Maria del Mar Bonet zet Leiden in vuur en vlam Energiek concert van Collegium Musicum Nederlanders in prijzen op Elisabeth-zangconcours JST EeidóeSomarit MAANDAG 30 MEI 1988 PAGINA 7 JiSbtaUen gewonden IM ohard-rockconcert roke heT H Sfwo e dagenpE Tientallen gebroken polsen en sleutel oor projioofdwonden en diverse kneuzingen kreeg de de weekfbij het dit weekeinde in Zwolle gehouden ening. wokfestival te verwerken. Tijdens dit heavy- »nheim iptival, waar zesduizend mensen aanwezig wa- vedkant$en de meeste gewonden door het zogenoemde Inmi waarhii mnsii>i on niihlialr vink zing, waarbij musici en publiek zich met een d zo'n in de kolkende massa voor het podium iik geno(- ^aar ook het tiJdens het dansen wild om Noord\#n slaande publiek zorgde voor heel wat lich- lem. Hetfwondingen- Tijdens de jaarlijkse Aardschok- ;im stafen groePen °P die van hard en opzwepend mevrouw1"1 specialiteit hebben gemaakt, zoals Mega- lillegom) Testament, waarbij dan ook de meeste ge- vielen. Jazz-musicus „Sy" Oliver overleden NEW YORK Meivin James „Sy" Oliver, één van de grootste componisten voor „big-band"-orkesten, is overleden. Oliver leed aan kanker. Oliver kreeg in de jaren dertig vermaardheid als componist en zan ger. Onder zijn leiding groeide het Jimmie Lunceford Orkest uit tot één van de grootste big-bands van het „swing"-tijdperk. Hij schreef onder meer de hits „Stomp it off", „Dream of You" en „For dancers only". In 1939 stapte hij over naar het Tommy Dorsey Orkest, waarvoor hij verschillende songs componeer de, waaronder „Easy does it" en „Opus One". In de periode 1974 tot 1984 was Oliver met zijn eigen ne gen-leden tellende orkest praktisch permanent te zien en te beluisteren in de New Yorkse nachtclub Rainbow Room. Ook op Jazz-festivals was Oliver een graag gehoorde gast. Opgeborgen werken weer te zien in Stedelijk AMSTERDAM De kostbare schilderijen die deze week uit de zalen 16 tot en met 23 op de begane grond van het Stedelijk Museum in Amsterdam werden gehaald, om ze met het oog op de veiligheid elders in het gebouw op te bergen, zullen weer voor het publiek te zien zijn. De werken worden nu in zalen op de eer ste verdieping gehangen, waar de veiligheid groter is. Het gaat hier om schilderijen uit de periode 1850-1920. Na de kunstroof achtte de museumdirectie de kwetsbare zalen op de be gane grond niet meer zo geschikt voor deze doeken. Dinsdag werd besloten ze elders in het museumgebouw op te bergen. Van de daders van de drie geroofde schilderijen is tot dusver nog geen enkel spoor, aldus heeft een woord voerder van de politie meegedeeld. Weer een Van Gogh onder de hamer LONDEN Bij het Britse veilinghuis Christie's komt eind juni weer een schilderij van Vincent van Gogh onder de hamer. Het gaat om het schilderij „Les Romans parisiens" met de ondertitel „Les Li- vres Jaunes", waarvan de waarde door Christie's op ruim tien mil joen gulden wordt geschat. Het doek, dat door een anonieme Zwitserse verzamelaar wordt aan geboden, is een van de weinige schilderijen die van Gogh in Parijs heeft vervaardigd. Het toont een stapel opengeslagen boeken van Goghs lievelingsauteurs - Zola, Flaubert en Guy de Maupassant - tegen een gele achtergrond. Het schilderij, dat voor het eerst ten toongesteld werd op de geruchtmakende „Salon des Indépendants" van 1888, was onlangs nog in het museum d'Orsay in Parijs te zien tijdens een overzichtstentoonstelling van het werk van de Neder landse schilder. Van Gogh schilderde „Les Romans parisiens" in 1887, kort voor hij zich in Arles vestigde. Een veilingmeestèr van Christie's zei te verwachten dat het schilde rij veel meer dan tien miljoen gulden zal opbrengen, gezien de be langstelling van Japanse verzamelaars. Zijn schilderij „De Irissen" bracht vorig jaar 102 miljoen gulden op, terwijl Van Goghs „Zonne bloemen" voor 77 miljoen gulden van de hand ging. JU loeiende Farantouri zingt n *|ver liefde en vrijheid Schouwburg: Maria Faran- n de derde Leidse