Thatcher en Kinnock kruisen
degens over uitleg bijbel
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
£eidóc@ommtt
kerk
en
wereld
Oost- en Westduitse
kerken erkennen schuld
aan jodenvervolging
Diefstal uit Bijbels Museum
Zuster Van
Pinxteren
plotseling
overleden
Evangelieverkondiging
is ontdekkingsreis"
Misplaatste bezettingsactil
weer
brieuen
van
lezers
DONDERDAG 26 MEI 1988 PAIS
[NI
MEER TOEZICHT OP KERKELIJKE LEDENADMINISTRATIE
DEN HAAG De Tweede Kamer vindt dat nauwlettend
moet worden toegezien op de besteding van de 15,5 miljoen
gulden, die de kerken van het rijk krijgen om gezamenlijk hun
ledenadministratie op te zetten. De Kamer nam woensdag een
motie van D66 met die strekking aan. De christelijke fracties
CDA, SGP, GPV en RPF stemden tegen. De aantekening over
de kerkelijke gezindte zal volgend jaar verdwijnen uit de ge
meentelijke bevolkingsadministraties. Vooruitlopend daarop
hebben de kerken subsidie gekregen om hun eigen ledenbe
standen bij te houden. De diverse stromingen werken daartoe
samen in de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie
(SILA). Een aantal grote genootschappen denkt er echter over
alleen mee te doen in de aanloopperiode. De rooms-katholieke
kerk, de gereformeerde kerk en een aantal joodse gemeenten
hebben volgens een meerderheid van de Kamer geen interesse
meer in de SILA, als het in een later stadium gaat om de ver
werking van mutaties. Het is de bedoeling dat de SILA via het
netwerk van gemeentelijke administraties wijzigingen door
krijgt. PvdA, VVD, D66 en klein links zien in die gang van
zaken een bedreiging van de privacy. Als een aantal kerken
afhaakt, zou dat in de praktijk betekenen dat alleen adreswijzi
gingen van mensen van hervormde huize worden doorgege
ven. Daarmee wordt afbreuk gedaan aan het voornemen de re
gistratie van de kerkelijke gezindte voor iedereen uit de ge
meentelijke bevolkingsboekhouding te schrappen.
ICTO OVER
CONCILIAIR
PROCES
Kerken moeten
niet opereren
als geen
politieke macht
ENSCHEDE Het In-
terkerkelijk Comité
Tweezijdige Ontwape
ning (ICTO) is beducht
dat het conciliair proces
voor gerechtigheid,
vrede en heelheid van de
schepping de kerken er
toe verleidt als een poli
tieke partij te opereren.
„Kerken dienen zich
slechts op die terreinen
te profileren, welke naar
aard en inhoud tot het
eigenlijke doel van kerk-
zorg behoren".
Daaruit volgt dat zij de poli
tiek niet dienen te behande
len als een van hun eigenlij
ke doelen, aldus het ICTO in
een notitie over het proces.
De notitie is geschreven door
een werkgroep waarin onder
anderen zitting hadden de je
zuïet prof.dr. J.W. Schneider,
de hervormde emeritus-pre
dikant J.J. Poort en dr. J.
Vlaardingerbroek, gerefor
meerd predikant in Rotter
dam.
De bijdrage van de kerken in
het proces zou volgens het
ICTO moeten worden ge
zocht in een eensgezinde vi
sie op de waarden die krach
tens het geloof onontbeerlijk
zijn om de wereld en de
maatschappij niet van hun
doel te laten vervreemden.
Dat deze eensgezinde visie
nu nog ontbreekt, komt door
de verbrokkeling in kerken
en nationaliteiten, in ideolo
gische richtingen of histori
sche onverdraagzaamheid.
Het proces biedt de kerken
een „gouden kans" om de
eenheid van christenen waar
te maken, maar dan moeten
zij niet toegeven aan de ver
leiding van de macht, omdat
zij de politieke oplossing van
problemen zouden kennen.
Juist kerken zullen moeten
voorgaan in het uitoefenen
van zo groot mogelijke in
vloed in dienstbaarheid, al
dus het ICTO.
