De logica van
kleuren en lijnen
Ondernemingsraad Opera
blij met nieuwe directeur
tudio Peer maakt indruk in
Raam zonder uitzicht"
Prince in Kuip
iÜJNST
Ciidae Soman t
DINSDAG 21 JUNI 1988 PAGINA 17
N HAAG De
Willem Breuke
Nederlandse ju
eiden met een B
1
i
Vi
rtref
raai
er 1
al
as o\
tv
kom
issch
e. M
an h
den.
lie tv
ïntei
de t
bioscopen
/an
waij
Cd
bliji
al ml
welli
ats k
IC
Delfgaauw I
^an((s) en Koos!
wing
1 lam zonder I
angsi cht",
jn 6 Jwe productie
Studio Peer, I
zaterdag in I
mière gaat tij-1
t aang het Holland
e raajjiva,
FOTO: JUDITH I
BAAS!
een interessante dag in de
ninklijke Schouwburg,
irbij voor een groep Haagse
rw" °''eren de achtergronden
het theater werden be-
speelde de Voorburgse
Fnr«P Jdtheatergroep Studio Peer
nr5P allernieuwste theaterpro-
Het verhaal, gebaseerd
Eindspel" van Samuel
ïtt, is een geschiedenis
twee mannen die, om de
te doden spelletjes, raad-
ruzies en uitvluchten ver-
len.
ieenti
kwaï
ritiseE,
R ..?l een voorstelling van drie
1Jïn artier brengen de spelers
Delfgaauw en Koos Elfe
hun kijk op zo'n situatie,
absurde kostuums en dé-
stukken fungeren zij als
Studio Peer met: „Raam zonder uit
zicht" gemaakt door Fred Delf
gaauw en Koos Elfering en geregis
seerd door Ted Keijser. Koninklijke
Schouwburg te Den Haag, speciale
voorpremière, gistermiddag.
een soort leyende poppen bin
nen een poppenkast. Veel lan
ge draden worden gebruikt om
marionetten te suggereren.
Fred Delfgaauw is een blinde
persoon die in een soort cocon
zijn beperkte leven leidt. Hij
speelt een bazige rol en ver
langt gehoorzaamheid van de
domme Koos Elfering. Tijdens
het spel worden allerlei pop
pen te voorschijn getoverd die
voor lachwekkende situaties
zorgen. Het „Raam zonder uit
zicht" is een soort markies dat,
hoog boven het toneel, open
en dicht gedaan kan worden.
Door het grote visuele aspect
van de voorstelling wordt de
tekst ondergeschikt aan de
presentatie. Met veel mimiek
en hulpattributen ontstaat er
een boeiend geheel, waarbij
vooral jonge kinderen voort
durend in de lach schieten.
Studio Peer is in staat om pop
penspel te integreren binnen
het acteren, waardoor beiden
een even belangrijke rol ver
vullen. In het kader van het
Holland Festival zal „Raam
zonder uitzicht" als officiële
première op 25 juni a.s. in De
Krakeling te Amsterdam
worden gespeeld.
ROB VAN DER MIJL
AMSTERDAM „Ik ge
loof dat je gelijk hebt, het
is voorbij met het pointil-
lisme, maar ik denk dat er
andere gevolgen uit voort
vloeien die later van groot
belang voor de kunst zul
len zijn. Seurat heeft on
miskenbaar iets teweegge
bracht".
Zo beschreef een van de neo-
impressionisten van het eerste
uur in 1891 vlak na de dood
van Seurat de voorname rol
van deze schilder in de moder
ne kunst. Het schilderen naar
de werkelijkheid door middel
van stippeltjes liet echter een
veel diepere indruk achter dan
de neo-impressionisten hadden
voorzien.
Georges Seurat en Paul Signac
waren de vaders van een
schilderstijl die wordt aange
duid met verschillende namen
als pointillisme, dividionisme
en neo-impressionisme. Was
de naam impressionisme aan
schilders van de oudere gene
ratie als Monet en Degas in
eerste instantie gegeven als
scheldwoord, het woord neo-
impressionisme dat criticus
Féneon voor hun opvolgers
lanceerde was bedoeld als
compliment. Seurat zelf ge
bruikte liever de term chro-
mo-luminarisme. In dat woord
schuilt zowel zijn bewondering
voor zijn voorgangers Monet
en Degas als het kenmerkende
verschil tussen beide stromin
gen.
