„Godsvraag
komt dikwijls
ter sprake
SI
1
I
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
beroepingen
Bisschop neemt homo-missen
voor zijn rekening
Het vrije spel der maatschappelijke krachten
Schoolwijzer
£eicbc
Jonge academici
OP
T
I
J<
weer
brieven
vnm
lezers
fiekLeSou/iattt
VRIJDAG 27 MEI 1988
Meer geld voor oecumenische beleggingsbank
LEEUWARDEN Vooral individuele christenen en religieuze
organisaties stoppen geld in de alternatieve beleggingsbank
EDCS. Eigenlijk zouden meer kerken via de EDCShun geld
♦moeten beleggen in oecumenische projecten in de derde wereld.
Die mening blijkt uit het jaarverslag van de Nederlandse Vere
niging tot steun aan de Oecumenische Ontwikkelings Coöperatie
(NVOC) die geld vanuit Nederland doorsluist naar de EDCS. De
NVOC kreeg in 1987 ruim 1,7 miljoen gulden binnen; het kapi
taal groeide naar ruim 8,6 miljoen gulden. De EDCS heeft 96
procent van het bij haar ingelegde geld belegd in projekten en
programma's in de Derde Wereld. De coöperatie werkt met
..zachte" voorwaarden, waardoor initiatieven van armen en
minder bevoorrechten een kans krijgen.
Orthodoxe kerk krijgt relikwieën terug
MOSKOU De Russisch-Orthodoxe kerk heeft religieuze re
likwieën teruggekregen waaronder de beenderen van heiligen
die zich in musea binnen de muren van het Kremlin bevon
den. Metropoliet Filaret van Kiev behoorde tot de kerkelijke
functionarissen die de relikwieën in ontvangst namen tijdens
een plechtigheid die gehouden werd in de aanloop naar de fes
tiviteiten die in juni gehouden worden ter gelegenheid van de
duizendste verjaardag van de kerk.
Onder de relikwieën zijn volgens TASS een zilveren koffer
met de rechterhand van de Heilige Andreas en fragmenten
waarvan gelovigen denken dat zij onderdeel zijn van het kruis
waaraan Christus gedood is.
Menigeen wil
vliegen voordat hij
vleugels heeft
Oults spreekwoord
prof grootaers: P< GENEMANS 40 JAAR PRIESTER
Mediabeleid
van Vatieaan
is mislukking
TILBURG Het Vati
eaan slaagt er niet in zijn
eigen pastorale documen
ten over het voetlicht te
brengen. Dat komt omdat
de officiële mediacom-
missie van het Vatieaan
geen enkel gezag heeft bij
de Romeinse curie, het
ambtelijk apparaat van de
rooms-katholieke kerk.
Dat betoogde prof. dr. J.
Grootaers uit Leuven gisteren
tijdens het Schlichtingcollege
in Tilburg, georganiseerd door
het Katholiek Instituut voor
Massamedia.
Volgens Grootaers is de pasto
rale instructie Communio et
Progressio uit 1971 waarin de
rol van de kerk en de massa
media op positieve en stimule
rende wijze wordt geduid, een
dode letter gebleven. Commu
nio, gemeenschap van alle ge
lovigen, wordt wel met de
mond beleden, maar wordt
door daden van de kerkelijke
beleidsmakers iedere keer
weer geloochenstraft. De
machtsuitoefening heeft nog
steeds een structuur nodig die
geen openheid duldt.
Als voorbeeld van het onder
de maat blijven van de eigen
richtlijnen noemde Grootaers
de bisschoppensynode over de
leek najaar 1987. Het werd
toen aan de deelnemers-bis
schoppen ten strengste verbo
den aan de pers te rapporte
ren uit de kringgesprekken
waarin de basis werd gelegd
voor het slotdocument met als
gevolg dat de aandacht van de
pers miniem was. Ook kregen
de bisschoppen zelf geen inza
ge in de conclusies die uit het
beraad in de kringgesprekken
werd getrokken. Zij werden
daarmee pas geconfronteerd
in het slotdocument waarin
alle conclusies werden ver
werkt.
Deze informatiestop vanuit de
synode was intussen in fla
grante tegenspraak met de
oproep van de synode aan de
rooms-katholieke leken over
hun taak in de wereld.
