Michael Jackson:
levende videoclip
Woutertje Pieterse mist dramatische opbouw
Barbara Hendricks steelt alle harten
Rotterdamse Cabaretmarathon
opnieuw een uitputtingsslag
De koppelaarster" in
[|lk opzicht geslaagd
rarf Nederland rond de eeuw-
Ü-UNST
CcidócSowiard
MAANDAG 6 JUNI 1988 PAGINA 9
JDE MEESTERS ZIEK
)0R GIFTIGE KLEURSTOFFEN
DEN De reumatische aandoeningen van vier oude mees
zijn waarschijnlijk veroorzaakt door giftige zware metalen
ide felle kleurstoffen waarmee zij werkten. Dat is de conclusie
twee Deense artsen in het Britse medische weekblad The
icet. Volgens de medici Lisbet Pedersen en Henrik Pedersen
j ejh het universiteitsziekenhuis in Kopenhagen zijn de ge-
eeïchtsreumatiek waaraan Rubens, Renoir en Dufy leden en de
7e/tfroma <een ziekte die de huid verhardt) van Klee het gevolg
/jJi veelvuldig contact met giftige zware metalen. De vier mees-
/,gS schilderden bij voorkeur in heldere en felle kleuren geel,
dooR en blauw en zij maakten daarbij gebruik van kleurstoffen
pjt&rin veel giftige zware metalen zitten als kwik, cadmium,
'no(jA en kobalt. Beide artsen baseren hun conclusie dat de kwa-
j van de vier meesters door de giftige kleurstoffen zijn veroor-
i/y/njkt op onderzoek bij tijdgenoten die niet gebukt gingen onder
atiek. Daarbij bleek hen dat deze laatsten vooral in zachte-
iten werkten en voornamelijk gebruik maakten van kïeur-
n met onschadelijke ijzer- en koolstofverbindingen.
Vaker kunst uit
Nederlandse
musea gestolen
AMSTERDAM
Volgens direc
teur W. Beeren
van het Stedelijk
Museum is in het
verleden zeker
drie keer kunst
gestolen uit Ne
derlandse musea
zonder dat daar
aan ruchtbaar
heid werd gege
ven. Beeren zei
dit tijdens de
opening van de
expositie van de
gestolen schilde-
BEELDHOUWSTER ANNA
MAHLER OVERLEDEN
LONDEN In Londen is vorige week de beeldhouw
ster Anna Mahler overleden. De dochter van de com
ponist Gustav Mahler werd 83 jaar. Anna Mahler
werd in 1905 geboren als dochter van Gustav Mahler
en Anna Schindler. Ze bracht haar jeugd door in We
nen waar ze via haar moeder kennismaakte met grote
kunstenaars uit dié periode als de schilders/grafici Os
kar Kokoschka en Gustav Klimt, de auteur Franz
Werfel en de componisten Alban Berg en Schönberg.
Daar vestigde ze haar faam als beeldhouwster en
maakte ze portret-bustes van vele bekende kunste
naars. Onder dreiging van het Duitse nazi-bewind
vestigde Anna Mahler zich in de jaren dertig in Lon
den. Anna Mahler was getrouwd met de Oostenrijkse
componist Ernst Krenek, die zich later in de Verenig
de Staten vestigde, en de Russische dirigent Anatoli
Fistoulari, die zich liet naturaliseren tot Brit. Anna
Mahler had van Fistoulari een dochter, in wier wo
ning in Londen zij vorige week overleed.
Postzegel voor
eeuwfeest
Concertgebouw
AMSTERDAM De PTT gaat
een postzegel uitgeven ter gele
genheid van het eeuwfeest van
het Amsterdamse Concertgebouw
en het Concertgebouworkest. De
uitgifte gebeurt in combinatie met
een zegel gewijd aan het 75-jarig
bestaan van de Erasmus Universi
teit in Rotterdam. Het ontwerp is
van Dick Elffers. De waarde van
beide zegels is 75 cent. De postze
gels worden op 27 september in
het Concertgebouw gepresen
teerd. Het studentenorkest van de
Erasmus Universiteit „Erasmusi-
ca" zal dit feestelijke gebeuren
muzikaal omlijsten.
Prijs voor „Iris" in Montreal
AMSTERDAM De Nederlandse speelfilm „Iris"
heeft op het vierde internationale film- en video
festival in Montreal de „grote prijs" gekregen. Pro
ducent Frans Rasker van de film heeft dat zondag
meegedeeld. De prijs, volgens de producent de eni
ge die tijdens het festival te behalen valt, is vrijdag
uitgereikt. In de film, geregisseerd door Mady
Saks, spelen Monique van de Ven en John Kraay-
kamp sr. de hoofdrol. „Iris" gaat over een veearts
op het platteland. De film kreeg eerder een priis
voor de beste actrice op een festival in Seattle, al
dus Rasker. Overigens was het niet de enige inter
nationale filmprijs voor een Nederlandse film.
„Museum" van regisseuse Petra Dolleman kreeg
op het internationaal animatiefilmfestival van Za
greb de hoofdprijs in de categorie films korter dan
vijf minuten. De internationale jury bekroonde de
film vanwege de opvallende ironische en prachtige
grafische vormgeving en vanwege de goede toe
passing van het geluid.
ichael Jackson zoals hij dezer dagen te bewonderen valt in het Feyenoord-stadion.
Grote concerten, zoals in het
Rotterdamse Feyenoord Sta
dion, hebben het nadeel dat
het podium-gebeuren zich
veelal op een te grote afstand
van het publiek afspeelt. Bij
veel entertainers is dat nau
welijks een bezwaar omdat ze
vooral met hun muziek over
tuigen. Bij Michael Jackson
ligt dat echter iets anders. In
zijn show speelt behalve de
muziek ook zijn danskunst
een belangrijke rol. Hoewel
hij het grote stadion qua sfeer
wist om te toveren tot een
klein zaaltje, zal voor dege
nen die vergeten waren een
verrekijker mee te nemen,
een groot deel van zijn elasti
sche voetenwerk verloren
zijn gegaan. Daar konden
zelfs de drie videoschermen
waarop de show werd gepro
jecteerd geen verandering in
brengen.
Hoewel het gebeuren knap in
beeld werd gebracht en on
der meer zijn befaamde
moonwalk in close-up werd
getoond, gingen toch het
grootste deel van zijn opwin
dende choreografieën verlo
ren. De beelden waarvoor
werd gekozen, gaven name
lijk vooral de emotie en uit
drukkingen van zijn gezicht
weer. En dat is jammer want
zijn elastische benen, het
snelle voetenwerk en de aan
dwongen keer op keer res
pect af.
Wie de videoclips van de 29-
jarige Amerikaan kent, zal
echter hebben kunnen raden
wat zich visueel op het podi
um afspeelde, want Michael
Concert Michael Jackaon. Mat Mi
chael Jackaon (zang), Don Boyette
(baa), Ricky Lawaon (drums), Jen
nifer Batten (gitaar), Jon Clark (gi
taar), Chria Currell (toetsen), Rory
Kaplan (toetsen), Greg Philinga-
nea (toetaen). Zang: Sheprl Crow,
Dorian Holley, Darryl Phinneaaee.
Danaera: Randy Allaire, Evaldo
Garcia, Dominic Lucero en La Vei
le Smith. Feyenoord Stadion, Rot
terdam. Voorprogramma: Kim Wil
de. Herhalingen: vanavond en
morgen.
zette veelal levende video
clips neer. Hij ging zelfs zo
ver dat hij voor dezelfde kle-r
ding en choreografie koos als
in zijn clips. Dirty Diana",
dat hij in zwart pak met
hoedje uitvoerde, maar ook
de dans met de tot leven ge
wekte lijken in „Thriller",
waarbij de zanger zijn rood
gele jasje droeg, waren een
copie van wat het publiek
eerder op het televisie
scherm voorbij had zien ko
men.
