Acht Mei houdt vast aan betwist tafelgebed £eidóc Soman Wereldraad herdenkt veertigjarig bestaan in Amsterdam 'r i 'GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Anoniem Bisdom wil opnieuw praten kerk wereld beroepingen brieven lezers Blij met Oranje 'f weer CeicbcSommvt ZATERDAG 30 APRIL 1988 PAGII door Marinus van der Berg Een goede bekende die sa men met zijn vrouw de zorg voor zijn schoonvader thuis op zich heeft genomen, schreef me over de laatste levensfase van zijn schoonvader. Hij schreef: „Hoewel hij zich vroeger zelden religieus uit drukte, praatte hij nu vaak in de mooiste symbooltaal. Hij moest altijd op reis, soms naar L., maar ook wel naar „de overkant". En hij hoefde op de bushalte geen kaartje te kopen, alleen maar „zijn naam te zeggen". Mijn kennis had dit laatste in de brief onderstreept. „Vol gens de oudste traditie in Is raël „roept" de moeder de naam uit over het pasgeboren kind. Zij „leggen" de naam als een „roeping" op het kind. Deze „roeping" is gevoelsma tig beladen. De ouders druk ken in de naam van hun kind hun geloof, hun blijdschap, hun bezorgdheid, hun liefde en trots uit. De naam betekent (mede) de bewogenheid van de ouders" (zie Dr. Kees Waaijman in „Betekenis van de naam Jahwe", Kok Kam pen 1984). Toen prinses Juliana tijdens de oorlog opnieuw moeder werd, noemde ze haar doch ter: „Irene". Een voorbeeld van een naamgeving waarin de bewogenheid van de ou ders af te lezen is en die ken nelijk ook door prinses Irene later als een roeping is opge vat. Ik denk dan aan haar be wogenheid in de discussie ten tijde van al of niet kernwapens in ons land. Door een naam kun je je bekend maken. Je kunt je ermee presenteren. Je maakt in je familienaam je af komst bekend. Je naam is je identiteit. Steeds meer vrou wen die trouwen geven uit drukkelijk de wens te kennen dat ze hun naam willen behou den en op hun voordeur staan dan ook beide namen. Op het vervalsen van een naam staat een ernstige staf. Tijdens de oorlog was het een noodzaak soms om leven te behouden. De oude man die in zijn laat ste levensfase zei geen kaar tjes te hoeven kopen, alleen maar „zijn naam te hoeven zeggen", sprak daarmee het diepste verlangen uit van een mens: gekend te worden bij je naam: niet anoniem te zijn. Ze herinneren aan die bijbelse woorden: „Je naam staat ge schreven in de palm van Gods hand". Een naam betekent ook dat je geroepen kunt worden, dat je aangesproken kunt worden. Door je naam bekend te maken, stel je jezelf ook verantwoordelijk. Met je naam stel je jezelf in relatie tot een ander. Soms is een mens zo in nood dat hij of zij zijn naam niet kan noemen. Óf nog niet kan noemen. Er zijn ook vormen van anonimiteit die moeilijk te verdragen zijn. Zo schreef een collega in een parochieblad over de verwar ring van een weduwe die op het graf van haar man regel matig een bos bloemen van iemand aantrof zonder naam. Zij wist niet wie dat deed. Dat verwarde haar. Iemand bracht me een brief in het Duits ge richt aan haar zonder afzen der. Ze moest van die brief 20 kopieën verzenden en dan de negende dag af te wachten. Er wordt verteld van iemand die de brief wegwierp en enkele dagen later zijn vrouw verloor bij de geboorte van haar zoon en zijn zoon kwam ziek ter we reld. De man zocht toen de brief weer op en verzond toen alsnog de 20 kopieën. Negen dagen later ontving hij bericht dat zijn zoon gezond was. De persoon die mij deze brief bracht was verontwaardigd door deze actie van ketting brieven, die een angstaanja gend karakter hebben. Op de laatste avond van een serie van vier avonden over om gaan met ziek-zijn bracht ie mand me een anonieme brief die haar zwager kreeg na, de plotselinge dood van 'zijn vrouw. In de enveloppe zaten medailles, Mariaprentjes en prentjes van de Paus en van Jezus. De met de hand ge schreven brief begon met de woorden: „Zalig zij die in de Heer sterven!" Deze brief heeft de weduw naar gegriefd. Ook