Liesbeth List terug met
breekbare ups en downs
Prachtige anti-apartheidsfilm
kandidaat Gouden Palm Cannes
elson Mandela-concert
eet bij Veronica
1rge Bolet
iomfeert
em van
)gi Bear
erleden
MET GEWAPENDE HUMOR INDILIGENTIA
Britse koningin toont eigen kunstverzameling
Haarlem toont
grafische traditie
if? JNST CeidócOoutq/nl zaterdag 21 mei ïosa pagina 19"
;SUM Veronica zal op 11 juni
het Nelson Mandela-concert
het Londense Wembley Stadion
ïederland 2 uitzenden. Hiervoor
de omroep dé totale reguliere pro-
mering aangepast: het concert be-
m 13.30 uur en duurt tot 23.30 uur.
aal tien uur pop tegen apartheid
ieer dan veertig artiesten. De op-
st is voor de anti-apartheidsbewe-
'in voor projecten ten behoeve van
rgestelde zwarte kinderen in Zuid-
Wembley-stadion worden twee
podia gebouwd, waarop het spektakel
zich afspeelt. Een willekeurige greep uit
de namen die deelnemen aan deze „glo
bal jukebox" die Live Aid op z'n minst
lijkt te gaan evenaren, zijn: Dire Straits,
Whitney Houston, Simple Minds, Geor
ge Michael, Miriam Makeba, Euryth-
mics, UB40, Phil Collins, Roberta Flack,
Chibby Checker, Nathalie Cole, Bryan
Adams, Joe Cocker, Peter Gabriel, Ash-
ford and Simpson, Joan Armatrading,
Sade, Bill Wyman en Robert Palmer.
Het is de bedoeling dit concert wereld
wijd uit te zenden.
Herman van Veen met
tekenfilm en show naar Japan
UTRECHT In de loop van dit jaar vertrekt Herman van
Veen met zijn Harlekijngezelschap naar Japan voor het geven
van een reeks voorstellingen van zijn huidige show, ter plekke
evt. aangevuld met ander repertoire. Daarna reist hij naar Cana
da voor een tournee, gevolgd door voorstellingen andermaal in
New York.
Van Tokio-tv kreeg Van Veen de uitnodiging 52 verhalen te
schrijven, geënt op zijn musical Jodocus Kwak over de zorg voor
het milieu. Deze zijn. inmiddels gereed en zullen worden ver
werkt tot tekenfilms, waarvan er elke week één zal worden uit
gezonden. In de komende maanden is hij druk met opnamen
voor een nieuwe film van Karst van der Meulen. Deze film
heeft nog geen titel, maar moet leiden tot een bioscoopversie en
een serie voor NCRV-tv. Deze film bevat een jeugdverhaal waar
ook ouderen zich bij thuis zullen voelen. De rollen worden over
wegend gespeeld door jongeren, waarbij Herman en zijn vrouw
Marlous Fluitsma de vader en de moeder spelen.
Herman van Veen.
iiidentie-Orketl onder Bruno
peelt met medewerking van
liet Jorge Bolet Rachmaninot
nek. Vrijdagavond, OrJtnton
itaal, Den Haag.
grote laat-romantische
;n, twintig jaar na elkaar
de eeuwwisseling gecom-
rd, vormden het pro-
na van het Residentie
t, gisteravond in de An-
'hilipszaal. Als dirigent
Iruno Weil op, een diri-
net een gedegen naam in
and. De niet steeds over-
ide indruk die hij deze
maakte is misschien te
aan het feit dat hij niet
[reep op het orkest leek
iben.
pianoconcert nr. 3 in d
lachmaninof is het voor
kestleden vaak moeilijk
inist te horen spelen en
de dirigent een sleutelrol
middelaar tussen de so-
het orkest. Die aanslui-
rerd nogal wisselend ge-
;erd, waardoor regelma-
n enigszins rommelig en
nwichtig klankbeeld
gerealiseerd. Hiertegeno-
onden de lichte toon en
igerigheid die door het
rkest werden aangehou-
n die gaaf aansloten bij
lopin-achtige vertolking
jianist Jorge Bolet. Zijn
•uiste zonder veel stem-
ffing als een romantische
voorbij.
tim 70-jarige Cubaanse
leester heeft Rachmani-
it pianoconcert zelf nog
spelen en zegt zich
iar te richten in zijn
lij geeft het een intens
ie lading mee, zonder
imverheffing, en strui-
jens over de extreem
aagli technische eisen. Hij
liet alleen luid toege-
maar kreeg door
I-voorzitter Wallis de
i ook nog de AVRO-
j ksprijs voor zijn Decca-
met Schumann en Grieg
likt. Een acrobatisch pi-
ik van Moskowski was
zijn dank. Cesar
Js Symfonie in d klonk
n? 6rote golfbeweging be-
het pianoconcert.
ale die, om met de pro-
jnatoelichting te spreken,
lechtige hymnische cli-
moet vormen en een
[samenvatting van geest
feer van de symfonie,
dit niveau helaas niet
ERIK BESIER
is Dawson, de stem van
ear, Huckleberry Hound
van andere tekenfilmfi-
AMSTERDAM De
sterke kant van Liesbeth
List is de onbevangen
manier waarop zij de
haar omringende wereld
tegemoet treedt. Het is
gelijktijdig haar zwakke
en dus aanvechtbare
kant. Wat aan dat laatste
te doen valt, voor zover
het haar theater-uitvoe
ringen betreft, maken
anderen wel uit: Willem
Nijholt die haar regis
seert en tekstschrijver
Boudewijn Spitzen.
Voorbeeld. In haar nieuwe
programma „List Nu" - ko
mende donderdagavond in
Diligentia - staat als tweede
lied vermeld „Knipsels zon
der kop" van Ivo de Wijs,
een aaneenschakeling van
krante-kritieken die er niet
echt om liegen. Het nummer
is humoristisch bedoeld.
Maar als de criticus die zich
persoonlijk voelt aangespro
ken, er ae grap niet van in
ziet en met boos hoofd de
zaal verlaat, blijft een ver
bijsterde List op het podium
achter die de goede bedoeling
graag alsnog zou willen uit
leggen.
Liesbeth: „Daarom gaan we,
Willem, Boudewijn en ik,
overleggen of dat nummer
niet verderop in het pro
gramma moet worden opge
nomen. Want wat we ook al
lemaal bedoelen, niet dat een
recensent voortijdig de zaal
uit stommelt om nóg een ve
nijnig stukje aan de lijst toe
te voegen".
„Knipsels zonder kop" bevalt
een groot aantal pesterige op
merkingen uit de (roddel-
)pers aan het adres van Lies
beth: dat ze niet kan zingen,
dat ze wèl kan zingen, maar
alleen vals, zich houterig be
weegt, niet kan acteren maar
het tóch doet en dat met zeer
knokige knieën. Vooral dat
laatste doet pijn. „Heb ik
knokige knieën?" De .zange
res toont een knie, die er niet
opvallend bottig uitziet. Lies
beth is slank, tenger, op het
magere af, maar niet gratig.
„Nou dan", concludeert ze,
met het gezicht van iemand
die voorgoed het allesover-
tuigende bewijs heeft gele
verd.
Liesbeth List heeft de ontwa
penende naïviteit die alleen
kan voortkomen uit een op
recht gemoed die wel in bot
sing moet komen met alles in
de wereld wat boos en lelijk
is. Prompt: „Kijk maar om je
"heen, de agressie in het ver
keer, de vervuiling overal, zo
géót de wereld toch naar z'n
mallemoer?"
Liesbeth kan het niet hebben
en zingt daarover, zonder
consessies, soms wrang, soms
met een gezond gevoel voor
humor. „Ja, er zit natuurlijk
iets educatiefs in m'n nieuwe
programma, ik wil een béétje
zinnig bezig zijn, maar op een
manier die mensen aan
spreekt. Ik weet precies waar
wordt gelachen en waar de
zakdoekjes komen en het
kippevel".
Het typeert Liesbeth, dat zij
door heeft, waarom de be
langstelling voor haar genre
dat zij zelf „het betere lied"
noemt, lichtelijk afneemt.
