Tijdens de zegen schieten fonteinen omhoog 'finale - btnnen de perken .asten en lusten in de tuin '£ekLóe Souftont' ZATERDAG 11 JUNI 1988 PAGINA 29 De hervormde kerk in Amerika moge officieel van Nederlandse oorsprong zijn, nu is zij sterk veramerikaanst. De reformatorische boodschap is ver(v)luchtigd, eenvoudig en wars van politiek. In de samenkomsten wordt het show-element alles behalve geschuwd. Vier camera's zorgen voor een verspreiding van de beelden van de kerkdienst via honderdveertig televisiestations. Misschien is dat laatste dan nog een beetje Nederlands: de koopman en de dominee verenigd in één instituut. Met een van de leiders van de Reformed Church in Amerika kijken we terug op de geruchtmakende seksschandalen in godsdienstig Amerika, waardoor het imago van de televisiepredikanten behoorlijk in diskrediet is geraakt. We spraken over de politiek en keken vooral om ons heen in het hervormde imperium aan de westkust van de Verenigde Staten. De Crystal Cathedral. HERVORMDE KERK IN AMERIKA geven, of zijn vrouw bleek de tiendui zendste bezoekster van een benzine pomp te zijn. Ze kreeg een geldprijs die de oorspronkelijke investering in het beeld precies compenseerde. „Zo zie je maar dat een goede daad zichzelf terug betaalt", had dr. Schuller zijn gemeente gezegd. De kerkdiensten in Crystal Cathedral verlopen opmerkelijk. Elke week is er een groot koor met daarvoor een heus orkest. Beide verlenen belangeloos hun medewerking. Ze zorgen - met een of meer solisten - voor een uitbundige muzikale omlijsting van de eredienst. Daarnaast wordt er voor elke dienst een christen uitgenodigd, die over zijn eigen bekering kan vertellen. De voorganger praat met hem. Op een groot scherm ter zijde van avondmaaltafel en doopvont worden de gezichten uitvergroot, zodat mensen achterin de kerk toch alles kun nen zien. Vier televisiecamera's zorgen voor afwisselende beelden in de kerk en in de huiskamers. Hoogtepunt van de dienst is de preek. Dr. Robert H, Schuller houdt hem meestal zelf. Soms is er een gastprediker. Ditmaal valt die eer te beurt aan zoon Robert A. Schuller. Vader kondigt hem zelf aan, en passant zijn nieuwe boek on der de aandacht van het gehoor aanbe velend. De preek gaat dit keer over de mogelijkheid van een comeback in het leven van een christen. Mensen die dur ven hopen, die durven geloven, zullen succes hebben in hun leven", zegt Schul ler jr. En hij vertelt een paar verhaaltjes om dat nog wat duidelijker te maken. Zoals het verhaal van de pianist die na een ongeluk verlamd raakte aan zijn rechterhand, maar niet rustte totdat hij met zijn linkerhand zo vaardig kon spe len, dat hij toch weer de podia kon be stijgen. Fonteinen Als tenslotte de dienst is afgelopen, volgt het klapstuk. Onder het uitspreken van de zegen schuift de immense achterwand van de kerk open. Daarachter schieten twaalf fonteinen omhoog, zodat de be zoeker verfrist de kerk kan verlaten. Als naderhand dr. Ridder wordt gecon fronteerd met de kritiek dat de dienst erg veel show-elementen bevat en dat de inhoud van de preek associaties oproept met de „American way of life" knikt hij begrijpend. „Misschien was de preek dit keer een tikkeltje eenzijdig", zegt hij. „In het algemeen proberen we de mensen hoop te geven voor hun leven. Mis schien dat deze preek er toch een klein beetje in heeft kunnen bijdragen". Het is met name die positieve instelling, die als een rode draad door de „theolo gie" van de Crystal Cathedral heenloopt. Schuller sr. heeft er verschillende boeken over geschreven, waarvan de titels voor zich spreken. („Wees gelukkig", „Er wordt van U