Zwiep en Brons
finalekandidaat
terre des hOmmes
in£neelstuk over Uwe
-r^rank Zappa trakteert
mbliek op avontuur
Haagse Zomer in tent en in de open lucht
Han Ebbelaar gehuldigd bij afscheid
Na tachtig jaar weer complete
Ring des Nibelungen in Rotterdam
worden ~m
CetdAcOoivtant
WOENSDAG 4 MEI 1988 PAGINA 15
r arschel in Hamburg
WURG Nog geen zeven maanden na
zelfmoord van de christen-democratische
n zijn jmier van Schleswig-Holstein, Uwe Bar-
ComD#'' 's 'n een in Hamburg het toneel-
amatetchel had in een verkiezingscampagne zijn
ïmen. Jaal-democratische tegenstander Björn Eng-
rgaderin laten bespieden om diens politieke car-
)ntribi/e grond 'n te boren. Na door zijn mede-
0mhofker ^e'ner Pfeiffer aan de kaak gesteld,
egde hij zelfmoord. Zijn lijk werd aangetro-
str®®P'in de badkuip van een groot hotel in Genè-
>rt 18.(1 Onder de toeschouwers op de voorverto-
L» van maandag bevond zich Pfeiffer. Hij
[enthousiast, maar vond dat de acteur die
icompetkijn huid gekropen was, „niet cynisch ge-
ït Jan fy»" was geweest.
ivoorzitL
;n vangn
Id Voet)
rclX^sj
jetrekki
idelijke)
ilaatselii
p toch
rdt gehj
Liden mi
eid dat)
ogen mi
laald ku
Warholveiling brengt
47 miljoen gulden op
NEW YORK De tien dagen durende ver
koop van allerlei curiosa uit de nalatenschap
van Andy Warhol is gisteren afgesloten met
een totale opbrengst van 25,3 miljoen dollar,
zo'n 47 miljoen gulden. De verkoop bij het vei
linghuis Sotheby trok maar liefst 60.000 be
langstellenden. Voor de veiling werd geschat
dat de opbrengst 9 tot 13 miljoen dollar zou be
dragen. Maar mensen wilden zo graag dingen
kopen die tot Warhol hebben toebehoord dat
voor alles exorbitant hoge prijzen werden be
taald. Het meeste geld werd betaald voor het
doek The Search van Jackson Pollock, zijn
laatste werk, dat wegging voor 4,84 miljoen
dollar. De opbrengst van de veiling gaat naar
de Andy Warhol Foundation for the Visual
Arts, een steunfonds voor culturele instellin
gen.
Reclameschilder
Luhlf overleden
AMSTERDAM Reclame-
schilder Jan Luhlf jr. is vorige
week donderdag op 79-jarige
leeftijd overleden. Dit is giste
ren dinsdag bekend gemaakt
door een woordvoerder van
Luhlf Ateliers BV. Luhlf over
leed tijdens een vakantie-crui
se. Decoratieschilder Luhlf ge
noot vooral bekendheid door
de grote reclameborden die hij
voor bioscopen schilderde. Jan
Luhlf i£ in 1963 zijn vader,
J.H.W. Luhlf, opgevolgd. Op
31 december 1986 is hij uit de
actieve bedrijfsvoering gestapt.
Sindsdien was hij adviseur van
het reclamebureau.
BENATZKY-OPERETTE IN VLOTTE AANPAK
door de Hofstad Operette onder
ding van Patrice van Opstal. Herha
ling vrijdag 5
Kleurrijk, feestelijk, levendig en
amusant, het zyn etiketten die
geplakt kunnen worden op de
voorstelling van de operette „lm
weissen Rösl" door de Hofstad
Operette. Het publiek in het Cir
custheater heeft zich gisteravond
uitstekend vermaakt met een op
voering waaraan veel tijd, ener
gie en zorg is besteed, een opvoe
ring ook waarmee de Hofstad
Operette bewees in blakende
welstand op weg te zijn naar het
vijftig jarig bestaan in 1990.
