Geerten Mei jsing stond op het punt portier nachtclub of zo" te worden Actrice Henny Orri gehuldigd bij 40 jarig toneel jubileum Amerikaans diplomaat smokkelt kunst uit Israël Vanaf 25 juni derde Nieuwe Haagse Salon WINNAAR AKO LITERATUURPRIJS 1988 De tomaat debuteert met TV- drama van Nooteboom Sempre Crescendo pakt uit in fe afwisselend concei KUNST QeidóaQowuvnt VRIJDAG 20 MEI 1988 PAJO JERUZALEM Het Israëlische departement van oudheid kunde onderhandelt met het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken over teruggave van archeologische voor werpen die de juridische adviseur van het Amerikaanse mi nisterie van buitenlandse zaken, Abraham Sofaer, illegaal uit Israël heeft meegenomen. Sofaer is een frequent officieel be zoeker van Israël en hij was er nog in april om tussen Egypte en de joodse staat te bemiddelen over de omstreden enclave Taba aan de Rode Zee. Israël verbiedt de uitvoer van kunst voorwerpen zonder officiële vergunning. Sofaer heeft gezegd niet van dit voorschrift op de hoogte te zijn geweest. DEN HAAG De Nieu we Haagse Salon, de tweejaarlijkse zomerten- toonstelling van kunste naars uit Den Haag en omgeving, wordt op 25 juni officieel geopend door de Commissaris van de Koningin in Zuid-Hol land, mr. S. Patijn. In de dagen daarvoor zal een se lectie-commissie ruim driehonderd kuntwerken selecteren uit een aantal inzendingen dat naar ver wachting hoger is dan ooit. Inmiddels hebben zich al zes honderd beeldend kunstenaars aangemeld, die ieder twee werken mogen inleveren. De Sry, bestaande uit Karin aan, Steef Roothaan, Jan Sierhuis en Aat van IJperen, moet zich in ieder geval door twaalfhonderd kunstwerken heenworstelen. De tentoonstelling, die plaats vindt in de gebouwen van de kunstenaarsverenigingen Pulchri, Kunstkring en Arti, kent dit jaar ook een beelden route op het Lange Voorhout. Gezocht wordt nog naar ande re tentoonstellingsruimten. De Nieuwe Haagse Salon kent een groot aantal prijzen. Esso Nederland stelt vijfduizend gulden beschikbaar voor de Essoprijs, en daarnaast is er een Groenmarktprijs, Voor- houtprijs, Victorine Hefting- prijs (voor een vrouwelijke beeldend kunstenaar), Arto- teekpriis, Klinkenbergpriis (voor kunstenaars onder ae dertig jaar en een persprijs te winnen. De Nieuwe Haagse Salon is de derde die wordt gehouden, sinds in 1984 werd begonnen met een vervolg op de in 1969 gestaakte Haagse Salon. Ze geeft een overzicht van de ac tuele ontwikkelingen in de Haagse hedendaagse beelden de kunst. (Vervolg van de voorpagina) AMSTERDAM De vraag is of Geerten Meij- sing gisteravond in het prestigieuze hoofdstede lijke Amstelhotel serieus genomen moest worden. Na de ontvangst van de AKO Literatuurprijs 1988 verklaarde de schrijver dat het uitblijven van succes (in 1974 verscheen het eerste boek van het collectief Joyce Co waarvan hij deel uit maakte) hem er biina toe had gedreven afscheid te nemen van „dit afschu welijke beroep" om „por tier van een nachtclub of zo" te worden. „Met een gezin en een kind is hc financieel biina geen v. :jver te blijven. De sa: haft me nu geluk- ediet dat anderen i v t veel moeite bij u kunnen krijgen". Even later noemde Meijsing het Cultureel Supplement van NRC Handelsblad een „fascistisch blaadje", omdat recensent K.L. Poll daarin zijn boek „Veranderlijk en wisselvallig" als „toppunt van onnodigheid" en „een produkt van grote verveling" had gekwalificeerd. Volgens zijn uitgever. Martin Ros van de Arbeiderspers, moeten deze uitlatingen van de wankel op ziin benen staande, nog tamelijk jonge laureaat (37) „cynisch en „ironisch" worden opgevat. Ros laat zich buitengewoon lyrisch uit over Meijsing, die de afgelopen jaren in Italië woonde. Hij