z Nederl heeft er een schatje Las Vegas: 24 uur het geluid van geld •SeidócQotvumt1 AMSTERDAM - Op de adverten tie van filmregisseur Ruud van He- mert, die op zoek was naar een jong meisje voor de hoofdrol in zijn film „Honneponnetje", kwa men maar liefst 6250 reacties. Van Hemert voerde een gesprek met tweeduizend sollicitantes, maar zijn droommeisje kon hij niet ont dekken. Tot collega Bobby Eerhart en fotografe Anne van der Linden hem opmerkzaam maakten op Nada van Nie. Ze had weliswaar niets van het lang-blond-en-lekker dat hij in zijn hoofd had, ze was donker en piepklein, maar ze werd 't. En ze mocht de film dragen die eind deze maand met meer dan ze ventig kopieën in de Nederlandse bioscoop gaat draaien. „Honneponnetje", een nieuwe komedie van de maker van het succesvolle „Scha- tjes" en het minder succesvolle vervolg „Mama is boos". De publiciteitsmachine voor „Honneponnetje" is inmiddels op gang gekomen. Nada van Nie zal straks door het land trekken voor interviews en prijkt al op diverse affiches. Op één zelfs in voetbaltenue, gesponsord door Adi das, om aan te haken bij de Europese voetbalkampioenschappen. Filmdistri buteur Cannon heeft zelfs pogingen ge daan haar en de film, als ontspanning tussen de wedstrijden in, aan het Neder lands elftal in Duitsland te presenteren. Maar generaal Rinus Michels stak er een stokje voor. Voetbal is voor sterke, ge motiveerde mannen. Westerns en thril lers plegen de klassieke liflafjes tussen het veldwerk door te zijn. En wat moeten Gullit c.s. met een vertederend- komisch Honneponnetje? Je zou ze maar week maken. Want één ding is ze ker: Nederland heeft er met Nada van Nie weer een Schatje bij. Auditie Nada van Nie heeft nog geen tijd gehad over alles na te denken: „Ik kreeg tijdens de laatste maand van de film opeens de mogelijkheid om auditie te doen voor een nieuwe tv-serie, „Beppie". Geschre ven door Annie M.G. Schmidt. Met in de hoofdrollen Rijk de Gooijer, Adèle Bloemendaal, Sylvia de Leur en Johnny Kraaijkamp senior. En ik kréég die rol. Fantastisch natuurlijk. Een week nadat de film klaar was ben ik met opnames voor die serie begonnen. Ik kom nu net uit de studio. Ik heb dus echt niet veel kunnen nadenken over wat er allemaal gaat gebeuren. Al moet ik zeggen dat 't wel een spannende tijd is. Je kunt er na tuurlijk niets van zeggen, maar ik heb de film gezien en ik vind 'm zelf leuk. Dus een beetje vertrouwen heb ik wel. Maar ik begin toch steeds minder goed te sla pen". Nada van Nie, 21, is de dochter van filmregisseur René van Nie, maker van onder meer „Vijf van de vierdaag se", ,,Een stille liefde" en „Kind van de zon". Ze werkte met Bobby Eerhart en Anne van der Linden aan een reclames potje voor Presto Print, dat haar de aan beveling voor „Honneponnetje" ople verde. Eerder had ze al spotjes gemaakt voor Aqua Fresh, de PTT en C A („U vergeet uw wisselgeld") met Kraaykamp en De Gooijer. Ze deed mee aan het NCR V-program ma „Mijn Idee" en was vijf afleveringen lang een punkmeisje in „Zeg 'ns Aaa". „Ik heb altijd al actrice willen worden", bekent Nada van Nie. „Niet omdat m'n vader filmregisseur is. Ik heb nog nooit iets voor hem gedaan. Maar ik heb wel veel met film te maken gehad. Ik ben bij opnames geweest. Ik ben er mee opge groeid. Daarom had ik ook geen verkeerd „glamour-idee" over film. Na tuurlijk is 't leuk en spannend. Maar 't is ook hard werken. Ik ben vrij nuchter. Er zijn meer dingen op de wereld. Daarom wilde ik beslist eerst m'n havo afmaken. Dan heb je iets om op terug te vallen. Je NADA VAN NIE HOOFDROL IN „HONNEPONNETJE ZATERDAG 11 JUNI 191 kunt nog van alles gaan doen. 