Wat Seurat in het werk van de
impressionisten aantrok was
hun uitbeelding van het zon
licht en het vermogen om de
kortstondige hoedanigheid van
een landschap, stad of persoon
treffend weer te geven. Maar
tegelijk stoorde hem de toeval-
E
■■XPOSjTjES
ligheid in de spontane schil
derwijze van zijn voorgangers.
Het vluchtige plein-air schil
deren stond geen methodische
benadering toe, geen gefun
deerde kunsttheorie. En dat
was juist wat Seurat wilde.
Een beter huwelijk tussen de
moderne fysica en de kunst,
stond hem voor ogen.
Hij verdiepte zich in de tot
dan toe gepubliceerde weten
schappelijke verhandelingen
over kleur en licht. Chromo-
luminarisme heeft de pretentie
van een aanpak die stoelt op
een systematische analyse van
de weergave van kleur en
licht.
Essentieel in Seurats theorie
over het schilderen was het
onderscheid dat de Ameri
kaanse natuurkundige Ogden
Rood in 1881 verwoordde in
zijn kleurenleer: het verschil
tussen gekleurd licht en ge
kleurd pigment. Pigmenten
bezitten niet dezelfde kwalitei
ten als licht wat betreft inten
siteit en helderheid. Kleuren
die op het palet vermengd
worden neigen uiteindelijk
naar een drabbig grijsbruin
terwijl gekleurd licht zich ver
mengt tot wit licht. Van dat
inzicht hebben de neo-impres
sionisten dankbaar gebruik ge
maakt. Ze mengden hun kleu
ren niet langer op het palet
maar brachten het onver
mengd in miniscule stippen,
lijnen of vlakjes op het doek
aan. Op die manier ontstaat
een indruk van een vibrerend
kleurvlak dat de echtheid van
het gewone licht op een nieu
we manier benaderde.
Ook op enige afstand blijven
de stipjes als afzonderlijke ele
menten zichtbaar. Veel lief
hebbers van moderne kunst
worden eerst gewonnen door
het impressionisme en het
neo-impressionisme voor ook
de abstracte kunst hen weet te
boeien. Dat is niet toevallig
want al beoogde het neo-im
pressionisme de werkelijkheid
nog natuurgetrouwer weer te
geven dan hun voorgangers,
het waren juist hun schilderij
en die het publiek rijp hebben
gemaakt voor de abstractie.
De methodiek van Seurat en
Signac beperkte zich overigens
niet tot het in stippeltjes uiteen
laten vallen van kleurvlak
ken. De twee kopstukken van
de beweging hielden zich ook
bezig met de emotionele waar
de die lijnen en vormen kun
nen oproepen. De neergaande
"lijn" (uiteraard opgebouwd
uit stippeltjes) en donkere to
nen waren geschikt om een in
getogen of droeve stemming te
verbeelden. Met dergelijke in
zichten stelden zij hun compo
sities nauwgezet samen. Aan
die methodische benadering
dankten de neo-impressionis
ten hun kracht maar ook hun
zwakte.
Individualisme
Het neo-impressionisme heeft
in korte tijd veel aanhangers
voor zich weten te winnen, zo
als bij de huidige expositie in
het Van Goghmuseum goed is
waar te nemen. Maar even
snel als zij zich voelen aange
trokken tot de stroming, ver
lieten ze het pointillisme. Op
den duur kon de minutieuze
werkwijze die vrij weinig per
soonlijke vrijheid toestaat de
kunstenaars niet meer bevre
digen. Zo verging het ook Van
Gogh die uiteraard bij deze
tentoonstelling in zijn „eigen"
museum een belangrijke plaats
inneemt. Voor hem was het
neo-impressionisme een kort
stondige kenismaking met een
mogelijke techniek die hij al
snel combineerde met andere
middelen. Bijvoorbeeld korte
streepjes in plaats van stipjes
waarmee hij op een meer di
recte manier uiting kon geven
aan zijn eigen stemming. Ook
anderen ontwikkelden zich in
deze tijd naar een stijl die
meer persoonlijke uitdrukking
toestond, zoals de art nouveau,
het symbolisme en het expres
sionisme.