Als tweede voorbeeld van het
feit dat de rooms-katholieke
kerk te kort schiet in het
overdragen van haar inzich
ten noemde Grootaers de rei
zen van de paus. Deze leiden
tot wat hij noemde een „papa-
lisering" van het kerkbeeld.
De paus wil zelf tijdens zijn
vele wereldreizen optreden
als pelgrim en als herder,
maar de media maken van
hem een superstar. De pasto
rale inzichten van de paus
worden door de media ver
donkeremaand ten gunste van
de figuur van de paus. Het
spektakel rond de paus spoort
niet met wat de kerk wil zijn
en overbrengen. Er heeft een
eenzijdige selectie plaats, al
dus de Leuvense hoogleraar.
De ontmoeting van de paus
met Ali Agca waarbij een ca
meraman en fotograaf werd
toegelaten werd ook zo'n
spektakel. Waar de paus een
voorbeeld had willen geven
werd dit optreden tot een
toonbeeld.
Grootaers noemde openbaar
heid een levensvoorwaarde
voor het leven van de kerk
om de door haar zelf gewen
ste communio te realiseren.
Nederlands* Hervormd* K*rfc
Beroepen te Deventer mevr. J. van
der Velden, voorheen predikant te
Metslawier-Niawier(part-time), wo
nende te Holten; te Dinteloord J.C.
den Toom te Ernst. Aangenomen
naar Nijeveen R.H.L. Fechner. kand.
te Leiden; naar Rotterdam-IJssel-
monde (part-time) A. van Houwelln-
gen. pred. voor bljz. werkzaamheden
te Beekbergen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Stiens (voor de missio
naire dienst te Chili) drs. S. de Jong
te Wolfheze. Beroepen te Een-Norg-
Veenhuizen als geestelijk verzorger
voor de inrichtingen van het Ministe
rie van Justitie te Veenhuizen drs. W.
van der Zwan te Wieringen die dit
beroep heeft aangenomen; te Ber
gen op Zoom drs. W. Vermeulen,
kand. aldaar die dit beroep heeft
aangenomen. Aangenomen naar
Rijnsburg D.N. Verschoor te Culem-
borg.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Aangenomen naar Rijnsburg(voor de
missionaire dienst op Curacao) W.J.
Keesenberg, kand. te Zwolle die be
dankte voor Lemele-Lemelerveld,
Ferwerd-Hallum, Rozenburg en NIJo-
ga-Opeinde i.c.m. Miidam.
NOORD WIJK/NOORD-
WIJKERHOUT „Het
is hier zalig. Elke dag is
het weer heerlijk om hier
priester te zijn". De 64-ja-
rige P. Genemans is pas
tor in het psychiatrisch
ziekenhuis Sancta Maria
in Noordwijk. Hij ver
zorgt daar de liturgische
vieringen en doet pasto
raal werk. „Het bezoeken
van de patiënten neemt
een groot deel van de
dagtaak in beslag. „Luis
teren vormt daarvan een
belangrijk onderdeel",
vertelt hij.
P. Genemans is een goedlach
se Amsterdammer die inmid
dels in Noordwijk woont. Hij
was de oudste van een gezin
met acht kinderen. „Ik ben op
31 december 1923 geboren. Ze
hebben verteld dat het een
koude dag was maar ik ben
toch nog dezelfde dag ge
doopt. Achteraf vind ik het
wel prettig want ik kan nu op
mijn verjaardag ook terug
denken aan mijn doopsel. Dat
was toch het begin van mijn
relatie met God". Of het aan
het doopsel lag of niet, feit is
dat Genemans vanaf zijn
vroegste herinnering priester
wilde worden. „Ik weet niet
waarom. Ik was misdienaar,
vond de kerkmuziek mooi
klinken en misschien vond ik
ook de wierook lekker ruiken
en de toog mooi ruisen", aldus
Genemans.
Na het kleinseminarie in
Heemstede en het grootsemi
narie in Warmond werd hij in
Haarlem tot priester gewijd
samen met 22 medestudenten.
Dat is op 22 mei precies veer
tig jaar geleden. Genemans
viert dit jubileum een week
later. „Pinksteren is geen dag
om zoiets te vierenvindt
Genemans. Het feest wordt
gevierd met een hoogmis in
de Sancta Maria. „Daar preek
ik zelf", lacht Genemans,
Dat is mij liever dan me laten
bepreken".
