Breuk christelijke gereformeerden met GOS
EcidócSouiotil
kerk
wereld
GEREFORMEERDE KERKEN BLIJVEN IN OECUMENISCH VERBAND
Russisch-Orthodoxe Kerk aanvaardt nieuw beheersreglement
Centrum 'De Hoop' overweegt
aankoop gelijknamig schip
beroepingen
brieven
'r li
lezers
CéidócSomart
Crisissfeer ebt verder weg m
De crisissfeer rond het kabinet is gisteren verder afgei gen
tijdens het parlementaire debat over het nieuwe stelsetortrï
ziektekostenverzekeringen, het plan-Dekker. De luch
rotte vis is nog niet helemaal overgewaaid, maar de
kemphanen Nijhuis van de VVD en Lansink va8^
CDA gingen nu uiterst behoedzaam met elkaar et^st
het omstreden voorstel om. Na afloop van het debat pro
den ze het nog wel zó voor te stellen dat ze nauwelijk^fl 'a
hun aanvankelijke standpunt waren afgeweken, maar
bij Nijhuis was dat niet het geval. Hij stelde trouwens
lucht vast dat beide coalitiepartners gelukkig weer
beetje in hetzelfde vaarwater zitten".
De dreigende taal van premier Lubbers"is niet zonder
gebleven, zodat vanachter de regeringstafel bijna ter
kon worden meegedeeld, dat volgende week al een wel"
werp over de eerste fase van het plan-Dekker zal w<
ingediend. Van overwegende bezwaren is immers niet
bleken, zo constateerde minister Brinkman fijntjes, zodi
kabinet zich „niet gehinderd" voelt om op 1 januari 19f
tweede stap te zetten op de weg naar een nieuw stelse|
ziektekostenverzekeringen.
Het CDA en de kleine christelijke partijen kregen
ten aanzien van een voor hen principieel probleem: het ZQl]
net zoekt naar een mogelijkheid om via een uitzonderin ajs
geling abortus en sterilisatie uit het toekomstige basisp£<pQ(
van voorzieningen te halen. Gedacht wordt aan de mog V(K
heid deze uitzondering te laten gelden voor wie bezuLjg
heeft tegen deze ingrepen; een mogelijkheid die overJbes
minder ver gaat dan menigeen binnen deze partijen ne{
ogen staat. deI
>weer
•it
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
VRIJDAG 10 JUNI 1988 PAGlfl]S
,,Kerktelefoon"stort zich op 06-markt
AMSTERDAM Een Amsterdams bedrijf heeft een 06-lijn
geopend met als naam: „kerktelefoon". Wie het nummer
draait, krijgt een christelijke boodschap te horen in de vorm
van een overdenking of een verhaal. De initiatiefnemers vin
den dat tegenover de non-informatie van andere 06-lijnen, bij
voorbeeld de sexlijnen, er 06-nummers moeten komen die
duurzame informatie bieden. „En wat is er duurzamer dan het
geloof", aldus een woordvoerder van het bedrijf. De doelgroep
is niet dezelfde als die van de meeste andere 06-bellers; ge
dacht wordt aan „toch al verdrukte groepen als zieken en be
jaarden", aldus het bedrijf.
Bijbels themapark komt in Lelystad
LELYSTAD Het Bijbels themapark Rainbow World komt
in Lelystad. Alleen is de naam veranderd in Diamonda Euro
pa, zo wordt bevestigd door G. Versteeg uit Nunspeet, één van
de initiatiefnemers van het park. Het park zou eerst in Zeewol-
de komen, maar hiervan werd na felle protesten uit de bevol
king afgezien. De nieuwe locatie is de verbindingsweg tussen
Harderwijk en Lelystad. De opzet van Diamonda Europa ver
schilt nauwelijks van de aanvankelijke opzet van Rainbow
World. Er komen paviljoens waar godsdienstige thema's
worden uitgebeeld en een auditorium met drieduizend plaat
sen. Ook wordt gedacht aan de aanleg van een jachthaven en
een monorail naar het in de nabijheid gelegen vliegveld Lely-
Slapen is geen geringe
kunst, men moet er de
hele dag voor wakker
blijven
Friedrich Nieteche
HARARE In plaats
van de Gereformeerde
Kerken, zijn de Christe
lijke Gereformeerde
Kerken uit de GOS ge
stapt, de Gereformeerde
Oecuemenische Synode,
die bijeen is in Harare.