Dergelijke ontwikkelingen
zijn in de tentoonstelling goed
te volgen. In Jan Toorops
Landschap met vaart uit 1889
kondigt zich de art nouveau
met zijn lineaire ritmiek en als
'puzzlestukken' omsloten vlak
ken al aan. Het landschap bij
ondergaande zon van Jean
Metzinger toont een eigenzin
nige verwerking van het neo-
impressionistische stippeltje tot
blokjes, als een geschilderd
mozaëk. Treffend zijn ook de
doeken van Piet Mondriaan
waarin hij vooral het kleurge
bruik van het neo-impressio
nisme heeft verwerkt.
De lijn in de tentoonstelling is
doorgetrokken naar vandaag
door ook werk op te nemen
van Peter Struycken. Hoewel
Struycken gebruik maakt van
pointillisme hij bedient zich
daarbij ondermeer van compu
terprogramma's is zijn be
langstelling voor kleur en licht
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Three men and a baby (al);
18.30, 21.15. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA II: Can't buy
me love (al); tijden zie Eurocine
ma I. EUROCINEMA III: Sum
mer school (al); 18.45, 21.00.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
IV: Missing in action III (16);
18.45. 21.30. Junglebook (al);
wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): A prayer
for the dying (16); 19.00, 21.15.
Junglebook (al); wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Cry Freedom
(al); 20.00. Three men and a
baby (al); No way out (al); Moon
struck (al); Broadcast news (al);
14.30, 19.00, 21.15. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875):
Luchtmacht academie (al);
14.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414 Brandend verlangen
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Geen voorstellin
gen.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075V.
Nightmare on Elmstreet (16);
wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di.
19.00, 21.15. CITY THEATER
II; Something wild (al); ma. di.
wo. 19.00. One flew over the
Cuckoo's nest; 21.15. Benji, het
pientere hondje (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Nuts (al); ma.
t/m wo. 20.15. September (al);
ma. t/m wo. 20.30.
KINDERVOORSTELLING
Avontuur met een staartje; wo.
14.00, 15.45. Dirty dancing; wo.
14.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Au revoir les en-
fants (al); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; wo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE I: Three men
and a baby; ma. di. 20.00. wo.
14.00, 20.00. PROMENADE II:
Stake out; ma. di. 20.00. wo.
14.00, 20.00. PROMENADE III:
No way out; ma. di. wo. 20.00.
Jungle book; wo. 14.00.
DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Saigon (12); 14.00,
19.00, 21.30. ASTA 2: Over
board (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3: Moonstruck (al);
14.00, 19.00. 21.30. BABYLON
1 (Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): Three man and a baby
(al); 14.00, 19.00, 21.30. BA
BYLON 2: Ironweed (16); 13.15,
18.45, 21.30. BABYLON 3:
Planes, trains automobiles
(al); 14.00, 19.00. 21.30. CINE
AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637):
Three men and a baby (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: Raw (16); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: A prayer for the
dying (16); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al);
14.00, 20.00. METROPOLE 2:
Cry freedom (al); 14.00. 20.30.
METROPOLE 3: The last em
peror (al); 14.00, 20.30. ME
TROPOLE 4: Fatal attraction
(12); 14.00. 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 5: Babette's feast
(al); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): No man's land
(12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 2: The serpent ad the
rainbow and the rainbow (16);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Missing in action (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 4: No
way out (12); 13.45, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Oei
ciornie (16); 19.15, 21.45.
STUDIO 2: Dirty dancing (al);
19.00, 21.30. wo. 14.00. STU
DIO 3: Someone to watch over
me (12); 19.00, 21.30. wo. 14.15.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
Careful, he might hear you;
19.30, 21.45. Zaal 2: Der Him-
mel über Berlin; 19.30, 22.00.
Zaal 3: Sweet movie; ma. 19.30.
21.45. The outer space connec
tion; di. 19.30, 21.45. Solqris;
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
METROPOLE 5: Jungle book;
wo. 14.00. STUDIO 3: E.T, wo.
14.30.
De Appel wijdt
nieuw theater
in met Hamlet
DEN HAAG Toneelgroep
De Appel wijdt het uitgebreide
en vernieuwde theater in
Scheveningen in september in
met „Hamlet" van Shakespea
re in de regie van artistiek di
recteur Erik Vos. Tom Schenk
ontwerpt de decors en kos
tuums voor „Hamlet", waarin
onder andere zullen spelen:
Carline Brouwer, Aafke Brui
ning, Sacha Bulthuis, Stef Feld
en Aus Greidanus.
