Gereformeerde teleurstelling over
oecumene die „muurvast zit
CeicLcSomot
c
kerk
wereld
brieven
weer
lezers
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
Paus pleit voor verzoening
Schlichting-college over kerk en media
Kamer: privacy garanderen bij opbouw kerkelijke ledenadministratie
'r. i
Vadertje Drees
CetdócSommit
DONDERDAG 19 MEI 1988 PAGIN
Nieuwe diocesane werkgroep vrouw en kerk in Den Bosch
DEN BOSCH In het bisdom Den Bosch is een nieuwe dioce
sane werkgroep vrouw en kerk ingesteld, zo heeft het bisdom
gisteren bekendgemaakt. De werkgroep nieuwe stijl gaat func
tioneren volgens de richtlijnen en opvattingen van de RK
Kerk. De vorige werkgroep gaf in juni vorig jaar haar mandaat
terug aan bisschop Ter Schure omdat deze wilde dat de werk
groep meer nadruk legde op de specifieke taak en roeping van
de vrouw met betrekking tot de verdieping en kennis van het
geloof. Bovendien moest in de statuten de rk traditie en trouw
aan het leerambt als grondslag worden vermeld. De oude
werkgroep is opgegaan in de stichting Sifra en wil via studie-
en ontmoetingsdagen vrouwen ondersteunen.
Youth for Christ opent gospelrockcafé
LEEUWARDEN Het eerste gospelrockcafé van Nederland
opent over twee weken haar deuren in de Friese hoofdstad.
Medewerkers van de afdeling Leeuwarden van Youth for
Christ hebben daarvoor de laatste maanden een voormalige
koffiebar opgetuigd. De gospelrockmuziek zit de laatste jaren
in Nederland flink in de lift. In Friesland was er onlangs, op
de jongerenmanifestatie Spring '88 in het Thialf-complex in
Heerenveen. een groot gospelrock-concert dat enkele duizen
den bezoekers trok. Grote klapper was daar Charlotte Hogland
uit Zweden. Elke zaterdagmorgen brengt de NCRV-radio een
uurlang gospelrock-muziek ten gehore. Ook de EO schenkt re
gelmatig aandacht aan gospel(rock)muziek. Het grootste gospel-
rock-gebeuren in Nederland is het Flevofestival, dat jaarlijks
in de Flevohof wordt gehouden.
De eenzaamheid is
het het vaderland
van de sterken.
Cebemo: meer geld
nodig voor
medefinanciering
DEN HAAG Cebemo,
de rooms-katholieke me
definancieringsorganisa
tie, heeft geldzorgen. De
huidige financiële midde
len, aldus het jaarverslag,
zijn onvoldoende om aan
het groeiend aantal ver
zoeken om hulp voor ont
wikkelingsprojecten te
voldoen. Er moet naar
aanvullende financiering
worden omgezien.
TTebemo heeft vorig jaar 155
miljoen gulden beschikbaar
gesteld voor 1.109 projecten
en programma's. Dat is 12,6
procent meer dan in 1986.
Hiervan kwam 98,6 miljoen
uit het medefinancieringspro
gramma van ontwikkelingssa
menwerking, en 56,6 miljoen
uit aanvullende fondsen van
de Nederlandse overheid en
de Europese Gemeenschap.
Het meeste geld, 44 procent
van het totaal, ging het afge
lopen jaar naar Afrika. Naar
Latijnsamerikaanse landen,
die vorig jaar nog 44 procent
van het totaal ontvingen, ging
37 procent, en naar Azië 19
procent (vorig jaar 21 pro
cent). In Afrika ging het
grootste bedrag naar Ethiopië
- 9,3 miljoen voor zestien pro
jecten - in Latijns-Amerika
naar Peru - 12 miljoen voor
47 projecten - en in Azië naar
India - 7,7 miljoen voor 148
projecten. Van de 37 armste
landen ter wereld liggen
thans 27 in Afrika. Eind vorig
jaar waren 2.200 door Cebemo
ondersteunde projecten in uit
voering, te weten 900 in Afri
ka, 400 in Latijns-Amerika en
900 in Azië.
Cebemo, en de andere mede
financieringsorganisaties HI-
VOS (humanistisch), ICCO
(interkerkelijk protestants),
en NOVIB (algemeen) hebben
enkele dagen geleden minis
ter Bukman gevraagd, de uit
gaven voor het medefinancie
ringsprogramma de komende
jaren te verhogen van 6 pro
cent van de begroting (275
miljoen gulden in 1987) tot 10
procent.
