Beeldkunstenaars Bergery en Thompson: Kunst loopt achter bij technologie" ucces voor film „Amsterdamned" in Frankrijk ter Audio Art: kunst onderweg Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! CeidócSoiwant DONDERDAG 16 JUNI 1988 PAGINA 19 'jé nkman wil sloop monument gië niet verhinderen era, Minister Brinkman van (cultuur) is niet van zijn nek uit te steken om België ervan te weerhouden jk or architect Henry van der Velde ontworpen Techni- vei »ch°°' aan Diesestraat in Leuven met de grond ge- maken. Hij is het eens met de Eerste-Kamerleden va lers (PvdA) en Van der Werff (VVD) dat het in rede- ,n0f itaat verkerende pand de status van monument ver- maar acht het niet op zijn weg liggen zijn Belgische lcj jenoot de les te lezen, zo zegt hij in antwoord op schrif- vragen van het tweetal. Tummers en Van der Werff he, n slopen van het geesteskind van Van der Velde geen >r van doen. Zij beschouwen Van der Velde als „pio- Ijg. fan de moderne bouwkunst, die in zijn werk art nou- met Bauhaus en het functionalisme heeft weten te ver- j, Brinkman deelt de opvatting dat de School archi- r-historische waarde toevalt, maar vindt dat België teindelijk zelf maar moet weten. Criticus Peeters wordt hoogleraar AMSTERDAM De literair redacteur en criticus Carel Peeters (44) is per 1 september benoemd tot bijzonder hoogleraar op de wisselleerstoel Literaire kritiek bij de Faculteit der Letteren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Peeters heeft literaire kritieken verzorgd voor Het Parool, gewerkt als li terair redacteur voor Elseviers Literair Supplement en is sinds 1973 als criticus verbonden aan Vrij Ne derland, vanaf 1975 als literair redacteur en criticus van de VN-Boekenbijlage. Als publicaties versche nen van hem onder andere „Het avontuurlijke uit zicht", „Menno ter Braak - De Propria Curesartike- len", „Alles moet over", „Het hart in het hoofd", „De Brandende Kwestie", „Het favoriete persona ge", „Houdbare illusies" en „Postmodern", een pole misch essay. Onderscheiding voor F ischer- Dieskau LONDEN De Westduitse bariton Dietrich Fischer-Dieskau heeft voor zijn verdiensten voor de muziek een gouden medaille gekregen van de Britse Royal Philharmonic Society in Londen. De medaille, die in 1871 werd ingesteld en onder de winnaars de overleden Spaanse cellist Pablo Casals en de Amerikaa- se dirigent en componist Leonard Bernstein telt, wordt niet elk jaar toegekend, maar wordt alleen gegeven voor buitenge wone verdiensten. Fischer-Dieskau krijgt de medaille op een galaconcert in oktober uit handen van de violist Sir Yehudi Menuhin, winnaar van 1962. Beiden zullen op het concert musiceren. Brabants jaar voor de amateurkunst DEN BOSCH De provincie Noord- Brabant heeft 1988 uitgeroepen tot „provinciaal jaar van de amateur kunst". Tot en met eind april 1989 zal in Noord-Brabant op allerlei manie ren aandacht worden gevraagd voor de vele vormen van amateurkunst die de provincie rijk is. In Brabant beoe fenen 750.000 mensen in hun vrije tijd een of andere vorm van kunst. Een deel van hen is georganiseerd in een van de 3.500 gezelschappen die de provincie telt. Het jaar wordt afgeslo ten met een vierdaagse manifestatie en een symposium onder andere over de rol die de lokale en provinciale overheid kunnen spelen op het ter rein van de amateurkunst. INTERACTIEF IN EEN BED-MET-DE-BLUES Is %g< malb( JN HAAG Een 0lg" icture piano", een hei lovie machine" een ipenhadow Canvas" en een nog iteractive bed". Door [elwerk op het toet- tord je eigen film feëren, met handbewe- 7co »gen over een lichtbak een If een monitorbeeld iale Milderen" of door je haamsbewegingen op el 1n tweePersoons bed uit veel Dotmoeders tijd een dejodern verhaal van lief- en liefdesleed „stu- ■eiji". objecten vormen samen wat weids benaamde arden of interactive de- its", in het Haags Film- s (nog tot en met zondag I als onderdeel van de igse Zomer. Het werk van e jonge Amerikanen, njamin Bergery en John ompson. Van wie de eerste [t: „Technologie is tegen- ordig ongelooflijk ver. En kunst ligt in het gebruik alle nieuwe 'middelen jlenver achter. Dat is >rm jammer". rgery en Thompson doen iets aan. Als verlengstuk n de verkenning „Image d Sound" in het Filmhuis .en zij opstapjes zien naar n nieuw, creatief gebruik de computer. De Ameri- ?n kennen elkaar van werk voor Lucasfilm in llywood waar ze de „edit- d" mee-ontwikkelden, systeem om snel en ge- kkelijk via computer en eo films te monteren. De inke Bergery gaf daarna aan het Massachussets In- of Technology, de arte Thompson ontwierp tware voor computer-ani matie. Bergery leerde Den Haag kennen via het Image and Sound-festival twee jaar geleden en de kennismaking beviel wederzijds zo goed dat hij van de Haagse Filmstich ting in samenwerking met de Haagse Zomer de opdracht kreeg een aantal projecten uit te werken. Bergery: „Het moeilijke van zo'n opdracht is dat je voor het publiek be grijpelijk moet zijn. Je moet zó vorm geven aan de moge lijkheden die er zijn dat men door de bomen het bos blijft zien. Vandaar een speels ob ject als dat „interactieve bed". Bed met blues Interactief is een sleutel woord dat uitleg behoeft. Het houdt in dat acties van een „bespeler", geregistreerd door de computer, verande ringen teweeg brengen in een binnen die computer op geslagen audiovisuele „omge ving' Tijdens Image and Sound werd, als voorbeeld daarvan, het door Nasa ont wikkelde Telepresence-pro ject gepresenteerd: in op dracht van de Amerikaanse defensie ontstaan en bedoeld voor het „droogtesten" van piloten. Het begon met lan dingsbanen op de computer, het werden complete cock pits. Met de Dataglove als een van de verfijndste slot- voorbeelden: via een hand schoen met sensoren worden handelingen overgestuurd naar een andere ruimte waar John Thompson en Benjamin Bergery met de beeldplaat waarop de beelden zijn vastgelegd van hun „interactieve bed". FOTO: MILAN KONVALINKA vooral de simpelheid van de software die het voor kinde ren mogelijk maakt met de computer te werken. De „Picture Piano" is in feite een soort oervoorbeeld van hoe de „edit-droid" die voor Lucasfilm werd ontwikkeld kan werken: Een toetsenbord biedt toegang tot een aantal digitaal opgeslagen films die je als toetsend in stukjes en beetjes in beeld en geluid kan oproepen en combineren. Howard the duck Benjamin Bergery: „Dat „edit-droid" project voor Lu casfilm is al voorbij. Het is mislukt. Lucasfilm zit finan cieel in de problemen nadat een film als „Howard the Duck" was geflopt en een aantal projecten als deze voor de speelfilmindustrie niet toepasbaar bleken. Althans nü niet. Ik geloof dat dat montage-principe voor film, via snel te combineren op beeldplaten vastgelegde scè nes, z'n tijd nog ver vooruit ze via een robot plaatsvin den. Een vinding die repara ties aan de buitenkant van een ruimteschip van binnen uit mogelijk maken. Bij de artistieke toepassingen van dat „interactieve" princi pe zijn Bergery en Thompson vooral uitgegaan van speelse creativiteit. Neem het bed: een camera registreert waar jij of je partner zich bevindt op het laken. Elke positie op dat bed correspondeert met digitaal vastgelegde filmbeel den en een soundtrack. In dit geval gaat het om een man- Bergery en Thompson zijn uigegaan van een vaste „mannenkant" en een „vrou wenkant" van het bed en hebben tussen de partners- in-de-penarie twee denkbeel dige Muzen geïnstalleerd die commentaar geven op de si tuatie. Door over het bed te rollebollen kom je zo in di verse beeld- en geluidsreek sen terecht die je boven je hoofd ziet geprojecteerd en via de luidspreker hoort. Je „stuurt" je eigen verhaal, je slaat je eigen digitale bladzij den om. Kindergeweld Thompson: „Een simpeler voorbeeld van het vertellen van een verhaal via de com puter is de Movie Machine. Het is gemaakt door twaalfja rige kinderen uit Los Ange les die zelf, via gemakkelijke software als „HyperCard" en „Videoworks", korte ver haaltjes konden creeëren. Wanneer je de plaatjes be kijkt zie je dat de kinderen uit Los Angeles vooral gepre occupeerd zijn met geweld". De in een aantal statische beeldjes neergelegde „kin derfilms" bewijzen inderdaad een grote bekendheid met gewelddadige video-spelletjes (er is al een soort voorloper van de film „Colors" te zien). Het belang van het project behoeft tekst en uitleg van Thompson of Bergery: het is is. 'Veel van die toepassingen van moderne technologie zijn nog te duur voor de speelfil mindustrie. Lucasfilm heeft ook Pixar afgestoten, waar nieuwe vormen van compu ter-animatie werden ontwik keld. De speelfilm werkt in feite nog behoorlijk ouder wets. Wanneer je het werk van Industrial Light and Ma gie (ook een Lucas-project) bekijkt, zie je dat daar eigen lijk allerlei oude handwerk- stechnieken worden toege past. Het maken van minia turen, het schilderen van achtergronden via „mattes". Waarom zou je die via de pe perdure computer animeren terwijl het nog goedkoop met de hand kan?" „In feite is wat wij hier laten zien „low tech". Het geld ont breekt ons om dure compu ters te gebruiken, we werken met de simpele Mackintosh. De technologie die wij ge bruiken is eigenlijk kinder werk als je het vergelijkt met wat er al mogelijk is. Wat wij doen is binnen onze financië le grenzen zelfstandige artis tieke toepassingen bedenken. Waarbij de keus van de „in terface" het belangrijkste is: De hand die het schilderij op de monitor „schildert", het „lichaam" zelf dat de beelden in het bed oproept. John en ik zijn nu bezig aan een pro ject over Van Gogh. We wil len er de schilderijen van Van Gogh en de plaatsen waar hij woonde, werkte en die hij schilderde in vastleg gen. Wat het precies gaat worden weten we nog niet. Financieën zijn natuurlijk een grote rem. Maar dat is niets nieuws. Voor Van Gogh was een nieuwe tube gele verf even moeilijk te krijgen als voor ons die grote compu ter". BERT JANSMA De tweede avond van het Audio Art Festival in theater Zeebelt met Ron Kuivila - computermuziek en Hugh Daviea - Audio Art Perfo- mance. Woensdagavond. Het Audio Art Festival in theater Zeebelt ging gisteren zijn tweede avond in. Binnen dit internationale festival van zes avonden, met steeds één computermuziek-compo- nist en eén Audio Art-kun- stenaar na elkaar, treedt slechts één Nederlander - Fred Koolman - op. Ooyevaer Desk organiseerde vorig jaar zijn „lokatie-pro- jekten" binnen het Zomerfes tival. Het jaar daarvoor ver zorgde het een zelfstandige produktie met muziek en techniek in het Gemeente museum. Dit Audio Art Fes tival in theater Zeebelt is ook weer zo'n zelfstandige aange legenheid, een soort „off- Plein"-produktie. Viktor Wentink, die ook bei de vorige festivals organi seerde, treedt hierbij als pro- maakmalror grammaleider op en vertelde rnaaKmaKer mi. het een en ander De be_ doeling van dit festival is om vormt een van de smaakmakers van de Haagse Zomer. Kunstenaar Peter Zegveld en zijn te zien hoe ver de grenzen oos" van achtenhalve meter in het vierkant. Gisteren gaf hij zijn bijdrage aan de opening van tussen 'de Audio Art - ee- t festival, dat ondanks het voetballen op tv toch nog aardig wat publiek trok. De performance iuidskunst in de breedste zin i Zegveld in en buiten zijn doos, zal slechts enkele keren tijdens het festival te zien zijn. en'computermuziek - podi- FOTO: MILAN KONVALINKA umkunst - kunnen worden opgeheven en waar er sprake is van duidelijke overlapping. Zo werd dinsdagavond de computergestuurde muziek voor harp en vleugel door de zangsoliste gestart met de trillingen van haar stem. Die trillingen brachten het com puterprogramma van de pia no op gang, die op zijn beurt die piano tot spelen brengt door middel van