Na een spannende zitting
werd duidelijk dat de GOS
de synode van de gerefor
meerden in Nederland geen
ultimatum zal stellen, maar
zal vragen het rapport over
het Schriftgezag („God met
ons") in te trekken en gere
formeerde standpunt inzake
homofilie te verlaten. Dat
was aanleiding voor de
Christelijke Gereformeerden
de GOS te verlaten. Ook de
kleine Orthodox Presbyteri
aanse Kerk in de VS en de
Zuidafrikaanse GKSA (Dop-
perkerk) keren de GOS de
rug toe vanwege de gerefor
meerden.
Het GOS-bestuur heeft op
dracht gekregen na te gaan
in hoeverre de gereformeer
de kerken aan de besluiten
van de GOS-vergadering ge
hoor geven. Het bestuur moet
op grond daarvan op de vol
gende vergadering in 1992
een aanbeveling doen over
voortzetting van het lidmaat
schap van de gereformeerde
kerken. De positie van deze
kerken binnen de GOS komt
dus over vier jaar opnieuw
aan de orde.
Een aantal GOS-kerken
waaronder de christelijke ge
reformeerde kerken en de
gereformeerde kerken van
Nieuwzeeland was van me
ning dat nu de tijd gekomen
is om de gereformeerde ker
ken uit de GOS te zetten. De
meerderheid van de commis
sie die de besprekingen in de
GOS had voorbereid, stelde
voor de gereformeerde ker
ken een ultimatum te stellen:
als zij voor 1 juli 1989 hun
opvattingen over homoseksu
aliteit en het schriftgezag
niet zouden herzien, konden
zij zich maar beter uit de
GOS terugtrekken.
Maar dit rapport werd afge
wezen. In plaats daarvan
werd het rapport van de
minderheid aanvaard, dat op
de aanbeveling over homo
seksuele activiteit na ook was
ondertekend door de voorzit
ter van de gereformeerde sy
node, ds. E. Overeem.
Veel van de 34 lidkerken van
de GOS hebben al jaren kri
tiek op de gereformeerde
kerken, de op één na grootste
kerk binnen de organisatie.
Het gaat daarbij vooral om de
houding van de gereformeer
den tegenover homoseksuali
teit in het rapport „God met
ons" over de aard van het ge
zag van de Heilige Schrift. In
1979 gaf de gereformeerde
synode een pastoraal advies,
waarin de plaatselijke ker
ken werden opgeroepen de
homoseksuele kerkleden toe
te laten tot het Heilig Avond
maal en de kerkelijke amb
ten.
Nadat de GOS in 1980 had
verklaard dat elke homosek
suele activiteit zonde is,
maakte de synode duidelijk
dat het pastorale advies ook
betrekking had op homosek
suelen die zich niet van elke
seksuele activiteit onthouden.
In 1984 riep de GOS de gere
formeerde kerken op het
pastoraal advies in te trek
ken, maar de gereformeerde
synode weigerde daaraan te
voldoen.
De Gereformeerde Oecume
nische Synode (GOS) heeft
haar eigen gezicht verloren.
Zij is niet in staat haar
grondslag te handhaven en
zal steeds meer in de richting
gaan van een vrijblijvende
organisatie van kerken, zoals
de wereldbond van hervorm
de en gereformeerde kerken
(WARC). Dat concludeerde
dominee J. Westerink van de
christelijke gereformeerde
kerken donderdag na het be
sluit van de GOS de gerefor
meerde kerken geen ultima
tum té stellen. Dit besluit was
voor de christelijke gerefor
meerde kerken reden hun
lidmaatschap van de GOS op
te schorten tot de zitting van
de (eigen) synode volgend
jaar in Groningen. De chris
telijke gereformeerde synode
gaf twee jaar geleden de de
legatie naar de GOS opdracht
aan te dringen op uitstoting
van de gereformeerde ker
ken. Mocht dat niet geluk
ken, dan zouden de christelij
ke gereformeerde kerken
zelf uit de GOS stappen om
op andere wijze aan hun oe
cumenische opdracht gestalte
te geven.
Westerink, die zich evenals
de andere leden van de dele
gatie blij toonde met de dui
delijke opdracht van zijn sy
node, uitte kritiek op de wij
ze waarop de GOS met de ge
reformeerde kerken is omge
gaan. Telkens werd er voor
nadere studie gekozen en
werden duidelijke uitspraken
opgeschort.
„Je wilt wel naar de andere
kerken luisteren, maar er is
zo ongelooflijk weinig begrip
voor de positie van de homo
seksuelen in onze cultuur".
