I
Niek Pancras speelt
genuanceerde
Haagse Zomer dit jaar in
handen van Het Gebeuren
Concours voorliedbegeleiders
instvideo's in Prinsenhof
Duitse kunstenaar maakte
tweehonderd vervalsingen
soymans
lont
ranse
enten
it 18e
uw
9?
^NfNST
foidoc 6ou/tcmt
WOENSDAG 11 MEI 1988 PAGINA 17
Vanaf 1989 wordt het mogelijk bij artotheken, verspreid over
[Nederland, kunstvideobanden te huren. De banden hiervoor zulen
de artotheken worden aangeschaft op de grote Nederlandse kunstvi-
>Caal ntoonstelling, die onder de titel Nederland 4 van 12 tot en met 20 no-
er in het Prinsenhof in Delft wordt gehouden.
s'scht ederland 4 wordt een overzicht gepresenteerd van de in Nede-land
net duceerde videokunst van de afgelopen twintig jaar. Daarnaast zal aan
ei, n ideokunstenaars worden gevraagd installaties te maken die de histo-
ge'we lokatie van het Prinsenhof en het gebuik van video als uitgangspunt
jes. n. Om dit aanbod in zijn geheel aan het publiek te tonen wordt het
de v« geheel ontruimd. Naast een vast programma op een aantal groot-
^monitoren op vijf lokaties kan het publiek op tien lokaties in het mu-
rJzelf een programmakeuze maken.
ittotheken zullen, omdat het een inhaalmanoeuvre betreft, gezamenlijk
Wa een aanzienlijk bedrag videotapes aanschaffen en de collectie vervol-
rt Aw, jaathjks aanvullen. Behalve dat het voor de consument mogelijk
en vi kunstvideobanden te huren, vormt de artotheek na deze beurs te-
houd een belangrijke afzetmarkt voor de videokunstenaars.
Lubberhuizen-
prijs uitgereikt
Benno Barnard toont de
oorkonde die hij gisteren
in Amsterdam ontving voor
zijn roman Uitgesteld Pa
radijs. De prijs werd hem
uitgereikt door de Marten
Toonderstichting, en werd
voor de vierde keer uitge
reikt. Aan de prijs is een
bedrag van 10.000 gulden
verbonden. De Geertjan
Lubberhuizen-prijs is de
prijs voor het beste de
buut. De Toonderstichting
beoogt met de prijs het
schrijven van literair proza
te bevorderen.
FOTO: ANP
STUTTGART De Westduitse politie heeft eind maart in zijn
atelier bij Ludwigsburg een man gearresteerd die de afgelopen
jaren honderden vervalste kunstwerken heeft gemaakt en ver
kocht. De politie pakte ook twee handlangers op. 220 vervalste
schilderijen, waaronder twee „Rembrandts", zijn in beslag geno
men. De politie heeft de arrestatie nu pas bekend gemaakt om
dat het onderzoek nog niet was afgerond. De 47-jarige man heeft
bekend de afgelopen twaalf jaar ongeveer 300 tekeningen, aqua
rellen en olieverf-schilderijen te hebben nagemaakt „omdat zijn
eigen werk niet op zijn juiste waarde werd geschat", aldus een
politiewoordvoerder. De verkoop van zijn werk op veilingen
bracht meer dan een miljoen gulden op.
Onder de vervalsingen bevinden zich Rembrandts en werk van
Duitse kunstenaars uit het begin van de 20ste eeuw, onder wie
Emil Nolde, Max Ackermann en Kaethe Kollwitz. Verzamelaars
betaalden voor de vervalsingen bedragen tussen de 2000 en
19.000 gulden.
a
tl
'n Ijum Boymans-Van Beuningen:
sir et ramour", achttiende-
Franse prentkunst uit eigen
•rwouAlot en met 10 augustus.
tors»
"di" IERDAM „Prent-
18: st" (uit eigen bezit)
sti, nt het Rotterdamse
a sum Boy mans-Van
fena lingen de verzame-
18e eeuwse prenten
Franse kunstenaars,
ot en met 10 augustus
we jzichtingen valt.
