iecoii Nieuwe technieken in Haags Filmhuis UW TROUWDAG VOOR EEUWIG FILMEN MET DE COMPUTER Bijzonder filmportret van componist Matthijs Vermeulen Voor rijksdaalder naar de bios fessr* feaot A,exand" Maak uw bruiloft tot de meest onvergetelijke dag van u w leven .Image Sound 1988" van 29 mei tot en met 4 juni in Haags Filmhuis Film heet de grenzen van het mogelijke te kunnen doorbre ken. Filmmakers kunnen met ogenschijnlijkgemak een overstapje naar andere werke lijkheden maken. Werelden van „outer space", van het bo vennatuurlijke, van de droom. En die visueel zo aanvaard baar en beleefbaar presenteren dat je er in kan geloven. De Film, al een heel bestaan lang zwevend tussen kermisattrac tie en kunst, heeft die moge lijkheden altijd met graagte benut. Vanaf de eerste, per on geluk ontstane aanzet tot een soort stop-motiontechniek van George Méliès in de beginda gen van de cinema via het groen-rode voorzetbrilletje van de driedimensionale film, de geurkaart van de Smell-o- rama-film tot en met de com binaties van stop-motion (de éénbeeld camera) met „live ac tion", de miniatuursets, de „rear projection", de geschil derde werelden van de „mat tes", de digitaal gecreëerde beelden door de computers van later. George Lucas' Industrial Light and Magic is er binnen Holly wood een voortrekker in. In zijn komende film „Willow" - in Cannes buiten competitie vertoond - schept hij er weer een middeleeuws ratjetoe mee van „Star wars"-allure. Maar is er door dat alles ooit iets we zenlijks veranderd in film? Het is de vraag of het kan - eenzelfde vraag is: zijn mensen ooit wezenlijk veranderd? - maar werkelijke pogingen om af te wijken van het klassieke filmverhaal van a tot z, ten slotte ontleend aan de verbale vertelkunst, zijn zeldzaam. En dat terwijl er bijna dagelijks hele nieuwe werelden van puur visuele technieken ont staan. Met materiaal dat niet altijd ontleend is aan onze da gelijkse werkelijkheid. Kan film van die voortsnellende techniek profiteren? En hoe? Die vraag en andere vragen worden gesteld in „Image Sound 1988", het derde festival van die naam in het Haags Filmhuis. Van 29 mei tot en met 4 juni wordt daar een historische en hedendaagse catalogus openge slagen van wat er allemaal mogelijk is met audio-visuele middelen. Een festival dat zich niet makkelijk laat vatten in een paar woorden en een paar lijnen. Mare Thelose, een van de inrichters ervan, stelt: „We proberen te laten zien wat voorhanden is aan ideeën en technologie, waarvan we vin den dat audiovisuele produk- ties en speelfilm er te weinig gebruik van maken. We doen dat ook aan de hand van re trospectieven. Om zo te laten zien waar ontwikkelingen vol gens ons naar zouden kunnen leiden". Twee presentaties in het Filmhuis springen eruit als tegenpolen aan de historische en bijna-futuristisch kant. De New Yorker Richard Prelin- ger is aanwezig met zijn collec tie van 11.000 films, gemaakt door overheid en bedrijven in Amerika. Reclame-films, voor lichtingsfilms waarmee de op drachtgevers probeerden de maatschappij te sturen via filmtechnische middelen. „Ep hemeral films" noemt Prelin- ger ze. Vluchtige films waarin het veranderende beeld van en het denken over een sa menleving ligt opgeslagen. Het kan om een Disney-animatie- produktie gaan waarin Donald Duck, zeg maar, met melk meer mans probeert te zijn. Of om een waarschuwende film uit de ^aren vijftig over „tee- nacide'een Amerikaans neo logisme over de tieners die te hard te rijden (in Pa's auto) en zo de dood lijken te zoeken. Film en filmtechnieken in dienst vèn dus. Een unieke collectie waarvan ook actrice Diana Keaton gebruik maakte voor haar eerste eigen film „Heaven", de openingsfilm van „Image Sound". Keaton - die graag naar het festival was gekomen maar verplich tingen als actrice had - werkte er ruim vijf jaar aan en schetst er via interviews een beeld in van hoe Amerikanen het be grip „hemel" beleven. Futuristisch Het meest futuristische voor beeld van „Image Sound" ontstond ook al in dienst van. Van de NASA in dit geval. Het is het „Telepresence"-ob- ject dat in Den Haag geïntro duceerd wordt door Scott Fis- her. Een van de voorbeelden daaruit, de „Dataglove" (de handschoen met hersens, zeg maar) is in het Filmhuis aan wezig. Het is een met sensoren gevoerde handschoen waar mee astronauten binnenin een ruimteschip handelingen kun nen verrichten die - via die sensoren - worden overgeno men door een robot buiten dat ruimteschip. Zo bestaat er ook een helm die je over je hoofd zet en waarmee je via de daar in opgeslagen informatie een óndere werkelijkheid dan de „echte" te zien kan krijgen. Er wordt door de Telepresence- mensen gedacht over een „Da- tasuit" (een denkend kostuum dus) waarin je bijvoorbeeld in formatie over vormen van ob jecten zou kunnen opslaan. Zo als de vorm van een stoel. De gene die in het pak zit zou dus gewoon in de ruimte kunnen plaatsnemen omdat de vorm van de stoel al „in het pak zit". Al lijkt me nog even de vraag van welk materiaal je zo'n pak maakt. Marc Thelosen van „Image Sound": „Het zijn ontzettend interessante ont wikkelingen waarvan we ons afvragen of die niet in film, in „entertainment" gebruikt kun nen worden. Ik geef maar een gek voorbeeld: ik kan zo'n data-helm opzetten met daarin de visuele informatie dat jij een hond bent. Ik zie jou dus als hond. En jij kan zo'n helm opzetten waarin je mij als een kluif ziet en me in m'n armen bijten". Hulpmiddelen waar mee je eventueel een lijfelijk voelbare, andere werkelijk heid zou kunnen betreden. Ui tersten. Nog een ontwikkeling die in „Image Sound '88" aan bod komt: het digitale vormen van beelden via de computer. In middels al gemeengoed via o.m. het maken van de „lea ders" voor tv-programma's en in ons land al in geavanceerde vorm van Amerika overgeno men door bedrijven als Scan en Computer Magie. Je kan er computer-animatie mee bedrij ven. Dus niet meer duizenden steeds iets andere, met de hand getekende beeldjes die tezamen het vloeiend verlo pende verhaal van de tekenfil mer worden. Maar geprogram- merde bewegingen, via b.v. een soort computermuis die een voorwerp „af kan lezen" en in een computerbeeld kan vertalen. Terwijl de computer daarna dat beeld weer kan vervormen via mathematische calculeringen en ingeprogram- meerde curves. Waarbij aan die computerbeelden ook weer een 'realistische voorberekende glans gegeven kan worden, of een „texture", d.w.z. het pa troon en de visuele sensatie van een bepaald materiaal. Waardoor je naar werkelijk heid lijkt te kijken terwijl er geen werkelijk beeld meer aan te pas komt. Op z'n allermooist zijn die technieken gebruikt in het werk van de Britse groep Pixar, met o.a. de animator John Lassiter. Van Pixar ver toont „Image Sound" o.m. „Luxo Jr", een prachtig film pje over een grote lamp en een wat ondeugend speelse kleintje - dus let op: niet via de stop- motion-knop geanimeerd maar volgens de computer - en Red's Dream" een zo moge lijk nog mooier filmpje over een nietig, éénwielig acroba- tenfietsje tussen de stoere tweewielers in een winkel. Het fietsje beleeft een droom van glorie en succes, doet al lerlei technische hoogstandjes, wordt ruim beapplaudisseerd en vindt uiteindelijk ziin stille, droevige plekje tegen de muur van de werkelijkheid weer te rug. Ik licht juist dit werk van Pixar er even uit, omdat het 't meest positieve voorbeeld is van hoe computer-animatie gebruikt kan worden: Niet al leen maar technisch, maar emotioneel, blijmakend en ontroerend tegelijkertijd. Het zijn enkele voorbeelden uit de veelheid van onderwer pen van „Image Sound", waar mensen van MTV en