Nostalgische ontmoeting
tussen Bomans en Verwey
f-
^Jynamisch galaconcert
•|oor Luchtmacht Kapel
Nederland heeft dwarsliggers nodig"
Proces tegen Paul Newman strandt
HET KOENEHÜIS=TRENDSETTER
V 1
Lokale omroep zonder Radio 10
kunstagenda
bioscopen
iiiCUNST
fieidaeSoiMa/nt
ZATERDAG 25 IUNI 1988 PAGINA 11
'uccini vertolkt
loor drie
velsprekende
lolisten
it Concertgebouworkest onder
Ccardo Chailly epeeltfragmenten
I opera's van Puccini met mede-
irking van de solisten Susan Dun-
In en Vasile Moldoveanu. Ral, Am-
irdam. Vrijdagavond.
•wee jaar geleden intro-
uceerde Riccardo Chailly
e Amerikaanse sopraan
usan Duncan in Neder-
ind. Dat gebeurde in een
erdi-programma in de
msterdamse Rai.
rijdagavond zette hij die lijn
jort met een Puccini-pro-
■amma waarbij fragmenten
vijf van diens meestgelief-
opera's concertant werden
■rtolkt. De enorme Rai-zaal
as al een maand tevoren uit-
•rkocht hetgeen een duidelij-
aanwijzing is voor de popu-
riteit die deze concerten ge-
eten.
Concertgebouworkest
eelde in het onbarmhartige
:ht van de televisielampen
i was aan alle kanten door
eurige begonia's omgeven,
jor hun witte jasjes en zwar-
vlinderdassen leken de or-
stleden net op een ballroom-
kest.
rkest en het al even fraai
tgedoste koor ten spijt was
e aandacht gericht op beide
ngsolisten, de Amerikaanse
praan Susan Duncan en de
er onbekende Roemeense te-
ir Vasile Moldoveanu, die de
i kende Giacomo Aragall ver-
ng. Zodra zij hun mond
i enden hing het publiek aan
lippen. Chailly was een
1 enthousiasme. Hij zong
hoorbaar maar voor wie het
g uiterst welsprekend, elke
ia naar het orkest toe mee.
t zijn stemmen zonder ra-
s of moeilijke aanloopjes,
it staan te lage aanzetten,
les zat goed en klonk na-
urlijk, waarbij de tenor ai
over minder volume kon
hikken dan de sopraan.
>k in de hoogste registers
ief de kwaliteit van haar
i" in het fortissimo rond en
lluidend. Met haar lyrische
iraan kon zij de emoties uit
aria's uit „Tosca", „Madame
itterfly" en „Manon Les-
öt" met veel meer echt
prvoelde spanning neerzet-
l' dan de tenor. Hij kwam
it langhamer op gang en was
enlijk pas in het langste en
tste fragment uit de vierde
:e van .Manon Lescaut" vol-
gpjjende ingezongen om Susan
uncan een gelijkwaardig
verwoord te geven. Het was
deze uitvoering wel aange-
zen geweest om met ver-
rkers het geluid naar de.
rre zij-tnbunes te geleiden
idat daar de tenor slecht
jrbaar bleek en het geheel
r indirekt overkwam. Het
eest speelde vooral op het
ite effekten toonde zich niet
te fijngevoelig, zij het dat de
I rte fragmenten in hun snel-
)4 i bpeenvolging ook hiér zeker
delig werkten. Het koor re-
icheerde zich in het koor
de eerste akte van „Turan-
voor zijn neuzelige onzui-
~l re inzet met het zoemkoor
„Madame Butterfly". Ver-
viel bij een dergelijke con-
Dï tante uitvoering op dat de
nkkwaliteit van de vrou-
■um nstemmen bepaald niet op-
saxfiaal is.
het geheel van dit spectacu-
n re show-concert was dat
a"ia iter te verwaarlozen en ble-
het in de eerste plaats de
indioze prestaties van beide
iet Chailly als een zwijgen-
derde - die terecht
ovationeel applaus
{den.
ERIK BESIER
PRINS BERNHARD BIJ UITREIKING ZILVEREN ANJERS
V)
AMSTERDAM In het
Paleis op de Dam in Am
sterdam heeft Prins Bern-
hard vrijdag vier Zilveren
Anjers uitgereikt aan per
sonen die zich op een uit
zonderlijke manier inzet
ten voor de Nederlandse
cultuur. Ook prinses Juli
ana was hierbij aanwezig.
