Hendrik Kraemer: „padvinder" die kerken de zendingsweg wees Vi -GEESTELITK LEVEN/OPINIE kerk wereld Kardinaal Simonis kapittelt Acht Mei Beweging CcidócSoUAO/W >weer V £ckbc(3otrumt ZATERDAG 28 MEI 1988 PiJNE!" door Mannin van der Berg Vereren Wie op de kamer van een jon gere komt, ziet aan de muur vaak de afbeelding van een popster: Madonna of Michael Jackson of wie dan ook. Wan neer zo'n popster optreedt in een voetbalstadion, trekken duizenden als op bedevaart om hun idool te horen, te zien en toe te juichen. Het komt tot vormen van aanbidding. Sou venirs worden gretig verkocht. In de jaren zestig waren er veel jongeren die een poster van Martin Luther King of van Ken nedy op hun muur hadden han gen. In deze personen zagen zij (wij) de belofte voor een nieuwe toekomst. Deze personen wer den niet alleen geëerd, maar ze waren ook inspirerend. Ze zet ten aan tot navolging. Navol ging is trouwens een ingewik keld woord, omdat het wordt verwisseld met „nadoen, na- apen". Soms moet je in je leven begin nen met nadoen. „Doet u mij maar na", zegt een leraar soms. Dit nadoen is een leerfa se. Een tijdje later zegt dezelf de leraar: „Nu moet je het zelf doen". En weer een tijd later kom je tot een eigen stijl en kun je er meer van jezelf In leg gen. Onlangs zag ik twee oude re mannen, dezelfde oude kerk van Delden schilderen, maar de schilderijen waren verschillend, leder van hen legde zijn eigen accenten. Hoewel we leven in een tijd van „no-nonsense" en „kies exact" denk ik dat we al leen onszelf worden, de unieke mens die we mogen zijn, als we leren creatief te worden en dur ven na te denken over zin. Geen samenleving en geen toe komst is gebaat met naapers, want zij hebben geen eigen ziel, zij missen een eigen ge zicht en een eigen verantwoor delijkheid. Tegelijk kunnen we in een samenleving niet zonder mensen voor wie we uitlopen, die ons in vuur en vlam zetten, wiens portet we op onze kamer hangen, van wie we vol zijn. Als het goed is ontstaat er een wis selwerking. Mensen als ds. Allan Boesak en Beyers-Naudé, kunnen ons inspireren om ons in te zetten voor anti-discriminatie hier of door ons systeem veroorzaakt. Hun inspiratie vertalen we dan In onze situatie. Naapers, be wonderaars lopen altijd het ge vaar dat ze met de mond open blijven staan kijken. Mensen die zich laten inspireren oefe nen zich in zelf de mond te ge bruiken. Hoewel er altijd mach ten en krachten zijn die liever onmondige bewonderaars heb ben, blinde volgelingen, is de menselijke toekomst meer ge baat met mondige en zelf-den- kende mensen. Hetzelfde zou ik willen zeggen als het gaat om kerk-zijn en de weg van het christelijk geloof. Tot deze gedachten kom ik op het einde van de meimaand, die in katholieke kring ook ge vierd wordt als Mariamaand. Een aantal keren ben ik weer gestoten op de uitdrukking „Maria-verering". Ik merkte dat ik niet goed uit de weg kon met dit begrip. De „Maria-vere ring" loopt het risico om haar teveel tot een verhevene te ma ken. Ik merkte dat ik pas wat verder kwam toen ik de relatie tussen eren en inspireren be gon te ontdekken. Misschien is de beste eer ook juist dat je je laat inspireren. Nu is alleen nog de vraag: door wat laat ik me inspireren. Je kunt spreken over haar ge hoorzaamheid, haar overgave, haar beschikbaarheid en on derdanigheid. Maar die begrippen zeggen me weinig. Deze waarden krijgen pas hun ware betekenis in het licht van het Magnificat, haar bevrijdingslied, haar geloof dat