Geerten Mei jsing stond op het punt
portier nachtclub of zo" te worden
Actrice Henny Orri
gehuldigd bij
40 jarig toneel jubileum
Amerikaans diplomaat
smokkelt kunst
uit Israël
Vanaf 25 juni derde Nieuwe Haagse Salon
WINNAAR AKO LITERATUURPRIJS 1988
De tomaat debuteert met TV- drama van Nooteboom
Sempre Crescendo
pakt uit in fe
afwisselend concei
KUNST
QeidóaQowuvnt
VRIJDAG 20 MEI 1988 PAJO
JERUZALEM Het Israëlische departement van oudheid
kunde onderhandelt met het Amerikaanse ministerie van
buitenlandse zaken over teruggave van archeologische voor
werpen die de juridische adviseur van het Amerikaanse mi
nisterie van buitenlandse zaken, Abraham Sofaer, illegaal uit
Israël heeft meegenomen. Sofaer is een frequent officieel be
zoeker van Israël en hij was er nog in april om tussen Egypte
en de joodse staat te bemiddelen over de omstreden enclave
Taba aan de Rode Zee. Israël verbiedt de uitvoer van kunst
voorwerpen zonder officiële vergunning. Sofaer heeft gezegd
niet van dit voorschrift op de hoogte te zijn geweest.
DEN HAAG De Nieu
we Haagse Salon, de
tweejaarlijkse zomerten-
toonstelling van kunste
naars uit Den Haag en
omgeving, wordt op 25
juni officieel geopend
door de Commissaris van
de Koningin in Zuid-Hol
land, mr. S. Patijn. In de
dagen daarvoor zal een se
lectie-commissie ruim
driehonderd kuntwerken
selecteren uit een aantal
inzendingen dat naar ver
wachting hoger is dan
ooit.
Inmiddels hebben zich al zes
honderd beeldend kunstenaars
aangemeld, die ieder twee
werken mogen inleveren. De
Sry, bestaande uit Karin
aan, Steef Roothaan, Jan
Sierhuis en Aat van IJperen,
moet zich in ieder geval door
twaalfhonderd kunstwerken
heenworstelen.
De tentoonstelling, die plaats
vindt in de gebouwen van de
kunstenaarsverenigingen
Pulchri, Kunstkring en Arti,
kent dit jaar ook een beelden
route op het Lange Voorhout.
Gezocht wordt nog naar ande
re tentoonstellingsruimten.
De Nieuwe Haagse Salon kent
een groot aantal prijzen. Esso
Nederland stelt vijfduizend
gulden beschikbaar voor de
Essoprijs, en daarnaast is er
een Groenmarktprijs, Voor-
houtprijs, Victorine Hefting-
prijs (voor een vrouwelijke
beeldend kunstenaar), Arto-
teekpriis, Klinkenbergpriis
(voor kunstenaars onder ae
dertig jaar en een persprijs te
winnen.
De Nieuwe Haagse Salon is de
derde die wordt gehouden,
sinds in 1984 werd begonnen
met een vervolg op de in 1969
gestaakte Haagse Salon. Ze
geeft een overzicht van de ac
tuele ontwikkelingen in de
Haagse hedendaagse beelden
de kunst.
(Vervolg van de voorpagina)
AMSTERDAM De
vraag is of Geerten Meij-
sing gisteravond in het
prestigieuze hoofdstede
lijke Amstelhotel serieus
genomen moest worden.
Na de ontvangst van de
AKO Literatuurprijs 1988
verklaarde de schrijver
dat het uitblijven van
succes (in 1974 verscheen
het eerste boek van het
collectief Joyce Co
waarvan hij deel uit
maakte) hem er biina toe
had gedreven afscheid te
nemen van „dit afschu
welijke beroep" om „por
tier van een nachtclub of
zo" te worden.
„Met een gezin en een kind is
hc financieel biina geen
v. :jver te blijven. De
sa: haft me nu geluk-
ediet dat anderen
i v t veel moeite bij
u kunnen krijgen".
