„Onderwijs eenzijdig gewaardeerd als productieproces'" „Nog veel werk voor kerken in Suriname" £cidóe Sou/ta/nt 'GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EclcbcSouocmt EERSTE NEDERLANDSE IMAMS AFGESTUDEERD kerk wereld Verantwoordelijk ZATERDAG 4 JUNI 1988 PAGINA fgj' DEN HAAG Nederlandse moslims ziin in het vervolg niet langer uitsluitend aangewezen op buitenlandse imams. Zondag nemen de eerste vier Nederlandse moslim-geestelijken hun di ploma in ontvangst. Het jonge viertal de jongste is 17, de oudste 20 kent dankzij een part time opleiding aan de 'Jamia Madinatul Islam' in Den Haag de hele Koran uit het hoofd en heeft daarmee de hoogste graad bereikt die een imam kan be reiken. De Jamia Madinatul Islam werd in 1983 opgericht en was daarmee de eerste - en nog steeds enige - islamitische op leiding in Nederland. Met behulp van donaties uit de Neder landse moslimwereld en onder leiding van het in Amsterdam gezetelde World Islamic Mission werd vijf jaar geleden daarom besloten een eigen opleiding te beginnen. De vier jongens heb ben de afgelopen 4,5 jaar buiten hun middelbare schooltijd ge middeld vier uur per dag besteed aan de Koran-studie. Circa 50 jongens volgen de avond-, week- of weekeinde-opleiding aan de Jamia Madinatul Islam. Voorlopig is een studentenstop ingesteld omdat de behuizing aan de Haagse Beeklaan niet vol doende ruimte kan bieden. Dat de behoefte aan Nederlandse geestelijken groot is blijkt volgens Nasser Joemman, secretaris van de World Islamic Mission, wel uit het grote aantal moskee ën dat al een beroep heeft gedaan op de vier jongens. Onduide lijk is nog of de vier de komende tijd vast aangesteld worden in een moskee of gaan rondreizen langs de diverse islamitische gemeenschappen. Toorn is geen argument Daniel Webster door Marinus van der Berg „Zeker in het begin heb ik geprobeerd om mijn vader te vervangen. Ik probeerde een steun voor mijn moeder te zijn en ook voor mijn broers en zussen. Dat werd anders toen zij verkering kregen. Mijn verloofde heeft mijn va der nog gekend, daarom kan ik ook gemakkelijk met haar praten over mijn vader. Voor de anderen in ons gezin ligt dat anders. Hun vrienden en vriendinnen hebben hem niet gekend. Door de dood van mijn vader is in mijn leven veel in een stroomversnelling gekomen, zou je kunnen zeg gen. Ik heb ook een tijd ge had dat ik me heel sterk af vroeg, waarom dit moest ge beuren. Ik vroeg me ook af of ik voor niets gebeden had en waar God toch was. De hele wereld stond voor mij op z'n kop". Dit is een fragment uit een gesprek dat ik met een jongere had ter voorbereiding van zijn huwelijk. ,,lk ben nu de eerste uit het gezin die gaat trouwen. Op het stad huis wordt dan, haast routi neus, gevraagd: „En zijn de beide ouders er nog?" Zo'n vraag is een harde confronta tie. Ook voor mijn moeder. Zij zal die dag alleen zijn. Gaat u er ook iets van zeggen in de kerkdienst? Het kan toch niet dat zijn naam niet genoemd wordt. Alsof we hem al verge ten zouden zijn". Al eens eerder heb ik hier geschreven over jongeren en verlies. Ver schillende mensen hebben toen gereageerd met per soonlijke brieven, die vaak erg indrukwekkend waren. Ook nu zijn ervaringen met jongeren en verlies welkom. In het afgelopen half jaar ben ik samen met Eddy Oude Wesselink, werkzaam voor het Katholiek Centrum voor Welzijnsbevordering in Over ijssel, samen geweest met een groep jongeren die een van hun ouders, een broer of zus, of zelfs beide ouders hadden verloren. Die ge sprekken hebben veel indruk op mij gemaakt. Ze hebben laten zien hoe een verlies diep ingrijpt in het leven van jongeren. Hoe jongeren zich verantwoordelijk voelen voor de achtergebleven ouders, vader of moeder. Jongeren, die zelf ook hun eigen weg verder naar de toekomst moeten gaan, kunnen zich bezwaard voelen om hun va der of moeder die steeds meer alleen komt. „Als mijn vader een nieuvye levensgezel zou vinden, zou ik dat een opluchting