dan een nogal opper-
ireéki uge vorm van kunst, be-
14.1 d door kunstenaars en
^^illenden, allen verza-
rond de welgestelde bur-
die zich weer verzamel-
5-iO.jond het hof van Lode-
XV. „Le plaisir et l'a-
90 is de titel van de expo-
naar de uitbeeldingen op
i< vve irenten. Er zijn er ruim
iituaii ig van bijeengebracht,
ide
•1 de makers - het
kunstenaar is in de
vallen overdreven -
hebben gedaan zich
- mscheidene technieken
g en le maken, ets, gravure
"ngen daarvan, is het
nogal eenvormig. De
VOOlfumbezoeker krijgt welge-
uit de 18e-eeuw in
jmJeehte kunst is nauwelijks
ing ie; het is allemaal goed
irveerd werk, met grote
ie vervaardigd. Dat de
j vn die erop voorkomen
^72 taal zo ongeveer van de-
g v e leeftijd lijken, doet er
sn df zo veel toe, het doet er
meer toe wat voor kle-
ched ze dragen, waar ze zo'n
50rö om hebben en hoe hun
ving er uitziet; en dat is
laai terug te vinden.
e'oi ier
>en naamste aandeel levert
ilezier; de liefde komt er
Pruiken als huifkarren...
een beetje bekaaid vanaf, er is
nauwelijks iets van hartstocht
te vinden op de prenten; wel
hoofs en bestudeerd gedrag.
Maar dat alles dermate sterk
gedateerd, dat de museumbe
zoeker wel drie keer moet kij
ken, voor hij een beetje in de
gaten heeft, waar het zo onge
veer over gaat.
In dat verband zijn de ruime
toelichtingen die bij elkejjrent
te vinden zijn, van grote waar
de. De bezoeker, vindt iets
over de maker van de prent,
tijd van ontstaan, techniek en
wat er nu zo bijzonder aan is.
Zonder deze toelichtingen
komt de bezoeker niet veel
verder, omdat de prenten dui
delijk zijn gemaakt voor tijd
genoten die op de hoogte zijn
met gebruiken, alle roddel en
achterklap.
Voor de huidige bezoeker die
aanvankelijk niet veel meer
ziet dan wat eenduidig, grijs
plaatwerk is, behalve de uit
voerige toelichtingen toch wel
wat meer te ontdekken:
muziekinstrumenten, de wat
pompeuze inrichting van de
salons en met name ook kle
ding, de wijze waarop de da
mes zich insnoerden om maar
vooral slank te lijken en daar
met enige regelmaat aan
flauwvielen. En de gigantische
pruiken die soms het formaat
FOTO: PR
van een huifkar aannamen.
Waarbij opvalt, dat ook de
mannen zich hele bouwwer
ken op het hoofd lieten plan
ten.
Details
Met dit soort détails wordt een
goede indruk gegeven, al dan
niet kunstzinnig, van het da-
gelijk leven aan het hof van
Lodewijk XV, die de kunsten
stevig subsidieerde. En niet
zonder reden. Wanneer de
adel werd beziggehouden met
gesubsidieerde kunstenaars,
zou die adel zich ook niet in
dringend met politieke be
moeienissen kunnen ophou
den.
Adel en gegoede burgerij
woonde in of bij Versailles,
maakte muziek, deed aan
kunst en vermaak, flaneerde
en hield zich op diverse ma
nieren prettig bezig. De pren-
tenmakers legden dat vast, de
handel in prenten was leven
dig, zoals de bouquinists aan
de Seine in Parijs met hun
handel ook nu nog kunnen
aantonen. De tentoonstelling,
waarbij een uitvoerige en geïl
lustreerde brochure is ver
schenen, toont met enkele
werkstukken ook voor die tijd
nieuwe technieken, zoals
prenten in pastel of krijt.
FRITS BROMBERG
Niek Pancras: „Hes#" van Michael
Burell. Vertaling/bewerking: Louis
Ferron. Regie: Maarten Verhoef. De
cor: Wies Willemsen. Geluidsband:
Stan Taal. Theater aan de Haven,
dinsdag 10 mei, herhalingen t/m ze-
terdag 21 mei.
Rudolf Hess, tweede man van
het Derde Rijk, vloog in de
Tweede Wereldoorlog in zijn
eentje naar Engeland. Daar
wilde hij Engeland en de geal
lieerden bewegen samen met
Duitsland tegen de Russen te
strijden. Hess werd gevangen
genomen en pleegde op 93-ja-
rige leeftijd zelfmoord in de
Spandau-gevangenis in Ber
lijn.