Even later noemde Meijsing
het Cultureel Supplement
van NRC Handelsblad een
„fascistisch blaadje", omdat
recensent K.L. Poll daarin
zijn boek „Veranderlijk en
wisselvallig" als „toppunt
van onnodigheid" en „een
produkt van grote verveling"
had gekwalificeerd.
Volgens zijn uitgever. Martin
Ros van de Arbeiderspers,
moeten deze uitlatingen van
de wankel op ziin benen
staande, nog tamelijk jonge
laureaat (37) „cynisch en
„ironisch" worden opgevat.
Ros laat zich buitengewoon
lyrisch uit over Meijsing, die
de afgelopen jaren in Italië
woonde. Hij noemt hem in
één adem met Goethe en
diens Werther. „Veranderlijk
en wisselvallig" is namelijk
een vrij traditionele ontwik
kelingsroman. waarin een
bestaat uit vijf ver
halen, in elk waarvan de ik
persoon een erotische episode
uit zijn leven vertelt.
De loftuiting van Ros is op
merkelijk, omdat het boek
momenteel vrijwel nergens
te koop is. De Arbeiderspers
had er kennelijk niet zoveel
fiducie in, dat ze er tijdig bij
heeft laten drukken, nadat
de eerste druk, in een oplage
van 3500 exemplaren, van de
schappen was verdwenen.
Naar verluidt moesten zelfs
boeken uit de winkels
worden teruggekocht om
exemplaren aan recensenten
van kranten en andere bla
den te kunnen geven.
Volgens Ros echter wordt er
vandaag al in Oost-Duitsland
begonnen aan de tweede
druk en laat men de derde
druk er maar meteen op vol
gen. Hij is ervan overtuigd
dat „Veranderlijk en wissel
vallig" uiteindelijk beter zal
verkopen dan „Publiek Ge
heim", het boek waarmee
Bernlef vorig jaar de eerste
AKO Literatuurprijs won en
waarvan er inmiddels ruim
16.500 zijn verkocht.
Bernlef zat overigens dit
keer zelf in de jury, samen
met o.a. de Euro-parlementa-
rier Hedy d'Ancona, die voor
het voorzitterschap werd ge
vraagd, nadat haar belezen
partijgenoot Joop den Uyl
was overleden. Eerder zat
d'Ancona in een jury die de
Nederlandse filmprijs toe
kende.
De AKO-jury heeft in totaal
144 boeken doorgeworsteld,
waarna zes schrijvers werden
genomineerd: Remco Cam-
pert („Eetlezen"), Willem
Frederik Hermans („Een hei
lige van de horlogerie"), Tip
Marugg („De morgen loeit
weer aan"), Willem van
Toorn („Een leeg landschap")
en J.F. Vogelaar („Terug
schrijven").
In het literaire wereldje
werd vrij algemeen de ge-
Geerten Meijsing (links) neemt uit handen van Chris de Ruig, voorzitter van de stichting AKO-
literatuurprijs, de symbolische cheque van 50.000 gulden in ontvangst.
FOTO: ANP
heimzinnige Antilliaan Ma
rugg als winnaar getipt. Tot
gisteravond vlak voor de
prijsuitreiking aan toe. Ma
rugg en Hermans lieten het
daarbij afweten. Marugg om
dat hij onder geen beding in
de publiciteit wil en de al
sinds jaren in Parijs woon
achtige Hermans omdat hij
zich waarschijnlijk kansloos
achtte. Hermans hield zich
wel enigszins in de buurt op.
