„Een oude dame in goede gezondheid" Residentie Orkest opnieuw naar Oostenrijks Festival Hohenems Instrument van 4000 jaar oud in Kretenzer graf ationaal ehjmcours >or orgel- udenten NEDERLANDSE ALLIANCE FRANCAISE HONDERD JAAR bioscopen _UNSTüeidócQowumt DINSDAG 7 JUNI 1988 PAGINA 15 ckson zonder ordedienst SSS Eva Gerlach krijgt Roland Holstpenning HAAG In opdracht van impresariaat Mojo die de irikaanse popzanger Michael Jackson voor drie con- «n naar de Rotterdamse Kuip haalde, heeft de West- se ordedienst SSS zich gisteravond teruggetrokken, r pas nadat het PSP-Tweede-Kamerlid Van Es de mi- rs Korthals Altes (justitie) en Van Dijk (binnenland- ■jaken) had gevraagd onmiddellijk een einde maken het optreden van deze ordedienst die tijdens het eer- ïoncert afgelopen zondag nogal hardhandig te werk Gezien de twee resterende concerten, gisteravond norgenavond, heeft Van Es schriftelijke Kamervra- "telefonisch aan de bewindslieden doorgespeeld, jrdedienst SSS verwijderde zondag buiten de hekken 1 het Feyenoordstadion met harde hand verkopers illegale T-shirts en andere artikelen, waarbij ook on- ildigen klappen zouden hebben opgelopen. Van Es 1 dat dit optreden van de particuliere bewakings- st niet kan. Zij wil tevens opheldering over de vraag e bevoegde autoriteiten wellicht een vergunnning jen verleend. BERGEN Minister Brink man van cultuur reikt morgen aan de dichteres Eva Gerlach (39) uit Amsterdam de Roland Holstpenning uit, alsmede een stipendium van 5.000 gulden. Dit gebeurt tijdens een bijeen komst in de Ruïnekerk in Ber gen waar de honderdste ge boortedag van de dichter Adri- aan Roland Holst wordt her dacht. Ook koningin Beatrix woont de bijeenkomst bij. Hiermee onderscheidt de Roland Holststichting een dichteres die de laatste vijftien jaar tenminste twee bundels heeft gepubliceerd en nog niet uitgebreid in de prijzen is geval len, zoals de dichter Roland Holst destijds bepaalde. Hij nam het initia tief tot het stichten van een fonds om regelmatig een penning en een geldbedrag te kunnen toekennen. Hij vermaakte ook zijn nalatenschap aan het fonds. Eva Gerlach is het pseudoniem van de vertaalster J. Dijkstra. De dichte res debuteerde in 1979 met „Verder geen leed", waarvoor haar de Van der Hoogtprijs werd toegekend. Van haar hand verschenen verder in 1983 „Een kopstaand beeld", in 1984 „Dochter" en in 1987 „Domicilie". De jury voor toekenning van de Ro land Holstpenning werd voorgezeten door dr. W. A. M. Moor. Verdachte kunstroof in vrijheid gesteld AMSTERDAM De rechter-commissa- ris in Amsterdam heeft één van de drie verdachten van de betrokkenheid bij de kunstroof uit het Stedelijk Museum na verhoor op vrije voeten gesteld. Het gaat om de 36-jarige J.P. uit de hoofdstad, die vorige week in het Pullman-Hotel in de hoofdstad werd gearresteerd toen hij de gestolen kunstwerken wilde verkopen. Er zijn volgens de rechter-commissaris geen gronden meer om deze verdachte nog langer in voorlopige hechtenis te houden. De twee andere verdachten, de 44-jarige H.M. en de 32-jarige B.H., zitten nog steeds vast. H. heeft vorige week be kend de ruit in het museum te hebben ingeslagen en vervolgens de drie kunst werken naar buiten te hebben gebracht. BRITTEN HERBOUWEN ROMEINSE VAAS LONDEN Een Romeinse glasreliëfvaas uit 25 voor Christus die in 1582 in een graf bij Rome werd gevonden en moet hebben toebehoord aan keizer Augustus, wordt ontmantelt en opnieuw op gebouwd. Deze keer worden er de 34 stukken in verwerkt die niet werden herplaatst nadat een dronken student haar 143 jaar geleden kapot had geslagen. De „Portland-vaas", zo genoemd naar de familie die haar in 1810 schonk aan het British Museum, zal na de restauratie en de vervanging van