gehouden", „Vooruitko men door positief denken" enzovoort). De zwaar op de maag liggende „reforma torische kost" uit Europa is in Orange County blijkbaar ver(v)luchtigd tot een licht verteerbaar tussendoortje. Geen wonder dat de Hervormde Kerk in Amerika weinig belangstelling heeft voor een moeilijk thema als politiek. Ridder „We beschouwen de politiek als een zaak voor de mensen zelf. De kerk hoeft zich daar niet over uit te spreken. Ik weet zelf trouwens ook nog niet op wie ik ga stemmen in november. Ik zal te zijner tijd wel zien wie me het meest aanspreekt". Oliver north Het is bekend, dat andere televisiepredi kanten terdege een politieke rol in de Amerikaanse samenleving spelen. Je hoeft maar te wijzen naar de voormalige republikeinse presidentskandidaat Pat Robertson. Je kunt ook denken aan Jer ry Falwell. Vanuit de Thomas Road Baptist Church in Lynchburg (Virginia) schroomt hij niet elke zondag opnieuw publiekelijk in te gaan tegen elk voorstel in het Capitool dat tegen zijn denkbeel den is. Een van zijn jongste acties is een poging gratie te verkrijgen voor Oliver North, de man die zo'n dubieuze rol speelde in het Contra-schandaal. Ridder: „Zo'n actie is in onze kerk ondenkbaar. De controverse er omheen zou ons aflei den van onze eigenlijke bedoeling: dat is toekomst te geven aan mensen in nood. Onder de tienduizend mensen die lid zijn van onze kerk en van de miljoenen mensen die ons via de televisie volgen, zijn er elke week wel enkelen die ge hoord hebben dat ze kanker hebben of slachtoffer zijn geworden van een ver keersongeval. Het interesseert hen niet of ze voor of tegen Oliver North moeten zijn. Ze hebben andere dingen aan hun hoofd. En daar willen wij rekening mee houden in onze verkondiging". In de Verenigde Staten wordt dezer da gen de discussie gevoerd over belastin- FOTO'S: KLAAS VAN DER KAMP gen voor de kerk. Tot nu toe zijn de ker ken grotendeels vrijgesteld van het beta len daarvan. Maar er gaan steeds meer stemmen op om daar een einde aan te maken. Ridder is het daar niet mee eens. „Het is niet reëel de kerken belasting te laten betalen. We verlenen tenslotte een dienst aan de gemeenschap. We geven de mensen hoop. Daar heeft de regenng alle baat bij. Een belasting zou die die nende functie miskennen". De hervormde gemeente van Los Ange les is in 1970 begonnen met het maken van televisie-opnamen van de kerk dienst. De banden waren aanvankelijk bedoeld om mensen die wegens ziekte of invaliditeit niet naar de kerk konden ko men, toch bij de eredienst te betrekken. Maar de reikwijdte van de zoemende ca mera's is veel groter geworden. Tot ver in de jaren tachtig groeide het publiek en groeide zo mogelijk nog sterker het bud get van de penningmeester. Door de seksschandalen rond dominees als Baker en Swaggert is de belangstelling voor te levisiepredikanten echter minder gewor den. Hoewel de hervormde kerk in Amerika niets met de schandalen te ma ken had, heeft ze toch zo'n vijftien pro cent moeten inleveren op een totaalbud get van 36 miljoen dollar. Vanzelfsprekend probeert men beleids matig weerstand te bieden aan de slechte publiciteit. Ridder: „We besteden zo min mogelijk aandacht aan de grote ge ruchtenstroom. We blijven gewoon ons zelf. En we benadrukken dat er achter onze uitzendingen een gemeente staat. Dat onderscheidt ons van de meeste an dere televisiepredikanten". Ridder heeft in zijn leven verschillende keren een bezoek gebracht aan Neder land. De hervormde theoloog Berkhof rekent hij zelfs tot zijn persoonlijke vrienden. In zijn contacten heeft hij ruimschoots gelegenheid gehad de kerk in Amerika te