STEEDS MINDER BELANGSTELLING VOOR CONTACTEN ROME-REFORMATIE
LEUSDEN Iedereen
wist het natuurlijk al,
maar het is toch anders
als het eens in het open
baar op een „hoge" ker
kelijke vergadering
wordt gezegd: de oecume
ne tussen Rome en Refor
matie zit muurvast. Po
gingen tot meer oecume
ne met de top van de ka
tholieke gemeenschap in
ons land hebben momen
teel geen enkele zin. In
houdelijk komt er niets
meer van de grond. Het
klimaat verkilt; de touw
tjes worden strakker aan
getrokken; eigenlijk kan
er steeds minder.
Het werd gisteren gezegd
door drs. H. Eikelboom, gere
formeerd predikant in Maas
tricht en lid van de taakgroep
Rome-Reformatie, tijdens een
vergadering van het breed
moderamen (uitgebreid dage
lijks bestuur) van de Gerefor
meerde Kerken.
De taakgroep bracht haar
tweejaarlijkse rapportage uit
en uit het feit dat die rappor
tage in het breed moderamen
plaatsvond, blijkt ook al de
oecumenische malaise. In
„spannender" oecumenische
tijden werd gerapporteerd aan
de generale synode.
In de standpunten van de ka
tholieke hiërarchie is niets
veranderd sinds de jaren zes
tig, vervolgde ds. Eikelboom.
Het Tweede Vaticaans Conci
lie leek de polsstok te worden
om over de kloof tussen de
gescheiden kerken te kunnen
springen, maar datzelfde con
cilie blijkt een steeds kleiner
wordende maat waaraan de
dingen worden afgemeten.
Us. H. Eikelboom
Drs. Eikelboom herinnerde
eraan hoe steeds dezelfde ant
woorden komen op dezelfde
en nieuwe vragen; de katho
lieke leer verdraagt geen cor
recties, is dus heel duidelijk
en consequent. Er is wat dat
betreft niets nieuws te ver
wachten van de bisschoppen;
integendeel, ze hebben geen
zin meer in steeds hetzelfde te
moeten antwoorden.
Het kan ook best zo zijn dat
de reformatorische christenen-
te veel hebben gewild en te
veel hebben ingezet op het
FOTO: PERS UNIE
punt van de intercommunie.
Wellicht is er te weinig mee
gerekend dat de katholieke
standpunten vastliggen en dat
dus wijzigingen eigenlijk niet
te verwachten zijn. De prote
stantse schroomvallige bereid
heid om de figuur van een
bisschop te bekijken binnen
de protestantse kerkstructuur
met zijn ouderlingen, wordt
„afgestraft" door het wij
dingsambt van de katholie
ken. De gescheidenheid van
Rome en Reformatie zit niet
in de figuur van de bisschop,
maar veel meer in de aposto
lische opvolging waarin de
katholieken geloven. Een ui
terste consequentie is dan ook
dat alle reformatorische
ambtsdragers (opnieuw) ge
wijd dienen te worden door
een katholieke bisschop.
Natuurbegrip
Op het ethische vlak is er fei
telijk ook weinig te beginnen,
constateerde drs. Eikelboom.
Het katholieke natuurbegrip
verdraagt zich erg slecht met
reformatorische wijze van
denken vanuit de bevrijding
door Christus. Een voorbeeld
daarvan is het verschil in
standpunt over homofilie.
Er is nog een teleurstellende
gang van zaken: van de zo en
thousiast begonnen Rome-reis
(1986) resten in feite alleen
nog de herinneringen en de
vriendelijke woorden die de
reformatorische en katholieke
Rome-gangers elkaar toevoeg
den.
Ds. Eikelboom wees er nog op
dat de catholica in Nederland,
maar zeker mondiaal, veel
meer deskundigheid heeft om
het gesprek met de andere ge
loofstradities te voeren. De
reformatorische kerken in
ons land hebben wat dat be
treft een achterstand. Ds. Ei
kelboom had wat dat betreft
ook kritiek: de belangrijke
hervormde oecumenicus dr.
