Ook elektrische muziek iskultureel erfgoed als anti- held Prince naar Nederland Nouvelles Images gaat over in andere handen GEMEENTEMUSEUM TOONT ELEKTRISCHE INSTRUMENTEN 'KUNST £cidóe(3ou/uMit DONDERDAG 26 MEI 1988 PAC Kunstbewuste Hagenaars op taxatiedag van Sotheby's DEN HAAG Ongeveer 400 belangstellenden, hebben gisteren de taxa- tie- en informatiedag van het Amsterdamse veiling huis Sotheby's in Hotel Bel Air in Den Haag op gezocht. En wat meer zegt: met kunstvoorwer pen die zonder uitzonde ring tenminste enige waarde vertegenwoordig den. Sotheby's: „Den Haag is behoorlijk kunst- bewust. Er was niet één nep-Stradivarius bij, geen namaak Van Gogh, maar ook geen echte, van dief stal afkomstige meester, wat ook heel goed moge lijk was geweest". Echt grote verrassingen, zoals eerder in Bloemendaal in fe bruari, deden zich niet voor, al trok een bezoeker met een mooie collectie posters onmid dellijk alle aandacht. Zijn col lectie wordt 17 oktober ge veild, wanneer ook andere posters uit deze eeuw onder de hamer komen. Een soortgelij ke collectie posters bracht eerder 45.000 gulden op. Op een veiling van 24 oktober komt ook een Japanse koffie kan uit het begin van de 18e eeuw; de getaxeerde waarde hiervan was vier- tot achtdui zend gulden. Aardig was ook een zeldzaam zilveren theepo tje uit Nijmegen uit de 18e eeuw, die op een kleine drie duizend gulden werd geta xeerd. Hoewel de belangstelling van Sotheby's natuurlijk in de eer ste plaats is gericht op vond sten, bleken de meeste Hage naars gewoon te hebben ge daan wat in de uitnodiging be sloten lag: het kosteloos laten taxeren van kunst in alle mo gelijke vormen, maar ook speelgoed, tapijten en meube len. Sotheby's organiseert deze open taxatiedagen al jaren met grote regelmaat door het hele land, om de wereld van kunst en antiekveilingen toeganke lijker te maken. En dat levert soms bewogen reacties op. Sommigen denken in huis te hebben wat volgens een vei ling-catalogus een hoge prijs kan opleveren en komen met heel bruikbare, maar niet 'overdreven kostbare huisraad. De bezoekende Hagenaars ble ken aan de voorzichtige kant en zonder al te hoog gespan nen verwachtingen. Terecht, naar later bleek. Sotheby's: „Men kwam voornamelijk voor een leuke dag. Het was een sociaal gebeuren, waarbij voornamelijk werd gekeken naar wat anderen inbrachten". Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, tetefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. PARIJS De multi-in- strumentalist, zanger en componist Prince wiens 'nieuwe elpee „Lovesexy" is bejubeld en verguisd, komt voor het derde ach tereenvolgende jaar naar Nederland. Zijn concert maakt onderdeel uit van een Europese tournee die begin juli in Parijs van start gaat. Wanneer de Amerikaan pre cies ons land aandoet, hoeveel concerten hij hier zal geven en in welke stadion hij komt te staan, is nog onzeker. Wel heeft hij laten weten, niet al te grote lokaties te willen bespe len om een persoonlijk contact met het publiek aan te kunnen gaan. De laatste details rond de tour nee, die hem twee maanden in Europa houdt, worden mo menteel afgerond. Zeker is dat een groot deel van de groep die hem tijdens de „Sign Of The Times '-tournee begeleid de, ook nu weer van de partij zal zijn zoals Boni Boyer (toet sen), Mico Weaver (gitaar) Eric Leeds (Saxofoon), Sheila E (drums), Atlanta Bliss (trom pet), Cat (achtergrondzang en dans) en Greg Brooks (achter- grondvocalen). Om de Europese tournee te kunnen doen, heeft Prince zijn concerten in Australië en Ja pan afgezegd. Wel speelt hij vanaf september een uitge breide Amerikaanse concert- reeks. De Europese data vallen overigens samen met het uit brengen van de „Sign Of The Times"-concertfilm, waarin veel materiaal zit verwerkt, dat