machtigen en trotsen van hun troon zullen worden verstoten en geringen zullen worden op getild. Er is nog heel wat crea tiviteit, mondigheid en luisteren naar lijdende en onderdukte mensen voor nodig om ons dit eigen te maken en uit te groei en tot mensen die daar hier en nu gestalte aan geven. Er is meer nodig dan verering. Restauratie Joodse begraafplaats in Polen AMSTERDAM De actie voor de restau ratie van de joodse begraafplaats Pyskowi- ce in Polen heeft ruim 43.000 gulden opge bracht. De restauratie omvat onder meer het egaliseren van het circa 50 bij 150 me ter grote terrein en de plaatsing van een gedenkteken. De grafstenen worden opge richt en gereinigd en er wordt gras inge zaaid. De Stichting Restauratie Joodse Be graafplaats Pyskowice werd twee jaar gele den in het leven geroepen. Het is de enige Joodse begraafplaats in Polen waar slacht offers van diverse concentratiekampen be graven liggen. Het gaat daarbij om min stens vier Nederlanders. De begraafplaats nabij Katowice in de buurt van Ausch witz bleek geschonden en verwaarloosd. De restauratie vindt geheel vanuit Neder land plaats. Het ingezamelde geld is voor een groot deel afkomstig van particulieren. Joodse autoriteiten in Polen en de Neder landse ambassade in dat land hebben toe gezegd na de restauratie een oogje in het zeil te houden. Want wat baat het een mens de hele wereld te winnen en aan zijn ziel schade te lijden? Marcus 8 36 SYMPOSIUM BU HERDENKING HONDERDSTE GEBOORTEDAG „Padvinder voor het evangelie". Zo noemde hij zichzelf weieens: Hen drik Kraemer (1888- 1965). Anderen spreken liever over hem als zen dingsstrateeg, oecumeni sche pionier, kerkhervor mer of profeet. Die laatste titel gaf dr. H. Berkhof mee aan de „leek" Kraemer, die voor protestants Nederland in de jaren 1930-1960 meer betekenis heeft gehad dan welke theoloog ook. Het zijn wel constaterin gen achteraf, want Kra mer werd te weinig ge hoord in eigen land, meent Berkhof. Interna tionaal was hij een zeer gewaarde en gerespec teerde autoriteit. Ook wat dat betreft voldoet hij aan de eigenschappen van een profeet- Volgende week wordt in Oegstgeest een internationale conferentie gehouden; op 17 mei jongstleden was het hon derd jaar geleden dat Krae mer werd geboren. Hij was een Amsterdams jongetje, dat in de Jordaan in aanraking kwam met de idealistische ideeën van bijvoorbeeld Do- mela Nieuwenhuis. Zijn ou ders stierven al vroeg en op twaalfjarige leeftijd werd hij bewoner van het Hervormd Weeshuis in Amsterdam. Op een ouderwets degelijke ma nier werden hem de beginse len van het christendom inge prent, maar Hendrik Krae mer leerde er ook de levende God kennen: Op zeventienja rige leeftijd wordt hij student van de toenmalige zendings school van het Nederlands Zendelings Genootschap in Rotterdam. Na afloop van die studie laat het Nederlands Bij belgenootschap hem in Lei den Indonesische taal en let terkunde te studeren. De be doeling was dat Hendrik Kraemer vertaler zou worden in Nederlands Indië. Dat is inderdaad gebeurd en in die Indische jaren werden de contouren zichtbaar van een man over wie later zulke grote dingen worden gezegd. Kraemer had een visionaire blik. Hij zag hoe het koloniale bewind het niet lang meer kon maken: vanuit een diepe christelijke overtuiging besef te hij dat het ene volk het an dere niet kan knechten, de zelfexpressie niet mag tegen houden. In Indië leerde het Dr. Hendrik Kraemer. vormalige Jordaan-jongetje de godsdienstige, etnische