Ralph Benatzky heeft met „lm
weissen Rósll" vele successen ge
boekt en nog altijd is dit werk
populair. Voor amateurs een flin
ke opgave om in te studeren en
op de planken te zetten maar de
Hofstad Operette werkt altijd se
rieus aan opvoeringen, de voor
bereidingen zijn intensief. Daar
van getuigde ook deze voorstel
ling met Patrice van Opstal als
dirigent en Kees Roes als regis
seur. Zij hielden een geheel met
solisten, orkest, koor, kinderkoor
en zelfs een fanfarekorps goed
bijeen.
Probleem bij dergelijke opvoe
ringen is vrijwel altijd het vol
doen aan de vocale eisen en op
een enkele uitzondering na
vormde dit ook gisteravond een
stuikelblok. Enerzijds is er waar
dering voor zoveel moed om met
het kennen van eigen beperkin
gen toch op het podium te gaan
staan, anderzijds heeft ook de
muzikale zelfwerkzaamheden
grenzen. Maar zo lang er een pu
bliek is dat zich kostelijk ver
maakt en op gulle wijze de pres
taties met applaus onderstreept
zal ook deze vorm van amateu
ristische kunstbeoefening nog
een lang leven hebben. Voor de
vele leden van operettevereni
gingen in ons land een heerlijke
vorm van zinvolle vrijetijdsbeste
ding.
ADRIAAN HAGER
LEIDS CABARETFESTIVAL
i Vincent Bijlo. Gaatoptro-
n vergq
elde da&eidae schouwburg: tweede
?strainef°"d;,
■eft gerf"
n depone; Bram Vermeulen. Laatste
voorronde op 4 mei (20.15)
n te latj
E-leefüDe tweede voorronde van
jven. Ghet Cabaretfestival in Leiden
'.e moetjduurde aanmerkelijk korter
tllen. Ljdan de eerste. Althans, zo
e te latjleek het. Het begin was nog
[niet geweldig, met Berry Eg-
een aagink die gebrekkig materiaal
in zilvlop een ervaren wijze bracht,
FC), Dqmaar daarna volgde wat je je
Voren (mag voorstellen bij 'aanstor-
/eggelejmend talent', de kwalificatie
'(of hoop?) die de goed gebek-r
.te presentator en lichte dich-
r-wTrjter Jan Pieterse de kandida-
[y^Jten aan het begin van elke
avond toevoegt. Daarna haal-
J, de zowaar oude rot Bram
Vermeulen de vaart er weer
Heen beetje u.t,
"flpar^jBerry Eggink is docent dra-
moeten samen
werken met een docent
tekstschrijven. Zijn presenta
tie is goed, zij het niet be
paald origineel, maar hij be
handelt zijn onderwerpen
weinigzeggend. De stof voor
een nummer over het leed
van een puber met een dikke
bril die overschakelt op con
tactlenzen, al evenmin een
pretje, zouden u en ik in een
uurtje brainstormen onge
veer net zo verzamelen. Die
wordt dan
keurslijf va
geperst: 'ze zijn me een doorn
in het oog/ als ik ze te dra
gen poog'. Ja, wanneer an
ders. Nog meer leed veroor
zaken de ouders van een
kind die allebei een vriend
hebben, en de dansjuf van de
eerste jongen die in de Ach
terhoek op ballet gaat. In die
nummers speelt Eggink ver
schillende rollen soepel door
elkaar heen. Zijn laatste stuk,
'de jeugd heeft de toekomst.
ritme
rijm
maar heeft de toekomst nog
wel zin?', gezongen voor een
zelf na braken en baren ver
wekt kind, is lauw.
Nee, dan de dames Zwiep en
Brons. Dat zijn twee frisse
meiden uit Antwerpen met
een vrolijk programma,
waarin ze het onderwijs dat
ze kregen bij de Studio Her
man Teirlinck (te vergelijken
met onze Kleinkunstacade
mie) ruimschoots benutten.