vergelijken met die in „het moederland". Hij is realistisch ge noeg om onder ogen te zien dat de in schakeling van de televisie de presenta tie van de boodschap, ja ook de bood schap zelf, behoorlijk heeft veranderd. Ridder „Natuurlijk is het karakter van de boodschap door het gebruik van de televisie veranderd. De televisie heeft ons verplicht een veel directere benade ring toe te passen. We hebben moeten leren, dat je de prediking steeds moet benaderen vanuit de behoeften van de kerkleden en veel minder dogmatisch dan we gewend waren". „Of onze, zeg maar, Amerikaanse bena dering van de godsdienst uiteindelijk ook de godsdienstbeleving in Europa zal veranderen weet ik niet, hoewel ik me zelf vaak de vraag gesteld heb. Op som mige plaatsen in Nederland schijnt de godsdienst stervende te zijn. Misschien zou onze optie er nieuwe mogelijkheden kunnen bieden". KLAAS VAN DER KAMP Voor tuinbezitters breekt de mooiste tijd van het jpar weer aan. Wie in het vooijaar een beetje zijn best heeft gedaan bij het poten en zaaien kan daarvan nu de vruchten plukken. Soms danig dwarsgezeten door vervelende beesten als bij voorbeeld slakken. Die hebben massaal de zachte winter overleefd en doen nu aanvallen op het jonge groen. Vooral als het vochtig en warm is komen ze tot actie. De slakken waar wij last van hebben zijn landslakken. Deze dierensoort is een klein onderdeel van de hoofdafdeling weekdieren. Daarvan zijn ongeveer tach tigduizend soorten bekend. De afdeling der weekdieren wordt in aantal alleen nog overvleugeld door de Arthropoda. Daarin zijn insecten, spinachtigen en kreeftachtigen verenigd. De slakken in onze tuin dragen de fami lienaam Gastropoda. Van oorsprong hadden ze allemaal kieuwen en een schelp omdat het in een heel ver verle den waterdieren waren. In de loop van de evolutie zijn beide kenmerken of een daarvan verloren gegaan. De huisjesslak heeft bijvoorbeeld geen kieuwen meer maar het huisje is nog wel degelijk een overblijfsel van de schelp waarin zijn voorvaderen huisden. De naaktslak is niet alleen zijn kieuwen kwijtgeraakt maar ook het laatste deel van de schelp. Een scherpe scheiding tussen naaktslak- ken en huisjesslakken is niet te maken omdat in de natuur nog allerlei tussen vormen te vinden zijn. Zo hebben de meeste soorten naaktslakken van binnen nog een klein overblijfsel van een schelpje. De huisjes die de slakken op hun rug meedragen zijn vrijwel waterdicht. Wan neer ze zich daarin terugtrekken kunnen ze geruime tijd zonder vocht. Ze zijn bo vendien goed beschermd tegen vijanden en natuursinvloeden. De naaktslak heeft door het ontbreken van zo'n huisje de mogelijkheid zich diep in de grond of in nauwe spleten terug te trekken om perio des van droogte 01 koude te overleven. Droogte is namelijk een aartsvijand van de meeste slakken. Wanneer hun slijme rige huid uitdroogt sterven de dieren. Dat laatste nu zou zeer veel tuinliefheb- bers aardig opluchten. In ons vochtrijke land biedt deze bestrijdingsmethode ech ter weinig kans op succes. Meer zeker heid biedt het schoon houden van de tuin omdat slakken graag onder planten resten en dode bladeren Teven. Is de tuin niet te groot dan kan op de grenzen er van een centimeter of tien brede strook fijn zand of kalk worden gestrooid. Slak ken bewegen zich voort op de naakte zool van hun voet en die is nogal gevoe lig. Een zeer goed werkend middel zijn ook de slakkenkorrels die tussen de planten en rond de stammen van hees ters en bomen gestrooid kunnen worden. Door regen wordt de werking van deze korrels verminderd. Omdat slakken vooral actief worden bij warm en voch tig