Met deze grote produktie
wordt niet het seizoen geo
pend. Dat is dan al gebeurd in
de studio van het theater met
„Dodendans" van de Zweedse
schrijver August Strindberg in
de Vertaling van Karst Woud
stra. Dit ritueel van de haat
wordt geregisseerd door
Agaath Witteman en gespeeld
door Christine Ewert, Robert
Prager en Eric Schneider. Met
„Dodendans" gaat De Appel
het land in.
Dit is ook het geval met twee
volgende produkties die voor
het komende seizoen vast
staan: „Kleine Alice" van de
Amerikaanse auteur Edward
Albee in de regie van Lode-
wijk de Boer en „Vijf Vrou
wen" van de Japanse schrijver
Yukio Mishima, waarvan Erik
Vos de regie voor zijn reke
ning neemt.
Tot besluit van het seizoen
brengt het gezelschap nog en
kele kleinere produkties uit.
Zeker is daarbij het solopro
gramma van Carol Linssen
met „Onder het Melkwoud"
van Dylan Thomas in de ver
taling van Hugo Claus.
ederlandse muziekprijs
oor Jacob Slagter
DAM Minister Brinkman van
.fC zal op donderdag 30 juni de Neder-
idse muziekprijs uitreiken aan Jacob
eerste hoornist van het Concert-
orkest. Dat gebeurt tijdens het slot-
ncert van het Holland Festival, waar Ja-
atrii b Slagter zal optreden als soloist in het
ibre hoornconcert van Mozart en in de 5e
ordtuifonie van Mahler, met het Concert-
eint bouworkest onder leiding van Klaus
ïidii nnstedt. Slagter ontving zijn opleiding
et n de bekende pedagoog Oldrich Milek,
[asse rst aan de muziekpedagogische academie
nee, Leeuwarden en vervolgens aan het Ko-
n i iklijk Conservatorium in Den Haag. Vo-
Va jaar won hij de tweede prijs op het in-
ovi nationaal hoornconcours „Praagse Len-
Staking bij Scala
Milaan van de baan
MILAAN Liefhebbers van opera in
Milaan is een reeks van ongemakken
gelukkig bespaard gebleven nu een
dreigende staking van het orkestperso-
neel bij de Scala van Milaan van de
baan is. Zondagavond werd overeen
komst bereikt over een salarisverhoging
van de orkestleden en kon de uitvoe
ring van Giuseppe Verdi's Nabucco
maandagavond gewoon doorgaan. Ook
het ballet Don Quixote en Puccini's ope
ra Turandot op 27 juni en 7 juli gaan ge
woon door. Overigens gaat het nu
slechts om een tussenoplossing en zullen
de onderhandelingen over de loonsver
hogingen half juli worden voortgezet.
Museum Boymans trekt Extra concert
sponsorwerver aan
ROTTERDAM Het Rotterdamse museum Boy
mans- van Beuningen heeft een medewerkster in
dienst genomen om sponsors aan te trekken. Volgens
een woordvoerder van het museum is Boymans hier
mee het eerste museum in Nederland met een vaste
fondsenwerver. Met het aantrekken van extra spon
sorgelden hoopt het museum in ieder geval het ten
toonstellingsbudget, nu 450.000 gulden, te verdubbe
len. Een eventuele meeropbrengst zal aangewend
worden voor nieuwe aankopen. In deze nieuwe func
tie is benoemd Cecilia Groot, die eerder onder meer
verantwoordelijk was voor de fondsenwerving voor
manifestaties als „Amsterdam culturele hoofdstad
van Europa 1987" en „La France aux Pays-Bas". Ce
cilia Groot studeerde aan de Leidse Reinwardtacade-
mie, een opleiding voor museumfuncties.
ROTTERDAM De belangstelling voor de concerten van
Prince op 17 en 18 augustus in het Rotterdamse Feyenoord-
stadion is dermate groot dat nu al besloten is tot een derde
concert, eveneens in het Feyenoord-stadion. Dat gebeurt op
19 augustus. De kaartverkoop voor dat concert is al begon
nen. De concerten in Rotterdam maken deel uit van de naar
Prince's laatste lp 'Lovesexy' genoemde Europese tour, die 5
juli in Parijs begint. Doordat het podium voor de breedste
zijde van de Kuip wordt opgebouwd, is er ruimte voor 32.000
bezoekers per concert. De voorverkoop van kaarten is
maandag begonnen. Zoals bekend zal de organisatie bij de
Prince-concerten optreden tegen het zwart doorverkopen
van kaarten, alleen aanschaf bij erkende verkoopbureaus
garandeert geldigheid van het toegangsbewijs.