tijdens zijn concerten in het Utrechtse Galgenwaard stadion werd opgenomen. DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum is het enige museum in de we reld dat zich bekommert om muziekinstrumenten van de laatste honderd jaar. Maar wie die collec tie komt bekijken, zal zich afvragen of het museum zich niet een beetje ver gist. Wat hebben al die apparaten met toetsenbor den, die vol electronica zijn gestopt, nog met mu ziek te maken? Onno Mensing, hoofd van de muziekafdeling van dit museum: „Het zijn stuk voor stuk instrumenten waarmee muziek kan worden gemaakt. Dat dit op electronische manier gebeurt en niet akoestisch, doet er niet toe. Het zijn de muziekinstrumenten van deze eeuw". Met de vraag „mooi of lelijk" houdt Mensing zich niet bezig. „Persoonlijke smaak is abso luut irrelevant, het gaat om de feiten. Het gaat erom, dat er tegenwoordig meer elektrische instrumenten worden bespeeld dan akoestische, alle symfonie orkesten ten spijt. Sterker, de komende jaren zullen meer elektrische instrumenten worden gefabriceerd dan alle eeuwen tevoren aan akoesti sche hebben opgeleverd". De verzameling elektrische muziekinstrumenten wordt morgen in een zomeropstelling officieel geopend en blijft tot 1 november te bezichtigen. Toch tot lichte verbazing van de ge middelde muziekliefhebber die, bij het woord muziekin strument, eerder denkt aan violen en dwarsfluiten, dan aan Hammondorgels en wat daarna aan muziekgevende apparatuur is verschenen. Verantwoordelijkheid Mensing kan en wil het alle maal uitleggen, niet als privé- muziekliefnebber met een pri- vésmaak, maar als museum- hoofd, met een museale ver antwoordelijkheid. „Die ver antwoordelijkheid houdt in dat we ons bezighouden met het verzamelen van objecten en het presenteren daarvan. Het Haags Gemeentemuseum heeft al een grote collectie Westerse muziekinstrumenten, buiten-westerse en volksmu ziekinstrumenten. Het is in feite verwonderlijk dat musea in de hele wereld die over collecties muziekin strumenten beschikken, stop pen bij het eind van de vorige eeuw; van deze eeuw is niets te vinden. Het Haags Gemeen temuseum is het eerste dat zich óók toelegt op instrumen ten van deze eeuw, al heb ik aanwijzingen dat andere mu sea er nu ook aan beginnen. Dat kan niet uitblijven". Mensing wijst erop, dat het Gemeentemuseum min of meer bij toeval, door schen kingen en aankopen, aan de huidige collectie instrumenten is begonnen. „Maar dat moet worden bijgehouden en aange vuld, waarbij vragen worden beantwoord als: wat verzame len we, waarom, welke samen stelling, welke kwaliteit en in welke verhouding tot de mu ziekcultuur. En wat mankeert daaraan. Veel natuurlijk. Een viool is een viool, uiteraard, maar door de eeuwen heen zijn er hon derden varianten op gemaakt en dat geldt voor elk muziek instrument: steeds opnieuw zijn verbeteringen bedacht, die soms wel, soms niet op grotere schaal zijn toegepast. Elk mu seum toont daar hoogtepunten Keyboards, electronische muziekinstrumenten die in muziekmuea over het algemeen ontbreken maar wel zijn te vinden in het Haags Gemeentemuseum. FOTO: SP „Maar deze eeuw is tot dusver helemaal niet vertegenwoor digd", legt Mensing uit. „Toch wordt meer muziek gemaakt dan ooit, zij het op elektrische instrumenten, die hoe dan ook muzikale vaardigheid vereisen en doelbewust zijn gecon strueerd om er muziek op te maken". Topstuk op deze expositie - Mensing spreekt liever van een opstelling - is een „Neo Bechstein" uit 1932, een elek trische vleugel met magneti sche toonopnemers, voorzien van radio en versterker. Het ding ziet er uit als een gewone vleugel, maar als de klep opengaat worden kleine mag neten zichtbaar en andere electronische onderdelen. Worden de snaren van. de vleugel aangeslagen, dan