Energiek
Toch bood Michael zijn pu
bliek een energieke en oog
strelende show. Vooral de
sensuele danspasjes die hij
met een van de zangeressen
uitvoerde in het duet „I just
can't stop loving you" en de
prachtige choreografie in
„Smooth criminal", waarbij
hij aan het einde van het
nummer zijn dansers/crimi
nelen in een vuurgevecht
vloerde, zorgde voor de nodi
ge opwinding. Michael leefde
op het podium zijn fantasie
uit, creëerde sprookjes, die
hij vooral visueel vorm gaf.
Wie op een uitgebalanceerde
lichtshow zit te wachten, kan
beter thuis blijven. Michael
moet het hebben van zijn
stem en de aankleding en liet
zien op beide terreinen een
meester te zijn.
Muzikaal is de „Michael
Jackson World Tour 1988"
een belevenis. Het merendeel
van het materiaal wordt uit
gerekt zonder dat het aan
spanning inboet. Door het
veelvuldig gebruik van toet
sen, die breeduitgemeten
over het veld uitwaaieren,
kriigen de songs een wat me-
taal-achtige klank, die mo
derner aandoet dan zijn pla
ten. Van alle muzikanten
dwingt echter vooral de
vrouwelijke gitarist Jennifer
Batten respect af. Ze is, met
Michael, prominent aan de
voorkant van het podium
aanwezig om een aantal in
drukwekkende soli af te le
veren zoals bijvoorbeeld in
Dirty Diana". Michael ver
kleint ondertussen het im
mense vlak door nonchalant
dansend-lopend van de ene
naar de andere kant te schui-
Stemmingen
De zanger loodst zijn publiek
door verschillende stemmin
gen van dansmuziek in
„Wanna be startin' some
thing" tot sentimentele zwij-
melarij in „Liberian Girl
Na een half uur roept hij het
verleden terug met onder
meer de klassieker „I'll be
there", waarbij het publiek
meewiegt op de klanken van
de muziek.
Om een ander jasje of over
hemd aan te trekken herriist
aan de zijkant van het podi
um een wit tentje, dat weer
inzakt als hij klaar is. Mi
chael heeft zelfs de grote ver-
dwijn-truc in zijn show inge
bouwd; hij verdwijnt zingend
achter een scherm om even
later met eerr kraan boven
het publiek te zweven voor
„Beat it", terwijl duizenden
aanstekers het stadion ver
lichten.
Michael zegt niet veel. Tus
sen de nummers laat hij met
een kinderlijke stemmetje
een paar keer weten dat hij
van ons houdt en aan het be
gin vraagt hij hoe het met
ons gaat, voor de rest zingt
hij krachtig, met hikken in
zijn stem en gepassioneerd.
Geen enkele keer boet zijn
stem aan kracht in en het is
dan ook een genot om Wacko
Jacko aan het werk te zien.
Het enige zwakke moment in
de twee uur durende show is
halverwege het concert wan
neer zijn groep een muzikaal
intermezzo verzorgt, terwijl
Michael achter de coulissen is
verdwenen. Het nummer
duurt te lang en is muzikaal
te zwak om blijvend te boei
en.
Uiteindelijk komt Michael te
rug voor een toegift en
brengt hij onder meer het
massaal meegezongen „The
way you make me feel" en
„Man in the mirror", waarbij
hij zijn muzikanten een voor
een omarmt. Dan gaat de
wervelwind aan muzikaliteit
liggen en rest alleen nog een
kille nacht vol mooie herin
neringen.
HANS PIËT
k na elkaar kan de in mu-
ftheater geïnteresseerde
fcrlander in Amsterdam
Inismaken met een heden-
9.odfter en sinds de première
irdagavond in Rotterdam
Wad Boehmers oerneder-
iach?se Woutertje Pieterse.