Meeste Gereformeerde Kerken ontduiken BUMA-rechten
LEUSDEN Slechts een
kwart van de ruim acht
honderd plaatselijke gere
formeerde kerken voldoet
aan de verplichting jaarlijks
42 gulden aan BUMA-rech-
ten te betalen. BUMA regelt
de uitvoeringsrechten van
muziek. Deze rechten zijn
verschuldigd indien de ma
kers van teksten of melo
dieën nog geen 50 jaar gele
den zijn overleden.
Het breed moderamen (uit
gebreid bestuur) van de ge
reformeerde synode be
sprak woensdag het twee
jaarlijkse rapport van de ge
reformeerde bestuursleden
in het bestuur van de Inter
kerkelijke Stichting voor
het Liedboek. De stichting
heeft er bij de Gerefor
meerde Kerken op aange
drongen de inning van de
BUMA-gelden centraal te
regelen.
C.P. van Andel, die vorig jaar
met pensioen ging, heeft nog
niet eens een opvolger gekre
gen, evenmin trouwens de ge
reformeerde dr. G.W. de Jong
uit Nijmegen. Deze was tot
eind vorig jaar voor een deel
van zijn tijd als studiesecreta
ris van het gereformeerde de-
putaatschap (groep deskundi
gen) voor de contacten met de
katholieken. Vervulling van
de vacatures is dringend no
dig, aldus drs. Eikelboom.
Basis
De oecumenische ontmoeting
met katholieken vindt plaats
aan „de basis", met veel pun
ten van herkenning, conclu
deerde de Maastrichtse predi
kant. Er zijn gesprekken ge
weest met de Acht Mei Bewe
ging, de Mariënburgvereni-
§ing en er zijn relaties met de
t. Willibrord-vereniging.
Overigens is de positie van
deze vereniging voor oecume
ne aanzienlijk verzwakt,
meende drs. Eikelboom. Naast
deze vereniging voor oecume
ne is er een bisschoppelijke
commissie voor de oecumene
opgericht. Daardoor heeft de
Willibrord-vereniging haar
„monopoliepositie" voor de
oecumene in de Katholieke
kerk verloren.
De basis voor oecumene ver
smalt getalsmatig bij in ieder
geval bij protestantse kerkle
den. Steeds minder reforma
torische christenen zijn bereid
zich nog in te zetten voor het
oecumenische gesprek met
Rome: de wetenschap dat de
bisschoppen een „beperkend
beleid voeren" is daarvan de
oorzaak. Maar, aldus ds. Ei
kelboom, wij als taakgroep
zullen zeker blijven ingaan op
verzoeken van katholieke
groepen om juist in het zich
verkillende klimaat hen bij te
staan.
LÜTSEN KOOISTRA
(Vervolg van de voorpagina)
ASUNCION In een af
scheidsrede op de lucht
haven van Asuncion
heeft paus Johannes Pau-
lus II alle Paraguayanen
opgeroepen te bouwen
aan een toekomst van
verzoening en broeder
schap gebaseerd op de
christelijke waarden.
De paus werd gisteren 68 en
tienduizenden jongeren ont
haalden hem op een verjaar
dagslied in zijn landstaal, het
Pools voor het gebouw van de
nuntiatuur in Asuncion.
De oppositie in Paraguay
heeft het pausbezoek aange
grepen om blijk te geven van
hun onvrede met het bewind
van de dictatoriale president,
generaal Stroessner. In het
dagblad Patria van Stroes-
sners Colorado partij werd
kritiek geleverd op de ont
moeting die de paus heeft ge
had met vertegenwoordigers
van culturele en maatschap
pelijke organisaties, onder wie
ook een aantal leiders van de
oppositie. De regering was de
monstratief afwezig bij die
ontmoeting, die na druk van
het Vaticaan toch doorging.
Voor het overige is de paus
door generaal Stroessner har
telijk onthaald en deze noem-
lijk
de het bezoek „onvergetelijk".
Tijdens een mis eerder op de
dag vroeg de paus aandacht
voor de slechte positie van de
arme boeren en de Indianen,
de oorspronkelijke bevolking
van Paraguay. Volgens de
paus worden die bevolkings
groepen, die zich aan de rand
van het bestaan bevinden, te
veel vergeten. Hij uitte in be
dekte termen kritiek op de
politieke en economische
machthebbers „die winst en
macht hoger stellen dan de
menselijke persoon en zijn be
hoeften". Het was de negende
keer dat Johannes Paulus in
Zuidamerika was. Tijdens zijn
twaalfdaagse rondreis deed hij
behalve Paraguay ook Uru
guay, Peru en Bolivia aan.