Dat constateerde de voorzit
ter van de gereformeerde sy
node, ds. E. Overeem, na de
oproep van de Gereformeer
de Oecumenische Synode
(GOS) aan de gereformeerde
kerken in Nederland, hun
standpunt over homoseksuele
activiteit in te trekken.
Overeem zei dat de delegatie
van de gereformeerde ker
ken de besluiten van de GOS
zonder aanbeveling aan de
synode zal voorleggen. Maar
aan het pastoraal advies van
1979 waarin de plaatselijke
kerken werden opgeroepen
homoseksuelen toe te laten
tot het avondmaal en de ker
kelijke ambten valt niet te
tornen, zo maakte de synode
voorzitter duidelijk.
Overeem was geschokt door
het „verdrietige" besluit van
de christelijke gereformeerde
kerken en de gereformeerde
kerken van Nieuwzeeland
zich uit de GOS terug te
trekken. De gereformeerde
kerken blijven ondanks alle
kritiek die zij telkens te ver
duren krijgen, waarde hech
ten aan hun lidmaatschap
van de GOS. Niet alleen be
hoorden zij in 1946 tot de op
richters van de organisatie,
maar ook ontmoetten zij er
„de naaste familie" zoals
Overeem het noemde. Een
derde reden is dat kerken de
oecumenische opdracht heb
ben de ogen te openen voor
nieuwe ontwikkelingen.
i te steken voor een van de vele plechtigheden tijdens de herdenking.
Billy Graham (I) de wereldbekende Amerikaanse evangelist is een van de vele gadtenin Zagorsk, Een klein meisje helpt de kaarsen a
waar het duizendjarig bestaan van de Russisch Orthodoxe Kerk wordt gevierd. Een andere Ame- FOTO-
rikaanse gast is kardinaal O' Connor van New York.
FOTO: AP
ZAGORSK De Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk
heeft een nieuw beheers
reglement aangenomen
dat de kerk meer be
voegdheden geeft.
Parochies kunnen voortaan
als rechtspersoon eigendom
verwerven en kerken bou
wen. Ook de oprichting van
nieuwe kloosters wordt mo
gelijk. Priesters worden weer
de voorzitter van de paro
chieraad, zoals de traditie
voorschrijft.
Dit heeft het concilie van de
kerk besloten in Zagorsk, het
geestelijk centrum van de
Russisch-Orthodoxe Kerk.
Het concilie loopt deze be
sluiten vooruit op de nieuwe
godsdienstwetten van de
Sovjetunie. Onder de huidige
godsdienstwetten, die uit de
tijd van Stalin dateren, zijn
bovengenoemde zaken nog
verboden.
In het nieuwe kerkelijk re
glement is verder sprake van
de mogelijkheid ook diako-
naal werk te verrichten.
Daarmee komt er een eind
aan de beperking van de reli
gieuze activiteiten tot uitslui
tend de kerkdienst.
De 1.000 jaar oude Russisch-
orthodoxe kerk heeft deze
week negen nieuwe heiligen
gecreëerd. Onder hen zijn
een veertiende-eeuwse prins
en krijgsman, 's lands be
roemdste ikoonschilder en
enkele laat-negentiende-
eeuwse monniken.
Naar kerkelijke kringen
meedeelden begon het onder
zoek naar de waardigheid
van de kandidaten om heilig-
verklaard te worden in 1981.
Aan welke voorwaarden
men moet voldoen om in de
Russisch-orthodoxe kerk tot
de eer der altaren te worden
verheven, zetten de kerkelij
ke kringen niet uiteen.
De nieuwe heilige die het
langst in de geschiedenis te
ruggaat, is grootvorst Dimitri
Donskoj (1350-1389) uit Mos
kou, een krijgsman die Russi
sche troepen naar de over
winning leidde in gevechten
met binnendringende Tataar
se Mongolen in de slag van
Koelikovo in 1380.
Ook gecanoniseerd is Andrej
Roebljov, de beroemdste en
meest geëerde ikonenschil-
der, die de veertiende en
vijftiende eeuw overbrugde.
Zijn werk, waaronder het
meest gewijde van alle Russi
sche ikonen, de Drieëenheid,
worden beschouwd als beho
rende tot een klasse apart.
Mevrouw Nancy Reagan
stond er tijdens haar verblijf
in Moskou vorige week op,
de Drieëenheid te bezichti
gen.
