k Experimenten met embryo's soms geoorloofd weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Herevangelisatie in Latijns Amerika nodig Schutte (GPV): geen steun aan kabinetsvoorstel euthanasie £cidóc6oittti« Ondermaatse meth^ £eidóe(3ou*cMtt DINSDAG 10 MEI 1988 IKV wil conciliair proces concreet maken DEN HAAG 'Vrede verbindt, vrede verplicht' is de leus van de vredesweek 1988 van het Interkerkelijk Vredesbe raad. De week (18 tot 25 september) staat geheel in het ka der van het conciliaire proces voor gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping. Om te voorkomen dat dit proces „ontaardt in een stortvloed van mooie woorden" heeft het IKV concrete doelstellingen geformuleerd: ont spanning van onderop, stopzetting van iedere modernise ring van de kernbewapening, meer nulopties, verlaging van de militaire uitgaven en geleidelijke terugtrekking van vreemde troepen uit Centraal-Europa. Het grote streven van het IKV is gericht op „overwinning van de deling in Europa", zo blijkt uit de nieuwe vredeskrant. Verschijningsverbod voor blad Boesak JOHANNESBURG De regering van Zuidafrika heeft giste ren het nieuwsmagazine "South" van de oppositie een verschij ningsverbod van een maand opgelegd. Net zo min als in het geval van het op 22 maart voor drie maanden verboden rooms- katholieke blad "New Nation", gaf de minister van binnen landse zaken. Stoffel Botha, een reden voor het verbod op. De in Kaapstad en omgeving verspreide weekkrant "South" is ge sticht door ds. Allan Boesak. Zij richt zich tot alle rassen, maar wordt toch overwegend gelezen door Zuidafrikanen van ge mengd bloed, zoals Boesak zelf. Minister Botha is opgetreden in het raam van de bijzondere bevoegdheden die hij heeft gekre gen. Rashid Seria, de hoofdredacteur van South, verweet de regering persbreidel, terwijl zij niets doet aan oplossing van de problemen. Wij zijn op de wereld om elkaar te helpen. Keizer Marcus Aurelius Parochie bestuurders bundelen zich BREDA Een aantal pa rochiebestuurders uit ver schillende bisdommen heeft het initiatief geno men tot de oprichting van de stichting BIPA, beraad inzake parochiële aange legenheden. De initiatiefnemers voelen als parochiebestuurders in toene mende mate de behoefte met elkaar in overleg te treden over gezamenlijke problemen zoals de voortgang van het pastoraat, de ontwikkeling van de diakonale taken van de kerk, het pluriform den ken onder de gelovigen en het verlies aan motivatie bij vrij willigers om vol te houden. De initiatiefnemers zeggen dat de problemen rond het nieuwe parochiereglement dat volgend jaar moet worden in gevoerd, de behoefte aan een gezamenlijk beraad in een stroomversnelling heeft ge bracht. De stichting BIPA heeft een voorlopig bestuur onder lei ding van de heer G. Franssen uit Rotterdam. De bisschop pen is gevraagd de stichting als katholieke instelling te er kennen. Alle kerk- en paro chiebesturen in Nederland zijn uitgenodigd zich bij de stichting BIPA aan te sluiten. Tientallen besturen hebben daar al positief op gereageerd. BIPA wil niet vereenzelvigd worden met enige bestaande organisatie in de katholieke gemeenschap van welke meer progressieve of conservatieve richting ook, zo schrijven de initiatiefnemers. De BIPA is voortgekomen uit de contacten die parochiebe stuurders uit het Rotterdamse bisdom al eerder met elkaar hadden. Contactpersoon van de stich ting BIPA is mevr. G. Over- meer- Van Haasteren, Door- wertstraat 22, 4834 PN Breda. Tel. 076 - 65.47.75. OMO-bestuur ziet af van statutenwijziging TILBURG De ledenverga dering van de katholieke ver eniging Ons Middelbaar On derwijs, na de overheid de grootste werkgever in onder wijsland, heeft geen fiat gege ven aan een grootscheepse statutenwijziging. Aan de wij zigingsvoorstellen, waarin de mocratisering en decentralise ring de twee kernwoorden waren, was zo'n vijf jaar werk vooraf gegaan. Het bestuur had voorgesteld plaatselijke besturen het overgrote deel van het bevoegd gezag in handen te geven. Alleen in zaken die betrekking hebben op de rk identiteit van een school zouden de bisschoppen Ernst en Ter Schure het laat ste woord houden, zo hadden beiden bedongen in een ge sprek met het bestuur. Benoe mingen en ontslagen zou een zaak van het plaatselijk be stuur worden. Verder zouden als het aan het bestuur had gelegen ouders en docenten meer invloed op de samen stelling van het bestuur heb ben gekregen en zou het indi viduele lidmaatschap zijn ver dwenen. Volgens directeur dr. L. Joosten van de vereniging, waarbij circa 40.000 leerlingen en hun ouders, 4.000 docenten en 50 scholen in Noord-Bra bant zijn aangesloten, lagen heel uiteenlopende redenen aan de afkeuring van de le denvergadering ten grond slag. PROTESTANTSE ETHICUS SCHROTEN: UTRECHT Wetenschappelijk noch theologisch be staan er redenen om het menselijk embryo vanaf de conceptie als persoon te beschouwen. Het embryo is een mens in wording, dat in toenemende mate recht op bescherming heeft. Daarom kan wetenschappelijk onderzoek met embryo's onder strikte voorwaarden zijn geoorloofd. De beschermwaardigheid van het em bryo dient daarbij tot uitdrukking te komen in een effectieve bescherming door regelgeving, een duide lijke omschrijving van de voorwaarden voor onder zoek en toetsing van de voorwaarden bij elk onder zoek. Dat betoogde prof.dr. E. Schroten gisteren in zijn rede 'In statu nascendi (in staat van geboren worden) als kerkelijk hoogleraar in de christelijke ethiek aan de theologische fa culteit van de Rijksuniversiteit Utrecht. Schroten, opvolger van de in 1986 overleden prof. dr. W.E. Verdonk, is behalve hoogleraar ook coördinator van het interfacultaire Centrum voor Bio-ethiek en Gezondheidsrecht van de Rijksuniversi teit Utrecht, dat begin vorig jaar begon. Schroten stelde zich de vraag, wanneer een embryo als mens moet worden behandeld. Vanaf de bevruchting of pas later? In de christelijke traditie zijn volgens Schroten tel kens twee standpunten te onderscheiden: een opvatting die er van uitgaat dat God zelf de ziel schept, de andere geba seerd op Aristoteles die uitgaat van de bezieling van het embryo in fasen. Ook heden ten dage zijn deze standpunten nog te herken nen in kerkelijke geschriften en positiebepalingen. Schro ten pleitte voor erkenning van de theorie van Aristoteles, zij het dat deze dan moet worden aangepast aan de moderne inzichten over het embryo. Dan worden geen termen meer gebruikt als 'gefaseerde bezieling', maar gaat het om een proces van menswording van het embryo. Als voorlopig einde van dat menswordingsproces ziet Schroten (ie levens vatbaarheid van de foetus, omdat vanaf dat moment de ba sisvoorwaarden voor een zelfstandig functioneren in princi pe aanwezig zijn. Kritiek Schroten leverde kritiek op de visie van de RK Congregatie voor de Geloofsleer in Rome, die in haar instructie Donum vitae over de eerbied voor het beginnend menselijk leven heeft geschreven dat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek leren dat er direct bij de bevruchting sprake is van een menselijke persoon. Schroten herinnerde eraan dat onderzoeksresultaten op het gebied van de genetica en em bryologie erop duiden dat meer dan 50 procent van de zoge naamde pre-embryo's op natuurlijke wijze verloren gaat. Schroten beklemtoonde dat zijn opvatting van de toene mende beschermwaardigheid van het embryo er niet toe leidt dat het embryo vogelvrij wordt verklaard. „Integen deel, het is nooit niet beschermwaardig. Vanaf de bevruch ting is er sprake van menselijk leven dat met zorg omringd dient te worden en de argumenten om daarin in te grijpen dienen zwaarwegender te worden naarmate het groeiproces vordert", aldus Schroten. De artsenorganisatie KNMG heeft nog geen standpunt over de vraag of embryo's voor medische experimenten mogen worden gebruikt. KNMG-secretaris mr. W.R. Kastelein zei dat het gaat om een zeer complex medisch-ethisch vraag stuk waarover ook in medische kringen zeer uiteenlopend wordt gedacht. Ongetwijfeld zal de KNMG-commissie me dische ethiek zich te zijner tijd over de zaak buigen maar wanneer daarover een advies te verwachten is, is nog niet te zeggen. Aids Mr. Kastelein wees erop dat de KNMG momenteel de han den vol heeft aan tal van medisch-ethische vraagstukken zoals aids. „We kunnen niet alles tegelijk. Net als de meeste andere zaken is bovendien ook de kwestie van experimen ten met embryo's niet een vraagstuk waar je in een weekje uit bent", zo zei ze. „Er zitten tal van kanten aan de zaak, ook gevaarlijke. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat experimenten met embryo's uit wetenschappelijk oogpunt verdedigbaar zijn. Aan de andere kant is het de vraag hoe ver we mogen gaan als we die kant opgaan? Waar leg je de grens? Is het verantwoord om bijvoorbeeld speciaal embry o's voor medische doeleinden te kweken?". Kastelein zei dat een door de Britse regering ingestelde commissie evenals prof. Schroten concludeerde dat experi menten met embryo's in principe onder strikte voorwaar den toelaatbaar zijn. Zo moet er een grens van twee weken wordt gehanteerd. Dat Britse advies is overigens in de me dische wereld zeer omstreden, aldus Kastelein. Behalve de KNMG werkt ook de Gezondheidsraad momenteel aan een advies over de zaak. Een Boliviaanse indiaan staat in La Paz onder een poster van paus Johannes Paulus II die als zaaier van gerechtigheid en hoop welkom wordt geheten. foto: afp PAUS: LA PAZ Paus Johannes Paulus II is gisteravond aan gekomen voor een bezoek van zes dagen in Bolivia, een ka tholiek land dat wordt geteis terd door armoede en een die pe economische crisis. Hij ar riveerde uit Uruguay, de eer ste etappe van zijn reis door Latijns-Amerika. President Victor Paz Estenssorro, kardi naal José Clemente Maurer en de belangrijkste politieke, religieuze en militaire func tionarissen waren op het vliegveld El Alto om de paus te verwelkomen. Boliviaanse rk priesters wil len bij paus Johannes Paulus II protestéren tegen de hou ding van de apostolische nun tius in hun land, aartsbischop Santos Abril y Castello. De nuntius heeft het verbruid bij de geestelijken, nadat twee buitenlandse priesters, de Spanjaard Jesus Juarez en de Italiaan Nino Marzoli, tot hulpbisschop waren benoemd. Ruim 5000 arbeiders en stu denten die al 12 dagen in hon gerstaking waren uit protest tegen het beleid van president Victor Paz Estenssoro, hebben besloten hun actie in verband met de komst van de paus op te schorten. De belangrijkste vakbond van Bolivia en de RK bisschoppen hadden hen hiertoe opgeroepen. De paus had zijn bezoek van drie dagen aan Uruguay afge sloten met een ontmoeting met president Julio Maria Sanguinetti en het opdragen van een mis in Salto. Paus Johannes Paulus II heeft aan het slot van zijn be zoek aan Uruguay gepleit voor een herevangelisatie van Latijns-Amerika. Tijdens een eucharistieviering in Salto, 450 kilometer ten noorden van de Uruguayaanse hoofd stad Montevideo, beklemtoon de de paus dat deze nieuwe verdieping van het geloof, vijfhonderd jaar na het arri veren van de eerste missiona rissen in het gebied, ook moet leiden tot een grotere inspan ning van de rooms-katholie ken voor de gerechtigheid en de verbetering van de mate riële omstandigheden. Hij wees er voorts op dat de kerk door de toegenomen seculari satie gedwongen is nieuwe nieuwe evangelisatiemetho den te zoeken, zo beklemtoon de de paus. In Uruguay gaat slechts zeven procent van de katholieken regelmatig naar de kerk. Volgens de paus mag bij de verbreiding en verdieping van het geloof niet worden voorbijgegaan aan het respect voor de menselijke vrijheid zonder dat de waarheid wordt verdoezeld. „Apostolische geestdrift is geen fanatisme maar een consequentie van het christelijk