't Geeft je toegang tot een hoop andere opleidin gen. Tot verpleegster, of wat dan ook. Als ik die school niet gehaald zou heb ben, had ik me nu een stuk onzekerder gevoeld. Nu kan ik in elk geval niet meer afgevoerd worden als dommerdje". Nada van Nie is een klein kittig ding, spontaan en ongeremd. Ze geeft de in druk ronduit voor haar mening uit te komen, zonder meteen een flapuit te zijn of een rol te spelen. „Ik lijk op Hon neponnetje", zegt ze. „Ik ben ook een beetje brutaal, spontaan en levenslustig. Ik wil ook graag alles van de wereld le- Niets vies „Honneponnetje" is een typische Van- Hemertkomedie, waarin hij met een on geremde overdrijving en een satirische kijk op onze werkelijkheid, een soort Nederlandse Candy" neerzet. Een on schuldig meisje dat opgevoed wordt bin nen het nauwe keurslijf van een door strenge nonnen geleid internaat (waar voor het „Séminaire de Bonne Espéran- ce in het Belgische Vellerye les Brajeux dienst deed), benieuwd raakt naar de wereld en de liefde en in volle onschuld, maar met een ingebouwde elasticiteit de listen en lusten van hedendaags Neder land over zich heen laat komen. Ze wordt begeerd door de eerste de beste heer die haar een lift geeft, door een filmregisseur met de weinig subtiele naam Apollo Romanski (Herbert Flack) en uiteraard door een lieve jongeman, die het beste met haar voor heeft (Mare Hazewinkel). Haar rijke, kakkineuze ou ders denken dat ze ontvoerd is, en als ze per telefoon om wat los geld vraagt om haar verblijf in Amsterdam op te sieren, verstaan zij uiteraard dat het om losgeld gaat. Een gebroken Nederlands spreken de, nog in woestijnkleding gehulde, aar dige Arabier zal het wel even voor haar ophalen. Dus ligt de complete politie macht van Amsterdam paraat rond het bankgebouw van Pa. En zo voort. Nada van Nie: „Honneponnetje is als ik zelf. Ze is geïnteresseerd in de wereld. Ze is slim. Ze wil weten hoe de stad is, wat de liefde is. Ze is de brutaalste van de school. De belhamel van de klas. Ie mand van wie je er op aan kunt dat je lol hebt. Daarom krijgt juist zij dat eroti sche romannetje in handen. Waardoor ze het idee krijgt dat er een bepaald ge voel bestaat dat ze nog moet ontdekken. Wanneer ze in de grote wereld komt heeft ze iets onschuldigs van: wat ge beurt hier allemaal? Ze vindt 't prachtig, vindt niets raar. Ze herkent geen valse dingen. Ze is een beetje Lolita-achtig. Niets vies hoor, daar ben ik erg kritisch op. Ik durf er zelf naar te kijken, 't Is een film waarin meisjes en jongens zich heel sterk zullen herkennen. En een typi sche film van Ruud van Hemert. Net zoals „Schatjes". Er zit een hoog tempo in en er gebeurt continu wat. Ik haat van die films waarbij je halverwege de nei ging krijgt in slaap te vallen". Gewoon naturel Een toneelschool was er niet bij voor Nada van Nie. „Ik heb precies een maand lang van m'n havo-diploma ge noten", zegt ze, „en toen kwam de film. Ik jcreeg die rol dus via dié commercial. Ik ben gevraagd met Ruud van Hemert te komen praten en twee maanden later hoorde ik dat ik die rol had. Terwijl hij eigenlijk een meisje met lang, blond haar wilde hebben. Mijn haar is donker, mijn moeder komt uit Indonesië. Nu is 't ge verfd. En ik ben klein. Helemaal niet het type van de klassieke, lange femme fata- De 21-jarige Nada van Nie als „Honne ponnetje": de pure onschuld in een verba zende wereld. FOTO: F.. Ie. Toch heeft hij mij gekozen. Ik denk allereerst omdat ik gewoon naturel ben. Zo ben ik ook begonnen aan die rol. Ik denk dat dat 't beste is. Op een gegeven moment leer je te abteren. Nee, dat is verkeerd gezegd, je leert je te laten stu ren. Je leert om te gaan met de beelden die de regisseur in z'n hoofd heeft. "Tuurlijk is dat niet altijd even makke lijk. Ruud van