chanson- met als gast Basilis Lekkas. Srd op 29 mei. leen levende legen- lan (bijna) niet zon- f enige toelichting, om beloofde en gaf Farantouri haar jek Engelse samen- tigen van haar lie- die zij aankondig- :ls moderne Griekse op muziek, kse cultuur van nu, t dan niet in de zin net een glaasje ouzo J een vooral toeris- I geïnspireerde sirta- Ijken. zestiger jaren reisde itouri met de dichter imponist die veel spe- oor haar schreef door >r kolonels geregeerde j genland. In 1967 wordt U Theodorakis, de stem de oppositie, gearres- oorhout,en vlucht zij naar Lon- aag rek^aarna zij van Moskou r en daaashington haar ode aan vo als afijheid blijft brengen, /oorhouhg jaar later is dat niet el wat fs- Haar zalmkleurige n The )fel (voor de pauze, tun optr»a in massief zwart) terdaga^rkte de gewijde geba- „John#'e zij maakte terwijl )f in livf romige en licht om- ste vervfte alt de schouwburg ital Fl<# met een hooglied van lé bandpde en de vrijheid. Een t popfe*PPig combo en haar van duiBasilis Lekkas stonden onvergeMMM—MMM-»!— ken. Nu haar daarbij terzijde. Die laatste is een aardige, verle gen jongeman aan het begin van zijn zangcarrière die on danks zijn zenuwen en zijn daardoor onverantwoord hoge ademhaling gisteren toch een mooi helder en zui ver geluid had. Jammer al leen dat de begeleiding zich daaraan niet voldoende aan paste; het talent dat de pia nist had voor houthakker manifesteerde zich hier hin derlijk. De Griekse traditie (waar vooral Farantouri's 'eigen' componisten Theodorakis en Manos Hadzjanakis verant woordelijk voor zijn) om ei gentijdse poëzie op muziek te zetten, is voor een Neder lander als ik om jaloers op te worden. Liederen op teksten van Aristophanes, Odysseus Elysis, Janis Rhytsos, Theo dorakis zelf en verwante buitenlandse geesten als Pa- blo Neruda, Nino Rota en Viktor Jara maakten door hun zeggingskracht grote in druk, zelfs op iemand die de taal van het lied niet mach tig was. Jammer genoeg trapte Fa rantouri af en toe toch in de door haarzelf aangekondigde valkuil van de restaurant- muziek. De overgang van twee adembenemende liede ren uit de ballade van Maut hausen naar het vlotte bou- zoukigepingel op het einde kan ik binnen één concert niet maken. Daarmee brak Maria Farantouri de ban die zij eerder zelf wist op te roe pen. DICK VAN TEYLINGEN Leidse Schouwburg: Maria del Mar Bonet met een pro gramma van Catalaanse en Griekse chansons in het ka der van de derde internatio nale chansonweek. Gehoord op 28 mei. Een doorslaand succes was de Nederlandse pre mière van de Mallorcaan- se chansonnière Maria del Mar Bonet op de vierde avond van de internatio nale chansonweek in Lei den, afgelopen zaterdaga vond in een op enkele plaatsen na uitverkochte schouwburg. De belang rijkste vertegenwoordig ster van het nieuwe Cata laanse lied het „nova cancó" is in Spanje al twee decennia een begrip, maar in ons land geniet deze artieste nog niet zo lang enige bekendheid. Het feit dat haar interna tionale doorbraak zo laat heeft plaatsgevonden, is niet aan haarzelf, maar hoofdzakelijk aan het pas sinds veertien jaar ver dwenen Franco-regime te wijten. .Tijdens dat bewind waren alle uitingen van Maria Farantouri Catalaanse cultuur, dus ook de taal, verboden. Dat Nederland zo lang versto ken is geweest van een derge lijk zeldzaam talent als Maria del Mar Bonet, is op zichzelf treurig, maar het concert dat zij zaterdag samen met een groep van vijf instrumentalis ten gaf, lijkt in een klap dit gemis voor althans een deel goed gemaakt te hebben. Dat r 'i deze zangeres geen moeite had om met haar persoonlijkheid de schouwburg onmiddellijk te vullen, hoeft niemand te ver bazen: een artieste die op di verse internationale toernee's telkens een publiek van vele duizenden weet te boeien, zal in een kleine zaal alleen maar beter tot haar recht komen. Het publiek was dan ook di rect in de ban van haar een voudige, maar veel allure uit stralende, optreden. Temidden van haar vijf musi ci, die op het podium een hal ve kring om haar heen vorm den, zong zij een groot aantal Catalaanse en enkele Griekse liederen, vaak in arrangemen ten van haarzelf. Behalve met een aantal op de volksmuziek geënte chansons, bracht ze het publiek regelmatig buiten zichzelf met haar muzikale vertolkingen van Catalaanse dichters uit deze en de vorige eeuw. Onnodig te zeggen dat de meeslepende uitvoering van deze veelal sterk gepassio neerde chansons een ruime weerklank vond bij de toe hoorders. Dit natuurlijk bij het grote aantal landgenoten dat zich in de menigte bleek te be vinden en voor wie de soliste ongetwijfeld al veel meer een begrip is, maar evenzeer bij de Leidenaren, die uiteraard toch net grootste deel van het pu bliek uitmaakten. De vinger te leggen op het ge heim van de onweerstaanbare aantrekkingskracht die Mari a's zang op haar gehoor uitoe fent, is iets waar maar weini gen zich aan zullen willen wa gen. Is het de verleidelijke zoetgevooisde ronde klank van haar stem, die ook voldoende pittig en kernachtig kan zijn? Zit het in haar perfekte tech niek zij schijnt geen registe- rovergangen te kennen en maar zelden adem te hoeven halen het heldere en tege lijk warme timbre, de spitse uitspraak? Het publiek sprak zich over deze vraag zaterdag avond in ieder geval niet uit want het applaudiseerde tel kens enthousiast, of Maria nu een zeer verstilde „cancó", zonder enige begeleiding ten gehore bracht, een Catalaans lied als het „Coloma blanca", of een Grieks lied over bij voorbeeld Alexander de Grote. De liederen werden begeleid door een of twee gitaren en soms, als dit Griekse lied, door opzwepende klanken van con ga's, verschillende soorten gi taren en andere mediterrane tokkelinstrumenten. In andere chansons werd deze bezetting afgewisseld of gecombineerd met een peinzende cello of een klagende vedel. De laatste twee instrumenten kwamen vooral van pas in een aantal weemoedige chansons, die be stonden uit een mengeling van Iberische en Oosterse klanken en motieven, zoals in het schit terende „El meu poeta". Een dergelijk concert kon natuur lijk niet eindigen voordat de ster van de avond herhaalde lijk teruggeroepen was door een dolenthousiast publiek dat pas na een derde, bijzonder stille, toegift schoorvoetend af scheid van Maria del Mar Bo net wilde nemen. Maar dat het een afscheid voor slechts korte tijd zal zijn, staat nu al vast. TOM STRENGERS lpen. SI - Cooder almen L te drij rlijk taal van 3ERT Th- ^ponerende schoonheid gang), Stave Douglas (saxo- :laco Jimenez (accordeon), £inson (piano), Jorge Galde- paagitaar), Jim Keltner Bobby King (zang), Terry eland. I eno, No ovationele applaus rja, 'oe^et einde van het bij- ep, WVee-en-een-half uur 'groep, (de concert van Ry eest, N<ir gaf gisteravond L™denhoe het publiek had voort. 3.?n van het vaak ïn- ;erhout.Bn gitaarspel van de (kaan. Het publiek I t Utrechtse Vreden- [jen geheel uitverkocht, lan ook intens geno- jan een hoogstaand 22 jaar van vakman- ladden' en terecht, itdekt d[ mensen?der, bijgestaan door een n de kn professioneel musice- is ook gegroep, had in de over- ïweg, vfde trap laten horen, hoe er echt gitaar tot leven kunt en en om hem vervolgens Ibliek te laten bespelen beste jongleur in een De Amerikaan bindt 1 daarbij niet aan een ^tsoort, maar put uit het ^Wieden vol gospel, rock j i folk, blues, texmex en ae Moge muzieksoorten. Hij °Pé>ebarbij zelfs een sappige ian te ü,p njet uit de weg Dat act opiL jet ajieen heel veel va ns, tel,p maar ais je het doet ty Cooder, voert het de f lar door een wereld waarin emotie en opwinding hand in hand gaan. Zijn vir tuoze slide-gitaarspel levert koude rillingen op en als hij door middel van de hoge en lage tonen op zijn gitaar, op muzikale wijze een ruzie tus sen man en vrouw uitvecht, maakt dat plaats voor bewon dering. Cooder maakt vooral emotionele muziek en verpakt deze in sensationele soli. Daar bij heeft vooral zijn bottle neck-spel een imponerende