omdat naam en adres verkregen zijn via de rouwadvertentie. Het blijkt vaker te gebeuren dat rouwadvertenties misbruikt worden. Een bijzonder kwalij ke praktijk. Het is mede na mens deze man en zijn familie dat ik protest aanteken tegen dit soort anonieme acties die geen eerbied hebben voor her verdriet. Er bestaat een anoni miteit vanwege nood en dan mag die weg bewandeld worden. Er bestaat ook zeer bedenkelijke anonimiteit, waarvoor ik geen goed woord heb. ROTTERDAM De staf van het bisdom Rotterdam is be reid met een groep parochia nen van de Haagse Jeroen- kerkparochie „de dialoog te heropenen" over de positie van pastoor J. Stolk. Deze hadden een comité opgericht voor het behoud van de pas toor voor deze parochie en ge dreigd met acties. Uitgangs punt voor het bisdom blijft naar verluidt echter dat pas toor Stolk niet in zijn huidige functie gehandhaafd wordt. De groep parochianen had sa men met opbouwwerkers uit de Haagse wijk Spoorwijk groot bezwaar tegen het ver trek van de pastoor wegens diens positieve uitstraling in de wijk. De pastoor was pas sinds oktober vorig jaar in dienst. De staf van het bisdom had hem afgelopen maandag meegedeeld dat diens vertrek noodzakelijk was wegens de duurzaam verstoorde verhou ding tussen hem en het tijde lijk kerkbestuur van de Je- roenparochie. Dit bestuur is speciaal aangezocht door het bisdom om de al geruime tijd bestaande problemen in deze parochie - waar de bestaande kerk vervangen moet worden door een nieuwe kleinere kerkruimte - tot een oplossing te brengen. De zienswijze van pastoor Stolk die lange tijd onder havenarbeiders in Mar seille heeft gewerkt, strookte niet met die van het bestuur. Het noodlot zegepraalt, zodra men erin gelooft S. de Beauvoir UTRECHT/DEN HAAG Het bestuur van de Acht Mei Beweging houdt vast aan zijn besluit de manifestatie op 7 mei af te sluiten met een eucharistisch tafelgebed dat niet is goedgekeurd door de bisschoppen. Het gebruik van het door Huub Oosterhuis en Ber nard Huibers samenge stelde gebed 'Gij die weet..' twee jaar geleden op de manifestatie in Den Bosch was voor de bis schoppen aanleiding voorganger Ton Baeten te ontslaan als lid van de bisschoppelijke beleidsad viescommissie. Binnen de achterban van de bewe ging is het besluit het gebed weer te gebruiken op verzet gestuit. Naar aanleiding daarvan had het bestuur zijn besluit heroverwogen. Volgens dr. F. Haarsma, eme ritus-hoogleraar aan de Ka tholieke Universiteit Nijme gen, getuigt het besluit „om uitgerekend in een toch deli cate en wat gespannen situa tie het gebed te gebruiken van weinig diplomatiek talent en een pijnlijk gebrek aan tact. Waar het om gaat is of men er iets voor over heeft de betrekkingen met de bis schoppen te versterken", zo schreef Haarsma in Trouw. Voorzitter dr. P.WIJ. Jansen van de Mariënburgvereniging toont zich eveneens weinig gelukkig. „Het was veel ka tholieken liever geweest dat was gekozen voor een tafelge bed dat misschien ook niet is goedgekeurd, maar waar de bisschoppen minder bezwaren tegen hebben. Politiek gezien is de keuze voor 'Gij die weet' niet erg gelukkig.' De Ma riënburgvereniging is even wel niet van plan stappen te ondernemen. „Het bestuur van de beweging heeft er uit voerig over gesproken", aldus Jansen. Hij meent dat de be slissing anders was uitgeval len als de participanten in het overleg waren betrokken. „Het argument van Haarsma dat we een gebaar naar de bisschoppen zouden moeten maken is best belangrijk", al dus Wies Stael-Merkx, voor zitter van de Acht Mei Bewe ging. „Maar je zou het ook om kunnen draaien en van de bisschoppen kunnen ver wachten dat ze de mensen te gemoet komen die er zo veel voor over hebben om in de kerk te blijven." Het bestuur blijft dan ook bij de argumen ten waarop tot gebruik van het gebed werd besloten: het is een goed gebed, het wordt in honderden parochies ge bruikt, het werd tijdens de eerste manifestatie in Den Haag ook