In zijn toespraak uitte de Prins
zich aanvankelijk somber over
het „machteloze gevoel dat
hem bekruipt bij het zien van
de onoverzienbare, onvatbare
en onbeheersbare aantasting
van Moeder Aarde". „Je
vraagt je dan af waar we on
der die donkere hemel met
onze cultuurbeoefening, het
Prins Bernhard Fonds en de
Zilveren Anjer naartoe
moeten Ineens bevangt de
wanhoop je en je denkt: „Het
verandert niets, het.is margi
naal, het is symptoombestrij
ding. Liefdevol werk op de
vierkante centimeter terwijl
de zondvloed aan de gang is
aldus de Prins.
Waar alles om draait echter is,
volgens hem, de mentaliteit.
„Steeds is de wereld gered
door dwarskoppen die wisten
waar ze voor vochten. Altijd
als de nood hoog is komt er
een sportief element in de
strijd van: mij krijg je niet!. En
om die spirit zit de wereld te
springen", zo zei Prins Bern
hard.
De vier Zilveren Anjers wer
den toegekend aan Willem
Noske uit Den Haag, voor zijn
diepgaand onderzoek naar het
Nederlands Muziekverleden.
Mevrouw E.J. van den Broec-
ke - De Man uit Vlissingen
kreeg een anjer voor haar ver
diensten voor de Zeeuwse cul
tuur en haar inzet voor het be
houd van de dialecten in deze
provincie. Dr. E. Kits van Wa-
veren uit Amsterdam kreeg de
onderscheiding voor zijn we
tenschappelijk werk op het ge
bied van de zwammenkunde.
G. Brinkgreve uit Amsterdam
voor zijn verdiensten op het
terrein van .de monumenten
zorg.
BRIDGEPORT Het proces dat in
Bridgeport in Connecticut werd gevoerd
tegen de filmacteur Paul Newman als
directeur van een levensmiddelen-con
cern dat zijn winst aan de liefdadigheid
geeft, is gestrand omdat de jury van vier
vrouwen en twee mannen in hun raad
kamer inzage in ongeautoriseerde stuk
ken had gekregen.
De 63-jarige Newman was gedagvaard door
de delicatessen-handelaar Julius Gold, die
naar zijn zeggen de acteur had geholpen bij
het maken en op de markt brengen van een
populaire slasaus op olie- en azijnbasis. waar
voor hem een aandelenpakket van acht pro
cent in het concern zou zijn toegezegd. Hij
kreeg de aandelen nooit.
Het proces was zijn vierde week ingegaan en
de derde dag van het juryberaad, toen de
jury liet weten dat als gevolg van de kennis
neming van de ongeautoriseerde stukken,
enkele leden meenden dat zij niet tot een
eerlijke mening konden komen. Newman,
die er moe en teleurgesteld uitzag, zei: „Ik
sta klaar voor een nieuwe zaak. Dit is een
erg ongelukkig voorval".
IN HERVORMDE KERK VAN KORTENHOEF
Kortenhoef, Hervormde Kerk: Met
Verwey-zing naar Bomana. Tot en
met zaterdag 2 juli; geopend dag.
behalve zondag van 10.00 tot 21.00
uur.
KORTENHOEF Com
pleet is de tentoonstelling
allerminst, maar sommige
stukken zijn zo overtui
gend aanwezig, dat bij
voorbaat elke tekortko
ming is vergeven. Op de
expositie „Met Verwey-
zing naar Bomans" - nog
tot en met volgende week
zaterdag in de Hervorm
de Kerk van Korten
hoef - ligt onder veel
meer een artikel van
Godfried Bomans zelf
over zijn aanstelling tot
kunstredacteur bij de
Volkskrant in 1945. Bo
mans beschrijft hoe hij
voor die functie werd ge
vraagd; „ik zei ja en ver
gat de zaak". Wie dat éne
zinnetje goed tot zich laat
doordringen heeft al
meer Bomans gesnoven
dan welke expositie ook
kan bevatten.
Het is de Kortenhoefse stich
ting Kunst aan de Dijk weer
gelukt iets moois te bieden.
Sinds 1981 zorgt de stichting
voor boeiende exposities, aan
vankelijk rond eigen kunste
naars, later werd daar van af
geweken. Dat Godfried Bo
mans dit jaar 75 zou zijn ge
worden - hij overleed in 1971
op 58-jarige leeftijd - was
voor de stichting een gerede
aanleiding een tentoonstelling
aan hem te wiiden, in samen
hang met werk van de schil
der Kees Verwey, met wie
Bomans een rafelige vriend
schap onderhield.
