Premier Lubbers opent manifestatie „Rotterdam '88 - stad als podium" \h warzenegger 's lokaas in 'ephen King- ïrfilming Shelley Long mag twee keer leven in ondermaatse komedie Irving Berlin viert 100ste verjaardag Steve Martin en John Candy als moderne Laurel Hardy fST {teidtaQowuvnt VRIJDAG 13 MEI 1988 PAGINA 19 IAT1S ELKE WOENSDAG DE WIAGTBII UW KRANT MET "MAT1E OVER FILMS. MUZIEK IATER. RECREATIE.EXPOSITIES »EEN COMPLETE AGENDA HELLO AGAIN' EUROCINEMA II ALPHEN: „Hello again" met Shelley Long, Judith Ivey en Ga briel Byrne. Regie: Frank Perry. Het gegeven van iemand die een tweede leven op aarde mag meemaken en dan voor verrassingen komt te staan is niets nieuws op film („Heaven can wait", „Here comes Mr. Jordan"). De komedie „Hello again" drijft ook op dat princi pe. Shelley („Cheers") Long stikt in een Zuidkoreaans kip- gehaktballetje, maar haar pa ranormaal begaafde zuster weet een manier om de „vóór haar tijd" overledene weer te rug op aarde te krijgen. Het is dan inmiddels een jaar later en de tijd heelt niet alleen wonden, maar maakt ook nieuwe. Shelley Long was in haar eer ste leven het gezapig levende vrouwtje van een koele plas tisch chirurg. Wanneer ze te rugkomt blijkt de chirurg ge trouwd met haar mooie, ge wiekste jeugdvriendin die nij eerder zo leek te verafschu wen. Niemand gelooft dat Shelley werkelijk de overlede ne is, en de dokter die destijds haar eerste leven vergeefs nog probeerde te rekken, mag haar nu medisch testen. Hij wordt de nieuwe liefde voor Shelley Long, wie de schellen van de ogen zijn gevallen en die nu - „the second time around" - meer zal eisen van het leven dan toen. Het verhaal om dat simpele gegeven heen stelt niet bar veel voor en dat is te merken aan de regie van een toch doorgewinterd regisseur als Frank Perry, die - van „David and Lisa tot en met „The di ary of a mad housewife" - in telligente en gevoelige films op zijn conto heeft. Hij moet het magere schrifjwerk van scenariste Susan Isaacs tot op hoofdfilmlengte oprekken en dat levert een ondermaats filmtempo op dat de komische kanten in de weg zit. In feite doen ook alle acteurs (voorna melijk onbekenden) dat: Ze hebben duidelijk geen kaas van komedie gegeten en zitten er - vooral de mannen - vaak net naast. Uitzonderingen zijn de paranormaal begaafde zus (Judith Ivey) en natuurlijk Shelley Long zelf-. Ze is een aardige comédienne, die hier bovendien als een vrouwelijke brokkenpiloot mag stuntelen als extra komisch middel. Maar helemaal in haar eentje een film overeind houden die toch al niet zo stevig in z'n schoenen staat, daarvoor heeft ze te weinig uitstraling. Voor zoiets zou ie op z'n minst een Lucille Ball in haar beste da gen nodig gehad hebben. BERT JANSMA ROTTERDAM „Rot terdam is een complete stad geworden met de kunst in het hart, de stad als podium. We hadden het niet beter kunnen wensen". Mfet deze woorden heeft premier Lubbers gisterdagmiddag in de voormalige passa giershal van de Holland- Amerika Lijn op de Wil- helminapier in Rotter dam de kunstmanifesta tie „Rotterdam '88 - de stad als podium" officieel geopend. Lubbers noemde de manifes tatie „een prachtig initiatief". Hij constateerde dat de Maas stad niet langer louter werk stad is, maar langzamerhand door de groei van het cultu rele leven weer een complete stad aan het worden is. Rotterdam, de woonplaats van de premier, heeft dat volgens hem hard nodig aan gezien een stad zonder kunst een dode stad is. „Het een kan niet zonder het ander. Zonder cultuur ontbreekt het spirituele en het menselijke", aldus de premier. De wethou der voor kunst in Rotterdam, Linthorst, stelde dat Rotter dam '88 wordt gehouden op het moment dat de Maasstad na vele jaren weer een „vol waardig cultureel leven" heeft. Linthorst bepleitte een ster kere steun van het rijk voor de culturele identiteit van grote steden, omdat deze na het wegvallen van de econo mische grenzen in de EG, ge zichtsbepalend zullen zijn voor de aangesloten landen. „Landen ontlenen hun iden titeit na 1992 niet langer aan de hoogte van de belastingta rieven, want die zullen geë galiseerd worden", aldus Lin thorst. „Rotterdam '88 - de stad als podium" wil met een extra kunstaanbod tonen dat het culturele gezicht