Brechts „Turandot wordt klein feest ioscoopbond wil lager tw-tarief op filmkaartje Enorme schuldenlast noopte Poesjkin tot duel bioscopen De beheerste passie van Arleen Augér JNST Cetdóe Commit WOENSDAG 15 JUNI 196S PAGINA 9 'rovincie haalt ^nstootgevend,, naakt weg |EM Op last van de Gelderse gedeputeerde mevrouw N. n Broek-Laman Trip (VVD) is uit een van de vergaderza- i het provinciehuis in Arnhem een naaktschilderij van de bense kunstenaar Geurt van Dijk verwijderd. Volgens een voerder van de provincie Gelderland is het doek vorige weggehaald omdat bezoekers van het provinciehuis er >t aan namen. Mevrouw Van den Broek is onder meer woordelijk voor het Gelderse cultuurbeleid. Toen bleek erne bezoekers van de vergaderingen zich stoorden aan iktschilderij, besloot zij om het weg te laten halen. Vol- woordvoerder heeft het kunstwerk inmiddels een ande- s in het provinciehuis gekregen, waar bezoekers geen hebben. Nieuwe directeur De komende en gaande man bij het Rijksmu seum. Links de huidige directeur dr. S.H. Levie, rechts zijn opvol ger dr. H.W. van Os. Van Os, hoogleraar kunstgeschiede nis in Groningen, treedt volgend jaar september in dienst bij het mu seum, maar wordt vanaf janu ari al ingewerkt. FOTO: ANP Herdenkingsconcert voor Che Guevara HAVANA Meer dan 200.000 mensen hebben maan dagavond in Havana een concert bijgewoond dat werd gegeven ter gelegenheid van de zestigste geboortedag van Che Guevara. Het concert vond plaats op het Plein van de Revolutie en ging gepaard met tal van festivitei ten over het gehele eiland. „In de naam van Che gaven werkers massaal hun arbeid, verzorgden kunstenaars concerten, leverden nieuwsbladen, radio en televisie hun bijdragen, droegen kinderen gedichten voor en vlogen om middernacht duiven", aldus het Cubaanse persbureau Prensa Latina. Guevara, die in 1928 in Argentinië werd geboren, groeide uit tot de held van de revolutie die Fi del Castro aan de macht bracht in 1959. Guevara werd op 8 oktober 1967 in Bolivia vermoord. Zijn literaire na latenschap had een enorme invloed op de ^rebellerende jeugd en de New Left in Europa. Ruud Gullit als „Captain Dread' HILVERSUM De VARA zendt morgenavond op Ned. 1 om 20.18 uur een eigen documentaire uit rond de voetballer van het jaar (1988) Ruud Gullit onder de titel „Captain Dread". Het programma gaat niet over voetbal, maar over Gullit persoonlijk. De docu mentaire begint met Gullit in zijn oude Amsterdamse woonbuurt waar hij een buurman ontmoet, met wie een gesprek wordt geopend over zijn voetbalcarrière. De camera volgt Gullit op zijn weg naar Italië, waar hij optreedt als gastzanger. Jan Douwe Kroese inter viewt Gullit en de leden van de groep Revalation Time over de apartheid in Zuid-Afrika. Ook wordt een deel van het gesprek uitgezonden dat Gullit had met Winnie Mandela naar aanleiding van de Gouden Schoen die de voetballer opdroeg aan de verbannen ANC-leider Nelson Mandela. INKS KOSTEN SCHRIJDINGEN ERA isterdams lege mag ven ïPvdA :RDAM De PvdA- in de Amsterdamse ge- raad zal het college van eester eri wethouders ar huis sturen voor de rijdingen van zo'n 125 gulden bij de bouw Stadhuis/ Muziekthea- ook zal ze wethouders leel niet aansprakelijk Fractievoorzitter An- Waart van de PvdA lat het beleid dat vanaf ;evoerd niet alleen het college kan worden fen. „Als het college b g nog was samengesteld Hfde wethouders als in k c luden we misschien een afweging hebben ge- 1 Maar aan de andere c luden wij toch niet het h van het gehele colle- Iben geëist omdat de I 1985 en 1986 al over problemen rond de 1 heeft gesproken, hoe- toen niet om een over ig van 125 miljoen (l wij de uitleg over de an zaken toen hebben Ju Iteerd", aldus Annet