schoonheid. Gisteravond won zijn spel aan kracht door de indrukwek kende ondersteuning van zo wel saxofonist Steve Douglas, accordeonist Flaco Jimenez als pianist Jim Dickinson. Cooder schijnwerpers te bieden. Het drietal dwong respect af met hun doorwrochte, veelal ge passioneerde spel. Het zangtrio Bobby King, Terry Evans en Willie Greene jr. zorgde er op gepaste wijze voor dat het wat hese stemgeluid van Cooder werd ingebed in een memora bele klankzee, die soms wat weg had van een blazerssectie. Een enkele keer liet hij de zangpartijen zelfs over aan Bobby King, die dankbaar van deze gelegenheid gebruik maakte om te schitteren. De gitarist begeleidde zijn eigen spel door, licht door de knieën gezakt, met een van zijn voe ten ritmisch mee te bewegen. De show liet een wisselende combinatie van instrumenten horen, waarbij de in Los An geles geboren muzikant na vijftig minuten, een van zijn akoestische gitaren oppikte, een krukje kreeg aangereikt, en het publiek vervolgens trakteerde op een solo-set. Op het podium is Ry Cooder min der terughoudend en gesty- leerd dan op zijn platen. Die uitbundige manier van wer ken heeft een positieve uit werking op zijn materiaal en op het publiek, dan de ene keer als ademloze toehoorder en het volgende moment (in de meer swingende nummers) als meezingende en -klappen de menigte fungeerde. Als toetje had Cooder het senti mentele „Goodnight Irene" bewaard, dat een gedreven uitvoering kreeg. En dolgeluk kig walste het publiek de nacht in. HAflS PIËT Avonturen van kapitein rob Het zeilschip de Vrijheid öereen weet, wie iedereen is en de grootste vreugde en b tot uiting zijn gekomen wordt het tijd om zakelijk te zijn. jin Rob belegt de krijgsraad. In deze sombere gewelven jhog nooit zo'n stoutmoedig woord geklonken. Allen voelen *rt van blijdschap trillen als Rob besluit: „Die schurk moet 'Welijk van de kaart. Al veel te lang brengt hij het leven van jBn in gevaar". Daarna deelt hij zijn orders uit en gaat de 1 in zijn hol opzoeken. In de grote zaal zitten alleen Llnksky en zijn adjudant. Zij sn eden weer boze plannen, want als je een maal met zoiets begin komt er geen einde aan. De roverkapi tein kijkt alsof hij een geestverschijning ziet naderen. Erg ver vaarlijk ziet Rob er in zijn sportpakje niet uit, maar in iedere hand houdt hij een revolver. „Jij hier", steunt zijn vijand weer. „Ja, ik nog eens", grijnst Rob. „Geen gekheid herenl Handen omhooq Het spelletje is uit". Stadsgehoorzaal (Leiden): Concert door het Leidse studentenkoor- en orkest Collegium Musicum met werk van Edvard Grieg en Vaughan Williams onder leiding van Jos Ver munt en Renè Gulikers met mede werking van Paulien van der Werft (sopraan) en Hans Weijere (bariton). Gehoord op 29 mei. Het is een goede gedachte ge weest van de organisatoren van het aan Grieg en Vaughan Williams gewijde Voorjaars concert van Collegium Musi cum om met orkest én koor de uitvoering van fragmenten uit Griegs Peer Gynt-suite ter hand te nemen. Immers, de to neelmuziek die de Noorse componist in de jaren zeventig van de vorige eeuw op ver zoek van de schrijver Hendrik Ibsen bij diens drama schreef, behoort weliswaar tot het ijze ren repertoire, maar wordt meestal alleen in orkestversie uitgevoerd en is zelden in de oorspronkelijke vorm met koor namelijk te beluiste ren. Dat de uitvoerenden gis teren ook nog gekozen hadden voor de Noorse tekst en niet voor de Duitse vertaling was een extra verrassing. Onmiddellijk bij de eerste ma ten bleek dat er hard op dit stuk gestudeerd was en gedu rende de hele uitvoering van deze overbekende muziek ga ven koor én orkest blijk van een grote betrokkenheid bij het werk en een goede beheer sing van hun partijen. In de kalme interpretatie van diri gent Gulikers kwamen koor en orkest tot een uitvoering waarvan vrijwel alle onderde len op een heel behoorlijk peil stonden. Na de „Noorse dans" voor soloviool waarmee Ger- linde Banda de spits afbeet, zette het orkest „Ingrids brui- droof'in. Wel had hier de bas- sectie iets meer naar voren mogen treden, toch verloor dit deel weinig van ziin zeggings kracht. „Solvejgs lied" klonk zoals men het graag hoort: be heerst maar intens klagend. Bijna moeiteloos speelden flui tiste Meike Buma en hoboïste Sabine Kroeze vervolgens hun solopartijen in „Morgenstem ming". Ook in de uitbundige onderdelen zoals „In de hal van de bergkoning" en de „Stormnacht aan zee" kwa men de musici van CM goed uit de verf. In de twee onderdelen voor de strijkerssectie, „Aase's dood" en „Anitra's dans", verraste het orkest zijn talrijke gehoor in het eerste door een zeer evenwichtige, zuivere klank, terwijl het tweede met zijn las tige piccicato's een eind onder dat niveau bleef en teleurstel de door onzekerder samenspel en minder toonvast spel. De hierna door het kamerkoor van CM gezongen psalmen klonken helder en goed afge werkt. Onder de handen van dirigent Jos Vermunt misten deze muzikale aquarellen hun uitwerking op het publiek niet. Na de pauze voerden de leden van CM de cantate „Dona no bis pacem" van Ralph Vaug han Williams uit, eveneens ge leid door Jos Vermunt. De musici sloegen zich goed door de razend moeilijke orkestpar tijen met hun nadruk op het slagwerk en de kopersectie heen. Met veel energie aange pakt, leverde dit een indruk wekkende ondersteuning voor de aangrijpende teksten van het koor en de solisten. Het koor bracht het er meestal goed van af en had voldoende aandacht voor de vele disso nanten en zwaarmoedige chro matiek, maar schoot soms te kort in een niet altijd eenvor mige klankkleur en kwam ook in de mezzofortes niet overal boven het orkest uit. De ijle en heldere sopraan van Paulien van der Werff die in de Peer Gynt-suite al te horen was geweest, deed het uitste kend in deze muziek vol van bange voorgevoelens, waarin haar telkens terugkerende „dona nobis pacem" een prachtig effect op het geheel had. Hans Weijers, die zich eveneens voor de pauze al had onderscheiden met zijn solo partij in Griegs psalmen, gaf met zijn buigzame en goed verstaanbare bariton de profe tische woorden aan het eind van de cantate de vereiste diepgang. TOM STRENGERS BRUSSEL/DEN HAAG De Koningin Eliza- bethwedstrijd van het lied in Brussel is zondag ge wonnen door de Poolse sopraan Aga Winska. Zij won ook de internationale prijs van het oratorium. Als tweede eindigde Jea- nette Thompson uit de Verenigde Staten, even eens een sopraan. De der de prijs ging naar de Ne derlandse bas/bariton Huub Claessens, die te vens ging strijken met de internationale prijs van het lied. Onder de verdere prijswin naars was de Nederlandse mezzo-sopraan Yvonne Schif- felers, die vijfde werd. In to taal dongen negen vrouwelijke en drie mannelijke zangers naar de prijzen. De internatio nale jury, met onder andere de beroemde zangeres Elisabeth Schwarzkopf, stond onder voorzitterschap van de Belg Eugène Traey die de uitslag in de nacht van zondag op maan dag voor de televisie bekend maakte. Het was dit jaar voor het eerst dat een concours van het lied werd uitgeschreven, dat plaatsvond in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en rechtstreeks door de Belgische televisie werd uitgezonden. Er bestaat al een Koningin Eliza- bethwedstrijd voor piano en viool, dat in 1937 werd inge steld door de toenmalige Belgi sche vorstin als de Internatio nale wedstrijd Eugène Ysaye. Na een onderbreking tijdens de oorlog werd het prestigieu ze concours in 1951 opnieuw ingesteld, onder de huidige naam. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Three men and a baby (al); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Moonstruck (al); 18.30. 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Someone to watch over me (12); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EURO- CINEMA IV: Amsterdamned (12); 18.45. 21.30. Junglebook (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): The ser pent and the rainbow (12); 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. Three men and a baby (al); No way out (al); Moonstruck (al); Broad cast news (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Luchtmacht acade mie (al); 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414 Hot girls (16); 14.30. 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Dirty Dancing (12); ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Fatal attraction (12); 21.15. Hot bubblegum op vrijersvoeten (16); 19.00. Troetelbeertjes in Wonderland (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: Nadine (al); wo. 19.00. Empire of the Sun (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Amsterdam ned (12); wo. 15.45. Fatal At traction (16); 20.30. Hersen schimmen (16); 20.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjes: wo. 14.00. Repel steeltje; wo. 14.15. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): I've heard the mermaids singing (al); wo. 20.0Q. KINDERVOORSTELLING Sinbad en het oog v.d. tijger; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Three man and a baby; ma. di. 20.00. wo. 14.00. 20.00. Last Emperor; 20.00. Jungle book; wo. 14.00. Empire of the sun; 20.00. wo. 14.00, 20.00. DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Rent-a-cop (12); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Moonstruck (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Wall street (al); 14.00, 18.45, 21.30. BA BYLON 1 (Winkelcentrum Baby lon, tel. 471656): Ironweed (16); 14.00, 20.15 BABYLON 2: Fa tal attraction (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Planes, trains A automobiles (al); 14.00, 19.00, 21.30. e CINEAC 1 (Bui tenhof 20, tel. 630637): Three prayer for the dying (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Prin ce of darkness (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. e METRO- POLE 2: Dancers (al); 14.00. 18,45, 21.30. METROPOLE 3: The last emperor (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 4: Cry freedom (al); 14.00. 20.30. METROPOLE 5: Someone to watch over me (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The serpent and the rainbow (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: The running man (12); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 3: No way out (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4; Death wish 4 (16); 13.45, 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Ketting- straat 12b, tel. 656402): Baby boom (al); 19.15, 21.45. wo. 14.15. STUDIO 2: Amster damned (12); 19.00, 21.30. wo. 14.00. STUDIO 3: Oci ciornie (16); 19.00, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle book; wo. 14.00. STUDIO 3: E.T. wo. 14.30. WVC geeft 3,7 miljoen voor restauratie Gooiland HILVERSUM Minister Brinkman, heeft de ge meente Hilversum een be drag van 3,7 miljoen gul den toegezegd als bijdrage voor de restauratie van het Gooiland-complex. Het geld wordt gebruikt voor het opknappen van het voormalige hotelge deelte. De totale opknap- kosten bedragen tien mil joen. Hilversum zelf in vesteert onder meer de opbrengst van Mondriaans „Compositie met twee lij nen" (2,5 miljoen) in de restauratie. Het complex werd in '75 door Hilversum aangekocht. Het wordt een cultureel centrum en bovendien worden de re gionale muziekschool en de volksuniversiteit er gevestigd. Het Gooiland-complex is niet het enige gebouw dat de ge meente wil opknappen. Ook het raadhuis wordt in fasen, aangepakt. Totale kosten: 33 miljoen gulden. Voor de eerste fase heeft de minister al 2,45 miljoen toegezegd. Aanvullen de subsidie op termijn behoort nog tot de mogelijkheden, al dus de gemeente. Het qua architectuur unieke ziekenhuis Zonnestraal staat ook al op het lijstje. In 1995 wordt de ziekenhuisfunctie be ëindigd. Hilversum wil het ge bouw graag behouden en werkt nog aan een restauratie- en bestemmingsplan. Ook in dit geval zal het opknappen vele miljoen kosten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 7