SJEJhmer toont in 7 scènes
Leihzoveel episodes uit het le-
van Woutertje Pieterse in
Première van de opera „Woutertje
Pieterse" van K. Boehmer in een
vrije produktie met medewerking
van het Rotterdams Philharmonisch
Orkest o.l.v. Lucas Vis. Rotterdamse
Schouwburg, zaterdagavond.
verzet tegen zijn bekrompen
burgermilieu. Wordt het hem
teveel dan vlucht hij in dro
men. Terwijl alle personen die
hem omgeven in fantasievolle
zwarte kleding zijn gestoken
met dito pruiken, draagt Wou
tertje een helgeel sportpak en
vertonen zijn droomfiguren
zich eveneens in het wit of
geel.
Mirjam Grote Gansey, die
mede voor deze kostumering
tekende, had een kunstige de-
korwand ontworpen die aan
de achterzijde van het toneel
bijna alle huisfuncties gesty-
leerd kon opvangen. Een na
deel was dat de afstand tot de
orkestbak groot was en het
vanuit die stellage gesproken
en gezongen woord daardoor
wel eens in de orkestpartij on
derging.
Die orkestpartij en de manier
waarop Lucas Vis daarmee
omging vormde in al zijn ex
pressionistische pracht en
kracht het centrum van dit
muziektheaterstuk. De orke
stratie was effectief en kleur
rijk; daarbij werd bijvoorbeeld
gebruik gemaakt van een spij
kerpiano die voor de op dat
moment gewenste vervreem
ding zorgde. Dat element
speelde sterk en zorgde er
voor dat zodra iets al te mooi
of serieus dreigde te worden
het op de een of andere ma
nier werd afgekapt.
Er was in dit op muziek na
vertelde boek geen plaats voor
operasterren met aangrijpende
aria's. De verteller, die in zijn
eigentijdse snelle pak de brug
naar de zaal vormde - en soms
al te gewilde spitsvondigheden
moest debiteren - deed dat in
een soort „Sprechgesang" en
in gewoon Nederlands. De
meeste anderen hielden zich
aan de hedendaagse of oudere
Amsterdamse tongval met
Woutertje zelf in het meest on
vervalste Amsterdams. Bert
Luttjeboer maakte van hem
een vrolijke Amsterdamse
volksjongen die fris acterend
en redelijk zingend zich niet al
teveel aantrok van al het ge
moraliseer en de schijnheilig
heid om hem heen. Een libret
to met een dramatische op
bouw is echter niet uit dit
boek gehaald. Daarom wordt
er wel heel veel op het toneel
afgepraat, maar niet zoveel ge
zegd dat heden nog aan
spreekt, terwijl er tussen deze
horizontale vlakke vertelling
en de veel dramatischer or
kestpartij te weinig verband is.
Wat dat betreft was Boehmers
vorige opera „Dr. Faustus" ge
slaagder.
ERIK BESIER
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Three men and a baby (al):
18.30. 21.15. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA II: No way oul
(al): tijden zie Eurocinema I.
EUROCINEMA III. Summer
school (al); 18.45. 21.00 wo
ook 13.45. EUROCINEMA IV:
Barfly (al); 18.45. 21.30. Jungle-
book (al); wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): The ser-
pent and the rainbow (12);
19.00, 21.15. Junglebook (al);
wo. 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
Cry Freedom (al); 20.00. Three
men and a baby (al); No way
out (al); Moonstruck (al); Broad
cast news (al); 14.30. 19.00.
21.15. TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): Luchtmacht acade
mie (al); 14.30. 19.00. 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52.
tel. 071-125414 Sex Wars (16);
14.30, 19.00. 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Geen voorstellin
gen.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Dragnet (al); wo. 14.45. 19.00.
21.15. ma. di. 19.00. 21.15.
CITY THEATER II: Fatal at
traction (12); ma. di. wo. 19.00.
Empire of the Sun (al); 21.15.
Benji (al); wo .14.45
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Dirty dancing
(al); wo. 15.45. A room with a
vieuw (al); ma. t/m wo. 20.30.
Fatal Attraction (16); ma. t/m
wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; wo. 14.00. Repel
steeltje; wo. 14.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Fatal attraction
(12); vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Batteries not included; wo.
14.00.
DEN HAAG ASTA 1 (Spui 27,
tel. 463500): Overboard (al);
14.00. 18.45, 21.30 ASTA 2:
Moonstruck (al); 14.00. 19.00.
21.30. ASTA 3: Rent-a-cop
(12); 14.00. 19.00, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Baby-
Ion. tel. 471656): Three man and
a baby (al); 14.00. 19.00, 21.30.
BABYLON 2; Ironweed (16);
14.00. 18.45. 21.30. BABYLON
3: Planes, trains automobiles
(al); 14.00. 19.00. 21.30. CINE
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Three men and a baby (16);
14.00. 18.45, 21.30. CINEAC
2: Raw (16); 14.00. 18.45. 21.30.
CINEAC 3: A prayer for the
dying (16); 14.00. 18 45. 21 30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al);
14.00, 20.00. METROPOLE 2:
Cry freedom (al); 14.00, 20.30.
METROPOLE 3: The last em
peror (al); 14.00. 20.30. ME
TROPOLE 4: Fatal attraction
(12); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 5: Dancers (al); 18.45.
21.30. ma. di. ook 14.00.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Missing in action
III (16); 13.45. 18.45. 21.30.
ODEON 2: The running man
(12); 13.45. 18.45, 21.30. ODE
ON 3: The serpent and the rain
bow (16); 13.45. 18.45. 21.30.
ODEON 4: No way out (12);
13.45. 18.45. 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402);
Someone to watch over me
(12); 19.15. 21 45. STUDIO 2:
Baby boom (al); 19 00. 21.30.
wo. 14,00. STUDIO 3: Oci
ciornie (16): 19 00. 21 30.
KINDERVOORSTELLINGEN
METROPOLE 5: Jungle book;
wo. 14.00. STUDIO 3: E.T. wo
14.30.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK
THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
telgroop De Rederijkers met:
koppelaarster" van Thornton
ir in de bewerking van Bert
in. Regie: Kees van Lier. Ned-
ii gresgebouw, zaterdag 4 juni
leek er zaterdagavond op
:oneelgroep „De Rederij-
de afgelaste voorstelling
SL vorig jaar, ruimschoots
le inhalen. Een grote rol-
fctting, liefst vier verschil-
|e décors, prachtige costu-
fing en een bijzonder ver-
lelijk spel maakte deze to-
lavond een lust voor oog
J_J>or.
^icoppelaarster is een wedu-
,'tidiie een rijke winkelier aan
il nieuwe vrouw zal helpen,
eindelijk krijgen alle man-
^1 in het stuk een voor hen
v5ende vrouw en de koppe-
lWjBter slaat de rijke winke-
3jaan de haak.
Eijhandeling was verplaatst
jeling. Pieter Heggers, als
•ijke winkelier, droeg zijn
met gemak. Hij wist de
emoties in zijn spel te
n en kon daardoor een
lurlijk spelgedrag presen-
ii. Coby van Leeuwen was
tfrikj voortreffelijke koppelaar-
Haar gewiekste gesmie-
en hebzucht gaven haar
diepgang en de perfekte ti-
van haar optreden hield
de spanning er in. Kees
>i :el Lier heeft met zijn regie
94 l' knap staaltje vakman-
laten zien. De figuren
uitstekend gekozen
de te spelen karakters en
^Jlcek er op of iedereen ook
:n toegekende rol iets ex-
wilde geven. Bijzonder
takelijk waren de komi-
details die het spel tel
kens verlevendigden. De kip
pige Geertruida die haast in
een luik stapte of van het to--
neel af donderde en Wil Blok
als hoedenmaakster die, om
haar hachje te redden, man
nen verstopte in de kast en on
der de tafel.