Galaconcert
Luchtmacht-
kapel
DEN HAAG De Ko-
ninklijke Luchtmacht
kapel geeft vrijdag in
de dr. Anton Philips
zaal aan het Spui in
Den Haag een galacon
cert ter gelegenheid
van het 75-jarig be
staan van de Konink
lijke Luchtmacht. Het
concert wordt bijge
woond door prinses
Margriet en mr. Pieter
van Vollenhoven. Het
falaconcert begint om
0.15 uur.
IRTH SEA JAZZ FESTIVAL
irds voor
rrappelli,
reuker en
'illespie
tionale jazztrofee die is
iteld door de organisato-
van het North Sea Jazz
ival. Breuker kreeg
[ee voor het „met elkaar
reven van meerdere mu-
;ijlen", aldus het juryrap-
lird toe aan Dizzy Gillespie
npettist), in de categorie
xikaanse jazz. Gillespie is,
ens het juryrapport, niet
te denken uit de ontwik-
van de jazzmuziek. Hij
Ier meer één van de „uit-
lers" van de „bebop". In
categorie Europese jazz
1 de trofee aan Stephane
,pell, (violist) toegekend,
ipelli speelde in de eerste
ese jazzformatie die ze-
;on wedijveren met de
ikaanse bands. Ook
;te hij van de viool een
waardig jazzinstrument.
naam van de trofee is ont-
id aan de bijnaam van
irlie Parker. Zoals gebrui-
ijk worden de Birds uitge-
ct tijdens speciale North
A Jazz Bird concerten. Het is
r he
xl
r de vierde keer dat de tro-
wordt uitgereikt. Eerdere
inaars van de Bird waren
er andere Miles Davis,
0,9e iny Carter, Albert Mangels-
^we en 1 hoordijk.
ddy Tate
es saxofonist Buddy Tate
3n'v idt niet op tijdens het festi-
Hij is herstellende van een
re hartoperatie. Lew Ta-
tin houdt onder de noemer
Tenor Saxophone Salute to
iy Tate' een muzikale
EC F,? lening. Hij wordt daarbij
irsteund door Flip Phil-
Harold Ashby en Scott
nilton. Zij verzorgen een
edig saxofoon concert. De
ïesectie bestaat uit Jake
ina, Jack Lesberg en Ge-
Wiggins.
NEO-IMPRESSIONISTEN IN VAN GOGHMUSEUM
Theo van Rijsselberghe, „Portret van Maria Sethe", een van de
neo-impressionistische werken die momenteel te zien zijn in het
Vincent van Gogh-museum.
FOTO: PR
formalistischer dan die van de
oorspronkelijke neo-impressio-
nisten voor wie zoals we zagen
kleur ook emoties moest op
roepen.
De tentoonstelling is uniek
vanwege de grote collectie uit
het Indianapolis Museum of
Art, opgebouwd door de verza
melaar W. J. Holliday. Rond
de kern van dit bezit zijn uit
Europese musea werken ge
zocht die samen een schitte
rend panorama geven op het
neo-impressionisme in de di
verse landen. De redelijk grote
omvang van de tentoonstelling
vraagt echter wel om een wat
minder benauwde presentatie
dan het Van Goghmuseum tot
stand heeft gebracht. Het is
jammer dat de werken zo
dicht bij elkaar hangen dat de
afzonderlijke schilderijen niet
goed tot hun recht komen en
het geheel zich aan het pu
bliek dreigt te ontvouwen als
pointillistisch behang. Aan
schaf van de wat stijfjes ge
schreven maar zeer informa
tieve en prachtig gellustreerde
catalogus kan dit bezwaar
ruimschoots ondervangen.
ADA VAN DER VELDEN
„Neo-impressionisten" is tot
en met 7 augustus te zien in
het Van Goghmuseum, Pau-
lus Potterstraat 7, Amster
dam; catalogus 50,-.