gaan de trillingen niet naar een (ontbrekende) zangbodem, maar naar een versterker en daar begint het grote verschil: is het gebruikelijk dat de zang bodem de akoestische signalen versterkt, waarna de luisteraar naar een gewone, mooie vleu gel kan luisteren, in dit geval wordt het geluid anders over gebracht. De functie van de zangbodem wordt door een versterker overgenomen, waarna een grote luidspreker- box de rest doet. Dat in de vleugel-versterker ook een ra dio is ingebouwd, is een aar digheidje; het had ook een koffiezetapparaat kunnen zijn, of een platenspeler. Synthesizers Een Hammondorgel wordt ge toond en een groot aantal klanksynthesizers, vol knop pen en meters, allemaal mooie, relatief grote apparaten die tot duizelingwekkende, electroni sche prestaties in staat zijn. Heel handzaam is keyboard met minitoetsen van Casio, een op het eerste gezicht klein prutsapparaat, aardig gevon den, dat wel, maar wat moet men ermee. Mensing kan het aantonen: „Wie geen muziek kan maken, kan er inderdaad niets mee. Maar hoe meer men met muziek overweg kan, hoe meer met dit apparaat te doen valt. Al is het muziekmaken op dit apparaat totaal anders dan de meeste musici gewend zijn". Het Haags Gemeentemuseum is drie jaar bezig geweest met het verzamelen van dit soort instrumenten. Mensing: „Uit gangspunt was, of achter het instrument een nieuwe ge dachte zat, een nieuwe manier van denken. Deskundigen hebben daar de exponenten van verzameld, niet de aflei dingen daarvan". Wie deze zomeropstelling wil bekijken, moet eerst de perma nente tentoonstelling door, met eeuwenoude instrumen ten, overwegend handwerk, die in handen van een vaardig musicus tot leven worden ge bracht. Steeds en altijd anders, afhankelijk van de musicus, zijn vaardigheid en humeur, de hem omringende ruimte en weersgesteldheid. Daarvan trekt het instrument van deze eeuw zich nauwelijks iets aan: toetsen zijn toetsen en de electronica doet de rest, niks humeur of weersgesteld heid. Mooier of lelijker dan de akoestische instrumenten? Mensing: „Dat is vergelijken van twee onvergelijkbare grootheden. Feit is en blijft, dat de mens van deze eeuw er muziek mee maakt en niet zo zuinig ook. Nu, en als dat zo is, moeten we het aanvaarden als cultureel Erfgoed, een uiting van cultuur en daarom is het onze taak die instrumenten of apparaten te tonen. Daar kan eigenlijk niet eens over worden gediscussieerd". FRITS BROMBERG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. NOORDWIJK LIDO SlDIC er Ja ent< ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Three men and s baby (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30. 16.00. EUROCINEMA II: Moonstruck (al); 18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. e EU ROCINEMA III: Someone to watch over me (12); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA IV: Amsterdam- ned (12); 18.45. 21.30. zo. ook 16.15. Jungtebook (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): The serpent and the rainbow (12); 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. zo. ook 14.30. Three men and a baby (al); No way out (al); Moonstruck (al); Broadcast news (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Lucht macht academie (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414 Hot girls (16); 14.30, 19.00, 21.15. i Beni fas uit hoven, ft, Jacq ylvia 12800): Dirty Dancing 19.00, 21.15. zo. 21.15. imtRSU KATWIJK e CITY THEj WOrdt (Badstraat 30, tel. 01718 gepresi Fatal attraction (12); 21.1& £r zij zo. ook 14.45. Hot bubblt.o -poU vrijersvoeten (16); 19.00. 10 „f., beertjes in Wonderland p* niei wo. 14.45. CITY THEATBiemers dine (al); do. t/m zo. ujhebben 19.00. Empire ol the Skpn To' 21.15. VOORSCHOTEN GREEN' 01717-4354): Amsterdam do. t/m zo. 19.00. 15.45. Fatal Attraction (1^ m zo. 21.30. ma. t/m jti> Hersenschimmen (16); doJK'riLp 19.30, 21.30. ma. t/m wo.ir KINDERVOORSTELLING I' 315 re De reddertjes; za. zo. t Repelsteeltje; za. zo. wo. WASSENAAR 01751-13269): Dirty I vr. za. zo. 20.00. mermaids singing (al); ma 20.00. KINDERVOORSTELLING «n?PQ Sinbad en het oog v.d. tij* biivo zo. wo. 14.00. „StaUT ZOETERMEER e PROW»31?}® 1,2,3 (Promenade 7, tafe Kr) 511313): Three man and T tüHp do. ma. di. 20.00. vr. 19.0® "f*?. za. zo. 14 00, 19.00, 21JlVal 1! 14.00, 20.00. Last Emperot js m wo. 20.00. Jungle book. wo. 14.00. Empire of tf60Sra- 20.00. za zo. wo. 14.00, 2jer WO e ASTR\ nj-dwi Nieuw operatalent Carmen en Galathe^ a. J< LAK-theater (Leiden): Gedeelten uit de opera's „Carmen" van Bizet en „Die schone Galathee" van von Suppé door studenten van het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag met medewerking van Peter- Tom Langelaar en Jan Sprij (piano), onder de muzikale leiding van Pe ter-Tom Langelaar en in de regie van Javier Lopez Pinon. Gezien op 25 mei. Herhaling vanavond in het LAK. Het operaprogramma waar voor het LAK-theater gister avond zijn deuren opende, bood een keuze uit het eind examenprogramma waarmee een aantal zangstudenten van het Haagse conservatorium binnenkort hun studie hoopt af te sluiten. Indien het overi ge uit deze straks in Den Haag te geven voorstelling van het zelfde kaliber is als de gedeel ten waarmee men nu in Lei den voor de dag is gekomen, dan valt er niet aan te twijfe len of deze acht solisten zullen binnenkort allen afgestudeerd zijn. Althans, als het aan het publiek van de redelijk gevul de zaal ligt. Want dat toonde zich met beide programmaon derdelen (Bizet en Von Suppé) ingenomen, ook al leek het ten aanzien van de van Bizet uit gevoerde nummers aanvanke lijk wat terughoudend. Daarbij Was beslist niet van desinteres se sprake, maar van onwen nigheid. Opera is in Leiden tenslotte een zeldzaamheid en zangers die in de Sleutelstad hun talenten laten horen moeten rekening houden met een publiek dat enigszins on wennig aankijkt tegen de ver rassingen die deze theater vorm kan opleveren. Dat bleek al snel toen na het eerste deel (Carmen) de verduisterde zaal lang in een doodstil duis ter gehuld bleef, voordat het tot de aanwezigen doordrong dat er echt niets meer kwam Joke Kramer als de oermoeder Erda en Hans Kiemer als Wotan In „Siegfried", het derde deel van Wagners Ring des Nibelungen in de Rotterdamse Stadsschouwburg. FOTO: PR Staatstheater Kaaeal brengt de Ring des Nibelungen met gisteravond „Siegfried". Stadsschouwburg, Rot terdam. ROTTERDAM In de Rotterdamse Schouwburg worden deze week de twee laatste episodes uit Wagner's Ring des Nibe lungen door het Staatsthe ater uit Kassei uitgevoerd. Gisteravond gold dat voor het derde deel, Siegfried, dat binnen het totaal als een symfonie opgevat, de plaats van het Scherzo in neemt. Wagner heeft in de tweede scène een bijna Debussyaanse episode in gelast, waar een veder licht spelend orkest een zingend vogeltje bege leidt. Centraal staat de persoon van Siegfried, die met het magi sche zwaard Nothung de draak doodt om de Ring terug te ver overen en daarna eindelijk zijn onschuld verliest en de slapende Brunnhilde wakker kust. Dit derde operadeel zette de lijnen van de eerste twee voort, dat wil zeggen, het plaatst de opera in het heden en ontneemt hem grotendeels zijn goden- en sprookjesau reool. Daar is op zichzelf veel voor te zeggen, maar voor mij ging Siegfried Schönbohm in deze regie daarin te ver. Siegfried (Heribert Steinbach) was zo uit de kroeg om de hoek weggelopen, met half lang haar, een T-shirt, een le ren jasje met halfopgestroopte mouwen en een steeds afzak kende leren broek over een dikke bierbuik. Zijn présence was overeenkomstig en zijn stemmateriaal op zichzelf uit stekend en zeer groot, maar het gebruik dat hij ervan maakte was uiterst wisselval lig van kwaliteit. In de laatste scène, was hij bovendien te ver opgebrand om nog enigs zins geloofwaardig de vurige Brunnhilde het hof te kunnen maken. Gudrun Volkert is een echte Wagner-zangeres met een ker nachtige laagte en een stralen de sterke hoogte. De andere zangers waren, zij het gedeel telijk in andere rollen, reeds bekend uit de vorige operade- len. René Claassen speelde in zijn grijze strandpakje onover troffen mime, dat kostelijk was geregisseerd en daar alles uithaalde. Hans Kiemer kwam als „wan- derende" Wotan krachtiger naar voren dan in zijn Wotan- rol in Das Rheingold. Joke Kramer maakte in de enige visueel echt mooie scène van uit een groot bed een waardige creatie van de wijze oermoe der Erda. De draak, die als een enorme dragline op rupsban den werd gepresenteerd, en die moest sterven doordat het zwaard in de machinekamer werd gestoken (dat had min stens een bom moeten zijn) vormde, samen met de vol strekt onheldhaftige noch ede le Siegfried, het meest storen de element op het toneel waar verder echter over het alge meen goed vakwerk werd ge leverd. Helaas werd het orkest onder alweer een andere dirigent, Christof Brick, niet erg geïn spireerd. Daardoor was er niet overal voldoende spanning en stuwing in de muziek en ont brak meer in het algemeen het lichtere spirituele element van het Scherzo te zeer. ERIK BESIER DEN HAAG De beken de Haagse galerie „Nou velles Images" gaat over in andere handen. De ga leriehouder Ton Berends (binnenhuisarchitect van huis-uit) draagt met in gang van 3 september de scepter over aan de kunst historica drs. Maria J. Gunnink. Ton Berends, die 28 jaar lang leiding heeft gegeven aan de ga lerie, stopt met zijn werk wegens het bereiken van de 65-jarige leeftijd. Onder leiding van Ton Be rends verwierf Nouvelles Ima ges een vooraanstaande plaats in de wereld van de beeldende kunst. Nouvelles Images is ooit ontstaan uit een religieuze kunsthandel, gedreven door de heer Henke. Berends nam in 1960 de zaak van Henke over en maakte er binnen vijf jaar een echte galerie van onder de nieuwe naam „Nouvelles Ima ges". Ton Berends heeft altijd een eigen koers gevaren in de woelige en steeds wisselende stromingen van de kunst. Hij had niet alleen oog voor de grote kunstenaars, onder wie Armando, Van Bohemen, Die deren, Lataster en Lucebert, van wie het werk regelmatig was te zien in de galerie, maar ook voor de beginnende kun stenaar. De debutant kreeg bij hem alle kansen, zijn enige criterium was: „kwaliteit". Be rends nam het initiatief voor een jaarlijkse terugkerende tentoonstelling „Jonge Kunstenaars", waarmee hij de beginners de kans bood zich aan het publiek te tonen. Dit jaarlijkse evenement is langza merhand zeer populair gewor- Galeriehouder Ton Berends. den onder het kunstminnende publiek. Berends bepaalde altijd ge voelsmatig welke kunstwer ken in aanmerking kwamen voor zijn galerie en hij richtte ook op gevoel zijn tentoonstel lingen in. In een interview met onze krant naar aanleiding van het 25-jarige bestaan van Nouvel les Images zei hij hierover on der andere: „Ik probeer als mens creatief te zijn. Ik ben binnenhuisarchitect en dus zelf ook bezig met vormge ving. Een tentoonstelling in richten heeft daar natuurlijk mee te maken. Ik vind het heel belangrijk hoe kunstwer ken gepresenteerd worden en in die inspiratie laat je als ga lerie toch een eigen gezicht zien. Ik richt een tentoonstel ling altijd zelf in, tenzij er beelden getoond worden, dan doe ik het samen met de kun stenaar. Het is een kwestie van gevoel en zonder orbe- scheiden te willen zijn weet ik bijna altijd