De twee Haarlemmers Bo
mans en Verwey worden der
mate gescheiden gepresen
teerd, dat ook een óf-óf be
zoek mogelijk is; de briefwis
seling van de twee groot
heden staat dat niet in de
weg. Bovendien: hoe gepro
nonceerd de 35 olieverfschil
derijen en aquarellen van
Verwey ook staan opgesteld,
Bomans is toch centraler. Dat
komt door zijn populariteit en
door het vele fraais dat van
hem in vitrines ligt opgesla
gen.
Diamantjes
Er zijn literaire diamantjes bij.
Zoals de brief van uitgever
De Arbeiderspers, die Pieter
Bas wel wil uitgeven en in
eerste schriftelijke contact op
beminnelijke toon vraagt of
tekenaar Henri Papou, ver
antwoordelijk voor de karak
teristieken als rector Boddens,
al meer tekeningen heeft ge
maakt. Dat „Papou" een koos
naam was van Bomans voor
de tekenaar Harry Prenen,
was kennelijk in bredere
kring niet bekend. De vrien
delijke miskleun van de uit
gever moet Bomans onnoeme
lijk veel genoegen hebben
verschaft.
Er is veel meer. De expositie
houdt geen volgorde aan in
welke zin dan ook, wel liggen
het dichtst bij de ingang vroe
ge handschriften, foto's, eerste
uitgaven en volgeschreven
schoolschriften. Veel verder
op is een fragment van het
manuscript „In de kou" te
vinden, dat ook als lesje
„schrappen voor beginnende
schrijvers" valt op te vatten.
Bomans als
Sinterklaas.
Mr. Luns
neemt zijn let
ter van de
Goedheilig
man aan en
zal even later
uit dankbaar
heid én eer
bied diep door
de knieën zak
ken.
FOTO: SP
Van Kees Ver
wey zijn 35
aquarels en
schilderijen in
olieverf opge
steld, de
meeste uit
particulier be
zit.
FOTO: ANP
t all - m.
Hoeveel Bomans precies heeft
geschreven valt moeilijk te
achterhalen, het is veel ge
weest. Maar dat de Haarlem
mer opmerkelijk veel voor
kinderen heeft geschreven, is
zeker niet erg bekend: tal van
sprookjes, „Het ogenboek" uit
1953 voor Kwatta, „Juffrouw
Langneus", de Pirn, Frits en
Ida-reeks, „De verliefde ze
bra" en „Het lokomotiefje",
het zijn zeker geen titels die
tot een aha-Erlebnis leiden.
De vriendschap met Verwey
komt, hoewel niet ijzersterk,
op deze tentoonstelling tot ui
ting, evenals Bomans' niet te
onderdrukken neiging tot het
oprichten van genootschap
pen, al dan niet geheim. Dit
begon al tijdens zijn middel
bare schooltijd (Rijnlandse
Academie) en het kreeg onder
meer vervolgen in „Teister-
bant" en het Dickensgenoot-
schap.
Het is allemaal aardig om, al
dan niet opnieuw, kennis van
te nemen. Maar een geliefd
schrijver wordt niet graag
met anderen gedeeld; daarom
zijn de handschriften, de brie
ven doorgaans in krullende
hanepoten of getypt, het
meest de moeite waard, even
als de eerste tekeningen bij
Pollewop of de bril, die Bo
mans als Sinterklaas droeg.
Aardigheidje hierbij: mr.
Luns op een foto knielend
voor deze „laatste echte Sin
terklaas".
Dit soort vermommingen kan
typisch Bomans worden ge
noemd, omdat de schrijver
zich voortdurend schuilhield
achter vermommingen en er
de ene keer achter vandaan
kwam als humorist, de andere
keer als gedreven denker. De
expositie toont dit, in alle ont
wapenende eenvoud. Met
stukjes uit zijn verblijf in
Rome, waaraan het toontje
van de schoolmeester niet
ontbreekt, maar hetgeen Bo
mans op de bodem van zijn
ziel beheerste, niet kan ver
bloemen.
Egelstelling
De tentoonstelling geeft ook
weer, met name in de brief
wisselingen, hoe Bomans zich
in egelstelling terugtrok wan
neer hij écht serieus dreigde
te worden genomen en dan de
houding aannam van de
clown die echt iets kan, maar
dat niet kan tonen omdat het
publiek déér niet voor is ge
komen. Waarna de clown zich
maar verliest in absurditeiten.