Kapelaan
Na de priesterwijding werd
Genemans twee jaar kapelaan
in Duivendrecht. Vervolgens
werd hij overgeplaatst naar
Poeldijk. Daar bleef hij acht
jaar. „Dat was een prachtige
tijd. Het was nog echt het rij
ke Roomse leven. In het dorp
waren maar twee roomsen die
niet naar de kerk gingen en je
had je handen vol aan het
verenigingsleven. Van span
ningen in de kerk was nog
geen sprake".
Na Poeldijk werd Genemans
9'/2 jaar kapelaan in Scheve-
ningen, ging twee jaar in de
ziekenzorg in Rotterdam en
werd vervolgens pastoor in
een andere Scheveningse pa
rochie. „In de jaren zeventig
veranderde er vreselijk veel
in de katholieke kerk. Vooral
P. Genemans in
zijn werkkamer
naast de kapel
op het terrein
van het psychia
trisch ziekenhuis
Sancta Maria;
„God is dichter
bij de mensen
komen te staan".
FOTO: WIM VAN
NOORT
het denken over God veran
derde. Vroeger moest je God
dienen door het onderhouden
van allerlei wetten. God stond
ver van de mensen af. Dat
veranderde. God kwam dich
terbij de mensen te staan. Ik
heb deze verandering, waarbij
je meer van de liefde van God
kan overbrengen, altijd toege
juicht".
Voor Genemans stond het
vast dat de veranderingen in
de kerk op zich niet iets heel
nieuws waren. „Het was juist
een teruggaan naar de oor
sprong van de kerk. God
heeft immers zelf zijn zoon
gezonden. Die werd mens en
stond midden tussen de men
sen. Dat moet de kerk ook
doen. In het begin van deze
eeuw was de kerk veel te
triomfalistisch ingesteld, kijk
maar naar de kerkgebouwen
uit die tijd. Ook veel wetten
zijn nooit als wet bedoeld
maar als een vingerwijziging.
Je mag best vertrouwen heb
ben in de mensen. Er zijn wel
veel zwakke mensen maar ei
genlijk maar weinig slechte".
Spanningen
Minder prettig vond Gene
mans het dat door de vernieu
wingen spanningen in de
kerk ontstonden. „Na de
stormachtige veranderingen,
waarbij de Nederlandse ka
tholieken voorop liepen, ging
de kerkelijke overheid in de
verdediging. Veel mensen
wisten niet meer waar ze aan
toe waren. Alle zekerheden
uit het verleden kwamen op
losse schroeven te staan. Als
pastoor werd je hier heel di
rect mee geconfronteerd. De
ene helft van de parochianen
was blij met de vernieuwin
gen maar ging ondertussen
niet meer naar de kerk ter
wijl de andere helft bang
was".
Toch is Genemans niet pessi
mistisch over de toekomst van
de kerk. „Het komt vanzelf
allemaal wel tot rust", denkt
hij. „De kerk bestaat al 2000
jaar en heeft veel spanningen
overleefd. Ook dit keer zal
dat wel het geval zijn. Boven
dien kunnen de mensen toch
niet om God heen want zon
der hem zouden wij er niet
zijn en hij is de enige bij wie
ons geluk altijd veilig is'
Voor Genemans is er toch
nooit reden geweest om net
als sommige van zijn collega's
zijn ambt neer te leggen. „Je
hebt je leven verbonden aan
de kerk. Uitstappen is te mak
kelijk. Ik wilde de kar graag
verder trekken". Toch heeft
Genemans in 1982 een baan
moeten zoeken waar hij wat
minder bij de spanningen was
betrokken. Na een korte cur
sus kon hij bij de Sancta Ma
ria aan de slag. „Het persoon
lijk pastoraat is hier enorm
belangrijk. De Godsvraag ligt
hier immers de hele dag op
tafel. De mensen die hier ko
men vragen zich af waarom
hen zoiets overkomen is,
waarom God de mensen zoiets
aandoet. Ze zijn teleurge
steld".
