£en Haagse Tent voor lie Dikke en de Dunne Nederland niet in finale Eurovisie voor jonge musici TRADITIONELE BECKETT IN HAAGSE MANEGE Jina Simone stelt publiek niet teleur Di SaidMQowumt ONDAG LAUREL HARDY-DAG IN FILMHUIS bioscopen Celstraf geëist tegen manager Jan Akkerman vrv 2sj4nsT ZATERDAG 28 MEI 1988 PAGINA 19 ncieel vaarde facilit toonstelling over A.M. de Jong iet Letterkundig Museum HAAG A.M. de Jong. de schrijver van populaire i als „Merijntje Gijzen" en „De wereldreis van Bulle- Boonestaak", was antimilitarist. „Frans van Wezels lichte jaren" uit 1928 getuigt ervan. Later toonde de yer zich voorstander van een actieve defensiepolitiek: een korte preventieve oorlog kon Hitler in zijn ex- drift stoppen. Deze ontwikkeling in het denken van sg wordt tot 29 augustus getoond op de tentoonstelling de Jong en het antimilitarisme: De ontwikkeling van ndstormman" in het Nederlands Letterkundig Mu- n Den Haag. Daarmee wordt de honderdste geboorte- m De Jong herdacht. De Jong, wiens boeken in de ijaren 1940 - 1945 waren vérboden, werd als represail- tregel op 16 oktober 1943 door Nederlandse SS-ers in urportaal van zijn eigen huis neergeschoten. Parallel tentoonstelling in Den Haag is tot 1 september in het it hanl de Jongmuseum in Nieuw-Vossemeer een nieuwe chtsexpositie over De Jong te zien. AO Bej 3UINE jescl S.B.C.I ;S1 Brinkman: niet meer zendtijd HILVERSUM Minister Brinkman van wvc heeft het verzoek van de omroep voor zendtijduitbreiding met een half uur per 1 oktober van dit jaar voorlopig afgewezen. In een brief aan het NOS-bestuur zegt de be windsman de prijs van 48,5 miljoen gulden aan de hoge kant te vinden. Hij is bovendien van mening dat de omroeporganisaties na de forse zendtijduitbreiding door de komst van Nederland 3, zich beter op de kwaliteitsver betering van de bestaande programma's zou den kunnen richten dan op uitbreiding van de kwantiteit. De uitbreiding van een half uur vormde de eerste stap in het fasenplan van de omroep om tot invoering van mid dagtelevisie te komen. Met de extra zendtijd, waarvoor de omroep het volledige uurbedrag wilde hebben, zouden de aanvangstijden op Nederland 1 en 2 van 15.30 uur kunnen worden vervroegd naar 15.00 uur. NCRV wint beroep tegen TROS-sport HILVERSUM De TROS mag ook van het Commissari aat voor de Media (het controle-orgaan van de omroep) de NCRV niet beconcurreren met een integraal sportpro gramma op Radio 1. De NCRV heeft de plannen van de TROS voor een dergelijk programma van het begin af aan bestreden om het eigen, nu al twintig iaar bestaande pro gramma Zaterdag Sport op Radio 3 te beschermen. De NCRV werd na langdurig gehakketak door het NOS- bestuur in het gelijk gesteld. De TROS die tegen dit be stuursbesluit in beroep ging bij het commissariaat, heeft, zo bleek gisteren, nul op het rekest gekregen en dient zich aan het besluit te houden. De NCRV kondigde naar aanleiding van de uitspraak aan dat het programma „Zaterdagsport" dat wordt uitgezonden van 16.00 tot 18.00 uur, ook in het nieuwe seizoen per 1 augustus zal worden voortgezet. De TROS toonde zich bijzonder teleurgesteld over de uit spraak en gaat zich nu beraden op de nieuwe situatie, aldus een woordvoerster. Extra kosten Stopera beperkt tot 126 miljoen AMSTERDAM De extra kosten voor de bouw van het Stadhuis/Muziekthea ter (Stopera) aan het Am sterdamse Waterlooplein zullen de 126 miljoen gul den niet overschrijden. Dat betekent dat de totale bouwkosten voor dit com plex in elk geval de 432 miljoen gulden niet te bo ven zullen gaan. Aanvan kelijk was voor de bouw van het complex 306 mil joen gulden begroot. Vol gende week verschijnt het rapport van de onderzoeks commissie over de uit de hand gelopen kosten. N HAAG In 1963 ieg schrijver en docent aterwetenschappen »n McCabe aan de door