WtL DCGfWK PRUS- a |,Ik denk dat wij de dans in ons land populair hebben gemaakt' 45.-aJ!52lS' Rocktrio Rush brengt muziek voorfilm komt n handen tekort? 'n personeelsadvertentie helpt beslist cr 'Shan ebbelaar stopt na dertig jaar met dansen i Grote braafheid én De Pinokkio "s NINA SIM0NE m SUNST EcidócSoumnt DINSDAG 3 MEI 1988 PAGINA 15 ïerste Europese veiling robots .MSTERDAM Bij het veilinghuis Christie's in Amster- am is gisteren de eerste Europese veiling van miniatuur jbots en ruimtevaartspeelgoed gehouden. In totaal kwa- jen "bijna 150 stukken uit de jaren 50, 60 en 70 „onder de amer'De hoogste prijs, 4830 gulden, werd betaald voor en 35.5 centimeter hoog robotje Answer-Game, in de jaren »stig in Japan gemaakt door Ichida. Voor de robot Space xplorer van Yonezawa werd 4715 gulden betaald. Het roegste stuk uit de collectie, de robot Nando uit Italië uit J48 ging voor 4.255 gulden over in andere handen. Be- mgstelling voor de robots en het ruimtespeelgoed was er ij Nederlanders, Amerikanen, Engelsen en Duitsers, aldus hristie's. ie eerste veiling in Nederland van na-oorlogs Italiaans jas die 's middags bij Christie's gehouden werd leverde anmerkelijk hogere' prijzen op. Het meeste geld werd eergeteld voor een vaas van Tobia Scarpa: 40.825 gulden, ie verzameling robots en ruimtevaartspeelgoed en de col- •ctie na-oorlogs Italiaans glas brachten te zamen 427.662 ulden op. Concert Rush met Geddy Lee (basgi taar, synthesizers, zang), Alex Lifeson (gitaar) en Neil Peart (drums). Ahoy', Rotterdam. Gisteravond. Het enige dat tijdens het een malige optreden van het uit Ca nada afkomstige rocktrio Rush een diepe indruk achterliet, was de lichtshow. Veelal prachtige kleurencomposities tonend, vormde het lichtdecor en de la sershow, die soms werd uitge bouwd tot knap uitgedachte ar chitectonische stillevens, een schrille tegenstelling met de muzikale prestaties van Geddy Lee en zijn maatjes. Het drietal dompelde de compo- plezier had in wat hij hoorde. Rush speelde vooral muziek het ruimtelijke gitaarspel van Slechts twee keer zong het pu- voor films. Het trio moet in een Alex Lifeson en de krachtige duurde steeds meer aan eento- bliek uit volle borst mee, voor vroegtijdig stadium door hebben drumpatronen van Neil Peart. 1A J ,:_A J Ter compensatie van de nogal eentonige aanpak, werd voor meer dan twee uur in de" ban te achtergrondprojecties gekozen nigheid won en na dertig minu- de rest liet de menigte de gebo- gehad, "dat zij visueel te weinij ten al alles had laten horen, dat den combinaties van drums, had te bieden om het publie" in de anderhalf uur die volgde toetsen en gitaar wat gelaten nog een dunnetjes werd gedu- over zich heen komen. w houden. Hetzelfde geldt voor de die varieerden van animaties pliceerd. „We willen nu een Misschien werd het falen van muziek. Rush-composities blij- tot fragmenten uit speelfilms, dansnummer voor jullie spe- de groep het best geïllustreerd ken in levenden lijve niet meer Ze bleken niet genoeg om een len", klonk het na ruim een uur met de bier-omzet, die een re- te zijn dan variaties op een the- blijvende indruk achter te laten, „meer van hetzelfde" enthou- cord moet hebben betekend ma. Het trio bewandelt een ui- Het gaf de menigte veelal het siast. Hoopvol werden de oren voor de hal. Kartonnen vol met terst smal pad, waar symfoni- gevoel te luisteren naar slappe van het uitverkochte Ahoy' soms tien pilsjes werden in een sche rock en de wat meer stevi- soundtracks van soms knap ge- Sportpaleis in Rotterdam ge- niet aflatende stroom aange- spitst, maar op wat volgde, viel- voerd. Het gaf aardig aan dat nauwelijks te dansen. Alleen de van een boeiend optreden nau- man die op het grote filmdoek welijks sprake was. Wie zou er achter het podium werd gepro- anders iets van hebben willen jecteerd, bewoog zich alsof hij missen? ge rock elkaar kruisen, maar maakte filmpjes en daarmee dan ontdaan van elke vorm van krijg je misschien in Hollywood fantasie. nog ooit eens een baan, maar Geddy Lee's ijle, hoge vocalen bedien je het publiek, dat voor werden daarbij in Rotterdam de muziek komt, nauwelijks, grotendeels weggedrukt door HANS PIËT egtf in 1.1 odig' slijt], ttefMSTERDAM „Het ni- wegfeau van de danskunst in ns land is zo ongelooflijk nel veranderd. Het is van jiets naar de absolute top •egaan. En het feit dat we lat bijna dertig jaar heb- mogen meemaken- ...Ja, wat wil je nog neer". Dat zegt Han Eb- >elaar (45), één van Ne- lerlands meest vooraan- taande Nederlandse dan- ers, aan de vooravond drie^an zijn afscheid als dan- »eft-er- bui e ja vanavond in Cultureel Fl'entrum Amstelveen het doek ject evallen is en het applaus ver- lerlatomd, is zijn danscarrière de- wijkinitief beëindigd. Samen met ijn dans- en levenspartner, Otexandra Radius zal hij daai nog een laatste entfoorstelling geven van het „Op het lijf ge-? ostirchreven", en clan is het alle- niddhaal afgelopen. Althans voor ite£bbelaar, want Radius blijft log gewoon doorgaan met Ojansen. Ebbelaar zelf zal zich op 'jerder helemaal concentreren op de functie die hij al onge veer anderhalf jaar vervult: assistent van de artistiek leider (Rudi van Dantzig) van Het Nationale Ballet. „Ik stop ermee omdat het dan sen me te zwaar wordt in com binatie met miin werk als as sistent van Rudi. Het gaat niet alleen om het dansen zelf echt allemaal te veel". Het begon allemaal ih 1959 bij het Nederlands Dans Theater (NDT), waar Alexandra Radi us een van de oprichters van was. Han en Alexandra, die el kaar bij dit gezelschap leerden kennen, werden al snel een onverbrekelijk koppel op het toneel en in het leven. Zij ont wikkelden zich al snel tot be roemde solisten, waarbij zij veel steun hadden van choreo graaf Hans van Manen. Hij maakte voor het NDT ballet ten waarin het danspaar Radi- us-Ebbelaar belangrijke rollen toebedeeld kregen. de Verenigde den zij met groot succes enkele seizoenen op als eerste solisten bij het American Ballet Thea tre in New York. Rudi van Dantzig slaagde er in 1970 in de twee naar Nederland te la ten terugkeren om als solisten bij Het Nationale Ballet te gaan dansen. In de jaren tach tig zou het danspaar ook nog optreden in eigen program ma's. „Gek genoeg kan ik niet zeg gen wat nou een specifiek hoogtepunt in mijn loopbaan is geweest. Ik heb er eigenlijk zo veel gehad. We hadden een ongewone carrière, waarin we hebben kunnen meegroeien in de Nederlandse danskunst en we hebben zelf ook veel kun nen waarmaken. Daarbij heb ben we geluk gehad, want voor hetzelfde geld had je li chaam het opgegeven". Ebbelaar is van mening dat hij en Radius niet alleen maar een passief onderdeel van een ont wikkeling zijn geweest. „Ik denk dat wij de dans in ons land populair hebben gemaakt, als persoonlijkheid en als danskoppel. Een hoogtepunt was wel onze toernee door de Volksrepubliek China in 1985. Dat was de meest bijzondere tournee, die ik heb meege maakt. Ik heb toen de atmos feer kunnen proeven van een land dat er uitzag als in de ja ren twintig. Die ongelooflijke verstilling van natuur en ge luid en de donkerte van een stad. Dat bestaat bij ons hele maal niet meer en over een paar jaar waarschijnlijk ook niet meer in Peking. Er reden een paar particuliere auto's en enkele taxi's en dat was dat. Het meest bijzondere was de stilte. Die zal ik nooit verge ten. En de mensen, alleraar digst moet ik zeggen. Bij el kaar een bijzonder evene ment", aldus Ebbelaar. Maar ook zijn verblijf in de Verenigde Staten rekent hij tot de hoogtepunten in zijn carrière. „Lex (Alexandra Ra dius, red.) heeft daar veel suc ces gehad als klassieke danse res. Zij heeft daar haar eerste Gisèlle opgevoerd, een ecla tant succes, dat was trouwens ook het geval met de uitvoe ring van Coppélia. Dan loop je 's morgens naaF het theater en dan als je op Lincoln Center uit de metro stapt ben je je er van bewust dat je als Neder-, landse dansers in New York het klassieke werk Gisèlle op de planken gaat brengen. En als daags daarna de New York Times dan met een lovende kritiek komt, dan heb je het gevoel een daad te hebben verricht met jezelf". De samenwerking met zijn vrouw is voor Ebbelaar van grote betekenis geweest. „Voor mij raakte dat de essentie van de dans. Als wij samen dansen, is het onbespreekbare be spreekbaar zonder een woord te zeggen. Wij zitten op dezelf de golflengte. Dat heeft te ma ken met de ziel. Ik heb bijna nooit - op enkele uitzonderin gen na - met anderen gedanst. Lex wel. Ik heb alle grote din gen met Lex gedaan. Zij past makkelijk bij anderen. Lex past eigenlijk bij iedereen", zegt Ebbelaar over zijn vrouw. „Als ik niet met Lex had ge danst zou ik het nooit zo lang hebben volgehouden. Zij paste niet alleen het beste bij mij, zij ging ook altijd mee in alle gek ke dingen die ik verzon. Alexandra is nooit een chique ballerina geweest. Zij is een keihard werkend iemand. Er zijn weinig mensen in de dans- wereld, die zich zo kunnen ka pot werken als Lex. Daardoor kon zij ook zo goed samenwer ken met Nurejev". Ebbelaar neemt afscheid zon der weemoed of pijn. „Ik heb in mijn lange carrière geleerd Han Ebbelaar: „Het dansen in Nederland staat internationaal aan de top". dat de dingen gaan zoals ze moeten gaan. En is er iets dat tegenvalt dan blijkt dat ach teraf toch weer een meevaller te zijn. Ik hoop alleen in Gods naam dat we de drie Hollandse choreografen Rudi, Toer (van Schayk) en Hans (van Manen) nog lange tijd zullen behouden om voor ons te werken". (ADVERTENTIE) Van de Lada 2105 zou je verwachten dat hij zich in een prijsklasse boven de 15.000,— bevindt omdat hij zoveel te bieden heeft. Met name aan het veiligheidsaspect is veel zorg besteed.Zoishij uitgerust met kreukelzonesvoor en achter,eenveiligheidsstuurkolom,een gelaagde voorruit en veiligheidsgordels op alle zitplaatsen. Hij biedt ruim plaats aan vijf personen en heeft daarnaast nog eens een kofferruimte van 350 liter. U kunt wel nagaan dat deze Lada wel degelijk kan wedijveren met de auto's tussen de 15.000,-/20.000,- gulden. De Lada 2105 is standaard uitgerust met een katalysator en verkrijgbaar met een 1200,1300 of 1500 cc motor. De 1300 en 1500 cc motor zijn desgewenst met automatische transmissie leverbaar. |-=^ Hoe het dan toch kan dat deze auto al verkrijgbaar is jjt I M\ vanaf 11.995,- kan zelfs de Lada dealer u niet vertellen. I*"l ■HlrM LEIDEN AUTOBEDRIJF VAN HAASTEREN B.V., POTGIETERLAAN 32, TEL 071-310800 NOORDWIJKERHOUT AUTOBEDRIJF A. KLEVERLAAN, DE VLASHOVEN 8, TEL. 02523 - 7 37 24 Er is al een Lada vanaf 9.945,- Prijzen incl. BTW en katalysator, excl. afleveringskosten en ML-behandelIng. Stoot-Zsierstrippen tegen meerprijs leverbaar, Wijzigingen voorbehouden, TIENDE LEIDS CABARETFESTIVAL: Leidte Schouwburg: Eerste voor ronde van het tiende Leids Cabaret festival. Met Kommer en Kwel, Karei Bosman en De Pinokkio's. Gastopt reden van Morsige Types. Gezien op 2 mei. De andere voorronden heb ben plaats op 3 en 4 mei (20.15 uur). De tiende aflevering van het Leids Cabaretfestival is giste ren van start gegaan. Dat ge beurde in de volle lichten van het schouwburgpodium, en niet meer in de intiemere, in- formelere en amateuristisc- here Waag. Inmiddels is het festival zó bekend, ook dank zij de participatie van de VAR A-radio, dat in elk geval de winnaar gunstige vooruit zichten heeft op een landelijke carrière. Uit 99 aanmeldingen kozen organisator Harry Kies en de zijnen de negen kandi daten die in drie voorrondes gaan vechten om de finale plaatsen. Twee van de drie van de al streng geselecteerde voorron dekandidaten van gisteravond hebben voorlopig nog niet jle kwaliteit om enige aanspraak te kunnen maken op nationale bekendheid. Kommer en Kwel (René Lohman, die al eerder als solist meedeed aan het fes tival, en Marco Naarden) moesten de eerste avond ope nen. Dat is geen dankbare taak, maar hun bescheiden succes was op een beter tijdstip waarschijnlijk nauwelijks gro ter geweest. De teksten van Lohman waren nogal nietszeg gend en soms uitgesproken zwak, de synthesizermuziek van afgestudeerd conservatori umstudent Marco Naarden zorgde ook al niet voor verras singen. Zelfs als Lohman on verhuld over de activiteiten even met zijn zakdoek de mond schoondept. Karei Bosman deed een po ging tot chansonnier. Ook hij had zich voorzien van een zeer vaardig musicus, Bert van Veen op piano. Bosman bracht semi-literaire teksten met een zachtaardige uitstraling, soms op het zachteiïge af. Meer dan Lohman leek hij voor zijn za ken te staan, maar de liedjes over zomaar een man op zater dagavond hadden teveel zo maarheid, en te weinig rake woorden op een rake plaats. Daarnaast droeg hij ook wat slappe rijmpjes voor over hoe moeilijk idealisten het hebben in deze harde tijden. De Pinokkio's FOTO: PR De eerste voorronde werd toch nog interessant door De Pi nokkio's, die al die vooraf gaande keurigheid nadrukke lijk doorbraken. Dat was een hele opluchting. Ze slingerden idiote, platte, absurde teksten de zaal in over het nemen van een stoere tatoeage (wrijfplaat- je, dat is niet zo eng), sexuele voorlichting (binnen de mi nuut, met gebaren), Henk de spin die zijn poten opat omdat er geen