weer, wordt het grootste effect bereikt door te strooien na een regenbui die weer gevolgd wordt door een periode met droog weer. De anti-slakkenkorrels doden de eieren van slakken niet. Het broedsel dat uit komt moet dus ook bestreden worden. Het best kan dat gedaan worden een of twee weken na de eerste behandeling. En een oud huismiddeltje tegen slakken vormt het schaaltje met een beetje bier. Slakken zijn dol op het gerstenat, maar ze kunnen er absoluut niet tegen Naast de lasten is het nu ook tijd voor de lusten in de tuin. Buiten eten bijvoor beeld of nog beter, buiten eten klaarma ken. Met een beetje geluk kunnen we in de komende weken barbecuen. Het is een van de primitiefste manieren om voedsel te bereiden en daarom vinden de meeste mensen het waarschijnlijk ook zo oergezellig. De barbecue is overgewaaid uit Amerika waar het apparaat in bepaalde delen van het continent vrijwel dagelijks gebruikt kan worden omdat het klimaat er een stuk minder wisselvallig en in elk geval veel zonniger is dan bij ons. In veel ge vallen worden familieleden of vrienden uitgenodigd omdat het opstoken van het houtskoolvuur voor zo veel mogelijk mensen leuker en economischer is dan voor twee of drie gezinsleden. Ook in de vakantie leent de barbecue zich uitstekend als methode om het eten op een leuke manier klaar te maken. Er zijn heel handzame formaten die in el kaar geklapt kunnen worden en zodoen de weinig ruimte vragen tussen de va kantie-bagage. Meestal wordt gedacht aan het grillen van vlees als we over barbecuen praten. Maar ook vis kan heel goed geroosterd worden boven het houtsvuur. En ver schillende groentesoorten lenen zich ook voor dat doel. Maiskolven bijvoorbeeld. Heel smakelijk en gezond is een groen tespies bestaande uit stukjes aubergine, courgette, knolvenkel, paprika, ui, to maat en hele champignons. Zorg voor enkele verschillende sausjes om de groente in te dippen. Geef er een frisse salade en stokbrood bij. Vooraf kan een koude komkommersoep geserveerd worden. Het recept daarvan tot besluit: Nodig: grote komkommer, kwart liter yoghurt, 2 eetlepels gehakte bieslook, 1 eetlepel citroensap, zout, peper, 2 eetle pels gehakte augurken, wat gepelde gar nalen. Bereiding: Schil komkommer en snij haar in stukken. Voeg yoghurt, zout, pe per en bieslook toe en maak alles fijn met een mixer of in een blender. Koel de soep drie uur. Verdeel de soep over vier kommen en garneer met de garna len en stukjes augurk. Smakelijk eten in de tuin. JAN VAN KOOTEN een bloeiende en homogene gemeen schap toen Ridder er kwam. Ze is ont staan in 1955, in het leven geroepen door Robert H. Schuller en zijn vrouw. Schuller begon bescheiden: uitgenodigd door de classis (een onderafdeling van de Hervonnde Kerk) in Zuid-Californië preekte hij vanaf het dak van een snack bar voor een publiek van ongeveer vijf tig mensen. Hij had al snel door dat er niet zoveel Nederlanders in Los Angeles waren. Ridder: „Als dr..Schuller zich al leen op de Nederlanders had gericht, zou de kerk niet groot geworden zijn. Dan was het met honderd mensen wel opge houden". Schuller zocht het daarom meer in de breedte en richtte zich vooral op de grote groep buitenkerkelijken. Het waren veelal eenvoudige mensen en daarom probeerde hij zijn boodschap zo simpel mogelijk uit te dragen. „U zult bij ons niet de zware schriftuurlijke uit drukkingen tegenkomen waar de Neder landers zo van houden", aldus dr. Rid der. „Het menselijke staat bij ons voor op en alleen aan het eind van een preek leggen we een link naar de bijbel". De kerk van Schuller is in dertig jaar uitgegroeid tot een bloeiende