bewonderde Stan irel of het goed was hij een fanclub voor en wijlen Oliver rdy oprichtte. „Sons of desert" zou die club •ten gaan heten, naar broederschap die de tke en de Dunne in gelijknamige film dertig jaar daarvóór irodieerd hadden. het was goed, zei de toen Ojiiddels 73 jaar oude Stan, net hersteld was van een oerte. Maar zijn ogen twin- den verdacht toen hij die belangrijke kanttekening Biste bij McCabe's plan: de anisatie moest, zei Stan, al een „halfgare waardig- (half assed dignity) krij- Èn van die beperking Den Haag zondag 29 mei nog eens de vruchten plukken. Dan stelt de onlangs opgerichte Haagse tak van het Laurel Hardy Genootschap zijn eerste daad: tussen half een 's middags en zes uur 's avonds worden er in de drie zalen van het Filmhuis aan de Denneweg uitsluitend en al leen maar Laurel Hardy- films gedraaid. Even niks geen intellectuele en kunst zinnige hoogstandjes. Gewoon de korte films (twee-acters met en zonder geluid) en de hoofdfilms van het beroemde duo. Want zo staat het in de statuten van de Amerikaanse moeder-tent. En dus dóet de Je kan de oprichters van de Haagse Laurel Hardy fan club (de ordinaire vertaling van wat Sons of the Desert ei genlijk is) de halfgare waar digheid die Stan Laurel wilde van het gezicht lezen. Ik zit met twee van hen tegenover me, Laurens Kruis, operateur bij het Asta-theater en Arend Rooseboom, gemeente-ambte naar in Den Haag. Ze hebben alle officiële papieren klaar, ze hebben van hun organisa tie een echte Stichting ge maakt, ze staan ingeschreven bij de Kamer van Koophan del, ze hebben de Statuten van Sons of the Desert in de handen, maar erg serieus wil len ze niet worden. „Kijk" wijst Laurens Kruis monke lend, „hier staat hoe de jaar vergadering van Sons of the Desert er dient uit te zien: a Drankjes b Zakelijke besprekingen en drankjes c Diner (met drankjes) d Na-tafelrede en drankjes, e Drankjes, f Koffie en drankjes, g Vertoning van Laurel Hardy-film. h Après film kritiek en drankjes. i Apres-après-film kritiek en drankjes. Stan Laurel heeft zelf nog een aanvulling van die agenda ge suggereerd: „Alle leden worden verzocht de kamelen te parkeren en een taxi te hu ren; daarna terug te keren voor een afzakkertje: One for the desert." ïnstant Meeuws, Laurens Kruis en Arend Rooseboom met het affiche van hun nieuwe Laurel rdy Fanclub Me And My Pal Tent. FOTO: CEES VERKERK Het moge duidelijk zijn dat er van zo'n fanclub weinig se rieus werk te verwachten is. Dat wordt alleen maar lachen. Geen kinderfilms En dat werd volgens het drie tal (graficus Constant Meeuws is er niet bij) te weinig ge daan. Zeker om het onver woestbare duo Stan en Ollie. Arend Rooseboom: „Je ziet geen Laurel Hardy-film meer in de bioscoop. Ómdat de tv ze 's middags uitgezon den heeft is iedereen gaan denken dat het kinderfilms zijn. Schei toch uit, luister eens naar de dialogen van hun films". Over die absurde dialogen zijn door kenners in binnen- en buitenland al vele pagina's vol geschreven. Ze ziin nauwelijks vertaalbaar. Ollie had de meeste vaste tek sten. Zoals „Here's another fine mess you've gotten me into" (Dat is mooi de zoveelste ellende die je me berokkent) als Stan weer eens z'n best ge daan had. Of als verlegen start in een ontmoeting met een dame: „A lot of weather we've been having lately" (We hebben weer een hoop weer gehad de laatste tijd). En hoffelijk bleef hij, ook al hief hij een open kannetje melk naar het oor in plaats van de telefoon, dan klonk het nog statig: „Pardon me for a mo ment, my ear is full of milk." (Wilt u me 'n even excuseren, m'n oor zit vol met melk). Liefhebbers kennen ze uit het hoofd, kunnen complete dia logen van het duo naspelen onder hun onverwoestbare motto: Twee zielen, géén ge dachte. Gierigheid Terug naar Arend Roose boom: „Wij vinden