van Rotter dam aan het veranderen is. Voorrang wordt daarbij gege ven aan die kunstuitingen, waarvoor in Rotterdam al een voedingsbodem bestaat, zoals de beeldende kunst. In het kader van de manifes tatie is er onder meer wan delroute uitgezet langs be staande beelden in de stad en een tiental nieuwe, die door kunstenaars als Isa Genzken, Paul Beekman en Aldo Rossi vervaardigd werden in op dracht van de organisatie Rotterdam '88. De straten, pleinen en kaden dienen als sokkel. Sommige beelden blijven permanent staan zoals „The long thin yellow legs of architecture" van de Weense Coop Himmelblau aan de Westersingel, een ruim twaalf meter hoge construc tie. Andere beelden hebben een wat tijdelijker karakter zoals op de Veerkade waar Daniel Buren het Pieter Ca- land-monument in een wen teltrap heeft gehuld. De trap eindigt in een platform waar de kijker oog in oog staat met de engel die tot nu toe alleen van onderaf was te zien. Overigens dacht één van de deelnemers tijdens deze beel- dentocht, bij het aanschou wen van de nieuwe (paarse) Maasbrug, ook daar met een speciaal voor de manifestatie gemaakt kunstwerk van doen te hebben. Ook is er een omvangrijke expositie van beeldende kunst in de tot kunsthal ge transformeerde voormalige fiassagiershal van de Hol- and-Amerika Lijn. Voorts zullen een fotografie-biënna le en een architectuur-expo sitie worden gehouden in het kader van de manifestatie. Premier Lubbers bij een van de kunstwerken langs de beel denroute. FOTO: ANP les bij museum Juliana in met dr. loep, dlrec- n het Frans seum, na ging van de stentoon- De prinses woensdag ing van het bestaan Frans Hals- i bij. FOTO: ANP Anna Blaman-prijs voor Jules Deelder ROTTERDAM Aan de Rotter- damse dichter/schrijver/performer Jules Deelder is de Anna Blaman- prijs 1988 toegekend. Hij krijgt de literaire prijs, waaraan een bedrag van 10.000 gulden is verbonden, voor zijn gehele werk. Het is de be doeling dat de prijs in november wordt overhandigd. Een jury, on der voorzitterschap van Jan Eykel- boom, oordeelde onder andere dat het werk van Deelder ten onrechte wordt onderschat. Dit heeft secre taris G.J. van de Beek van het An jerfonds Rotterdam, dat de prijs heeft ingesteld, woensdag beves tigd. De Anna Blaman-prijs is be doeld voor in het Rijnmond-gebied werkzame auteurs. Prijs voor Loevendie AMSTERDAM Jazzmusicus en componist Theo Loevendie (57) is verkozen tot 3M Muzieklaureaat 1988 en krijgt het stipendium van 100.000 gulden, verbonden aan het laureaat. De Stichting 3M Muzieklaureaat werd vorig jaar opgericht door het bedrijf 3M Nederland, voorlopig voor vijf jaar. Doel was als onderneming een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van de samenleving in Nederland. Jaarlijks stelt de stichting 100.000 gulden ter beschikking voor stimulering van muziek-beoefening. Loevendie krijgt de onderscheiding „vooral als componist en musicus met een volstrekt eigen taal, onmiddellijk herkenbaar, direct aansprekend bij collega-musici en publiek en op een constant hoog niveau," aldus de jury. hts' 25 min Van Gogh fORK Van Goghs van Adeline Ra- iet meisje dat getuige i de zelfmoord van de heeft woensdag in inghuis van Christie's r York 13,75 miljoen opgeleverd (circa 25 gulden). Het schilderij ïiinder op dan de ver- 15 miljoen dollar. Vo- werden drie schilderij- Van Gogh voor record- verkocht, zoals de voor 53,9 miljoen Daarom gingen kun- s ervan uit dat voor e Ravoux" ook een og bedrag zou worden eld. Toch is het, na de dere schilderijen van gh, het vierde duurste at ooit werd geveild, iressionistische werk is leelding van een jong n blauwe jurk, met een strik in haar blonde i profiel zittend op een gen een donkerblauwe rond. ;nden bij Oude |azz Festival Duizenden jazzlief- i hebben gisteren op nvolle Grote Markt in de opening van het ide Oude Stijl Józz Fes- leegevierd. Burgemees- Feij van Breda verwel- de circa tachtig orkes- tien landen en de hon- izenden bezoekers die met komende zondag taar zullen genieten. De zanger Ray Charles werpt een lach naar het publiek, dat zich in Carnegie Hall had verzameld ter gelegenheid van de honderd ste verjaardag van Irving Berlin. De jarige was er echter niet bij. NEW YORK De populaire Amerikaanse