de v !e individuele wethou- irojectwethouder voor n stadhuis/Muziektheater c lijn en wethouder Etty iihejanciën, die ook bij het ip bces betrokken was, 1 e fractievoorzitter dat de c ractie van mening is [de wethouders welis- I verantwoordelijkheid voor de bouw van het is/Muziektheater, maar geen spake is van indi- nb verwijtbaarheid. Stichting Cervelaat m.m.w. het Centrum voor Kunstzinnige Vor ming en Het Gebeuren: „Turandot of Het Kongres van de Witwas sers" van Bertolt Brecht. Regie: Hugo Maerten. Door dertig scho lieren van zeven lycea. Haagse Zo mer, Plein, Luna, dinsdag 14 juni, herhalingen t/m donderdag 16 juni. Het verhaal over de sprook jesprinses die minnaars een raadsel laat oplossen, waar mee ze de misraders de dood instuurt, heeft behalve het li bretto voor Puccini's opera „Turandot" ook een onvol tooide Brecht opgeleverd. Dat stuk werd na de dood van de schrijver in diens bu reaulade gevonden. Het kreeg als medetitel „Of het Kongres van de Witwassers". Brecht situeert zijn prinses in China. In zijn versie biedt de huichelarij aan het hof, de armoede van de bevolking, de corruptie van de intelli- gentia en de oprechtheid van de echte arbeider voldoende stof voor weer zo'n stuk, waarin het volk met luid ge zang de domme heersers op zij zet. Het is niet zo verbazingwek kend dat deze „Turandot" zo zelden wordt gespeeld. Brecht schreef niet alleen 120 rollen in het stuk van 25 scè nes, maar liet het tevens op 19 lokaties spelen. Regisseur Hugo Maerten heeft zich ui teraard beperkt. Eeh houten plankier doet dienst als alle lokaties en dertig lyceum leerlingen spelen de rollen. Het draait in deze versie om katoen. De broer van de kei zer heeft grote schaarste ge creëerd door alle oogst weg te stoppen. Het volk mort. De troon wankelt. Zelfs de knappe koppen, uitgedost met een rieten mandje op het hoofd en voorzien van vaan dels met de tekst „knappe kop", weten geen raad met het probleem: de kleren ra ken op. De opmerking van de keizer dat ze dan maar zij de moeten dragen, diskwali ficeert hem onmiddellijk. Hoe het hof zich aanvanke lijk compromitteert met een rover die op school goed was in gym en godsdienst en hoe de prinses zich uiteindelijk wenst te geven aan de onbe kende volksheld Kai-Ho, wordt als een van de ver haallijnen uitgewerkt. Het verhaal doet er verder niet zo toe, de bedoeling en de sfeer hebben het in deze voorstelling voor het zeggen. Maerten legt met allerlei de tails verbanden met het he den, zodat „Turandot" in ze kere zin een parabel wordt op onze samenleving. Met eenvoudige theatrale midde len behandelt hij de zware last van Brecht met ironie. Hij heeft vooral kans gezien de jonge spelers dusdanig te inspireren, dat zij kleine ge breken aan verhaallijn en speltechniek doen vergeten door hun aanstekelijk en thousiasme. Zo wordt dit „Turandot" on danks een ontsporend en iet wat verwarrend verhaal een klein feest. De keizer, de prinses, de rover, de was vrouwen en de knappe kop pen moeten het hebben van hun inzet. Die wordt beloond met een luid applaus, dat zij beantwoorden met spreekko ren „Hugo, Hugo". Dat kom je niet vaak tegen bij het to neel. PETER SNEL Audio Art brengt muziek en beeldende kunst samen DEN HAAG Zes dagen Audio Art in theater Zeebelt. De term is voor velen nog onbekend, maar Ooyevaer Desk, de Haagse promotor van nieuwe, hedendaagse muziek, hoopt daar tijdens het festival de Haagse Zomer definitief verandering in te brengen. Gisteravond ging het Audio Art Festival van start met performances/concerten van Takayuki Rai, Masahiro Miwa en Richard Lerman. Vanavond wordt een solo voor computer en zelfge maakte electronica gegeven door Ron Kuivilla en brengt Hugh Da vies vier