vinden", erkende een van hen. „Het is zo jam mer dat hij met een buur vrouw die ook weduwe is, nauwelijks samen durft uit te gaan vanwege het „gepraat" in de buurt". Jongeren vertel den dat ze opzettelijk in een weekend-avond thuis bleven. Weer anderen hoe het hun kwalijk werd genomen als ze op kamers gingen wonen. „Dat kun je je moeder toph niet aandoen". Een ingrijpend verlies heeft ook vaak invloed op schoolprestaties. Werk stukken komen niet klaar en resultaten kelderen. Het blijkt dat daarvoor niet bij alle lera ren begrip is. De gesprekken hebben ook meer laten zien van al die jongeren die als enig kind achterblijven als hun enige broer of zus overleed. Ik heb respect voor deze jongeren gekregen. Ik heb gemerkt hoe ze leven vanuit een ver sterkt verantwoordelijkheids gevoel en ook gezien hoe de „vreugde van de jeugd" met ernst werd omgeven. Ik vind het ook belangrijk om deze jongeren te ontmoeten, om dat ik er van kan leren. Eind vorig jaar publiceerde een krant een gesprek met twee jongeren. Dat heeft in meerdere gezinnen geleid, na jaren soms, tot een gesprek tussen „alle nabestaanden". De moeder, de vader en de kinderen. Na een verlies drei gen mensen zozeer in een ei gen wereld te komen, dat ze niet meer met elkaar spreken over de eigen gevoelens en belevingen. In het dekenaat Almelo zijn plannen om in het najaar een ontmoetingsgele genheid voor „jongeren en verlies" te scheppen. Wie zich aangesproken voelt, is ook welkom om te reageren. Het adres is Willemsgang 44, 7607 EB Almelo. KARDINAAL SIMONIS HEKELT OPVATTINGEN OVERHEID EN SAMENLEVING (Vervolg van de voorpagina) UTRECHT In zijn rede tot de besturen van katholieke basischolen (Bond KBO) analyseerde kardinaal Simonis het onderwijs in ons land als eenzijdig gericht op de gene die in staat zijn te voldoen aan de eisen van de arbeidswereld. Jongeren die dat niet kunnen, hebben geen kans op een vaste ar beidsplaats en missen dan ook de daaraan ver bonden maatschappelijke voorrechten. Bovendien hebben deze kin deren in het onderwijs niet voldoende zelfrespect, creati viteit en sociale mobiliteit ge leerd om zich buiten de be- roepenwereld te handhaven. Het onderwijs brengt de „uit vallers" al van kindsbeen af bij dat zij gedoemd zijn niet mee te kunnen, achterop te blijven en afhankelijk te zijn. Heel direkt uitte de kardi naal kritiek op een concreet beleidsvoornemen van de mi nister: „De invoering van eindtermen voor het basison derwijs zal dit alles slechts versterken". De kernwoorden voor de in richting van het huidig on derwijs zijn die van doelma tigheid, beroepsgerichtheid en economische rentabiliteit, vervolgde mgr. Simonis. Scholen worden beleidsmatig in sterke mate behandeld en gewaardeerd als een produc tieproces in het kader van een economisch-technologi- sche ontwikkeling. De over heid zet een financiële pre mie op „positieve bijdragen" aan die ontwikkeling. Waar de school als economische factor niet van belang wordt geacht, zijn inkrimping en bezuiniging het beleidsdoel. Economie en techniek zijn de centrale factoren van de sa menleving geworden en het onderwijs moet zich daar naar richten. Daardoor worden eenzijdig waarden als rationaliteit, meetbaarheid, nuttigheid en effectiviteit be nadrukt. Creativiteit, affecti viteit, viering van relaties, geduld en vertrouwen worden daardoor geminima liseerd. Het onderwijs, aldus nog steeds de kardinaal in diens kritische beschouwing over beleid, onderwijs en samenle ving, is gericht op „kunnen" en „presteren" en veel min der op „behoren" en op „het tot zijn recht laten komen". „Ook door het onderwijs gaat de koorts van het rendement, van de prestatie en er is niet de rust van het met elkaar de zin van het bestaan tot bloei te laten komen. Dat zijn zelfs onbegrijpelijke woorden ge worden, waarmee men niets kan doen en die dus tot onzin of op zijn best tot idealisti sche, maar onwerkelijke praat worden verklaard". De leerkrachten zijn niet in staat