel INXS dreef was, bleven de hoogte punten spaarzaam. „Mediate" kreeg een mooie ingetogen uit voering, maar de show werd gestolen door „Devil Inside", waarbij Tim Farriss terwijl hij skateboard van de ene naar de andere kant van het podium reed. INXS boeide, maar niet genoeg. HANS PIËT PARIJS Franse televi siestations mogen voort aan niet meer dan twee keer per week speelfilms uitzenden tijdens de uren dat het meest televisie wordt gekeken. De Franse minister van cultuur Jack Lang zei donderdag dat deze maatregel onderdeel vormt van een beleid dat beoogt de Franse filmin dustrie nieuw leven in te blazen. Tijdens een interview met TF1, ter gelegenheid van de jaarlijke Filmdag, zei Lang dat hij een „noodplan" zal opzet- subsidiering films en filmhuizen. In het plan wordt een kleine 25 mil joen gulden gestoken. Het ministerie van cultuur bracht een verklaring uit waarin bekend werd gemaakt dat de zes Franse televisiesta tions zich bereid hebben ge toond het aantal films op de buis drastisch in te perken. Het gaat dan om de piekuren tussen 20.30 uur en 22.30 uur. De overeenkomst zal binnen kort bij wet worden vastge legd. Momenteel mogen alleen op woensdag en zaterdag tijdens prime time geen films worden uitgezonden. Sommige stations ïenden de overige vijf dagen van de week in de piekuren vrijwel louter en alleen films uit. Hoewel de Fransen van oudsher echte bioscoopgangers zijn heeft ook hier de invloed van de televisie genadeloos toegeslagen en is vooral de af gelopen paar jaar een duidelij ke kentering in de bezoekers aantallen opgetreden. Woordvoerder Bernard Vidal van de nationale bioscoop bond, zei dat sinds januari 1987 omstreeks 500 bioscopen hun deuren hebben moeten sluiten. Hij weet deze ontwikkeling aan het beleid van de televi siebonzen die vorig jaar maar liefst 1300 films op de buis hebben vertoond. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. 16.00. Junglebook Eurocinema I. EÜROCi- NEMA III: Three men and a baby (alY. 16.30. 21.15. (al); Summer school (at); men and a baby (al); No way out (al); 14.30, 19.00. 21.15. Jungle- book (al): za. zo. w.o 14.30. TRIA NON (Breestraat 31. tel. 123875): Surrender (12): 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414 Girls lor sale (16); 14.30, 19.00, 21.15. Three men and a baby (al); do. zo. 14.45. 19.00. 21.15. za. ma. ai. wo. 19.00. 21.15. Bambi (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: So meone to watch over me (12); do. vr. za. 14.45. 19.00. zo. t/m wo. 21.15. Death Wish 4 (16); do. vr. za. 21.15. zo. wo. 14.45, 19.00. ma. di. 19.00. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): A night on the town Fatal beauty (al); do. t/m zo. 21.15. wo. 14.00, 15.45. Troetelbeertjss in wonderland 3; za. zo. wo. 14.00. 20.00. Barfly (12): ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Disney's parade van tekenfilm- dl. 20.00. vr. 1900, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Honneponnetje; 14.00. 20.00. Three men a baby; do. ma. di. wo. 20.00. zo. 19.00. My little pony; z; DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Honneponnetje (al): 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. ASTA 2: Overboard (al); 18.45. 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. ASTA 3: Man on fire (16); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): Police academy 5 (al): 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. BABYLON 2: Bright lights big city (12); 14 00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 3: Three men and a baby (alY. 14.00. 19.00. 