Time has come; de tijd is gekomen. Iff!!' lelson Mandela zei het 24 jaar "jeleden tijdens het beruchte Jjvonia-proces. Het waren enkele r^tan zijn laatste woorden in het ipenbaar. De tijd is gekomen, zo ijnden ook in Nederland de anti- iartheidsbewegingen, de kerken, vakbonden en de politieke i.9o]artijen. Vandaag vindt in fj^msterdam de grootste ?monstratie plaats die ooit in ons nd tegen apartheid is gehouden, an Nederland worden met name ie sancties geëist omdat de ituatie in Zuidafrika slechter dan n9 jecht wordt. De regering zou niet joeten wachten totdat de Europese gemeenschap een eensluidend landpunt heeft ingenomen, aldus :t Breed Overleg Tegen .partheid (BOTA); am geie5)EN HAAG - De hel breekt los: '•t-k. Ie voeten stampen gebiedend op l897^e vloer, mannen heften hun witle- bn schilden, vrouwen de houten '"'tampers, kinderen richten katapul- Jtenen. Het ontroerende Nkosi Sikele ^Africa (God zegene Afrika) maakt (laats voor een ritmische Gumboot •ance en het eisende Umkhonto br ere van de gewapende strijd. i ba lEfla Dai 5-nivjime has come; de tijd is gekomen, zo n [teert Amandla, een Zuidafrikaans en- hulpèmble haar leider van het Afrikaans besijationaal Congres, Nelson Mandela. ingend en dansend trekt deze groep de r ^tomende maand door Nederland om als te ©'(jlturele ambassadeurs van het ANC uit J leggen dat de zwarten in Zuidafrika itrek]le mogelijkheden tot vreedzaam verzet !gen apartheid uit handen zijn geslagen, •asisiime has come; de tijd is gekomen. Nel- gesijm Mandela zei het toen hij zich tegen- inst&er een doodstil gehoor verdedigde tij- ens het beruchte Rivonia-proces. Mor- 5 rltfn is het precies 24 jaar geleden dat een |anke rechter met een hamerklap een Inde maakte aan een maandenlange schtszaak: Mandela werd wegens hoog- erraad tot levenslange celstraf veroor- eeld. ^imandla verhaalt poëtisch en tegelijk ringend over de groei van het verzet. ™"1et (dorps)leven was niet slecht in de bde tijden van de grote koninkrijken, bals het Zoeloerijk onder Sjaka, zo wil ,STjmandla doen geloven. Dan wordt door t witmensen een systeem geïntrodu- ferd dat leidt tot onderdrukking, verval li armoede. ig; Alleen eenheid leidt tot actie en actie an leiden tot afschaffing van de apart- iöfid" is het motto van Amandla *®Macht) dat wordt ondersteund door Ifi ongo's, blazers, elektrische gitaren en J| peten-gestamp. De rol van het Afri cans Nationaal Congres en niet minder ihedle van de gewapende tak Umkhonto we Jur,jswe (Speer der Natie) is evident, luidt inv% boodschap waarmee het ensemble por Nederland trekt. Overgave landela lei het in 1964 als volgt: „Het warte volk van Zuidafrika moest de tiserruze maken tussen zwichten voor de nderdrukking of terugvechten". De t buze viel op het laatste. „Het stond bst dat we onze strijd moesten voort- men. Al het overige zou een laffe over- ive hebben betekend". De ANC-leider jitkende de beschuldiging van sabotage let' iuwera andela probeerde ondermijning van "staat evenwel te rechtvaardigen: „Wij het ANC hebben altijd geijverd voor |(*ii niet-raciale democratie en we deins- |n terug voor elke actie die de rassen og meer van elkaar zou hebben geschei- irarhf.n- Maar de harde feiten waren dat jrdui|jftjg jaren geweldloosheid (het ANC erdeprd in 1912 opgericht, red.) voor de v. gafrikanen niets anders hebben opgele- ito's.brd dan steeds meer repressie en steeds slaaplinder rechten". 3 m.jme has come; de tijd is gekomen. Het aatvéNC brengt binnenkort een blauwdruk l.: Majar buiten voor een Zuidafrika-zonder- partheid. Het is een document uitge- jerkt door een speciale commissie, die iarvoor twee jaar geleden de opdracht |p reeg. Het beleidsstuk is onderdeel van Idfce politieke strijd die het ANC voert, :LE2>a st de gewapende strijd, het onder grondse basiswerk en de internationale -iumar Sanjay, de tijdelijke ANC-verte- Jnwoordiger in Nederland heeft het do- I ament nog niet onder ogen gehad, maar I oemt het bij voorbaat liever een discus- I ëstuk: „Het ANC is een democratische I rganisatie. Het stuk wordt daarom bin- I enkort overal verspreid. Alle rassen, al- ilei instellingen en iedereen die zich trokken voelt moet er zijn of haar me- ig over kunnen geven. Pas later volgt ltn definitieve versie van de constitu- |p", aldus Sanjay. Foelies Opie, ontwerp-grondwet is een uitwerking Jp-an het Freedom Charter, het beroemde JCilandvest voor de Vrijheid dat in 1956 