Inkomsten van
Kerk in Nood
groeien ondanks
glasnost
DEN BOSCH De inkom
sten van de internationale rk
hulpwerkorganisatie .Kerk
in Nood-Oostpriesterhulp'
zijn in 1987 aanzienlijk geste
gen, hoewel soortgelijke or
ganisaties duidelijk last van
de 'glasnost' hebben. De or
ganisatie ontving in 14 lan
den in totaal 50,6 Ameri
kaanse dollars (ongeveer 100
miljoen gulden), bijna 10 mil
joen dollar meer dan in 1986.
Dit blijkt uit het jaarverslag
over 1987 van Kerk in' Nood,
waarvan het internationaal
hoofdkwartier is gevestigd in
het Westduitse Königstein en
het Nederlandse in Den
Bosch.
De inkomsten in Nederland
stegen van 5,8 miljoen gulden
in 1986 naar 8,2 miljoen gul
den in 1987, een stijging van
42 procent.
Deze toename is „eigenlijk
heel simpel" te verklaren, zo
zegt J.G. Orban directeur.
Het aantal activiteiten (voor
lichtingsbijeenkomsten, di
recte benadering per post) is
in Nederland aanzienlijk toe
genomen. Daarmee werd een
eind gemaakt aan de dalende
lijn sinds vier jaar.
In totaal gaf Kerk in Nood
45,5 miljoen Amerikaanse
dollar aan 111 projekten in
Oost-Europa, de Derde We
reld alsmede West-Europa en
Noord-Amerika.
DORDRECHT Het
evangelisch centrum
voor verslaafden 'De
Hoop' uit Dordrecht, wil
het gelijknamige hospi
taal-kerkschip overne
men voor hulp aan 'ex
treem problematische
druggebruikers'. Voor de
overname en exploitatie
heeft het opvangcentrum
subsidie aangevraagd bij
het ministerie van WVC.
Recent kwam het schip 'De
Hoop' in het nieuws, toen be
kend werd dat het ministerie
van landbouw en visserij de
financiële steun zou beëindi
gen.
Directeur T. Stortenbeker
laat weten dat de hulpverle
ning aan extreem problema
tische verslaafden een pro
bleem vormt. Zij blijven in
de meeste gevallen onbereik
baar. Vandaar dat men nieu
we methoden overweegt, om
dat ook deze druggebruikers
"een intens verlangen" heb
ben om met hun verslaving
te breken, aldus Stortenbe
ker.
Deze extreem problematische
gebruikers hebben vaak de
neiging om te vluchten voor
een relatie, dus lopen zij ook
weg uit de behandeling, zegt
Stortenbeker. Het hospitaal-
kerkschip biedt volgens hem
nieuwe mogelijkheden om dit
gedrag te doorbreken.
Nederlands Hervormde Kerk
Toegelaten tot de evangeliebedle
ning: mw.H.K. Groen, Sabangplein
16A, 9715 CZ Groningen: toegela
ten tot de evangeliebediening en
beroepbaar mw.P.A. Bakker, Golf
van Riga 20, 9642 CL Veendam, tel:
05987- 21699; mw.P.J. van den
Briel-Moerman, Felixwel 8, 9051 KC
Stiens, tel: 05109-3125; mw.M.van
der Poll, Noorderbinnensingel 39,
9712 XC Groningen, tel: 050-
186033. Beroepen door de gen. syn.
tot predikant voor buitengewone
werkzaamheden (pred. inrichtingen
Ministerie van Justitie) F. Don te
Gasselte (part-time). Aangenomen
naar Deventer mevr. J. van der Vel
den, wonende te Holten, voorheen
predikant te Metslawier-Niawier.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Woudsend c.a.(Herv.
Geref. federatie) drs. T. Wever te
Meerkerk. Aangenomen naar Koot-
wijkerbroek(part-time) drs. J.T. Tls-
sink. kand. te Amsterdam.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten.