De oude meester was in Lei
den op het jubileumfeest van
de gerenomeerde boekhandel
Kooyker en had dus op het
laatste moment opgetrom
meld kunnen worden. Dat
hoefde echter niet voor de
jury, want die was maanden
geleden al tot de conclusie
gekomen, dat Meijsing de
prijs verdiende. Ze hoefde er
zelfs niet over te stemmen, zo
unaniem was ze in haar oor
deel. Het Belgische jurylid
Frans Boenders: „Tijdens de
eerste vergadering waren we
het al eens. Daarna zijn we
nog negen keer bij elkaar ge
weest en hebben we stevig
gediscussieerd, maar er is
geen moment van twijfel ge
weest. Zoiets heb ik nog nooit
meegemaakt".
Boenders („We kregen ieder
5000 gulden voor ons werk".)
over het feit dat geen enkele
Vlaamse schrijver of schrijf
ster was genomineerd: „Niet
een verdiende dat. En geluk
kig was het geen must. Zoals
we ook niet per se een
vrouw, een katholiek, een
protestant of een homosek
sueel hoefden te nomineren.
In België zou zoiets ondenk
baar zijn".
In de jury zat overigens ook
de schrijfster Doeschka Meij
sing, een zus van de winnaar.
Die beleefde naar eigen zeg-
aan kritiek. Ze had zich im
mers niet teruggetrokken uit
de jury toen eenmaal duide
lijk was geworden dat haar
broer kanshebber was voor
de prijs. Voorzitter Hedy 'd
Ancona: „Doeschka wilde
zich wel terugtrekken, maar
wij, de andere juryleden,
vonden dat helemaal niet no
dig".
Geerten Meijsing, verreweg
de jongste genomineerde,
toonde zich er over verbaasd
dat zijn zus zijn kandidatuur
kennelijk had gesteund. „Wij
kunnen samen niet over lite
ratuur praten. Onze opvattin
gen staan haaks op elkaar".
Meijsing komt uit een schrij
versfamilie. Ook zijn oudste
broer heeft boeken op zijn
naam staan, misdaadromans.
Uitgever Martin Ros: „De fa
milie komt uit Haarlem. Met
name Geerten, in wiens hele
oeuvre melancholie en trouw
een grote rol spelen, schrijft
met zijn verbalisme van de
liefde helemaal in de traditie
van Lodewijk van Deyssel en
Godfried Bomans".
Na jarenlang ondergedoken
te zijn geweest in het collec
tief Joyce Co, dat de trilo
gie „Erwin", „Michael van
Mander" en „Cecilia" schreef
en vertalingen maakte van
onder meer werken van
Stendhal en Proust, publi
ceerde Meijsing in 1981 onder
het pseudoniem Eefje Wijn
berg „Een meisjesleven" en
pas in 1982 onder eigen naam
„Erwins Echo" en (vanuit
Italië) „Venetiaanse brieven
en Calabrese dagboeken".
Meijsing speelt bovendien
niet onverdienstelijk saxo
foon. Hij was begin deze
week nog op de radio te ho
ren. Bernlef voorspelde
gisteravond op grond van
zijn ervaringen dat Meijsing
de komende tijd weinig tijd
zal krijgen, dat hij „winkels
en zo" zal moeten openen.
„Niet dat ik dat vorig jaar
zelf heb gedaan".
Het „verstandshuwelijk tus
sen literatuur en commercie"
(d'Ancona) brengt intussen
profijt voor alle partijen.
AKO windt er geen doekjes
om dat de omzet in haar (on
geveer 70) verkooppunten als
gevolg van alle publictiet ste
vig is toegenomen. En niet
alleen van literaire boeken.
Die vormen maar een schijn
tje van de totale omzet. Van
daar dat de boekenclub ECI
inmiddels een boekenprijs
van ruim honderdduizend
gulden heeft ingesteld. Het
wachten is op nog hogere
prijzen.
JAN LEUNE
AMSTERDAM De ac
trice Henny Orri is gister
avond in de Amsterdamse
Stadsschouwburg gehul
digd in verband met haar
veertigjarig toneeljubi
leum. Dat gebeurde na af
loop van de galavoorstel
ling van het toneelstuk
„Memoires" van John Mu-
rell, waarin zij de rol
speelt van Sarah Ber
nhardt. De rol van Pitou,
haar secretaris, wordt ge
speeld door Willem Nij-
holt.