Prof. dr. J. Grootaers, hoogle
raar aan de Leuvense univer
siteit, houdt volgende week
donderdag 26 mei om vier uur
's middags in het gebouw van
de Sociale, wetenschappen van
de Tilburgse universiteit het
Schlichting-college. Hij praat
daar onder de titel Openbaar
heid, Kerk en Rome, over het
functioneren van de bisschop
pensynodes in Rome. Groot
aers geldt als deskundige in
aangelegenheden inzake kerk
en media. Het Schlichting-col
lege is vernoemd naar de toen
malige hoofdredacteur van het
dagblad De Tijd die nadien
aan de universiteit van Nijme
gen dagbladwetenschap do
ceerde. Het college wordt jaar
lijks beurtelings georganiseerd
in Tilburg en Nijmegen door
het Katholiek Instituut voor
Massamedia.
AMSTERDAM Homosek
suelen die lijden aan aids zou
den bij uitstek geholpen
moeten worden door de kerk.
Want in de lijdende mens
wordt juist het beeld van
Christus zichtbaar. Jezus ging
tijdens zijn leven genezend
rond. De kerk heeft een groot
aantal persoonlijkheden
voortgebracht die zich naar
het voorbeeld van Christus
bezig hielden met hun lijden
de medemens. Het zou onzin
nig en cynisch zijn als de kerk
medeleven preekte jegens ho
moseksuelen die lijden aan
aids maar hen tegelijkertijd
zou verbieden zich als zodanig
kenbaar te maken en samen
te bidden.
Dit betoogde de Canadese
hoogleraar in de theologie
Guy Ménard gisteren op een
studiebijeenkomst op de Ka
tholieke Theologische Univer
siteit van Amsterdam, die ge
organiseerd was bij gelegen
heid van het eerste lustrum
van de studiegroep Homosek-
,Aidspatiënten
hebben recht
op hulp kerk"
sualiteit en Theologie - Sint
Sebastiaan. Op deze driedaag
se colloquium werd gepro
beerd de basis te leggen voor
een theologie die recht zou
moeten doen aan de positie
van homoseksuelen.
Ménard meende dat de bevrij
ding van de homoseksuelen
zoals deze in de tijd voor de
opkomst van de aids-epidemie
mogelijk was geworden als
nog een theologische verta
ling zou moeten krijgen. Het
puriteinse christendom is niet
noodzakelijkerwijs de beste
weergave van de opdracht uit
het evangelie, zo betoogde
Ménard. Hij haalde de filosoof
Nietzsche aan die al eerder de
mogelijkheid onderkende dat
er in het Christendom een
dionysisch, dat wil zeggen
feestelijk element schuilt, dat
echter heel snel is wegge
drukt onder invloed van de
heersende Griekse denktrant
in de eerste periode van het
christendom.
De Canadese hoogleraar
meende verder dat een gevolg
van de door de kerk uitgedra
gen seksuele moraal is dat
niet-huwelijkse duurzame
liefdesrelaties door de kerk
worden ontmoedigd, maar dat
eenmalige seksuele contacten
vaak met de mantel der liefde
worden bedekt onder het
mom dat het vlees nu een
maal zwak is. Duurzame ho
moseksuele relaties werden
als zondig gezien. Juist een
malige homoseksuele contac
ten bergen echter het gevaar
in zich dat daardoor het aids-
virus wordt verspreid, aldus
Ménard.
Nederlands Hervormd* K*rk
Bedankt voor Hoorn (buitengewone
wijkgemeente) J.G. van der Vlist te
Lunteren (deelgemeente Maranatha-
kerk) -
voor IJzendoorn C. van de Scheur te
Nederlangbroek -
Gereformeerds Ksrksn
Beroepen te Bredevoort mevr. drs.
A.F. Osinga-Stienstra, kand. te Kam
pen die dit beroep heeft aangeno-
Aangenomen naar Franeker drs. G.J.
Karssenberg te Hengelo (Ov.) naar
Schiedam dr. R.A. Bosch te Twello.
Beroepbaarstelling mevr. drs. A.F.
Osinga-Stienstra, kand. te Kampen.
Gereformeerd* Kerken Vrijgemaakt
Bedankt voor Nijmegen L.S.K. Hoog-
endoorn te Musselkanaal-Valther-
DEN HAAG De wijze
waarop kerken navraag
doen over de geloofsover
tuiging van de burger
moet met meer waarbor
gen worden omgeven om
de privacy te bescher
men. De Tweede Kamer
heeft daarop gisteren in
"meerderheid aangedron
gen. Over de manier
waarop die garantie moet
worden gegeven lopen de
meningen uiteen.
In de nieuwe opzet van de ge
meentelijke bevolkingsadmi
nistraties, die volgend jaar in
gaat, verdwijnt de aanteke
ning over de kerkelijke ge
zindte. De kerkgenootschap
pen krijgen de gelegenheid
die gegevens onder te bren
gen in een eigen, gezamenlij
ke administratie. Om deze op
te bouwen krijgt de Stichting
Interkerkelijke Ledenadmini
stratie (SILA) een eenmalige
tegemoetkoming van het rijk
van ruim 15 miljoen gulden.
De Tweede Kamer moest deze
uitgave gisteren goedkeuren.
Het bedrag is overigens al aan
de SILA overgemaakt, tot on
genoegen van VVD, PvdA en
verbonden moeten zijn. De
kerken zijn verplicht de ruim
tien miljoen Nederlanders die
als gelovig geregistreerd zijn,
te wijzen op de mogelijkheid
zich te laten uitschrijven.
PvdA, VVD en D66 zijn ook
kritisch over de wijze waarop
in een later stadium verande
ringen in de kerkelijke admi
nistraties zullen worden bijge
houden. Het is de bedoeling
dat de SILA als „bijzondere
derde" (net als bij voorbeeld
pensioenfondsen) beperkt ge
bruik kunnen maken van de
bevolkingsadministratie.
Overigens zullen een aantal
kerkgenootschappen, waaron
der de katholieken en gere
formeerden, slechts eenmaal
gebruik maken van het werk
van de SILA. Hebben zij de
laatste gegevens via de SILA,
die als een tussenstation func
tioneert, eenmaal in huis, dan
zullen zij daarna proberen
met eigen mankracht de ad
ministratie op peil te houden.
Daardoor lijkt de SILA zijn
interkerkelijk karakter te
verliezen en vooral voor de
hervormden te gaan functio
neren. Die beschikken overi
gens al over een centrale
geautomatiseerde ledenadmi
nistratie.
Katechismus
In de rubriek Kerk en Wereld
las ik dat de RKPN de oude
katechismus zal uitbrengen
die, aldus het bericht, in 1966
„het veld moest ruimen" voor
De Nieuwe Katechismus. Te
recht werd vermeld dat de
oude katechismus bestemd was
voor schoolkinderen en dat De
Nieuwe Katechismus geschre
ven is voor volwassenen. De
formulering, dat de oude kate
chismus „het veld moest rui
men" voor De Nieuwe Kate
chismus geeft echter een al te
simpele voorstelling van za
ken. Het is ook onjuist, alleen
al omdat een katechismus voor
volwassenen een uitgave voor
schoolkinderen niet kan ver
vangen. Er zijn echter ook an
dere redenen: de oude kate
chismus voldeed allang niet
meer en in de jaren vijftig
werd reeds gezocht naar ande
re methoden om geloven en
geloofsschat over te dragen.
Tenslotte werd tot opluch
ting van velen in 1964 de
verplichting om de katechis
mus op de scholen te gebrui
ken, opgeheven. Men bleef
doende andere methoden te
zoeken en toe te passen. Dat
zal m.i. ook steeds nodig blij
ven omdat mensen, menselijke
verhoudingen en taal aan ver
anderingen onderhevig zijn. In
dit verband moge ik verwijzen
naar het artikel van Jacques
van der Voort in uw uitgave
van 6-11-1987 („Nieuwe Kate
chismus na twintig jaar: klas
siek maar wel gedateerd"). Te
vens bleek in die tijd grote be
hoefte te bestaan aan een „ge
loofsleer" voor volwassenen.
Met het oog daarop is De
Nieuwe Katechismus geschre
ven en in 1966 verschenen. De
rijkdom daarin aan gegevens,
gedachten en aanzetten om tot
een levend geloven te komen,
mag nog bij velen bekend zijn.
Om zijn inhoud is het boek
niet te vergelijken met de
oude katechismus met zijn
vraag- en antwoordlessen, zijn
taal, zijn logica en zijn „meet-
werk". Kardinaal Alfrink
heeft het al eens gezegd: „We
hadden het nieuwe boek niet
„katechismus" moeten noe
men". E.A.M. Haring,
Kerk in vernieuwing
Jezus tot het Godsvolk: „Velen
zullen optreden in mijn naam,
maar aan hun vruchten zult
gij ze kennen". Wij, het Gods
volk onderweg, hebben dus
het recht de vruchten te keu
ren die ons van de kerkelijke
boom worden aangeboden. De
leer van het Evangelie gaat
nog altijd boven de mening
van de hiërarchie die men
vaak als kerkelijke leer naar
voren brengt. Spreuken 14-15:
„De onnozele gelooft alles wat
er gezegd wordt, maar een
verstandig mens let op het
antwoord dat hij krijgt".
D. v. Fessem,
DEN HAAG
Een reactie gisteravond in het NOS-Journaal van eeMk'
jaarde vrouw op het overlijden van Willem Drees: „Ik DUVV
het heel erg. Wat hadden we vroeger niet een armoe, rom,
zij hem hebben we het nu zo goed". De vrouw had zich £laa
moeite haar tranen te onderdrukken. Jongeren zullen nn?1
hebben dat te begrijpen. Voor wie geboren is na 195!icJj
jaar dat Drees zich terugtrok uit de actieve politiek, zijn ffjng
ww en bijstand de normaalste zaken ter wereld. Maar„jng
daaruit blijkt de grootheid van Drees. Toen hij in juni
aantrad als minister van sociale zaken, was er op socia
bied in ons land nogiheel wéinig geregeld.
Ge
XLEN ouderdomspensioen was een vrijwel onbekend
schijnsel. Wie de 65 jaar haalde, was aangewezen op o g<
steuning door zijn kinderen of moest leven van de liefd gisti
heid. Alleen tegen die achtergrond is te begrijpen wat hi vw
tekende dat Drees in 1946 de Noodwet Ouderdomsvoi bo
ning, de voorloper van de aow, in het staatsblad bracht, nma
daar dat het „Vadertje Drees, bedankt!", dat nu allerwei
klinkt, geen overdreven persoonsverering is. De mensa n u
dat zeggen, menen het uit de grond van hun hart. |dida
ZELF is Willem Drees pas heel laat aow gaan „trekken °P^
was 62, toen koningin Juliana hem in 1948 benoemde
nister-president. Gedurende tien jaar gaf hij in die fi wo
leiding aan vier kabinetten, waarin alle grote partijen ti jek r
ger tijd vertegenwoordigd waren: Drees' eigen PvdA
aard, de KVP, de ARP, de CHU en ook de VVD. Oo vrÜ
maakte hem tot een uitzonderlijk politicus, een staatsm
irlan
JJE latere kamervoorzitter mr. F.J.F.M. van Thiel (81
namens de KVP minister was van 1952 tot 1956, heri !e e
zich een typerende opmerking van Drees, die hij hem
tallen keren in kabinetsvergaderingen heeft horen ze
„Heren, ik ben het er niet mee eens, maar we hebben h |rje
besloten en we praten er niet meer over". Die redelijkh Kied<
volgens Van Thiel en vele tijdgenoten d? voornaamste i rde
waardoor de PvdA in de jaren veertig en vijftig wer |}®j"
schouwd als een vanzelfsprekende regeringspartij,
Dat maakt het ook begrijpelijk waarom de oud-min
president op 85-jarige leeftijd het lidmaatschap van^e
zelfde partij opgaf. De sfeer van polarisatie die zich i e j
tijd, onder invloed van Nieuw-Linksers als André vai^c
Louw, van de PvdA meester had gemaakt, was Dree r. W
gruwel. „Je kunt niet zeggen: wat ik wil moet gebeurei terp
zo niet, laat het land dan maar aan z'n lot over", legde 1
in 1980 nog eens uit.
tt hnki
xlIJ ging overigens niet zover dat hij toetrad tot DS'70,
wel deze afsplitsing van de PvdA onder z'n eigen dak
geboren. Jan Drees, bij wie vader Willem inwoonde, en |i(jat
lem jr. waren de grondleggers van deze partij. Maar ai jng
zijds was Drees sr. ook niet bereid op zijn schreden ter N
keren, zelfs niet toen DS'70 was verdwenen. Dr. VI len t
Drees gaf er de voorkeur aan als partijloos burger te steiMaa
niet
Wonderlijk genoeg heeft hij de PvdA daarmee lüooj
schijnlijk nog een laatste dienst bewezen. In politiek vere
Haag is het een publiek geheim dat de socialisten, na
tien jaar machteloze oppositie, zich de laatste tijd steeds j
hebben verdiept in de vraag waaróm hun partij voor mei
als Drees niet aantrekkelijk meer was. Als de voortekf
niet bedriegen zal de huidige leider Wim Kok daaruilj
binnenkort in het openbaar de conclusie trekken dat e
einde moet komen aan de strategie van de polarisatie.!
mer dat de oude Drees dat net niet meer heeft mogen a
maken.
Vrij koud
DE BILT (KNMI) Door
noordwaarts trekkende storin
gen boven midden-Europa en
een lagedrukgebied boven de
Britse Eilanden wordt in ons
land koude lucht aangevoerd.
In deze lucht komen naast op
klaringen ook enkele buien tot
ontwikkeling. Deze buienvor
ming vindt in de middag voor
al meer landinwaarts plaats.
De minimumtemperatuur va
rieert van 7 graden aan zee tot
3 graden landinwaarts met
plaatselijk vorst aan de grond.
In de middag is het op de
meeste plaatsen niet warmer
dan een graad of 13. Er waait
een matige wind uit noordoost
tot noord. Voor de Pinksterda
gen wordt een droog weertype
met flinke zonnige perioden
verwacht. De middagtempera-
turen kunnen oplopen tot 17
graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zaterdag:
Zuid-Scandinavië: Wisselend
bewolkt en vooral morgen en
kele buien. Vrij koud met een
middagtemperatuur van onge
veer 9 graden.
Denemarken, noord-Duits-
land: Half tot zwaar bewolkt
en vooral morgen kans op een
bui. Koel weer met een mid
dagtemperatuur van ongeveer
12 graden.
Benelux: Perioden met zon en
overwegend droog. Koel met
een middagtemperatuur van
ongeveer 13 graden.
Britse Eilanden: Perioden met
zon en droog. Middagtempera
tuur van 10 graden in het
noorden tot 15 graden in het
zuiden.
Frankrijk: Perioden met zon
en in de middag in het zuiden
kans op een bui. Middagtem
peratuur van 13 graden in het
noordwesten tot 23 graden in
zuid-Frankrijk.
Spanje, Portugal: Perioden Tunis
met zon en droog. Middaj j>
peratuur van 17 graden B
noorden tot 29 graden pl
lijk in het binnenland.
Alpengebied: In het nooi
ke deel aanvankelijk vee
wolking. In het zuidelijk i
ter ook in het noordelijk»
perioden met zon. Kans o;
regen of onweersbui,
ratuur in de dalen uil
pend van 16 graden in
noorden tot 22 graden it
zuiden.
Te d
Noord-Italië en noord-J 0
slavië: Wisselend bewoli o
kans op regen. Middagte D
ratuur ongeveer 22 grade
mi*
Zuid-Italië, zuid-Joei
en de Griekse kust:
gend zonnig en in de
kans op een lokale regi
onweersbui. Middagtem
tuur rond 25 graden in
en Joegoslavië tot 31 g
plaatselijk in Griekenland
Amsterdam h.bev
De Bilt regen 13 8
Eelde h.bew. 14 1
regen
Vlissingen iwbew. 12 9
Zd. Limburg regen 16 8
Aberdeen regenbui 10 5
Athene niet ontv.
Barcelona zw.bew. 22 14
Berlijn zw.bew. 18 11
Bordeaux regenbui 20 11
Brussel regen 14 8
Dublin onbew. 12 3
Frankfurt regen 13 11
Genève zw.bew. 17 10
Helsinki onbew. 21 2
Innsbruck regenbui 18 11
Klagenfurt zw.bew 21 8
Kopenhagen onbew 15 4
Malt» niet ontv.
Moskou zw.bew. 19 12
München regen 18 11
Oslo
h.bew
14
motregen 13 10
Split* zw.bew. 22 15
Stockholm onbew 15 5
Warschau zw bew 24 9
Wenen zw.bew 22 14
18 11
Cypru
20 15
25 3
Bl*c
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten.