Beeldkunstenaars Bergery en Thompson:
Kunst loopt achter bij technologie"
ucces voor film „Amsterdamned" in Frankrijk
ter
Audio Art: kunst onderweg
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
CeidócSoiwant
DONDERDAG 16 JUNI 1988 PAGINA 19
'jé nkman wil sloop monument
gië niet verhinderen
era, Minister Brinkman van (cultuur) is niet van
zijn nek uit te steken om België ervan te weerhouden
jk or architect Henry van der Velde ontworpen Techni-
vei »ch°°' aan Diesestraat in Leuven met de grond ge-
maken. Hij is het eens met de Eerste-Kamerleden
va lers (PvdA) en Van der Werff (VVD) dat het in rede-
,n0f itaat verkerende pand de status van monument ver-
maar acht het niet op zijn weg liggen zijn Belgische
lcj jenoot de les te lezen, zo zegt hij in antwoord op schrif-
vragen van het tweetal. Tummers en Van der Werff
he, n slopen van het geesteskind van Van der Velde geen
>r van doen. Zij beschouwen Van der Velde als „pio-
Ijg. fan de moderne bouwkunst, die in zijn werk art nou-
met Bauhaus en het functionalisme heeft weten te ver-
j, Brinkman deelt de opvatting dat de School archi-
r-historische waarde toevalt, maar vindt dat België
teindelijk zelf maar moet weten.
Criticus Peeters
wordt hoogleraar
AMSTERDAM De literair redacteur en criticus
Carel Peeters (44) is per 1 september benoemd tot
bijzonder hoogleraar op de wisselleerstoel Literaire
kritiek bij de Faculteit der Letteren aan de Vrije
Universiteit in Amsterdam. Peeters heeft literaire
kritieken verzorgd voor Het Parool, gewerkt als li
terair redacteur voor Elseviers Literair Supplement
en is sinds 1973 als criticus verbonden aan Vrij Ne
derland, vanaf 1975 als literair redacteur en criticus
van de VN-Boekenbijlage. Als publicaties versche
nen van hem onder andere „Het avontuurlijke uit
zicht", „Menno ter Braak - De Propria Curesartike-
len", „Alles moet over", „Het hart in het hoofd",
„De Brandende Kwestie", „Het favoriete persona
ge", „Houdbare illusies" en „Postmodern", een pole
misch essay.
Onderscheiding voor
F ischer- Dieskau
LONDEN De Westduitse bariton
Dietrich Fischer-Dieskau heeft voor
zijn verdiensten voor de muziek een
gouden medaille gekregen van de
Britse Royal Philharmonic Society in
Londen. De medaille, die in 1871
werd ingesteld en onder de winnaars
de overleden Spaanse cellist Pablo
Casals en de Amerikaa- se dirigent
en componist Leonard Bernstein telt,
wordt niet elk jaar toegekend, maar
wordt alleen gegeven voor buitenge
wone verdiensten. Fischer-Dieskau
krijgt de medaille op een galaconcert
in oktober uit handen van de violist
Sir Yehudi Menuhin, winnaar van
1962. Beiden zullen op het concert
musiceren.
Brabants jaar voor
de amateurkunst
DEN BOSCH De provincie Noord-
Brabant heeft 1988 uitgeroepen tot
„provinciaal jaar van de amateur
kunst". Tot en met eind april 1989 zal
in Noord-Brabant op allerlei manie
ren aandacht worden gevraagd voor
de vele vormen van amateurkunst die
de provincie rijk is. In Brabant beoe
fenen 750.000 mensen in hun vrije tijd
een of andere vorm van kunst. Een
deel van hen is georganiseerd in een
van de 3.500 gezelschappen die de
provincie telt. Het jaar wordt afgeslo
ten met een vierdaagse manifestatie
en een symposium onder andere over
de rol die de lokale en provinciale
overheid kunnen spelen op het ter
rein van de amateurkunst.