Su per Channel in discussi» over de rol van de saté in onze audio-visuele (waarbij zeker de nam« media-moguls Berluscoi Maxwell zullen vallen). wereldpremière van Zappa's „The amazing Bickford" over de man di stop-motion-animatie in pa's eigen muziek-vide dukties heeft gemaakt presentatie van het San cisco-tijdschrift Researc wijd aan allerlei sub-eul stromingen. Met „Mac America: Ornette Colc een film met en over avant gardist, hier (inclusief Jamaaladeen ma) aan een klassiek nie-orkest. Het is een lang beeld en geluid, wat lemaal kan, wat er nog zou kunnen en hoe het lijk is. Een festival voor zing en vraagtekens. gek( sar BERT JAt ;i Detailinformatie ov< programma van „Ima Sound" in de Filmkra^1 via de Haagse Fill ting. 070-459900. H podi gen ■inga nsdoe de 1 naf eede (rave ond< ilm elstul HAAGSFILMHUIS: „De laatste reis" met Hans Hoes, Michel van Rooij en Judy Doorman. Scenario: Kees Hin en Otto Ketting. Regie: Kees Hin. In 1967 stierf de Nederlandse componist Matthijs Vermeulen zonder zijn laatste symfonie gehoord te hebben. Als door die constatering al wat tragiek heen klinkt, het leven had voor deze bijzondere man heel wat meer tragedie in petto: Zijn eerste symfonie (uit 1914) werd pas met vjftig jaar vetra- ging uitgevoerd, zijn tweede (1920) na 36 jaar, zijn derde (1922) na zestien jaar wachten. Dat leven werd de basis voor een eigenzinnige biografie door filmer Kees Hin met de medewerking van componist Otto Ketting: „De laatste reis". Het moet het ergste zijn dat je je kan bedenken voor een componist en vooral voor een man als Vermeulen (eigen naam: Van der Meulen) die al leen maar voor z'n muziek leefde: niet uitgevoerd worden. De oorzaken bij Ver meulen waren drieledig: zijn muziek ging tegen de smaak en de gangbare stijl van het begin van deze eeuw in Ne derland en deels ook interna tionaal in. Een zeer persoon lijk componeren, los van stro mingen, via overheersende grondtonen, met weglating van het zelfstandige klassieke akkoord, met gebruik making van om en door elkaar heen kringelende meervoudige me lodielijnen. Pierre Monteux zei er in Frankrijk ooit van: „Deze muziek zal niemand uit kunnen luisteren". Vermeulen was bovendien muziekcriticus en ging op papier nogal eens te keer tegen de toenmalige god heid Willem Mengelberg. Te gelijkertijd stuurde hij Mengel berg zijn partituren op voor diens Concertgebouworkest. Dat werd dus niets. Mengel berg protegeerde liever een componist als Dopper over wiens muziek Vermeulen ooit Componist Matthijs Vermeulen, onderwerp van Kees Hins onge wone filmportret („De laatste reis"). tijdens een concert riep: „Weg staan te hebben als Leve met Dopper. Leve Sousa". Hij Troelstra (de socialist), dus dat schatte de Amerikaanse mar- was goed voor een rel. Ver- sencomponist hoger in. Men meulen vertrok naar Frank- schijnt die kreet indertijd rijk, waarmee hij zich muzi- (20'er jaren) ook nog eens ver- kaal verwanter voelde dan met het Duitsland dat hier (via Mengelberg) de boventoon voerde. Genoeg biografische feiten, Hins film zit er vol van. Op een intrigerende manier. Het is geen documentaire, maar een eigen mengsel van docu ment en speelfilm. Hans Hoes speelt de componist, van zijn jeugd tot aan zijn sterfbed in Nederland. Hij blijft voortdu rend even oud en loopt door suggesties van een verleden en door een tegenwoordige tijd (het Concertgebouw waar hij niet gespeeld werd in de stei gers) heen. Aan alle kanten doorbreekt Hin de klassieke patronen voor een filmportret: wanneer Vermeulens Sousa- kreet valt, staat een brass band een mars in het Concertge bouw te spelen, je ziet musici (o.a. Anner Bijlsma) werk in beeld uitvoeren met de acteurs om zich heen. De acteurs val len soms uit hun rollen: de vraag „Wie speel jij dan?" valt twee keer. Er is alles gepro beerd om via