en cul turele verscheidenheid ken nen. Diverse van deze ele menten komen later uitge kristalliseerd terug in een van zijn zeer vele publicaties: arti kelen, lezingen en boeken. In 1936 krijgt Kaemer op dracht om een voorbereiden de studie te maken voor de derde wereldzendingsconfe- rentie, die van Tambaran in India (1938). Op het interna tionale zendingsforum heeft hij dan al lang naam gemaakt. Bijvoorbeeld in 1928, op de zendingsconferentie in Jeru zalem. Daar leverde hij we zenlijke bijdragen aan de dis cussie over de verhouding tussen de wereldgodsdiensten. Tegenover de vraag of niet- christelijke religies een bijdra ge aan het christendom zou den kunnen leveren, vroeg Kramer of die bijdragen wer kelijk iets kunnen betekenen voor iemand die gelooft dat het verhaal van de opgestane Heer niet zomaar een verhaal is naast andere verhalen en die gelooft dat de boodschap van die Heer de weg is, de waarheid en het leven. In 1937 keert Kraemer terug naar Nederland. Hij wordt be noemd als hoogleraar in de godsdienstgeschiedenis in Lei den en blijft dat gedurende tien jaar. Een belangrijke on derbreking is is die in de tweede wereldoorlog. Tijdens de conferentie in Tambaran was duidelijk ge worden hoe christenen de nazi-cultuur van Hitier dien den te beoordelen: als heiden dom. Kraemer heeft een be langrijke bijdrage geleverd aan dit oordeel. Nu, vijftig jaar later, lijkt die veroorde ling van de Hitler-cultuur een vanzelfsprekendheid, maar de geschiedenis, juist ook van de kerken in Duitsland of in ons land laat zien hoe moeilijk het was tijd en ideologie tot op het bot te analyseren. Dat Kraemer zijn universitai re taken neerlegde, is begrij pelijk voor de man die door- zég wat er gebeurde. Hij werd gijzelaar in het kamp in St. Michielsgestel. En ook Krae mer is een van die velen uit de elite-club van geestelijke leiders die in het kamp zijn gegroeid naar een nieuw lei derschap in het herrijzend Nederland. Samen met onder andere Banning en Grave- meyer, de secretaris van de hervormde synode heeft hij plannen gesmeed voor een vernieuwing eigenlijk een hervorming van de Neder landse Hervormde Kerk. Het kon immers niet meer zo zijn als voor de oorlog. De kerk moest present zijn in de sa menleving, want daarin ligt haar wezen: het apostolaat. De kerk is er niet voor zichzelf, maar vanwege de wereld. Daarom moet de kerk naar buiten gericht zijn en moeten alles wat die houding belem mert worden weggehaald. Vanuit die gedachten werd de FOTO: HERVORMDE ZENDING in hervormde kring zo ver trouwde term „gemeenteop bouw" geboren. Het getuige zijn van Christus in de sa menleving was de verieuwen- de opdracht van het drieman schap Banning, Gravemeyer en Kraemer. Net als de Her vormde Kerk vernieuwd moest worden in zichzelf, moesten alle kerken van Eu ropa dat. Kraemer zag de ont kerstening van het continent in alle scherpte op zich afko men. Actueel Het boek dat Kraemer voor bereidde voor de conferentie in 1938 is wellicht zijn meest bekende werk geworden: De christelijke boodschap in een niet-christelijke wereld. Daar in ging het onder meer om de dialoog tussen de wereldgods diensten; een onderwerp dat nog steeds op de agenda van de wereldkerk staat. Natuurlijk, er wordt nu met andere woorden gesproken: Meer dan in 1938 kennen wij nu ménsen achter de namen van wereldgodsdiensten. Kraemer is ons trouwens voorgegaan in de benadering van ménsen als het gaat om het gesprek tussen de gods diensten. Dat betekent