soloperfor mances op zelfgemaakte in strumenten. De term Audio Art is nog vrij jong. Een exacte definitie is nauwelijks te geven. Musici die tot de stroming behoren geven aan hun optredens een theatrale vorm. Muziek en beeldende kunst worden sa mengebracht, het instrumen tarium is meestal zelf be dacht en de stukken worden ook buiten de concertzaal ge bracht. In kringen van Audio Art kunstenaars woeeden mo menteel felle discussies over de toepasbaarheid van com puterapparatuur in deze mu ziekvorm. Vandaar ook dat tijdens het Audio Art Festi val computermuziek ten ge hore wordt gebracht, waarbij het de bedoeling is deze twe stromingen met elkaar te confronteren: Audio Art ver sus computermuziek. Elke avond zijn in Zeebelt twee voorstellingen te zien en te beluisteren. Het eerste is al tijd in het kader van de Au dio Art, het tweede is steeds computermuziek. Op het festival is een van de grootste kopstukken op het gebied van de Audio Art te vinden: de Amerikaanse mi nimalist Tom Johnson. Hij is ondermeer de componist van The Four Note Opera, dat meer dan vijftig keer werd opgevoerd in vier talen. Hij staat vrijdag van 22.00 tot 23.00 uur op het programma. f Brinkman van WVC, nooit wars van een voordeeltje, kaartje moest hij overigens lenen van gelegenheidskassier Fons jsteren bij het Haagse Asta-theater al het eerste kaartje Rademakers. Nationale Bioscoopdag, morgen. De 2,50 voor het FOTO: anp f VOORAVOND NATIONALE BIOSCOOPDAG RDAM De Neder- Bioscoop Bond (NBB) it onterecht dat Neder- p Denemarken na - de btw-tarieven van Eu- )r het bioscoopbezoek loeft over boeken en ften „slechts" zes pro- r - en zelfs dit vinden verkopers en uitgeve- g te hoog: zij pleiten en nul-tarief - te betaald, voor een bios- f 2 rt^e f>eldt het hoogste twintig procent. f 23 *«r er drs. J. Wolff van de eekt hierover, aan de nd van de Nationale idag, morgen, zijn on- it. „Het gaat immers elfde soort hardware, allemaal informatie waarbij niet zou mo- laken of de informatie staat of op celluloid". :open staan overigens ?n; ook schouwburgen srtgebouwen zitten in tariefsgroep en ook zij ze in een lagere ta- thuishoren. Wolff: zijn, uitgezonderd schouwburgen, niet eens infor matiedragers zoals films en boeken en dergelijke. Boven dien worden die ook al gesub sidieerd, terwijl de bioscopen het geheel zonder overheids steun moeten zien te klaren". Hij haast zich erbij te verkla ren dat de bioscopen zeker niet uit zijn op overheidssubsi dies „We willen gewoon kos tendekkend werken. Het zou dan echter alleszins redelijk zijn als we niet ook nog extra belast zouden worden," stelt hij. Mogelijk dat het opheffen van de Europese grenzen in 1992 enige „verlichting" voor de Nederlandse bioscopen brengt, doordat het btw-tarief in alle landen gelijk gesteld moet worden. Al bestaat volgens Wolff natuurlijk ook de kans dat het Nederlandse tarief wordt gehanteerd. Besprekin gen hierover zijn in volle gang. Al jaren overigens, evenals de lobby vanuit „bios- coopland" om het btw-tarief te verlagen. De bioscopen trekken echter niet al te publiekelijk aan de bel en kiezen evenmin voor acties zoals bij voorbeeld de uitgevers, die momenteel door middel van boekenleggers ac tie voeren voor een lager btw- tarief. Het publiek zal namelijk wei nig of niets merken van een lager btw-tarief op het bios coopkaartje. De prijs zal er ze ker niet automatisch door zak ken. „We streven naar een zo hoog mogelijke omzet. Het geld dat vrijkomt door een la ger btw-tarief zouden we kun nen herinvesteren, of gedeel telijk beschikbaar kunnen stel len voor bij voorbeeld de sti mulering van de produktie van Nederlandse films", aldus Wolff. Bij goede Nederlandse films varen de biscopen in ons land ook weer wel. Het zijn vaak aardige publiekstrekkers. „Amsterdamned" was daarvan een goed voorbeeld. In het eerste kwartaal van dit jaar zorgde die - samen met onder andere de film „Dirty dan cing" - voor een groot aantal bezoekers. Het eerste kwartaal bezocht maar liefst 25 procent meer mensen de bioscoop dan in dezelfde periode vorig jaar (totaal werd in 1986 15,4 mil joen keer een bioscoopje ge pikt). Hoewel Wolff hierover zeer verheugd is wil hij nog niet te vroeg juichen, omdat een goed eerste kwartaal nog niets zegt over het uiteindelij ke resultaat. De bioscoopbond doet er in ie der geval alles aan om het bio scoopbezoek te blijven stimule ren. Morgen staat daarom de Nationale Bioscoopdag op het programma. Op deze dag, die plaatsvindt in het kader van het Europese Jaar van de Film en de Televisie, zijn alle bios coopvoorstellingen toeganke lijk voor 2,50 gulden. Daarom heen zullen op lokaal niveau zoveel mogelijk initiatieven worden ontplooid, zoals live muziek, rondleidingen en der gelijke. De NBB hoopt op een grote belangstelling. „Het is in ieder geval een rustdag tijdens de Europese Voetbalkampi oenschappen. Nou alleen nog ietsje minder mooi weer....", aldus Wolff. Maya-kunst in Leiden Met witte handschoenen pakt Th. J.J. Leyenaar, conservator van het Museum voor Volkenkunde in Leiden, de 1400 jaar oude Maya-vaas met balspelscène uit die gisteren vanuit New York aankwam op Schiphol. De vaas is een van de voorwerpen die onderdeel uitmaken van de expositie „Ulama, het balspel bij de Maya's en Azteken", die van 18 juni tot 12 september in het mu seum wordt gehouden. De collectie bestaat uit 161 voorwerpen van aardewerk en steen. FOTO: ANP Engeland wil Thyssen-collectie LONDEN Premier That cher en prins Charles hebben zich hoogst persoonlijk in de strijd geworpen om de ver maarde kunstcollectie van de Zwitserse baron Thyssen-Bor- nemisza naar Engeland te ha len. De Thyssen-collectie om vat 1.600 schilderijen en geldt als een van de belangrijkste kunstverzamelingen in parti culiere handen ter wereld. In de felle strijd om de collectie wordt Spanje als favoriet be schouwd. De baron, een kleinzoon van de staalmagnaat die een for tuin vergaarde met de bewa pening van het Duitse leger, heeft Spanje al de toezegging gedaan dat het grootste deel van zijn collectie gedurende tenminste tien jaar in Madrid mag worden geëxposeerd. Groot-Brittannië, dat eerder een andere belangrijke kunst verzameling - de Gulbenkian- collectie - aan de neus voorbij naar Portugal zag gaan, heeft zich nu ook in de strijd ge mengd. Premier Thatcher heeft eerdere initiatieven van haar kant nu uitgebreid met een persoonlijke brief aan de baron. Prins Charles bracht verleden maand vanuit zijn vakantie-adres in Italië een persoonlijk bezoek aan Thys- sen in diens villa aan het meer van Lugano met hetzelfde doel. Andere partijen die nog een kansje maken om de Thyssen- collectie in huis te krijgen zijn Zwitserland, Westduitsland en het Amerikaanse Getty-mu- seum. NIEUW ONDERZOEK TOONT AAN UTRECHT De Russi sche nationale dichter Poesjkin had een belang rijker motief om het duel met zijn zwager Georges d'Anthès te zoeken dan de vermeende liefdesverhou ding van de zwager met zijn vrouw, zoals tot nu toe werd aangenomen. Dat motief is namelijk de enorme schulden waar mee hij zat na het misluk ken van het tijdschrift So- vremennik (De Tijdge noot) dat hij uitgaf. Dit toont Frans Suasso (46) uit Naarden aan in zijn proef schrift „Dichter, dame, diplo maat. Het laatste jaar van Alexander Poesjkin." De promovendus is ervan overtuigd dat zijn onderzoek een wetenschappelijke door braak is in de Poesjkinkunde. Hij promoveerde er vandaag op in