Tien dagen feest in Rotterdam Fraaie uitvoering «La Serva Amorosa van Teatro Gubbio Niveau 'orgelconcours voldoet aan verwachting Nederland prominent aanwezig op Biënnale VVD daagt staatssecretaris Heerma uit TWEEDE TEATRO FANTASTICO: Film »D. KUNST EeidócSouiant VRIJDAG 24 JUNI 1988 PAGINJ RJ ^Revisie carillons kost 1,8 miljoen AMSTERDAM De revisie Vj^'en restauratie van de vijf ge- .gt meentelijke carillons in Am- «u» sterdam kost ruim 1,8 miljoen gulden. Openbare werken in -s»de hoofdstad heeft dat bere ikend. B en W willen hiervoor subsidie vragen aan de Rijks- ''•^dienst voor de Monumenten- zorg. Er is in Amsterdam in- middels een nieuwe carillon- Commissie benoemd. De nieu we commissie krijgt tot taak het gemeentebestuur te advi- seren over de carillons. De commissie organiseert ook bij zondere bespelingen bij voor beeld in het kader van het t. Holland Festival. VENETIE In het Palaz zo Sagredo, een paleisje met een fraaie gotisch-by- zantijnse gevel aan het Canal Grande, nabij de Rialtobrug in Venetië is woensdagavond de ten toonstelling „Jonge Ne derlandse beeldhouw kunst" geopend. Dit is een extra bijdrage van Neder land aan de 43e Biënnale van Venetië, die zondag wordt geopend. In het door Gerrit Rietveld ge bouwde paviljoen op het Biën nale-terrein toont ons land met zijn tweejaarlijkse tradi tionele inzending werk van de Nederlandse beeldhouwer Henk Visch, die ook in Palaz-* zo Sagredo is vertegenwoor digd. Daarnaast is werk van zes Ne derlanders te zien op „Aper- to", een expositie van 86 jonge kunstenaars uit 25 landen, een onderdeel van de Biënnale. Met de door de Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK) sa mengestelde tentoonstelling in Palazzo Sagredo wil men de bezoeker een inzicht geven in de ontwikkelingen van de beeldhouwkunst in de jaren tachtig van ons land. Met dit doel voor ogen werd een expo sitie samengesteld uit 25 wer ken van zes Nederlanders beeldhouwers, die in belangrij ke mate hebben bijgedragen aan de vernieuwing in de Ne derlandse beeldhouwkunst: Henk Visch, Niek Kemps, het duo Fortuyn/O'Brien (de man nelijke helft van dit echtpaar Peter O'Brien is kortgeleden overleden), Peer Veneman, Harald Vlugt en Pieter Lau rens Mol. De tentoonstelling begint al op het pleintje voor de entree van het paleisje met een monu mentale tuinenscenering van Fortuyn/O'Brien: „If you go down in the woods today". Dit werk, geïnspireerd op een Ita liaanse tuin, bestaat uit bomen en grote sculptures van me taal, hout en plexiglas. De aan de expositie deelne mende kunstenaars hebben al len een ruimte gekregen voor hun werk. Ze hebben voor hun scheppingen een grote verscheidenheid aan materia len gebruikt, zoals metaal, kunststoffen en plexiglas. Werken als „You are welco me" van Henk Visch, uitge voerd in goud beschilderd me taal, de telescoop van Isaac Newton, van Fortuyn/O 'Brien, opgesteld in een aparte klein ruimte, „Landscape" van Harald Vlugt, een overlapping van architecturaal werk en schilderkunst, zullen niet nala ten indruk op de bezoeker achter te laten. Nederland kan eer inleggen met deze tentoonstelling. Mi nister Brinkman van cultuur, net terug uit Tokio, kwam dan ook naar Venetië over om de opening zonder woorden bij te wonen. ,Ook de ambassadeur van ons Jand in Italië, autori teiten van de Biënnale en top functionarissen van Philips waren eveneens bij de ope ning. Philips gaf acte de pre sence als sponsor van de expo sitie, waarvan alleen al de huur van het paleisje voor drie maanden op zo'n anderhalve ton komt. Teatro Comunale Gubbio: „La Serva Amorosa" van Carlo Goldoni. Regie: Luca Ronconi. Kostuums: Giovanna Buzzi. Licht: Sergio Rossi. Met o.a. Franco Mezzera, Paola Bacci, Anna- maria Guarneri en Luciano Virgilio. Holland Festival in de Koninklijke Schouwburg, donderdag 23 juni, vanavond nog eens. Van de vele vragen die rijzen bij het zien van een zeer sub- tiele, zij het traditionele ensce nering van een van Goldoni's tweehonderd toneelstukken, blijft die hoe wij nu tegen „La Serva Amorosa" uit 1752 aan kijken, staan. De mengeling van tragedie en komedie van dit stuk krijgt in onze tijd een andere wending. De recht schapen dienstbode die haar meester van een fout besluit weerhoudt, is in de ogen van de twintigste eeuw toch meer een vervelende moraliste dan een trouw en oprecht mens dat beloond dient te worden. Corallina heeft het al vroeg in de gaten: dat Beatrice haar meester Ottavio inpalmt, is foute boel. Ottavio dreigt zijn sullige zoon Florindo te onter ven om naar Beatrice's wens alles aan haar, zijn echtgenote, na te laten. Zijn lichaam pro testeert daar weliswaar tegen met grondige oprispingen in de hartstreek, maar dreigt toe te geven aan haar bespiegelin gen van vleselijke lust en lek ker eten. Toch is het ook on der Goldoni's vrouwen baas boven baas. Met list. vermom ming en bedrog ziet Corallina kans eerst Ottavio te overtui gen en vervolgens de zaak te rug te draaien. Zij houdt er een aardige lijfrente aan over, koppelt Florindo aan Rosaura en neemt zelf ook maar een man, Brighella. Opportunisme is troef in „La Serva Amorosa". Dat heeft met alle rangen en standen te maken uit die tijd, maar niet in de laatste plaats met een chronisch gebrek aan klinken de munt. Ottavio heeft daar veel van, hij is gedoemd het slachtoffer te worden van alle mogelijke intriges. Waarom moet zo'n rare Corallina dan in alle ernst het recht nastre ven en er uiteindelijk met een wat saaie dienaar vandoor gaan? Regisseur Luca Ronconi heeft in het Italiaanse provincie plaatsje Gubbio een knappe cast bijeengebracht, die in de perfecte kostuums van Gio vanna Buzzi deze traditionele Goldoni dito speelt. Tussen de fraaie decorstukken die nu eens in het huis van Ottavio en dan weer in dat van Panta- lone of Florindo staan, vindt de handeling plaats. Ronconi Scène uit „La Serva Amorosa" van het gemeentelijke theatergroep van Gubbio, Italië.' heeft verkozen zij- en achter doeken weg te laten, hetgeen ruimte schept die de emotione le dialogen doet echoën en diep doorklinken. Om de in houd nog indringender te pre senteren verandert het point- of-view op de diverse scènes: door de meubels vanuit een andere hoek te laten zien, kijkt het publiek hu eens van links, dan weer van rechts de kamer in. „La Serva Amorosa" is nauw keurig gemaakt. De vinnige Corallina van Annamaria Gu- arnëri contrasteert fraai met de slome Florindo van Lucia no Virgilio, zoals Franco Mez- zera's Ottavio bonhommerie FOTO: PR stelt tegenover het venijn van Paola Bacci's Beatrice. Dit evenwicht en het gevoel voor detail maakt „La Serva Amo rosa" een fraaie voorstelling. Dat het tevens een enigszins gedateerde is, mag derhalve met de mantel der liefde worden bedekt. PETER SNEL LEIDEN De afgelopen dagen zijn in Leiden de eerste ronden van het Tweede Nationale Orgel- concours voor conservato riumstudenten gehouden. In drie categorieën, Re- naissance-Barok-Rococo (in de Hooglandse Kerk), Romantiek en Twintigste Eeuw (in de Hartebrug- kerk), speelden de deelne mers afkomstig uit het ge hele land om een plaats in de finale. Allen, speelden een verplicht werk voor orgel en een naar keuze. Behalve om jong talent de kans te geven concerterva ring óp te doen heeft het con cours ook tot doel Nederlandse orgelcomponisten te promoten. De organisatoren hebben voor o> de categorieën Renaissance- r' Barok-Rococo en de Twintig- J; ste Eeuw dan ook composities .j, van Nederlandse componisten, ir> respectievelijk Sweelinck, en Badings en Kee als verplicht ^.werk gekozen. *4 De jury, bestaande uit organis- ni ten van naam, Folkert Grond- sma, Hans van Nieuwkoop en Nico van den Hooven, allen hoofddocent aan een coriserva- torium hier in Nederland, heeft gisteren na de slotdag van de eerste ronde bekendge maakt wie van de deelnemers doorgedrongen zijn tot de fina le. In de categorie Renaissan- jfi ce-Barok-Rococo zijn Tonja van Andel, net afgestudeerd aan het Utrechts conservatori- um, Ronald van der Veen, stu derend aan het Sweelinck con servatorium te