bij Kraemer niet: het in- en uit wisselen van delen van die verscheidene godsdiensten. Het christelijk geloof is een uniek geloof en daarvan moet iedere christen getuigen; dichtbij en veraf. Een andere actualiteit uit het indrukwekkende scala me ningen, visies en „profetieën" van Kraemer is diens visie op de secularisatie, de verweldlij- king. Dit thema is het gesprek van de dag in de kerk in ons land. Kraemer zegt: Als de kerk er is ter wille van de wereld, dan zal die kerk die wereld moeten leren kennen om haar te dienen. Kraemer diepste motief daarvoor is „de liefde tot God en dus de liefde voor de wereld". Hij schrijft in het voorwoord bij „De Roeping der Kerk" (1945) dat de bijbel allereerst zegt: „bekeert u en „geeft mij uw hart". Dat is de grondhouding waarmee Krae mer in de wereld staat in zijn apostolaire roeping. Een derde actualiteit is die van de lekebeweging. Niet al leen in de Rooms-Katholieke Kerk Acht Mei Beweging, Mariënburgvereniging), maar ook in de reformatorische kerken klinkt hier en daar de stem die pleit voor de leek te genover een hiërarchisch functionerende ambtelijke kerk. De leek Kraemer sprak over het „vergeten ambt De gewone gelovige heeft als ge weldig ambt het vertegen woordiger zijn van de kerk in de wereld. En, aldus tenslotte Kraemer, waren het niet vaak leken die zorgden voor bijsturingen in het beleid van de „ambtelijke kerk?" De conferentie volgende week wordt gehouden op een historische plek, het Hendrik Kraemer Instituut (HKI) in Oegstgeest. Het HKI is het hervormd-gereformeerd op leidingscentrum voor mensen die in de zending gaan wer ken. In 1971 ontstond het als samenvoeging van de afzon derlijke instituten van de Ne derlandse Hervormde Kerk en van de Gereformeerde Kerken. De hervormd-gere- formeerde zending in ons land is nauwelijks denkbaar zonder de figuur van Krae mer; dat de oecumenische zendingsschool zijn naam kreeg, is dan ook terecht. De conferentie ter gelegen heid van de honderdste ge boortedag van Kraemer staat in het teken van de ontmoe ting. Mensen uit de Derde Wereld hebben er evenveel stem als mensen uit de eerste en tweede wereld. En zo hoort het ook in de nagedach tenis van een man die de christen uit het westen zijn te rechte plaats gaf op het toneel van de wereld en daarmee ruimte schiep voor anderen. LÜTSEN KOOISTRA Paus wijdt Nederlands lid Opus Dei tot priester AMSTERDAM De Neder- lander Christian van der Ploeg wordt zondag door de paus priester gewijd. Met Van der Ploeg worden nog 27 andere leden van de conservatieve priesterórde Opus Dei in de Sint Pieter gewijd. Zij zijn af komstig uit onder meer De 29- jarige Van der Ploeg studeerde van 1978 tot 1983 rechten aan de Universiteit van Amster dam. Van 1982 tot 1984 was hij directeur van het Opus Dei studentenhuis Leidenhoven in de hoofdstad. In 1984 vertrok hij naar Rome voor een studie filosofie. Opus Dei telt op het moment 1308 priesters en meer dan 74.000 lekengelovigen. De orde viert in oktober zijn 60-ja- rig bestaan. VOOR GEBRUIK NIET-GOEDGEKEURD TAFELGEBED UTRECHT Kardinaal Si monis heeft de Acht Mei Be weging laten weten „met spijt geconstateerd te heb ben" dat tijdens de manifes tatie op 7 mei „opnieuw op ernstige wijze is ingegaan te gen de binnen de Rooms- Katholieke Kerk overgele verde ordening en geest van de liturgie". Volgens de kardinaal is daar mee niet alleen afgeweken van „duidelijke richtlijnen van het Tweede Vaticaans Concilie", maar is tevens de „eenheid en