Hemert is een perfectio nist. Hij verwacht dat iedereen denkt zo als hij denkt. Ik zei 't altijd eerlijk als ik 't niet snapte. „Je zult me wel een dom me koe vinden", riep ik dan, „maar kun je me niet nog eens uitleggen wat je be doelt, hoe je dat voelt? OPt voordoen?". En dan deed-ie dat. Ik denk dat 't de beste manier is. Dat is je behoud, al thans mijn behoud. Het moeilijkste van „Honneponnetje"? Ik denk de angst die je hebt omdat jij die hoofdrol speelt. Een bijrol spelen in een film die shit is, dat gaat nog. Maar jij staat daar mooi ander half uur op dat scherm. Jij moet de mensen boeien. En je vraagt je af: dóe ik dat wel? Dat is best een grote verant woordelijkheid. Dat geeft een onzek gevoel. Ik geloof niet dat Ruud van II mert daar iets van gemerkt heeft. Ai teraf ja, wanneer je over de film ofj« hebt" praten en vraagt of je 't wel goed geda Ei doo :igh De kleine Nada van Nie kan niet klag over het begin van haar loopbaan als i trice. De hoofdrol in een film en mete daar achteraan een stevige rol in een serie (januari '89 uit te zenden door Avro), geschreven door niemand mind dan Annie M.G. Schmidt, nog alti onbetwist de meesteres op haar gebie Nada van Nie: „Ik speel de dochter vj Adèle Bloemendaal en Rijk de Gooijf Rijk is psychiater en Adèle is een lekke yup-moeder. Eentje die zich inzet vo jq\ elk comité dat maar bij haar aankloi Lachen, lachen. Sylvia de Leur en oude Kraaij zijn al dood. Zij al lan^ hij net. Hij is in z'n leven nogal va; vreemd gegaan en heeft stevig gedro ken. Z'n vrouw laat hem de hemel nie in. Hij moet eerst terug naar de aart L 1 om het huwelijk van mijn ouders te re pg den. Ontzettend gekke situaties. Eij sc soort musical. Ik heb er zangles voling moeten nemen. Tijdens de opnam esta voor „Honneponnetje" ben "ik gevraai1 om er auditie voor te doen. En ik kre die rol binnen twee weken. Niemai van die doorgewinterde acteurs heeft n ;wii ook maar even het idee gegeven dat ik niet bij hoorde. Integendeel. Ze zijn oi zettend aardig en ze komen straks all maal naar de première van „Honnepi netje". Hard knokken „Ik denk dat ik in korte tijd toch sterk veranderd ben. Wat ik nu doe, h^ ik twee jaar geleden nooit gekund. hele leven is veranderd. Toen ik school zat was het vier uur per dag I ren, dan hup, uit met je vriendjes en vriendinnetjes. En lachen, lachen. Hal stikke leuk. Nu gebeurt dat niet meer. F werkt. Je komt thuis, zet een kopje ka fie, leest een script, gaat ergens etef pakt een film. Maar echt uitgaan? Dat| er niet meer bij. Ik mis 't niet. Je mcT toch vijftien uur per dag paraat staan. i gaat niet laat naar bed, omdat je er ar ders de volgende dag niet uit ziet. I geeft er heel veel voor op. Maar ik vel me er gelukkig bij. Ik laat die publicity straks maar gewoon op me afkomen, f zie 't wel. Ik denk er niet echt over ij Ik heb voor een interview voor SB Channel een dag in Londen rondga jouwd. Daar geniet ik van. Dat heb geleerd van m'n moeder. Om je eerlij' te zeggen, toen m'n ouders gingen schd den, bleef m'n moeder met m'n zus |r mij achter. We hebben heel hard moetr knokken. We hebben het echt niet altir even rijk gehad. Eind juni moet ik er week door het land trekken om publii? teit voor „Honneponnetje" te makei Prima hoor. Ik neem m'n fototoestellef mee. Ik ben spontaan. Heb altijd gelof in iedereen gehad. Hoewel dat ook vi een nadeel is in deze tijd. Maar ik heb een jaar heel veel geleerd. Ik hoop datf die spontaniteit kan blijven houden. weet dat 't best moeilijk zal zijn alsj iets honderdentachtig keer moet doen een film. Of wanneer mensen op je afty, men omdat jij een hoofdrol speelt, U wijl je eigenlijk te moe voor ze bei Maar je kunt ook op een aardige man^ afhaken, denk ik dan maar". Nada van Nie maakt een riante entree 1/ de Nederlandse acteurswereld. Maar kt houdt haar grote donkere ogen wis. open. Met een beetje dromerige glajr van hoop, verwachting en humor. „Dn men" lacht ze, „er zijn nog zoveel dijr men. De allergrootste? Dat ik ooit net H< goed zal kunnen worden als Meifle Streep. Net zulke rollen zal kunnen sgU len en internationaal kan doorbreken f Ze voegt er onmiddellijk aan toe „en d mijn familie gezond blijft" - en na e»e kleine pauze er achteraan, alsof ze 't bjn na niet had willen zeggen - „en ik". T Schatje. Inderdaad. BERT JANSN LAS VEGAS - Voor de vergoede gokker is het Amerikaanse Las Ve gas zowel de hemel als de hel op aarde. Hij kan er weliswaar vieren twintig uur per dag zijn onblusbare zucht naar geld bevredigen, maar als hij zijn laatste krediet heeft ver speeld in de eenarmige bandiet of aan de roulettetafel zal hij consta teren dat hetzelfde plaatsje in de Nevadawoestijn zijn leven heeft ge ruïneerd. En gokken is eigenlijk het enige dat de bezoeker er kan doen. Las Vegas is de enige stad ter wereld waar vierentwintig uur per dag het ge luid van geld hoorbaar is. Dat begint al op het vliegveld. Nog voor je goed en wel bent uitgestapt, blinken de Fruitma chines de bezoeker tegemoet. En zij ver liezen hem eigenlijk niet meer uit het oog. Overal waar hij komt, staren ze hem aan. Bijna smekend vragen ze om de dollars die in zijn broekzak hun stem beginnen te verhenen. Nog voor hij het vliegveld heeft verlaten, is de honger van in elk geval een paar machines tijde lijk gestild. De gokprikkel onderdrukken lijkt in Las Vegas een al bij voorbaat verloren strijd. Het enige oogmerk van de stad is immers zijn bezoeker weer platzak te laten vertrekken uit dit gecul- De goktenten in Las Vegas lokken bezoe kers door hen goedkoop eten en drinken aan te bieden. tiveerde vierkantje in die enorme woes tijn. Met levensgrote, schreeuwende reclame borden aan de ingang proberen de eige naren van de gokpaleizen de bezoeker ervan te overtuigen dat het geld in hun optrekje voor het opscheppen ligt. In elektronische cijfers boven die borden wordt het hoogste bedrag aangegeven dat een geluksvogel eruit wist te slepen. Of hij er ook mee thuis is gekomen, ver tellen die cijfers niet. Alleen de gokkers met de sterkste wilskracht kunnen je zeggen hoe zij in Las Vegas een fortuin vergaarden. Het zullen er waarschijnlijk bitter weinig zijn. Goedkope drank De bezoeker wordt veelal de tent inge lokt door hem goedkoop eten en drinken aan te bieden. Voor vijftien gulden heb je een prima maaltijd en het biertje kost vaak niet meer dan zestig cent. Eenmaal binnen moet het geluid van vallend geld een ander soort eetlust opwekken. De werknemers van de pronkerige geldpalei zen verdienen een riant salaris om er voor te zorgen dat het gebeurt. Met soe pele handgebaren schuiven ze bij het blackjack de kaarten over tafel en bedie nen ze het wiel van de roulette. „Rien ne va plus" klinkt er dan en volgen ver beten gezichten het stuitende balletje. Een niet aflatende stroom serveersters voorziet de gasten van drank. Heb je dat eerste drankje nog zelf moeten betalen, de rest volgt gratis, als je maar lang ge noeg aan een tafel of achter een gokma- chine blijft zitten. Drank wekt immers de eetlust op, in dit geval de lust om te gokken. De paleizen zijn goed geoutilleerde be drijven, waar weinig aan het toeval wordt overgelaten. De bakjes onder de fruitautomaten zijn niet voor niets van staal. Het betekent dat het voor iedereen hoorbaar is als er geld uit de machine rolt, ook al valt er maar één munt. De eigenaren weten dat dat gerinkel stimu lerend werkt. Als er dan op zijn minst honderd