gebruikt zonder dat daartegen bezwaren zijn geuit en er bestaan geen theologi sche argumenten tegen. „We staan nu eenmaal voor ver nieuwingsgezinde katholieken en willen hun trouw blijven", aldus Stael, die eraan toevoegt dat vooral de jongerenorgani saties onder de participanten hun adhesie met het besluit hebben betuigd. Herdenking 100ste geboortedag Hendrik Kraemer OEGSTGEEST Van 1 tot en met 3 juni a.s. wordt in Oegstgeest een internationaal symposium gehouden over 'wereldculturen en wereldre ligies'. Op deze wijze wil het Hendrik Kraemer Instituut, dat de opleiding van werkers in zending en werelddiaco- naat van de Nederlandse Her vormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken in Nederland verzorgt, herdenken dat prof.dr. Hendrik Kraemer 100 jaar geleden werd geboren. Aan het symposium nemen ongeveer 90 vertegenwoordi gers van kerkelijke organisa ties uit Nederland en tal van andere landen, zoals Brazilië, Chili, de Duitse Bondsrepu bliek, de DDR en Tsjechoslo- wakije deel. Het symposium wordt geo pend door de vroegere secre taris-generaal van de Wereld raad van Kerken, dr. Philip Potter. Daarna houdt de voor zitter van de Raad van Ker ken in Nederland, prof.dr. D.C. Mulder, een inleiding over het thema, dat ontleend is aan de titel van Kraemers laatste boek: World cultures and world religions, the co ming dialogue'. Kraemer werd 17 mei 1988 geboren. Hij werd in zijn tijd gerekend tot de belangrijkste deskundigen op het gebied van de zending. Na de Twee de Wereldoorlog spande Kraemer zich samen met K.H.E. Gravemeijer en dr. W. Banning in voor de gemeente opbouw in Nederland. In 1948 werd Kraemer benoemd tot directeur van het oecume nisch instituut Bossey te Ge- nève. Kraemer overleed in 1965. Nederlands Hervormde Kerk Benoemd tot pastoraal medewerkers te Dordrecht (beiden part-time) J. Vroegindeweij en mw. P.R.H. Vroe- gindeweij-Vink, beiden wonende te Dordrecht die deze benoeming heb ben aangenomen. Beroepen te IJ- zendoorn C. van de Scheur te Ne- derlangbroek. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Nijmegen L.S.K. Hoog- endoorn te Musselkanaal-Valther- mond; te Niezijl-Grijpskerk E. Heres te Surhuisterveen i.c.m. Opende. Kerkelijke medewerkers treden toe tot CNV UTRECHT De Protestants Christelijke Vereniging van Kosters (PCVK), de Katholie ke Bond van Kosters (KBK) en de Bond van Medewerkers in Kerkelijke en aanverwante arbeid (BKM) hebben beslo ten samen een federatie te vormen. De drie bonden gaan verder onder de naam Fede ratie van Verenigingen van Kerkelijke Medewerkers (FVKM). Deze federatie zal zich aansluiten bij de vakcen trale CNV. De PCVK (850 leden) en de KBK (75 leden) waren al aan gesloten bij de christelijke vakcentrale. De toetreding van de BKM levert 250 nieu we leden op. Het CNV constateert een ge stage ledengroei in alle secto ren. Geen enkele bij de vak centrale aangesloten bond heeft in het eerste kwartaal van 1988 verlies geleden. De netto-ledengroei van de CNV- bonden bedraagt in die perio de ruim 1.000. Ds. M. van der Veen-Schenke- veld FOTO: PERS UNIE AMSTERDAM De We reldraad van kerken her denkt op 20 en 21 augus tus in Amsterdam met een wereldraadsdag en een speciale kerdienst in de Oude Kerk dat zij veertig jaar geleden in diezelfde stad is opgericht door dr. W.A. Visser 't Hooft. De manifestatie in Amsterdam komt een week na de officiële her denking in Hannover van de oprichting van de We reldraad in Hannover waartoe al eerder was be sloten. Aan de Wereldraadsdag die gehouden wordt op de Vrije Universiteit in Amsterdam, werken de drie in Amsterdam, gevestigde instellingen voor wetenschappelijk theologisch onderwijs mee (de katholieke theologische universiteit en de faculteiten godgeleerdheid van de Vrije en Amsterdamse universiteit). Kardinaal J. Willebrands heeft de organi satoren toegezegd in een le zing de relaties tussen de rooms-katholieke kerk en de Wereldraad te zullen belich