Een kluchtig spel moet het
hebben van perfekt samenspel
en uitgekiende timing. „De
Rederijkers" hebben ruim
schoots aan dat gegeven vol
daan. Aan het slot van de
voorstelling werd Lenie Pe
perkamp nog even in de bloe
metjes gezet. Zij onderging de
aandacht gelaten want, in haar
hart zou zij liever vanaf de an
dere kant de zaal in kijken.
Gelukkig is zij aan de beteren
de hand en was het applaus
toch ook een beetje ter harer
ere.
ROB VAN DER MIJL
ROTTERDAM Terwijl Mi
chael Jackson zijn intrek nam
in het Rotterdamse Hilton,
woonden aan de overkant, in
het Luxor theater, zo'n dui
zend mensen dit weekeinde de
tweede Rotterdamse Cabarat-
marathon. bij. Uitgerust met
hoofdkussens en tandenbor
stels, vast van plan geen mi
nuut te missen van dit vieren
twintig uur durende spektakel.
Naarmate de marathon vor
derde, groeide de verbroede
ring onder het publiek. Aan
het eind van deze 24 uurs-race
ontstond dan ook de bekende
„wave", onder luid olé- ge
roep. Presentator Sipko Melis
sen: „Jullie zijn nu nog maar
met z'n vieren, kunnen jullie
niet een beetje uitbreiden?",
waarop de hele zaal meedein-
de. Een beter en enthousiaster
publiek konden de artiesten
zich niet wensen. Honderden
liters koffie zijn er in de lange
nacht van zaterdag op zondag
doorgegaan. De enige manier
om niet in slaap te vallen voor
de ruim zeshonderd enthousi
asten die de moed konden op
brengen, hangend in hun stoe
len, te blijven kijken. Mensen
die in de gangpaden sliepen,
werden uit hun droom opge
schrikt door het optreden van
Johnny „the Selfkicker" van
Doorn. Het publiek liet duide
lijk merken zijn proza niet te
waarderen, waarop hij in grote
woede ontstak en lessenaar en
microfoon volledig vernielde.
Toen hij op het punt stond zijn
microfoonstandaard in het
brullende publiek te smijten,
greep de organisatie in. Van
Doorn kon briesend af door de
zijdeur.
Hoogtepunten in positieve zin
waren optredens van de fami
lie Doorsnee (Hetty Blok, Lia
Dorana, Wim lbo, Jo Vischer
e.a.), Radio-cabaret „Het Co
mité van Aanbeveling" met
onder andere Jack Spijkerman
en Karin Bloemen, damesca
baret Magnolia, Sjoukje Dijk
stra en Bert Visscher, die ove
rigens in het najaar een aantal
optredens in Pepijn zal verzor
gen.
Het moment suprème, waarop
de hele zaal door de knieën
ging, voltrok zich gistermid
dag. De zeehondjes Martin van
Waardenberg en Wilfried de
Jong werden gedresseerd door
de in streng rubber verpakte
Brigitte Kaandorp. Als belo
ning voor goede prestaties kre
gen zeehonden én publiek vis
sen, en niet van die kleintjes,
naar hun hoofd gegooid.
Waarschijnlijk ruikt net nu
nog.
Presentator Sipko kon gister
middag van pure vermoeid
heid de ingang van de coulis
sen niet meer vinden en kreeg
daarop een warm applaus. „Ja
jongens, het is een zooitje,
Voor het eerst sinds jaren weer bijeen: de familie Doorsnee.
V.l.n.r. Wim lbo, Jo Vischer jr, Hetty Blok en Lia Dorana.
maar jullie kunnen tenminste
zeggen, ik was er bij". Voor
diegene die er niet bij was
zendt de KRO-TV eind sep
tember twee samenvattingen
uit.