INTERACTIEF IN EEN BED-MET-DE-BLUES
Is %g<
malb(
JN HAAG Een
0lg" icture piano", een
hei lovie machine" een
ipenhadow Canvas" en een
nog iteractive bed". Door
[elwerk op het toet-
tord je eigen film
feëren, met handbewe-
7co »gen over een lichtbak
een If een monitorbeeld
iale Milderen" of door je
haamsbewegingen op
el 1n tweePersoons bed uit
veel Dotmoeders tijd een
dejodern verhaal van lief-
en liefdesleed „stu-
■eiji".
objecten vormen samen
wat weids benaamde
arden of interactive de-
its", in het Haags Film-
s (nog tot en met zondag
I als onderdeel van de
igse Zomer. Het werk van
e jonge Amerikanen,
njamin Bergery en John
ompson. Van wie de eerste
[t: „Technologie is tegen-
ordig ongelooflijk ver. En
kunst ligt in het gebruik
alle nieuwe 'middelen
jlenver achter. Dat is
>rm jammer".
rgery en Thompson doen
iets aan. Als verlengstuk
n de verkenning „Image
d Sound" in het Filmhuis
.en zij opstapjes zien naar
n nieuw, creatief gebruik
de computer. De Ameri-
?n kennen elkaar van
werk voor Lucasfilm in
llywood waar ze de „edit-
d" mee-ontwikkelden,
systeem om snel en ge-
kkelijk via computer en
eo films te monteren. De
inke Bergery gaf daarna
aan het Massachussets In-
of Technology, de
arte Thompson ontwierp
tware voor computer-ani
matie. Bergery leerde Den
Haag kennen via het Image
and Sound-festival twee jaar
geleden en de kennismaking
beviel wederzijds zo goed dat
hij van de Haagse Filmstich
ting in samenwerking met de
Haagse Zomer de opdracht
kreeg een aantal projecten
uit te werken. Bergery: „Het
moeilijke van zo'n opdracht
is dat je voor het publiek be
grijpelijk moet zijn. Je moet
zó vorm geven aan de moge
lijkheden die er zijn dat men
door de bomen het bos blijft
zien. Vandaar een speels ob
ject als dat „interactieve
bed".
Bed met blues
Interactief is een sleutel
woord dat uitleg behoeft. Het
houdt in dat acties van een
„bespeler", geregistreerd
door de computer, verande
ringen teweeg brengen in
een binnen die computer op
geslagen audiovisuele „omge
ving' Tijdens Image and
Sound werd, als voorbeeld
daarvan, het door Nasa ont
wikkelde Telepresence-pro
ject gepresenteerd: in op
dracht van de Amerikaanse
defensie ontstaan en bedoeld
voor het „droogtesten" van
piloten. Het begon met lan
dingsbanen op de computer,
het werden complete cock
pits. Met de Dataglove als
een van de verfijndste slot-
voorbeelden: via een hand
schoen met sensoren worden
handelingen overgestuurd
naar een andere ruimte waar
John Thompson en Benjamin Bergery met de beeldplaat waarop de beelden zijn vastgelegd van
hun „interactieve bed".
FOTO: MILAN KONVALINKA
vooral de simpelheid van de
software die het voor kinde
ren mogelijk maakt met de
computer te werken. De
„Picture Piano" is in feite
een soort oervoorbeeld van
hoe de „edit-droid" die voor
Lucasfilm werd ontwikkeld
kan werken: Een toetsenbord
biedt toegang tot een aantal
digitaal opgeslagen films die
je als toetsend in stukjes en
beetjes in beeld en geluid kan
oproepen en combineren.
Howard the duck
Benjamin Bergery: „Dat
„edit-droid" project voor Lu
casfilm is al voorbij. Het is
mislukt. Lucasfilm zit finan
cieel in de problemen nadat
een film als „Howard the
Duck" was geflopt en een
aantal projecten als deze voor
de speelfilmindustrie niet
toepasbaar bleken. Althans
nü niet. Ik geloof dat dat
montage-principe voor film,
via snel te combineren op
beeldplaten vastgelegde scè
nes, z'n tijd nog ver vooruit
ze via een robot plaatsvin
den. Een vinding die repara
ties aan de buitenkant van
een ruimteschip van binnen
uit mogelijk maken.
Bij de artistieke toepassingen
van dat „interactieve" princi
pe zijn Bergery en Thompson
vooral uitgegaan van speelse
creativiteit. Neem het bed:
een camera registreert waar
jij of je partner zich bevindt
op het laken. Elke positie op
dat bed correspondeert met
digitaal vastgelegde filmbeel
den en een soundtrack. In dit
geval gaat het om een man-
Bergery en Thompson zijn
uigegaan van een vaste
„mannenkant" en een „vrou
wenkant" van het bed en
hebben tussen de partners-
in-de-penarie twee denkbeel
dige Muzen geïnstalleerd die
commentaar geven op de si
tuatie. Door over het bed te
rollebollen kom je zo in di
verse beeld- en geluidsreek
sen terecht die je boven je
hoofd ziet geprojecteerd en
via de luidspreker hoort. Je
„stuurt" je eigen verhaal, je
slaat je eigen digitale bladzij
den om.