21.30. irnegli 456756): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 14.00, 20.00. METROPOLE 2: Maurice (16): i of the roee (16); vr. Indiana Jones and the temple of doom (al); za. Round midnight(al); Eileen (12); wo. ODEON 1 (He rengracht 13, tel. 462400): Police academy 5 (al): 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2: No man's land (16); 13.45, 18.45. 21.30. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 4: Fatal at traction (12); 13.45, 18.45, 21.30. 656402): No way out (12); 19.15, 21.30. STUDIO 3: Moonstruck (al); 19.00. zo. wo. 14.15. Oci cior- nie (16); 21.30. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: Der Himmel über Berlin; 19.30, 21.45. Lust in the dust; za. 24.00. Zaal 2: Lady bewa re; 19.30. The belly of en archi tect; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. za. 20.00. Blue movie; do. Amar- cord; vr. Caeanova; za. Flsah; zo. Beyond the valley ot the dolls; ma. Anne et Muriel; di. VD; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Hamburger hill (16); za. 00.15. CINEAC 2: 9% Weeks (16); za. 00.15. CINEAC 3: Like tether like eon (16); za. 00.15. 13.15, 16.00. STUDIO 3: E.T. (ADVERTENTIE) WOIVEM EIV f DESIGN APPARTEMENTEN VOOR CARRIÈRE MAKERS ARCHITECTENGROEP'MECANOO' i BOUWPUTEN: EEN VERSLAVENDE RAGE TUIN: BLOEIENDE BORDERS ixm-.mn kopch mm mm Slotuitvoering van het Symfonie or kest van het Koninklijk Conservato rium met werken van Beethoven en Brahms. Donderdagavond, Schön- Wie vanavond voor slechts 5,- een goed traditioneel con cert wil horen doet er verstan dig aan naar het Koninklijk Conservatorium te gaan. Daar wordt het concert dat gister avond werd gegeven van avond herhaald. ring ter afsluiting van het stu diejaar werd ditmaal gekozen voor een traditioneel program ma met werk van Beethoven en Brahms. Het orkest stond onder de kundige leiding van de Poolse gastdirigent Grze- gorz Nowak; geconcentreerd, duidelijk en met de nodige ge drevenheid. Hij liet de grote lijn prevaleren en gaf de klas sieke vorm duidelijke contou ren. Bij de Ouverture Egmont van Beethoven was de klank balans nog niet ideaal en dron gen de bassen en het koper zich te sterk op de voorgrond. Bij het vioolconcert in D op. 61 van Beethoven zorgde hij er voor dat het orkestspel zich aanpaste aan het slanke en lichte spel van de violiste Ni- coline Kraamwinkel. Zij deed kortgeleden haar uitvoerend musicus-examen met hoge eindcijfers. Haar integere en technisch goed afgewerkte spel lijkt een uitdrukking van haar tengere gestalte. Het is ronder meer een knappe pres tatie om een technisch en mu zikaal zo veeleisend stuk zo §aaf neer te zetten als zij dat eed. Het is begrijpelijk dat zij in de eerste delen nog veel on zekerheid moest wegspelen. Toch is het jammer dat pas in het derde snelle deel haar spel iets van de kracht en de uit straling van Beethoven ging weergeven. In eerste instantie lijkt Nicoline Kraamwinkel meer iemand om bijvoorbeeld componisten als Bach en Mo zart te spelen. De andere, in het programma blad niet genoemde violiste van formaat was de i (ADVERTENTIE) OPEN DAG Op zaterdag 2 juli 1988 openen Wagenstraat 66 In Den Haag over China en Chin Tel. 020-258330/260293 Fax 020-205794 Brahms' vierde Symfonie op.98 in e toonden dirigent en orkest dat zij de geest van de late negentiende eeuw goed verstonden. Er werd met eën zodanige gedrevenheid ge speeld dat de vonken eraf vlo gen. Nu lieten de houtblazers waar tot dan toe weinig van was gemerkt, horen dat zij wel degelijk meetelden en haalden hun achterstand dubbel in. Het leek bovendien of het or kest op de vleugels van de gro te romantische golfbeweging gelijker speelde en vooral ge lijker inzette. Kortom, deze Brahms-symfonie was een vi sitekaartje voor een begaafd en enthousiast conservatoriu morkest. ERIK BfSIEP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 9