Amsterdam, en Sietze van Wijgerden, die zijn opleiding aan het Rotterdams ^conservatorium volgt, uitver koren. Co Zwanenburg, student aan het Utrechts conservatorium, Hans Stege, een vierdejaars aan het Twents conservatori um te Enschede en Jan van der Plas, afkomstig uit Kat wijk waar hij zijn eerste orgel lessen kreeg van organist Nico de Raadt en thans zijn studie volgend aan het conservatori um te Arnhem, zullen in de categorie Romantiek om de hoogste eer gaan strijden. De categorie Twintigste Eeuw kende in de eerste ronde he laas slechts een deelnemer. Dit was voor de organisatie echter geen reden deze categorie te laten vallen, omdat de kandi daat zich had voorbereid op de deelname aan het concours en daar komt bij dat de organisa toren de aandacht willen ves tigen op de orgelmuziek uit de tweede helft van deze eeuw die vaak ten onrechte achter blijft in belangstelling bij de orgelmuziek uit de eerste de cennia. Jan Hage, die een op leiding volgt voor het prak tijkdiploma kerkorgel aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht, is door de jury niet automatisch, maar op grond van zijn kwali teiten, tot de finale toegelaten. De finales hebben morgen plaats: voor de categorie Re- naissance-Barok-Rococo van tien uur tot half twaalf in de Hooglandse Kerk en van één .uur .tpt, drie uur in de Harte- brugkerk die voor de Roman tiek en de Twintigste EeUw; difèet daarna zal de jury de eersteprijswinnaars nog ruim op tijd voor de EK-voetbalfi- nale bekendmaken. Het tweede Nationale Orgel concours wórdt 's avonds, in de Pieterskerk ditmaal, afge sloten met de prijsuitreiking door burgemeester Goekoop en een concert van de drie Con eertjuryleden LEIDEN De drie juryleden van het Tweede Nationale Orgelconcours geven vanavond een concert. Het juryconcert begint om kwart over acht in de Hooglandse Kerk, waar Nico van der Hooven, die gestudeerd heeft bij Cor Kee die hij later ook opvolgde als docent aan het Utrechts conserva torium, werken van Froberger, Schlick, Siefert, Narvaez, en Valente zal spelen. Na hem volgt de muzikale bijdrage van mede-jurylid Hans van Nieuwkoop, thans hoofddocent aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam, waar hij eerder orgel studeerde bij Albert de Klerk, met werken van Rossi, Kerll, Er bach en Muf fat. Het tweede deel heeft na de pauze in de Pieterskerk plaats waar Folkert Grondsma. de voorzitter van de jury, de avond zal besluiten met werken van Sweelinck en enkele compo nisten die hij sterk beïnvloed heeft, Scheidt en Noordt. IN STOPERA-KWESTIE AMSTERDAM De VVD in Am sterdam heeft donderdag staatsse cretaris Heerma in een open brief uitgedaagd zich in het openbaar te verantwoorden over zijn betrokken heid als voormalig wethouder in de hoofdstad bij de Stopera. Heerma was jarenlang projectwethouder voor dit Stadhuis-muziektheater. Heerma (CDA) reageerde vorige week - tegelijk met B en W van Amsterdam - voor het eerst, maar uitsluitend over de periode eind 1983-1984. Voorzitter Luijten van de VVD-fractie in Amsterdam acht die reactie te mager. Luijten: „Heerma verschool zich nooit achter de eindverant woordelijkheid van het college van B en W als geheel. Integendeel. Hij verbond zelfs, net als zijn opvolger wethouder Van Duijn nu, zijn politieke lot aan een goed verloop van de beheersing van het bouw proces. Er blijven volgens de VVD nog veel vragen voor Heerma, thans staatsse cretaris Volkshuisvesting, te beantwoor den". De gemeenteraad bespreëkt de Stopera kwestie volgende week. B en W achten geen enkele wethouder individueel ver antwoordelijk. Het college wil zich, inclu sief burgemeester Van Thijn, vooral als team verdedigen. Het Links Akkoord (oppositie) eiste wel reeds het aftreden van wethouder Etty (PvdA) van financien. De VVD (ook op positie) liet eerder ook weten, dat het Her- weijer-rapport politieke gevolgen moet hebben. De PvdA besloot gisteravond dat de Stopera-wethouders W. Etty (financiën - PvdA) en J. van Duyn (projectwethóu- der Stopera - CDA) niet op hoeven