de lijm die bij de laatste reconstructie in 1949 werd ge bruikt, volgens hoofdconservator Nigel Williams weer zijn als nieuw. Hij noemt ontmanteling en herbouw een „nachtmerrie", maar zou het niet doen als hij er zenuwachtig over was. De man die de vaas stuksloeg, William Lloyd of ook wel William Mulcahy, kreeg indertijd gevan genisstraf en een boete van drie pond sterling. >rd Het tweede ionale Orgelconcours conservatoriumstu ten in Leidse kerken dt van 21 tot en met finalistenconcert op ïui|rdag 25 juni gehouden, maximum van 21 nemingen is bereikt: studenten doen mee wie drie zowel in de gorie renaiésance-ba- rococo als in die van romantische stijlperio- Overigens komen hts twee kandidaten in de derde en laatste jgorie: twintigste eeuw. iheeft de Stichting Orgel- Leiden gisteren meege- bij het opmaken van het •en wedstrijdprogramma, ladden zich meer gegadig- jaangemeld, rpaar er trok- [zich zoveel terug dat geen selectie hoefde te worden iakt. De studenten komen vrijwel alle Nederlandse ïrvatoria. De jury bestaat ^Ide hoofddocenten orgel, 'ert Grondsma uit Rotter- Hans van Nieuwkoop uit :ht en Nico van den Hoo- jjJuit Amsterdam, ^juryleden verzorgen op 24 O^J's avonds een concert dat 1S s in de Hooglandse kerk ^verigens in de Pieterskerk fit gegeven. Op de vooraf- pde dagen wordt 's avonds Scerteerd door achtereen- is Ewald Kooiman met barokprogramma in de B-o kerk, Bernard Winse- met een romantische :amma in de Hartbrug- en Klaas Hoek met mu- deze eeuw eveneens Hartbrugkerk. Ie verplichte werken voor rste ronde van het con- staan in de rubriek voor iek van deze eeuw „twee- ireludium en fuga" van c Badings. Daarmee bren- pJde organisatoren van het jJours een hommage aan de Srlandse componist die vo lar is overleden. Het on- le aandacht brengen van ;en van Nederlandse com- iten rekent het bestuur „Orgelstad Leiden" zich lak. Uit dezelfde muziek- iriode is in de finaleronde 'oorgeschreven werk: „Di- in 1987" van Jan Welders 'eschreven werd voor de ling in 1987 van de geres- :rde Grote Kerk in Den maar toen niet werd uit- ird. painstacademie hem bezet IHEM Ruim honderd •nten van de Hogeschöol de Kunsten in Arnhem :n twee vestigingen van :hool in die stad bezet, gistermiddag wordt aan :hool (met uitzondering .et conservatorium) geen ieer gegeven. :tie is gericht tegen het financieringsbeleid van iter Deetman van onder- De bezetters willen hun in ieder geval tot en met erdag voortzetten, irectie van de Hogeschool gisteren laten weten 'lopig geen maatregelen te- ie bezetting te nemen. De i- jldirectie moet zich nog v ien over eventuele maat je en. De studenten eisen Ie directie zich in adver- tegen het beleid van Rster Deetman uitspreekt. ec bliotheekwerk 'd jft constant ■4f HAAG De om- g van het openbare bi- f theekwerk is in 1987 K jk gebleven ten op- iaite van het jaar daar- >br. Dit blijkt uit een lijkse enquête van het "traal Bureau voor de istiek. aantal uitleningen door r bare bibliotheken bedroeg 3 miljoen. De collectie om- 43 miljoen banden. De ijkse groei van de collec- lie vanaf 1983 reeds bedui- 1 minder was dan daavoor, e'lieerde in 1987 helemaal. aantal uitleningen per i lag evenals voorgaande n rond de 4,2. DEN HAAG De Allian ce Frangaise des Pays-Bas, die de contacten tussen Nederland en Frankrijk op cultureel gebied wil verbeteren, heeft relatief weinig jonge leden; de ge middelde leeftijd ligt rond de veertig. Toch is het al een hele verbetering met vijf jaar geleden. „Toen waren de meeste leden tussen de zestig en tachtig jaar oud. Maar ontzettend actief. Sommigen kwamen schuife lend tussen twee stokken de zaal binnen. Ik stond er soms versteld van waar ze de moed vandaan haalden om ook in hagel- en sneeuwbuien naar onze avonden te komen", zegt J. Vanden Bossche, voorzitter van de Haagse afdeling. De Alliance heeft de „verjonging" aangemoedigd door in haar programma wat meer populai re onderwerpen op te nemen. „Met voordrachten over' toe risme en de Estec trokken we zalen vol jongeren", vertelt Vanden Bossche trots. Als hij het over de Alliance heeft, spreekt hij liefkozend over „een oude dame". „Ze is nu honderd jaar en verkeert in goede gezondheid. Maar wij moeten ervoor zorgen dat ze zich verjongt en dat ze wordt geaccepteerd door de nieuwe generatie". Momenteel telt de Alliance Fran^aise des Pays-Bas zo'n twaalfduizend leden. Ruim ze venduizend mensen volgen een cursus Frans bij deze orga nisatie. Het is de oudste - op Frankrijk gerichte - culturele instelling in ons'land. Stempel Via lezingen met dia's, reizen, kaas- en wijnavonden, toneel voorstellingen en muziekuit voeringen probeert de vereni ging zo veel mogelijk mensen voor de Franse cultuur te inte resseren. Vanden Bossche is echter de laatste om te bewe ren dat de Franse cultuur de belangrijkste van Europa zou zijn. „Alle culturen zijn even belangrijk. Maar het bijzonde re aan de Franse is dat die een grote uitbreiding heeft ge kend. In de loop der jaren zijn er veel culturen samengeko men in Frankrijk. Die zijn min of meer samengesmolten tot een Europese cultuur. Ook Nederland heeft een belang rijk stempel gedrukt op de Franse cultuur. Denk maar aan Van Gogh en de Hugeno ten. En Monet die korte tijd in ons land verbleef". Volgens Vanden Bossche is de interesse van Nederland voor Frankrijk de laatste jaren be hoorlijk toegenomen. Maar ook andersom. „Kiik alleen maar naar de winkels. In Ne derland is een grote variëteit aan Franse kaas en wijn te koop en in Frankrijk wordt nu meer groente uit Nederland geïmporteerd dan enkele jaren geleden. Steeds meer Neder landers gaan ook in Frankrijk op vakantie; vorig jaar naar schatting anderhalf miljoen. De Fransen komen ook steeds vaker naar ons land. Toen ik onlangs in het Rijksmuseum was, hoorde ik overal om me heen Frans spreken". Rivaliteit De Haagse afdeling van de Al liance Frangaise is één van de weinige afdelingen die geen taalcursussen geeft. „Dat komt omdat er in Den Haag ook een 'Institut Francais' is dat van oudsher taalcursussen organi seert", zegt Vanden Bossche. Voor hem is het „Institut" geen bedreigende concurrent. „Integendeel. Wij vullen el kaar juist aan. Wij- hebben af gesproken niet in eikaars vaarwater te gaan zitten. Ik wil geen rivaliteit. Bovendien is onze afdeling toch al begun stigd. Doordat er zo veel am bassades en buitenlandse be drijven zijn in Den Haag, heb ben we relatief veel Franse le den". Dat het Frans geen verplicht examenvak meer is, vindt Vandert' Bossche heel erg jam mer. De Alliance zal ook zeker protesteren als het Frans niet als verplicht leervak wordt opgenomen in de nieuwe wet voor de basisvorming. „Waar om deze beperking? Nederlan ders hebben altijd de reputatie van talenkenners gehad. Op deze manier blijft daar niet veel van over. Het is een ver arming. Voor wie een Ger maanse taal en een Romaanse taal beheerst, staat de deur naar heel Europa open". Waalse Kerk Het hoofdkantoor van de Alli ance is in Amsterdam geves tigd, ofschoon ze in Groningen is begonnen. Daar werd in 1888 de van oorspong Waalse predikant prof.dr. A.G. van Hamel aangewezen als eerste man van de Nederlandse vere niging. Voor de eeuwwisseling kende de Alliance in ons land veertien afdelingen. Veelal za ten er Waalse predikanten in de besturen. Ook nu is de Waalse Kerk in ons land nog zeer betrokken bij de activitei ten van de Alliance. In de Haagse „Eglise Wallonne" wordt eens in de twee weken Franse conversatie gegeven. Rond de eeuwwisseling daalde de belangstelling voor de Alli ance in Nederland, wellicht doordat de Dreyfus-affaire de goede naam van Frankrijk be dreigde. In de eerste wereld oorlog zakten vrijwel alle acti viteiten in. Niet alleen waren de contacten met Frankrijk moeilijk, ook vonden velen, dat de Alliance Frangaise niet paste in een néutraal land als het onze. In de tweede wereld oorlog was de vereniging door de bezetters verboden. Thans kent de Alliance Fran?aise des Pays-Bas een hechte organisa tie, met 38 bloeiende afdelin gen en een eigen tijdschrift „Audiences". JEANNETTE v. LEEUWEN Het Residentie Orkest concerteert in Hohenems onder leiding van Nikolaus Harnoncourt. foto: DEN HAAG In 1976 werd „Schubertiade" in het Oostenrijkse Hohe nems geboren. Het was een idee van de bariton Hermann Prey om het oeuvre van Franz Schu bert centraal te stellen tij dens een jaarlijks te orga niseren muziekfestival. In 1980 trok Prey zich terug, zijn plan om de werken van Schubert in chronologische volgorde uit te voeren bleek om financiële redenen niet haalbaar. Hij werd opgevolgd door Gerd Nachbauer die het Hohenems-festival verrijkte met solisten van internationale naam en faam. Een greep uit de lange lijst: Elly Ameling, Robert Holl, Alfred Brendel, Janet Baker, Dietrich-Fischer Dieskau, Jessye Norman, Edith Mathis en Elisabeth Schwarzkopf. Op orkestraal terrein werd een aandeel gele verd door het Weens Philhar- monisch en het Weens Symfo nie Orkest. Het was Machbauer die voor Schubertiade 1984 en 1986 het Residentie Orkest uitnodigde, de concerten werden gegeven in de Stadthalle van het nabij gelegen Feldkirch. Het Haagse orkest zal van 15 tot en met 19 juni voor de derde maal mede werking an het festival verle nen. Ook dan als enige symfo nie-orkest tussen instrumenta listen en vocalisten als het Ha gen Quartett en het Alban Berg Quartett, violist Oleg Ka- gan, pianist Alfred Brendel, de tenoren Peter Schreier en Francesco Araiza, de mezzo sopraan Brigitte Fassbaender en traditiegetrouw Dietrich Fischer-Dieskau. Ieder jaar opnieuw is de Nederlandse bas Robert Holl in Hohenems een gevierde gast, hij wordt in Oostenrijk op handen gedra gen. Kaartje: 192,- Het Festival van Hohenems is een kostbare aangelegenheid, de topsolisten worden met top- honoraria beloond. In een ge sprek dat ik in 1986 met festi valdirecteur Nachbauer had vertelde hij: „Het publiek draagt zorg voor een kosten dekking van 86 procent. De overige inkomsten komen uit subsidie en particuliere bijdra gen. Het internationale pu bliek is bereid forse toegangs prijzen te betalen en omdat de helft van de concerten reeds lang van te voren is uitver kocht draaien wij op zekere basis". De toegangsprijzen voor de concerten van het Residentie Orkest bedragen S 1200, S 1000, S 800, S 600 en S400. De koers bedraagt op dit mo ment S 100 16,24, dus de toegangsprijzen lopen van 65,- tot 192,-. Het recital van Robert Holl kost ƒ115,- per plaats. Harnoncourt Evenals twee jaar geleden zal het Residentie Orkest concer teren onder leiding van Niko laus Harnoncourt, de dirigent die destijds met zijn visie op Bachs Matthëus- en Johannes Passion opzien baarde. Har noncourt: „Die Bach-interpre- tatie was destijds een sensatie, maar dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik kan het per slot niet helpen dat in de vertol kingen van de laatste tiental len jaren oneindig veel fouten zijn geslopen". Op 15 en 16 juni staat Beetho- vens Missa Solemnis op het programma. Medewerking zal worden verleend door het Schönberg Chor-Wien en de solisten Julia Varady (de echt genote van Fischer-Dieskau. Op 17 en 18 juni zullen worden worden uitgevoerd de ouverture Leonora nr. 3, Mo- zarts vioolconcert nr. 5 met als solist Thomas Zehetmaier en de Pastorale-symfonie van Beethoven. Voor het concert van zaterdag 18 juni staan op het programma de vierde sym fonie van Beethoven en de ne gende symfonie van Schubert. Harnoncourt in 1986 over Beethoven: „Wat betreft Beet hoven sta ik nog aan het be gin. Ik heb alleen nog maar zijn tweede symfonie gedaan. Ik wil het graag nog een keer zeggen: ik ben geen vernieu wer en ik ben geen specialist in de zin van: eenmaal Bach altijd Bach. Men was verbaasd dat ik na Bach met Mozart kwam, maar zo was het niet. Met Concentus Musibus speel de ik al jaren geleden Mozart en Haydn". Over Schuberts negende symfonie vertrouwde Harnoncourt mij toe: „Deze muziek is het einde van het le ven. Wie zou bij zulke muziek nog willen praten over stijl en over opvatting? Dit is de mu ziek waarin ik geloof". ADRIAAN HAGER ATHENE Archeologen hebben de hand weten te leggen op een „sistrum" een slaginstrument dat onder meer werd gebruikt bij ceremoniën in het oude Egypte. De vondst is vorig jaar in de zomer ge daan in een gemeenschap pelijk graf op een Minoï- sche begraafplaats buiten het dorp Arkhanes op het eiland Kreta. Het instru ment, dat gelijkenis met een rammelaar vertoont maar van klei is, werd bij na 4.000 jaar geleden in het graf gelegd. De archeoloog die de ontdek king deed, Joannis Sakellard- kis, die verbonden is aan het Grieks Nationaal Archeolo gisch Museum, zei dat nu een geluid kan worden gehoord dat 4.000 jaar geleden is gepro duceerd. Hij sprak van „een licht geluid helder en duide lijk, maar met een soort aar den noot". Het is de eerst® maal dat op Kreta een muziek instrument uit het Minoïsche tijdperk is gevonden dat kon worden gerestaureerd. Arkhanes ligt 15 kilometer ten zuiden van Knossos in cen traal Kreta, een gebied dat ten tijde van de Minoïsche cultuur dicht bevolkt was. De Minoï sche cultuur ontleent haar naam aan de legendarische ko ning Minos. Het Minoïsche sistrum bestaat uit een cirkelvormig stuk klei, ongeverfd en uit één stuk, in clusief een handvat. De mid dellijn is ongeveer 10 centime ter. Aan de omtrek van de cir kel waren twee evenwijdig aan elkaar lopende latjes vast gemaakt, waarin drie plaatjes van klei los waren bevestigd. „Als je het instrument heen en weer schudde, kreeg je een licht ritmisch geluid doordat de plaatjes tegen elkaar en de rand rinkelden," aldus Sakel- larakis. Het sistrum is aan het licht ge bracht in een grafkamer met stenen muren, of ossuarium, met de skeletten van ruim 150 Minoiërs. In de graven vond men voor het merendeel va zen, maar ook zegels van ivoor waarin tekens waren gegra veerd. De zegels behoorden waarschijnlijk aan de rijkere leden van een familie. Volgens Sakellarakis dateert het sistrum uit ongeveer 1.900 voor Christus. Archeologen waren op de hoogte van het bestaan van het Minoïsche si strum door een tekening op een Minoïsche vaas uit onge veer 1.500 voor Christus. In Egypte Zijn sistrums van metaal gevonden die gewoon lijk in verband worden ge bracht met de cultus rond Isis, de godin van de vruchtbaar heid die ook zieken kon gene- Slaginstrument van vierduizend jaar geleden, gevonden in een graf op Kreta. FOTO: AP Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Three men and a baby (al); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: No way out (al); tijden zie Eurocinema I. EUROCINEMA III: Summer school (al); 18.45, 21.00. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: Barfly (al); 18.45, 21.30. Jungle- book (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): The ser pent and the rainbow (12). 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. Three men and a baby (al); No way out (al); Moonstruck (al); Broad cast news (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Luchtmacht acade mie (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414 Sex Wars (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Geen voorstellin gen. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Dragnet (al); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Fatal at traction (12); ma. di. wo. 19.00. Empire of the Sun (al); 21.15. Benji (al); wo .14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Dirty dancing (al); wo. 15.45. A room with a vieuw (al); ma. t/m wo. 20.30. Fatal Attraction (16); ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; wo. 14.00. Repel steeltje; wo. 14.15. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Fatal attraction (12); vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Batteries not included; wo. 14.00. DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Overboard (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Moonstruck (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Rent-a-cop (12); 14.00, 19.00, 21.30. BA BYLON 1 (Winkelcentrum Baby lon, tel. 471656): Three man and a baby (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Ironweed (16); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Planes, trains automobiles (alY, 14.00, 19.00, 21.30. CINE- AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Three men and a baby (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Raw (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: A prayer for the dying (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 14.00, 20.00. METROPOLE 2: Cry freedom (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 3: The last em peror (al); 14.00, 20.30. ME TROPOLE 4: Fatal attraction (12); 14.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 5: Dancers (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Missing in action III (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: The running man (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 3: The serpent and the rain bow (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: No way out (12); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Someone to watch over me (12); 19.15, 21.45. STUDIO 2. Baby boom (al); 19.00, 21.30. wo. 14.00. STUDIO 3: Oci ciornie (16); 19.00, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle book; wo. 14.00. STUDIO 3: E.T. wo. 14.30. Communistische landen soepel voor dichters ROTTERDAM Op de 19de aflevering van Poe try International, die van 18 tot en met 25 juni in De Doelen in Rotterdam ge houden wordt, zullen voor het eerst alle dichters uit communistische landen die zijn, uitgenodigd ook daadwerkelijk kunnen verschijnen. Deze soepelheid van de com munistische autoriteiten is een geheel nieuwe ervaring voor Poetry International. Aldus Poetry-organisator Martin Mooij gisteren bij de presenta tie van het programma voor Poetry International. Een belangrijke vertegen woordiger van deze groep dichters is de Rus Nizametdin Achmetov die vorig jaar juni na een gevangenschap van 21 jaar werd vrijgelaten. Achme tov kreeg in 1984 het Poetry- Eregeld, dat jaarlijks wordt toegekend aan een dichter die wegens zijn poëzie wordt on derdrukt. Acnmetov kreeg in het westen pas in 1978 be kendheid, toen hij gedichten in een lading hout naar het westen smokkelde. Mooij vertelde dat ook de Chi nese autoriteiten aanmerkelijk soepeler zijn geworden dan in het verleden het geval was. De organisator van Poetry was onlangs in China en merkte daar dat allerlei contacten met Chinese schrijvers veel ge makkelijker tot stand kwamen dan in het verleden het geval was.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 15