Het gaat bij Ingeborg Sergant
en Myriam Bronzwaaer, zoals
ze eigenlijk heten, niet over
hele diepe dingen; het trendy
leven ('ik zoek nog een filo
sofie die past bij m'n Riet
veldstoel en m'n postmoder
ne behang'), de twijfel en de
vorm van het programma
zelf (vaak onderbreken ze
met: 'dit is niet zo sterk, zou
den we dat niet anders aan
pakken?'). Het begin kwam
wat langzaam op gang, maar
daarna bleek dat ze op school
niet stilgezeten hebben. Alle
onderdelen waren zeer ver
zorgd: de mimiek, de dansjes,
de timing (uitstekend!), zelfs
de pianist en zijn rol. Ze ont
stegen het stramien van
sketchje-liedje, maar lieten
het programmaatje vloeiend
doorlopen.
Voor Vincent Bijlo tenslotte
spijt het me dat ik dit stukje
niet ook in braille kan schrij
ven. Hij is blind, en die han
dicap kwam in zijn vrolijke
bijdrage aan het cabaretfesti
val verschillende keren aan
de orde. Wat braille is, legde
hij duidelijk uit: dat is een
puntensysteem, net zoals
voor huurders. Voor blinde
huurders is er een extra toe
lichting. Hij ontvangt bin
nenkort de eerste Playboy in
braille.
Bijlo is een sterke persoon
lijkheid die naast uitstekende
stukken ook wat minder ge
slaagde onderdelen in zijn
Brons (links)
fragment uit
nacht'.
n Zwiep in een
'Monoloog bij
programma heeft. Weer wa
ren het de teksten die on
danks de goede presentatie
nog niet voldoende boeiden.
Hij begeleidde zichzelf ade
quaat op de piano (aan goede
pianisten was gisteravond
geen gebrek, volgend jaar
kan zonder moeite het Elisa-
bethconcours in Leiden ge
houden worden) en deed
zonder moeite vergeten dat
zijn programma noodge
dwongen statisch was.
Morgen volgen nog drie kan
didaten, een gastoptreden
van Bert Visser en de ju
ryuitslag. Mijn voorkeur na
twee avonden: Zwiep en
Brons en De Pinokkio's in de
finale, Vincent Bijlo eerste
DICK VAN TEYLINGEN
>mdat^nk ZaPPa tijdens zijn optreden in het sportpaleis Ahoy'
chappe FOTO: ANP
volgereer! Frank Zappa me! Frank Zappa (zang, gitaar, toetsen), Ik* Willis (gi-
istra zi)r, zang), Bobby Martin (zang, toetsen), Chad Wackerman (drums), Scott
rrppronlune3 Mike Keneally (gitaar, zang, toetsen), Albert Wing (tenor i
5 5 lit), Paul Carman (alto sax, bariton), W
ewonePce Fowler (trombone) en Kirt McGetl
2kendém- Gisteravond. Herhaling: vanavond,
egen d
obeercf
aar\ ^breide groep de Europese podia aandoet, legde gisteravond
in meer dan twee uur durend concert, inclusief drie toeeift»
•laatsge
■denwtL
inderirt
dan twee uur durend concert, inclusief drie toegiften,
adembenemende muzikale schoonheid bloot die tegelijker-
koude rillingen veroorzaakte, ontroerde en swingde,
het materiaal van Zappa onder de loep neemt, moet vast-
illen dat de 48-jarige muzikant de Rodgers Hammerstein
in de jaren tachtig is. Zijn verhalen zijn van eenzelfde klasse
^et beroemde duo, al giet hij zijn muzikaliteit in een wat an-
jasje. De composities zijn voor de luisteraar/bezoeker veelal
jdU,.Jn avontuurlijke reis door een gevarieerd landschap waarin
Yz-rock, rock, reggae en andere muzieksoorten aaneen worden
jregen tot temperamentvolle uitersten. Zappa creëert muzikale
00^ Hanningsvelden, die de luisteraar op een verkeerd been zet,
n laar die uiteindelijk tot in het diepste van de ziel doordringen
i het toppunt van genot veroorzaken.