noemt hem in één adem met Goethe en diens Werther. „Veranderlijk en wisselvallig" is namelijk een vrij traditionele ontwik kelingsroman. waarin een bestaat uit vijf ver halen, in elk waarvan de ik persoon een erotische episode uit zijn leven vertelt. De loftuiting van Ros is op merkelijk, omdat het boek momenteel vrijwel nergens te koop is. De Arbeiderspers had er kennelijk niet zoveel fiducie in, dat ze er tijdig bij heeft laten drukken, nadat de eerste druk, in een oplage van 3500 exemplaren, van de schappen was verdwenen. Naar verluidt moesten zelfs boeken uit de winkels worden teruggekocht om exemplaren aan recensenten van kranten en andere bla den te kunnen geven. Volgens Ros echter wordt er vandaag al in Oost-Duitsland begonnen aan de tweede druk en laat men de derde druk er maar meteen op vol gen. Hij is ervan overtuigd dat „Veranderlijk en wissel vallig" uiteindelijk beter zal verkopen dan „Publiek Ge heim", het boek waarmee Bernlef vorig jaar de eerste AKO Literatuurprijs won en waarvan er inmiddels ruim 16.500 zijn verkocht. Bernlef zat overigens dit keer zelf in de jury, samen met o.a. de Euro-parlementa- rier Hedy d'Ancona, die voor het voorzitterschap werd ge vraagd, nadat haar belezen partijgenoot Joop den Uyl was overleden. Eerder zat d'Ancona in een jury die de Nederlandse filmprijs toe kende. De AKO-jury heeft in totaal 144 boeken doorgeworsteld, waarna zes schrijvers werden genomineerd: Remco Cam- pert („Eetlezen"), Willem Frederik Hermans („Een hei lige van de horlogerie"), Tip Marugg („De morgen loeit weer aan"), Willem van Toorn („Een leeg landschap") en J.F. Vogelaar („Terug schrijven"). In het literaire wereldje werd vrij algemeen de ge- Geerten Meijsing (links) neemt uit handen van Chris de Ruig, voorzitter van de stichting AKO- literatuurprijs, de symbolische cheque van 50.000 gulden in ontvangst. FOTO: ANP heimzinnige Antilliaan Ma rugg als winnaar getipt. Tot gisteravond vlak voor de prijsuitreiking aan toe. Ma rugg en Hermans lieten het daarbij afweten. Marugg om dat hij onder geen beding in de publiciteit wil en de al sinds jaren in Parijs woon achtige Hermans omdat hij zich waarschijnlijk kansloos achtte. Hermans hield zich wel enigszins in de buurt op. De oude meester was in Lei den op het jubileumfeest van de gerenomeerde boekhandel Kooyker en had dus op het laatste moment opgetrom meld kunnen worden. Dat hoefde echter niet voor de jury, want die was maanden geleden al tot de conclusie gekomen, dat Meijsing de prijs verdiende. Ze hoefde er zelfs niet over te stemmen, zo unaniem was ze in haar oor deel. Het Belgische jurylid Frans Boenders: „Tijdens de eerste vergadering waren we het al eens. Daarna zijn we nog negen keer bij elkaar ge weest en hebben we stevig gediscussieerd, maar er is geen moment van twijfel ge weest. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt". Boenders („We kregen ieder 5000 gulden voor ons werk".) over het feit dat geen enkele Vlaamse schrijver of schrijf ster was genomineerd: „Niet een verdiende dat. En geluk kig was het geen must. Zoals we ook niet per se een vrouw, een katholiek, een protestant of een homosek sueel hoefden te nomineren. In België zou zoiets ondenk baar zijn". In de jury zat overigens ook de schrijfster Doeschka Meij sing, een zus van de winnaar. Die beleefde naar eigen zeg- aan kritiek. Ze had zich im mers niet teruggetrokken uit de jury toen eenmaal duide lijk was geworden dat haar broer kanshebber was voor de prijs. Voorzitter Hedy 'd Ancona: „Doeschka wilde zich wel terugtrekken, maar wij, de andere juryleden, vonden dat helemaal niet no dig". Geerten Meijsing, verreweg de jongste genomineerde, toonde zich er over verbaasd dat zijn zus zijn kandidatuur kennelijk had gesteund. „Wij kunnen samen niet over lite ratuur praten. Onze opvattin gen staan haaks op elkaar". Meijsing komt uit een schrij versfamilie. Ook zijn oudste broer heeft boeken op zijn naam staan, misdaadromans. Uitgever Martin Ros: „De fa milie komt uit Haarlem. Met name Geerten, in wiens hele oeuvre melancholie en trouw een grote rol spelen, schrijft met zijn verbalisme van de liefde helemaal in de traditie van Lodewijk van Deyssel en Godfried Bomans". Na jarenlang ondergedoken te zijn geweest in het collec tief Joyce Co, dat de trilo gie „Erwin", „Michael van Mander" en „Cecilia" schreef en vertalingen maakte van onder meer werken van Stendhal en Proust, publi ceerde Meijsing in 1981 onder het pseudoniem Eefje Wijn berg „Een meisjesleven" en pas in 1982 onder eigen naam „Erwins Echo" en (vanuit Italië) „Venetiaanse brieven en Calabrese dagboeken". Meijsing speelt bovendien niet onverdienstelijk saxo foon. Hij was begin deze week nog op de radio te ho ren. Bernlef voorspelde gisteravond op grond van zijn ervaringen dat Meijsing de komende tijd weinig tijd zal krijgen, dat hij „winkels en zo" zal moeten openen. „Niet dat ik dat vorig jaar zelf heb gedaan". Het „verstandshuwelijk tus sen literatuur en commercie" (d'Ancona) brengt intussen profijt voor alle partijen. AKO windt er geen doekjes om dat de omzet in haar (on geveer 70) verkooppunten als gevolg van alle publictiet ste vig is toegenomen. En niet alleen van literaire boeken. Die vormen maar een schijn tje van de totale omzet. Van daar dat de boekenclub ECI inmiddels een boekenprijs van ruim honderdduizend gulden heeft ingesteld. Het wachten is op nog hogere prijzen. JAN LEUNE AMSTERDAM De ac trice Henny Orri is gister avond in de Amsterdamse Stadsschouwburg gehul digd in verband met haar veertigjarig toneeljubi leum. Dat gebeurde na af loop van de galavoorstel ling van het toneelstuk „Memoires" van John Mu- rell, waarin zij de rol speelt van Sarah Ber nhardt. De rol van Pitou, haar secretaris, wordt ge speeld door Willem Nij- holt. Bij de huldiging kreeg Henny Orri een door de jonge kunst schilder Louis Swagerman ge maakt schilderij aangeboden met haar portret. Het werk werd haar overhandigd door Wim Bary, directeur van de gemeentelijke Dienst voor Cultuur van Amstelveen. Hij was ook voorzitter van het ter ere van Henny Orri's jubileum opgericht comité. Henny Orri stelde het schilde rij ter beschikking van wet houder Mini Luimstra van Cultuur in Amsterdam, die er zorg voor zal dragen dat het portret een plaats krijgt in de Amsterdamse Stadsschouw burg, waar al talrijke portret ten hangen van andere voor aanstaande figuren uit de to neelwereld van gisteren en vandaag. Het comité bood de jubilerende actrice eveneens een herinneringsalbum aan. De bijna 63-jarige actrice be gon haar veelzijdige carrière veertig jaar geleden bij het ge zelschap van Cor Ruys, nadat ze in 1947 haar einddiploma van de Toneelschool in Am sterdam had behaald. Vanaf 1953 werkte ze bij diverse ge zelschappen. In 1960 en 1961 ontving Henny Ori voor haar prestaties de bronzen Theo Mann-Bouwmeester legpen ning en in 1964 werd zij uitge roepen tot actrice van het jaar voor haar rol in Judith van Charles de Peynet-Chappuis. Zij speelde rollen in stukken als „Op hoop van zegen" van Heijermans, „Een bruid in de Morgen" van Hugo Claus, „Woyzeck" van Btlchner, „Angst en Ellende van het Derde Rijk" van Brecht, „Lief zijn voor Sloane" van Orton, „Electra" van Euripides en „Saint Joan" van Shaw. Henny Orri bij haar portret, dat haar gisteren werd overhandigd ter gelegenheid van de viering van haar veertigjarig toneeljubileum. FOTO: ANP D« tomaat paalt 'Gygaa an Kan- daulaa' van Caaa Nooteboom. Ragia: Thomaa van Praag. Gezien op atu- dentanveraniging Ouintue op 19 mei. Daar nog ta zien op 20 mal. Quintus speelt weer toneel. De eerste produktie, 'Gyges en Kandaules', van toneelsubver- eniging De tomaat werd met tromgeroffel en schallende trompetten gelanceerd: Cees Nooteboom (de schrijver van het stuk), de NRC en Maarten Biesheuvel komen ook. Al hoog van de toren blazen voordat er ook maar iets ge speeld is, zet de acteurs wel voor het blok. Ook de keuze van het stuk werd tevoren flink uitgebuit: het betreft hier een wereldpremière. Een wereldpremière dan van een televisiescript uit 1982 van Cees Nooteboom. In het pro- f;ramma worden de 'erg moei- ijke locaties' opgevoerd als re den waarom het nooit op het toneel te zien is geweest. Ik denk dat dat komt doordat het stuk op de tv nog wel een kans heeft, maar op toneel niet inte ressant is. Het begint met de proloog. We hebben hier te doen met een koningsdrama en de verteller 'neemt ons mee' (niet alleen Willem Duys doet dat, Cees Nooteboom ook) op een vlucht door ruimte en tijd naar het Lydië van 687 voor Christus. In de epiloog haalt hij dezelfde oubollige truc weer uit, maar dan de andere kant op. Daar tussenin gebeurt weinig, maar wordt des te vaker van plaats in het paleis van Kandaules gewisseld. Zijn vriend Gyges ziet met lede ogen aan hoe het rijk naar de knoppen gaat door de geilheid van de koning. Hij wil uitsluitend aan de konin gin zitten, en niet op de troon. Hoewel Gyges het grootste deel van het stuk zijn mooie Griekse kop met heftige ogen naar de grond richt, moet hij de niet regerende Kandaules wel doden. Dat is snel duide lijk: van een dramatische ont wikkeling is verder geen spra ke. Maar de tomaat heeft toe komst. Zij bevat zaden die uit kunnen groeien tot boeiende acteurs. Van Jaap Wynia en Jeroen de Haan (de titelrol len), Barbara Joustra en Belin da van der Lingen (de konin gin en haar goedgebekte dienstmaagd) bijvoorbeeld gaat iets krachtigs uit. En als er aan de uitvoering van het decor evenveel zorg was besteed als aan de kleding had het er al een stuk minder knullig uitge zien. Als de toneelsubvereniging verder wil komen dan deze aardige poging is het in de eer ste plaats nodig om er een ech te regisseur bij te halen. Nu was het een hoofdzakelijk sta tisch gebeuren met wat doel loos geloop. Regisseur Thomas van Praag leek het stuk meestal zo realistisch mogelijk op de planken te willen bren gen, maar soms ook ironiseer de hij het. Dat laatste gebeurde in de vechtscène met strobos coop en de rol van de roze priester. Het grootste probleem echter was dat het stuk voor het toneel te hoge eisen stelt, en hier en daar zelfs onmoge lijk lijkt in zijn oorspronkelij ke vorm. Hoe hou je de scène spannend waarin Gyges de ko ning gaat vermoorden, maar lang twijfelt terwijl hij druk met zichzelf en anderen con verseert of hij het wel moet doen? Ik moet het nog zien ge beuren. Maar Quintus speelt weer toneel, en dat is mooi. DICK VAN TEYLINGEN Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Threo men and a baby (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ma. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA II: Moon- etruck (al); 18.30, 21.00. za. zo. ook 13.30. zo. ma. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA III: Someo ne to watch over me (12); 18.30, 21.15. za. zo. ook 13.30. zo. ma. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA IV: Amsterdamned (12); 18.45, 21.30. za. ma. ook 16.15. Jungle- book (al); za. t/m ma wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Running man (12); 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en STU DIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. zo. ook 14.30. Three men and a baby (al); No way out (al); Moonstruck (al); Broadcast news (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Dirty dancing (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414 f. Lessen in liefde (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Dirty Dancing (12); za. ma. 19.00, 21.15. zo. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Fatal attraction (12); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Hot bubblegum op vrijersvoeten (16); 21.15. do. vr. zo. ma. ook 14.45. Dirty Dancing (al); 19.00. Troetelbeertjes in Wonderland (al): 4.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Amsterdamned (12); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20.15. vr. 15.45. za. zo. ma. wo. 14.00, 15.45. Fatal Attraction (16); vr. za. 19.30, 21.30. ma. t/m wo. 20.30. Hersenschimmen (16); do. zo. 19.30, 21.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; za t/m ma wo. 14.00, 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Dirty Dancing (al); vr. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Troetelbeertjes in wonderland; za. zo. ma. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Three man and a baby; do. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. ma. 14.00, 19.00. 21.30. wo. 14.00, 20.00. Last Emperor; do. t 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. i 14.00, 19.00, 21.30. wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 463500): Planes, trains A au biles (al);; 14.00, 19.00, 21.; - ma. 13.30, 16.00, 19.00, 1 - ASTA 2: Moonstruck (al); £n J 19.00, 21.30. zo. ma. 13.30, 19.00, 21.30. ASTA 3: jn Z< street (al); 14.00, 18.45, 21.Van(ji ma. 13.15, 16.00, 18.45, BABYLON 1 (Winkelcentru n~r bylon, tel. 471656): Fidelio (a el g 11.00. Ironweed (16); 14.00, eidii BABYLON 2: Fatal attr as v. (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo^o, 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ,71 BYLON 3: Someone to watc!1* me (12); 14.00, 19.00, 21.3 en M ma. 13.30. 16.00, 19.00, /eer CINEAC 1 (Buitenhof 20* ra< 630637): Three men and a (16); 14.00, 18.45. 21.30. zc T I 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. f>r n< AC 2: Prince of darknesi 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 16.00, 18.45, 21.30. CINE 21.30. METROPOLE 1 gielaan, tel. 456756): A choru |oi (al); zo. 11.0. Three men baby (al); 14.00, 18.45, 21.3 ia. 13.15, 16.00, 18.45, z,c METROPOLE 2: The last ror (al); 14.00, 20.30. METRfSerS LE 3: Cry freedom (al); 20.30. METROPOLE 4: A fl|n I ring of old men (al); 14.00, - 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 21.30. METROPOLE 5: ™P1C boom (al); 18.45, 21.30. do. *van ook 14.00. ODEON 1 (H»ans, gracht 13. tel. 462400): Ths^iUei finni van Hol; 18.45, 21.30.* ODEON 3: No er out (12); 13.45, 18.45, 21.3CU ui ma. 13.30, 16.00, 18.45, 2 ODEON 4: Death wish 4 13.45, 18.45, 21.30. zo. ma. 1,-, 16.00, 18.45, 21.30. STUOirt (Kettingstraat 12b, tel. 656 Haill Haill Haill Rock 'n Rollv 19.15, 21.45. zo. ma. wo. STUDIO 2: Amsterdamned 19.30, 21.30. zo. ma. wo. 1RM' STUDIO 3: Oei ciornie nw4 19.00, 21.30. HAAGS FILM 77 (Denneweg 56. tel. 459900): Z UJ' Slamdance; 19.30, 21.45,*: 14.00, 16.15. A heart day's rtefsl zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: The •ali; of the dragon; 19.30, 22.00b:: 14.00, 16.16. Zaal 3: do. vr zo?1; 19.30, 21.45. za. di. wo. 20.00 rie-Octobrie; do. Le passanti Aja sans aouci; vr. De aanslag; z^KC, jeugd van Iwan; zo. Stalag 17; tlt Patton; di. The bridge over tti u ver Kwai; wo. f*™' NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: The serpent anife rainbow (16); za. 00.15. i 2: Prince of