Mythe
.Voordat het christendom
-kwam, was de godsdienst
slechts een mythologie, omdat
„>zij alleen uitging van de reli
gieuze gevoelens van het
mensdom, om daar een uitweg
aan te geven. Het revolutio
naire van het christendom
was, dat mét het christendom
zich toen pas de theologie ont
wikkelde, de leer omtrent de
waarheid, omdat door de
komst van Christus godsdienst
en waarheid een geheel wer
den. Gebaseerd op de uit
spraak van de Heer: „Ik ben
gekomen om van de waarheid
te getuigen". Woorden nog
nooit vóór Christus en nooit
meer né Hem gesproken. Zo
ontdekte men dat de gods
dienst en de waarheid een
moeten zijn en dat de waar
heid in Christus exclusief en
universeel was en dat alleen
het christendom op gezag van
Christus deze waarheid als
héér waarheid mocht verkon
digen. Daarom mag de kerk
zeggen: „Wat waar is, is katho
liek". Echter, men moet tege
lijk constateren dat waar ook
maar iets aan die waarheid af
breuk wordt gedaan zij niet
meer de waarheid in Christus
is, zelfs niet meer waar is, en
zij toch onmiddellijk tolerant
en oecumenisch wordt, en veel
aanhang krijgt. Want de waar
heid van Christus is uiteraard
der zaak intolerant. Maar ook
altijd barmhartig. Lees het
verhaal van de verloren zoon.
De laatste boeken van M. v.d.
Plas en van R. Auwerda be
wijzen dat deze grondstelling
vergeten is. Derhalve wagen
wij te zeggen dat beide heren,
hoewel zeer religieus voelend,
objectief niet meer katholiek
lijken. Het gevaar dreigt dat
zij eens zullen afglijden tot de
mythen van het heidendom en
eens dingen zullen goedpraten
die God verbood. Dat God dat
verhoede en ons allen barm
hartig is.
H. Rutges,
DEN HAAG.
Bruggenbouwer
Aansluitend bij een zeer juiste
lezersbrief over „Terminolo
gie" in Het Binnenhof van 2
juni een kleine opmerking
over de vertaling van het La
tijnse „pontifex' met „brug
genbouwer". Kardinaal Al-
frink gebruikte deze vertaling
ter aanduiding van de -taak
van een bisschop. Naar diens
oordeel moeten bisschoppen
zich niet met een bepaalde
groep uit hun geloofsgemeen
schap identificeren, maar her
der zijn van heel hun kudde
(zie boekbespreking van Au-
werda's boek, „De kromstaf
als wapen" door P. van Vel-
thoven). Er is echter ook een
andere opvatting omtrent de
betekenis van het woord „pon
tifex", dat niets met „pont" of
„brug" te maken zou hebben.
Volgens Pauly-Wissowa in
„Lexicon der Antike" is die
betekenis als volgt. De pontifi-
ces met als hun meerdere de
Pontifex Maximus vormden in
de Romeinse oudheid een col
lege van personen, die moes
ten toezien op de strenge nale
ving van liturgische gebrui
ken, waarvan afwijkingen niet
werden getolereerd. In 382
n.Chr. droeg keizer Gratianus
(367-383) zijn titel van „Ponti
fex maximus" over aan de
toenmalige bisschop van
Rome, Paus Damasus I (366-
384). Damasus aanvaardde
deze eretitel, die naar inhoud
en waardigheid met zijn eigen
positie overeenstemde. Als bis
schop (episcopos) was hij naar-
de betekenis van het Griekse
woord nauwgezet „toeziener"
op leer en traditie en als op
volger van Sint Petrus de
„meerdere" van allen, evenals
de Pontifex maximus. De col-
legialiteitsgedachte (van onder
anderen kardinaal Alfrink)
heeft tijdens Vaticaan II van
de paus een „eerste onder ge
lijken" (primus inter pares)
willen maken en de eretitel
Pontifex maximus als zijnde
on-democratisch werd afge
schaft.
Wegens de natuurlijke geaard
heid van de Nederlander, ge
richt op geloven in vrijheid
van geweten, waart Alfrinks
geest onder geestelijkheid en
gelovigen overal rond. Het
vraagstuk van het katholiek
bijzonder onderwijs maakte
dezer dagen duidelijk dat bin
nen de Nederlandse bisschop
penconferentie de een als
nauwgezet „toeziener" van
leer en tradititie wil optreden
en de ander meer als „brug
genbouwer". Dit verschil van
inzicht onder de kerkelijke lei
ders werkt vanzelfsprekend in
de lagere regionen van geeste
lijkheid en gelovigen door. Wil
men Bernardus Kardinaal Al
frink ten aanzien van de die
pere betekenis van het woord
„pontifex" als „bruggenbou
wer" gelijk geven, dan kan
men zeggen, aat „pontifex" en
„episcopos" beide „bruggen
bouwers" zijn tussen hemel en
aarde, tussen God en mens.