In Michael Burells „Hess" zien
wij Hitiers plaatsvervanger in
zijn cel. Hij praat voor zichzelf
en legt uit wat er met hem ge
beurd is. Een camera bespiedt
hem en dient samen met een
levende kraai op zijn schouder
als publiek. Een abstracte
schildering vormt de vloer en
de achterwand van de cel. Op
de grond liggen stapels betypte
papieren, mogelijk delen van
een manuscript, omdat een
hoek van de cel bezaaid is met
proppen van datzelfde papier.
Een schrijfmachine is het eni
ge meerdimensionale decor
stuk binnen de celruimte.
Daarbuiten kan het publiek op
twee monitoren zien, wat de
camera registreert.
Het toneelbeeld is in zoverre
van belang dat het gevangen
zijn van Hess er nauwelijks
mee benadrukt wordt. Het
personage laat zich er ook am
per door intimideren, het
praat vrijuit zonder ziin mond
voorbij te praten. Had hij dat
maar wel gedaan, dat was het
publiek misschien wat meer te
weten gekomen over de motie
ven achter de vlucht naar En
geland. Die blijven echter ook
nu in het ongewisse, want ook
Burell beantwoordt de vraag
niet of Hess nu echt zo naïef
was, dat hij meende dat Enge
land zijn idee over „vrede" zou
omarmen. Wel laat de schrij
ver Hess commentaar geven
op het afbreken van zijn ge
vangenis en suggereert hij dat
Hess een touw kreeg om zich
aan op te hangen.
Niek Pancras speelt een Hess
die geen straffe nazi moet
voorstellen, noch iemand met
wie wij medelijden zouden
moeten hebben. Hij levert de
informatie en het beperkte ge
voel van de gevangene op in
dringende en toch afstandelij
ke manier. „Hess" wordt daar
door meer dan een roep om
mededogen of een kreet van
afgrijzen, het stuk zet je enig
zins aan het denken. Nu zal
met deze voorstelling de dis
cussie rond de Twee van Bre
da niet onmiddellijk oprake
len. Wel kun je je afvragen, in
hoeverre het zinvol is dergelij
ke „symbolen" vast te houden.
De kraai is daar in deze voor
stelling eigenlijk het meest
duidelijk over. Hij zit met een
ketting vast aan Pancras'
kraag. Hij maakt soms geluid,
schudt herhaaldelijk zijn ve
ren en poogt verder voortdu
rend zijn ketens los te maken.
PETER SNEL
Niek Pancras in „Hess".
FOTO: PAN SOK
DEN HAAG Het zo
succesvol verlopen inter
nationale concours voor
lied begeleiders, twee jaar
geleden gehouden in het
KoninklijkConservatori
um, krijgt dit jaar een ver
volg: van 3 tot 10 juli,
eveneens in het Konink
lijk Conservatorium in
Den Haag.
Inmiddels zijn 51 liedbegelei
ders-pianisten geselecteerd
voor het concours, dat dit jaar
geheel in het teken staat van
de 300-jarige herdenking van
de overtocht van Willem III
en Mary naar Engeland. De
Nederlandse componist Robert
Nasveld heeft opdracht gekre
gen drie liederen te schrijven
op gedichten van Jan Kuiper
over Willem III: deze liederen
gelden als verplicht repertoire
voor de deelnemers. De NOS
zal op zondag 10 juli een uit
zending van twee uur aan het
concours wijden, via Radio 4.
De deelnemers aan het con
cours komen uit Nederland,
Roemenië, Hongarije, Zweden,
Westduitsland, Oostenrijk, Ita
lië, Engeland, Frankrijk. Bel
gië, Japan, Australië, USA en
Canada. In de jury, onder
voorzitterschap van de bariton
Ruud van der Meer, zitten on
der meer vertegenwoordigers
van de BBC en van Deutsche
Grammophon. Dat leidde bij
de eerste editie tot enkele
fraaie kansen voor finalisten
op grammofoon en TV- en ra
dio-opnamen.