te stappen in verband met de Stopera-kwes tie. Een motie van wantrouwen die tegen Etty was ingediend, werd verworpen. D66 beslot gisteravond in haar ledenvergade ring dat de koppen van Van Duyn en Etty moeten rollen. De partij eist dat Van Duyn en Etty hun politieke consequenties moeten trekken en ontslag nemen. Vio Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Police Academy 5 (al); 18.30,21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCI NEMA II: Police Academy 5 (al); tijden zie Eurocinema I. EUROCI NEMA III: Three men and a baby (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCI NEMA IV: Can't buy me love (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Police Academy 5 (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen- straat 39, tel. 124130): Cry Free dom (al); dag 20.00. Ironweed (16); Summer school (al); Three men and a baby (al); No way out (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Sur render (12); 14.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414 Girls tor sale (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Fatal attraction (12); za. ma. 19.00, 21.15. zo. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Three men and a baby (al); do. vr. zo. 14.45, 19.00. 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Bambi (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: So meone to watch over me (12); do. vr. za. 14.45, 19.00. zo. t/m wo. 21.15. Death Wish 4 (16); do. vr. za. 21.15. zo. wo. 14.45, 19.00. ma. di. 19.00. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): A night on the town (al); vr. t/m zo. wo. 15.45. Jaws the revenge 3 (12); do. t/m zo. 19.00. Fatal beauty (al); do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Emperor of the aun (al); do. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Avontuur met een staartje; za. zo. wo. 14.00, 15.45. Troetelbeertjes in wonderland 3; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Broadcast News (al), vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Project X; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Police academy 5; do. ma. di. 20.00. vr. 19,00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Three men and a baby; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. dl. wo. 20.00. vr. 2a. z 21.30. Jungle book; za. zo. ,m 14.00. HILV burg DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27. voej 463500): Man on lire (16); 14 brje 19.00, 21.30. ZO. 13.30, 16 t 19.00, 21.30. ASTA 2: 0* board (al); 14.00. 18.45, 21.30. 0pvo1 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. AS «topt 3: Saigon (12); 14.00. 19.00, 21 blijv zo. 13.30, 16.00, 19.00, 2t, yer BABYLON 1 (Winkelcentrum, bylon, tel. 471656): Police act my 5 (al); 14.00, 19.00, 21.30 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. kKRO BYLON 2: (S)he'a having a biook c (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 11 pram 16.00,18.45,21.30.# BABYtOl »Jkp Three men and a baby (31); 14!e 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16 P>aaP 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Bult sprek hof 20. tel. 630637): Three ifeast. and a baby (al); 14.00, 18 #oaa 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 r[rn. 21.30. CINEAC 2: Raw 5Urn' 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13 raag 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC ie tit Like father like son (al); 14 18.45, 21.30. ZO. 13.15. 16, Vier 18.45, 21.30. METROPOLE (Carnegielaan, tel. 456756): Dei draaglijke lichtheid van het staan (al); 14.00, 20.00. METI POLE 2: Maurice (16); 14 ju™ 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16, ding 18.45, 21.30. METROPOLE dage! The last emperor (al); 14. 20.30. METROPOLE 4: Cry fr dom (al); 14.00. 20.30. METf >P r' POLE 5: Fatal attraction (duur. 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. 0 en ee 14.00. ODEON 1 (Herengra ijern 13. tel. 462400): Police acadenq up. (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON na ,w Missing in action III (16); 13. mede 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16, ubile 18.45, 21.30.