dat die Laurel Hardy-films ge draaid moeten worden waar ze thuis horen. In de bioscoop. Op een groot doek. Vandaar dat we ook onmiddellijk vol doen aan de eerste vereiste uit de statuten van de Me and My Pal-tent. Op z'n minst één maal per jaar een Laurel Hardy-filmdag organiseren". Rooseboom kwam in contact met Laurens Kruis, toen deze een winkeltje in 8 mm-films en Movie Memorabilia be heerde. Hij zag een aantal do zen met Laurel Hardy- films in de étalage staan, stormde naar binnen, maar vond daar een verontwaar digde Kruis die er niet aan dècht om ze van de hand te doen. Die a-commerciele gie righeid kon Rooseboom wel waarderen. Dat wees op een Ware Fan. Het winkeltje be staat dan ook niet meer. Het werd de basis voor de Tent. Laurens Kruis heeft inmid dels al een respectabel aantal Laurel Hardy-films in z'n bezit. Van heinde en ver weg gehaald. „Maar niet zoveel als André van Duin" laat hij wat beschaamd weten, „die heeft er 72". De heren zullen een maal per jaar een blad uitge ven dat - ook al naar een film van het duo - „Brats" gaat he ten, plus een nieuwsbrief. A propos, Amsterdam kende al de Perfect Day-tent, en het blad „Blotto". Het weten schappelijk gehalte van de ar tikelen in het blad wordt dui delijk voor wie Artikel X uit de statuten van de oer-Sons of the Desert leest. Over het voorlezen van wetenschappe lijke verhandelingen. „Leden die een tijdslimiet van 8 en 1/2 minuut overschrijden zul len hun drankjes beperkt zien tot veertien". Een straffe maatregel die op vele politie ke bijeenkomsten gehanteerd zou dienen te worden. Ook vrouwen? Drie Haagse heren aan het hoofd van een fanclub van twee Amerikaanse heren (al was Stanley Jefferson, alias Stan Laurel van huis uit een Brit). Waar blijven de dames, vraagt de door het feminisme gehersenspoelde journalist zich af? Is de veelgehoorde klacht echt waar dat alleen mannen om Laurel Hardy lachen? „Nee" weet Arend Rooseboom zich te herinne ren. „Ik heb eens een Laurel Hardy-film in een bijna lege zaal gezien. En dat werkt zoals bekend niet aansteke lijk. Maar twee meisjes heb ben daar zó zitten lachen dat iedereen wel móest mee doen". Vooralsnog mogen we vrezen dat die uitspraak tot de categorie Sterke Verhalen uit de Haagse Tent behoort. Het wachten is op zondag a.s. Hoeveel dames zullen het tientje (leden van de Stichting betalen een rijksdaalder min der) willen offeren voor een fanclub die zich baseert op een film waarin Stan en Ollie zich nota bene met een smoes van hun echtgenotes bevrij den? Afwachten. De heren Rooseboom, Kruis en Meeuws zullen de dag - succes of niet - sowieso met een glas in de hand besluiten. Want dat zeg gen de Statuten ook: iedere bijeenkomst dient afgesloten te worden met een aantal vas te heildronken. Te weten: „Op Stan, op Babe (bijnaam voor Oliver Hardy), op Fin (bijnaam voor de om zijn langzaam gloeiend kwaad- worden - „slow burn" - be roemde Jimmy Finlayson). En op Mae Busch en Charlie Hall - die eeuwig en altijd po pulair zullen zijn". A propos. Ik ben lid gewor den. BERT JANSMA Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Three men and a baby (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30 zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA II: Moonstruck (al); 18.30. 21.00 za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EU ROCINEMA III: Someone to watch over me (12); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA IV: Amsterdam- ned (12); 18.45. 21.30. zo. ook 16.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): The serpent and the rainbow (12); 19.00. 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20 00. zo. ook 14.30. Three men and a baby (al); No way out (al); Moonstruck (at); Broadcast news (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Lucht macht academie (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414 Hot girls (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Dirty Dancing (12); za. ma. 19.00, 21.15. zo. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Fatal attraction (12); 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. Hot bubblegum op vrijersvoeten (16); 19.00. Troetel- beertjes in Wonderland (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: Na- dine (al); do. t/m zo. 14.45. wo. 19.00. Empire of the Sun (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Amsterdamned (12); do. t/m zo. 19 00. vr. za. zo. wo. 15.45. Fatal Attraction (16); do. t/ m zo. 21.30. ma. t/m wo. 20.30. Hersenschimmen (16); do. t/m zo. 19.30, 21.30. ma. t/m wo. 20.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; za. zo. wo. 14.00. Repelsteeltje; za. zo. wo. 14.15. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Dirty Dancing (al); vr. za. zo. 20.00. I've heard the mermaids singing (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Sinbad en het oog v.d. tijger; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Three man and a baby; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Last Emperor; do. t/ m wo. 20 00. Jungle book; za. zo. wo. 14 00 Empire of the sun; 20.00. za. zo. wo. 14.00, 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Rent-a-cop (12); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. ASTA 2: Moon struck (al); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. ASTA 3: Wall street (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): Iron- weed (16); 14.00. 20.15 BABY LON 2: Fatal attraction (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Pla nes, trains 8 automobiles (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Three men and a baby (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: A prayer fcr the dying (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Prince of darkness (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO- LE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Dancers (al); 14.00, 18,45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: The last empe ror (al); 14.00. 20.30. METROPO LE 4: Cry freedom (al); 14.00. 20.30. METROPOLE 5: Someo ne to watch over me (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The serpent and the rainbow (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 2: The running man (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.* ODEON 3: No way out (12); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 4: Death wish 4 (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402); Baby boom (al); 19.15, 21.45. zo. wo. 14.15. STUDIO 2: Amster damned (12); 19.00, 21.30. zo. wo. 14.00. STUDIO 3: Oci ciornie (16); 19.00. 21.30. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Three men and a baby (16); za. 00.15. CINEAC 2: A prayer for the dying (16); za. 00.15. CINEAC 3: 9Vj Weeks (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3: E.T. zo. wo. 14.30. AMSTERDAM Nederland zal dinsdag niet vertegen woordigd zijn op de finale van de vierde Eurovisie wedstrijd voor jonge musici. De jury onder leiding van de orkest- en operadirigent Roberto Benzi selecteerde gisteren uit de 16 Europese kandidaten zes finalisten: ze komen uit Duitsland, Oostenrijk, Finland, Italië, En geland en Noorwegen. De wedstrijd wordt sinds 1982 om de twee jaar gehouden en staat onder auspiciën van de Europese Omroep Unie (EBU). Na Engeland, Zwitserland en de Bondsrepubliek, is het dit jaar - ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Amsterdams Concertgebouw - de beurt van de NOS om de wedstrijd te orga niseren. De deelnemers mogen niet ouder zijn dan 19 jaar. De finale in het Amsterdamse Concertgebouw in aanwezigheid van Koningin Beatrix