Tegen het einde van zijn le
ven, als Bomans op Rottum-
merplaat aan zijn dagboek
werkt, schrijft hij: Ik ben
een speels iemand. Het is leuk
en ik kan het ook niet laten
om het leven te proberen in
verschillende varianten, net
als in een schaakspel, en niet
met één opening te vol
staan..."
FRITS BROMBERG
kh
77ï*
met medewerking van het
ot luchtmacht mannenkoor ter
tenheid van het 75-jarig be-
i van de Koninklijke Lucht-
Dr. Anton Philipszaal, Den
fir—
aanwezigheid van prinses
rgnet en mr. Pieter van
f.l llenhoven werd gisteravond
de Dr. Anton Philipszaal
i galaconcert gegeven ter
ffegenheid van het 75-jarig
taan van de Koninklijke
chtmacht. Het concert
f.i rmde de afsluiting van de
f ileumtoernee van de Lucht-
cht Kapel,
f' de start van de toernee in
f, uari van dit jaar in Nijme-
i, de stad waar de Kapel
f- ids de oprichting is gehuis-
st, werden alle hoofdsteden
ons land bezochj en werden
ook concerten gegeven in een
aantal gemeenten rondom
luchtmacht-onderdelen: in to
taal vijftig concerten met
40.000 bezoekers.
Het concert van gisteravond,
onder leiding van onder-direc
teur Henk Heins opende met
„Per Aspera ad Astra" van
Urbach en „Eagle Crest" van
Barnes. Kleur- en klankrijke
werken in een grote bezetting;
composities ook die duidelijk
maakten hoe uitstekend de
Philipszaal voor dergelijke uit
voeringen geschikt is.
Na deze vertolkingen nam di
rigent Lex van Diepen het
programma over en hij pre
senteerde de première van
„The Dynamic Overture" van
Jurriaan Andriessen. Niet al
leen een dynamisch werk
maar ook de lyriek krijgt bij
Andriessen veel aandacht.
Pianist Martijn van den Hoek
was de solist in het eerste pia
noconcert van Liszt in een ar
rangement van de solist. On
danks de virtuoze aanpak wist
de weergave niet wézenlijk te
boeien, Van den Hoek miste in
zijn spel voldoende zeggings
kracht om de compositie wer
kelijk allure te verlenen.
Het tweede en populaire ge
deelte van het programma om
vatte een veelheid aan songs,
marsen, film- en musicalmu-
ziek waaraan ook het lucht
macht-mannenkoor een aan
deel leverde. Jammer dat ook
in dit concert de bewerkingen
het grootste deel van het pro
gramma in beslag namen, tal
van componisten hebben voor
treffelijke blaasmuziek ge
schreven.
ADRIAAN HAGER
Mr. Pieter van Vollenhoven (met sigaret) en prinses Margriet (naast hem) samen met luitenant-
generaal F.J. de Jong en zijn vrouw in de pauze van het jubileum-concert.
FOTO: JEROEN DE JONG
(ADVERTENTIE)
BADEN..
I N S T I L
Dat doen wij graag samen met onze clienten' Wij
concept te realiseren Dat vindt u ook niet overal
^n dat de uitvoering binnen afgesproken "]d<^^
KEUKENS BADKAMERS SANITAIR OPEN HAARDEN MARMER, TEGELS PLAVUIZEN
Maanweg 62 (Binckhorsl).Telefoon 070 473434.
HILVERSUM De lokale
omroep mag formeel geen ge
bruik maken van Radio 10
voor een omlijstend program
ma, zo heeft het Commissari
aat voor de Media gisteren
meegedeeld.
Volgens dit controle-orgaan
van de omroep mag de lokale
omroep volgens de aan haar
uitgereikte zendvergunning
alleen gebruik maken van de
programma's van een regiona-
i^jof landelijke omroep als om
lijsting van de eigen program
ma's. Radio 10 is een commer
cieel radiostation dat officieel
vanuit Italië uitzendt. De pro
gramma's worden evenWel in
het Nederlands gepresenteerd.
Het commissariaat wijst er
echter op dat kabelexploitan
ten die de programma's van
Radio 10 doorgeven, dat ook
op het kanaal mogen doen
waarvan de lokale omroep ge
bruik maakt op het moment
da| daar door deze omroep
geen gebruik van woixlt ge
maakt. Voorwaarde is evenwel
dat de programma's van Radio
10 tegelijkertijd en onverkort
op een ander kanaal worden
uitgezonden. Dit laatste bete
kent dat met medewerking
van de kabelexploitant Radio
10 in de praktijk wel als omlij
stende zender lean worden ge
bruikt, maar dan alleen op de
kabel. Radio 10-woordvoerder
J. Soer vindt de uitspraak van
het commissariaat „curieus".
