3rachtig emotioneel heater in „La batarde" Indrukwekkende David Sylvian Redford en Hearst op filmfestival Cannes ge nz< „f inieidir Beeldschone Entführung van Nederlandse Opera Riccardo Chailly ontleedt Sacre du Printemps 88 PA( FNST EeidócSouoaut MAANDAG 16 MEI 1988 PAGINA 9 lake jna echte dood Romeo en Julia die ■ieter rkste der Sa Dat v n de lood oi idat zii gerecl plichtii van Uitloot— Versti t dicht i de ié van tussei innen (NTA Het scheelde niet veel *ras werkelijk een dode gevallen rgej Prokofjefs ballet Romeo en tijdens een uitvoering in Atlanta, de 20-jarige balletdanser Richard eod werd het spel plotseling Serieus toen tijdens een vechtscè- de eerste acte een beschermende voor zijn borst wegschoof en een echt in zijn lijf terecht kwam en Illong doorboorde. Omdat het ka- p sr toch moest sterven viel het pu- niets op toen McLeod in elkaar op het toneel. McLeod bleef bij >n, viel neer en zei tegen een an- danser: „Ik ben neergestoken, me van het toneel". McLeod is 'S licht gewond, hij zal over drie n weer kunnen dansen. re -A' ij ch1 d le Von Karajan dreigt West-Berlijn met proces WEST-BERLIJN Herbert von Ka- rajan, vaste dirigent van het Berlijns Filharmonisch Orkest, dreigt met een firoces tegen de gemeente West-Ber- ijn, omdat zij zonder zijn medeweten een concert afzegde dat hij in de herfst zou leiden in de Verenigde Staten. De dirigent noemt het besluit een „waar affront". De cultuurcommissie van de Westberlijnse senaat is van plan deze zaak en de „handelspraktijken" van Von Karajans Amerikaanse agent bin nenkort te onderzoeken. „Onze samen werking met Herbert von Karajan wordt langzamerhand onverdraaglijk", zei de voorzitter van de commissie on langs. Theater Spelonk wint Grote Theaterprijs AMSTERDAM Theater Spelonk uit Maastricht is winnaar geworden van de Grand Prix du Théatre. De theatergroep kreeg de prijs, bestaan de uit 3500 gulden, gisteren in het Amsterdamse theater De Balie uitge reikt. In totaal hadden ruim zestig groepen in het gehele land zich laten inschrijven om mee te dingen naar deze prijs, beschikbaar gesteld voor de interessantste voortstelling uit dit circuit van ongesubsidieerde, profes sionele theatermakers. „Een frisse voorstelling, met een hoge amuse mentswaarde", zo luidde het oordeel van de jury onder leiding van direc teur Cox Habbema van de Stad- schouwburg in Amsterdam, over de prestatie van Spelonk. Garcia Marquez in eigen land met dood bedreigd CARACAS De Colombiaanse schrijver en Nobel prijswinnaar Gabriel Garcia Marquez heeft het advies gekregen niet naar zijn geboorteland terug te keren. Gezien de vele politieke moorden aldaar zou hij zijn leven niet zeker zijn. In een interview met het Venezolaanse blad El Diario zei Garcia Marquez dat de Colombiaanse president Virgilio Barco hem aanbevolen had Colombia te mij den uit vrees voor zijn „fysieke welzijn". „Iedereen die denkt is in gevaar", aldus Garcia Marquez in gen ver wijzing naar de toestand in zijn land van herkomst. Hij ging er niet verder op in. Maar zijn linkse sympathieën en vriendschap met de Cubaanse president Fidel Ca stro zijn bekend in Colombia, waar rechtse doodseska ders zijn beschuldigd van duizenden moorden en ver dwijningen. Garcia Marquez, die in 1982 de Nobelprijs voor literatuur kreeg voor zijn roman „Honderd Jaar Eenzaamheid", verbleef de afgelopen 20 jaar meestal in Mexico. Literatuurprijs van 105.000,- DEN HAAG Het boek- en plaatconcern ECI heeft een prijs beschikbaar gesteld van 105.000 gulden voor Neder lands wetenschappelijk-literair werk. De prijs wordt om het jaar uitgereikt. Een jury onder voorzitterschap van Hans Gruijters, burgemeester van Lelystad, gaat binnenkort be oordelen welk werk hiervoor in aanmerking komt en of het beschikbaar gestelde bedrag naar één auteur gaat of moet worden verdeeld. De prijs is bestemd voor literair werk dat ook een wetenschappelijke kant moet hebben. Lucille Ball uit ziekenhuis LOS ANGELES Lucille Ball (76) is gisteravond uit het ziekenhuis ontsla gen. De actrice was daar opgenomen met hartklachten. Hoewel Lucille Ball in 54 films heeft gespeeld, is zij het beste be kend als de dwaze huisvrouw uit de „I love Lucy"- reeks die 25 jaar na de opnamen nog steeds over de hele wereld wordt uitgzonden. I Gebeuren: „La Béterde" van te Leduc. Bewerking en regie: b Eybers. Choreografie: Pauli- I Schenk. Koetuuma: Peggy Pit- Hl. Met Jee Vriena, Marijon Luit- l, Tooa Scheffera, Simone Delor- |e, Agaath Meulenbroek, Remko Imera en oj. Detlev Pola. Tram- lm ree Parallelweg 225, zaterdag 14 ■i, herhalingen t/m 4 juni. a Batarde" naar het gelijk- rriige boek van de Franse hrijfster Violette Leduc is l. Over geslaagde, aangrijpende tie Slu orstelling geworden. Het 3 n'et alleen inzicht het leven van Leduc, zoals t in de autobiografische ro- WIM W^an werd beschreven, maar at iets verder: het confron- ert met het onvermogen "de te geven en te accepte- eg r - et haar bewerking de ik-fi- en-ve ,ur zjen jn ,je omgang met ionstra .jangrjjke personen uit het Alle ven van Lecjuc jn korte, latste i iweeglijke scènes komt een lopen joom informatie over op het om ibliek. Leduc was een bas- worst] taard-kind, van wie de moe der nooit echt heeft gehou den. Het meisje wordt op een kostschool gedaan, waar ze aan een reeks vluchtige, intie me contacten begint. Violette heeft echter nooit geleerd te vertrouwen in de ander en dat maakt dat ze zich niet kan binden in een relatie. Haar mede-scholiere Isabelle ver laat ze voor de muzieklerares Cecile, die ze vervolgens met de fotograaf Gabriel bedriegt. Met Gabriel houdt ze het ove rigens lang uit. Ze trouwt zelfs met hem, al houden ze er een „vrij huwelijk" op na. Leduc leert via haar werk bij een uitgeverij de schrijver Maurice Sachs kennen, die haar aanspoort tot schrijven. Voor het opvoeren van een dergelijk komen en gaan zou geen betere locatie gekozen kunnen zijn dan de tramremi se aan de Parallelweg, waar het stuk zich als het ware tus sen de rails afspeelt. Enige tramkarkassen functioneren soms als huis, dan weer als kantoorruimte. Op de perro- Toeschouwer in gat onder rails DEN HAAG Een toeschouwer is gisteren tijdens de uit voering van La BStarde in de Tramremise in een ruimte tussen de rails gevallen, die normaal wordt gebruikt om re paraties te verrichten. In dit geval werden de ruimten ge bruikt door de acteurs om van daaruit op te komen. De ongelukkige bezoeker is naar een ziekenhuis overgebracht en is een dag ter observatie opgenomen. De verwondingen bleken van lichte aard. nachtige vloer, waarin de re paratiesleuven tussen de rails voor het opkomen worden ge bruikt, vindt de omgang tus sen Violette en de anderen plaats. De schemering zet zich tijdens de voorstelling om in duisternis en dat benadrukt de emotionele lading des te meer. Eybers heeft door haar be werking fragmenten dialoog behouden, die de tragiek van haar hoofdpersoon bevestigen. Het stuk beslaat een lange pe riode uit het leven van Leduc, maar verliest door zijn vloei ende overgangen niets aan continuïteit. De personages gedragen zich als passanten. Slechts grootmoeder Fideline, de enige wier warmte tot Vio lette doordrong, blijft lange tijd op de vloer, als om ae hoofdpersoon te herinneren aan de liefde waar ze naar op zoek is. Toch zou „La bétarde" nooit zo treffend zijn geworden als de ik-figuur niet met zo'n gro te zorgvuldigheid wordt neer gezet. Jes Vriens' Violette draagt het stuk. Ze spreekt nadrukkelijk en zichzelf een beetje overschreeuwend en dat past. Zo klinkt iemand Scène uit La Batarde. het geslaagde regiedebuut van actrice Guusje Eybers. FOTO: PAN SOK wier spontaniteit in de jeugd is gedood. Haar tekst mag dan wel literair klinken, maar geeft door die toon haarzuiver de onzekerheid weer van een begeeft zich kwiek en krach- Eybers en de indrukwekken- tig over de vloer, alsof ze geen de locatie zet de indruk van seconde mag verliezen. Haar eenzaamheid en verlatenheid stralende ogen zijn het mas- en de roep om liefde zich vast ker van de angst, dat zelfs in het publiek. „La batarde" vrouw die z» graag liefde wil niet op momenten van teder- is een prachtige voorstelling, voelen. Gabriel noemt haar heid breekt. een indrukwekkend debuut 'kereltje' en dat typeert deze Door dat acteren van Vriens, van Eybers. Violette ten voeten uit. Vriens de bewerking en regie van PETER SNEL borah Polasky littert in Die Iküre van 'gner tfalküre, opera van Wagner, uti ae.hat staatsti it naarLwbu'fl in f va® dk- laaltl.W' inle'd'ng v"" Wagner's en en) des Nibelungen „Das n kngold", die donderdag in fidam ging, werd het bedrog Alberich en van Wotan, die list en geweld de goudschat p— de Rijndochters ontroofden, Igelegd. In de drie daarop p-.f] ende operadelen moet daar ci U |r voor worcjen geboet. Die Walküre" dat het Staats- - Eei ter van Kassei gisteren in iterd^ vijf uren durende topuitvoe- r een bracht, gaat deze spannende ijnsbui leton verder in vier aktes, lwedsleder een volstrekt eigen ka- Na ;r hebben. De eerste scène een t de binnenzijde van de bun- naakti het met het geroofde goud ;en o Wotan gebouwde Walhalla, en si Wotan en Fricka aan het e Riji van Das Rheingold betrok- gifte i Zij vormen in alle opzichten imposant goden-echtpaar, Julia Juon en Franz Ferdi- I Nentwig; maar droeg de t nflo ;e Wotan niet zijn doekje j het andere oog? volgende scène werd ge- )SVE id door het goedburgerlijke ;omob van Hunding - Hans Georg ï«n t - en Sieglinde - Aviva endsi ith - waar de vitale Sieg- vond d, sigaretjes rollend en veel Het drinkend uitgedost als een <ruisii iam-veteraan de show it/All m stelen. endsv Ier duidelijk was het kale itdooinlandsehap, waar hij en De i ding elkaar ombrachten. In- Ie w< n was Brunnhilde met de één re acht Walkuren in een le lie vrolijke punkuitrusting op heeft ken en had met haar sponta- :won< ocale uitbarstingen grote be- 1- dering geoogst. Haar „hoj-o- 1 de Walkuren-roep, was geen juui a' schoongepoetste reuze- ng, maar een levende roep ontl r zij met haar hele lichaam meedeed. erdam verschaft geen achter- er v dinformatie over de zangers rscho venmin een aangepaste spe- ianda ijst bij invallers. Weinigen lat h n bij binnenkomst de aan- >ntuc liging hebben gelezen dat ;ens, avond Deborah Polasky als n de inhilde inviel, dezelfde jonge ïan i ice die Brunnhilde deze zo- at zij °ok in Baireuth gaat zingen litie 1 'as de topper binnen dit ge- eel g hap van uitstekende zangers. It datn van de acht Walkuren k beprekend. Die Walkuren be- lig inIlen de laatste scène, die met igerei bombardement begon, een ie. uitgebrande bunker en zon- daar en vanaf de zaalbalkons hallucinerend gezang. Sa- 1 met het deze avond door Ja- Kulka heel pittig geleide or- >3-jar zorgden zij wat mij betreft 1e na een van ae hoogtepunten, g ra scène eindigt met een door ikend an in een lange slaap ge- De hte Brunnhilde, binnen een uw D simpele rode lappen nage- op t Ste vlammencirkel, terwijl loor inhilde keurig met een zil- 17 v olie anti-branddeken werd daar edekt. Daar rust zij tot Sieg- ai 1 haar bij de volgende episo- De afip 25 mei wakker kust de bi F.RÏK RESIER laid Hartmut Haenchen. Die Entführung au» dem Serail, opera van Mozart in première in Amsterdam door het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hartmut Haenchen en zes zangers, zaterdagavond. Regisseur Helmut Polixa en decor- en kostuumontwerpster Kathrin Kegler waren de eni ge twee personen die na afloop van" de première van Mozarts Entführung aus dem Serail, zaterdagavond in Amsterdam, niet alleen applaus maar ook een luid bravo- en enig obli gaat boe-geroep in ontvangst mochten nemen. En tereent, want het visuele aspect won het in deze uitvoering van het muzikaal-auditieve. Als het Nederlands Philhar monisch Orkest de aanwijzin gen van Hartmut Haenchen preciezer en spiritueler had opgevolgd en als er sterkere zangers waren aangetrokken, had deze voorstelling spectacu lair kunnen worden. Het to neelbeleid was als door een beeldend kunstenaar ontwor pen en bestond uit strakke monochrome vlakken in de vorm van twee rijen hoge ver schuivende wandpanelen. Het geheel werkte als een camera. Dat wil zeggen dat het publiek in de eerste acte alleen via een diafragma met Osmin, de pas- ha en Constanze kennis maak te en dat in de tweede akte pas de grote lege ruimte daarach ter, die paleis en tuin ver beeldde, werd onthuld. Een derde laag werd zichtbaar als de achterpanelen openschoven en bood uitzicht op wolken luchten of monochrome rode configuraties. Requisieten ont braken geheel. Het waren de zes zangers die rlpze arofp rinmtp hinnpn ppn strakke lijst, met hun persoon lijkheid en zang moesten vul len. Daarvoor bezat alleen Kenneth Cox, de in een vuur rood gewaad gestoken Osmin, voldoende acteertalent en stem. Bovendien spraken hij en de Pasha goed Duits, terwijl de vier anderen daar veel minder van maakten. Hun stemmen waren op zichzelf goed, maar bleken alle in min der of meerdere mate tekort te schieten als het om koloratuur en/of noten in extreem hoge of lage ligging ging. In de laatste derde acte als die vier via een ladder het eni ge requisiet willen ontsnap pen en daarbij op een meer grappige dan spannende wijze worden gesnapt, is er meer sprake van ensemblewerk zonder veel coloratuur. Zan- fers en orkest voldeden hier eter. Alleen was de ontkno ping, het edele gratiegebaar van de pasha, in deze regie ge reduceerd tot een bijna ter loops „ga nu maar". Het was niet groots, niet Turks, en wat de in vrijetijdskleding gesto ken namaakedelman betreft, verre van edel. Daar stond tegenover dat ero tiek en humor als meer alge mene menselijke waarden in deze regie extra werden be licht en dat het visuele beeld van een weldadige rust was. Dat geldt ook de kleding van het koor die in zijn geometri sche belijning prachtig opging in het decor ERIK RESIER IN TACHTIG DAGEN ROND DE WERELD Concert David Sylvian. Met David Sylvian (zang, toetsen, gitaar), Ro bert Aceto (gitaar, toetsen), Richard Barbieri (toetsen), Mark Isham (blaasinstrumenten), Steve Jansen (drums), Ian Maidman (basgitaar) en David Torn (gitaar). Ahoy', Rot terdam. Gisteravond. Herhaling: 26 Onder de titel „In Praise of Shamans" onderneemt David Sylvian momenteel een tachtig dagen durende tournee rond de wereld. Gisteravond deed hij een volgepakt Rotterdams Ahoy' aan voor wat simpelweg omschreven kan worden als een indrukwekkend concert. Sylvian heeft zich vanaf het begin van zijn carrière gespe cialiseerd in het schrijven van sfeer-stukken. Zijn wat hese, breekbare stem en heel eigen stijl van zingen lijken zich daar het best in thuis te voe len. Al tijdens zijn periode met Japan leverde dat materiaal op waar de luisteraar bij kon wegdromen. Als solo-artiest en rijper muzikant bouwde hij zijn ideeën uit tot rijk gescha keerde composities, die vooral opvielen door hun schoonheid. Op het podium weet hij de emotie en intgeriteit van de songs vast te houden en soms op indrukwekkende wijze uit te bouwen tot uitvoeringen die kippevel veroorzaken. Sylvian wil tijdens deze we reldtournee blijkbaar niets aan het toeval overlaten en laat zich dan ook omringen door een groot aantal topmuzikan- ten. Zij stonden gisteravond garant voor kwalitatieve hoog standjes, waarbij vooral het opmerkelijke gitaarspel van David Thorn, het basspel van Ian Maidman en de wonder schone blaaspartijen van Mark Isham een hoofdrol speelden. David Sylvian kwam als zan ger het beste uit de verf tij dens de rustige sfeerstukken, met in de wat zwaardere com posities vocale ondersteuning van gitarist Robert Aceto. Doordat hij zowel materiaal uit zijn beginperiode als solo artiest als later werk speelde, was duidelijk hoorbaar hoe hij als componist is gegroeid. Zijn songs hebben onder meer aan intensiteit gewonnen, maar ze tonen ook dat hij steeds weer opnieuw bepaalde muzikale passages in zijn werk laat te rugkeren. Wie naar David Sylvian gaat kijken, moet geen visueel spektakel verwachten. De be lichting is heel sober, maar ui terst efficient. Waar het om draait is de muziek en die nam, inclusief twee toegiften, in Ahoy' bijna twee uur in be slag. David Sylvian liet horen een begenadigd muzikant te zijn. Hoewel hij een hekel heeft aan het geven van con certen, misstaat het hem niet als hij wat meer zijn gezicht zou laten zien. HANS PIËT Robert Redford tijdens zijn aankomst op de vertoning van zijn nieuwste film op het filmfestival van Cannes, met aan zijn zijde de actrice6 Melanie Griffith en Sonia Braga (rechts). FOTO: AP (Van onze speciale verslaggever Jos Kessels) CANNES Met de komst van Robert Redford en Patty He arst kreeg het druilerig begon nen filmfestival van Cannes het afgelopen weekend einde lijk wat kleur. „Er is me steeds verteld hoe belangrijk dit festival voor mij en mijn films zou zijn en ik was toch in de buurt zo ver klaarde de publiciteitsschuwe Redford gistermiddag zijn aan wezigheid. Met in de buurt be doelde hij Moskou, waar hij uitgenodigd was een aantal van zijn films te vertonen. Vermoedelijk speelde ook mee dat zijn nieuwe film, The Mi- lagro Beanfield War, die in Cannes de Europese première beleefde, in Amerika weinig publiek trekt. Ten onrechte, want het is een goede en war me komedie over de inwoners van een rustiek Amerikaans dorpje aan de Mexicaanse grens, die onderling verdeeld raken als een projectontwik kelaar van de streek een pret park wil maken. Redford vertelde dat hij zich met de film wilde inzetten voor het behoud van oude cul turen. Ook werden vragen ge steld over een eventuele poli tieke carrière („alleen op lo kaal niveau") en zijn privéle- ven, omdat het gerucht gaat dat hij zijn langdurige huwe lijk ontbindt vanwege Sonia Braga, de hoofdrolspeelster uit zijn nieuwe film en eveneens op de persconferentie aanwe zig. „Hè, het is eruit", zei Red ford en voegde er aan toe dat hij niet naar Cannes was geko men om zijn privéleven te be spreken. Patty Hearst had daar zater dag minder moeite mee. He arst was naar de Franse bad plaats getogen om de film te promoten, die de cineast Paul Schrader maakte naar aanlei ding van haar biografie. De kleindochter van de kranten- magnaat Hearst werd in 1974 od 19-iariae WftiiH nntwwrH dingsfront, waarbij ze ziel vervolgens aansloot. Later be weerde ze dat ze een hersen spoeling had ondergaan, maar werd toch veroordeeld tot een gevangenisstraf van zeven jaar. Na twee jaar kreeg ze gratie. Op weg naar de persconferen tie werd Hearst omgeven door kleerkasten en in gestrekte draf de persruimte binnenge loodst. Achteraf was deze en tree nog het opwindendst, om dat ze weinig meer te vertel len had dan dat ze gelukkig getrouwd was met een van haar vroegere lijfwachten, twee bloedjes van kinderen had en in haar vrije tijd wat aan liefdadigheidswerk deed. Net als in de film bleef ondui delijk of ze indertijd wel of niet gehersenspoeld was. Dat ze in die turbulente periode wel een hoop onzin van de ter roristen te verstouwen kreeg, kwam in de film tot vervelens toe terue. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Three men and a baby (al); wo. 13.30, 18.30. 21.15. ma. di. 18.30, 21.15. EUROCINEMA II: Hello again (al): wo. 13.30, 18.30, 21.00. ma. di. 18.30. 21.00. EUROCINEMA III: So meone lo watch over me (12); wo. 13.30, 18.30. 21.15. ma. di. 18.30. 21.15. EUROCINEMA IV: Amaterdamned (12); 18.45. 21.30. Junglebook (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Running man (16); 19.00. 21.15. Jungle- book (al); wo. 14.30. LIOO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. Planea, traina and auto mobiles (16); Three men and a baby (al): No way out (al); Moon struck (al); 14.30, 19.00. 21.15 TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Dirty dancing (al); 14 30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414 y. When she was bad (16); 14.30, 19.00. 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Amaterdamned (12); ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Fatal attraction (12); wo. 14.45. 19.00. 21.15, ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Hot bubblegum op vrijersvoeten (16); 21.15. Dirty Dancing (al); 19.00. Troetelbeertjes in Won derland (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Amaterdam ned (12); ma. t/m wo. 20.15. wo. 18/5 14.00, 15.45 Fatal Attrac tion (16); ma. t/m wo. 20.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; wo. 14.00. Gulli vers reizen; wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Dirty Dancing (al);. 20.00. wo. ook 14.00. KINDERVOORSTELLING Troetel beert jes in wonderland; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1.2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Three man and a baby; ma. di. 14.00. 20.00. Broadcasting News; ma. di. 14.00, 20.00. The last emperor. 20.00 DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Planes, trains A automobiles (al);; 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Moonstruck (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Wall street (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkel centrum Babylon, tel. 471656): Someone to watch over me (12); 14.00, 19.00, 21.30. BA BYLON 2: Fatal attraction (al); 14.00, 18.45. 21.30. BABYLON 3: Less than zero (12): 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Bui tenhof 20. tel. 630637): Three men and a baby (16); 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Hello again (al); 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3: Dirty dancing (al); 14 00. 18.45. 21.30. METRO- POLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Three men and a baby (al). 14.00, 18.45. 21.30. ME- TROPOLE 2: The last emperor (al); 14.00. 20.30. METROPO- LE 3: Cry freedom (al); 14.00. 20 30. METROPOLE 4: Slam- dance (16); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Baby boom (al); 18.45. 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The running man (12); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 2: Death wish 4 (16); 13.45, 18.45, 21 30 zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 3: No way out (12); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 4: Amaterdam ned (12); 13.45. 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Haill Haill Haill Rock 'n Roll (al); 19.15, 21.45. wo 14.15. STUDIO 2: Good morning Babilonia (16); 19.30. 21.30. wo. 14.00. STUDIO 3: Oci ciornie (16); 19.00. 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1Au re- voir les enfant»; 19.30. 21.45. Zaal 2: Elena et les hommes. 19.30. zo. 14.00. Barfly; 21.45. Zaal 3: di. wo. 19.30, 22.00. ma. 19.30. 21.45. The caine mutiny; ma. The seven samurai; di. Alexander Nevsky; wo. KINDERVOORSTELLINGEN METROPOLE 5: Jungle book; wo 14.00. STUDIO 3: E.T. wo. 14.30. Concertgebouworkest o.l.v. Ricardo Chailty, Dr. Anton Philipszaal, Den Haag. Het is althans mij moeilijk ge vallen even enthousiast als de stampvolle Dr. Anton Philips zaal te reageren op het con cert, dat zaterdagavond door het Concertgebouworkest o.l.v Riccardo Chailly werd gege ven. Dit lag zeker niet aan het orkest, dat vooral in Strawins- ki's Sacre du Printemps met adembenemende virtuositeit speelde. En de klank was soms ongelooflijk mooi. Maar het lag m.i. aan de opvatting van Chailly, zowel in Schumann's le Symfonie als in de Sacre. mannse romantiek niet aan, voelde weinig begrip voor het inhoudelijke. Zo klonk het le deel als een dramatische Itali aanse (Verdi) ouverture, ter wijl de leidende idee van het gehele werk berust op de dichtregel „lm Tale zieht der Frühling auf" vandaar de naam Frühlingssinfonie. Dra matiek past niet in deze mu ziek, wel de stroere blijheid van Florestan, de dromerige tederheid van Eusebius in het 2e deel, dat moeizaam, te wei nig als een liefdesdicht klonk. En het dansante in het prach tige 2e trio van deel 3, dat te zwaar van tempo werd geno men. was afwezig. Gelukkig FOTO: PR braken in de Finale momen ten van de échte Schumann door (2e thema), waarin het orkest een prachtige klank had. En de Sacre? In de visie van Chailly was het allemaal té: te uitgesponnen in de lang zame tempi, te opjagend in de felle ritmiek Maar Chailly kende de partituur tot in alle hoeken en gaten en juist door deze uiterst zorgvuldige detail lering hoorde men des te be ter, hoezeer de latere genera ties de invloed van de Sacre hebben ondergaan, tot in onze tijd. En dat vonden wij de grootste verdienste van deze uitvoering. MOK vnvrv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 9