en prins Claus, zal door de NOS rechtstreeks worden uitgezonden. De wedstrijd wordt begeleid door het Ra dio Filharmonisch Orkest onder leiding van Sergiu Comissiona. De 18-jarige pianist Wibi Soerjadi uit Berkel-Rodenrijs die op 4 april tijdens het nationale concours als Nederlandse kandidaat werd afgevaardigd heeft het tijdens de twee voorrondes op don derdag en vrijdag niet gehaald, evenmin als de jongste kandi daat aan de wedstrijd, de 11-jarige pianiste Eliane Reyes uit Bel gië. De uitverkoren finalisten zijn de 19-jarige cellist Nikolai Schnei der uit de Bondsrepubliek, de 14-jarige violist Julian Rachlin uit Oostenrijk, de 18-jarige violist Jan Söderblom uit Finland, de 17- jarige violist Domenico Nordio uit Italië, de 15-jarige hoornist David Pyatt uit Engeland en de 18-jarige pianist Leiv Ove Andsnes uit Noorwegen. Fraude voor nieuwe LP ZUTPHEN Een gevan- genisstraf van zeven maanden, waarvan vier maanden voorwaardelijk, is gistermiddag geëist te gen de manager van gita rist Jan Akkerman; Zutp- henaar D.J. P.(34). Officier van justitie mr. J.C. Buttinger achtte bewezen dat P., die als hoofdboekhouder werkzaam was bij Verisport in Apeldoorn, zich in totaal vier ton van zijn baas heeft toegeëi gend. Dat bedrag gebruikte P. overigens niet voor zichzelf, maar werd volledig in een nieuw platenproject van Jan Akkerman gestopt. De pop-gi tarist was zelf niet op de hoog te van de fraude. De officier van justitie liet di rect al weten geen bezwaar te hebben tegen een eventuele dienstverlening. Voor P. zou dat betekenen dat hij zijn suc cesvolle werk voor Akkerman zou kunnen afronden. Als het nieuwe platenproject van de gitarist goed loopt verwacht P. een groot deel van het bedrag van vier ton te kunnen terug betalen aan zijn (inmiddels) ex-werkgever. Volgens P. is dat ook altijd de bedoeling ge weest. De Zutphense recht bank doet over twee weken uitspraak. iroep Dan Haag: „Eindspel" •musl Beckett. Regie: Arde •n. Decor: Bo Rienks. Licht/ •ietvn: Jeck Camps. Met Jan 'lek, Aad Schreuder, Wim van •uvel en Rick Nicolet. 's-Gra- igsche Manego, Bibliotheek- 2, vrijdag 27 mei, herhalingen °P maandagen) tot en met 9 volledig uitgespeelde en uldig geregisseerde Bec- n de regie van Arda Brok- Eindspel", is een tour de force te noemen. Klein bezwaar tegen deze voorstelling is slechts de behoorlijk traditione le opvatting. Je kunt er het boek op na slaan: het staat er allemaal in. In „Eindspel" ziet het publiek een half ronde ka mer, waarvan de wanden be staan uit aaneengetimmerde deuren. Twee ramen op onge veer tweeënhalve meter hoog doorbreken de muur, de vloer is bedekt met het turfmolm waar de paarden van de mane ge op lopen. Tot zover de varia tie op de regie-aanwijzingen van Beckett. In het midden van de ruimte zit Hamm, een oude blinde man, op een stoel op wieltjes. Hij is invalide en wordt be diend door Clov, die slecht bij verstand is. Hamm kan niet staan en als we Clov mogen ge loven kan die niet zitten. Dit stel voor de bokkewagen is niet alleen, Hamms ouders worden in dezelfde kamer bewaard in grote vuilnisbakken. Zij rusten op een bodem van zand. Zij hebben met Hamm gemeen dat zij niet kunnen lopen. Een on geluk met een tandem in de Ardennen heeft beiden van de benen beroofd. Zoals dat gaat bij Beckett wordt er veel ge praat, zonder dat een duidelijke tip van de sluier wordt opge licht. Zijn deze mensen de enige overlevenden na een gruwelij ke ramp of hebben zij zich moedwillig geïsoleerd na een grote desillusie in het bestaan? Als je de tekst van Hamm kunt geloven, is het dat laatste. Van Clov wordt de toeschouwer weinig wijzer, hij twijfelt zelf aan zijn verstandelijke vermo gens. Een bootshaak, een speel goedhond, een bus met verdel gingsmiddel, een verrekijker en een klok spelen verder nog een rol in