„De tijd van het chanson lijkt
af te glijden naar het Engels
talige lied. In Nederland ten
minste. In een land als
Frankrijk niet hoor, maar
daar hebben ze een eigen,
eeuwenoude cultuur op dat
gebied. Greco, Bécaud, Piaf,
Brassens, die konden oud
worden en vedette blijven. In
Nederland werd een periode
afgesloten met de dood van
Wim Sonneveld en Wim
Kan. Seth Gaaikema doet
Kan na, zonder hem te eve
naren. Martine Bijl heeft een
eigen, lief publiek en alleen
Freek de Jonge heeft met
succes een nieuwe weg inge
slagen. Maar de zangers van
het chanson hebben het
moeilijker gekregen. Vroe
ger, tien, twintig jaar geleden
kreeg ik een zaal vol studen
ten. Waar zijn de studenten
gebleven? Ik zie ze niet meer.
Gaat het ze soms te goed? Ik
heb m'n huis destijds lamp
voor lamp, stukje bij beetje
ingericht. Als ik nu hoor dat
iemand gaat trouwen, hebben
ze alles al compleet bijelkaar,
het lijkt alsof de spanning er
een beetje uit gaat".
Weerhaakje
Die spanning moet dus terug.
Liesbeth List werkt daaraan
in een nieuw programma vol
gewapende humor: het mees
te is leuk, met een weerhaak-
je. De stier in Spanje die op
zondag een vrije dag heeft en
daaraan overlijdt, de soms
snijdende teksten van Annie
M.G. Schmidt, Hogenkamp,
Chrispijn, Spitzen, Nash,
Liesbeth List in „List nu", een programma vol humor met weer-
haakjes.
FOTO: PR
niks. Bovendien is het maken
van een goed gedicht waarin
een hele roman wordt sa
mengevat, ongelooflijk moei
lijk. Ik kan het in elk geval
niet, ik kan ook niet schrij
ven, ik doe zelfs dagen over
een brief, als het er een beet
je opaan komt. Maar ik kan
wel voordragen, vertolken,
zingend acteren, al kan ik ei
genlijk ook niet echt zingen".
en Altena. En Francois Vil
Ion.
„Villon", onderwijst List, „is
van 1431 tot 1463, een etter,
eigenlijk, maar een heerlijke
etter die precies wist wat er
aan zijn tijd haperde. Maar
wat Villon toen al bezig
hield, is van alle tijden. Ik
kan zijn teksten zingen, zon
der dat het publiek in de ga
ten heeft dat hij uit de vijf
tiende eeuw stamt".
Liesbeth List haalt haar tek
sten uit de dichtbundel „Van
Apolinaire tot Wedekind", of
laat ze nieuw schrijven, al is
dat een kostbare zaak. Ze
wijst op het programma aan:
„Als al die nummers alleen
voor mij zouden moeten
worden geschreven, zou ik
geen programma kunnen
maken. Uit die bundel kan ik
nemen wat ik wil, dat kost
Emotie
Wat Liesbeth List echter wèl
kan, is het aanvoelen van
een emotie, of die nu van
haarzelf is of van een ander.
„Mijn dochter Elisah is geen
terrorist, maar de tekst van
Wim Hogenkamp, „Mijn
zoon was terrorist voel ik
terdege aan en ik kan me die
tekst zo eigen maken, dat de
vonk naar het publiek over
slaat. Wat ik dan voel, wordt
hun kippevel".
Al gaat het Liesbeth niet heel
gemakkelijk af. „Ik heb
moeite met het uit m'n hoofd
leren van teksten, dat had ik
op school al. Maar wat er een
keer in zit, gaat er nooit meer
uit. Als ik 's nachts word
wakkergeprikt en ik een
tekst moet voordragen van
wanneer dan ook, dan draag
ik die tekst voor, schor en
kregel, dat wel, maar zonder
haperen".