Bij de huldiging kreeg Henny
Orri een door de jonge kunst
schilder Louis Swagerman ge
maakt schilderij aangeboden
met haar portret. Het werk
werd haar overhandigd door
Wim Bary, directeur van de
gemeentelijke Dienst voor
Cultuur van Amstelveen. Hij
was ook voorzitter van het ter
ere van Henny Orri's jubileum
opgericht comité.
Henny Orri stelde het schilde
rij ter beschikking van wet
houder Mini Luimstra van
Cultuur in Amsterdam, die er
zorg voor zal dragen dat het
portret een plaats krijgt in de
Amsterdamse Stadsschouw
burg, waar al talrijke portret
ten hangen van andere voor
aanstaande figuren uit de to
neelwereld van gisteren en
vandaag. Het comité bood de
jubilerende actrice eveneens
een herinneringsalbum aan.
De bijna 63-jarige actrice be
gon haar veelzijdige carrière
veertig jaar geleden bij het ge
zelschap van Cor Ruys, nadat
ze in 1947 haar einddiploma
van de Toneelschool in Am
sterdam had behaald. Vanaf
1953 werkte ze bij diverse ge
zelschappen. In 1960 en 1961
ontving Henny Ori voor haar
prestaties de bronzen Theo
Mann-Bouwmeester legpen
ning en in 1964 werd zij uitge
roepen tot actrice van het jaar
voor haar rol in Judith van
Charles de Peynet-Chappuis.
Zij speelde rollen in stukken
als „Op hoop van zegen" van
Heijermans, „Een bruid in de
Morgen" van Hugo Claus,
„Woyzeck" van Btlchner,
„Angst en Ellende van het
Derde Rijk" van Brecht, „Lief
zijn voor Sloane" van Orton,
„Electra" van Euripides en
„Saint Joan" van Shaw.
Henny Orri bij haar portret, dat haar gisteren werd overhandigd ter gelegenheid van de viering van
haar veertigjarig toneeljubileum.
FOTO: ANP
D« tomaat paalt 'Gygaa an Kan-
daulaa' van Caaa Nooteboom. Ragia:
Thomaa van Praag. Gezien op atu-
dentanveraniging Ouintue op 19
mei. Daar nog ta zien op 20 mal.
Quintus speelt weer toneel. De
eerste produktie, 'Gyges en
Kandaules', van toneelsubver-
eniging De tomaat werd met
tromgeroffel en schallende
trompetten gelanceerd: Cees
Nooteboom (de schrijver van
het stuk), de NRC en Maarten
Biesheuvel komen ook. Al
hoog van de toren blazen
voordat er ook maar iets ge
speeld is, zet de acteurs wel
voor het blok. Ook de keuze
van het stuk werd tevoren
flink uitgebuit: het betreft hier
een wereldpremière.
Een wereldpremière dan van
een televisiescript uit 1982 van
Cees Nooteboom. In het pro-
f;ramma worden de 'erg moei-
ijke locaties' opgevoerd als re
den waarom het nooit op het
toneel te zien is geweest. Ik
denk dat dat komt doordat het
stuk op de tv nog wel een kans
heeft, maar op toneel niet inte
ressant is.
Het begint met de proloog. We
hebben hier te doen met een
koningsdrama en de verteller
'neemt ons mee' (niet alleen
Willem Duys doet dat, Cees
Nooteboom ook) op een vlucht
door ruimte en tijd naar het
Lydië van 687 voor Christus.
In de epiloog haalt hij dezelfde
oubollige truc weer uit, maar
dan de andere kant op. Daar
tussenin gebeurt weinig, maar
wordt des te vaker van plaats
in het paleis van Kandaules
gewisseld. Zijn vriend Gyges
ziet met lede ogen aan hoe het
rijk naar de knoppen gaat door
de geilheid van de koning. Hij
wil uitsluitend aan de konin
gin zitten, en niet op de troon.