electro-me- chanische aandrijving. Solo zingend creërde zij haar ey- gen geprogrammeerde bege leiding. Daarna produceerde Richard Lerman een soort „tropennacht op Bali" met elektrische branding en me talen muggen, door op de grond kruipend allerlei ver sterkte zelfgebouwde instru mentjes te bespelen. Gisteren begon de avond met computermuziek van Ron Kuivila op computergestuurd keyboard, en gitari - gitaar plus atari. Vijftien jaar gele den was het nog ondenkbaar dat computertechnieken op het podium zo vrij voor het realiseren van composities konden worden gebruikt. Er tekent zich echter nu reeds een toekomst af waarin een onbeperkt klankuniversum kan worden opgeroepen, dat momenteel nog achter de be perkingen van de huidige computertechniek verscholen gaat. Hugh Davis, één van de be kendste theoretici op het ge bied van twintigste-eeuwse instrumenten, verklankte daarna met zelfgebouwde in strumentjes een ander onaf hankelijk klankuniversum, dat geheel zonder computer wordt gerealiseerd. Voor het hele Audio Art-ge- bied staat de vrijheid cen traal, de vrijheid om los van composities bestaande instru menten en muzikale conven ties een eigen klankwereld te scheppen. Vrijheid komt daarbij in de plaats van schoonheid als esthetisch doel. Die schoonheid zit in de totale act zelf. Hugh Davis liet daar iets van zien door de delicate manier waarop hij zijn gevarieerd in strumentarium bespeelde. De Audio Art is een kunst, die nog duidelijk onderweg is en binnen zijn eigen club van toegewijde deskundigen - het jaarlijks congres van de In ternationale Audio Art Vere niging vindt dit jaar in Linz plaats - de toekomst lang zaam naderbij brengt. ERIK BESIER [JS De Nederland- ilmhit „Amsterdamr van Dick Maas heeft succes in Frankrijk. >rige week woensdag brachte „tulpen- trok tot nu toe n al in Parijs 33.726 tkers, wat een eervol le is. „Amsterdamned" was daar mee de op twee na best be zochte film in de Franse hoofdstad. Alleen de gelijktij dig uitgebrachte Amerikaanse politiefilm „Action Jackson" (met de sexy Vanity) en de nieuwe schandaalfilm van de Franse cineast Jean-Pierre Mocky, „Une Nuit l'Assem- blée Nationale", bleef Dick Maas' avontuur voor. Volgens een woordvoerder van het Parijse bureau AMLF, dat de distributie van „Am sterdamned" verzorgt trekt de film vooral veel jongeren. „Het is een boeiend spektakel, dat zeker nog wel een paar weken zal draaien. De mond- tot-mond reclame werkt goed, waarbij we het voordeel heb ben dat er deze periode geen grote films zijn uitgekomen", aldus de woordvoerder. In de Parijse metrogangen hangen grote posters van een sinistere gracht met de tekst „Bid, dat hij nooit zal opduiken". De Franse kritiek heeft uit eenlopend op „Amsterdam ned" gereageerd. Regisseur Dick Maas geniet in Frankrijk een zekere bekendheid na het succes van „De Lift" op het festival van de fantastische film in Avoriaz, waar hij in 1984 de Grand Prix won. De satirische „Canard Enchai- né" noemt „Amsterdamned" een „geslaagde, bijna surrealis tische misdaadfilm waarin Amsterdam de mooiste actrice is". Maas heeft volgens de graag krakende Canard een „adembenemende" film ge maakt. De keurige „Le Mon de" meent dat het allemaal veelbelovend begint, maar vervolgens van de clichés aan elkaar hangt. „De mysteries van de metro zijn hier vervan gen door de grachten", aldus recensente Colette Godard, die nog het meest heeft genoten van de prachtige grachten. Volgens het toonaangevende televisie-weekblad „Télérama" begint „Amsterdamned" als een griezelfilm om te eindigen als een ordinaire thriller. Hoofdrolspeler Huub Stapel is een „soort Belmondo die de moordenaar achtervolgt als in „Peur sur la Ville". Nietemin vindt „Télérama" dat de VVV van Amsterdam tevreden kan zijn. Het veelverkochte film maandblad „Première" maakt hele korte metten met Dick Maas. „Niet iedereen kan Bri an de Palma zijn", zo wordt geschreven. „Amsterdamned is een schandalig overzicht van ideeën en scenes, die al veelvuldig elders zijn ver toond". Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Three men and a baby (al); 18.30. 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. do. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II. Can't buy me love (al); tijden zie Eurocinema I. EUROCINEMA III: Summer school (al); 18.45. 21.00. za. zo. wo. ook 13.45. do. zo. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Miaaing in ac tion III (16); 18.45. 21.30. do. ook 13.45. zo. ook 16.15. Jungtebook (al); za. zo. wo. 14.00. do. 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): A prayer for the dying (16); 19.00, 21.15. Jungle- book (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. zo. ook 14.30. Three men and a baby (al); No way out (al); Moon struck (al); Broadcast news (al); 14.30. 19.00. 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Lucht macht academie (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414 Brandend verlangen (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Geen voorstellingen. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Nightmare on Elmatreet (16); do. vr. za. zo. wo. 14.45. 19.00, 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEA TER II: Something wild (al); do. vr. zo. 14.45, 19.00. za. ma. di. wo. 19.00. One flew over the Cuckoo's nest; 21.15. Benji, het pientere hondje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): A night on the town (al); do. t/m zo. 15.45. 19.00. Nuts (al); do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Dr. Strangelove (al); do. zo. 19.30, 21.30. September (al); vr. za. 19.30, 21.30. ma. t/m wo. 20.30. KINDERVOORSTELLING Avontuur met een staartje; za. zo. wo. 14.00, 15.45. Dirty dancing; za. zo. wo. 14.15. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Dragnet (al); vr. za. zo. 20.00. Au revoir les enfants (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE I: Three men and a baby; do. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. ma. di. 20.00. wo. 14 00, 20.00 PROMENADE II: Stake out; do. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. e PROME NADE III: No way out; do. 16.00, 19.00, 21.30. vr. za. zo. 19.00, 21.30. ma. di. wo. 20.00 Jungle book; do. 13.30. za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Salsa (al); do. 11.30. 00.15. Saigon (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Overboard (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Moonstruck (al); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): Couch trip (al); do. 11.30, 00.15. Three man and a baby (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. BABYLON 2: Ironweed (16); 13.15, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. BABYLON 3: Planes, trains A automobiles (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Throw momma from the train (al); do. 11.30, 00.15. Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE- AC 2: Raw (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: A prayer for the dying (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Appointment with death (al); do. 11.30, 00.15. De on draaglijke lichtheid van het be staan (al); 14.00, 20.00. zo. 12.30, 16,.00. 20.00. METROPOLE 2: Powaqqatsi (al) do. 14.00, 00.15. Cry freedom (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 3: The last empe ror (al); 14.00, 20.30. e METROPO LE 4: Fatal attraction (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Babette's feast (al); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODE- ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Colors (16); do. 11.30, 00.15. No man's land (12Y, 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: The serpent ad the rainbow and the rainbow (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30.