Het concours wordt mogelijk
gemaakt door sponsoring. De
gemeente Den Haag en het
ministerie van WVC zagen
geen mogelijkheden het con
cours te subsidiëren. Het gat
van 55.000 gulden dat daarmee
ontstond werd gedicht door
sponsorbijdragen. Het ope
ningsconcert vindt plaats op
dinsdag 7 juni in kasteel Duy-
venvoorde in Voorschoten,
waar de mezzo-spraan Rachel-
Ann Morgan zich zelf op de
harp zal begeleiden.
sbert Redford in Moskou
J
-1 eur en regisseur Robert Redford bevindt zich momenteel in
ikou, waar een vierdaags festival plaatsvindt van zijn films.
icl Hord is bezig met een promotietour door Europa, die onder
10 ir voert langs Cannes, om zijn nieuwste film „The Milagro Be
eld War" onder de aandacht te brengen. Het is de tweede
waarover Redford de regie voert, na het Oscarwinnende
dinary People".
DEN HAAG De orga
nisatie van de Haagse zo
mer, een voortzetting van
het vroegere Pleinfestival,
ligt dit jaar in handen van
Het Gebeuren in samen
werking met het Haags
Filmhuis en de stichting
Ooyevaer Desk. Hiermee
is een einde gekomen aan
de Pleinfestival-activitei
ten van het Centrum voor
Kunstzinnige Vorming
(CKV) dat sinds 1984 ie
der jaar dit festival orga
niseerde.
Wethouder Jack Verduyn Lu-
nel (cultuur. Links Den Haag)
had vorig jaar in zijn notitie
..Impulsen" al laten blijken dat
dergelijke activiteiten volgens
hem niet bij het CKV horen
Het CKV deelde die mening
maar wilde dit jaar het festival
nog organiseren en stelde een
overgangsregeling voor. Daar
toe was al overleg gevoerd met
de Haagse Comedie, de Ko
ninklijke Schouwburg, Dili-
gentia en Korzo.
Volgens Jacqueline Witte, me
dewerkster van het CKV en
één van de voormalige organi
satoren van het Pleinfestival,
heeft een ambtenaar van Ver
duyn Lunel hen in eerste in
stantie afgehouden van een
subsidieaanvraag voor dit jaar.
Ondertussen zou Het Gebeu
ren benaderd zijrf door de ge
meente om de organisatie sa
men met de Boulevard of Bro
ken Dreams in handen te ne
men. Hiertoe stimuleerde die
zelfde ambtenaar Het Gebeu
ren om alvast subsidie aan te
vragen. Het CKV verweet de
wethouder in een brief niet
eerst een voorstel betreffende
een overgangsregeling te heb
ben afgewacht. Deze ant
woordde geen tijd meer te
hebben om op hun standpunt
te wachten aangezien de be
trokken raadscommissie spoed
wilde maken met de zaak. „En
dan kan het CKV wel willen
dat iedereen op ze wacht,
maar. zo ligt het niet".
Bovendien was de wethouder
van mening dat het Pleinfesti
val erg duur was. „De Boule
vard of Broken Dreams kan
zoiets veel goedkoper (120.000
gulden, red.) omdat zij hun
Italiaanse straatgroepen voor
een paar maanden contracte
ren. Het CKV had vorig jaar
voor het festival ruim twee
ton nodig". Verduyn Lunel
wilde alle beschikbare gelden
naar de Boulevard of Broken
Dreams en Het Gebeuren slui
zen. Het bestuur van de CKV
besloot daarop zich bij de zaak
neer te leggen.
Inmiddels verkeerde de Boule
vard of Broken Dreams in
grote financiële problemen.
Directeur van het Gebeuren
John Reinders stelde daarom
voor het straattheatergedeelte,
dat de Boulevard voor zijn re
kening zou nemen, te ver
plaatsen van juni naar septem
ber. Dit voorstel vond echter
geen genade bij de gemeente.
(Reinders: „September is vol
gens de wethouder waar
schijnlijk geen zomer meer").
De programmering moest
daarom in zeer korte tijd
worden aangepast. De Haagse
zomer krijgt nu onder andere
vorm en inhoud door voorstel
lingen van de Stichting Cerve-
laat, die met 60 jongeren tus
sen de 15 en 18 jaar een be
werking speelt van Bertolt
Brechts Turandot, onder regie
van Hugo Maerten. De eerste
try outs hebben plaats op het
Plein op 11, 12 en 13 juni.
De kosten van het festival be
dragen dit jaar ruim drie ton,
waarvan de gemeente 235.000
gulden voor haar rekening
neemt. Het tekort hoopt men
op te vullen met entreegelden
en inkomsten uit horeca-acti-
viteiten. De Haagse Zomer
duurt van 11 tot en met 25
juni.