de zinvragen van het bestaan, de ethische en gods dienstige kwesties in de erva ringswereld van jongeren wortel te laten schieten en te laten vormen, zo analyseerde de kardinaal de toestand op de (katholieke) scholen. „Het enige antwoord wat we ge vonden hebben is dat je ze maar „hun eigen weg moet laten zoeken". Het gebied van de wortels van het be staan is het enige in het on derwijs dat we aan de kinde ren zelf overlaten; bij reke nen, taal of aardrijkskunde zouden we dat nooit wagen". Kardinaal Simonis wees er op hoe in de klas op z'n best „religie als aspect van de cul tuur" wordt gegeven, maar niet als overtuiging, van waaruit het goed, heilzaam is om te leven. „Godsdienst is niet meer een kompas, waar op je de koers van het leven afleest, maar een souvenier, dat in vele soorten verkrij- baar is en dat sommige men sen heel aardig staat". Uitvoerig ging de kardinaal in op wat de paus over het onderwijs zei tijdens diens bezoek aan ons land in 1985. Deze maakte duidelijk dat de katholieke scholen, net als alle andere, cultuurdoelein den en de humane vorming nastreven. Het verschil ligt onder meeer in de bezieling met „de evangelische geest van liefde en vrijheid". Ook bracht de kardinaal in herinnering hoe de bisschop pen in Nederland bijna twaalf jaar geleden heel con creet aangaven welke ken merken het katholieke on derwijs dient te hebben. Bij voorbeeld: ervoor te waken dat er op school geen zondek- bokken zijn en altijd maar weer gepeste kinderen (of onderwijsgevenden) zijn; of jalouzie, isolement en angst uit te bannen en respect voor eikaars geluk te bevorderen. De schoolbesturen hebben in het verwezenlijken van de katholieke school een belang rijke taak, meende kardinaal Simonis; bijvoorbeeld het scheppen van de voorwaar den voor het werken aan die katholieke school. Hij bena drukte ook het belang van de samenwerking tussen ouders en school; waarbij de bestu ren een uiting zijn van dienst aan de ouders. Het bestuur van een katho lieke school heeft ook tot taak ervoor te waken dat niet de overheid, bijvoorbeeld door door regelgeving, de on derwijsdoelstellingen gaat be palen. Een eigen pedagogisch concept behoort mede het feitelijk beleid op de school te bepalen, meende de aarts- bissdchop van Utrecht. De kardinaal ging kort in op de situatie rond het nieuwe reglement van zes bisschop pen voor het katholiek on derwijs. Bisschop Gijsen heeft een afwijkend stand punt wat betreft de uitvoe ring van zijn bisschoppelijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs. De zes bisschoppen hebben de Nederlands Katholieke Schoolraad (NKSR) aange wezen als instantie die het uitvoerend werk doet na mens de bisschoppen. Bis schop Gijsen heeft een eigen reglement gemaakt en heeft een eigen bureau dat het uit voerend werk doet. „Misschien had u verwacht", aldus kardinaal Simonis, „dat ik zou ingaan op de proble men rond het bestaan van twee reglementen. Zonder die problemen te willen ne geren, heb ik besloten voor deze bekoring niet te moeten bezwijken. Laten we in Gods naam allereerst zien naar wat bij alle bisschoppen voor ogen staat bij hun regelge ving. Dat is de grootste schat die wij hebben, onze kinde ren en jongeren, het beste te geven wat mogelijk is: goed katholiek onderwijs, goede katholieke scholen die be hulpzaam zijn in de vorming en ontplooiing tot waarachti ge humaniteit, tot een evan gelische wijze van mens zijn". BEMIDDELING REGERING EN BRUNSWIJK ZEIST „Ik ben een be hoedzaam mens", zegt ds. Kent, nadat hij opnieuw mi nutenlang heeft nagedacht over een eenvoudig concrete vraag. „Stelt U zich mijn po sitie eens voor. Het Comité van Christelijke Kerken (CCK) kan met ongeduld de zaak enkel verslechteren". Ds. Kent, vi<?e-voorzitter van het CCK, was deze week in Nederland. „Ik ben dan ook al even weg uit Suriname, vraagt U mij niet naar de laatste ontwikkelingen". De man, die samen met mgr. Zichem tracht te bemiddelen in het conflict tussen