eensgezindheid in geloof en geloven" ge schaad. De bisschoppen zijn van plan de gebeurtenis „met de ande re ernstige bezwaren die er tegen de Beweging bestaan" ter sprake te brengen tijdens hun derde gesprek op 16 juni met de Beweging. De manifestatie op zaterdag 7 mei in Utrecht werd afgeslo ten met het door Rome afge keurde tafelgebed „Gij die weet" van Huub Oosterhuis. Het gebruik van datzelfde gebed in 1986 in Den Bosch was voor de bisschoppen aan leiding de voorganger, abt Ton Baeten, te ontslaan als lid van de bisschoppelijke beleid sadviescommissie. Het bestuur van de Acht Mei Beweging besloot het gebed dit jaar weer te gebruiken omdat het zo'n belangrijk „herkennings- teken"is voor katholieken en omdat de goedgekeurde gebe den niet van een zelfde „taal gevoeligheid als 'Gij die weet' getuigen. Een belangrijk deel van de achterban van de be weging, waaronder de partici panten Pax Christi en de Ma riënburgvereniging, toonde zich weinig gelukkig met de beslissing. Het bestuur hero verwoog zijn besluit, maar hield er zij het niet una niem aan vast. In de Acht Mei Beweging zijn een kleine honderd kritiscn- katholieke organisaties en groeperingen verenigd. Italiaanse bisschoppen waarschuwen tegen antisemitisme ROME De Italiaanse rk bisschoppen hebben de gelo vigen in hun land voor een nieuwe golf van antisemitis me gewaarschuwd. De rooms- katholieken in Italië worden opgeroepen elke steun aan het antisemitisme, hoe indirect ook, te vermijden. De verklaring is een ant woord op de kritiek van jood se zijde op de „eenzijdige be richtgeving" van enkele ka tholieke tijdschriften over het Palestijnse vraagstuk. Twee weken geleden stelde de op perrabbijn van Rome, Elio Toaff, het Vaticaan en de ka tholieke pers medeverant woordelijk voor een nieuwe golf van antisemitisme in Ita lië. EGV W H)k in het ior Euro Afval naar Derde WereltLS™ >ntrol. D hnisch g T-k 'geit in I UE Derde Wereld is de laatste weken op een nieuwioven de in het nieuws: als vuilnisvat voor chemisch afval ipaar de Europa. Via grote transporten overzee dreigen «van.zes tonnen uiterst giftig spul te worde Guinee-Bissau, Benin en Kongo. yoor de HET is ongetwijfeld mogelijk een op het eerste gf gisch verhaal af te steken over de redelijkheid var? inpn plaatsing van het Europese afval naar Afrika. Bijv^i. dat de landen van West-Europa te dicht bevolkt zij__ een verantwoorde manier de giftige stoffen op te cli verbranden. Allerlei Afrikaanse landen zijn bijna „1» mensen betreft, dus is het verstandig om daar ons alA T toe te brengen voor opslag of verbranding. Wie een beetje verder doordenkt, bedenkt echtej dingen. Bijvoorbeeld de deining en verontwaardigd ontstaan in Alphen aan den Rijn en omgeving van' de grondvervuiling. Maar Lekkerkerk, Alphen en al dere Nederlandse gifschandalen zijn slechts onbe<i incidenten in vergelijking met wat er dreigt te gety Guinee-Bissau, in Benin of in Kongo. Niet alleen in |XEL heden afval, maar ook in bedreigende werking. wc straatarm land als Guinee-Bissau, met ruim tachtig?1" een analfabetisme, is niet in staat op adequate wijze me{enSorc valprobleem om te gaan. ometei ometei Zo worden de gifbelten in Afrika levensgrote bedr^j.^ 8 voor mens en milieu. Voorzieningen die in de Ned^em0Q omstandigheden normaal zouden zijn, kunnen alle£ toe^ uiterst hoge kosten in Afrikaanse landen worden seerd. Het is nog maar de vraag of Europa dan no£.