Droom
In het Haags Filmhuis is van
11 tot en met 19 juni een vier
tal installaties van Benjamin
Bergery en John Thompson te
zien. Bergery is docent aan het
Massachusets Institute of
Technology. Zijn bedoeling is
om het Filmhuis om te tove
ren tot een „Interactive Gar
den". een soort tuin vol vide
oprojecten voor interactieve
kunst. Dit is een kunstvorm
waarbij de toeschouwer actief
deelneemt aan het project. Én
van de ideeën achter de Inte
ractive garden is om kunst te
laten zien die computer en in
teractieve video combineert.
Marc Thelose van het Film
huis: „De belangrijkste instal
latie is het „Interactive Bed".
De toeschouwer kan, door zich
op het bed te bewegen, de vi
deobeelden veranderen. Ieder
een kan op deze manier zijn
eigen droom creëren".
Stichting Ooyevaer Desk orga
niseert van 14 tot en met 19
juni het Audio Art Festival in
het Zeebelt theater. Audio Art
is een stroming in de muziek
die zich kenmerkt door het
vrije gebruik van alle mogelij
ke middelen ten behoeve van
nieuwe composities. Musici uit
Japan, Engeland, Amerika,
Belgie, Duitsland en Neder
land zullen hier uitvoeringen
geven.
Het Gebeuren organiseert van
15 tot en met 19 juni de activi
teiten op en rond het Plein,
met muziek, theater en beel
dende kunst. De opening op
het Plein geschiedt op 15 juni
om 17.00 uur met medewer
king van de Fanfare van de
eerste Liefdesnacht, Mark
Kingsford en Peer de Graaf.
Op 19 juni.de laatste avond
moet een „knaller" van een
multi media spektakel de acti
viteiten op het Plein afsluiten.
In de vier tussenliggende da
gen zullen van twaalf uur 's
middags tot één uur 's nachts
allerlei optredens plaats heb
ben. Zo is er op 16 juni een
dichtersavond, gepresenteerd
door Jules Deelder met mede
werking van onder andere
Bart Chabot, Simon Vinke-
John Reinders, directeur van'
Het Gebeuren.
FOTO: SP
noog, Pamela Koevoets en
Gust Gils.
Theatermaker Peter Zegveld
bezoekt het Plein op 16, 17, 18
en 19 juni met zijn Doos Zeg
veld, een kubus van achten-
eenhalve- bij achteneenhalve
meter, waarin van alles te zien
is. Het Willem Breuker Kol-
lektief is op 19 juni present.
Verder zijn er optredens van
Jump Dicky Jump (16 juni),
Trio Cor Witjes (17 juni), De
Generaal van Heusden (16
juni), popgroep Magnificent
Seven (17 juni), Parking van
Loes Luca en Olga Zuiderhoek
(17 juni), Tori (18 juni), een
Damesavond onder leiding
van Loes Luca (17 juni), Orga-
nics (17 juni). Coupe Cubana
(18 juni), Trio Java (19 juni),
Jimmy the Weazel (19 iuni) en
vele, vele anderen. Van vijf
Haagse beeldende kunstenaars
zal werk te zien. zijn: Rien
Monshouwer, Adriaan Nette,
Horst. De Haagse Zomer wordt
op 25 juni afgesloten in het
danstheater op het Spui met
de dansvoorstelling A quiet
me«k
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
kunstagenda
Woensdag 11 mei
DEN HAAG Koninklijks
Schouwburg (Korte Voorhout 3
tel. 469450) 20.15: Haagse Co
medie: 'Tolken' van Ronald Har-
wood: regie Adrian Brine; met
o.a Anne-Wil Blankers en Andrè
van den Heuvel.
Appeltheater (Duinstraat 6. tel.
502200) 20.15: Toneelgr. De Ap
pel: 'Ghetto' van Joshua Sobol;
regie Erik Vos; met o.a. Sacha
Bulthuis, Aus Greidanus, Carol
Linssen. Robert Prager en Eric
Schneider.
Theater aan de Haven (West
duinweg 230. tel. 543202) 20.30:
Het Gebeuren/De Balie Prod.:
'Hess' van M. Burell; regie Maar
ten Verhoef; door Niek Pancras.