Utrecht. Poesjkin stierf op 10 februari 1837 aan de gevolgen van het duel met zijn zwager, tevens pleegzoon van de toenmalige Nederlandse gezant in Peters burg, baron van Heeckeren. Tot nog toe was ook aangeno men, dat deze gezant naar aan leiding van het duel naar Ne derland werd teruggeroepen. Suasso brengt met zijn proef schrift een andere reden aan het licht: Baron van Heecke ren was indiscreet geweest over de Nederlandse kroon prins, de latere koning Willem II, en diens echtgenote Anna Paulowna. Het proefschrift geeft tevens een nieuwe datering voor en kele Brieven van Poesjkin en corrigeert op een aantal pun ten de verklarende aanteke ningen die gemaakt zijn bij be staande uitgaven over Poesj kin. Naast uitvoerig literatuur onderzoek deed Suasso ook onderzoek in het geheime ar chief van de Hoge Raad van Adel en het Koninklijk Huis archief. Suasso, thans adjunct-hoofd programmadienst van Radio Nederland Wereldomroep in Hilversum, verrichtte het on derzoek naast zijn werk als journalist. Hij begon er in 1974 aan. Duistere omstandigheden en de sfeer van geheimzinnig heid rond het duel en rond het terugtrekken van de Neder landse gezant waren nog steeds aanleiding tot de meest fantastische speculaties. Bij zijn onderzoek stuitte Suas so op tal van onvolkomenhe den, lacunes, misvattingen en eenzijdige interpretaties. Door selectie en ordening van feiten werden verbanden duidelijk die iedereen tot nog toe waren ontgaan. Daardoor werd het gedrag van Poesjkin in zijn laatste maanden verklaarbaar. Bovendien kon Suasso de ver onderstelling bewijzen, dat Katerina Gontsjarova, de vrouw van Georges d'Anthès, voor haar huwelijk zwanger was. Daarmee kon hij einde lijk ook manipulaties van Van Heeckeren een paar maanden voor het duel plaats had, be vredigend verklaren. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Three men and a baby (al); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Can't buy me love (al); tijden zie Eurocine ma I. EUROCINEMA III: Sum mer school (al); 18.45, 21.00. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: Running man (12Y. 18.45, 21.30. Junglebook (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Saigon (12); 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. LIDO en STU DIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. Three men and a baby (al); No way out (al); Moonstruck (al); Broadcast newt (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): Lucht macht academie (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlem merstraat 52. tel. 071-125414 Y. Young doctors In lust (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Geen voorstellin gen. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Dragnet (al); 19.00. wo. ook 14.45. Fatal Beauty (al); 21.15. CITY THEATER II: Batteries not included (al); ma. di. wo. 19.00, 21.15. Benji (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Dirty dancing (al); wo. 15.45. Nuts (al); ma. t/m wo. 20.15. Zoeken naar Eileen (al); ma. t/m wo. 20.30. KINDERVOORSTELLING Avontuur met een staartje; wo. 14.00, 15.45. Pudding Tarzan; wo. 14.15. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Fatal attraction (12); vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE I: Three men and a baby; ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. PROMENADE II: Stake Out; ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. PROMENADE III: 2001 A space Odyssee: ma. di. wo. 20.00. Jungle book; wo. 14.00. DEN HAAG ASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Saigon (12); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Over board (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Moonstruck (al); 14.00. 