1 direct aan het begin van de show ontneemt hij zijn bezoeker
I kans te worden verrast door voor te lezen wat hij die avond
§1 spelen. Het maakt de show er niet minder om, zeker niet
indat hij uitrukt met een strak spelende groep top-muzikanten,
ie de soms ingewikkelde notenreeksen en de plezierig in het
hoor liggende composities feilloos voor de concertbezoeker
ootleggen. In zijn enthousiasme ging hij af en toe wat te ver en
erd het gebeuren iets te freakerig. Op die momenten werd het
n brei van klanken zonder structuur. Maar dat maakte hij, na
n half uur pauze, in het tweede deel van de show meer dan
item;
Drbur,
s dan ook volop genieten bij Frank, die wonderschone
zijn gitaar toverde, nadat de stroefheid in zijn vingers,
het begin van het concert voor wat misgrepen zorgde,
ferd omgezet in soepelheid. Telkens als hij een solo had ge-
eld, werd zijn gitaar achter de coulisse opnieuw gestemd zo-
hij er zeker van was dat een volgende solo weer haarscherp
rer het publiek zou worden uitgestrooid. Als hij niet speelde,
PbSM ad hij op als dirigent (met stok) en loodste hij zijn groep door
lastigste passages. Tussendoor rookte hij veel, maar dat zal
l te maken hebben met zijn Amerikaanse achtergrond. Wie
het roken af wil komen, moet een tijdje in het land van
ito- pjnc^e ^am Eaan wonen- Daar kom je meer bordjes „Niet Ro-
ien", dan auto's tegen. De enige plaats waar het nog lijkt toeg-
is het podium en daar maakte Frank dankbaar gebruik
ee show had veel weg van een musical, maar dan zonder ac-
;urs en een duidelijk verhaal. Het was een non-stop muzikaal
lektakel, waarbij alleen een beleefd applaus de scheidingslijn
nummers markeerde. Schitterend, en tegelijkertijd
ichwekkend waren de bewerkingen van oude Beatles-songs als
Strawberry Fields" en „Norwegian Wood".
publiek, opgebouwd uit yuppies, werd in het Ahoy' in Rot-
:rdam, naast Zappa's eigen composities, echter ook getrakteerd
seizoejp de „Bolero" van Ravel en „Stairway To Heaven" van Led
dstrij< eppelin. De krachtige uitvoeringen van dit materiaal dwongen
ii espect af. De blazerssectie, die de hele avond voor een puntgave
i ndersteuning zorgde, werd prachtig ingebed tussen het soulvol-
stemgeluid van zanger Ike Willis en de hoge vocalen van toet-
nist Bobby Martin.
'rank Zappa speelde met zijn groep op ouderwetse wijze de ster-
ta h^en van de hemel en zorgde voor uren van genot. Het concert
bond:'as ook veel te snel afgelopen. Voor wie er geen genoeg van
krijgen, biedt zijn optreden vanavond misschien nog uit
komst.
HANS PIET
DEN HAAG De Haagse Zo
mer 88, met feestelijke, cultu
rele activiteiten, wordt van 15
tot en met 19 juni gehouden op
en rond het Plein, met mu
ziek, theater en beeldende
kunst, in de open lucht en in
tenten. Een aanloop tot deze
Zomer is de theatervoorstel
ling van Turandot van Brecht
op 10 juni in een tent op het
Plein. In de regie van Hugo
Maerten spelen 60 jongeren dit
spektakelstuk over een onder
drukt volk dat in opstand
komt tegen het gezag.