ANNEMIEK VAN DER
Toen de slanke gestalte van
Barbara Hendricks gister
avond in een schitterende wit-
satijnen robe de grote trap van
de Concertgebouwzaal afdaal
de, kon zij meteen op een har
telijk applaus rekenen. Auto
matisch gold dat ook de Hon
gaarse pianist Andrés Schiff,
die in haar schaduw volgde.
Dat applaus gold Barbara's be
slissing om ondanks een nog
niet geheel genezen keelaan
doening dit recital, waar zij
zelf zeer naar had uitgezien,
door te laten gaan. De conse
quentie was wel dat zij haar
stem moest ontzien, hetgeen
voor een zangrecital in een
grote zaal niet zo gunstig was,
maar zoals bleek bepaald niet
onoverkomelijk. De kwaal
deed zich vooral in het enigs
zins hese middenregister gel
den en ook in aanzetten die
niet steeds gemakkelijk aan
spraken. Naarmate het publiek
daar meer aan gewend raakte
en ook Barbara haar voorzich
tigheid wat liet varen, groeide
het recital naar het verwachte
hoge niveau.
In de vier Engelstalige liede
ren van Haydn waar zij mee
opende was Barbara nog erg
Recital van de aopraan Barbara
Hendricke en de pianist Andras
Schiff in het Concertgebouw. Am
sterdam, zondagavond, Holland
Festival.
intensiteit die het publiek tot
groot enthousiasme bracht bij
de liederen van Mendelssohn
in het Duits. Dat publiek was
meer dan ooit betrokken bij
dit gebeuren. Zou deze of gene
moeilijke passage lukken?
Voor de manier waarop Bar
bara met de nodige voorzich
tigheid met haar vocale beper
kingen omging, verdient zij
zonder meer de eerste prijs
voor het „zingen met handi
cap".
Na het ontroerende derde lied
over het verlaten meisje van
Hugo Wolff moest Barbara zo
hoesten dat zij het recital on
derbrak om zich na haar
hoestbui tot het publiek te
wenden, met de woorden: „Dit
was de eerste keer dat de solist
meer hoestte dan het publiek".
Toen zij het daarop volgende
lied hoestend moest onderbre
ken, was Barbara gedwongen
het podium te verlaten.
Tegen alle verwachting in
verscheen zij vijf minuten la
ter, gewapend met een glas
water, toch weer om de Wolff-
liederen met inzet van al haar
krachten voort te zetten. Dat
lukte wonderwel. De grote
krachtproef kwam bij de zes
liederen uit Mahler s „Des
Knabens Wunderhorn". Wie
dezelfde middag Lucia Popp
op Hilversum 4 deze cyclus
met orkest had horen zingen
in een rijk geschakeerd ex-
Eressionistisch idioom, moest
ier even omschakelen. Dat
neemt niet weg dat de lichte,
bijna tedere vertolking van de
eerste vijf liederen van deze
cyclus in een impressionistisch
kleurenweefsel een aparte
charme hadden.
Doordat Barbara Hendricks zo
sterk geconcentreerd was in
het deel na de pauze, bleek zij
daarna niet meer te kuchen en
zelfs geen slok water te hoe
ven nemen. Nog sterker, toen
zij het recital zonder verdere
onderbrekingen, tot een goed
einde had gebracht, kwam zij
na het ovationele applaus nog
eenmaal terug om een toegift
te geven in de vorm van net
lied Nacht und Traüme van
Schubert.
Weinig zangeressen zullen
Barbara Hendricks dit nadoen
Een dergelijk optreden is niel
alleen een gevaar voor de
stem, maar ook voor de naam
van de zangeres. De manier
waarop zij het echter tot een
goed einde bracht en de sterke
binding die daardoor tussen
haar en de zaal ontstond
maakte dit concert tot een on
vergetelijke gebeurtenis.
ERIK BESIER