Hoewel Gyges het grootste
deel van het stuk zijn mooie
Griekse kop met heftige ogen
naar de grond richt, moet hij
de niet regerende Kandaules
wel doden. Dat is snel duide
lijk: van een dramatische ont
wikkeling is verder geen spra
ke.
Maar de tomaat heeft toe
komst. Zij bevat zaden die uit
kunnen groeien tot boeiende
acteurs. Van Jaap Wynia en
Jeroen de Haan (de titelrol
len), Barbara Joustra en Belin
da van der Lingen (de konin
gin en haar goedgebekte
dienstmaagd) bijvoorbeeld gaat
iets krachtigs uit. En als er aan
de uitvoering van het decor
evenveel zorg was besteed als
aan de kleding had het er al
een stuk minder knullig uitge
zien.
Als de toneelsubvereniging
verder wil komen dan deze
aardige poging is het in de eer
ste plaats nodig om er een ech
te regisseur bij te halen. Nu
was het een hoofdzakelijk sta
tisch gebeuren met wat doel
loos geloop. Regisseur Thomas
van Praag leek het stuk
meestal zo realistisch mogelijk
op de planken te willen bren
gen, maar soms ook ironiseer
de hij het. Dat laatste gebeurde
in de vechtscène met strobos
coop en de rol van de roze
priester. Het grootste probleem
echter was dat het stuk voor
het toneel te hoge eisen stelt,
en hier en daar zelfs onmoge
lijk lijkt in zijn oorspronkelij
ke vorm. Hoe hou je de scène
spannend waarin Gyges de ko
ning gaat vermoorden, maar
lang twijfelt terwijl hij druk
met zichzelf en anderen con
verseert of hij het wel moet
doen? Ik moet het nog zien ge
beuren. Maar Quintus speelt
weer toneel, en dat is mooi.
DICK VAN TEYLINGEN
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Threo men and
a baby (al); 18.30, 21.15. za. wo.
ook 13.30. zo. ma. ook 13.30,
16.00. EUROCINEMA II: Moon-
etruck (al); 18.30, 21.00. za. zo.
ook 13.30. zo. ma. ook 13.30,
16.00. EUROCINEMA III: Someo
ne to watch over me (12); 18.30,
21.15. za. zo. ook 13.30. zo. ma.
ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA
IV: Amsterdamned (12); 18.45,
21.30. za. ma. ook 16.15. Jungle-
book (al); za. t/m ma wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Running man
(12); 19.00, 21.15. Junglebook (al);
za. zo. wo. 14.30. LIDO en STU
DIO (Steenstraat 39, tel. 124130):
Cry Freedom (al); 20.00. zo. ook
14.30. Three men and a baby (al);
No way out (al); Moonstruck (al);
Broadcast news (al); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat 31,
tel. 123875): Dirty dancing (al);
14.30, 19.00, 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414 f.
Lessen in liefde (16); 14.30, 19.00,
21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Dirty Dancing (12); za. ma.
19.00, 21.15. zo. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Fatal attraction (12); do. t/m zo.
wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di.
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Hot bubblegum op vrijersvoeten
(16); 21.15. do. vr. zo. ma. ook
14.45. Dirty Dancing (al); 19.00.
Troetelbeertjes in Wonderland
(al):
4.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Amsterdamned (12);
do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m
wo. 20.15. vr. 15.45. za. zo. ma.
wo. 14.00, 15.45. Fatal Attraction
(16); vr. za. 19.30, 21.30. ma. t/m
wo. 20.30. Hersenschimmen (16);
do. zo. 19.30, 21.30.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; za t/m ma wo.
14.00, 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Dirty Dancing (al);
vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Troetelbeertjes in wonderland; za.
zo. ma. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): Three man and a baby;
do. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za.
zo. ma. 14.00, 19.00. 21.30. wo.