Daarna, wanneer de Haagse
Zomer pas goed op gang is ge
komen, wordt van 's middags
twaalf tot 's nachts één uur
muziek geboden, theater, per
formances én beeldende kunst.
Er is een dichtersavond, ge
presenteerd door Jules Deel-
der, Parking van Loes Luca
en Olga Zuiderhoek, De Tori,
popgroep Magnificent Seven,
kindertheater Narcis, vrou
wencircus Lady Comedy, the
atergroep Tender, Willem
Breuker, Stijle Want, F'act,
Coupe Cubana, de doos van
Peter Zegveld, Jump Dicky
Jump en anderen.
Er zijn vijf kunstwerken te be
zichtigen van de Haagse
kunstenaars Heiner Holtap-
pels, Jozef van er Horst, Rien
Monshouwer, Adriaan Nette
en Vilma Henkelman. 's
Avonds kan worden gedanst
op moderne en nostalgische
muziek.
De stichting Ooyevaer Desk
organiseert het Audio Art-fes
tival in theater Zeebelt van 14
t/m 19 juni, met uitvoeringen
door musici uit Japan, Ameri
ka, West-Duitsland en Neder
land. Audio Art is een stro
ming in de nieuwe muziek,
waarbij composities worden
gespeeld op weinig gangbare
instrumenten.
In het Haags Filmhuis is van
11 t/m 19 juni een installatie
van Benjamin Bergery en
John Tompson te zien en te
gebruiken. Op 25 juni sluit de
Haagse Zomer met de dans
voorstelling A Quiet Mess van
de Rotterdamse dansgroep in
het Danstheater aan het Spui
op muziek van de Engelse
cultgroep Test Dept. De chore
ografie is van Ton Simons.
Necrologie voor
levende actrice
Monica Yitti
PARIJS - Hoewel het hoogst
serieuze avondblad Le Monde
gisteren op de voorpagina de
zelfmoord meldde van de Itali
aanse filmster Monica Vitti,
blijkt de 56-jarige actrice
springlevend. Volgens de
krant zou Vitti, beroemd door
haar werk met regisseur Mi
chelangelo Antonioni, zichzelf
gedood hebben uit wanhoop
over haar verloren jeugd. Haar
leeftijd zou debet zijn aan de
afwezigheid van aanbiedingen
voor filmrollen. De doodsaan
kondiging werd vlak
L de t
tie doorgebeld door iemand die
zich uitgaf voor een medewer
ker van de Franse agent van
de Italiaanse ster. De naam die
de persoon opgaf was bij de re
dactie bekend. Le Monde wijd
de daarop een uitgebreide ne
crologie aan de actrice. Een
filmredactrice: „Monica Vitti
heeft ons verlaten, we hebben
haar niet weten tegen te hou
den". Toen het al te laat was
kreeg de Romeinse correspon
dent opdracht om het bericht
na te trekken. Monica Vitti
barstte aanvankelijk in lachen
uit en vertelde zeer geroerd te
zijn door de tranen die de
krant reeds had geplengd. Te
genover het persbureau Ansa
sprak zij echter over het be-
Han Ebbelaar neemt samen met zijn vrouw Alexandra Radius het
applaus in ontvangst na de laatste voorsteling die ze samen ga
ven in het cultureel centrum in Amstelveen.
AMSTELVEEN Balletdan
ser Han Ebbelaar heeft gister
avond in het Cultureel Cen
trum in Amstelveen zijn aller
laatste voorstelling gegeven.
Zijn afscheidsprogramma was
„Op het lijf geschreven", de
drie balletten die speciaal voor
hem en zijn levenspartner
Alexandra Radius door chore
ograaf Nils Christe zijn ge
maakt. Verder danste het bal
let-echtpaar „Pas de deux"
van Rudi van Dantzig, Hans
van Manen en George Balan-
chine. Het balletduo werd mu
zikaal begeleid door de pianis
ten Kyoko Hashimoto en Regi-
na Albrink en de violist Chris-
tiaan Bor.