ten. Verder treden als spreker op de gereformeerde theoloog dr. D.C. Mulder, voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland die zal spreken over verleden en toekomst van de Wereldraad, ,en de uit tijswijk afkomstige ds. M. v.d. Veen-Schenkeveld uit Vertegenwoordigers van de deelnemende kerken op weg naar hun plaats in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Uiterst links de Nederlandse dr. W.A. Visser 't Hooft. FOTO: ANP Rijswijk v.d. Vei Rijswijk, die via haar lidmaat schap van het Centraal Comi té, rechtsstreeks deelneemt aan het werk van de Wereld raad. De wereldraadsdag is vooral bedoeld om het „gewone" ge meentelid of de doorsnee-pa rochiaan kennis te laten ma ken met het werk van de We reldraad, aldus ds. W. van der Zee, secretaris van de Raad van Kerken in Nederland. In de middag worden praat bijeenkomsten gehouden rond zeven thema's die kenmer kend zijn voor het werk van de Wereldraad, waaronder ra cismebestrijding, dialoog met andere godsdiensten en geloof en kerkorde. Op de kerkdienst in de Oude Kerk op zondag 21 augustus zullen mensen aanwezig zijn die aanwezig waren bij de stichting van de Wereldraad in Amsterdam in 1948. Ook zullen de huidige president, dr. Emilio Castro, en diens voorganger dr. Philip Potter aanwezig zijn. De verschillen de onderdelen van de kerk dienst zullen verzorgd worden door de verschillende aangesloten kerken. Hoewel de rooms-katholieke kerk geen lid is van de Wereldraad heeft mgr. J. Lescrauwaet, hulpbisschop van Haarlem en vice-voorzitter van de Raad van kerken in Nederland, toegezegd een schriftlezing te verzorgen. De preek zal worden verzorgd door ds. Emilio Castro. Ds. W. van der Zee betreurde het dat er tussen de deelne mers in Amsterdam nog geen echte eucharistie mogelijk is. „Dit zou op grote problemen stuiten en daarom is hier van afgezien", aldus Van der Zee. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten. Medemens - Evenmens De grote winst van het „Front National" van Jean-Marie le Pen werpt een schaduw op de Franse presidentsverkiezin gen, aldus een conclusie uit het hoofdartikel op pagina 2. Deze partij wil immers herin voering van de doodstraf en uitwijzing van vreemdelin gen. Verder noemde Le Pen een democratie „een lege dop". Drie zaken, die de Ne derlander niet liggen en waarvoor hij zijn neus op haalt. Het verschil tussen in stemmen met deze zaken en het afwijzen ervan ligt in de natuurlijke geaardheid van Nederlander en Fransman. In alle landen van de gema tigde klimaat- of cultuurgor del leeft de mede-mens, die van nature in ieder ander mens een „naaste" ziet en deze andere, indien nodig, hulp biedt. De vreemdeling vindt gehoor als hij aanklopt en hij mag op hulp rekenen. In alle landen van de tropi sche en subtropische klimaat- en cultuurgordel woont een „even-mens", die een veel be perkter begrip „naaste" han teert. Een vreemdeling blijft ergens een vreemdeling en deze moet voor zichzelf zor gen. In Frankrijk bespeurt men reeds deze zuidelijke mentaliteit. Spreekt het Noor den van mede-mens; Mitmen- schen of fellow-man, zo geeft men in zuidelijke landen dit begrip weer met „semblable", „proiimo", „plèsion" of soort gelijke woorden (vlg, Luc. 10:29). Dit verschil heeft inl- voed op de betekenis van de mensenrechten. Staat het Noorden afwijzend tegenover dood- en lijfstraffen, zo vindt het Zuiden deze aanvaardbaar (onthoofden: Jozua, 11:10; op hangen: Josua 8:29). Verzach tende omstandigheden kwa men bij de Romeinen reeds niet ter sprake (de internis non iudicat raetor). Het is be grijpelijk dat er in Frankrijk voorstanders van de doodstraf zijn te vinden. Het begrip „mede", verbonden met „zeg genschap" betekent voorstan der zijn van „democratie" (parlementaire democratie). Het Zuiden redeneert vanuit de „top" omlaag in rangen en standen. De top heeft alle macht (vgl. Rooms-Katholie- ke Kerk en Reformata: de ene gaat uit van de top en de an der van de basisgedachte). Spreekt de Nederlander van een „parlementaire democra tie", zo kent de Fransman een „presidentiële democratie". Het is begrijpelijk, dat er in Frankrijk mensen zijn, die evenals Jean-Marie le Pen de democratie „een lege dop" vinden. Kerkelijk gezag (5) Niemand zal de briefschrijver van Kerkelijk gezag (4) het recht ontzeggen dat gezag (op bouwend) te kritiseren. Maar een beroep op Openb.2,2 is niet terecht. We lezen daar dat „mensen die zich aposte len noemen, maar het niet zijn" op de proef moeten worden gesteld. Aangezien het hier wel om rondreizende predikers gaan. Maar de brief is niet gericht aan het gods volk, maar zoals er duide lijk boven staat aan de „engel der gemeente", de voorganger, misschien de bis schop, dus juist aan het kerke lijk gezag! J. Buisman, DEN HAAG. Kerkelijk gezag (6) Het gezag is nodig omdat ie dere mens opvoeding nodig heeft. Door de activiteit van onze geest wordt er vanuit de wereld middels onze zintui gen zoveel aangeboden waar door we kunnen redeneren, onthouden en concluderen, dat iedere mens opvoeding nodig heeft om alles naar de juiste waarde te schatten. Maar niet alleen vanuit de na tuur wordt ons alles aangebo den, ook vanuit een ander ni veau vanuit het geloof. God zelf wijst ons door middel van ons verstand op Zichzelf als de Schepper die alles deed be staan. Als God door het geloof Zichzelf als de Voornaamste presenteert, stelt Hij dat de mens als voorwerp van dat geloof voor Hem even hoog staat omdat die mens gescha pen is naar Zijn evenbeeld. Toch blijft Hij altijd als de Eerste vernoemd, en niet als tweede. Als het verstand dit aanneemt, heeft het dit niet uit eigen inzicht, maar moest hij/zij ook daartoe geholpen woeden via de opvoeding, maar nu van de kerk, aan wie God dit openbaarde. Zo mag dan de kerk zeggen: Wie naar mij luistert, luistert naar Christus. H. Rutges, DEN HAAG. tal Na de Koninginnedag van vorig jaar, die een eenmalig rakter had omdat tegelijkertijd ook het vijftigjarig huwe )F feest van prinses Juliana en prins Bernhard werd geviei v£ de dag van vandaag opnieuw bijzonder. De koningin n haar vijftigste verjaardag, terwijl ze door haar opgewekt P en enthousiasme, zeer vitaal en jonger overkomt. Dat is ,ne niet te danken aan een zorgeloos, gemakkelijk leventje, opnieuw is gebleken in het televisie-portret dat vanmi 1 i wordt herhaald en waarvan de lezer in „Finale" een u|vo breide samenvatting aantreft. OPVALLEND komt daarin naar voren haar wil om woon" te zijn, hoewel dat door de houding van am meestal niet helemaal lukt. Opmerkelijk is ook de ent energie waarmee ze zich van 's morgens vroeg tot 's av laat serieus in staatszaken verdiept, zonder het contact haar gezin te verliezen. Daarnaast stelt die werkdrift ook in staat zeer betrokken te zijn bij wat er onder de i sen gebeurt: tuinders en boeren bijvoorbeeld, voor wie 3! besluiten soms diep ingrijpende gevolgen hebben. Die trokkenheid geldt ook voor het wel en wee van mirf heidsgroepen. Maar bijvoorbeeld ook voor een tennisle op een moment dat zij doodziek was herinnerde ze haar geving eraan dat een afspraak met hem moet worden zegd. HaAR perfectionisme, de vaste wil om ingewikkelde z tot in de details te leren kennen en haar activiteiten tot iöeg puntjes te regelen, ontlokt de overige gezinsleden sponjuu, zowel een aantal kritische als bewonderende opmerkinpru Prins Constantijn schat haar inzet op een paar honderd s*~ cent, maar betreurt het wel dat de familie daardoor ook ir vakantie om zeven uur op moet. Prins Willem-Alexa vindt het benauwend te zien hoe een goed voorbeeld zij constateert dat het een heel karwei zal worden te probaa: haar te evenaren. Prins Claus denkt en hoopt dat zijn oik 1 zoon nog geruime tijd de gelegenheid zal hebben zich 0]far taak voor te bereiden. Op die inderdaad hopelijk nog lange weg heeft de kiU*1 prins deze week een nieuwe stap gezet bij het bezoekl. Amsterdam ter gelegenheid