Dat komt wellicht, omdat
Liesbeth List zich strikt
houdt aan de zelf opgelegde
kwaliteitsnormen: geen con
cessies. De zangeres: „Ik deed
niet mee aan een speelfilm
met Mia Farrow, omdat die
film zou worden gemaakt
met geld van blanken uit
Zuid-Afrika; ik voeg geen
goedkope grapjes in, ook al
weet ik dat daar lachsalvo's
op komen en ik doe niet mee
aan STER-reclames, al word
ik nog zo vaak gevraagd. In
sommige quiz-pannels hèb ik
al gezeten, iedereen komt
aan de beurt en eigenlijk
hóef ik dat niet. Tv-shows
zoals ik die vroeger gaf, dat
wil ik. Maar die tijd is voor
bij, er zit kennelijk een risico
aan vast, waar de omroepen
bkng voor zijn. Net als bij de
schouwburgen, waarvan de
directie's uitmaken wat er
wel en niet wordt gespeeld:
het is een en al angst".
Breed publiek
Toch heeft en houdt Liesbeth
List een eigen publiek, waar
af gaat en waar bij komt, die
haar ups en downs kent en
haar trouw blijft. „Het zijn
overal steeds dezelfde groep
jes, die na afloop even met
me na willen praten. Dat
voelt heel prettig aan". En
omdat haar gespeeld/gezon
gen verhalen voor een breed
publiek herkenbaar blijven.
Bij Liesbeth op de hoek staat
een haringtent en als een ste
vige kerel die tent in de
gracht zou smijten, met ha
ringen en venter en al, om
dat een haring van de vorige
dag niet smaakte, dan zou dat
op de woede van List wer
ken. Liesbeth: „O ja, daar zou
ik over kunnen zingen". Ze
krijgt er gebalde vuisten van
en gezien de glans in haar
ogen, kwam het terstond met
die tent weer goed; tot de
laétste haring.
FRITS BROMBERG
(Van onze speciale verslagge
ver Jos Kessels)
CANNES Het filmfesti
val van Cannes is gisteren
van een vroege dood ge
red door de debuutfilm
van de Brit Chris Menges,
„A World Apart", die een
ovatie kreeg van de inter
nationale filmpers. De
film is een diep ontroe
rende aanklacht tegen
apartheid en speelt zich af
in 1963 in Zuidafrika, een
periode waarin de rege
ring steeds harder op
treedt tegen het ANC en
de weinige blanke sympa
thisanten.
„A World Apart" schildert de
ontregeling van zo'n blanke
familie vanuit het perspectief
van het oudste kind, een der
tienjarig meisje. De film begint
als haar vader, gespeeld door
Jeroen Krabbé, het land ont
vlucht. Haar moeder, een jour
naliste (Barbara Hersney),
wordt slachtoffer van de dan
net ingestelde 90-dagen-wet.
Die houdt in, dat mensen zo
maar opgepakt kunnen
worden en drie maanden vast
gehouden. De wereld van het
meisje stort in. Ze weet niet
waar haar vader is, neemt het
haar moeder kwalijk dat ze
haar plichten tegenover het
gezin niet nakomt en op school
wordt ze gemeden door haar
vroegere vriendinnen. Later
krijgt ze begrip voor haar
moeder en gaat ze mee naar de
begrafenis van een zwarte ac
tivist.
De film is grotendeels geba
seerd op ware gebeurtenissen.
De scenario-schrijfster, Shaun
Slovo, was 6 toen haar vader
en moeder gearresteerd wer
den. Haar vader woont mo
menteel als politiek vluchte
ling in Zambia en haar moeder
kwam in 1980 om bij een bom
aanslag in Mocambique.
Regisseur Chris Menges, die
zijn kunnen als cameraman
bewees in „The Killing Fields"
en „The Mission" van Roland
Joffe, was in 1973 zelf in Zuid
afrika, een bezoek, dat hem
zwaar aangreep en nooit meer
losgelaten heeft.
Een kwart eeuw later heeft hij
zijn woede vertaald in een bui
tengewoon zuivere en gevoeli
ge film, die haarscherp aan
toont wat de consequenties
van apartheid zijn voor jong
en oud in Zuidafrika.
„A World Apart", die ook in
ons land uitgebracht wordt,
maakt dan ook een goede kans
om maandagavond de Gouden
Palm te winnen. Tiidens de
persconferentie na afloop wil
de Menges geen vergelijkingen
maken met „Cry Freedom"
van Richard Attenborough.
„Ik wens geen oordeel te ge
ven over de film van een col
lega. Dat de twee vlak na el
kaar komen is puur toeval",
aldus Menges.