Aan het einde van de voorstel
ling werd Han Ebbelaar door
vrienden en bewonderaars ge
huldigd. Van hen kreeg hij
een bronzen beeld aangeboden
van de beeldhouwer Frank
Rosen. Het beeld stelt het
danspaar Radius-Ebbelaar
voor in de pas de deux van het
ballet „La Notte" van Nils
Christe. Ebbelaar heeft het
beeld geschonken aan zijn
vriend en directeur van het
Cultureel Centrum in Amstel
veen, Wim Bary. Het krijgt
een plaats in de bovenfoyer
van het centrum. Zelf ontving
de danser van de beeldhouwer
een verkleind model ervan.
Han Ebbelaar heeft ruim 29
jaar gedanst. Eerst bij het Ne
derlands Danstheater, later bij
het American Ballet Theatre
in New York en daarna bij het
Nationale Ballet tot 1986. Sinds
1982 heeft het danspaar tevens
een eigen dansconcert-pro-
gramma gebracht.
De 45-jarige Ebbelaar gaat zich
volledig richten op zijn functie
als assistent van de artistiek
leider bij het Nationale Ballet,
Rudi van Dantzig. Alexandra
Radius echter blijft dansen.
Op verzoek van de balletcriti
cus en ex-danseres Ine Riet
stap, gaan de balletschoenen
waarin Ebbelaar zijn laatste
voorstelling danste, naar het
Nederlands Instituut voor de
Dans in Amsterdam.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
EU-
straat 6. tel. 01720-20800):
Three men and a baby (al);
18.30, 21.15. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA II: Three men
baby (al); 18.30, 21.15.
Junglebook (al);
ook 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): No way out
(al); 19.00, 21.15. Junglebook
(al); wo. 14.30. LIDO en STU
DIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Cry Freedom (al);
20.00. Three men and a baby
(al); Moonstruck (al); Amster-
damned (12); Fatal attraction
(12); 14.30, 19.00, 21.15. TRIA
NON (Breestraat 31, tel.
123875): Dirty dancing (al);
14.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414); Een opgewonden
standje (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Amsterdamned
(12); ma. 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Dirty Dancing (al); ma. di. 19.00.
wo. 14.45, 19.00. Nuts (al);
21.15. CITY THEATER II:
Bestseller (12); 14.45, 19.00.
ma. di. wo. 19.00, 21.15. Speur
neuzen (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Dirty dancing
(12); 20.15. wo. 14.00, 15.45. De
aanslag; 20.30.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Innerspace (al);
wo. 14.00. Gardens of stone
(12); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Innerspace; wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Three man and a
baby; ma. di. 20.00. The last
emperor; 20.00. Jungle book;
wo. 14.00. Barfly; ma. di. 20.00.
wo. 14.00, 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500): Less than zero
(12); 14.00, 19.00. 21.30.
ASTA 2: Moonstruck (al);
14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3:
Wall street (al); 14.00, 18.45,
21.30. BAB7LON 1 (Winkel
centrum Babylon, tel. 471656):
Fatal attraction (12); 14.00,
18.45, 21.30. BABYLON 2:
Broadcast news (al); 14.00,
18.45, 21.30. BABYLON 3:
Empire of the sun (al); 14.00,
20.15. CINEAC 1 (Buitenhof
20, tel. 630637): Three men and
a baby (16); 14.00. 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Dirty dancing (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
3: Amsterdamned (12); 18.45,
21.30. ma. di. ook 14.00. ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Three men and a baby
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ME-
TROPOLE 2: The last empero-
r(al); 14.00, 20.30. METROPO-
,LE 3: Cry freedom (al); 14.00,
20.15. wo. 14.00, 20.30. ME-
TROPOLE 4: Baby boom (al);
14.00, 18.45. 21.30. METRO-
POLE 5: Nuts (al); 18.45, 21.30.