componist Irving Berlin heeft woensdag in familiekring zijn 100ste verjaardag gevierd. Gelijktijdig was in Carnegie Hall Isaac Stern gastheer van het eeuwfeest dat tiental len kopstukken trok: Leonard Bernstein, Shirley Ma- cLaine, Tony Bennett en Walter Cronkite. De in afzon dering levende Berlin die zich zelden in het openbaar laat zien, was ook op dit feest niet te aanwezig. De van oorsprong Russische componist, wiens eigenlijke naam Israel Baline is, vluchtte als acht-jarig jongetje met zijn familie voor de troepen van de Russische tsaar, die tijdens een pogrom zijn huis in brand hadden gestoken. In zijn nieuwe vaderland schreef Berlin meer dan 1.500 nummers voor shows, musicals en films en drukte daarmee een zeer zwaar stempel op de Ameri kaanse populaire muziek. Ziin bekendste werken zijn „White Christmas „Easter Parade „Alexander's Ragtime Band", „There's No Business Like Show Business" en „Oh, How I Hate to Get Up in the Morning". Dat laatste geldt als persoonlijk gegeven nog altijd voor de hoog bejaarde componist. Berlin is een nachtbraker en liet zich woensdagochtend niet zien toen enkele tientallen buurtbewo ners zich zingend voor zijn huis verzamelden in New York. „Hij is een nachtuil," zei een buurman. „Ik heb hem om drie uur in de nacht zijn hond zien uitlaten." jp RUNNING MAN" „PLANES, TRAINS AND AUTOMOBILES" R LEIDEN: „The run- man" met Arnold rzenegger, Maria ilta Alonso en Yap- Dtto. Regie: Paul Mi- Glaser. Naar een van Richard Bach- Btephen King). ichrijver Stephen King ;rde om diverse r'ede- i aantal boeken onder m Richard Bachman. van was „The running Het kwam uit in '82, 1 geschreven rond '71. chreef het in razend n maar 72 uur. „Het is maar verhaal" zei de ir zelf. „al het andere is >rd gegooid". Het boek "tweemaal geweigerd ew Yorkse uitgevers en jle in de la, waaruit ïter een aantal boeken ■i het Bachman-pseudo- i iu opdiepen. Toch is het lisch King-boek: het tot rde consequenties door van een herkenbare si- uit onze samenleving, n moralistische onder- 'te running man" zag nogelijkheden in de bii- stische aspecten van cfe Arnold Schwarzenegger wordt als „aas" gepresenteerd in het tv-programma „Running man". hun vrijheid kunnen winnen door als aas te dienen voor een aantal „beroepsgladiatoren". Hun strijd op leven en dood wordt amusementsvoer voor de massa. Een gegeven waarin King behalve die tv-quizz een aantal andere facetten uit onze maatschappij aanstipt op de manier van een zwarte kome die: de manipuleerbaarheid van de massa via de media, het gladiatorsgegeven als esca pisme, als vlucht. Zowel voor de onderdrukte massa op zoek naar vertier, als voor de prijs vechters zelf: een gegeven dat we kennen vanuit het deca dente, op instorten staande Ro meinse rijk van weleer tot in de hedendaagse bokssport als weg omhoog van - meestal - sociaal minder bedeelden. Een intrigerend gegeven dat King in een honderdtal scenes met veel vaart te boek stelde, maar dat door scenarioschrij ver Steven E. de Souza werd uitgewerkt to stof voor een soort Rambo-achtige film. Het begint niet slecht met Arnold Schwarzenegger als helicop- terpiloot die weigert een weer loze massa te doden en als re bel in een werkkamp belandt. Daar ontvlucht hij met behulp van de „ondergrondse" en on middellijk worden beelden uit zijn leven - alles wordt door camera's geregistreerd in deze maatschappij - electronisch zo gemanipuleerd dat hij nu wél die moord op een weerloze massa lijkt te hebben begaan en als „de slachter van Ba- kersfield" staatsvijand num mer één wordt. Hij wordt ver raden door de onwetende Ma ria Conchita Alfonso, maar krijgt nog een „kans" via quizz-master van het program ma „The running man", die in hem ideaal „aas" ziet om zijn kijkcijfers omhoog te jagen. Tot zover gaat het nog wel met de film die Paul Michael Glas- er (ex-Starsky en Hutch) van Kings verhaal maakte. Maar de jacht op Schwarzenegger zelf wordt een zo opgepompt sterke mannen-gegeven dat er al gauw weinig lol meer aan is en je de sadistische aspecten alleen maar als puur hinder lijk ervaart. Voor de rollen van jagers in de quizz hebben de filmmakers een stel be faamde menselijke Spierbun dels uit heden en verleden op gedoken: de grote zwarte ex- athleet Jim Brown (inmiddels een vijftiger), Yaphet Kotto, de zware Neanderthaler-ach- tige Nederlander Erland van Lidth (eerder actief in „The warriors") en een stel Wrestle- mania-figuren. Ze worden ge wapend met kettingzagen, met electrische stroom en met een messcherpe ijshockey-stick. Daar verliest de film alle kri- tisch-satirische scherpte - zoals het trouwens vaker bij King- verfilmingen gebeurt - en ver pletterd de Hollywood-over- drijving alle in aanzet aanwe zige intelligentie. Bovendien klopt de psychologie achter de reacties van de massa in de film voor geen cent. Wat je overhoudt is een grove, on smakelijke en ook nog voor spelbare actiefilm. BERT JANSMA Arnold Schwarzenegger: rebel op de vlucht. Amerikaanse tv-quizz. Hij plaatst zijn verhaal in het jaar 2025, in een verarmde, sociaal verwaarloosde maatschappij die totalitair geregeerd wordt en waarin de overheid de mens manipuleert. Daar hoort de tv-quizz „The running man" bij, waarin misdadigers LIDO/STUDIO LEIDEN: „Planes, trains and auto mobiles" met Steve Martin en John Candy. Regie: John Hughes. Iedereen kent ze, de ongemak ken van het reizen. De trein met vertraging, de taxi's die er nooit zijn als jij ze nodig hebt, de buurman in de trein die alsmaar tegen je aan blijft kwekken, de vliegtuigstoelen die te krap zijn, het vliegtuig dat elders landt vanwege de mist, het overvolle hotel dat alleen nog maar een kamer heeft die in feite een groot uit gevallen klerenkast is, het kleine kapitaal dat je er ook nog moet neertellen om 's morgens een gebakken eitje op je kamer te krijgen, en zo voort. Iedereen heeft zo z'n ei gen persoonlijke reisarchief van Grote Ongenoegens. Re gisseur John Hughes - vooral befaamd door tienerfilms als „Breakfast Club" en „Ferris Bueller's Day Off" - vond er stof in voor een speelfilm die in elk geval geeft wat de titel belooft, „Planes, trains and au tomobiles". Een soort moderne versie van de oude slapstick. Met komieken Steve Martin en John Candy als hedendaag se Laurel Hardy. Steve Martin zit in een Man hattans kantoor in spanning te wachten tot z'n baas de mid dagvergadering sluit: hij moet het vliegtuig halen naar Chi cago om - zoals alle Amerika nen - thuis Thanksgiving te vieren. Buiten begint de ellen de: heel New York heeft haast en geen taxi. Martin „koopt" een taxi van een gelukkiger klant, maar een ander stapt in wanneer hij zijn financiële of fer staat te doen. Martin rent verbluft en woedend achter de taxi aan, trekt de deur open en kijkt in het volle maansgezicht van John Candy. En dat ge zicht zal hij een reis lang blij ven tegenkomen. Eerst in het vliegtuig. Naast hem zit verko per van douchegordijnringen Candy onstuitbaar te kwek ken. Dan blijkt het hondeweer in Chicago, het vliegtuig wijkt uit naar Wichita en Candy weet in het overvolle stadje nog wel een motelletje. Ze be landden samen in de allerlaat ste kamer in het allerlaatste bed. Het worden typische Lau rel Hardy-scènes: Wie mag het eerst in de badkamer, wie slaapt waar in bed, wie heeft het grootste stuk van de de ken, en wie houdt wie snur kend wakker. Met als variant de omnkering: het is de Dikke (Candy) die voor de ellende zorgt en het is de Dunne (Mar tin) die er zich steeds kwaaier over maakt, maar er zich toch bij neer zal moeten leggen. Het scenario van „Planes, trains and automobiles" heeft nog veel meer in petto. Je kan het niet zo gek bedenken of het zit er in: een ijskoude lift in een koelwagen, een peuk op de achterbank die een huurau to in vlammen doet opgaan, de credit cards die mee-verbran- den in het handschoenenkas tje. Reisellende tot in de tiende macht verheven. Herken ningsmogelijkheden genoeg, maar wel een beetje veel van het goede. „Planes, trains and automobiles" is zo'n film waar je leukere verhalen over kan vertellen dan dat hij zelf scha terlachen oplevert. Steve Mar tin („Roxanne") kan als pure komiek nog altijd niet hon derd procent boeien. Candy - om wie op film tot nu toe wei nig lachtranen gelaten konden worden - brengt voor het eerst die ontroerende klunzige on nozelheid mee die inderdaad verwant is aan Laurel Har dy. BERT JANSMA ♦John Candy en Steve Martin: lift in een koelwagen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 19