LONDEN In Londen is gisteren een tentoonstelling geopend
van werk uit de particuliere verzameling van koningin Eliza
beth, naar aanleiding van de 25e verjaardag van de Queen's
Gallery. Onder de geëxposeerde werken zijn het voorzover
men weet enige olieverfschilderij van Albrecnt Dürer, „Portret
,van Jonge Man", Rembrandts „De scheepsbouwer en zijn
vrouw", een zelfportret van Rafael en doeken van de Noord
en Zuid-Nederlandse School. Enkele schilderijen in de collectie
van 6.000 komen uit privévertrekken in Buckingham Palace
en Windsor Castle, beide koninklijke residenties. Andere wa
ren in bruikleen afgestaan aan musea. Een Pieter de Hooch is
afkomstig uit de eetkamer van de koningin in Buckingham Pa
lace. Op de lege plek aan de muur is zolang een ander schilde
rij gehangen. De meeste koninklijke schilderijen zijn verza
mel door o.a. koning Karei I, George III en George VI.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
,,UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA 1 (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Three men and
a baby (al); 18.30, 21.15. za. wo.
ook 13.30. zo. ma. ook 13.30,
16.00. EUROCINEMA II: Moon
struck (al); 18.30, 21.00. za. zo.
ook 13.30. zo. ma. ook 13.30,
16.00. EUROCINEMA III: Someo
ne to watch over me (12); 18.30,
21.15. za. zo. 00k 13.30. zo. ma.
00k 13.30. 16.00. EUROCINEMA
IV: Amsterdamned (12); 18.45,
21.30. za. ma. 00k 16.15. Jungle-
book (al); za. t/m ma. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Running man
(12); 19.00, 21.15. Junglebook (al);
za. io. wo. 14.30. LIDO en STU
DIO (Steenstraat 39. tel. 124130):
Cry Freedom (al): 20.00. zo. 00k
14.30. Three men and a baby (al);
No way out (al); Moonstruck (al);
Broadcast news (al); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): Dirty dancing (al);
14.30, 19.00, 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414
Lessen in liefde (16); 14.30, 19.00,
21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Dirty Dancing (12); za. ma.
19.00, 21.15. zo. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Fatal attraction (12); do. t/m zo.
wo. 14.45. 19.00, 21.15. ma. dl.
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Hot bubblegum op vrijersvoeten
(16); 21.15. do. vr. zo. ma. 00k
14.45. Dirty Dancing (al); 19.00.
Troetelbeertjes in Wonderland
(al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Amsterdamned (12);
do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m
wo. 20.15. vr. 15.45. za. zo. ma.
wo. 14.00, 15.45. Fatal Attraction
(16); vr. za. 19.30, 21.30. ma. t/m
wo. 20.30. Hersenschimmen (16);
do. zo. 19.30, 21.30.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; za. t/m ma. wo.
14.00. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Dirty Dancing (al);
vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Troetelbeertjes In wonderland; za.
zo. ma. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Three man and a baby;
do. dl. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za.
zo. ma. 14.00. 19.00, 21.30. wo.
14.00, 20.00. Last Emperor; do. t/
m wo. 20.00. Jungle book; za. zo.
ma. wo. 14.00. Baby boom; do. dl.
20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. ma.
14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00.
20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel.
463500): Planes, trains automo
biles (al);; 14.00, 19.00, 21.30. zo.
ma. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
ASTA 2: Moonstruck (al); 14.00,
19.00, 21.30. zo. ma. 13.30, 16.00,
19.00, 21.30. ASTA 3: Wall
street (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 1 (Winkelcentrum Ba
bylon, tel. 471656): Fidelio (al); ma.
11.00. Ironweed (16); 14.00, 20.15
BABYLON 2: Fatal attraction
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 3: Someone to watch over
me (12); 14.00. 19.00, 21.30. zo.
ma. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Three men and a baby
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE-
AC 2: Prince of darkness (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Dirty dancing (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): A chorus line
(al); zo. 11.0. Three men and a
baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The last empe
ror (al); 14.00. 20.30. METROPO
LE 3: Cry freedom (al); 14.00,
20.30. METROPOLE 4: A gathe
ring of old men (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. ma 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: Baby
boom (al); 18.45, 21.30. do. vr. dl.