het Junglecommando van Ron nie Brunswijk en de Suri naamse regering, is er op ge spitst zijn vingers niet te branden aan de politieke si tuatie in Paramaribo en om geving. „Gespannen", noemt Kent die situatie. Ronnie Bruns wijk, die na het aan de macht komen van de burgerrege ring in januari te kennen gaf de gewapende strijd te willen staken, stelde de autoriteiten vorige week donderdag een ultimatum. Hij eiste dat de palmolie-plantage in het oostsurinaamse Patamacca voortaan door zijn manschap pen zou worden bewerkt. Ging de regering niet voor afgelopen maandag op deze eis in, dan zou hij de plantage „volledig" vernietigen. Brunswijk heeft inmiddels, na beraad met de Surinaamse mensenrechtenactivist Stan ley Rensch zijn ultimatum met twee weken verlengd. „Wij kunnen weer ademha len", stelt ds. Kent vast. Maar het Surinaamse leger is, op last van president Ransewak Shankar, nog altijd paraat. Het CCK ging in februari in op het verzoek van de Suri naamse regering te bemidde len in het conflict met Bruns wijk. Bijna vier maanden later lijkt de zaak eerder te verslechte ren dan uitzicht te bieden op een oplossing. Wat is er toch de oorzaak van, dat, beide partijen niet dichter tot el kaar lijken te komen? Kent zucht, en zwijgt op nieuw geruime tijd. „Ik denk", zegt hij, „dat het ver trouwen aan beide kanten nog ontbreekt. Waarom pre cies is voor mij ook niet dui- De Surinaamse kerken proberen te bemiddelen in een conflict waarbij letterlijk en figuurlijk veel kapot gaat. delijk. Er is in het recente verleden van Suriname na tuurlijk heel veel gebeurd. Het CCK gelooft in het pro ces van democratisering, dat met de burgerregering op gang is gekomen. Maar ik spreek dan ook uitdrukkelijk over een proces. Er is nog zo enorm veel werk te verzet ten". Kent heeft als vice-voorzitter van het CCK Brunswijk in middels twee maal in Oost- Suriname opgezocht. Om zijn „integriteit als bemiddelaar" niet te schaden wil Kent over deze bezoeken niets kwijt. Brunswijk zelf noemt hij „sympathiek overkomen". Onduidelijk Het Junglecommando is, zo meent Kent, ondanks zijn re cente dreigementen er niet op uit „paniek te zaaien" on der de Surinaamse bevol king. Wat de opstandelingen dan wel willen, lijkt ook de Surinaamse dominee ondui delijk. Ongeveer twee weken geleden is opnieuw een brief uitgegaan naar de rebellen op Stoelmanseiland. Een reactie daarop gaf Brunswijk nog niet, of het zou zijn ultima tum moeten zijn geweest. „Het CCK zal hoe dan ook moeten blijven proberen Brunswijk en de regering om de tafel te krijgen", zegt Kent. Dat dit tot nu toe vol strekt niet is gelukt, stemt hem niet direct mismoedig. Maar is het CCK, met alle oprechte goede bedoelingen, als bemiddelaar niet te zacht moedig? „Wij moeten niet gaan hol len", is het antwoord van ds. Kent, „en bovendien, er zijn toch wel degelijk ontwikke lingen geweest de afgelopen maanden". De vraag, welke dat dan precies zijn, krijgt opnieuw een aarzelend en zeer terughoudend antwoord. „Laten wij toch vooral nie mand het hoofd op hol bren gen", zo zegt Kent. Ziet de dominee het licht van een vreedzame oplossing glo ren? „Morgen kan een door braak tot stand komen", meent Kent, om daaraan meteen toe te voegen: „Het kan ook net zo goed nog drie maanden duren". Het opschorten door Bruns wijk van het ultimatum komt voor Kent als een opluchting. De kans op een vreedzame dialoog is nog niet verkeken. Op de houding van het leger wil hij niet ingaan. „Wij pra ten slechts met de regering. De regering heeft ons ge vraagd te bemiddelen. En dat at proberen wij" KEES BROER Echtpaar Goeree is „platzak" ZWOLLE Het ondergedo ken Zwolse evangelistenpaar Goeree is niet in staat in drie kranten een rectificatie te plaatsen. „Ze leven van een bij standsuitkering en kunnen geen lening bij de bank krij gen', aldus mr J.W.A. van Dommelen gisteren tijdens het kort geding dat hij had aange spannen om te bewerkstelligen dat de Goerees zich weer vrij uit