dit gesloten universum, van waaruit Clov met behulp van een ladder af en toe naar de aarde en naar de zee kijkt. Dit „Eindspel" is er een, waar van reeds aan het begin de uit komst voorspeld kan worden. Het loopt af, na degelijk acteer werk en een lange lap tekst. Jan van Dijck is een overtui gende, natuurlijke Hamm. die echt kwijlt en achter een kleine zonnebril somber kan kijken. Aad Schreuder heeft voor zijn Clov-rol een debielig loopje ontwikkeld, dat hij heel conse quent volhoudt. De beide ou ders Nagg en Nell worden ter dege neergezet door Wim van den Heuvel en Rick Nicolet, die wij kennen van de Haagse Co- medie. Arda Brokman bewijst met „Eindspel" dat zij met ac teurs van Vrij Theater en van een professioneel gezelschap een hechte voorstelling aaneen kan smeden. De volgende keer mag zo'n Beckett van mij wat avontuurlijker worden geregis seerd, dat zou het allemaal net wat prikkelender zijn PET PETER SNEL ikantiei 3.75 n< l i' Schouwburg: Leldse Chan- •k met Nina Simono en haar taataande uit Al Chatman (gi- Leopold Fleming (drums) en met h< White (basgitaar, contrabas), ïCrd. W orprogramma van Marjol Flo- «leid door Marti)n Breebaard Of uitciGehoord op 27 mei. Flore had ïdankbare taak om de ip te warmen voor het len van zangeres, compo- ïn pianiste Nina Simone. bezit een stem die vele lijkheden heeft, dat kon isteravond gemakkelijk ellen. Vooral met Duit en Frans repertoire, ze ider meer een mooie ver- g van 'La vie en rosé', ze uitstekend uit de voe- iVat zij bracht was echter erg wisselend van kwali- Zij kickt erop haar pu- uit te dagen, te shocke ren, soms slaagt zij daarin, maar van tijd tot tijd is het ook ongelooflijk platvloers, dat was met name zo in het Neder landse gedeelte, vol met aller lei flauwiteiten. Daarna aangekondigd als Doc tor Nina Simone, ae titel die zij in Amerika ontving als blijk van waardering, schuifel de het onvervalste prototype van een enfant terrible het po dium op. Schijnbaar gelaten nam zij het welkomstapplaus in ontvangst. Het ging erom spannen, gezien eerdere erva ringen met haar optredens in ons land de afgelopen weken. Uit haar houding en gelaat suitdrukking viel niets af te lezen. Als zij er zin in had, zou het het groots worden, maar als het haar dag niet was, dan kon het uitlopen op een grote deceptie. Simone nam plaats achter de piano en begon met een rustig nummer, 'In my prime', over een jeugdliefde die verspilde tijd was, gevolgd door het stil, zacht wiegende, maar daardoor niet minder spannende 'Do I move you'. Toen was het ijs gebroken. Zij richtte zich tot het publiek en gaf direct met de haar inspire rend begeleidende band een gedreven gebrachte vertolking van een van haar toppers 'Mis sissippi Goddam', waaruit im pliciet, maar onmiskenbaar, de van haar bekende sociale be wogenheid sprak. Gestreeld door de aanmoedi gingen betrok zij het publiek meer en meer bij haar eigen performance en eiste, en kreeg dat ook voor elkaar, dat er mee gedaan werd, zowel in het monotone maar barstensvol ingehouden emotie 'Celine' over een meisje dat de harten van vele mannen op hol brengt als in 'Colour is a beautiful thing', waarin van de zaal ook nog verlangd werd het achtereenvolgens in de Franse en zelfs de Duitse ver sie mee te zingen. Na 'When you're young, gifted and black', gezien als het nationale volklied van de zwarte bevol kingsgroep in de Verenigde Staten, volgde het onvergete lijke 'My baby just cares for me', dat door haar zware, maar nooit zozeer zwoele stem, tesamen met haar aanvurende, strakke pianospel uitgroeide tot een van de hoogtepunten. Tot slot gaf Nina Simone tot enthousiasme van de zaal ook nog zonder morren een toegift. Nina Simone had er gisteravond in de Leidse Schouwburg zin in. FOTO: SP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 19