^e geïnteresseerd is in dumping in Afrika. iorweg ïg doo< Jl/EN andere benadering is ten minste zo wrang. Kr' blij Westen heeft dank zij een succesvol economisch bi wereldhandel in handen. Grondstoffen uit de DerdeL ^an worden tegen lage prijs ingekocht, in het Westen vet,rdat di met een grote winst weer doorverkocht, ook naar deft", m< Wereld. Mede daardoor is Europa rijk en Afrika groltenscha arm. Het cynische is nu dat Afrika door datzelfde1" van 1 wordt „verleid" om althans nog iets te verdienen, aan het afval van de rijken. (ag wor ji uiter: Het chemisch afval is een reëel probleem dat om ojrt.' gen vraagt. Wat er nu dreigt te gebeuren is echter g^afscl lossing, maar een verergering van het probleem. N^arschiji maar ginds. Echter, de morele verantwoordelijkhebr vissi niet bij de landsgrenzen, maar reist mee met de vattldhuis. welk land dan ook. Ben Z,U' inten ■p. ildhuis. DE Nederlandse politiek heeft zich uitgesproken n het i kwestie. Minister Nijpels wil met een noodwet berei?ntïes Nederlands afval alleen op „verantwoorde wijze" naP ze 1 ka gaat. Maar er zijn andere maatregelen nodig. M^^u van het CDA, dat weet heeft van de opdracht de sc! te bewaren en te beheren, mag een duidelijke stelli- worden verwacht. Guinee-Bissau, Benin en Kongo mers ook deel van de schepping. Minder buien DE BILT (KNMI) De on weersstoring boven Duitsland, Nederland en de Noordzee, die ons talrijke buien heeft ge bracht, trekt maar heel lang zaam weg. Ook vandaag valt er van tijd tot tijd een bui, en de kans op onweer is vooral nog aanwezig in het o8sten en noordoosten van het land. In het westen kan af en toe de zon doorkomen. De middagtemperatuur blijft, als gisteren, bij een graad steken. Er staat een mati ge noordwestenwind, van nacht kan opnieuw hier en daar mist ontstaan. Morgen wordt de buiigheid een stuk minder. De zon kan wat meer schijnen, maar wat tempera tuur betreft verandert er maar weinig. (V ren in het noordwesten ron den. In het binnenland e zuidoosten oplopend tot oni v v graden. ïrlemei DHOVI Italië en de Joegoslavische je in de selend bewolkt en vooral mtjet op enkele regen- of onweersl, dagtemperaturen van 22 t<r f den. istaand Weerrapporten 27 mei 20 uur ^wart Weer Ma. verde temvDat li morgen Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door KNMI, geldig maandag: Zuid-Scandinavie en Denemarken: half tot zwaar bewolkt en enkele bui- i. Middagtemperaturen van 18 gra in aan de Noorse kust tot rond 20 graden elders. Britse Eilanden: half tot zwaar be wolkt en enkele buien. Middagtem peraturen ongeveer 15 graden. Benelux: Morgen af en toe zon, maandag overwegend veel bewol king. Enkele buien. Middagtempera turen rond 17 graden. Duitsland: Af en toe zon en enkele buien. Middagtemperaturen rond 19 graden. Frankrijk: In het zuiden en zuidoos- perioden met zon en op de mees plaatsen droog. Elders half tot jar bewolkt en enkele buien. Mid dagtemperaturen van rond 18 graden het midden en noorden tot onge- ;r 25 graden aan de Middellandse Zee. Alpenlanden: Vooral morgen enkele buien, maandag ook af en toe zon. Middagtemperaturen in de dalen rond 20 graden. i droog. Middagtemperatu- BIILAGE BIJ UW KRANT M INFORMATIE OVER FILMS,M THEATER. RECREATIE, EX PC EN EEN COMPLETE AG- PvdA en Drees Éen recente beschouwing van uw parlementair redacteur Ri& in 't Hout naar aanleiding van het overlijden van dr. W. Drees noopt mij tot een reac tie. Het is uiteraard niet mogelijk me te verweren tegen de niet op feiten gebaseerde suggesties op basis van anonieme bron nen. Wel kan