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
Zaterdag 25 juni
DEN HAAG Aloytius-college
(Oostduinl. 50) 20.15: (Oudj-leerl.,
leraren en ouders: 'Ellne Vere'; re
gie Joep Straathof.
Herv. Kerk 't Woudt, 20.00: Heiko
ter Schegget (blokfluit) en Stephen
Taylor (clavecimbel/orgel); werken
van o.a. Purcell, Locke, Tefemann
en Bach.
Paard (Prinsegracht 12) 22.30: De
Boegies en Hopheads.
Muziektheater (Spui) 20.15:
R'damse Dansgr.: "Materia Prima';
met live muziek van Test Depart -
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 20.15: Xian
Ballet: 'The soul of the terra cotta
army'.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5
tel. 545454) 11.00: 'Het heelal,
onze oerbron' en 3D-film 'We are
born of stars'; 12.00, 14.00 en
16.00: 'Chronos, tijd wordt kunst';
13.00 en 15.00: 'Dit is Hawaï, 'n
avontuur...'.
Madurodam 23.00: Klank- en
lichtspel 'Moonlight Miracle'.
Pr. Hendrikplein 14.00-18.00:
Slagwerk en Dans; met o.a. Willem
Jans en de Ponda O'Bryan (14.00),
Ernest Cissó (15.00) en breakdan-
ce-demonstr. (16.30).
Malieveld 12.30-24.00: Pasar Ma-
lam Besar.
VOORBURG Theater De Tobbe
(Badhuislaan 7 tel. 864880) 20.30:
Tobbetoneel: musical 'Forum'; re
gie Wim Sluys.
Zondag 26 juni
DEN HAAG Muziektent Boule
vard. Scheveningen. 14.30-15.30:
Muziekver. Kunst naar Kracht.
Zuiderpark 13.00-20.30: Parkpop;
met o.a. The Nits, Mory Kante, Billy
Falcon en T'Pau.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 20.15: Xian
Ballet: 'The soul of the terra cotta
Congresgebouw (Churchillplein 10
tel. 548000) 20.00: Leerl. Flex
Point.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5
tel. 545454) 11.00: 'Het heelal,
onze oerbron' en 3D-film 'We are
born of stars'; 12.00, 14.00 en
16.00: 'Chronos. tijd wordt kunst';
13.00 en 15.00: 'Dit Is Hawaï, 'n
avontuur...'.
Madurodam 23.00: Klank- en
lichtspel 'Moonlight Miracle*.
Malieveld 12.30-23.00: Pasar Ma-
lam Besar.
VOORBURG 10.15-17.00: 'Voor-
burgse Rijtuigendag': Pr. Ber
nhardt., 10.30: Vertrek rijtoer via
Leidschendam (11.10), Voorscho
ten (Kasteel Duivenvoorde, 12.30-
14.30), Leidschendam (14.45) naar
Voorburg (15.30).
ALPHEN AAN OEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Police Academy
5 (al); 18.30,21.00. za. zo. wo. ook
13.30. zo. ook 16.00. Junglebook
(al); za. zo. wo. 14.00. EUROCI
NEMA II; Police Academy 5 (al);
tijden zie Eurocinema I. EUROCI
NEMA III: Three men and a baby
(al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook
13.30. zo. ook 16.00. EUROCI
NEMA IV: Can't buy me love (al);
18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45.
zo. ook 16.15.
5 (al); 19.00, 21.15.
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): Cry Free
dom (al); dag 20.00. Ironweed (16);
Summer school (al); Three men
and a baby (al); No way out (al);
14.30, 19.00, 21.15. Junglebook
(al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): Sur
render (12); 14.30, 19.00. 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414 Girla for sale (16);
14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Fatal attraction (12Y, za.
ma. 19.00, 21rtS. zor 20.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Three men and a baby (al); do. vr
zo. 14.45, 19.00. 21.15. za. ma. dl.
wo. 19.00. 21.15. Bambi (al); za.
wo. 14.45. CITY THEATER II: So
meone to watch over me (12); do.
vr. za. 14.45, 19.00. zo. t/m wo.
21.15. Death Wish 4 (16); do. vr.
za. 21.15. zo. wo. 14.45, 19.00. ma.
di. 19.00.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): A night on the town
(al); vr. t/m zo. wo. 15.45. Jaws the
revenge 3 (12); do. t/m zo. 19.00.