14.00, 20.00. Last Emperor; do. t
20.00. vr. 19.00, 21.30. za. i
14.00, 19.00, 21.30. wo.
20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui
463500): Planes, trains A au
biles (al);; 14.00, 19.00, 21.; -
ma. 13.30, 16.00, 19.00, 1 -
ASTA 2: Moonstruck (al); £n J
19.00, 21.30. zo. ma. 13.30,
19.00, 21.30. ASTA 3: jn Z<
street (al); 14.00, 18.45, 21.Van(ji
ma. 13.15, 16.00, 18.45,
BABYLON 1 (Winkelcentru n~r
bylon, tel. 471656): Fidelio (a el g
11.00. Ironweed (16); 14.00, eidii
BABYLON 2: Fatal attr as v.
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo^o,
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ,71
BYLON 3: Someone to watc!1*
me (12); 14.00, 19.00, 21.3 en M
ma. 13.30. 16.00, 19.00, /eer
CINEAC 1 (Buitenhof 20* ra<
630637): Three men and a
(16); 14.00, 18.45. 21.30. zc T I
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. f>r n<
AC 2: Prince of darknesi
14.00, 18.45, 21.30. zo. ma.
16.00, 18.45, 21.30. CINE
21.30. METROPOLE 1
gielaan, tel. 456756): A choru |oi
(al); zo. 11.0. Three men
baby (al); 14.00, 18.45, 21.3
ia. 13.15, 16.00, 18.45, z,c
METROPOLE 2: The last
ror (al); 14.00, 20.30. METRfSerS
LE 3: Cry freedom (al);
20.30. METROPOLE 4: A fl|n I
ring of old men (al); 14.00, -
21.30. zo. ma. 13.15, 16.00,
21.30. METROPOLE 5: ™P1C
boom (al); 18.45, 21.30. do. *van
ook 14.00. ODEON 1 (H»ans,
gracht 13. tel. 462400): Ths^iUei
finni
van
Hol;
18.45, 21.30.* ODEON 3: No er
out (12); 13.45, 18.45, 21.3CU ui
ma. 13.30, 16.00, 18.45, 2
ODEON 4: Death wish 4
13.45, 18.45, 21.30. zo. ma. 1,-,
16.00, 18.45, 21.30. STUOirt
(Kettingstraat 12b, tel. 656
Haill Haill Haill Rock 'n Rollv
19.15, 21.45. zo. ma. wo.
STUDIO 2: Amsterdamned
19.30, 21.30. zo. ma. wo. 1RM'
STUDIO 3: Oei ciornie nw4
19.00, 21.30. HAAGS FILM 77
(Denneweg 56. tel. 459900): Z UJ'
Slamdance; 19.30, 21.45,*:
14.00, 16.15. A heart day's rtefsl
zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: The •ali;
of the dragon; 19.30, 22.00b::
14.00, 16.16. Zaal 3: do. vr zo?1;
19.30, 21.45. za. di. wo. 20.00
rie-Octobrie; do. Le passanti Aja
sans aouci; vr. De aanslag; z^KC,
jeugd van Iwan; zo. Stalag 17; tlt
Patton; di. The bridge over tti u
ver Kwai; wo. f*™'
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The serpent anife
rainbow (16); za. 00.15. i
2: Prince of darkness (16)£
00.15. CINEAC 3: 9'A Wr
(16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
METROPOLE 5: Jungle
za. wo. 14.00. zo. ma. 13.15, 11
STUDIO 3. E.T. zo. ma.
14.30.
Jse
Stort uw bijdrage op
postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
Nederlandse Stichting voor
Leprabestrijding/Amsterdam
=>EN
is t
Eer
ifcoc
iftjcl
E* g<
ille
Wibautstraat 135,1097 DN ajir
1 Amsterdam. Tel. 020-93 89 73 l|K|
sboi
Concert door Studenten Muziek Ge
zelschap Sempre Crescendo met
werken van Mozart, Vaughan Willi
ams, Prokofjef en Haydn met mede
werking van Suzanne de Haan
(viool), Luc Lutz (verteller), Mariët
Kaasschieter (sopraan), Anneleen
Bijnen (alt), Hugo van den Hoek Os-
tende (tenor) en Siebren Zwaan
(bas), onder leiding van Bastiaan
Blomhert en Herman Kofflard. Ge
hoord in de Stadsgehoorzaal te Lei
den op 19 mei.
Met een omvangrijk en verre
van eenvoudig programma
presenteerden de studenten
musici van Sempre zich gister
avond voor een talrijk publiek
in de foyer van de Stadsge
hoorzaal. Zowel in de werken
voor orkest en koor, als in de
onderdelen alleen voor orkest
- telkens met veel inzet en en
thousiasme aangepakt - werd
over het algemeen op een heel
redelijk peil gemusiceerd.
Voor het instrumentale pro
gramma was de keuze geval
len op de ouverture van de
opera „La clemenza di Tito"
(KV 621) van Wolfgang Ama-
deus Mozart. Met zijn stevige
aanpak spoorde dirigent Blom
hert zijn musici aan om in dit
lastige werk het uiterste van
hun kunnen te tonen. On
danks een aantal zwakke pun
ten stemde het resultaat tot te
vredenheid. Weliswaar into
neerde een aantal violisten re
gelmatig iets te onzorgvuldig,
toch was de zuiverheid in ver
gelijking met het vorige con
cert van Sempre verbeterd.
Maar wat gisteren wel erg hin
derlijk was, vooral in Mozart,
was dat er niet altijd adequaat
op de dynamische aanwijzin
gen van de dirigent gerea
geerd werd. Soms leidde dit
tot verwarring en ritmische
oneffenheden.
Deze zwakke kant in het or-
kestspel van een overigens
verdienstelijke uitvoering
deed zich veel minder voelen
in de orkestpartijen van de ten
gehore gebrachte compositie
van Ralph Vaughan Williams
(1872-1958), „The lark ascen
ding" waar de leden van Sem
pre goed weg mee wisten. Zo'n
verrassende tegenstelling bin
nen één concert doet vermoe
den dat er tussen dirigef
orkest voor de uitvoering1
Mozart te weinig duidelijk
spraken zijn gemaakt,
jammer omdat men blijft
wel degelijk een rijkga*1*6®
keerde orkestklank op te*ren
nen bouwen. Ook greefw
aanwezige talent in het fl
de vertolkifig van het mU
le drama „Peter en de IA
(op. 67) van Sergei Prol
ken. De musici gingen
maal op in de expressief
voerde vertellende muzia
Het was daarom jammed
de aangetrokken spreken
Lutz zijn aandeel wat
ontspannen opnam,
routineus en bij mezzol
passages al niet meer vera
baar, vertelde hij, naast 1'
rigent gezellig onderuit gL
zonder al te veel anim<
avontuur van de dapperf^Ii
ter.
Na de pauze voerden kol
orkest van Sempre, samef
een vocaal kwartet de
kenmesse" van Joseph 1
(1732-1809) uit. Onder le!
van Herman Kofflard fcS
pittig en genuanceerd
gen. Met name de uitvouw]
van het Credo was doofo
direktheid indrukwekke4
Vanzelfsprekend bleef i
wel wat te wensen. Gezirgjs
heldere klank van het k<ftaaJ
luide gedeelten, mogerï q,
blijven hopen op eent
kernachtige toon in
meer ingehouden p
Hopelijk kan het koor biif
kort uitgebreid wordenf
een aantal tenoren en ee|
kele bas. Hoewel de
goed hoorbaar waren,
verhouding tussen vroii
en mannenstemmen daaf
ker op vooruit gaan. De t
ten zingen in deze misr
Haydn tamelijk beschr
partijen. Ze kwamen vo<
het Sanctus
met name c
nen en de 1
de aandacht trokken.
TOM STREN(I