# ODEON 3: Missing in action (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: No way out (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STU DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Oei ciomie (16); 19.15, 21.45. STUDIO 2: Dirty dancing (al); 19.00, 21.30. zo. wo. 14.00. STUDIO 3: Someone to watch over me (12); 19.00, 21.30. zo. wo. 14.15. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Careful, he might hear you; 19.30, 21.45. Caberia; za. 21.45. Zaal 2: Der Himmel Ober Berlin; 19.30, 22.00. Zaal 3: 1984; do. 19.30, 21.45. Making mr. Right; vr. 19.30, 21.45. Liquid sky; za. 19.30. 2001 a space odyssey; 19.30, 22.00. Sweet movie; ma. 19.30, 21.45. The outer space connec tion; di. 19.30, 21.45. Solqris; wo. 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Prince of darkness (16); za. 00.15. CINEAC 2: Raw (16); za. 00.15. CINEAC 3: 9V» Weeks (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3: E.T. zo. wo. 14.30. Het Leidseplein in Amsterdam, dat volgens een aantal kunstin stellingen wordt overwoekerd door de „mayonaisecultuur". FOTO: ANP Amsterdamse kunstelite ergert zich aan „mayonaisecultuur" AMSTERDAM De kunst- en cultuurinstellin gen op en rond het Leid seplein in Amsterdam ma ken zich grote zorgen over de oprukkende „mayonai secultuur" in hun omge ving. In een brief aan b en w van Amsterdam stel len de vertegenwoordi gers van die instellingen dat de mayonaise vanuit de Leidsestraat langzaam maar zeker het plein op glijdt en dat daaraan be wust of onbewust stimu lans wordt gegeven. Dat leidt naar hun mening tot een kwalitatieve achter uitgang van het plein en heeft directe invloed op de bedrijfsvoering van hun organisaties en op het publiek dat zij willen be reiken. Onder de „schijnbaar niet te stuiten mayonaisecultuur" verstaan de ondertekenaars van de brief de explosieve groei van de „hamburgerten ten" in de Leidsestraat. De brief is ondertekend door Ad 's-Gravesande van het Holland Festival, Hanneke Rüdelsheim van de theater combinatie Belle vue/ Nieuwe de la Mar en Arthur van Schendel van het Amsterdams Uitburo, mede namens Felix Rottenberg van De Balie, Cox Habbema van de Stadsschouw burg, Huib Schreurs van Para- diso, Gerard Mulder van Jeu gdtheater Amsterdam, Cor Schlösser van Melkweg, Ge- rardjan Reinders en Gerrit Korthals Altes van Toneel groep Amsterdam en Kok- meijer van City Theater. „Bovenop dit alles dreigen op het terrein van het voormalige Huis van Bewaring (bij het Leidseplein) plannen te worden uitgevoerd die niet al leen door ons maar ook door de Amsterdamse culturele we reld in bredere zin als zeer on wenselijk worden beschouwd," aldus de briefschrijvers. Zij doelen hierbij op de plannen tot bouw van een casino op ge noemde plek, waartegen ook in de buurt fel verzet bestaat.- Volgens de vertegenwoordi gers van de betrokken kunst instellingen zal de bouw van een casino een versterking tot gevolg hebben van een ont wikkeling die met de mayo naisecultuur in gang is gezet. De inspraak van al meer dan tien jaar met betrekking tot het „Bajesterrein" heeft nog niet geleid tot de doelstelling dat het Leidseplein een functie krijgt, waarbij het plein als cultureel uitgaanscentrum kan blijven meetellen in Amster dam en de randstad, aldus de vertegenwoordigers van de kunstinstellingen. Naar hun mening moet deze doelstelling voorop staan. Daarom kan het casinoplan beter ten halve •worden gtkeerd dan dat de gemeente ten hele dwaalt, voegen zij er aan toe. „Zou niet aan een gerenom meerd architect als bij voor beeld Wim Quist, Rem Kool haas of Aldo van Eijck, ge vraagd moeten worden het Ba jesterrein in zijn ruimere sa menhang te bekijken en daar voor inspirerende voorstellen te ontwikkelen?", zo vragen zij. Creativiteit hoort toch, ze ker in Amsterdam, voorop te staan, houden de briefschrij vers het college van b en w en de raadsleden voor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 19