waar een werk moet komen te hangen. De meeste kunstenaars weten dat en geven het zonder tegen sputteren uit handen". Maria J. Gunnink, de toekom stige galeriehoudster van Nou velles Images (geboren in 1956) komt uit Leeuwarden. Zij studeerde kunstgeschiede nis aan de rijksuniversiteit te Groningen. In 1984/85 ver zorgde zij in opdracht van het rijksmuseum „Kröller Möller" een publicatie over het „Jacht huis van H.P. Berlage". Zij kreeg die opdracht in verband met het vijftigjarige bestaan van het nationale park „De Hoge Veluwe", waar het Kröl ler Möllermuseum staat. In 1985 was Maria Gunnink ook gastdocente aan de kunstaca demie van Enschede. De kunsthistorica was bovendien betrokken bij de Manifestatie Kunstruil, die vorig jaar in Leeuwarden werd gehouden. en dat de inderdaad {P°nee verdichte collage vatn11 opera er alweer opzatikaans gekozen fragmenten ujjlandi] ge Bizets opera „Ca(rug te helaas een gering aan! monstreerden met nan^^»» Jönthövel (Carmen), uur\ s Kuiper (Frasquita) eL Meijer (Mercedes) hi$ digheid om acteerta combineren met een g wikkelde zangtechniek^ der iets af te willen de muzikaliteit van gaaf de zangeressen, aandacht in het Fran: de eerste plaats op d^n Zjjr prestaties. Deze soms door een werkel^ten gedwongenheid en e Anderzijds leed de Mjders 0 heid van het spel op,,inJen ogenblikken onder di weg mate gestileerde ac die t< men. Deze vormen L^ert opera in een grote zaa^tjna steund door een heelvan -j.( onontbeerlijk, maar jgi^er kleine Lak, de zangen^ onder de neus van het,' ein< en slechts begeleid a vleugel, deden deze yhtiff conventies de verhef soms geweld aan. •ballet1 ruimte al behelpen, £eer scheiden waren bovenzware middelen die waren j om de vereiste Bohen op te roepen. Het j denten daarom dat zijl door een piano onderstf spelend tegen een det een simpel latwerk, eef le tafel en twee stoelerf door het gebruik vS Nieuw: stem, hun muzikalite) Ti* Ta inlevingsvermogen, c pJJJJJ* kunst om dat op een rie Afl over te brengen, aan d$ Fiertel ring van deze scenes u[ over <3 men" zoveel vaart w| J*'0®'®1 geven. Vier solisten zongen i Midde tweede deel stukken uiO Mede< mische opera „Die schdj Nieuw lathee" Franz vort en zorgden voor wr d^.s vrolijke momenten ij speelk tralala-hupsakee-opera i gen. beste Oostenrijkse tracP wj0" een rijkelijk potsierlijk™ van het verhaal over EWjng roemde Griekse beeldl Unda Pygmalion, wiens n Afl.241 werk, een verblinden! ®J® ®fl beeld van de nimf G^^ppe door Venus tot leven' Van E gewekt, stond Marjan i Renas centraal met haar kodij van B van Galathee. De spil wel zeer burleske intrijf ze de toeschouwers telkj nieuw verbaasd staal haar technisch schitteif) Zoner bedwang gehouden, en dramatisch waan: partijen. Niet minder oogstte de alt Inez Hi Leigh' die het publiek met hfi Intern zonder wendbare stem me chaam deed geloven L Q°£[n' parmantige Ganymedesjj Mede Jönsthövel was gisterï Nieuw alleen te bewonderen aO Kwidi men, maar voelde zictf*22.®°. goed thuis in de rol i L.JLJ brutale Mydas, de kuns| Axel meiaar. De tenor B kom Loonen die voor de pal Barilly Don José optrad, was* om zijn heldere geluid tijden: de manier waarop hij \j pa. Hi opging in zijn rol van va kom 1 beeldaanbidder onmisba •®urfJ TOM STRES Duineser ElefBF 1 Noutu van programit H Quick RO af gevoeroo aSS DEN HAAG Door i schil tussen de door gent Vakhtan Jordaniaf deerde partituur en hetf Residentie Orkest orkestmateriaal van Reimanns „Erste Elegie" kan dit werk kol zaterdag niet in uit\| worden gebracht. In J daarvan wordt de Vijfdfl fonie van Sjostakovitcf peeld. Van deze conj staat ook diens Ve Symfonie op het progral 1981 Met: Bob I die zi van 1 beert medl< oorza zijn o Le m gazin t.g.v.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 18