meisje in wilde ko men, de nadelen van witte vloed en een kerststallentocht door het Twentse land. Zelfs een doelbewust onverstaan baar lied werd dramatisch en muzikaal overtuigend ge bracht. De lef die spetterde uit het optreden van Oscar Wage- mans en Martin Reugebrink, beiden tamelijk lang gehuld in kokette dansjurken, maakte bijna ook de grove onderbroê- kenlol waaraan ze zich af en toe te buiten gingen leuk. Het gastoptreden .werd gister avond verzorgd door de run- ner-up van twee jaar geleden, Morsige Types. Zij maakten duidelijk dat het schrijven van een echt goed lied niet ieder een gegeven is, maar ook dat een groep die twee jaar gele den in het festival wel aardig was door serieus door te wer ken aanmerkelijk aan kracht kan winnen en vooral aan zwakheid kan verliezen. Er is hoop. DICK VAN TEYLINGEN Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Three men and baby (al). 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Three men and a baby (al): 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Laat emperor (al); 20.15. Junglebook (al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Amster- damned (12); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): No way out (al); 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. LIDO en STU DIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. Three men and a baby (al); Moonstruck (al); Amster- damned (12); Fatal attraction (12); 14.30, 19.00, 21.15. TRIA NON (Breestraat 31. tel. 123875): Dirty dancing (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Een opgewonden standje (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWTJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Amsterdamned (12); ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Dirty Dancing (al); ma. di. 19.00. wo. 14.45, 19.00. Nuts (al); 21.15. CITY THEATER II: Bestseller (12); 14.45, 19.00. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Speur neuzen (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Dirty dancing (12); 20.15. wo. 14.00, 15.45. De aanslag; 20.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Innerspace (al); wo. 14.00. Gardens of stone (12); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Innerspace; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Three man and a baby; ma. dl. 20.00. The last emperor; 20.00. Jungle book; wo. 14.00. Barfly; ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Less than zero (12); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Moonstruck (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Wall street (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkel centrum Babylon, tel. 471656): Fatal attraction (12); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Broadcast news (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Empire of the sun (al); 14.00, 20.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Three men and a baby (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Amsterdamned (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. ME- TROPOLE 2: The last empero- r(al); 14.00, 20.30. METROPO- LE 3: Cry freedom (al); 14.00, 20.15. wo. 14.00, 20.30. ME- TROPOLE 4: Baby boom (al); 14.00,, 18.45, 21.30. METRO- POLE 5: Nuts (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): No way out (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Amster damned (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Death wish 4 (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Fatal beauty (16); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Goodmoming Babilonia (16); 19.15, 21.45. wo. 14.15. STU DIO 2: Hersenschimmen (16); 19.00, 21.30. wo. 14.00. STU DIO 3: Oci ciornie (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Au re voir les enfants; 19.30, 21.45. Zaal 2: Drachenfutter; 19.30. Yeelen; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00. Hangman also die; ma. The ato mic cafe; di. Kind and country; wo. (ADVERTENTIES) DANSTHEATER aan't SPUI vrijdag 13 mei -20.15 uur Lama Music presents: in concert onwakl". aandelf3 terug- NEDERLANDS DANS THEATER WÊ >oert><J*g 4 i.'m zacerdag 7 mei NOG SLECHTS VOORSTELLIN SHAKER LOOPS van Hans van Manen zaterdag j.l. op TV. nog 4 keer live te zien in het DANSTHEATER aan 't SPUI samen met Synaphai en Bolero van Nacho Duato

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 15