leven. Zonder de intenties van de anderen te beoordelen moeten christenen goede zaken goed en slechte zaken slecht noemen", aldus de paus in het Mattos Neto- park. Eerder op de dag had de paus een ontmoeting met de Uru guayaanse president Julio Mario Sanguinetti. Na de eu charistieviering in Salto keer de hij naar Montevideo terug waar hij zijn bezoek aan Uru guay afsloot. Uruguay is een zeer seculier land, waar de staat en de kerk strikt gescheiden zijn en kerstmis zelfs wordt aange duid als „Gezinsdag" om godsdienstige bijgedachten te vermijden. De paus heeft zich in Uru guay vooral gericht op een van de lastigste problemen in Latijns Amerika: de verdeling van de welvaart. Toen de paus een bezoek bracht aan het land van de gaucho's, kon hij met eigen ogen het schrille contrast tussen rijk en arm zien. Bij Melo, een stad van 40.000 inwoners in het noord oosten van Uruguay vlakbij de grens met Brazilië, liggen de uitgestrekte landgoederen Opstelling Evangelicalen verontrust Zendingsraad AMSTERDAM „De ver houding met de evangelica len geeft ons wel eens de schrik in de benen. Het is moeilijk met hen tot over eenstemming te komen, ze zijn zo recht toe aan". Dat zegt dr J. van Slageren, se cretaris binnenland van de Nederlandse Zendingsraad bij de presentatie van het verslag van de Nederlandse Zendingsraad over de jaren 86 en 87. In de Nederlandse Zendingsraad werken vrij wel alle protestantse zen dingsorganisaties samen. Het fenomeen van de sterk getui gende christenen die uit zijn op persoonlijke bekering en aan massa-evangelisatie wil len doen op de manier van de Amerikaanse predikant Billy Graham past niet erg bij de Nederlandse Zendings raad die een duidelijke oecu menische instelling heeft, er wars van is het geloof op te dringen en vooral aanstuurt op ontwikkeling en solidari teit met de armen. De ver houding met de Nederlandse Missieraad noemt Van Slage ren uitstekend. Hij verwacht niet dat de op stapel staande herstructurering van de Ne derlandse Missieraad op aan dringen van de Nederlandse bisschoppen de goede ver houdingen met de katholie ken zal verstoren. Met de katholieken wordt samengewerkt in het tijd schrift Wereld en Zending, dat naar de mening van Van Slageren kan uitgroeien tot het opinievormende tijd schrift Dij uitstek op missio nair gebied in het nederland- se taalgebied, omdat het te genwoordig ook in Vlaande ren aftrek vindt. Het be kendste samenwerkingspro ject is wel de jaarlijkse uitga ve van de Missie-Zendings kalender. De Nederlandse Zendings raad ontkomt er echter niet aan contacten te leggen met de evangelicalen die vaak luidruchtig aan de weg tim meren. Voor het eerst gaan de Ne derlandse Zendingsraad, de Nederlandse Missieraad en de Evangelische Zendingsal liantie samen een bijeen komst beleggen om zich voor te bereiden op de grote zen dingsconferentie die de We reldraad van Kerken vol gend jaar mei houdt in San Antonio, Texas. De doopsge zinde hoogleraar prof. H. Kossen, voorzitter van de Nederlandse Zendingsraad, ontkent niet dat in de the matiek van deze grote confe rentie de invloed van de evangelicalen merkbaar is geworden. Aaan haar oecu menische gezindheid en haar afkeer van concurrentie tus sen de verschillende christe lijke stromingen zal de Ne derlandse Zendingsraad ech ter blijven vasthouden. Om het oecumenische karak ter te waarborgen van de or ganisaties die lid zijn van de Nederlandse Zendingsraad zijn vijf regels voor samen werking opgesteld, die con flicten moeten voorkomen. Sectarisme moet daarmee buiten de deur worden ge houden. De regels zijn opge steld nadat een aantal evan- gelicaal-getinte organisaties tot de Nederlandse Zendings raad waren toegetreden. HILVERSUM Getuigenis politiek of niet? Die vraag speelt voortdurend op de ach tergrond mee in het gesprek tussen CDA-Kamerlia Borg- ss man en de GPV-er Schutte. I Voor de EO-televisie spreken ze morgenavond (Ned. I, 22.40) over het euthanasie- wetsontwerp. Borgman: „Het CDA kan het zich met zijn 54 zetels niet veroorloven buiten de wetge ving te blijven". Schutte: „Ik kan mijn stem niet geven aan iets wat niet een dam opwerpt tegen de huidige euthanasie praktijk". Schutte h :hutte heeft ernstige twijfels over de goede uitwerking van het wetsvoorstel: enerzijds is er het verbod op euthanasie, anderzijds zijn er de „zorgvul digheidseisen" waaraan een arts moet voldoen wanneer g. Schutte. foto: g. dijkstra deze toch tot doden op ver zoek besluit. Daardoor ont staat een dubbelzinnigheid, meent Schutte. Bovendien heeft de VVD-minister Kort hals Altes gezegd dat onder de nieuwe wet de huidige juris prudentie wordt gevolga. En dat betekent volgens Schutte een voortzetting van het hui dige euthanasie-beleid, met naar schatting tussen de zes- en tienduizend euthanasiege vallen per jaar. Schutte zegt in deze omstandigheden niet zijn stem te willen geven aan de wet. Juist als christen wil hij niet meewerken aan wet geving die niet een „dam op werpt tegen de dijkdoorbraak .die we de afgelopen jaren op het stuk van de euthanasie hebben meegemaakt". CDA-politicus Borgman vindt dat het vervolgingsbeleid van justitie wel degelijk zal veran deren als het wetsvoorstel wordt aangenomen. De wet is naar zijn oordeel een „herbe vestiging" van het verbod op euthanasie. In andere voor stellen spreekt de tekst steeds van „neen tenzij...; in het voorliggende ontwerp is het een „neen" zonder meer, al dus Borgman. En als de VVD meent dat de huidige eutha nasiepraktijk gewoon door kan lopen, dan heeft men het mis", zegt het CDA-Kamerlid. Hij voegt eraan toe dat het CDA de minister van justitie zal aanspreken als het vervol gingsbeleid niet verandert in vergelijking met de huidige praktijk. Het televisie-gesprek tussen de beide politici heeft veel voorspelbaars: Borgman vindt het voorstel voor het CDA volstrekt aanvaardbaar door het „neen" tegen euthanasie en het GPV meent dat de voorwaarden waarin zo'n ver bod effectief kan zijn, ontbre ken. Beide policiti zeggen ook steeds tegen elkaar dat de strijd tegen euthanasie hen bindt; maar de weg waarlangs die strijd voert, verschilt. Het „verrassende" is dat Schutte zijn stem niet wil ge ven aan het voorliggende ont werp en dat Borgman de VVD heel duidelijk wil ma ken dat het vervolgingsbeleid onder de nieuwe wet zal moeten worden aangepast. Maar hoever de CDA-fractie daarin wil gaan en welke (po litieke) prijs deze partij daar voor wil betalen, dat moet nog blijken. Dat zal overigens nog geruime tijd duren, want de Kamerbehandeling zal waarschijnlijk pas in het na- tsvinden. KOOISTRA F. Borgman. foto: G. dijkstra Alles is toch al gezegd, aldus staatssecretaris' volksgezondheid, dus wat is de zin van nóg een gi de medische specialisten? Dat is zijn reactie op het}( die specialisten gisteren hebben genomen om dn nog één keer in een gesprek duidelijk te makeiyai spraken er met hen gemaakt dienen te wordeif geen gesprek, of worden de eisen van de specialist gewilligd, dan zullen zij zich met hand en tand vL gen de voornemens van de overheid. Die plannen k norminkomen van de specialisten te verlagen enj ding voor hun praktijk maar óók de kosten grotendeels over te hevelen naar de ziekenhuizerl GaAT het hierbij nu om een ultimatum of een i voorstel? De bestuursleden van de organisaties \j waren het gisteren, na afloop van hun demonstratij dering, over dat punt niet helemaal eens. Voon mans van de Landelijke Specialisten Vereniging (1 het op „een uiterste poging tot onderhandelen". Mi er toch niet echt van hebben opgekeken dat staat) Dees bij zulke dreigende taal niets voelt voor eet king" die nauwelijks een overleg kan worden gei| LsV-VOORZITTER Piasmans heeft zich dit vooi senteerd als een duif met een palmtakje in zijn moest naar zijn mening maar eens een punt wi achter de harde acties. Zijn lofzang op het hari als beste basis voor vruchtbare onderhandeling overheid werd echter al spoedig overstemd dooi LSV-leden. Zij zien niets in die aanpak en hebbel ren opnieuw laten blijken. En zo ontstaat de grin waarbij naar gevreesd moet worden de speciali: voor zullen terugschrikken hun patiënten in te zett> pen om de overheid van al te ingrijpende besluiten den. u De specialisten zijn verbitterd over de in hun oge vaardige en grove vermindering van hun inkomen staatssecretaris Dees zijn plannen doorzet, zullen v 11 listen failliet gaan, zegt de LSV. Maar het gedu? staatssecretaris is op. Hij is van mening, dat de sp vereniging al jarenlang noodzakelijke bezuiniging! len tegenhoudt. Zelfs de poging van de ex-topambt het ministerie van sociale zaken, de heer Lamers, derhandelingsklimaat tussen overheid, specialist* kenfondsen te verbeteren bleek na een half jaar t. ken gedoemd. Volgens de staatssecretaris is de L5 M werkelijk op uit oplossingen aan te dragen voor d nanciële problemen in de volksgezondheid. Daaro geen andere mogelijkheid dan de confrontatie aan, Gevreeesd moet worden dat de LSV dat gevjk komende maanden desnoods ten koste van de patjii voeren. Evenals bij vorige acties kan een dergelijkl slechts een ondermaatse strijdmethode worden ie waarvan een organisatie als de LSV zich zou moetet den. :a E Perioden met zon DE BILT (KNMI) - Een sto ring die de afgelopen dagen op veel plaatsen voor buien zorg de, trekt geleidelijk naar het zuidoosten weg. Een hoge- drukgebied boven Scandinavië breidt zijn invloed tijdelijk in onze richting uit, waardoor het morgen een tamelijk zonnige dag kan worden. Alleen in het zuiden van het land kan er nog een bui tot ontwikkeling komen. Voorzover de wind al niet oost is, draait hij weer naar oost. De aangevoerde lucht wordt een stuk droger. De temperatuur schommelt tussen 10 graden 's ochtends vroeg en 20 graden in de loop van de middag. De oostelijke wind is matig, rond kracht 4. Na morgen wordt het weer op nieuw onstabieler, de kans op een bui neemt weer toe en de middagtemperatuur gaat na donderdag wat omlaag. Weersverwachting voor diver se Europese landen, geldig voor woensdag en donderdag: Zuid-Scandinavië: In Zweden vrij zonnig, elders perioden met zon en droog. Middagtemperatuur ongeveer 14 graden. Benelux: Af t een bui. Middagtemp< veer 20 graden. Duitsland: In het i zon. In het midden bewolking en enkele i weersbuien. Middagtem 18 graden in het nc den in het zuiden. Frankrijk: Perioden vooral in het zuiden e toe regen of t temperatuur noordwesten tot 22 grad( den. Alpengebied: Wisselend vooral donderdag enke onweersbuien. Midda( 1 ongeveer 20 graden. Spanje en Portugal: ViV wol kt en vooral dondi regen- of onweersbuien, peratuur van 16 graden van Biskaje tot 24 gradtlg in het zuiden. Italië: Perioden met zon le regen- of onweersbui, peratuur ongeveer 22 gr Joegoslavische en Griek zonnig en droog. Middaf ongeveer 23 graden. 1 WEERRAPPORT HEDENMI Onbegrijpelijk Oorlogsbuit teruggeven omdat je er zelf toch niets aan hebt en dat aan een vroeger zo ge hate vijand, die dit nu in mu sea kan laten dienen tot meer dere eer en glorie van de Wehrmacht! Onbegrijpelijk. We hebben in Nederland toch voldoende schrootverwerken- de bedrijven die hier wel weg mee weten? Daar was e.e.a. mijns inziens beter op zijn plaats geweest. Van de op brengst had men dan bij de jongens die in Indonesië op de erevelden liggen een bloemetje op hun graf kunnen leggen. Dan zou er in de periode waarin wij de doden herden ken ook eens een keer aan die gevallenen worden gedacht en zouden zij eens een keer niet worden doodgezwegen, zoals al ruim veertig jaar gebeurt. Iets om vooral in deze dagen eens goed over na te denken. J.H. den Elzen, DEN HAAG Eindhove Den Helder Rotterdam Twente X GRATIS ELKE WOENSDA BIJLAGE Bil UW KRANT INFORMATIE OVER FILMS, THEATER, RECREATIE, EX# EN EEN COMPLETE AG*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2