Korzo (St. Jacobstr. 16 k) 21.00:
Theaterschoolcircuit: 'Insomnia';
regie Mike van Alfen; met Mir
jam van Dam, Nancy Nievaard,
Sandra Macrander en Monique
van Hinte (mime).
Muziektheater (Spui) (Dansthea
ter). 20.15: Ned. Balletork.
Koninklijk Conservatorium (Ju
liana Van Stolberglaan 1, tel.
814251) 20.00: 'Mei-concert';
werken van Cameron. Van Em
merik. Ford en Stockhausen.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 20.15: The
Hot Ice Show.
Paard (Prinsegracht 12) 21.30:
Film 'Betty Blue'.
Theater Zeebelt (Willemstraat 7)
20.30: Beelhouwersforum HCAK
olv Philip Peters.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Three men and a baby (al);
18.30, 21.15. EUROCINEMA II:
Suspect (al); 18.30, 21.15. EU
ROCINEMA III: Last emperor
(al); 20.15. EUROCINEMA IV:
Amsterdamned (12); 18.45,
21.30. do. za. ook 13.45. zo. ook
13.45. 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Someone
to watch over me (12); 19.00,
21.15. Junglebook (al); wo
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
Cry Freedom (al); 20.00. zo. ook
14.30. Three men and a baby
(al); No way out (al); Moonstruck
(al); Fatal attraction (12); 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31. tel. 123875): Dirty
dancing (al); 14.30, 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414 When she was
bad (16); 14.30, 19.00. 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Amsterdamned
(12); zo. 20.15. za. ma. 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Dirty Dancing (al): 14.45, 19.00.
Nuts (al); ma. di. 21.15. CITY
THEATER II: Amsterdamned
(12); 19.00. ma. di. 14.45. Best
seller (12); 21.15.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Dirty dancing
(12); ma. di. 20.15. ma. di. 15.45.
De aanslag (aly. ma. di. 20.30.
Amsterdamned (12); wo. 15.45,
19.00, 21.15. KINDERVOOR
STELLING: De reddertjes;
14.00, 15.45. Gullivers reizen;
14.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The principal
(12); vr. t/m di. 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27,
tel. 463500): Less than zero
(12); 14.00, 19.00, 21.30.
ASTA 2: Moonstruck (al);
14.00, 19 00, 21.30. ASTA 3:
Wall street (al); 14.00. 18.45,
21.30. BABYLON 1 (Winkel
centrum Babylon, tel. 471656):
Cavalleria Rusticana, I Pagliac-
ci (al); zo. 11.00. Someone to
watch over me (12); 14.00,
18.45, 21.30. BABYLON 2: Fa
tal attraction (al); 14.00, 18.45,
21.30. BABYLON 3: Broad
cast news (al); 14.00. 20.15.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Three men and a baby
(16); 14.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: Dirty dancing (al);
14.00. 18.45, 21.30. CINEAC
3: A Clockwork orange (al);
18.45. 21 30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Three men and a
baby (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The last em
peror (al); 14.00, 20.30. ME
TROPOLE 3: Cry freedom (al);
14.00, 20.15. wo. 14.00, 20.30.
METROPOLE 4: Baby boom
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 5: Once upon a time
in America (al); 18.45, 21.30.
ma. di. ook 14.00. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400):
No way out (12); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 2: Amster
damned (12); 13.45. 18.45,
21.30. ODEON 3: Death wish
4 (16); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Empire of the sun
(16); 13.45. 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Good Morning Babilo-
nia (16); 19.15, 21.45. wo. 14.15.
STUDIO 2: Hersenschimmen
(16); 19.00, 21.30. wo. 14.00.
STUDIO 3: Oci ciornie (16);
19.00, 21.30. HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56, tel.
459900): Zaal 1Au revoir les
enfants; 19.30, 21.45. Zaal 2:
Brief Encounters en Arabesken
19.30. Angelheart 21.45. Zaal 3:
ma. Gunfight at the o.k. corral;
dl. La bataille du rail; wo. De
KINDERVOORSTELLINGEN
e CINEAC 3: Jungle book; wo.
14 00. METROPOLE 5: Jungle
GRATIS ELK WOENSDAG DE
BIJLAGE BI) UW KRANT MET
INEORM ATIE OVER FILMS. MUZIEK
THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA