Oorlog herdacht door Wiener Burgtheater Veelzijdigheid en kwaliteit tijdens Haagse Kunstmaand Labiche én Diderot te hoog gegrepen STEUN ONS WERK Roland Holst verdienl permanente aandacht MET HITLER UITGEBEELD ALS PALJAS gehandicapter kunnen vaak méér dairvelen denken KUNST £eidóc@ooiant WOENSDAG 8 JUNI 1988 PAGINA Winnaar van Erasmusprijs Jacques Deloux overleden BRUSSEL De Belg Jacques Deloux, conservator van het Belgisch Filmar chief en eerder dit jaar winnaar van de Erasmusprijs, is maandag in Brussel overleden, zo is gisteren bekend gewor den. De 66-jarige Deloux was sinds 1948 conservator van het filmarchief. Hij was van 1961 tot 1977 secretaris-gene raal van de internationale federatie van filmarchieven. Hij genoot grote in ternationale faam. In 1949 installeerde hij speciale kluizen, met constante tem peratuur en gecontroleerde luchtvoch tigheid, voor het bewaren van oude films. Begin dit jaar werd hem de Eras musprijs toegekend. De onderscheiding zou in november in Amsterdam worden uitgereikt. Uitstel van vertoning „The Last Emperor" in China tot augustus BEIJING De Chinese première van de film „The Last Emperor" van de Italiaanse regisseur Bernardo Bertoluc- ci is uitgesteld tot augustus. Dat heeft een woordvoerder van het Filmbureau, dat alle buitenlandse films voor roula tie in China moet goedkeuren, gezegd. Gespeculeerd wordt dat conservatieve Chinese kringen aanstoot nemen aan de film. In de officiële Chinese pers is kritiek geleverd, onder meer omdat de maker „zich te veel vrijheden heeft veroorloofd met historische feiten en te zeer tot vulgariteiten neigde om het pu bliek te plezieren". De woordvoerder van het Filmbureau ontkende dat er coupures zouden worden toegepast. Rietveld-veiling bij Christie'sin Amsterdam brengt ƒ750.000,- op AMSTERDAM Een veiling bij Christie's in Amster dam van Rietveld- en met Rietveld verwante objecten heeft gisteravond ruim 750.000 gulden opgebracht. Art Gallery Barry Friedman in New York betaalde de hoog ste prijs (ruim 132.000 gulden) voor een kinderstoel van hout en leer. Friedman gebruikt dit meubel voor een spe ciale Rietveld-expositie in oktober in New York, aldus een woordvoerster van het veilinghuis. De Art Gallery betaalde ook forse prijzen voor de bekende Rietveld-stoe len. In totaal 47 objecten, vooral meubels, kwamen onder het motto „Rietveld en zijn kring" onder de hamer. Aan deze Rietveld-veiling ging een benefiet-verkoop vooraf ten bate van de Rietveld Academie in Amsterdam. Deze kunstopleiding moet namelijk fors bezuinigen. In totaal 180 kunstwerken van onder anderen (oud-)doeenten, (oud-)studenten en gastdocenten werden in veiling ge bracht. De totale opbrengst: ruim 80.000 gulden, wat min- sraama. Ruim eenvijfde van de kunst- Zeldzaam boek van Poe brengt veel geld op NEW YORK Een zeldzaam exemplaar van het eerste boek van Edgar Allan Poe, een ge dichtenbundel die hij op 14-ja- rige leeftijd samenstelde, heeft gisteren op een veiling bij So- theby in New York 198.000 dollar opgebracht, ongeveer .390.000 gulden. „Tamerlan en andere gedichten", in 1827 ge publiceerd door een obscuur uitgever in Boston, werd ge kocht door een verzamelaar die onbekend wilde blijven. ,De schrijver van de bundel is ,.jn het boek - het twaalfde exemplaar - alleen maar aan gegeven met „A Bostonian", want de literaire waarde wordt als te verwaarlozen be schouwd. De bundel was 161 jaar na verschijnen terugge vonden in New Hampshire door iemand die er 15 dollar 'voor betaalde. Zanger Adriano Celentano vrijgesproken van sabotage (Van onze correspondent Gerard Kessels) ROME De populaire Italiaanse filmster en showman Adriano Celentano hoeft niet ach ter de tralies. Hij is door de rechter in Rome vrijgesproken van de beschuldiging dat hij zijn miljoenenpubliek voor de televisie had opgeroepen om een referendum,te saboteren. De Officier van Justitie had een gevangenis straf van vijftien dagen geëist. Aan de voora vond van een referendum over de kernener gie had Celentano de televisie-kijkers ge vraagd op het biljet te schrijven dat zij de jacht verafschuwen. Daarmee had hij vol gens de justitie opgeroepen tot een sabotage van het referendum. Door er een tekst op te schrijven werd het biljet immers ongeldig. Celentano zei dit niet geweten te hebben. ,Cry freedom' vanaf juli in Zuidafrika JOHANNESBURG De film Cry Freedom, over de vriendschap van de blanke journalist Donald Woods en de zwarte leider Steve Biko in Zuidafrika, zal vanaf juli in de Zuidafrikaanse bioscopen te zien zijn. Maandenlang heerste sterke twijfel of de film, die onder meer toont hoe hardhandig de Zuidafri kaanse politie tegen zwarten kan optreden, wel ooit in Zuidafrika te zien zou zijn. De mededeling van de distributeurs zou inhouden dat het ministerie van justitie officieel toestemming heeft gegeven. Reeds eerder was bepaald dat op Cry freedom geen censuur diende te worden toegepast. Wiener Burgtheater „Mein Kampf", farce van George Tabori. Met o.a. Ignaz Kircher, Günter Einbrodt, George Tabori, Leslie Malton en Sonja Sutter. Stadsschouwburg Amsterdam, dinsdag 7 juni, van avond 'nog eens. Ook: „Aus dem Ta- gebuch der Anne Frank" naar het dagboek van Anne Frank. Regie: Vera Sturm. Door Julia von Sell. Klein Bellevue, Amsterdam, dinsdag 7 juni, vanavond nog eens. Het zou flauw zijn te zeggen, dat Oostenrijk als een soort „Wiedergutmachung" voor de rol van hun president in de Tweede Wereldoorlog twee fascinerende voorstellingen aan het Holland Festival aan biedt. Je zit er waarschijnlijk dichterbij met het cliché dat theater nu eenmaal de roerse len van een maatschappij re flecteert. Evengoed roepen zo wel „Mein Kampf" van Geor ge Tabori als „Aus dem Tage- buch der Anne Frank" eerder existentiële dan artistieke vra gen op. Wie niet opziet tegen een sprintje van de Stads schouwburg naar Theater Bel levue, kan beide voorstellin gen op een avond zien. Van George Tabori kennen wij hier in Nederland zijn re gie van „Medea" (RO Theater) en onder andere zijn stuk „Ju bileum" dat zo'n prachtige en scenering kreeg bij wijlen Centrum. Hij is joods en dat zou een voldoende reden kun nen zijn om „een klucht, waarin Hitier een hoofdrol speelt" niet te verdenken. De gedachte achter „Mein Kampf" is zeker geen fascisti sche, maar meer een filosofi sche: wie de zwakkeren in de watten legt, zou wel eens het slachtoffer kunnen worden van het kwaad in die groep. „Mein Kampf" brengt de jonge Hitler in een soort pension dat gerund wordt door de jood Schlomo Herzl. Die Herzl is er getuige van hoe Adolf Hitler wordt geweigerd aan de kunstacademie en besluit hem een handje te helpen. Hij leent zijn jas uit, poetst Hitiers schoenen, zet een knoop aan de broek van de jongen en fat soeneert diens snor en haar, zodat hij herkenbaar wordt als de toekomstige führer. Waar een ander op zou houden, gaat Herzl echter verder. Hij staat door zijn gedrag niet alleen zijn jonge vriendinnetje aan Hitier af, maar ziet zelfs kans mevrouw De Dood om de tuin te leiden als zij Hitier komt halen. De met driftbuien be hepte kunstenaar Hitier krijgt zo de gelegenheid een groepje gespuis graffiti te leren maken (hakenkruisen) en Herzls boek, „Mein Kampf", te stelen. De dreiging wordt duidelijk, al keert Tabori de zaak nog net op tijd ten goede: De Dood komt nog eens terug en neemt Hitier mee. Tabori neemt met tal van lachwekkende scenes, citaten uit Shakespeares „De koop man van Venetië" en de film „Casablanca" en eigenschap pen van de personages elke schijn van verkeerde gedach ten weg, maar toch. Hitier mag dan last hebben van con stipatie, een enorme zielepoot zijn en van Herzl alle gelegen heid krijgen zich als despoot te ontplooien, waarom maak je toch zo'n klucht? Herzl kruipt door het stof voor deze Hitier en wast diens voeten. Vreemd voor iemand die over een ken nelijk grote filosofische bagage beschikt tegenover Tabori's Hitler die daar fragmenten uit Karl May tegenover stelt. Wie theater als waardevrije kunst wil zien, kan overigens volop genieten van een strak geregisseerde, fantastisch ge speelde klucht, waarin Ignaz Kircher een schitterende Herzl tegenover een ditto Hit ler van Günter Einbrodt zet. In „Aus dem Tagebuch der Anne Frank" zit je als toe schouwer met hetzelfde pro bleem. Je vraagt je af waarom „Anne Frank" nooit als soloto neel in ons land is gespeeld. Als eenzame Anne leest Julia van Sell uit haar dagboek in een decortje dat het achterhuis voorstelt. Ze overtuigt vele malen meer dan de babbelen de Jip van Wijngaarden in onze Nederlandse produktie. Waar de schoen wringt, is niet dat bijvoorbeeld wel een mi nister uit het oorlogkabinet wordt genoemd, maar de NSB in de vertaling ineens de Hol landse Nazi Partij heet. De vraag dringt zich op waarom Oostenrijkers ons komen ver tellen van onze Anne Frank. PETER SNEL GALERIES TONEN MAAND LANG WERK HAAGSE KUNSTENAARS Galerie Nouvelles Images, Westein de 22: Elf Haagse kunstenaars. Gale rie Zagwijn, Spui 235a: Elf Haagse kunstenaars. Galerie Kadans, Mazie- straat 13: Twee jonge Haagse Kunstenaars. Tot eind deze maand. DEN HAAG De maand juni is in Den Haag uitge roepen tot kunstmaand. Maar liefst 15 van de 21 galeries, die de Hofstad rijk is, tonen vrijwel uit sluitend werk van Haagse kunstenaars. De gemeente ondersteunt de aktie door elke particulier, die deze maand werk van een Haagse kunstenaar koopt, een subsidie te verstrek ken van 20 procent van de aankoopsom tot een maxi mum van 400 gulden. Daarbij is in de meeste galeries de Kunstaankoop Regeling van het ministerie van WVC van toepassing, waardoor een kunstwerk zonder rente op af betaling gekocht kan worden. Alles bij elkaar wellicht vol doende om kopers over de brug te krijgen en zo de Haag se kunstenaar (en galeriehou der) te ondersteunen. Daarbij geeft het initiatief, dat van ga leriehouder Ton Berends af komstig is, een redelijk over zicht van de ontwikkelingen in de Haagse kunst. Aan de manifestatie wordt niet deel genomen door onder meer Arti et Industriae, de Haagse Kunst Kring, Pulchri Studio en het Haags Centrum voor Aktuele Kunst. De tentoonstellingen in het kader van de Haagse Kunst maand gingen het afgelopen weekend