Emeritaat
Eind 1988 gaat Genemans
echter met emeritaat, hoe zeer
hij het ook naar zijn zin heeft
op de Sancta Maria. „Ik heb
veertig jaar gewerkt en ie
mand anders mag het overne
men. Ik wil natuurlijk best
eens inspringen bijvoorbeeld
in Noordwijk, maar ik wil
geen verantwoordelijkheid
meer. Ik ga me straks met an
dere dingen bezig houden. Ik
speel graag piano, doe mijn ei
gen huishouden en zit graag
wat te lezen. Ik weet het na
tuurlijk niet zeker, maar ik
denk niet dat ik mij straks zal
vervelen".
ROZA VAN DER VEER
MGR. BERNARDIN VAN CHICAGO:
CHICAGO Het aartsbis
dom Chicago heeft de verant
woordelijkheid overgenomen
voor de wekelijkse mis voor
homoseksuele mannen en
vrouwen in de St. Sebastia-
nuskerk in Chicago. „Er is mij
veel aan gelegen dat homo
seksuele rooms-katholieken
pastorale zorg van hun kerk
krijgen", aldus de aartsbis
schop van Chicago, kardinaal
Joseph Bernardin, in een ver
klaring die tijdens een mis
werd voorgelezen. Tot nu toe
hadden de missen plaats on
der auspiciën van de organi
satie van rooms-katholieke
homoseksuelen Dignity.
De missen in de Sebastianus-
kerk begonnen 17 jaar gele
den op initiatief van het paro
chiële Marialegioen. In 1972
nam Dignity de verantwoor
delijkheid ervoor op zich. De
homo-organisatie heeft de
maatregel van het aartsbis
dom toegejuicht. Zij ziet er
een erkenning in van haar
doelstelling dat de kerk zich
bewust wordt van haar taak
op het gebied van de pastorale
zorg voor homoseksuele ka
tholieken, waarbij de capaci
teiten en behoeften van deze
mensen niet worden veron
achtzaamd.
Een woordvoerder sprak van
een „dynamisch model dat
ook andere bisschoppen kun
nen volgen. We kunnen nu
beter opkomen voor de rech
ten van homoseksuelen, om
dat we ons er niet meer be
zorgd over hoeven te maken
dat we de mis verliezen", al
dus de woordvoerder.
Het aartsbisdom heeft volgens
mgr. Bernardin besloten de
verantwoordelijkheid voor de
homomissen op zich te ne
men, omdat de ledenvergade
ring van Dignity vorig jaar
een resolutie aannam waarin
om een discussie over het af
wijzende standpunt van de
Mgr. Bernardin
FOTO: UPI
RK Kerk tegenover homosek
suele handelingen werd ge
vraagd. Deze resolutie maakte
het noodzakelijk Dignity de
missen te ontnemen.
De maatregel van het aarts
bisdom is tot stand gekomen
na intensief overleg met de
priesters die zich speciaal met
de pastorale zorg voor homo
seksuelen bezighouden. Vol
gens de verklaring van mgr.
Bernardin hebben de priesters
daarbij ingestemd met een
aantal principes voor deze
pastorale zorg. Zo erkennen
zij dat de leer van de kerk ho
moseksuele handelingen af
wijst. Voorts verwerpen zowel
de priesters als het aartsbis
dom alle discriminatie, voor
oordelen en geweld tegen
mensen wegens hun seksuele
geaardheid.
Bernardin heeft zes priesters
uit de Sebastianusparochie en
omliggende parochies belast
met de zorg voor de homosek
suelen. De liturgiegroep en
anderen die tot nu toe voor de
inhoud van de homomissen
verantwoordelijk waren, is
gevraagd hun werk voort te
zetten.
De discussie over het rapport
„Schuivende Panelen" van de
PvdA gaat nog steeds door.
Uiteraard staat er ook iets
over onderwijs in. Daar hoort
men niet zoveel over. Toch is
het waard er enige aandacht
aan te schenken vooral
door de achtergronden van
deze onderwijsopvattingen.
Onderwijs staat in het rapport
in het hoofdstuk over „Cul
tuurpolitiek". Tegen die ach
tergrond moet men de hier
naar voren gebrachte onder
wijsvisie dus zien.
Wat zijn nu de cultuur-poli
tieke opvattingen van de soci
aal-democratie? In het rap
port worden er twee ge
noemd, die steeds om de heer
schappij hebben gestreden. De
eerste wilde met de cultuur
politiek a.h.w. vooruitlopen
op een socialistische samenle
ving, met een eigen socialisti
sche cultuur. Kunst, onder
wijs en wetenschap moesten
de arbeidsklasse een alterna
tief geven tegenover de „bur
gerlijke cultuur". De A.J.C.
van vroeger bijvoorbeeld pas
te goed in dit beeld.