machines staan waaruit, met een tussentijd van een minuutje, om beurten een paar dollar valt, lijkt het als of er grote bedragen worden weggesleept. Die zijn echter slechts weggelegd voor de enkeling, zoals dat meisje dat met haar vriendin haar eerste, voorzichtige gokje waagde, haar muntje zorgvuldig in het gleufje liet glijden, aan de handle trok en vervolgens de hemel zag opengaan. Er kwamen zoveel muntjes uitrollen dat het \je te klein was. Het geld rolde zelfs over de grond. Eerst was er bij het tweetal een verbaasde blik, maar die maakte al snel plaats voor een vreugde dans. Bij de man, verantwoordelijk voor die machine, was geen glimlach te be kennen. Op het moment dat het appa raat was uitgeraasd, maakte hij gerouti neerd de eenarmige bandiet open en no teerde hij het nummer. Het was een „verliespost" van zo'n tweeduizend dol lar. Creditcard Fotograferen is in de gokpaleizen niet toegestaan. Degenen die met een camera een paleis betreden, kunnen maar beter zorgen dat er geen rolletje inzit, want dat wordt er zonder pardon uitgehaald. Die strenge maatregel dient om afpersing te voorkomen. Die paleizen worden overi gens voornamelijk bevolkt door oudere mensen, die fanatiek met de gratis ver strekte plastic bekertjes, waarin de mun tjes kunnen worden bewaard, van ma chine naar machine verhuizen. Ze bere kenen hun kans, houden in de gaten in welke machines veel geld is gegaan zon der dat er iets is uitgekomen en welke machines iets hebben opgeleverd. Echt gelukkig zien ze er niet uit. Wie voor een machine staat en merkt dat zijn geld op is hoeft niet in paniek te De „kleurrijke" kant van Las Vegas. FOTO'S: MILAN KONVALL raken. Er zijn genoeg mogelijkheden om voor verse aanvoer te zorgen. Het is vaak maar een paar passen lopen naar één van de vele kassiers, die graag de laatste spaarcentjes van je rekening ha len. En voor wie in het bezit is van cre ditcards, staan er „Instant Cashmachi- nes". Je stopt je kaart in de gleuf, toetst je code en het bedrag in en dertig secon den later kun je weer volop meedoen. Las Vegas is niet alleen een paradijs voor gokkers. Mensen die van kitsch houden, komen er volledig aan hun trek ken. De namaak-palmen op het vlieg veld zijn slechts summiere voorboden voor wat wel het kitschparadijs van Amerika wordt genoemd. Protserige pa leizen staan aan beide zijden van de lan ge boulevards. Het Caesars Palace spant daarbij de kroon. Het is een in Romein se stijl opgetrokken gokpaleis van gigan tische afmetingen. De bezoekers worden zonder één voet te verzetten via rollende trottoirs naar binnen geloodst. De bezoe ker mag immers niet te vermoeid in het paleis arriveren om er een gokje te wa gen! De verlengde zwarte en witte li mousines rijden er dag en nacht af en aan. Het paleis is opgetrokken uit wit namaak-marmer, de serveersters lopen er rond in Romeins ogende kledij, ter- Cultuur is in Las Vegas wel terug te den. Vooral op het gebied van entert ment spreekt het plaatsje aan de v kust van Amerika een woordje mee. Las Vegas bezoekt moet niet nalaten e van de „dinnershows" mee te mak Het eten stelt niet veel voor, maar de artiesten hun gasten voorschotelen! vaak een mengeling van zang, dansi acrobatiek - doet je de matige maaltf snel vergeten. Het is hoogstaand amuf ment van entertainers, die in Nederlaj volkomen onbekend zijn, maar die in staat blijken het grootste deel geld mee te nemen bij een bezoek aanboor stad. De muntjes glijden namelijk té i De makkelijk in het gleufje van de eenanren I ge bandiet en de aantrekkingskracht we i de roulette- en blackjacktatels is grol op dan je in eerste instantie vermoedt. aai HANS Plf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 30