van start. Galerie Nouvelles Images laat werk van 11 Haagse kunstenaars zien. Zoals gebruikelijk bij deze galerie zijn weer veel be kende namen vertegenwoor digd, maar ook een selectie van jong talent is aanwezig. In de grote achterzaal is werk van Auke de Vries, Josephine Sloet en Joost Verhagen te zien. De poëtische beelden van Auke de Vries combineren heel mooi bij de schilderijen van Josephine Sloet. Sloet toont vier in pastel kleuren opgezette doeken met grote herhalende vormen, waarin heel subtiele nuances zijn aan gebracht. In of om de vormen zijn gevoelige accenten aange geven in een harde kleur, meestal zwart. De herhalende vormen met hun subtiele nu- En van de „karakterportretten" van Jan Wisse. ances en gevoelige lijnaccen- ten wekken de indruk op een vloeiende manier te bewegen, te zweven. Van haar doeken gaat een grote rust uit, die welhaast meditatief is. In een andere ruimte tooht Si- mone Ten Bosch objecten en werken in gemengde techniek op papier. In haar werk lijkt Ten Bosch soms een dialoog aan te gaan met natuur en cul tuur. In haar objecten zijn na melijk veelal organische- en architectonische of althans ge cultiveerde structuren aanwe zig. Haar tekeningen hebben soms iets „oers", terwijl de ge toonde beelden eerder poëtisch aandoen. In de gang hangen geschilder de tekeningen van Willem Goedegebuure. Vooral de ver schillende versie's van zijn „Vrouw met vrucht" vond ik eruit springen. De figuratieve tekeningen zijn expressief, maar de vormen zijn ingeto gen, waardoor Goedegebuure een krachtige beeldtaal heeft. Eduard Wind toont houten beelden. De beelden van Edu ard Wind hebben allen nage noeg de menselijke maat. Het lijken soms totems met een ge heimzinnige boodschap. Ver der zijn er de kleine expressie ve, maar ook poëtische teke ningetjes in wasco en potlood FOTO: PR van Yvonne van. Weezei Er- rens, de schilderijen van Ma- rius van Dijk en schilderijen en een wandplastiek van Theo ten Have. Het grote wandob- ject laat een goudkleurige" sier lijke vorm zien waarboven iets van een bloemknop te herken nen is. De vormen en het kleurgebruik maken het object bijzonder sensueel. Eep sensu aliteit die ook in zijn schilde rijen voorkomt. Galerie Zagwijn Bij galerie Zagwijn is eveneens het werk van elf Haagse kunstenaars vertegenwoor digd. Ook hier is een aardige mixture tot stand gekomen van „oudgedienden" en jong talent. Zo zijn er van Jan Snoeck enkele kleurrijke gra fieken, vooral zijn „Mijn eerste Stikkie" is bijzonder fraai, en enkele beelden tentoongesteld. Drie grote en een heleboel kleine schilderijen en tekenin gen zijn er van Ton Klop. Zijn werk is bijzonder speels, maar zeker niet luchtig of alleen de coratief. Steeds vallen weer nieuwe details op, waardoor het speelse werk blijft boeien. Zeer boeiend vind ik ziin „Rei ziger" en „ZonnedansDeze twee ogenschijnlijk eenvoudi ge werken, zijn zeer even wichtig, maar zeker niet zon der spanning. De spanning ontstaat doordat het werk ook iets geheimzinnigs heeft. Dat zelfde geldt voor het grotere schilderij „Vogelspieder". Dit frisse, open, speelse schilderij, bezit eveneens bepaalde de tails waardoor het een bepaal de mysterieuze lading krijgt. Eveneens vrolijk en speels is het werk van Mark van Over- beeke. Hij schildert grote kleu rige Cobra-achtige doeken, die mooie droomwerelden, waarin alles mogelijk is, lijken te ver beelden. In