Kindergeweld
Thompson: „Een simpeler
voorbeeld van het vertellen
van een verhaal via de com
puter is de Movie Machine.
Het is gemaakt door twaalfja
rige kinderen uit Los Ange
les die zelf, via gemakkelijke
software als „HyperCard" en
„Videoworks", korte ver
haaltjes konden creeëren.
Wanneer je de plaatjes be
kijkt zie je dat de kinderen
uit Los Angeles vooral gepre
occupeerd zijn met geweld".
De in een aantal statische
beeldjes neergelegde „kin
derfilms" bewijzen inderdaad
een grote bekendheid met
gewelddadige video-spelletjes
(er is al een soort voorloper
van de film „Colors" te zien).
Het belang van het project
behoeft tekst en uitleg van
Thompson of Bergery: het is
is. 'Veel van die toepassingen
van moderne technologie zijn
nog te duur voor de speelfil
mindustrie. Lucasfilm heeft
ook Pixar afgestoten, waar
nieuwe vormen van compu
ter-animatie werden ontwik
keld. De speelfilm werkt in
feite nog behoorlijk ouder
wets. Wanneer je het werk
van Industrial Light and Ma
gie (ook een Lucas-project)
bekijkt, zie je dat daar eigen
lijk allerlei oude handwerk-
stechnieken worden toege
past. Het maken van minia
turen, het schilderen van
achtergronden via „mattes".
Waarom zou je die via de pe
perdure computer animeren
terwijl het nog goedkoop met
de hand kan?"
„In feite is wat wij hier laten
zien „low tech". Het geld ont
breekt ons om dure compu
ters te gebruiken, we werken
met de simpele Mackintosh.
De technologie die wij ge
bruiken is eigenlijk kinder
werk als je het vergelijkt met
wat er al mogelijk is. Wat wij
doen is binnen onze financië
le grenzen zelfstandige artis
tieke toepassingen bedenken.
Waarbij de keus van de „in
terface" het belangrijkste is:
De hand die het schilderij op
de monitor „schildert", het
„lichaam" zelf dat de beelden
in het bed oproept. John en
ik zijn nu bezig aan een pro
ject over Van Gogh. We wil
len er de schilderijen van
Van Gogh en de plaatsen
waar hij woonde, werkte en
die hij schilderde in vastleg
gen. Wat het precies gaat
worden weten we nog niet.
Financieën zijn natuurlijk
een grote rem. Maar dat is
niets nieuws. Voor Van Gogh
was een nieuwe tube gele
verf even moeilijk te krijgen
als voor ons die grote compu
ter".
BERT JANSMA
De tweede avond van het Audio
Art Festival in theater Zeebelt met
Ron Kuivila - computermuziek en
Hugh Daviea - Audio Art Perfo-
mance. Woensdagavond.
Het Audio Art Festival in
theater Zeebelt ging gisteren
zijn tweede avond in. Binnen
dit internationale festival
van zes avonden, met steeds
één computermuziek-compo-
nist en eén Audio Art-kun-
stenaar na elkaar, treedt
slechts één Nederlander -
Fred Koolman - op.
Ooyevaer Desk organiseerde
vorig jaar zijn „lokatie-pro-
jekten" binnen het Zomerfes
tival. Het jaar daarvoor ver
zorgde het een zelfstandige
produktie met muziek en
techniek in het Gemeente
museum. Dit Audio Art Fes
tival in theater Zeebelt is ook
weer zo'n zelfstandige aange
legenheid, een soort „off-
Plein"-produktie.
Viktor Wentink, die ook bei
de vorige festivals organi
seerde, treedt hierbij als pro-
maakmalror grammaleider op en vertelde
rnaaKmaKer mi. het een en ander De be_
doeling van dit festival is om
vormt een van de smaakmakers van de Haagse Zomer. Kunstenaar Peter Zegveld en zijn te zien hoe ver de grenzen
oos" van achtenhalve meter in het vierkant. Gisteren gaf hij zijn bijdrage aan de opening van tussen 'de Audio Art - ee-
t festival, dat ondanks het voetballen op tv toch nog aardig wat publiek trok. De performance iuidskunst in de breedste zin
i Zegveld in en buiten zijn doos, zal slechts enkele keren tijdens het festival te zien zijn. en'computermuziek - podi-
FOTO: MILAN KONVALINKA umkunst - kunnen worden
opgeheven en waar er sprake
is van duidelijke overlapping.