Maar de socialistische samen
leving bleek een utopie te zijn
en daarom begon een tweede
opvatting het te winnen bij de
sociaal-democraten. Deze
richtte zich vooral op het be
vorderen van de spreiding
van kennis, kunst, cultuur.
Dus in feite ging het met
name om democratisering van
de cultuur in brede zin. Daar
bij spelen drie sleutelbegrip-
door drs. K. de Jong Ozn.
een school van zijn of haar
gading kan vinden, stelt het
rapport. Daarbij heeft men
het'oog niet alleen op levens- Vrije spel
"J* pluriformiteit.
Welke dan wel? Dat wordt
ne toegankelijkheid, plurifor
miteit en kwaliteit.
Eerst die toegankelijkheid,
wat wordt daarmee bedoeld?
In de eerste plaats dat je men
sen zoveel mogelijk kansen
geeft op cultuurdeelname, op
onderwijs. Lage drempels dus,
dar wil zeggen lage financiële
drempels ook. Aandacht voor
achterstandsgroepen.
Verder zou de inhoud van het
onderwijs meer aangepast
moeten worden aan de denk
en leefwereld van cultureel
minder geprivilegieerde groe
pen. Dan de pluriformiteit.
Ons land is een pluriforme
natie. Daarom zal net onder
wijs dat ook moeten zijn, op
dat iedereen zoveel mogelijk
niet erg duidelijk! Er staat in
het rapport: pluriformiteit die
steeds beantwoordt aan reële
maatschappelijke behoeften.
Een citaat: „Onzeker is echter
of de verdeling van scholen
naar levensbeschouwing nog
altijd en stelselmatig beant
woordt aan de voorkeuren
van de burgers."
Hier zit de opvatting achter
dat men meent te weten dat
steeds meer mensen een
school niet kiezen vanwege de
levenbeschouwelijke richting.
Waarom dan wel? Dan krijgt
men soms een scala'van ant
woorden die echter zo com
plex, uiteenlopend zijn, dat ze
bij alle pluriformiteit moeilijk
onder bepaalde noemers te
brengen zijn. Men kan er dus
uit planningsoogpunt eigen
lijk niks mee. Ze zijn onvol
doende uitgekristalliseerd om
er algemene onderwijsdoelen
aan te ontlenen. De kwaliteit.
Natuurlijk geven de sociaal
democraten aan de wetgever
een belangrijk deel in het toe
zicht op ae kwaliteit van het
onderwijs. Dan gaat het mét
name om de zogeheten eisen
van deugdelijkheid die kun
nen worden gesteld. Daar
naast vraagt men zich in het
rapport ook af „of kwaliteit
niet ook wordt gestimuleerd
door een pluriformiteit die
Als je na probeert te gaan
waar dit alles nu toe leidt, wat
er ook achter zit, dan kom je
tot merkwaardige conclusies.
In feite redeneert men aldus.
Scholen moeten zoveel moge
lijk voldoen aan de maat
schappelijke vraag van de on-
derwijsconsumenten die in
hun pluriformiteit dus in feite
de kleur van de scholen zou
den moeten bepalen. Leidt
dat niet tot vertrossing, tot het
hollen van de ene trend naar
de andere? Ja zeker, meneer,
mevrouw. Natuurlijk mag de
overheid in de ogen van de
sociaal-democraten (aan het
woord in „Schuivende Pane
len") kwaliteitseisen stellen
aan het onderwijs. Maar ver-
der is het: de consument be
slist.