Kliptown werd gepresenteerd. Kern an het Handvest was: Zuidafrika be- oort aan allen, zonder onderscheid naar ts, geloof of geslacht. -jandela betoogde toe 'handvest geen blauwdr listische staat was. Hij noemde het H venwel noodzakelijk dat er een eind toest komen aan monopolies van de 'II Cijnmagnaten en de grootgrondbezit- !rs. Dat gegeven, plus het feit dat de Ujiverigens zeer kleine) communistische Kl^rtij zich achter hun ideeën stelde, Crifceft het ANC een hardnekkig „vuurro- kleur gegeven, n iumar Sanjay: „Sinds eeuwen worden arten in Zuidafrika onderdrukt; ge- mpt in een koelie-systeem. Wij heb- ën Moskou niet nodig om ons te lei- s en. Het is de vijand zelf (de blanke re ZATERDAG 11 JUNI 1988 gering, politie en het militair apparaat) die ons tot strijd beweegt". Sanjay is sinds drie maanden in Amster dam („Wat een shit-weer, hier") en houdt kantoor in een volgepropte kelder, nadat de huur van een onderkomen' aan de Prinsengracht was opgezegd. De eigenaar van dat pand zag Sanjay niet zo zitten, nadat aanslagen waren ge pleegd op ANC-kantoren in Brussel en Parijs. Maar waar de anti-apartheidsbe weging ook haar gezicht laat zien, de te lefonische bedreigingen en valse bom meldingen blijven binnenstromen. Het werk van de Zuidafrikaanse ambassade? Wie weet, zegt Sanjay. Hoewel de ontwerp-grondwet waarover Sanjay spreekt, nog niet in omloop is, zijn een aantal voorstellen onlangs naar buiten gebracht. De belangrijksten zijn dat Zuidafrika een eenheidsstaat wordt (dit wil zeggen zonder federale staten) op niet-raciale grondslag. Het land moet een parlementaire democratie krijgen en een gemengde economie. Dat laatste wil zeggen een economie gebaseerd op coöp eraties, vrij ondernemerschap en staats ondernemingen. In tegenstelling tot in het Freedom Char ter komt in het ontwerp geen terminolo gie voor als „groepsrechten" of „natio nale groepen". Daarentegen wordt ge sproken over burgers en burgerlijke vrij heden, zoals persvrijheid, vrijheid van godsdienst en gelijkberechtiging. Het ANC lijkt daarmee nog sterker te willen onderstrepen dat het een mülti-raciale samenleving voorstaat en geen Afrika voor de Afrikanen alleen, zoals kleinere oppositiebewegingen bepleiten. Vakbonden Dat het ANC juist nu met het ontwerp naar buiten komt, verbaast Kumar San jay niet. „We staan aan de vooravond van een enorme maatschappelijke ver andering. Daarop moeten wij voorbereid zijn, ook al verwacht ik niet dat apart heid morgen verleden tijd is. In feite wordt het steeds moeilijker oppositie te voeren: alle vormen van vreedzaam ver zet worden immers onmogelijk ge maakt". De ANC-woordvoerder refereert aan het verbieden van achttien organisaties zoals het Verenigd Democratisch Front (UDF) en het Steuncomité Gevangenen (de PDSC). Verwijst naar de nieuwe ar- beidsbepalingen, waardoor vakbonds werk vrijwel onuitvoerbaar wordt en de nieuwe wet op fondsen uit het buiten land, waardoor instellingen, maar ook regeringen en kerken geen geld meer kunnen overmaken naar Zuidafrika. Juist de onderdrukking van ongewapend verzet maakt de situatie in Zuidafrika opnieuw buitengewoon explosief. San jay: „De regering dwong het ANC de wapens op te nemen na het drama in Sharpeville. (In 1960 werden daar 69 on gewapende zwarten gedood toen zenuw achtige politiemannen het vuur op een menigte opende, red). En momenteel zijn in Zuidafrika alle vreedzame manie ren tot verzet geblokkeerd door nieuwe wetten". De woordvoerder verwijst vervolgens naar ANC-voorzitter in ballingschap Oliver Tambo. Deze legde meermalen de noodzaak uit van een gewapende strijd. Tijdens een jubileumviering van het ANC in januari zei hij „dat het ge weld door Pretoria het verzet geen ande re keus laat dan de wapens te grijpen". Tambo hield zijn guerrillastrijders overi gens ook voor burgers te ontzien. Ku mar Sanjay voegt daaraan toe „dat do- aen onder onschuldige burgers onver mijdelijk zijn in de strijd". Benzinebom Dat bleek bijvoorbeeld afgelopen week einde weer. In Roodiepoort ging een bom af in een winkelcentrum. Er vielen vier doden: drie zwarten en een blanke. Ook het lot van Kumar Sanjay zelf is een voorbeeld. Hij werd tot tien jaar Robbeneiland veroordeeld wegens sabo tage. Hij verklaart echter nadrukkelijk dat het „geen ANC-beleid is burgers te treffen en dat de ANC-leiding hem daar toe dus ook geen opdracht had gegeven. „Het was een tijd van hoog oplopende