Zo werd dinsdagavond de
computergestuurde muziek
voor harp en vleugel door de
zangsoliste gestart met de
trillingen van haar stem. Die
trillingen brachten het com
puterprogramma van de pia
no op gang, die op zijn beurt
die piano tot spelen brengt
door middel van electro-me-
chanische aandrijving. Solo
zingend creërde zij haar ey-
gen geprogrammeerde bege
leiding. Daarna produceerde
Richard Lerman een soort
„tropennacht op Bali" met
elektrische branding en me
talen muggen, door op de
grond kruipend allerlei ver
sterkte zelfgebouwde instru
mentjes te bespelen.
Gisteren begon de avond met
computermuziek van Ron
Kuivila op computergestuurd
keyboard, en gitari - gitaar
plus atari. Vijftien jaar gele
den was het nog ondenkbaar
dat computertechnieken op
het podium zo vrij voor het
realiseren van composities
konden worden gebruikt. Er
tekent zich echter nu reeds
een toekomst af waarin een
onbeperkt klankuniversum
kan worden opgeroepen, dat
momenteel nog achter de be
perkingen van de huidige
computertechniek verscholen
gaat.
Hugh Davis, één van de be
kendste theoretici op het ge
bied van twintigste-eeuwse
instrumenten, verklankte
daarna met zelfgebouwde in
strumentjes een ander onaf
hankelijk klankuniversum,
dat geheel zonder computer
wordt gerealiseerd.
Voor het hele Audio Art-ge-
bied staat de vrijheid cen
traal, de vrijheid om los van
composities bestaande instru
menten en muzikale conven
ties een eigen klankwereld te
scheppen. Vrijheid komt
daarbij in de plaats van
schoonheid als esthetisch
doel. Die schoonheid zit in de
totale act zelf.
Hugh Davis liet daar iets van
zien door de delicate manier
waarop hij zijn gevarieerd in
strumentarium bespeelde. De
Audio Art is een kunst, die
nog duidelijk onderweg is en
binnen zijn eigen club van
toegewijde deskundigen - het
jaarlijks congres van de In
ternationale Audio Art Vere
niging vindt dit jaar in Linz
plaats - de toekomst lang
zaam naderbij brengt.
ERIK BESIER
[JS De Nederland-
ilmhit „Amsterdamr
van Dick Maas heeft
succes in Frankrijk.
>rige week woensdag
brachte „tulpen-
trok tot nu toe
n al in Parijs 33.726
tkers, wat een eervol
le is.
„Amsterdamned" was daar
mee de op twee na best be
zochte film in de Franse
hoofdstad. Alleen de gelijktij
dig uitgebrachte Amerikaanse
politiefilm „Action Jackson"
(met de sexy Vanity) en de
nieuwe schandaalfilm van de
Franse cineast Jean-Pierre
Mocky, „Une Nuit l'Assem-
blée Nationale", bleef Dick
Maas' avontuur voor.
Volgens een woordvoerder
van het Parijse bureau AMLF,
dat de distributie van „Am
sterdamned" verzorgt trekt de
film vooral veel jongeren.
„Het is een boeiend spektakel,
dat zeker nog wel een paar
weken zal draaien.
De mond-
tot-mond reclame werkt goed,
waarbij we het voordeel heb
ben dat er deze periode geen
grote films zijn uitgekomen",
aldus de woordvoerder. In de
Parijse metrogangen hangen
grote posters van een sinistere
gracht met de tekst „Bid, dat
hij nooit zal opduiken".
De Franse kritiek heeft uit
eenlopend op „Amsterdam
ned" gereageerd. Regisseur
Dick Maas geniet in Frankrijk
een zekere bekendheid na het
succes van „De Lift" op het
festival van de fantastische
film in Avoriaz, waar hij in
1984 de Grand Prix won.
De satirische „Canard Enchai-
né" noemt „Amsterdamned"
een „geslaagde, bijna surrealis
tische misdaadfilm waarin
Amsterdam de mooiste actrice
is". Maas heeft volgens de
graag krakende Canard een
„adembenemende" film ge
maakt. De keurige „Le Mon
de" meent dat het allemaal
veelbelovend begint, maar
vervolgens van de clichés aan
elkaar hangt. „De mysteries
van de metro zijn hier vervan
gen door de grachten", aldus
recensente Colette Godard, die
nog het meest heeft genoten
van de prachtige grachten.
Volgens het toonaangevende
televisie-weekblad „Télérama"
begint „Amsterdamned" als
een griezelfilm om te eindigen
als een ordinaire thriller.