die fantasiewereld kunnen de vissen vliegen en eindigt een spoorrails in de he mel. Annabel Koiiig toont enkele impressies van een koe en een vrouw. De vormen zijn geab straheerd en mede door het kleurgebruik en de behande ling van het papier, roepen de werken soms associaties op met grotbeschilderingen uit de oertijd. Verder exposeren bij Galerie Zagwijn: Günter Borst, Willem van Doorn, Jan Nae- zer, Mariza Onderwater Roe land Zijlstra en Jan Reinhardt. Kadans Bij Galerie Kadans worden deze maand twee tentoonstel lingen gehouden in het kader van de Haagse Kunstmaand. Tot en met 17 juni exposeren daar Monica de Jong en Jan Wisse. Na die datum komen tot het einde van de maand twee andere Haagse kunste naars, namelijk Jan Snoeck en Dimitri Frenkel Frank. Jan Wisse toont schilderijen die af wijkend van vorm zijn. Zo hebben zijn „doeken" allerlei uitstekende vormen, waarop de „voorstelling" van het schilderij vervolgd wordt. Jan Wisse laat verschillende zogeheten „karakterportret ten" zien. Aan de hand van abstracte composities probeert hij het karakter of innerlijk van een persoon weer te ge ven. Hij doet dat op een zeer intuïtieve wijze, waarbij hij heftigheid en gevoeligheid in het schilderen combineert. Monica de Jong toont enkele olieverfschilderijen en aqua rellen. Zij lijkt in haar werk geïnspireerd te worden door architectuur van vooral ker ken en kathedralen en het licht dat met de gebouwen speelt. In haar schilderijen weet ze namelijk heel boeiend met het licht dat langs muren of deuren in de ruimte glijdt, om te gaan. Ook in haar aqua rellen lijkt de lichtval bron van inspiratie. SYLVIA VAN LEEUWEN Thiemeprijs voor dr. L. de Jong AMSTERDAM Dr. L. de Jong krijgt de D.A. Thiemeprijs van de Veree- niging ter bevordering van de belangen des Boekhandels. Hij ontvangt de onderscheiding voor de reeks „Het Koninkrijk der Nederlanden in de Twee de Wereldoorlog". De prijs bestaat uit een gouden penning en zal op 27 juni in het Amsterdamse Concertge bouw door burgemeester Van Thijn aan hem worden uitge reikt. Met het tot stand bren gen van het omvangrijke en voor een breed publiek toe gankelijke geschiedwerk heeft dr. De Jong een prestatie gele verd van zeer bijzondere we tenschappelijke en maatschap pelijke betekenis die uniek mag worden genoemd in de geschiedenis van het Neder landse boek, aldus de VBBB. Het D.A. Thiemefonds is in 1879 opgericht door vrienden van de uitgever Dirk Antho- nie Thieme. Het laatst werd de prijs in 1986 uitgereikt. De Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhan dels vertegenwoordigt alle er kende bedrijven in het boe kenvak. Plaatsje voor Lear in Poets' Corner LONDEN Edward Lear, de schepper van Engelse nonsens op rijm, heeft een ereplaatsje gekregen in de Londense Westminster Ab bey. In de buurt van de ge denksteen voor zijn grote vriend Lord Tennyson in Poets' Corner, is een pla que voor hem onthuld, honderd jaar na zijn dood. Koningin Beatrix en Prins Claus woonden gisteren de voorstelling bij van de honderdjarige Alliance Frangaise des Pays-Bas in de Koninklijke Schouwburg. FOTO: ANP DEN HAAG Een klucht van Labiche met als toegift een filosofisch getint stuk van Diderot is bepaald geen lichte kost. Zelfs niet voor de meest fanatieke francofiel, zo bleek gisteravond. Tijdens de galavoorstelling waar mee de Alliance Frangaise des Pays-Bas gisteren in de Koninklijke Schouw burg haar honderdjarig bestaan vierde, werd eens te meer duidelijk dat de vereniging (te) hoge ver wachtingen heeft van haar leden. De zaal was goed gevuld, „maar", aldus een kritische opmerking van een van de suppoosten, „het zijn allemaal genodigden". Onder hen be vonden zich onder meer ko ningin Beatrix en prins Claus, minister-president Lubbers en burgemeester Havermans van Den Haag. Het blijspel „Le Clou aux Ma- ris" van Eugène Labiche, dat door leerlingen van de Parijse toneelschool „Cours Florent" werd opgevoerd, kreeg en thousiaste reacties. Ook de ac teurs zelf waren erg enthou siast. „Nous sommes ravis" (verrukt), aldus een van de spelers. „Het is de eerste keer dat we in Nederland optreden. Een unieke gelegenheid". Re gisseur Raymond Acquaviva, die zelf ruim tien jaar bij de Comédie Frangaise in Parijs heeft gespeeld en sinds 1981 docent is aan de Ecole Florent, vond de reacties uit de zaal bo ven verwachting. „Het publiek reageert fantastisch. Zeker voor een galavoorstelling. Dat heb ik in Parijs wel eens an ders meegemaakt. Daar zitten ze bij een galavoorstelling vaak met uitgestreken gezich ten te kijken en kan er nau welijks een applausje af". Als het aan hem lag, zou er gelijk een toernee volgen langs ande re steden in Nederland. „Maar dat is nog even afwachten. Tot nu toe hebben we nog geen uitnodigingen gehad". De keuze van Labiche lag voor de hand omdat hij precies honderd jaar geleden gestor ven is. Naast het lichte blijspel wilde de Alliance een stuk met „meer prestige". Op zich een loffelijk streven, maar voor een groot deel van het publiek bleek „Madame de la Carlière" van Denis Diderot (1713-1784) te zwaar. Het werd overigens uitstekend gespeeld door Ca- thérine Sellers en Pierre Ta- bard. Het stuk heeft de vorm van een dialoog waarin Dide rot zijn opvattingen geeft over de verhouding tussen man en vrouw en draait net als „Le Clou aux Maris" om drie hoeksverhoudingen en ver wikkelingen rondom liefde en ontrouw. De keuze om dit zware stuk na de pauze te brengen was niet zo gelukkig. Dat was duidelijk te merken aan de vrij tamme reacties na afloop. JEANNETTE v.LEEUWEN Voor een uitgebreij agenda, ook voor de I menoe dagen, raadplel men „UIT", de gratis vw kelijkse bijlage van del krant. ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzell straat 6, tel. 01720-208^ Three men and a baby l 18.30, 21.15. wo. ook 13] EUROCINEMA II: No wayl (al); tijden zie Eurocinemaf EUROCINEMA III: Sum# school (al); 18.45, 21.00. ook 13.45. EUROCINEMA Barfly (al); 18.45, 21.30. Junf book (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (StatlonsvT 19, tel. 071-121239): The i pent and the rainbow (flLVl 19.00, 21.15. Junglebook (LpU wo. 14.30. LIDO en STUIT (Steenstraat 39, tel. 12413e. Cry Freedom (al); 20.00. Thfer men and a baby (al); No i_ out (al); Moonstruck (al); Broiler cast news (al); 14.30, 19.{ 21.15. TRIANON (Breestraat f tel. 123875): Luchtmacht acaf f mie (al); 14.30, 19.00, 2lJfde REX (Haarlemmerstraat zijn tel. 071-125414 Sex Wars 14.30, 19.00, 21.15. Ujt NOORDWIJK LIDO THEA1tvolf> (Pr. Bernhardstraat 56, |or d 01719-12800): Geen voorsteljrij v 9en- ij or KATWIJK CITY THEATEflur™ (Badstraat 30, tel. 01718-7401^ nï Dragnet (al); wo. 14.45, 19.1 mei 21.15. ma. di. 19.00, 21.U hi CITY THEATER II: Fatal L ur traction (12); ma. di. wo. 19.1 Empire of the Sun (al); 21.P Benji (al); wo .14.45. h r( VOORSCHOTEN GREENWlar c (tel. 01717-4354): Dirty danclpeD (al); wo. 15.45. A room witH- vieuw (al); ma. t/m wo. 20. Fatal Attraction (16); ma. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; wo. 14.00. Re| steeltje; wo. 14.15. WASSENAAR ASTRA (f 01751-13269): Fatal attracts ,T, (12); vr. t/m wo. 20.00. ?LV] KINDERVOORSTELLING levis Batteries not included; «aand :hts1 Sep jvllson tpn n irti LVI 14.00. 463500): Overboard 14.00, 18.45, 21.30. ASTA I-een Moonstruck (al); 14.00, 19.lL a, 21.30. ASTA 3: Rent-a-cJ (12); 14.00, 19.00, 21.30. Ë?mer BYLON 1 (Winkelcentrum Bafituii Ion, tel. 471656): Three man apder a baby (al); 14.00, 19.00, 21.4-tis" BABYLON 2: Ironweed (1Lrna 14.00, 18.45, 21.30. BABYLflf' 3: Planes, trains automobile 1 (al); 14.00, 19.00, 21.30. ClNn d AC 1 (Buitenhof 20, tel. 63063|n, at Three men and a baby (l»e w 14.00, 18.45, 21.30. CINE*' 2: Raw (16); 14.00, 18.45, 2lJ en CINEAC 3: A prayer for tn ee dying (16); 14.00, 18.45, 21.iart METROPOLE 1 (Carnegiela(tzen( tel. 456756): De ondraaglijLrna lichtheid van het bestaan (jL j, 14.00, 20.00. METROPOLE. Qt Cry freedom (al); 14.00, 20.p ge METROPOLE 3: The last eiar TROPOLÈ (12); ï-K TROPOLE 5 21.30. ODEON tel. 462400): Missing in actkndei III (16); 13.45, 18.45, 21.? ODEON 2: The running m (12); 13.45, 18.45, 21.30. 00 ON 3: The serpent and the rai bow (16); 13.45, 18.45, 21.5 ODEON 4: No way out (1 13.45, 18.45, 21.30. STUDlC (Kettingstraat 12b, tel. 65640|p Someone to watch over (12); 19.15, 21.45. STUDIO Baby boom (al); 19.00, 21 wo. 14.00. STUDIO 3: ciornie (16); 19.00, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle be wo. 14.00. STUDIO 3: E.T. 14.30. antwoordnr. 201 3800 VB Amersfoort Tel.:033-63 52 14 giro 625.000 Vraag inlichtingen MINISTER BRINKMAN: 135 Si Adriaan Roland Holst. BERGEN Adriaan Roland Holst, bedacht met de eretitel „Prins der dichters" heeft met een geheel ei gen poëtisch oeuvre een onmisken baar stempel gedrukt op de ontwik keling van de Nederlandse poëzie van de 20-ste eeuw. Dit zei minister Brinkman van WVC van daag bij de uitreiking van de A. Roland Holst Penning 1988 en een daarbij beho rend stipendium aan dichteres Eva Ger- lach tijdens een herdenkingsbijeenkomst ter gelegenheid van de 100-ste geboorte dag van Roland Holst in de Ruïnekerk te Bergen (N-H). Deze dichter van vorstelijke allure ver dient permanente aandacht, aldus de be windsman tijdens de bijeenkomst die FOTO: ANP werd bijgewoond door koningin Beatrix. Hij noemde de naar de dichter genoeif st penning waarmee Eva Gerlach is om Tl scheiden een literaire prijs van emini waarde. Degene die deze prijs wordt m gekend kan zich tot.de besten rekei vi voegde Brinkman er aan toe. g< Aan de koningin werd tijdens de bijf komst het eerste exemplaar van een t del met een keuze uit het werk vair k£ Roland Holst aangeboden. Dit boek, f di teld „Alleen met de zee", werd sameii wi steld door prof. K. Fens, die ook de iiM ding schreef. 10 "J De A. Roland Holst Penning van het lijknamige fonds is een oeuvreprijs .40-23 werd in 1986 voor het eerst uitgereikt) a\ voorkeur wordt een dichter voorgedra die niet of weinig met andere prijze Jjr bedacht en tenminste twee bundels op of haar naam heeft staan. De bundels gen niet langer dan vijftien jaar ee:'-00 zijn verschenen. K

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 12