Fatal beauty (al); do. t/m zo. 21.15.
ma. t/m wo. 20.15. Emperor ol the
sun (al); do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Avontuur met een ataartje; za. zo.
wo. 14.00, 15.45. Troetelbeertjes
in wonderland 3; za. zp. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Broadcast News
(al), vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Project X; za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE: Police academy
5; do. ma. di. 20.00. vr. 19,00,
21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30.
wo. 14.00, 20.00. Three men and a
baby; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00,
21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30.
wo. 14.00, 20.00. Stakeout, do.
ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00,
.30. Jungle book; za. zo. wo.
4.00.
DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Man on fire (16); 14.00,
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
19.00, 21.30. ASTA 2: Over-
board (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
3: Saigon (12); 14.00, 19.00, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (Winkelcentrum Ba
bylon, tel. 471656): Police acade
my 5 (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
13.30, 16.00. 19.00. 21.30. BA
BYLON 2: (S)ha'a having a baby
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3:
Three men and a baby (al); 14.00,
19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00,
19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel 630637): Three man
and a baby (al); 14.00, 18.45.
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. CINEAC 2: Raw (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Like father like son (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00.
18.45, 21.30. METROPOLE 1
(Carneglelaan, tel. 456756): Da on
draaglijke lichtheid van hat be-
ataan (al): 14.00, 20.00. METRO-
POLE 2: Maurice (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
The last emperor (al): 14.00,
20.30. METROPOLE 4: Cry free
dom (al); 14.00, 20.30. METRO-
POLE 5: Fatal attraction (12);
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook
14.00. ODEON 1 (Herengracht
13, tel. 462400): Police academy 5
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Missing in action III (16); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30.« ODEON 3: No
man's land (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: No way out
(12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45. 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
The belly of an architect (16);
19.15, 21.45. STUDIO 2: Moon
struck (al); 19.00, 21.30. zo. wo.
14, 00. STUDIO 3: Dirty dancing
(al); 19.00. zo. wo. 14.15. Oci cior-
nle (16); 21.30. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: Dar Himmel Ober
Berlin: 19.30, 21.45. Quo Vadis?;
za. 23.30. Zaal 2: Lady baware;
19.30. 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45.
do. alleen 20.00. The right stuff;
do. A clockwork orange; vr. Easy
rider; za. Short circuit; zo. It cams
from the outer space; ma. De
Omega man; dl. Silent running;
wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
e CINEAC 1: Prince ot darknese
(16); za. 00.15. CINEAC 2: Raw
(16); za. 00.15. CINEAC 3: 9W
Weekt (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
e METROPOLE 5: Jungle book;
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
e STUDIO 3: E.T. zo. wo. 14.30.
Commissariaat stelt regels
voor ledenwerving omroepen
HILVERSUM Opbrengsten
uit de losse verkoop van om
roepprogrammabladen mogen
uitsluitend worden gebruikt
voor ondersteuning van de
omroepprogramma's van een
omroepvereniging. Alleen de
inkomsten uit de reguliere
abonnementen kunnen aan de
vereniging ten goede komen.
Dit blijkt uit de nieuwe rege
ling neven-activiteiten en le
denwerving van omroepvere
nigingen die het Commissari
aat voor de Media (CVDM)
gisteren heeft bekendgemaakt.
De nieuwe regeling sluit ove
rigens in grote lijnen aan op
de regeling zoals die onder de
oude Omroepwet gold.
Het commissariaat spreekt van
een verruiming van de omroe-
pregels. Volgens de Mediawet
is op deze terreinen slechts
weinig toegestaan tenzij van te
vojsn speciaal toestemming is
gevraagd. „De regeling is in
eerste instantie bedoeld om de
omroep de nodige armslag te
geven op punten die anders
niet tot de mogelijkheden zou
den behoren. Het gaat dus niet
om overdreven regelzucht van
het commissariaat", zo schrijft
vooritter A. Geurtsen in zijn
inleiding als reactie op de kri
tiek die in dit opzicht vanuit
de omroep op het commissari
aat is geuit.
In 24 artikelen wordt aangege
ven hoe ver de omroep mag
gaan in zijn activiteiten om le
den te werven. Eind volgende
week verwacht het commissa
riaat een besluit te kunnen ne
men over de sancties die bij
overtredingen van deze regel
geving worden opgelegd. Naar
verwachting nog voor de zo
mer volgt dan een regeling
voor de zogenoemde „mer
chandising" van de omroep.