Dr. W.J.A. Visser,
DEN HAAG.
fStriji
nk
Bthoi
for
I0M
lere
88
rdei
Het kabinet daarentegen stelde zich na de donderredj
premier Lubbers met een ijzige onverzettelijkheid op.
staatssecretaris Dees had ook minister Brinkman van
achter de regeringstafel plaatsgenomen, kennelijk om di
wrikbare houding te onderstrepen. Ondanks deze vast
denheid gingen ook de bewindslieden wat omzichtig te
De minister volstond bijvoorbeeld met in de loop van h<
bat de conclusie te trekken, dat de eerste stappen ko
worden gezet om het plan-Dekker ten uitvoer te bre
Niemand sprak hem toen hardop tegen.
Op een aantal punten hebben beide bewindslieden geej
kele duidelijkheid verschaft ondanks aandrang vani(
Kamer. Zij gaven niet duidelijke aan wat naar hun ver
ting de gevolgen van het nieuwe stelsel zullen zijn vooifl
ieders portemonnee. Ook over het percentage van de pitl
dat afhankelijk zal worden gesteld van de hoogte van h||
komen, lieten zij zich nauwelijks uit.
Staatssecretaris Dees was slechts bereid de P
woordvoerder te verzekeren, dat die niet hoeft te reken*
de door hem voorgestelde negentig procent. Maar de ClzolJ
Lansink en de VVD'er Nijhuis bleven in het ongewisse *Pe
de respectievelijk tachtig en zeventig procent betreft, d|"e
voorstaan, een verschil dat een van de oorzaken vormtêer
de tweespalt in het regeringskamp.
blo
T7- tuu
V OLGENDE week komt het plan-Dekker opnieuw aal teit
orde in de Kamer. Het ziet er niet naar uit dat die derdefvol
de het vuurwerk op zal leveren dat gisteren uitbleef, (de
-|op
Geleidelijk
meer zon
DE BILT (KNMI) - Morgen
dringt, uit Scandinavië afkom
stige, droge lucht ons land bin
nen. Het klaart dan ook in de
loop van de dag op, het eerst
in het noordoosten. Vannacht
echter is het nog vochtig ge
noeg voor het opnieuw ont
staan van mist. Regen valt er
nauwelijks te verwachten,
hooguit in het begin van de
dag nog wat motregen in het
zuiden van het land. De tem
peratuur daalt vannacht tot
omstreeks 13 graden. Morgen
middag lopen de temperaturen
uiteen van 18 graden vlak aan
zee tot 23 graden plaatselijk in
het binnenland. Eerst is er
maar weinig wind. In de mid
dag wordt de wind matig, uit
het noordoosten. Het begin
van de komende week is zon
nig met nog iets verder oplo
pende temperaturen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zaterdag en zondag:
Zuid-Noorwegen, zuid-Zwe
den en Denemarken: Overwe
gend zonnig, maar zondag aan
ae Noorse westkust veel be
wolking en mogelijk wat re
gen. Middagtemperatuur rond
22 graden.
Duitsland: Zonnig en vrij
warm. In de namiddag en
avond plaatselijk een onweers
bui. Temperatuur in de mid
dag rond 24 graden.
Benelux: Vooral op zondag
zonnig en vrij warm. In het
oosten in de namiddag moge
lijk een enkele onweersbui.
Middagtemperatuur rond 24
graden.
Britse Eilanden: Droog en
vooral in het zuiden zonnig.
Temperatuur in de middag
van 15 graden in noord-Schot
land tot 22 graden in zuidoost-
Engeland.
Frankrijk: Vooral in het mid
den en zuiden nu en dan re
gen- of onweersbuien. In het
noorden ook flinke perioden
met zon. Middagtemperatuur
van 19 graden aan de Kanaal-
kust tot 27 graden in het zui
den.
Spanje: Aan de Middellandse
Zeekust vrij zonnig. Elders
half tot zwaar bewolkt en nu
en dan regen- of onweersbui
en. Temperatuur in de middag
van 19 graden aan de Atlanti-
Portugal: Vooral op zatfyp-
regen- of onweersbuien. J
dag ook perioden met
Middagtemperatuur 20 gr
of iets hoger.
Alpengebied: Vrij zonnij
de middag en avond plaal
een onweersbui. Middaj
peratuur in de dalen roi
graden. Vorstgrens op
veer 3500 meter.
Italië, Joegoslavische 1
Griekse kusten: Zonnie
warm. Alleen in noord-T
op zondag kans op on^
Middagtemperatuur tusse)
en 32 graden.
BIJLAGE BI) UW KRANT MET
INFORMATIE OVER F1LMS.MUZ1
THEATER, RECREATIE,EXPOSITD
EN EEN COMPLETE AGENDA