en wil ik met klem beweringen van uw re dacteur tegenspreken over wat ik volgens hen: gedacht en gedaan heb na de bekend making van het overlijden van de heer Drees. Volgens de heer In 't Hout zouden mijn partijgenoten en ik „in com- Elete verwarring" ziin ge- racht door dat bericht. Als bewijs voor zijn analyse voert hij aan dat „CDA-prejpier Lubbers al voor de tv-camwa's stond, terwijl PvdA-fractielei der Wim Kok nog koortsachtig aan het bedenken was wat hij zou zeggen". Voor een ieder die dat wilde, was echter op de bewuste dag waarneembaar dat ik namens de PvdA-fractie in de Tweede Kamer zowel mondeling als schriftelijk praktisch onmiddellijk op het nieuws reageerde. Omdat In 't Hout dat gegeven blijkbaar van belang vindt, voeg ik er nog aan toe: dat was niet lang na, maar ruimschoots vóór de heer Lubbers. Als uw redac teur op deze en andere punten even de moeite had genomen de gebruikelijke journalistieke regels van hoor en wederhoor toe te passen, dan was hem een onjuiste publicatie be spaard gebleven en mij een onterechte verdachtmaking. W. Kok, voorzitter PvdA-fractie Tweede Kamer. Smeets „Kamperland. Vraag me niet waar het ligt", kakelde Mart Smeets woensdagavond. Het moest waarschijnlijk zoiets als een verontschuldiging ziin. Het was nou eenmaal zo dat het Nederlands voetbalelftal „zich er recreëerde", zoals Eddy Poelman, Smeets collega ter plaatse, het uitdrukte, en Ruud Gullit moest worden ge vraagd naar de kansen van PSV in de Europa-Cupfirjile. Maar anders hadden ze van Studio Sport natuurlijk nooit een cameraploeg naar zo'n uit hoek gestuurd. Kamperland, meneer Smeets, is een dorpje in Zeeland. Het ligt, om pre cies te zijn, op Noord-Beveland aan een uitloper van het voor malige Veerse Gat. Dat had de heer Smeets gewoon even in de atlas moeten opzoeken. Want de aankondiging: „We schakelen nu over naar Kam perland in Zeeland" is gewoon iets eleganter tegenover de in woners van dit Zeeuwse dorp. A.M. Dullaart, DEN HAAG. Hotels Kortgeleden hebben Rotary- leden uit Venray in enkele Nederlandse plaatsen asperges geveild. De opbrengst was be stemd voor het Tesselhüus op Texel, een vakantieoord voor rolstoelgebruikers. Een sympa thieke actie. Hoewel? Eigenlijk zou het Tesselhuus niet nodig moeten zijn en er zelfs niet mogen zijn. Want enkel en al leen door zijn bestaan vormt het Tesselhuus een excuus voor eigenaren van andere ho tels om niet aan de bitternood- zakelijke verbouwing te begin nen die hun gastenverblijven toegankelijk moet maken voor rolstoelers. Sacharov-congres In het verslag van het onlangs gehouden Sacharov-congres, wordt de Groningse hoogle raar Bruno Naarden geciteerd. Prof. Naarden is sinds het ver trek van Prof. Bezemer in 1987 echter niet in Groningen, maar in Amsterdam verwin den aan het Oost-Europa Insti tuut. Voorts wordt de Utrecht se wetenschapper Goudoever te veel eer toegeschreven door hem hoogleraar te noemen. Voor zover mij bekend is er in Utrecht, sinds het emeritaat van Prof. Dittrich, geen hoog leraar Oosteuropese geschiede nis meer, als gevolg vanj zuinigingen. Overigeiu Goudoever in zijn led val van Malenkov in l£ plaatst hebben. Maar kov verloor zijn invta 1955, toen hij moest i als voorzitter van de n raad. Wel bleef hij nog f het Presidium (het huidil litburo), maar na eniger nele verschuivingen w<9 de loop van 1955 Chro( en Boelganin onbetwf eerste en tweede man. Eri ten Houten, DEN HAAG. -\W.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2