00k 14.00. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): The run
ning man (12); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. ma. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Surrender (al); 13.45,
18.45. 21.30. zo. ma. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30 ODEON 3: No way
out (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
ma. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Death wish 4 (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Haill Haill Haill Rock 'n Roll (al);
19.15, 21.45. zo. ma. wo. 14.15.
STUDIO 2: Amsterdamned (12);
19.30, 21.30. zo. ma. wo. 14.00.
STUDIO 3: Oci ciornie (16);
19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1:
Slamdance; 19.30, 21.45, zo.
14.00, 16.15. A heart day's night;
zo. 14.00. 16.15. Zaal 2: The year
of the dragon; 19.30, 22.00. zo.
14.00, 16.16. Zaal 3: do. vr. zo. ma.
19.30, 21.45. za. dl. wo. 20.00. Ma-
rie-Octobrie; do. Le passante du
sans souci; vr. De aanslag; za. Da
Jeugd van Iwan; zo. Stalag 17; ma.
Patton; dl. The bridge over the ri
ver Kwai; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The serpent and the
rainbow (16); za. 00.15. CINEAC
2: Prince of darkness (16); za.
00.15. CINEAC 3: 9V> Weeks
(16): za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
METROPOLE 5: Jungle book;
za. wo. 14.00. zo. ma. 13.15, 16.00.
STUDIO 3: E.T. zo. ma. wo.
14.30.
HAARLEM Eeuwen
lang heette het dat de
eind veertiende eeuw in
Haarlem geboren Laurens
Jansz. Coster de uitvinder
was van de boekdruk
kunst. Hoewel uit weten
schappelijk onderzoek is
gebleken dat niet hij,
maar de Duitser Guten
berg (rond 1395) uit Mainz
deze uitvinding heeft ge
daan, leeft de Coster-le-
gende voort. En of die le
gende daar al dan niet aan
bijgedragen heeft, zeker is
nu dat Haarlem grafisch
centrum en boekenstad
van Nederland is. En dat
wil Haarlem weten ook.
De komende tijd zal deze
stad met allerlei activitei
ten de aandacht richten
op haar grafische traditie.
Vandaag worden zowel de
Grafische Week, onder het
motto „Met Coster naar 2000",
als de tentoonstelling „Lau
rens Jansz. Coster en het begin
van de boekdrukkunst" in het
Teylermuseum geopend.
In het eerste deel van de expo
sitie in het Teylermuseum
wordt een beknopt overzicht
gegeven van de vroege boek
drukkunst in Europa en de rol
die Nederland daarbij heeft
gespeeld. Klapstuk van de ten
toonstelling is een exemplaar
van de bijbel dat Gutenberg
tussen 1452 en 1456 als aller
eerste boek heeft gedrukt. Dit
exemplaar heeft het museum
in bruikleen gekregen van de
abdij van St. Omer in Frank
rijk. Van de ongeveer 180 bij
bels die Gutenberg indertijd
heeft vervaardigd, zijn er in
de hele wereld nog maar twin
tig pver. In ons land is sinds
mensenheugenis geen Guten-
berg-bijbel te zien geweest.
Er zijn op de tentoonstelling
ook andere fraaie boeken en
drukwerken te zien, zowel uit
eigen land als uit Italië,
Frankrijk en Duitsland. Op de
Coster-traditie worden op de
tentoonstelling eveneens de
schijnwerpers gericht. Aan de
hand van schilderijen, pren
ten, gedenkpenningen, affi
ches en uitnodigingen wordt
een beeld van de Coster-legen-
de gegeven. De tentoonstelling
duurt tot 10 juli.
Crocodile Dundee
Paul Hogan, de acteur-reglsseur-producer-scenarloschrljver van „Crocodile Dundee", drentelt nog
wat nerveus door de bioscoop van Sydney voor aanvang van de wereldpremière van „Crocodile
Dundee II". De eerste film, over een Australische plattelandsjongen die zich moeiteloos handhaaft
In het verdorven New York, werd een groot succes. Of het publiek ih Sydney dat ook vond van
deze nummer twee is nog niet bekend.
FOTO: AP