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Three man and a baby (al); 14.00, 19.00, 21.30. BA BYLON 2: Ironweed (16); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Planes, trains automobiles (al); 14.00, 19.00, 21.30. CINE- AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Three men and a baby (16); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Raw (16); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: A prayer tor the dying (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carneglelaan. tel. 456756): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 14.00, 20.00. METROPOLE 2: Cry freedom (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 3: The last em peror (al); 14.00, 20.30. ME TROPOLE 4: Fatal attraction (12); 14.00. 18.45, 21.30. ME TROPOLE 5: Babette's least (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Missing in ac tion III (16); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 2: The running man (12); 13.45, 18.45. 21.30. ODE ON 3: The serpent and the rain bow (16); 13.45. 18 45. 21.30. ODEON 4: No way out (12); 13.45, 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Oei ciornie (16): 19.15, 21.45. STUDIO 2: Dancers (al); 19.00. 21.30. STUDIO 3: So meone to watch over me (12); 19.00. 21.30. wo. 14.15. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Long farewells. 19.30, 21.45. Zaal 2: Diner; 19.30. 21.45. Zaal 3:19.30, 21.45. Trafic; ma. Dok ter Who en de daleks: di. De- leks, invasion of the earth; wo. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle book; wo. 14.00. STUDIO 3: E.T. wo. 14.30. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Het Schönberg-Kwartet speelt wer ken van Berg, Schönberg en We- bern. Kleine Zaal, Concertgebouw Amsterdam, gisteravond. Herhaling vanavond, koninklijk Conservatori um Den Haag. Het Schönberg-Kwartet, dat gisteravond een schitterend concert gaf in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, her haalt dat vanavond in het Ko ninklijke Conservatorium Den Haag. De perfecte akoestiek en de intimiteit van de kleine ovale classisistische zaal werk ten gisteravond sterk in het voordeel van het kwartet. Van de drie vroege kwartetten van Berg, Webern en Schönberg die op het programma staan, vormde het Tweede Kwartet Opus 10 van Schönberg de sterkste verwijzing naar de laat romantiek. Aan dit kwar tet werkte de sopraan Arleen Augér mee, wier stem sinds De sopraan Arleen Augér FOTO:PERS UNIE het vorige concert geheel was hersteld. Op de tekst van twee maniëristische gedichten van Stefan George volgt de stem van de sopraan in grote trek ken de melodische lijn van de eerste viool. De beheerste passie waarmee Arleen Augér, geheel binnen het homogene spel van het kwartet haar teksten zong, was indrukwekkend. Schön berg zoekt binnen het oude vierdelige vormschema naar nieuwe atonale wegen. Het re sultaat is schitterend in heel zijn warme broeierige kracht. Het Schönberg-Kwartet heeft in de loop der tijd een eigen stijl opgebouwd en is op zijn best in deze vroege Schönberg en ook in het al even expres sionistische Kwartet Opus 3 van Berg. Webern laat in zijn vijf Sstze Opus 5 de oude vormen en klankschema's los en komt langzaam tot een abstractere vorm van expressionisme. In plaats van een wat kalere in vulling van de lineaire com pactheid van deze vijf korte deeltjes komt het Schönberg- kwartet binnen een overwe gend piano- tot pianissimo-spel en met ingehouden heftigheid, tot een warmere kleuring. Deze verstilde intensiteit bij Webern was net zo indruk wekkend als de af en toe zwel gende dramatiek bij Berg en vooral bij Schönberg. ERIK BESIER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 9