ma. di. ook 14.00. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400):
No way out (12); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 2: Amster
damned (12); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 3: Death wish
4 (16); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Fatal beauty (16);
13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Goodmorning Babilonia (16);
19.15, 21.45. wo. 14.15. STU
DIO 2: Hersenschimmen (16);
19.00, 21.30. wo. 14.00. STU
DIO 3: Oci ciornie (16); 19.00,
21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal
1: Au revoir les enfants; 19.30,
21.45. Zaal 2: Drachenfutter;
19.30. Yeelen; 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00.
Hangman also die; ma. The ato
mic cafe; di. Kind and country;
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Jungle book; wo.
14.00. METROPOLE 5: Jungle
book; za. wo. 14.00. STUDIO
3: Pinkeltje; wo.. 14.30.
ROTTERDAM Het Staats
theater van het Westduitse
Kassei voert deze maand de
complete Ring des Nibelungen
van Richard Wagner uit in
Rotterdam, de stad die tachtig
jaar geleden operaliefhebbers
voor het laatst liet genieten
van de marathonvoorstelling
die zestien uur muziekdrama
omvat. In Rotterdam worden
de vier delen uitgevoerd op
achtgereenvolgens 12, 15, 25
en 28 mei. Het evenement
heeft plaats in het kader van
de opening van de nieuwe
Schouwburg en de culturele
manifestatie „Rotterdam '88,
de stad als podium".
De vier delen zijn: Das Rhein-
gold, Die Walküre, Siegfried
en Götterdammerung. Zoals
de namen doen veronderstel
len putte Wagner voor zijn le
venswerk uit Germaanse en
Noordeuropese sagen. Hij liet
er in Bayreuth speciaal het
roemruchte Festspielhaus voor
bouwen. Hij had er 25 jaar aan
gewerkt voor de Ring in 1876
zijn wereldpremière beleefde.
Met de produktie van de ope
rareus is een fors bedrag en
veel organisatietalent gemoeid.
De uitvoering in Rotterdam
vergt eveneens handen vol
geld. Alle transport van men
sen en goederen kost bijna een
half miljoen gulden en verder
moeten betrokkenen in het ge
heel 25.000 overnachtingen
maken in Rotterdam en omge
ving. Daarmee is de zaak fi
nancieel nog niet gergeld. De
stad Kassei en de deelstaat
Hessen nemen de overige kos
ten, 250.000 gulden, voor hun
rekening.
Het Staatstheater van Kassei
behoort tot de tien hoogstge-
klasseerde in West-Duitsland.
Het geniet veel meer belang
stelling dan de aantallen inwo
ners van de stad (200.000) en
de deelstaat doen veronder
stellen. Behalve een opera-af
deling met koor en orkest kent
deze instelling een toneelgroep
en een balletgezelschap. Met
de produktie van de Kasseier
Ring hebben dirigent Wolde-
mar Nelsson, regisseur Sieg
fried Schönbohm en ontwer
per Wolfgang Reuter al de lof
van velen geoogst.
De produktie is, sedert de eer
ste opvoering vorig jaar in het
kader van de tentoonstelling
Dokumenta, bejubeld en aan
gemerkt als behorend tot de
belangrijkste uit de geschiede
nis. De producenten hebben
van de mythologische karak
ters in het oerverhaal mensen
gemaakt met fraaie erTminder
fraaie eigenschappen, met goe
de en slechte kanten. Ze kon
den daarbij beschikken over
veel meer mogelijkheden dan
die waarover het theater in
1876 beschikte. In stand ge
houden is wat Wagner voor
ogen stond: een kunstwerk
waarin alles ten dienste is van
het dramatische gegeven. De
muziek is ingegeven door de
tekst en alle tekst krijgt weer
klank in de muziek.
1, m
nederland
POSTGIRO 66370
BEEKLAAN 414 - 2562 BJ - OEN HAAG - TELEFOON 070-637940'