Het doel van het proces is
volgens het ICTO gelegen in
sen nieuwe bezinning op de
taak van de kerken bij „het
formuleren van maatschap
pelijke uitgangspunten, van
de vereiste marsrichting en
van hoopgevende perspectie
ven, die de geestdrift kunnen
wekken". Daarbij zal het in
zicht centraal moeten staan
dat de tijd is gekomen om
zich als christenen in de we
reld zichtbaar, georganiseerd
en als eenheid te manifeste
ren. „Kerken dienen zich
niet te lenen voor politieke
hand- en spandiensten. Zij
dienen de politici erop te wij
zen dat niet de politiek het
laatste woord is, maar dat het
respect voor iedere mens
doorslaggevend is en dat God
het perspectief van iedere
mens blijft", zo meent het
ICTO.
Brood dat men deelt
smaakt beter.
Bond Zonder Naam
LONDENIn het Britse
Lagerhuis zijn deze week
firemier Thatcher en Labour-
eider Kinnock uitzonderlijk
hard met elkaar in de clinch
gegaan over de uitleg van de
bijbel naar aanleiding van de
zeer forse bezuinigingen die
premier Thatcher onder
meer in de kinderopvang
heeft doorgevoerd.
In een toespraak tot de Pres
byteriaanse kerk van Schot
land had Thatcher afgelopen
zaterdag onder meer betoogd
dat men de uitoefening van
liefdadigheid en barmhartig
heid niet aan anderen, lees
de staat, kan overlaten. De
eigen verantwoordelijkheid
dient de basis van elke chris
telijke politieke filosofie te
zijn.
Labourleider had zich erover
verwonderd dat in diezelfde
toespraak Thatcher had ge
zegd dat kinderen „onze
kostbare schat" zijn maar dat
hij uit het vervolg van haar
verhaal had begrepen dat dit
in de praktijk voor haar niets
betekende. Hij vroeg de pre
mier onder meer welke pas
sage uit de bijbel haar er toe
had geïnspireerd schoolmaal
tijden niet langer te subsidië
ren en vergeleek haar ver
volgens met Pontius Pilatus
die zijn handen in onschuld
waste.
Een woedende Thatcher be
schuldigde Kinnock ervan
dat hij „alles verlaagde" Zij
herinnerde hem eraan dat zij
sinds 1979 vrijwillig van een
deel van haar salaris had af
gezien door dat van een ge
wone minister te accepteren.
Op die manier zou zij, zo me
nen kenners, de staat sinds
dien al honderdduizend pond
(ruim driehonderdzeventig
duizend gulden) hebben be
spaard. Toejuichingen bij de
Conservatieven en ge
schreeuw bij de bankjes van
Labour waren het gevolg.
Labourlagerhuislid Roy Hat-
tersfield meende dat That
cher de zes miljard pond die
zij in de jongste begroting op
de sociale uitgaven had be
spaard ten gunste van een
belastingverlaging voor de
hogere inkomens nu van een
morele rechtvaardiging had
voorzien.
In Londense kringen van
Conservatieven gelooft men
dat het bijbeldebat in haar
partij nog een flink vervolg
zal krijgen. Voor het eerst
heeft Thatcher haar politiek
gebaseerd op een christelijke
gedachtengang, zo wordt ge
zegd. Aartsbisschop Robert
Runcie zei in een reactie de
uitdaging van Thatcher graag
op te willen nemen.
In haar toespraak tot de
Kerk van Schotland had
Thatcher verder betoogd dat
„wij allen verantwoordelijk
zijn voor onze handelingen.
Wij kunnen de samenleving
niet de schuld geven als we
de wet overtreden. Wij kun
nen het beoefenen van barm
hartigheid en mildheid niet
Labourleider Kinnock
aan anderen overlaten". Zij
had verder beklemtoond dat
christenen van mening kun
nen verschillen over het
soort van gewenste politieke
en sociale instellingen, maar
dat vaststaat dat elke rege
ling die niet uitgaat van de
eigen verantwoordelijkheid
van het individu, alleen maar
schade zal toebrengen. Naar
Thatchers opvatting luidt de
sociale boodschap van het
Evangelie dat „we moeten
werken en onze talenten ge
bruiken om welvaart tot
stand te brengen". „Als ie
mand niet wil werken, zal hij*
ook niet eten", zo citeerde zij
de apostel Paulus.
HANNOVER De Evange
lische Kerk in Duitsland
(EKD) en de Bond van Evan
gelische Kerken in de DDR
erkennen dat de christenen
in 1938 een lakse houding
hebben aangenomen toen sy
nagogen werden verwoest en
joodse graven en winkels
werden geplunderd.
In een gezamenlijke verkla
ring naar aanleiding van de
herdenking van de 'Reichs-
kristallnacht' (de nacht van 9
op 10 november 1938) wijzen
de kerken erop dat de theolo
gie en de kerken een lange
geschiedenis van vervolging
van joden hebben. Het is
noodzakelijk dat de joden die
ondanks het rampzalige ver
leden nu in Duitsland wonen,
er zeker van zijn dat zij hier
hun thuis hebben, aldus de
verklaring.
De kerken herinneren eraan
dat de schending van synago-
ges, de plundering van joodse
zaken en woningen en de
mishandeling van joodse me
deburgers „voor ieders ogen"
plaatshad. „De rassenwaan
toonde zijn onmenselijke
wreedheid". De kerken wij
zen erop dat de 'Reichskris-
tallnacht' ook tot doel had de
Duitsers te intimideren. „Van
toen af wisten de machtheb
bers wat zij zich aan onrecht
en geweld konden veroorlo
ven zonder met verzet uit de
bevolking rekening te hoe
ven houden. De brandende
synagogen waren een signaal.
Spoedig brandden ook Duitse
steden met hun kerken", al
dus de kerken.
De beide kerken roepen er
toe op uit het dagelijke taal
gebruik en de kerkelijke ver
kondiging alle zinsneden te
verbannen die joden kwet
sen. Noodzakelijk is volgens
hen verder de overdracht
van waarheidsgetrouwe in
zichten over het jodendom,
de joodse godsdienst, geschie
denis en cultuur alsmede de
joodse staat. De kerkelijke
gemeenten wordt gevraagd
onverminderd door te gaan
met hun pogingen een beter
begrip tussen joden en chris
tenen te kweken en nieuwe
wegen van contact te zoeken.
In de nacht van 9 op 10 no
vember 1938 kwamen 91
mensen om hét leven en
werden 30.000 joden gearres
teerd. Een groot deel van de
gearresteerden kwam in con
centratiekampen terecht.
Wegens de duizenden stukjes
glas op straat spraken de Ber-
lijners van de 'Reichskristall-
nacht'. De Rijksregering liet
de joden een bijzondere be
lasting van een miljard mark
betalen. De moordaanslag
van de Pools-joodse jongen
Herschel Grynszpan op een
staflid van de Duitse ambas
sade in Parijs werd door de
nazi's als aanleiding voor de
actie gebruikt.
Voorzitter Heinz Galinski
van de centrale raad van de
joden in de Bondsrepubliek is
verheugd over de verklaring
van de beide kerken. Hij
meent dat er een „heel bij
zondere betekenis" aan moet
worden toegekend. Volgens
Galinski zal de verklaring
bijdragen tot een nieuwe ver
houding tussen joden en niet-
joden in Duitsland. Galinski
sprak de hoop uit dat het
„open en eerlijke document"
ook op de jonge generatie een
positief effect zal hebben.
Galinski beklemtoonde dat
ondanks het verschil tussen
het christelijke en het joodse
geloof steeds wat gemeen
schappelijk is voorop moet
staan.
AMSTERDAM Onbeken
den hebben vorige week zon
dag zes bronzen Egyptische
beeldjes gestolen uit het Bij
bels Museum aan de Heren
gracht in Amsterdam. De
dieven forceerden het slot
van een glazen vitrine. De
beeldjes zijn enige duizenden
guldens waard. Het museum
bevestigde dit woensdag pas.
Op het moment van de dief
stal waren twee medewer
kers van het museum aanwe
zig. Het vermoeden bestaat
dat dit tweetal aan de praat is
gehouden terwijl de vitrine
werd opengebroken. De ge
stolen waar bestaat uit vier
zogenoemde godenbeeldjes
en twee grafbeeldjes uit de
eeuwen voor Christus.
Het is niet de eerste keer dat
het Bijbels Museum met dief
stal te maken kreeg. Er werd
ook al eens een hele deur uit
een vitrine gelicht, waarna
onbekenden er vandoor gin
gen met een ,jat", een aan
wijsstokje voor Tora-rollen.
Er verdwijnen bij het mu
seum ook wel eens „onderde
len" van niet achter glas ten
toongestelde voorwerpen.
Het Bijbels Museum was de
afgelopen tijd in overleg met
de verzekering reeds bezig de
bewaking te verbeteren.
Tweeling in het geloof
Hoe vaak het precies gebeurt Is moeilijk na te gaan, maar dat
het uitzonderlijk is, lijkt duidelijk: twee tweelingen die op de
zelfde dag priester worden. In dit geval zijn het de broers
Smith uit Chicago. Ze zijn in de Verenigde Staten de eerste
zwarte tweelingen die priester worden.
DEN BOSCH Zuster An
toinette van Pinxteren, lid
van de congregatie van de
Zusters van de Choorstaat
te Den Bosch, is gisteren op
71-jarige leeftijd plotseling
overleden. Zuster Frances
co, zoals haar kloosternaam
luidde, kreeg eind 1986 de
Harriët Freezer-ring van
het feministische maand
blad Opzij voor haar „on
vermoeibaar streven de po
sitie van de vrouw in de
Rooms-Katholieke Kerk te
verbeteren". De toekenning
noemde zij in haar dank
woord een erkenning voor
de bijdrage van religieuzen
in de bevrijding van de.
vrouw en in de strijd voor
gelijkberechtiging in de
Rooms-Katholieke Kerk.
„We noemen onszelf niet
meer vrouwelijke religieu
zen, maar religieuze vrou
wen omdat we onszelf pri
mair als vrouwen ervaren."
Zij was in 1967 een van de
eerste nonnen die haar ha
bijt verwisselden voor bur
gerkleding.
DS. OVEREEM OP GOS IN HARARE:
HARARE Er is volgens de
voorzitter van de gerefor
meerde synode, ds. E. Over-
eem, heeft geen waterdicht
systeem voor de verkondi
ging van het Evangelie in
deze tijd. „Het is een avon
tuur, een ontdekkingsreis",
zo hield hij donderdag in Ha
rare de deelnemers voor aan
de theologische conferentie
van de Gereformeerde Oecu
menische Synode (GOS) in
Harare.
Komende maandag (30 mei)
begint in de hoofdstad van
Zimbabwe de bijeenkomst
van de GOS, waar het lid
maatschap van de Gerefor
meerde Kerken in Nederland
tot de belangrijkste onder
werpen behoort. Deze week
houden de deelnemers zich
tijdens drie studieconferen
ties bezig met theologische
vraagstukken, de zending en
het jongerenpastoraat.
Overeem omschreef de ver
kondiging van het Evangelie
in het huidige West-Europa
als „een roepen in de woes
tijn van vervuiling, wapen
wedloop, economische en po
litieke feiten". Niet de men
sen, maar de economische,
politieke en technologische
feiten zijn beslissend.
Overeem, die nu vijftien jaar
predikant is, dacht toen hij
nog „een bleke jonge domi
nee" was: „Het is een ver
taalprobleem. Je hoeft alleen
maar nieuwe woorden en
manieren te vinden om de
oude verhalen te vertellen,
en mensen zullen opnieuw
luisteren, ophoren".
Gaandeweg ontdekte hij dat
de opvatting over de waar
heid in de Westeuropese cul
tuur is veranderd. Zocht de
mens vroeger naar het wezen
van de dingen, nu wil hij of
zij vooral weten hoe de din
gen werken, wat hun functie
is. Als dingen niet werken,
kunnen ze nog wel bestaan,
maar mensen hebben er niet
zoveel belangstelling voor.
Bij de prediking van het
Evangelie gaat het niet meer
om een vertaalprobleem,
maar om een omschakelings
probleem: „Hoe werk ik met
Bijbelse waarheid in een cul
tuur die bol staat van de
functionele waarheid?".
HAAI
ir de g
id gei
itenpo'
ik. Dit
van d<
Den
itaat
•land
at b<
van i
in de g
-eer 2
■430
dat op
HOND de benoeming van twee nieuwe hoogleraren
gemeentelijke universiteit van Amsterdam zijn de g<
ren deze week zo verhit geraakt, dat het Maagdei
twintig jaar opnieuw bezet is geweest, zij het niet lai
een dag. Even had het er de schijn van dat daarmee
lijke" jaren zestig waren teruggekeerd, de periode
langs in dag- en weekbladen enigszins nostalgisch
ruggeblikt. Er is echter een essentieel verschil tussen]
en „nu".
Destijds ging het om het slechten van vermolm
stuursstructuren. Aan de kortstondige bezetting vai
week lag echter een verschil van inzicht ten grondsf
sen twee faculteitsraden, die vrouwen hadden voorge
als hoogleraar, en de benoemingscommissie die dezei
zen negeert en mannelijke kandidaten naar voren hq
schoven.
GELIJKE behandeling van mannen en vrouwen 1
en toe meer voeten in de aarde dan nodig zou moet()RDF
De bezetters van het Maagdenhuis hebben het verscfede s
inzicht over de benoemingen opgeschroefd tot een toébliek
waaraan het emancipatiebeleid van de gemeentelijke telt w
siteit in de hoofdstad moet worden afgewogen. Ogerjdert,
lijk een goed handvat, maar in werkelijkheid een ar^jr i>
dat geen stand kan houden. ire v<
erziei
rs da
ALS immers kwalitatieve argumenten op één gebied hooit
der mogen en moeten wegen dan emancipatoire, danfld kc
wel bij benoemingen met een wetenschappelijk kartner
Wetenschap bedrijven is nu eenmaal een bezigheid dpet dt
niet laat bepalen door geslachtelijke kenmerken. Bij (uden
noemingen gelden andere selectiecriteria, waarbij opliderer
kennis, ervaring, analytisch inzicht en didactisch ver Kla;
zwaarder wegen dan andere eigenschappen. letori
t de:
ir bi
Volop steun verdient het streven om vrouwen dffr^e
deze eisen voldoen, als hoogleraar benoemd te krijgen*1 ins'
wie gewogen wordt en te licht bevonden, of het nu ee|^zeë
is of een vrouw, hoort niet thuis op een professorale leéj31^?1]
Wie daar, zoals de bezetters van het Maagdenhuis, irw
tend argumenten van emotionele aard tegenin weet tée Pr
gen, plaatst zich niet alleen buitenspel in de discussieFe^fr
doet ook afbreuk aan de eigen doelstelling. r°rt*
©ruit
Een bezettingsactie, hoe „ludiek" ook van opzet en ^0ie n
voerlegging, werkt eerder verhullend dan dat zij kan teken
gen aan de zuiverheid van de discussie. De benoeming vel;
missie heeft geen man in plaats van een vróuw, mf*r
naar haar weloverwogen oordeel beste kandidaat naar[|ntei
geschoven. I 2-n
4ra h
j)dukt
Idoodg
mt is.
|}5 bi
h
ei,
Geleidelijk koeler
DE BILT (KNMI) Er komt
geleidelijk een einde aan het
warme weer van de afgelopen
dagen. Een koufront trekt
morgen langzaam van zuid
west naar noordoost over ons
land. Dit front zorgt ervoor
dat de warme lucht naar
Duitsland wordt verdreven.
De middagtemperatuur loopt
morgen sterk uiteen. Aan de
kust wordt het ongeveer 16
graden. In het noordoosten
van het land, waar de warme
lucht pas later op de dag wordt
verdreven kan de temperatuur
nog oplopen tot ongeveer 22
graden.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, medegedeeld door
het KNMI, geldig voor morgen en za-
Zuid-Scandinavië: Zonnig en warm,
maar langs de kust van Noorwegen
veel bewolking en buien. Middag-
temperatuur 15 graden aan de Noorse
kust tot 23 graden achter de Noorse
bergen en Zweden.
Britse Eilanden: Wisselend bewolkt
en buien. Middagtemperatuur onge
veer 15 graden.
Benelux: Af en toe zon en geleidelijk
minder buiig. Middagtemperatuur
ongeveer 19 graden.
Duitsland: Perioden met zon en voor
al in het zuidwesten buien. Middag
temperatuur vrijdag 23 graden, zater
dag iets lager.
Frankrijk: In het westen perioden
met zon, in de rest bewolkt met bui
en. Middagtemperatuur van 16 gra-
Alpengebied: In Zwitserland P
wolking en buien, middagtp bei
tuur ongeveer 20 graden, inlr gel
rijk zonnig en warm, 22 totft in 1
den' it Sdi
Spanje en Portugal: Warm,
de omgeving van Barcelona
buien. Middagtemperatuur
graden aan de noordkust tottnTTV
den in het zuiden. ill lb'
Italië en de Joegoslavische Aj
Zonnig, middagtemperatuur
veer 25 graden.
Athene
Barcelona
Mallorca
Malta
Moskou
Milnchen
Las Palmas h.bew
Bneven graag korten
duidelijk geschrevenDe
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Capriolen
Waarom plaatste de krant een
'foto van een stier die „caprio
len" maakt en dan nog wel op
de voorpagina? Afschuwelijk;
"een ander woord kan ik er
-i-niet voor vinden. Wat is het
"nut van een dergelijke dier-
^(en mens) onterende foto? Het
bijschrift maakte mij niet veel
wijzer. Ik ben niet een fanatie
ke dierenvriend, maar wat
•men met stieren pleegt uit te
halen alvorens deze arme
beesten de arena worden inge
stuurd is met geen pen te he
rschrijven. Er gaan dan ook
steeds meer stemmen op om
dergelijke gevechten te verbie
den. En wat doet onze krant:
plaatst een misselijk makende
foto op de voorpagina! Een ar
tikel over de achtergronden
van het stierenvechten lijkt
mij meer op zijn plaats. Ik Nalatig
hoop dat de redactie zich in de
toekomst van dergelijke
vreemde capriolen afzijdig
houdt.
Renske van Reeken,
VOORBURG.
ook nog f. 2.50 moet betalen
voor je auto, hoe duur wordt je
specialistenrekening dan wel?
H. Pannekoek,
DEN HAAG.
Parkeren
Tot voor kort kon men bij de
polikliniek van het Haagse
Leyenburg ziekenhuis de auto
op een algemene parkeerplaats
kwijt. Nu hebben de instanties
het nodig gevonden daar een
betaalde parkeergelegenheid
van te maken. Als invalide
met een parkeerkaart kon ik
bij overbezetting van de inva
lide parkeerplaatsen (er zijn er
vier) mijn auto op die algeme
ne parkeerplaats kwijt. Als in
valide heb je het toch al niet te
breed en als je nu elke keer
dat je naar het ziekenhuis gaat
Het is goed dat de Haagse ge
meenteraad, van links tot en
met rechts, de verantwoording
voor de fatale afloop van de
cellenbrand op Eerste Kerst
dag vorig jaar in het Haagse
hoofdbureau van politie heeft
gelegd daar waar hij thuis
hoort: bij de burgemeester en
de hoofdcommissaris. Niet de
brandweer (die alles deed wat
mogelijk was en meer dan
dat), niet de dienstdoende poli
tiemensen (die overigens wel
fouten hebben gemaakt), maar
de korpsleiding werd door
haar „onzorgvuldig en non
chalant handelen" als enige
verantwoordelijk gesteld in de
recente commissievergadering.
Het is schokkend te moeten
vernemen dat burgemeester
en korpschef reeds eerder
door twee branden op de ge
vaarlijke situatie in het arres-
tantenblok waren geatten
deerd zonder vervolgens met
de grootste spoed aan deze si
tuatie een eind te maken. De
scherpe kritiek van VVD-
woordvoerster mevrouw Blok-
poel „ernstige nalatig
heid" trof mij als het meest
passend bij deze ramp, die vol
strekt onnodig vier mensenle
vens heeft geëist. Zeer onge
past was de wijze waarop bur
gemeester Havermans en com
missaris Brand met allerei de
tailkwesties hun nalatigheid
trachtten te verdoezelen. Alsof
het ging om een uitgelekt ge
heim stuk of de overschrijding
van een begrotingspost en niet
om vier doden!
Mr. E. Bruggeman-Tersteeg,
DEN HAAG.
Oecumene
In de verslagen over de Acht
Mei Beweging en de Mariën-
burgvereniging heb ik over
„de teleurstelling over oecu
mene" van Ds. H. Eikelboom
gelezen. Uit al deze verslagen
blijkt dat oecumene volgens
genoemde organisaties alleen
mogelijk is wanneer aan de
tweeduizend jaar oude Aposto
lische opvolging binnen de RK
kerk een einde wordt ge
maakt. De kerk aan de basis,
waarover de leiders van beide
organisaties met gezag menen
te kunnen spreken, wordt als
de oplossing beschouwd. Ik
voel me binnen de RK kerk
geen randverschijnsel; anders
gezegd: ik voel me geen „ba
sis". Uit de presentatie en de
doelstelling blijkt helaas dat
het intellect, het verstandelijk
vermogen dus, binnen deze or
ganisaties eerder ziek is dan
gezond.
Q.J. van der Horst,
RIJSWIJK.
Kerk en
mensenrech ten
Nadat de Acht Mei Beweging
(AMB) van diverse kanten te
horen had gekregen dat ze wel
erg negatief kritisch tegenover
de r.k. kerk stond, lieten Me
vrouw Stael-Merkx en andere
zegslieden vervolgens elke ti
rade vergezeld gaan van de
verzekering dat de beweging
was geboren uit pure loyaliteit.
Mij klonk dat in de oren alsof
Mohammed Ali zijn tegenstan
der in de ring toegrijnsde dat
hij hem alleen maar wilde aai
en. De Acht-Mei-leden lijken
nog steeds op leden van een
zangkoor die hun contributie
wellicht wel betalen, maar
elke gelegenheid aangrijpen
om er kakofonisch doorheen
te zingen. Bij hun laatste bij
eenkomst werd besloten
„schendingen van de mensen
rechten in de kerk", waarvan
zij zichzelf het slachtoffer me
nen, te gaan melden. Ze heb
ben daarbij vooral het oog op
benoemingen, waarbij hun
geestverwanten zich gepas
seerd achten. Nu is het een pu
bliek geheim, dat de architec
ten achter wat sommigen te
optimistisch „de vernieuwing"
en anderen te pessimistisch de
„vernieling" van onze kerk
provincie noemen, een genera
tie lang gelijkgezinden in be
langrijke kaderfuncties naar
voren hebben geschoven. Nóg
hoor ik een studentenpastor,
in het kader van de rel tegen'
de bisschopsbenoeming van
mgr. Simonis, voor de radio
zeggen, dat de jongens van
Nieuw Links in de PvdA daar
nog een lesje van hadden kun
nen leren. Hoe vaak hoor je
mensen van de AMB over ker
kelijke zaken niet praten in
termen van „macht" en zich
afvragen of iets „strategisch
opportuun" is? Gezien hun op
positie tegen het beleid van de
bisschoppen lijkt het mij niet
zo verwonderlijk, als dezen
voor het invullen van vacatu
res niet het eerst naar de
adressenlijst van de Acht-Mei-
leden grijpen. Als je jezelf dan
als slachtoffer van schending
van de mensenrechten uit
roept, ben je dan nog honderd
procent geestelijk gezond be
zig? Ik zie de eerste Acht-Mei-
vierder al met het „syndroom
van Jules Croiset" voor de ba
lie van een politiebureau
staan, met het verhaal dat hij
door twee bisschoppen en een
non in de kofferbak van een
lelijke eend is gefrommeld en
plank-gas afgevoerd naar de
martelkamers van de Inquisi
tie.