Een jaar of tien geleden gold
het nog in de PvdA dat de
overheid bijvorbeeld leiding
moest geven aan vernieu
wingsprocessen in het onder
wijs. nu zegt men: Overheid
staak is niet zozeer beheersing
van die vernieuwing als wel
het scheppen van mogelijkhe
den daartoe. Inderdaad: het
vrije spel der maatschappelij
ke krachten! Je vraagt je dan
wel af: waar vind ik hier nog
zoiets als een socialistische
ideologie, die een bepaald
maatschappelijk ideaal voor
ogen heeft? Moet je dan tot de
conclusie komen, dat bij de
socialisten van nu zoiets niet
meer te vinden is? Je zou het
denken. Ook elders in het
rapport tref je zoiets aan. Het
gaat dan meer om aan de
gang zijnde ontwikkelingen
waarop moet worden inge
speeld, dan om het zelf in
gang zetten van ontwikkelin
gen. Zo in de trant van: je
ontkomt er toch niet aan, pas
je maar aan, houd er rekening
mee. Dat komt met name ook
tot uiting in het feit, dat men
in het onderwijs de vraag, en
niet het aanbod bepalend
vindt. Ik ben met velen in het
christelijk onderwijs een te
genovergestelde mening toe
gedaan. Uitgaande van het
adagium: het geven van on
derwijs is vrij heeft een bij
zondere school het recht een
bepaald aanbod van onderwijs
te doen. Ze mag zo lang op
subsidie rekenen als er vol
doende vraag is naar dat aan
bod.
En zo'n aanbod betekent, dat
je een boodschap hebt voor de
samenleving, een perspectief
wilt bieden en dat is iets an
ders dan je in feite over te le
veren aan de trend, het vrije
spel der maatschappelijk
krachten. Men vraagt zich
dan toch wel af, wat heeft de
sociaal-democratie de samen
leving, het onderwijs in feite
te bieden? Was het misschien
daarom, dat Van Kemenade
niet erg te spreken was over
„Schuivende Panelen"? Ik
ben benieuwd wat er verder
uit de discussie zal komen.
De eerste ervaringen van Nederlandse werkgevers rj^g1'
demici „nieuwe stijl" zijn erg goed te noemen. Op eei^ werd
conferentie van vertegenwoordigers van het bedrijde alpir
de overheid en het wetenschappelijk onderwijs hel sinds eei
werkgevers dezer dagen dan ook hun waardering uil weetal
ken voor de in 1982 ingevoerde twee-fasenstructuur'
wetenschappelijk onderwijs. ."aanget
lts bij ee
BlJ de introductie van die nieuwe structuur in hes slU
van de jaren tachtig brak op diverse universiteiten erraSt 0°'
lingen voor hoger beroepsonderwijs een flinke sto
Daarbij werd te hoop gelopen tegen minister Pais van
wijs, die door het inkorten van de cursusduur v v-v-ri
doctoraal examen tot in het algemeen vier jaar de I BIJ
faamde „eeuwige student" uit de praktijk van alle da
bannen.
INMIDDELS begint de (nieuwe) zakelijkheid, waar
toenmalige minister van onderwijs de universiteits- ei
wereld opscheepte, haar vruchten af te werpen. Het is
vroeg om een definitief oordeel te vellen over de toei
men beslissingen. De jonge academici, die een jaar
het bedrijfsleven instroomden, behoren immers ontej I
gelijk tot de crème de la crème. Ze zouden ongetwijfi
onder een ander regiem hun studie zonder problem!
nen de kortst mogelijke periode hebben voltooid.
GEZEGD moet echter worden dat alleen al door het
ken van negatieve ervaringen met de academici
stijl" de indruk gewettigd is dat de eerste winst bin
Afgewacht moet worden of in de komende jaren di
nog vergroot zal worden. Gezien het feit dat de Nedi
academicus „nieuwe stijl" ook in het buitenland goed
mag die toekomst met vertrouwen tegemoet worden
Het ziet er naar uit dat er voldoende reden voor dit
me blijft ook wanneer in de komende jaren met het
gen van de Europese binnengrenzen de internation;
currentie groter zal worden.
Af en toe zon
DE BILT (KNMI) Het
weer in ons land wordt be
paald door een aciteve de-
Ïiressie tussen Ierland en IJs-
and, die maar weinig van
plaats verandert. In een wes
telijke stroming worden ge
regeld randstoringen van
deze depressie naar ons land
gestuurd. Een dergelijke sto
ring trok de afgelopen nacht
en vandaag, met op veel
plaatsen onweer, over ons
land. Daarmee is voorlopig
een einde gekomen aan het
zeer warme weer. De ko
mende dagen is het wissel
vallig. Er vallen van tijd tot
tijd enkele buien, maar ook
de zon zal zich zeker af en
toe laten zien. De nachttem-
peraturen zijn omstreeks 10
graden en overdag wordt het
een graad of 18.