gemeen schap met ruim tienduizend leden. De gemeente, zelf eens noodlijdend, heeft verschillende diakonale projecten in het buitenland geadopteerd. Voor de „bin nenlandse markt" is een telefonische hulpdienst van de grond gekomen. En voor de eigen gemeenteleden is een edu catie- en familiecentrum opgezet. Een spiksplinternieuw familiecentrum staat op stapel. De gemeente komt samen in een kolossale kerk met drieduizend zit plaatsen. Het gebouw, opgetrokken uit vele duizenden ramen, heeft de toepas selijke naam Crystal Cathedral gekregen. In een tussenwand achter de preekstoel vliegen vogels heen en weer. Daarvoor staat een gigantisch orgel, met 15.000 pijpen her en der in de kerk opgesteld. De totale kosten van de kerk, 37 miljoen gulden, zijn door sympathisanten bijeen gebracht. Naamtegels Buiten de Crystal Cathedral, op het plein, zijn stenen neergelegd met een tekst en daaronder de naam van de ge ver. Het doet een beetje denken aan een christelijke variant op Hollywood Boule vard waar de namen van 2500 acteurs en actrices in straatstenen zijn vereeu wigd. Voor tweeduizend dollar kunnen geïnteresseerden hun naam aan een tegel toevertrouwen. Buiten de kerk zijn beel den neergezet. Bij een ervan, een afbeel ding van de Goede Herder, vertellen ge meenteleden, dat Robert R. Schuller de aanbetaling uit eigen zak heeft gefinan cierd. Zijn vrouw was er niet zo blij mee, want ze had het geld nodig voor een op handen zijnde bevalling. Schuller had echter het geld nog maar net uitge- )r. Herman Ridder. i be[ digc waiOS ANGELES - Door de tele- e tjon had een vriendelijke stem ge- 1 (fgd dat de kerk van Nederlandse ^Jjorsprong is. Bovendien is de Re journed Church in Amerika de dcudste kerk van de Verenigde Sta- deen. In de praktijk blijkt van die lederlandse achtergrond weinig te ug te vinden. Dat is al duidelijk oordat je één voet in de kerk hebt ezet. Want waar in Nederland 'ordt de politie (of zijn het vrijwil- gers in uniform?) ingeschakeld m de zondagse kerkgang ordelijk laten verlopen? En waar in Ne erland worden de kerkgangers al p de parkeerplaats met gewijde auziek onthaald? Hier in Orange (Los Angeles) schijnt het gewoonste zaak van de wereld te „Nederlandse" kerkdiensten vanuit Costal Cathredal in Orange County in de Verenigde Staten overal be- Drie miljoen kijkers volgen ze elke via de televisie. Het zogenaamde of Power" vindt zelfs aftrek bij erikaanse troepen in Europa. „We relatief het grootste marktaan- van de religieuze tv-uitzendingen in vertelt dr. Herman Ridder, is dat heel opmerkelijk: zo'n en dan zo'n invloed. Onze dr. Robert H. Schuller in Angeles en dr. Norman Vincent in New York behoren tot de popu- predikanten in de Verenigde Sta- glunderend zit hij achter het bu- in zijn kantoor op de elfde verdie- Dr. Herman Ridder, president van Church in Los Angeles, man achter de befaamde dr. Ro- H. Schuller. Hij kijkt uit over de Garden Grove. Zijn enorme staat theatraal midden in de ka- Terzijde een riante zithoek. Dr. draagt een button: „Act like you to see me" („Doe alsof je blij te zien"). Op de boekenplank een paar Nederlandse bandjes: en Schillebeeckx. „De meeste heeft mijn dochter gekregen toen theologie ging studeren", zegt Ridder s hij de speurende blik ziet. „Aan diè »eken kun je nog wel zien dat ik een ederlandse achtergrond heb. Mijn va- Er kwam uit Stedum, Groningen. Hij is tstijds naar Amerika geëmigreerd". inackbar idder is al weer een jaar of zes verbon en aan de gemeente van Orange Coun- in het westen van de Verenigde Sta in. De Hervormde Gemeente was al

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 29