AMSTERDAM De
voorzitter van de onder
nemingsraad van de Ne
derlandse Opera, Peter
Poliakine, heeft zich te
vreden getoond met de
taanstelling van de Britse
theaterdirecteur en regis
seur Pierre Audi tot artis
tiek directeur van de Ne
derlandse Opera. Poliaki
ne maakte zich indertijd
sterk voor het vertrek van
Jan van Vlijmen als inten
dant van de opera, nadat
deze door forse kosten-
overschrijdingen volgens
de ondernemingsraad de
werkgelegenheid in ge
vaar had gebracht.
Pierre Audi is nu nog direc
teur en oprichter van het Al-
meida-theatre in Londen, dat
onder meer is te vergelijken
met de concertzaal voor he
dendaagse muziek De IJsbre
ker in Amsterdam. Daar gaf
hij vrij veel aandacht aan Ne
derlandse vertegenwoordigers
van die stroming. Vorig jaar
maakte het Schönberg Em-
semble er zijn Londense de
buut, en traden er onder ande
re het pianoduo Gerard Bouw
huis en Cees van Zeeland, Mi
chael Waisvisz, en het Maar
ten Altena Oktet op. Dat ge
beurde tijdens het Almeida
Festival, een van de grootste
festivals op dit gebied in de
wereld. Op het ogenblik is
Audi bezig aan de voorberei
dingen van het achtste „Al
meida International Festival
of contemporary Music and
Performance".
„Het is een avontuurlijk be
sluit", aldus Peter Poliakine
over de benoeming van Pierre
Audi tot artistiek directeur
van de Nederlandse Opera.
Poliakine maakte deel uit van
de selectiecommissie. Hij geeft
toe dat deze verrassende be
noeming een „sprong in het
duister" betekent voor de toe
komst van de Nederlandse
Pierre Audi, de nieuwe artistiek
Opera, maar heeft hoge ver
wachtingen over de avontuur
lijke en spirituele perspectie
ven die deze benoeming biedt.
Audi heeft weliswaar geen
opera-ervaring, in de zin van
de traditionele opera, maar is
wel goed op de hoogte.
Wat heeft ertoe geleid om
Audi, een avant-gardist, aan
het werk te zetten in het Mu
ziektheater? Peter Poliakine:
„Noem hem geen avantgardist
- dat klinkt zo negatief, zo ge
kleurd in dit opzicht. Hij is een
man met een tot nu toe uitge
sproken voorkeur voor eigen
tijdse - dus 20ste-eeuwse -
kunstuitingen, zowel op thea
ter- als muziekgebied. En hoe
wel hij daarmee op operage-
bied nog niet veel te maken
heeft gehad, is hij heel goed op
de hoogte. Niet alleen is hij ar
tistiek directeur van zijn tnea-
ter maar ook regisseur van vijf
directeur van de Nederlandse Of
moderne opera's. Hij is in En
geland, zo jong als hij is, in be
paalde kringen zeer bekend.
En we hebben hem enige
maanden van heel nabij ge
volgd, ook met indringende
gesprekken, die ons het volste
vertrouwen hebben gegeven
dat we in hem een bekwame,
spirituele en boeiende artistiek
directeur hebben gevonden".
De Nederlandse Opera heeft
een gerenommeerd beroeps-
koor (een van de drie in Ne
derland), hetgeen toch een sig
natuur is van de traditonele
opera. Wat gaat daarmee ge
beuren als een artistiek direc
teur een andere kant gaat be
wandelen? Poliakine: „Ik
denk niet dat het de bedoeling
zal zijn om het werkloos thuis
te laten zitten, maar het ligt
FOTO: PR
niet op mijn weg uitspraken te
doen over de planning van
onze nieuwe directeur. Dat zal
hij ongetwijfeld in de komen
de maanden zelf doen, want
dan is hij ongeveer vijf weken
in Nederland. Hij treedt in ok
tober in functie, maar daar zal
men voorlopig nog niet veel
van merken, omdat de plan
ning al tot 1990 vast ligt. Pas
daarna zal men hemleren
kennen, en dan zou het wel
eens kunnen zijn dat aller
ogen op Amsterdam gericht
zullen zijn, juist om die nieuwe
richting, die nog zoveel onbe
treden paden heeft. Ik heb er
zelf groot vertrouwen in, ook
al zal men mogelijk een tradi
tie loslaten. Nogmaals, ik heb
het gevoel dat we een levendi
ge toekomst tegemoet gaan
met een uitermate spiritueel
man".
BEP RIJNDERS