darkness (16)£ 00.15. CINEAC 3: 9'A Wr (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle za. wo. 14.00. zo. ma. 13.15, 11 STUDIO 3. E.T. zo. ma. 14.30. Jse Stort uw bijdrage op postgiro 50500 of bankgiro 70.70.70.929 Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding/Amsterdam =>EN is t Eer ifcoc iftjcl E* g< ille Wibautstraat 135,1097 DN ajir 1 Amsterdam. Tel. 020-93 89 73 l|K| sboi Concert door Studenten Muziek Ge zelschap Sempre Crescendo met werken van Mozart, Vaughan Willi ams, Prokofjef en Haydn met mede werking van Suzanne de Haan (viool), Luc Lutz (verteller), Mariët Kaasschieter (sopraan), Anneleen Bijnen (alt), Hugo van den Hoek Os- tende (tenor) en Siebren Zwaan (bas), onder leiding van Bastiaan Blomhert en Herman Kofflard. Ge hoord in de Stadsgehoorzaal te Lei den op 19 mei. Met een omvangrijk en verre van eenvoudig programma presenteerden de studenten musici van Sempre zich gister avond voor een talrijk publiek in de foyer van de Stadsge hoorzaal. Zowel in de werken voor orkest en koor, als in de onderdelen alleen voor orkest - telkens met veel inzet en en thousiasme aangepakt - werd over het algemeen op een heel redelijk peil gemusiceerd. Voor het instrumentale pro gramma was de keuze geval len op de ouverture van de opera „La clemenza di Tito" (KV 621) van Wolfgang Ama- deus Mozart. Met zijn stevige aanpak spoorde dirigent Blom hert zijn musici aan om in dit lastige werk het uiterste van hun kunnen te tonen. On danks een aantal zwakke pun ten stemde het resultaat tot te vredenheid. Weliswaar into neerde een aantal violisten re gelmatig iets te onzorgvuldig, toch was de zuiverheid in ver gelijking met het vorige con cert van Sempre verbeterd. Maar wat gisteren wel erg hin derlijk was, vooral in Mozart, was dat er niet altijd adequaat op de dynamische aanwijzin gen van de dirigent gerea geerd werd. Soms leidde dit tot verwarring en ritmische oneffenheden. Deze zwakke kant in het or- kestspel van een overigens verdienstelijke uitvoering deed zich veel minder voelen in de orkestpartijen van de ten gehore gebrachte compositie van Ralph Vaughan Williams (1872-1958), „The lark ascen ding" waar de leden van Sem pre goed weg mee wisten. Zo'n verrassende tegenstelling bin nen één concert doet vermoe den dat er tussen dirigef orkest voor de uitvoering1 Mozart te weinig duidelijk spraken zijn gemaakt, jammer omdat men blijft wel degelijk een rijkga*1*6® keerde orkestklank op te*ren nen bouwen. Ook greefw aanwezige talent in het fl de vertolkifig van het mU le drama „Peter en de IA (op. 67) van Sergei Prol ken. De musici gingen maal op in de expressief voerde vertellende muzia Het was daarom jammed de aangetrokken spreken Lutz zijn aandeel wat ontspannen opnam, routineus en bij mezzol passages al niet meer vera baar, vertelde hij, naast 1' rigent gezellig onderuit gL zonder al te veel anim< avontuur van de dapperf^Ii ter. Na de pauze voerden kol orkest van Sempre, samef een vocaal kwartet de kenmesse" van Joseph 1 (1732-1809) uit. Onder le! van Herman Kofflard fcS pittig en genuanceerd gen. Met name de uitvouw] van het Credo was doofo direktheid indrukwekke4 Vanzelfsprekend bleef i wel wat te wensen. Gezirgjs heldere klank van het k<ftaaJ luide gedeelten, mogerï q, blijven hopen op eent kernachtige toon in meer ingehouden p Hopelijk kan het koor biif kort uitgebreid wordenf een aantal tenoren en ee| kele bas. Hoewel de goed hoorbaar waren, verhouding tussen vroii en mannenstemmen daaf ker op vooruit gaan. De t ten zingen in deze misr Haydn tamelijk beschr partijen. Ze kwamen vo< het Sanctus met name c nen en de 1 de aandacht trokken. TOM STREN(I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 8