Weersvooruitzichten voor di
verse europese landen, geldig
voor zaterdag en zondag:
Zuid-Skandinavië en Dene
marken: wolkenvelden en
kans op een enkele bui.Mid-
dagtemperatuur ongeveer 17
graden.
Britse Eilanden: half tot zwaar
bewolkt en enkele buien. Mid-
dagtemperatuur van 13 graden
in het noorden tot 17 graden
in het zuidoosten.
Duitsland: af en toe zon en
vooral op zaterdag een enkele
bui. Middagtemperatuur rond
20 graden.
Benelux: op zaterdag af en toe
zon en vooral zondag kans op
een bui. Middagtemperatuur
ongeveer 19 graden.
Midden en noord-Frankrijk: af
en toe zon en vooral op zondag
enkele buien. Middagtempera
tuur ongeveer 18 graden.
Alpengebied: af en toe zon en
op zaterdag aan de oostkant
enkele regen- en onweersbui
en. Middagtemperatuur rond
22 graden in de dalen.
den
Braks
visseri
texam
Spanje en Portugal: pc j s_c
met zon maar op zond
het noordwesten uit eer
mende bewolking en k komei
een bui. Middagtempi van
van 18 graden in het vend
westen tot 27 graden
zuiden. De Ne
Zuid-Frankriik en not t0t Bes
lie: op zaterdag enkele jn de
en onweersbuien, zond kend f
leidelijk meer opkla ming,
Middagtemperatuur oi aan de
22 graden. tionale
Midden en zuid Italië:\
gen
den met zon en in de i naje
kans op een lokale re schrijft
onweersbui. Middagte: ning v«
tuur ongeveer 24 gradö. honder
Joegoslavische en <3 laars
kust: perioden met zoij
ook een enkele bui.
temperatuur ongeveer
den.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Bijbellezen
Naar aanleiding van enkele
brieven van lezers zou ik wil
len wijzen op het volgende: de
RK kerk heeft terughoudend
gereageerd op de leer van de
Reformatie, dat de bijbel als
enig-ware grondslag voor de
christelijke geloofsbelijdenis
en levenswandel in ieders
hand ter lering dient te
worden gelegd. Door deze Re
formatorische opvatting kon
den verschillen in het ver
staan van Gods Woord optre
den. Katholiek is hij, die onder
het oppergezag van Rome de
ware leer van Christus belijdt.
Zo kwam het gewetensvol zelf
de „bijbel" bevragen te staan
tegenover het nauwgezet vol
gen van de verklaring van de
„Schrift" zoals die door het
kerkelijk gezag werd gegeven.
Van het Nieuwe Testament
waren kerkelijk goedgekeurde
vertalingen in omloop; van het
Oude Testament niet, daar-dit
boek als verleden tijd
Tijdens Vaticanum
onder anderen Bernardu*
dinaal Alfrink een meel mde tei
belse" kerk, waarbij oe<1 vri^e
nische overwegingen naien
hebben meegespeeld. Er
stond in de landen van të^jkn
formatie onder kathol !fvormt
een soort bijbel-rage: Ou r,chten>
Nieuwe Testament beho
immers als Gods Wool
verbrekelijk bij.elkaar
Oude Testament was
„verleden tijd". Al di
kerkelijk goedgekeurde
luitgaven verschenen i
markt, onder meer de
pastoraal gerichte
„Groot nieuws voor
28 mei
□il prins E
u' luchtha*
vrees van de RK kerk
hiërarchie, dat het lezen
van het
de „bijbel tot van het li "7.
zag afwijkende meninge
leiden, bleek terecht. Ge< r?.n
tholiek theoloog zal de mi °'J-
onderschrijven, dat Open
een woord van de Heer
daarmede kerkelijke li
onder kritiek te stellen. F ITM
katholiek bijbelkundige t
grond van tot één Sc tjflA
woord gecombineerde zin ;nTvL
len (Matth.7,15 en Matt
de mening bijvallen, di yrrr
leer van het Évangelie b
de mening van het kerl
leergezag uitgaat.
Onder andere deze uit)
zijn het gevolg van het
cratisch basisdenken in d
tholieke kerk, maar deze
is geen democratie.
Dr. W.J.A. Visser,
DEN HAAG.