# ODEON 3: «tpr Me Ot 1 man's land (16); 13.45, 18. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18 21.30. ODEON 4: No way 'an (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13. Ie 16.00. 18.45, 21.30. STUDIO (Kettingstraat 12b, tel. 656' The belly of an architect )0. STUDIO 3: Dirty danci 19.00. zo. wo. 14.15. Oei ci in (16); 21.30. HAAGS Fll HUIS: Zaal 1: Der Himmel üb 1IL> do. A clockwork orange; vr. Ei J10™ rider; za. Short circuit; zo. It ca<ie from the outer space; ma. Jenè Omega man; di. Silent runnk JCR NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Prince of darkn t®rt (16); za. 00.15. CINEAC 2: L (16); za. 00.15. CINEAC 3:- Weeks (16); za. 00.1$. ogie Maslansky melkt verder LUXOR: „Police Academy 5" met Bubba Smith, Mi chael Winslow en David Graf. Regie: Alan Myerson. Het is alleen voor de statistie ken nog interessant hoe lang producer Paul Maslansky zijn gouden „Police Academy"-for- mule kan blijven uitmelken. We zijn bij nummer vijf. Met -ad opnieuw de voorspelbare fur vette grappen op een rijtje, elin rond commandant Lassard terk door zijn rivaal Harris met sioen wordt gestuurd, via. verwisseling een tas diamai'oor in z'n bezit krijgt en mèt de manten ontvoerd wordt. Guttenberg is inmiddels detfam tief afgevallen, maar vege" zijn ze present: Bubba Sii Marion Ramsey, geluïdërït tor Michael Winslow, enz lang er liefhebbers zijn Maslansky van geen ophoii Tot Zes dus. BERT JANS IR1 unci Vroegtijdige opheffing „De Rode Haanr HILVERSUM Luisteraars die vorige week op het VARA 8° dio-programma „De Rode Haan" afstemden, zijn getuige gew 810 van de laatste aflevering van dit roemruchte politiek-parlen taire programma. De bedoeling was dat morgen de laatste zending zou zijn, maar de VARA-leiding heeft besloten dezee.35 levering te schrappen in verband met de voetbal-finale in M chen, waar Radio 2 de gehele dag aandacht aan besteedt. ROTTERDAM Het park naast museum Boy mans-van Beuningen aan de Mathenesserlaan wordt vanaf vandaag tot en met 3 juli veranderd in het grote feestterrein dat de naam Teatro Fantastico draagt. Voor de tweede maal biedt de organisatie theater, dans, muziek, eten en drinken in een ongedwongen ambiance. Rotterdammers weten het al: Teatro Fantastico, daar moet je heen. De programmering is in het algemeen gericht op vermaak, maar niet zonder kwaliteit. Teatro Fantastico lijkt een beetje op de Haagse Zomer, maar verder dan dat er op een min of meer afgebakend ter rein allerlei tenten staan en podiumkunsten worden ver toond gaat de vergelijking niet. Teatro kent tien locaties met exotische namen als „Stij- le, want", „De Rups", Walko- rama, Orangerie en „Dans- dröhme", een filmscherm, een restaurant en diverse terras sen. Daar gebeurt het alle maal. Uit de honderden voorstellin gen is het lastig kiezen, maar dat zal toch moeten. Artistieke successen als Loes Luca en Olga Zuiderhoeks „Parking", Krisztina de Chatels „Staunch" en Jan Decortes „In ondertussen" staan zij aan zij met optredens van de Gebroe ders Flint, De Buitenband en Coupe Cubana. Ook kent Tea tro zijn premières: Alex d'E- lectrique komt met een nieuw programma „Suburb", de Spaanse groepen Circ Perillós en Els Comediants zijn voor het eerst in Nederland. Els Co mediants heeft in Bogotó in Colombia voor vijftigduizend mensen opgetreden met „Dui vels". Het is een letterlijk spet terende show, laat dus de mooiste kleren thuis! De nieuwe dans is goed verte genwoordigd op dit kleinscha lige festival. Uit Vlaanderen komt Wim Vandekeybus (ex- Jan Fabre) met „Wat het li chaam zich niet herinnert", een intens spannende, maar desalniettemin romantische voorstelling. Behalve Studio's Onafhankelijk Toneel zullen ook De Nieuwe Dansgroep met „Gypsy P-ie", Compagnie Muriel Bader (uit Zwitserland) met „Agnes freut sich" en de ontdekking van het Off Hol land-Festival, Dies Irae met „Riot'88", zich presenteren. Kenners kunnen zich verheu gen op een optreden van Truus Bronkhorst, wier „Qua lity" tot de successen van Springdance'88 mag worden gerekend. Tranen Het muziekaanbod staat niet alleen louter in het licht van vermaak en amusement. Na tuurlijk heeft Teatro zijn dans- bands, want in Rotterdam we ten ze maar al te goed dat luis teren zijn grenzen kent. Mu ziek om op te dansen wordt onder andere gemaakt door de Engelsman Brendan Croker, Bouncing Bubblegum, Guus Tangeier, The Tropics, The Nightshift, Mama's Brand New Bag en Los Enselados. Bij Ger- rie de Vries en Reina Boelens (Madchenlieder), de a capella pop van Montezuma's Reven ge, de middeleeuwse liederen van het herenkoor Vox Rosa en de Mary Couglan Band kan niet gesproken worden van simpel op het effect program meren. Teatro heeft als speciale at tractie op vrijdag 1 juli de Teatro Fantastico was vorig jaar een groot succes, onder meer door de inbreng van Marijke Boon. FOTO: SP nacht van de accordeon inge steld. Dan kunnen de tranen losbarsten bij de klanken van het meest melancholieke in strument sinds de uitvinding van de toets. Voor discjockey Swie Tio zijn accordeon-disco houdt in de Danssalon, voert de vijfentwintig leden sterke Accordeon-orkest Scala popu lair werk uit. Blues en cajun klinkt uit de Hohner van Kees Schone, Typico Manzana's speelt merengue. Karei Kraay- hof en Viento del Sur laten met de bandoneon horen, dat accordeons zonder toetsen ei genlijk nog meer verdriet om op te dansen opleveren. De traditie van Johnny Meyer wordt afgewisseld met de avant-garde van Marjon de Laat. Bekend (Harry Mooten) en minder bekend (musette door Pieter Bosma) staan in dezelfde tent. Wie altijd een hekel had aan Malando, is na Teatro een fan! Tal van inmiddels beruchte acts als die van de sensationele theatertijgers Waardenberg en De Jong en de koningen van de snelle klassiekers, het Kro chttheater, zullen de sfeer er ongetwijfeld inbrengen. Voor velen zal La Pat nieuw zijn. Patty Trossèl presenteert een gewaagde kostuum- en traves tie-act die op zwoele muziek van een negenmans band De Doos in een nachtclub veran dert. Radiotovenaar Willem de Ridder leidt zijn publiek met de walkman op rond in een auditieve fantasiewereld. Voor kinderen is een omvangrijk programma opgezet dat behal ve optredens van Jeugdtheater Rotterdam, de Broertjes Groo thof en Cees Brandt ook nieu we produkties kent. Zo gaat het stuk „Zij heet Piesie en daar mag je niet om lachen" door een Rotterdamse scholen gemeenschap in première. Wie theater voor kinderen nogal obligaat vindt, kan verrast worden door de muziek van het Rotterdams Jeugd Kamer- 20 orkest of door De Cre5,50 Band. Jong geleerd is oud daan. Beeldende kunst wordt gej senteerd door Han Goan en Ascon de Nijs die een v autokerkhof opstelt op het rein. Cross-over-kunst van de Brit Paul Clark die ,30 duo Hageman en Zegveld, >55. hun Pandora-doos neer waaruit „Gods Summum" voorschijn komt. Achter de vijver op het tel 'H is een filmdoek opgei waarop een aantal cultj 5.20 wordt vertoond, een val op de Amerikaanse driv movie, die niet voor „Drijf-in-bioscoop" heet. oude bekenden als „Al „She's got to Have it"* „D by Law", „E la nave va' „Hector" van heel dichtbij zien, kan ze op een water benaderen. Filmliefheb zonder zeebenen mogen c kant blijven zitten. Aanstaande zaterdag (25 maakt Hanka van der (van Oceaan) een reusai [Tl spektakel rond de regis Fellini met niet minder honderd medewerkers. Notte di Fellini is een na waarop de sfeer van Satyr j zal worden opgeroepen. A 9.00 uit Fellini-films zullen wol 8.03 I gezongen door Gaudia 0 po sen, muziek van Rota v 00 gespeeld door I Compani, mo Gelatino en anderén en teraard wordt het werk vai grote regisseur vertoond. Tien dagen Teatro Fantas tot vroeg in de nacht betel 135 tien dagen feest. Bij r is het ook nog prettig bu zitten. Onder alle onstandii den levert het aanbod geze heid, aantrekkelijke kunst 2.3c prima vermaak op. PETER SI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 18