kunnen bewegen, zonder de kans te lopen te worden gegij zeld. De Goerees werden enke le geleden veroordeeld tot rec tificatie na beledigende opmer kingen aan het adres van een Amsterdamse aidspatiënt. De uitspraak is op 10 juni. Pater Clementinus in Goes overleden DEN BOSCH In een ziekenhuis in Goes is gisteren de vroege re generaal-overste van de orde der Minderbroeders Capucijnen, J.F.M. Schutijser (pater Clementinus) overleden. Schutijser, die 79 jaar oud is geworden, was van 1951 tot 1957 provinciaal over ste van de orde, die in Nederland zo'n driehonderd leden telt. Van 1957 tot 1964 had hij in Rome zitting in het algemeen be stuur van de orde, waarbij wereldwijd twaalfduizend mensen zijn aangesloten. Daarna was hij tot 1970 generaal-overste. Hoge onderscheidingen Sovjet-geestelijken MOSKOU De regering van de Sovjetunie heeft gisteren hoge onderscheidingen toegekend aan vijftien leiders van de Russische Orthodoxe kerk die dit weekeinde haar 1000-jarig bestaan viert. In een verklaring, ondertekend door president Gromiko stond dat de Rod^ Vlag van de Arbeid was toegekend aan Patriarch Pimen, de Metropolieten Filaret en Galitski en aan twee aartsbis schoppen. Tien andere hoge geestelijken kregen de Orde van Vriendschap tussen Volkeren. In dissidente kringen wordt kri tiek geleverd op de gevestigde autoriteiten in de kerk, omdat die teveel aan de hand van de staat zouden lopen. beroepingen Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Boskoop O.C. Kerssen te Haamstede; te Nunspeet (toez.) J.P. Nap te Huizen; te Hierden (tweede pred.plaats) dr.J. Broekhuis te Voorthuizen. Aangenomen naar Oosterbierum en Wljnaldum H. En- gelsma te Zeerijp-Éenum enWes- temden. Aangenomen naar Ede J.H. van Daalen te Oud-Alblas. Gereformeerde Kerken Beroepen te Bierum drs. E. Idema, kand. aldaar die dit beroep heeft aangenomen; te Sint Jacobiparo- chie drs. A. Altena, kand. aldaar die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken vrijge- Beroepen te Groningen-Noord D.T. Vreugdenhil te Berkel en Rodenrijs. TV/ De waan van de dag HAJ HeT is een slechte gewoonte van de bewindslieden van on derwijs de Grondwet naar eigen (politiek) goeddunken te in terpreteren, zei onlangs prof. mr. dr. A. Postma, Eerste-Ks merlid voor het CDA. Als voorbeeld noemde hij de regelirij voor Doorstroming Onderwijs Personeel (DOP). Die (tijdelij ke) regeling maakt het oudere leerkrachten mogelijk te ki» zen tussen de normale vut en een alternatieve vutregeling niet op de gebruikelijke vut-leeftijd stoppen met werker, maar al voor halve dagen gaan werken vanaf de 55-jarifl leeftijd. De bedoeling is daardoor meer jongere leerkrachtej aan werk te helpen. Aan de benoeming van nieuwe leerkrachten in basis- ej middelbaar onderwijs heeft de minister vervolgens echtq stringente voorwaarden verbonden. Zo mogen de te benoe men leerkrachten een bepaalde leeftijd niet te boven gaarf En dat, vindt prof. Postma (en ook anderen zijn die menii toegedaan), is een inbreuk op de benoemingsvrijheid val schoolbesturen. Die vrijheid vloeit rechtstreeks voort uit grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Op zich genomen kunnen er best goede motieven 1 grondslag liggen aan maatregelen zoals de dop. Immers: ou dere leerkrachten zijn duur (een economisch motief) en e zijn veel leerkrachten zonder werk (verbetering van dl werkgelegenheid is een prioriteit van het kabinet). Maar d regels die er aan vastgeplakt worden, getuigen van nog ande re motieven, en die komen staatsrechtelijk gezien in aanmen king voor een dikke onvoldoende. Het is niet te verwachten dat aan deze praktijken spoedij een einde komt. Mevrouw Ginjaar-Maas, staatssecretai naast* minister Deetman, liet deze week merken dat politiek! motieven voor haar inderdaad zwaarder wegen dan het goe functioneren van de Grondwet. Dat gebeurde tijdens eel overleg met de onderwijsorganisaties over de bezuiniginge| in het speciaal onderwijs. Een van de