Hoofdrolspeler Huub Stapel is
een „soort Belmondo die de
moordenaar achtervolgt als in
„Peur sur la Ville". Nietemin
vindt „Télérama" dat de VVV
van Amsterdam tevreden kan
zijn. Het veelverkochte film
maandblad „Première" maakt
hele korte metten met Dick
Maas. „Niet iedereen kan Bri
an de Palma zijn", zo wordt
geschreven. „Amsterdamned
is een schandalig overzicht
van ideeën en scenes, die al
veelvuldig elders zijn ver
toond".
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Three men and
a baby (al); 18.30. 21.15. za. zo.
wo. ook 13.30. do. zo. ook 16.00.
EUROCINEMA II. Can't buy me
love (al); tijden zie Eurocinema I.
EUROCINEMA III: Summer
school (al); 18.45. 21.00. za. zo.
wo. ook 13.45. do. zo. ook 16.00.
EUROCINEMA IV: Miaaing in ac
tion III (16); 18.45. 21.30. do. ook
13.45. zo. ook 16.15. Jungtebook
(al); za. zo. wo. 14.00. do. 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): A prayer for the
dying (16); 19.00, 21.15. Jungle-
book (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Cry Freedom (al); 20.00.
zo. ook 14.30. Three men and a
baby (al); No way out (al); Moon
struck (al); Broadcast news (al);
14.30. 19.00. 21.15. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): Lucht
macht academie (al); 14.30, 19.00,
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414 Brandend
verlangen (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Geen voorstellingen.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Nightmare on Elmatreet (16); do.
vr. za. zo. wo. 14.45. 19.00, 21.15.
ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEA
TER II: Something wild (al); do. vr.
zo. 14.45, 19.00. za. ma. di. wo.
19.00. One flew over the Cuckoo's
nest; 21.15. Benji, het pientere
hondje (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): A night on the town
(al); do. t/m zo. 15.45. 19.00. Nuts
(al); do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo.
20.15. Dr. Strangelove (al); do. zo.
19.30, 21.30. September (al); vr.
za. 19.30, 21.30. ma. t/m wo.
20.30.
KINDERVOORSTELLING
Avontuur met een staartje; za. zo.
wo. 14.00, 15.45. Dirty dancing;
za. zo. wo. 14.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Dragnet (al); vr. za.
zo. 20.00. Au revoir les enfants
(al); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE I: Three men and
a baby; do. 13.30. 16.00. 19.00.
21.30. vr. 19.00, 21.30. za. zo.
14.00. 19.00, 21.30. ma. di. 20.00.
wo. 14 00, 20.00 PROMENADE
II: Stake out; do. 13.30, 16.00.
19.00, 21.30. vr. 19.00, 21.30. za.
zo. 14.00, 19.00, 21.30. ma. di.
20.00. wo. 14.00, 20.00. e PROME
NADE III: No way out; do. 16.00,
19.00, 21.30. vr. za. zo. 19.00,
21.30. ma. di. wo. 20.00 Jungle
book; do. 13.30. za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Salsa (al); do. 11.30.
00.15. Saigon (12); 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. ASTA 2: Overboard (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3:
Moonstruck (al); 14.00, 19.00.
21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00,
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babylon, tel. 471656): Couch
trip (al); do. 11.30, 00.15. Three
man and a baby (al); 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00.
21.30. BABYLON 2: Ironweed
(16); 13.15, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. BABYLON 3:
Planes, trains A automobiles (al);
14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Throw
momma from the train (al); do.
11.30, 00.15. Three men and a
baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE-
AC 2: Raw (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: A prayer for
the dying (16); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Appointment with
death (al); do. 11.30, 00.15. De on
draaglijke lichtheid van het be
staan (al); 14.00, 20.00. zo. 12.30,
16,.00. 20.00. METROPOLE 2:
Powaqqatsi (al) do. 14.00, 00.15.
Cry freedom (al); 14.00, 20.30.
METROPOLE 3: The last empe
ror (al); 14.00, 20.30. e METROPO
LE 4: Fatal attraction (12); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Babette's feast (al); 18.45. 21.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. ODE-
ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400):
Colors (16); do. 11.30, 00.15. No
man's land (12Y, 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: The serpent
ad the rainbow and the rainbow
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00. 18.45, 21.30.# ODEON 3:
Missing in action (16); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: No way
out (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Oei ciomie (16); 19.15,
21.45. STUDIO 2: Dirty dancing
(al); 19.00, 21.30. zo. wo. 14.00.