emoties. Het was de zoveelste keer dat de blanke politie onschuldigen had doodgeschoten. We voelden dat we iets moesten doen, maar we waren helemaal blindZo verstopte ik een benzine bom onder de bank van een zwarte passagierstrein. Waarom niet in een blanke trein? Daar mag je als zwarte niet komen, dus kun je er ook geen bom neerleggen". De vraag rijst in hoeverre de ANC-lei ding in staat is controle te houden op het volk. Het is zonder twijfel waar dat het merendeel van de bevolking achter het ANC staat. Maar de druk op de ketel stijgt. Het zou niet de eerste keer zijn dat zich een geweldsexplosie voordoet, waarop het ANC geen vat meer heeft. Zo worden vandaag de Soweto-rellen herdacht, een onverwachte uitbarsting veroorzaakt door de dood van een kind van tien jaar oud, Hector Petersen. Scholieren Hector was een scholier die meeliep in een demonstratie in Soweto, een zwarte woonstad nabij Johannesburg. De woon omstandigheden in dat oord zijn erbar melijk, de werkloosheid is groot, er is ar moede, er zijn geen doktoren en de cri minaliteit is groot. Directe aanleiding tot het protest was evenwel een nieuwe wet die onderwijs in het Afrikaans verplicht stelde. Zwarte scholieren spreken die taal niet en zouden derhalve niets meer kunnen leren. De jeugd marcheerde 16 juni 1976 naar een afdeling van het ministerie van Ban toezaken: daar wachtte de politie hen op en begon te schieten. Tientallen kinde ren werden dodelijk in de rug getroffen. Niet door de kogel, maar door marteling overleed in dat jaar ook.de studentenlei der Steve Biko („Cry Freedom"). Het deed de woede alleen maar toenemen, en de repressie ook. In 1976 vielen 661 doden en raakten meer dan tweeduizend mensen, veelal jongeren gewond. Ook vier jaar geleden vlamde het geweld opeens heftig op toen in diverse zwarte woonsteden de huren werden verhoogd. Voor Pretoria was het uiteindelijk aan leiding de noodtoestand uit te roepen, waardoor mensen zonder vorm van pro ces gevangen kunnen blijven. Pretoria lijkt, ondanks een wat weifelachtige hou ding van president P.W. Botha met van zins een duimbreed toe te geven. Inte gendeel. De noodtoestand is waarschijnlijk weer voor een jaar verlengd en Nelson Man dela zal 18 juli zijn zeventigste verjaar dag in de gevangenis van Pollsmoore doorbrengen. Uitzicht op een spoedige invrijheidstelling is er niet. Kumar San jay: „Zie hoe blind en bruut deze rege ring is. Mandela zou zo'n grote rol kun nen spelen in de opbouw van dit land. Om een man van zijn kaliber te laten rotten is een schande". De manifestie vandaag in Amsterdam is dan ook be doeld om een niet mis te verstaan sig naal te geven aan zowel Pretoria als Den Haag: Time has come. JOOS PERSOON CeidóeGoirtatit het is nii tijd het luchtvaartverding op te zeggen, een kolenboycot ijl te stellen en het Nederlandse bedrijfsleven uit Zuidafrika terug te trekken. In het BOTA-rijtje van onder meer de Novib, Icco, de Raad van (Pi Kerken, de Nederlandse Missieraad, Pax Christi, Kairos en het FNV ontbreken de grote politieke partijen CDA en WD, evenals de vakbond CNV. Niet omdat zij geen einde zouden willen zien aan de apartheid in M Zuidafrika, maar omdat zij zich niet kunnen verenigen met het pakket sancties. Belangrijkste reden om de manifestatie vandaag te houden is de herdenking van de Soweto- rellen, die op 16 juni 1976 honderden jonge zwarten het leven kostten. BOTA verwijst voorts naar nieuwe wetten, die het vreedzaam verzet onmogelijk maken, de voortdurende noodtoestand en de doodstraf. Dit zjjn vandaag ook de belangrijkste punten van kritiek die in Amsterdam naar voren gebracht door onder anderen dominee Allan Boesak, kamervoorzitter Dick Dolman, Freek de Jonge en Mies Bouhuys. Tegelijk met de manifestatie in Amsterdam vindt in het Wimbley- stadion in Londen een elf uur durend pop-spektakel plaats ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Nelson Mandela. Het gebeuren, waaraan de grootste hedendaagse popsterren meedoen, wordt vandaag van 13.00 tot 24.00 uur uitgezonden op Ned. II. I fï Links: Het proces tegen Mandela wordt opnieuw gespeeld: „De Afrikanen hebben redenen om opstandig te zijn. Onder: Het stampen met de voet tijdens de toi-toi- dans is een teken van vastberadenheid en krachtdadigheid. Boven: Wees stil, moeder", opgedragen aan de verloren of verminkt terugkregen. FOTO'S: CEES VERKERK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 25