manieren om te bezuinigen is ervoor te zorge dat er geen scholen voor speciaal onderwijs bij komen. D; kan alleen als de zogeheten Planprocedure buiten werkin wordt gesteld, de grondwettelijke regeling voor de stichtin van scholen (art. 23), gebaseerd op de vrijheid van onderwij: Terecht werd tijdens het overleg aan de staatssecretaris ge vraagd hoe zij denkt dat zo'n maatregel zich verhoudt tot d| vrijheid van onderwijs, dus tot de Grondwet. MEVROUW Ginjaar herinnerde eraan dat een wet die doo het parlement is aangenomen, geacht wordt niet tegen d Grondwet te zijn. Anders dan in andere landen, bijvoorbeel West-Duitsland, kent Nederland geen buiten-parlementai orgaan dat wetten toetst aan de Grondwet. De Eerste ei Tweede Kamer geven zelf antwoord op de vraag of een wë in strijd is met de Grondwet. En door het aannemen van eei| wet is het antwoord gegeven. HET is duidelijk dat deze manier van werken alleen voldoet wanneer de Kamers de Grondwet als uitgangspunt nemen voor hun beoordeling van een wet. Maar dat lijkt niet hel geval te zijn bij de staatssecretaris. Haar uitgangspunt is va( economische aard, namelijk bezuinigen. Of de Grondwet daarmee geweld wordt aangedaan wordt minder belangrijl geacht. Dit voorval onderstreept de zorgen van prof. Postma I Mocht het betreffende voorstel van wet de Eerste Kamer ha len, dan zal hij ongetwijfeld duidelijk zijn bezwaren kenbaa maken en tegen stemmen. Het is echter te hopen dat er voldoende leden in de Tweede Kamer zijn die inzien dat mer dit soort voorstellen de bijl wordt gezet in de wortels vai ]\J, onze democratie. Grondrechten of het nu gaat om de vrij heid van onderwijs, de vrijheid van drukpers of de vrijheid van vereniging zijn te belangrijk om te worden geschon' den terwille van de politieke waan van de dag, die bezuinig twe ging heet. Spi li- Enkele regen- of onweersbuien DE BILT (KNMI) - Vandaag wordt ons weer bepaald door een storing, die van het Wes ten uit over ons land koerst. Eerst is er hier en daar nog wat zon, maar al vrij snel drijven de eerste buien van zee het land binnen. De kans dat deze buien met onweer gepaard gaan, is groot. Het is vandaag aan de frisse kant. Het kwik blijft op de meeste plaatsen bij 15 graden steken. De wind is matig, rond kracht 4, en waait eerst uit het zuidwesten en draait in de loop van de dag naar het noordwesten. Aan de kust en op het IJsselmeer is de wind af en toe krachtig, wind kracht 6. Ook vannacht en morgenochtend kan er nog een enkele regen- of on weersbui vallen. Morgen is het vrij koud en valt er nog een enkele bui, daarna zon nig en stijging van tempera tuur tot ongeveer 20 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en maandag. Zuid-Skandinavië: perioden met zon, maar morgen ook nog buien. Middagtemperatuur on geveer 15 graden. Britse Eilan den: droog en zonnig. Middag- temperatuur oplopend van 16 tot 20 graden. Benelux: zonnig, morgen ook nog een bui. Mid dagtemperatuur ongeveer 16 graden. Duitsland: morgen buien, maandag droog en flin ke perioden met zon. Middag- temperatuur ongeveer 17 gra den. Frankrijk: zonnig, mid dagtemperatuur van 16 graden aan de kanaalkust tot 23 gra den aan de Rivièra. Alpenge bied: buien, maandag ook pe rioden met zon. Middagtempe ratuur 16 tot 20 graden. Portu gal en Spanje: zonnig, middag- temperatuur van 20 graden aan de noordkust tot 30 graden aan de Spaanse hoogvlakte en aan de zuidkust. Italië en Joe goslavische kust: half tot zwaar bewolkt en buien. Mid' de dagtemperatuur ongeveer 2| zeti graden. vh« luc Weerrapporten 3 juni 20 uur. Weer Max. Neer gis' N Las Palm Bayrut Tel-Aviv niti gep ben joer gen het I dru GRATIS ELKE WOENSDAG DE „D( I VOO bru voe bru BIJLAGE BH UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Geen krant ontvangen Bel tuss« 18.00 en 19.00 uur. zaterdags tusse 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezetf de avond nabezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2