een a-sentimen- teel, vervreemdend beeld tot Vermeulens werkelijkheid door te dringen: wanneer de componist op zijn sterfbed huilbuien heeft, druppelt een hand een filmtraan in de oog hoeken van Hans Hoes. De vertelstem in de film komt van een broer van Vermeulen (gespeeld door Michel van Rooij), of via vertellende dialo gen in een, feitelijk onmogelij ke, terugblik van de hoofdper sonen. „De laatste reis" uit de titel slaat op die zwerftocht van Hoes/Vermeulen door de tijd heen én op diens werk voor de Leidse Studentenvere niging aan het muziekdrama „De vliegende Hollander", op tekst van Martinus Nijhoff. We zien daar archiefbeelden van en we zien een soort bot ter aan begin en eind over het water glijden. Eén maal zit Hoes/Vermeulen alleen aan het roer. Een soort Vliegende Hollander die met zijn muziek de Kaap de Goede Hoop maar niet rond kon komen. Alles bij elkaar is het fascine rend. Zonder dat Vermeulen ook maar even geidealiseerd wordt, krijg je via omwegen toch een merkwaardige bin ding met die man (Hoes is trouwens op enkele te theatra le momenten na een mooi ac teur, te weinig gebruikt op film). Komt dat door de op zichzelf toch al zo boeiende ge gevens uit Vermeulens merk waardige en tragische Of door Hins - soms qua ra-instellingen en actee taties wat ongelijke - ii tuele aanpak? In elk het een componistenj van anderhalf uur zoals nog geen gezien heb. BERT JAlf okmf lT „L ind kei n indsp r ha in al d ies is getog jeken nestr. est fr n schi jllen", stet haai Donderdag 16 juni is ge promoveerd tot Nationale Bioscoopdag. Het is een rustdag tijdens het Euro pese Kampioenschap Voetbal in Duitsland en de Nederlandse Bioscoop bond heeft er gebruik van gemaakt om de aandacht op die dag van de buis te rug te voeren naar de bios. Dat gebeurt in heel Nederland op de volgende manier: een bezoek aan een film in alle theaters kost op die dag maai rijksdaalder. De actie van de Neder! fr T Bioscoopbond moet in plaats door de bioscoope n tanten zelf aangevuld w met verdere acties. Bij v liers en in horeca-geleg^ den, suggereert de Bond :F verspreidt de Bond een 11 (oplaag 20.000) naar een van Paul Huf met daaro aantal nationale filmcorj (van Huub Stapel tot ei Jasperina de Jong) veren het Amsterdamse Tusch theater. ik di h ear gev Hartelijk gefeliciteerd. 1 U/W1I I Voor elk bruidspaar een I JA,lit WIL... I huwelijksagenda en portret als u uw nuwelijksreportage boekt. In onze studio, portret gezins-, en groepsfoto stol 01715 TO J plm. 90 personen. Juwe-1 een bijzondere samenwie 9kiikt" bij del ken" wij -gratis-terug^ mensen héél aWsaÈWjsai* nS5£*aEa Eh££,k^ Constant, samen voor U eenpTezK^ve^Z'"S hebben ZiJ eej^lezienge herinneRING. Gespecialiseerd in bruidsboeketten qc vanaf wwe corsages bruidsboeketten prepareren Bij inlevering van deze bon corsages bruid/bruidegom gratis. 4 btoemenmagazi/y» diamantplein 63 lelden 0 71 -763 735 wü feliciteren u met uw voergenomen tivweliik.. Nu moet dit heuglijke feit nog konbaor ssrsrrsr lijkskaart. ...1M WAAR, HOE EN BIJ WIE? darT'lOOO ZSEtfEm. modellen en teksten. B-ssasiwssr-^ »®s.«,;r-sssrr-- SKSKÏ HAVEN 58 LE'OEN - TEL- O7! 144483 1926, wij I i SS"®0»» 1933, wit 1 enf fi yce '936, wit PenlIey 949- Mt *hguar194aw| ooommarkt 3, «Cadillac 1939. open Leiden •CilroénI949,wi, "p' •Afi„Cabla37.ownlap Sg+0- J*gUndon zwart, zwart/blauw, wit lel. 071-13.12.88-12.02.10 cS!! arrangemem Capaciteit voor 5-250ïï,'mo*in" rvbkaVnb1edaenr Ban£?ge'ijkheden die «"tel I0TEL WASSEXd an'niiim'.m'I'.0!!5-1".19218- Uniek in de Randstad TJ denkt aan een topklasse^ j breUstdIven0gedragen mag zijn. j Danbe^"brgo^e De Bruidshoek" "Willem de Zwijgerlaan 16, LetdenfnabMeGmenoordha!) Ge°P^d„t00^tÓ0muuf1 38 Donderdag koopavond. derc kt alv Drden de b lief) êémm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 8