STUDIO 3: Someone to watch
over me (12); 19.00, 21.30. zo. wo.
14.15. HAAGS FILMHUIS: Zaal
1: Careful, he might hear you;
19.30, 21.45. Caberia; za. 21.45.
Zaal 2: Der Himmel Ober Berlin;
19.30, 22.00. Zaal 3: 1984; do.
19.30, 21.45. Making mr. Right; vr.
19.30, 21.45. Liquid sky; za. 19.30.
2001 a space odyssey; 19.30,
22.00. Sweet movie; ma. 19.30,
21.45. The outer space connec
tion; di. 19.30, 21.45. Solqris; wo.
20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Prince of darkness
(16); za. 00.15. CINEAC 2: Raw
(16); za. 00.15. CINEAC 3: 9V»
Weeks (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
METROPOLE 5: Jungle book;
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
STUDIO 3: E.T. zo. wo. 14.30.
Het Leidseplein in Amsterdam, dat volgens een aantal kunstin
stellingen wordt overwoekerd door de „mayonaisecultuur".
FOTO: ANP
Amsterdamse kunstelite ergert
zich aan „mayonaisecultuur"
AMSTERDAM De
kunst- en cultuurinstellin
gen op en rond het Leid
seplein in Amsterdam ma
ken zich grote zorgen over
de oprukkende „mayonai
secultuur" in hun omge
ving. In een brief aan b
en w van Amsterdam stel
len de vertegenwoordi
gers van die instellingen
dat de mayonaise vanuit
de Leidsestraat langzaam
maar zeker het plein op
glijdt en dat daaraan be
wust of onbewust stimu
lans wordt gegeven. Dat
leidt naar hun mening tot
een kwalitatieve achter
uitgang van het plein en
heeft directe invloed op
de bedrijfsvoering van
hun organisaties en op het
publiek dat zij willen be
reiken.
Onder de „schijnbaar niet te
stuiten mayonaisecultuur"
verstaan de ondertekenaars
van de brief de explosieve
groei van de „hamburgerten
ten" in de Leidsestraat.
De brief is ondertekend door
Ad 's-Gravesande van het
Holland Festival, Hanneke
Rüdelsheim van de theater
combinatie Belle vue/ Nieuwe
de la Mar en Arthur van
Schendel van het Amsterdams
Uitburo, mede namens Felix
Rottenberg van De Balie, Cox
Habbema van de Stadsschouw
burg, Huib Schreurs van Para-
diso, Gerard Mulder van Jeu
gdtheater Amsterdam, Cor
Schlösser van Melkweg, Ge-
rardjan Reinders en Gerrit
Korthals Altes van Toneel
groep Amsterdam en Kok-
meijer van City Theater.
„Bovenop dit alles dreigen op
het terrein van het voormalige
Huis van Bewaring (bij het
Leidseplein) plannen te
worden uitgevoerd die niet al
leen door ons maar ook door
de Amsterdamse culturele we
reld in bredere zin als zeer on
wenselijk worden beschouwd,"
aldus de briefschrijvers. Zij
doelen hierbij op de plannen
tot bouw van een casino op ge
noemde plek, waartegen ook
in de buurt fel verzet bestaat.-
Volgens de vertegenwoordi
gers van de betrokken kunst
instellingen zal de bouw van
een casino een versterking tot
gevolg hebben van een ont
wikkeling die met de mayo
naisecultuur in gang is gezet.
De inspraak van al meer dan
tien jaar met betrekking tot
het „Bajesterrein" heeft nog
niet geleid tot de doelstelling
dat het Leidseplein een functie
krijgt, waarbij het plein als
cultureel uitgaanscentrum kan
blijven meetellen in Amster
dam en de randstad, aldus de
vertegenwoordigers van de
kunstinstellingen. Naar hun
mening moet deze doelstelling
voorop staan. Daarom kan het
casinoplan beter ten halve
•worden gtkeerd dan dat de
gemeente ten hele dwaalt,
voegen zij er aan toe.
„Zou niet aan een gerenom
meerd architect als bij voor
beeld Wim Quist, Rem Kool
haas of Aldo van Eijck, ge
vraagd moeten worden het Ba
jesterrein in zijn ruimere sa
menhang te bekijken en daar
voor inspirerende voorstellen
te ontwikkelen?", zo vragen
zij. Creativiteit hoort toch, ze
ker in Amsterdam, voorop te
staan, houden de briefschrij
vers het college van b en w en
de raadsleden voor.