van zijn 21e verjaardag. Hetflc nauwelijks minder feestelijk door geworden, hoewel F jongeren en de gemeenteraadsfractie van het Amster^jg Links Akkoord gemeend hebben die gelegenheid te moLd aangrijpen om de uitnodiging voor de ontvangst demonjms tief af te slaan. ar DaT ging gepaard met de opmerking van de linkse fr$0je dat met het bezoek van de kroonprins vooruit werd gelpd. op „de nog door het Nederlandse volk te voeren discus het koningschap in deze tijd nog wel erfelijk moet zijn"] Amsterdams Links Akkoord liet voorts weten zich te nen voorstellen „dat met het aftreden van koningin een einde komt aan de monarchie". DiE merkwaardige ën bedenkelijk gedachtenspinsels c op de eerste plaats geen recht aan de diepere betekeni^ het bezoek aan de hoofdstad. Ze gingen voorts volledig t bij aan de eeuwenlange en onverminderd aanwezige veie denheid van een grote meerderheid van ons volk mef Huis van Oranje. Het bezoek ter gelegenheid van zijrg verjaardag heeft de kroonprins niet zelf bedacht, maar voort uit een oude traditie. Die bepaalt dat een troonop ger, als stap op weg naar het koningschap, zijn opwachtiiF de hoofdstad van het land móet maken bij het bereiken^Q de meerderjarige leeftijd. Er is geen enkel redelijk arguij te bedenken om met die traditie te breken. EVENMIN is er aanleiding in ons land een discussie op pE! te brengen over het voortbestaan van de monarchie, prins Willem-Alexander, die zich een paar jaar geleden laten ontvallen dat het wat hem betreft „allemaal niet dig hoeft", geeft er op zijn jeugdige leeftijd blijk van kwaliteiten en karaktereigenschappen te beschikkei hem in de toekomst tot een waardige opvolger van zijn der zullen maken. i Het Eerste-Kamerlid Bas de Gaay Fortman (PPR) 1 hen die zich in Amsterdam zo benepen hebben opgesteltfror stekend van repliek gediend. Zij hebben hooguit de proK26 sieve politiek wat belachelijk gemaakt, want de suggestief in het parlement een twee derde meerderheid zou be$n om in de bestaande situatie verandering te brengen is vberi dig uit de lucht gegrepen: ook de radicalen van de PPRl den daar niet aan meewerken. Feestend Nederland laat r- daag eveneens overduidelijk zien dat een zeer grote i derheid blij is met Oranje. K— Kans op een bui DE BILT (KNMI) - Hoewel er zaterdag toch nog een enkele bui kan vallen is er zeker geen sprake van somber weer. Er is weinig wind en nu en dan breekt de zon door; daarbij loopt de temperatuur in de miadag op tot een graad of vijftien. Ons land bevindt zich tussen twee storingsgebieden. Een hiervan dat gisteren bo ven de Noordzee lag, verplaat ste zich naar het noorden, een andere storing voor de ingang van het Kanaal boog af naar Zuid-Engeland. Op de flank van deze laatste storing wordt met een zuidelijke wind vrij zachte lucht aangevoerd. Ook zondag liggen de middagtem- peraturen rond de vijftien gra den. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië, Denemarken: Veel bewolking. Plaatselijk regen. Middagtemeratuur 8 tot 13 graden. Britse eilanden: Veel bewolking: in het zuiden ook af en toe zon. Op veel plaatsen regen of buien. Middagtem- peratuur van 10 graden in het noor den tot 15 graden in zuid-Engeland. Benelux, noordwest-Frankrijk, noordwest-Duitsland: Wisselend be wolkt. Enkele buien, plaatselijk met :er. Ook af en toe zon. Middag- temperatuur van 14 graden aan zee 18 graden landinwaarts. weer. Middagtemperatuur in <#rat len 17 tot 22 graden, op maandfnt lager. eiol eert Franse Middellandse-zeekust, rt Italië: Af en toe zon, ook enkelf en, op zondag voornamelijk [ee^ naar het noordwesten, maanda(nus elders. Middagtemperatuur 17 fcaai graden. |id Midden- en zuid-Italië, Joegi' r sehe kust: Flinke zonnige perfrkr Vrijweloveral droog. Middagtaaat ratuur 20 tot 26 graden. biet Spanje, Portugal: Half tot zwalTs wolkt. Op veel plaatsen buitr§e zuidoosl-Spanje echter meer z4 slechts hier en daar een regen-et weersbui. Middagtemperatuur tygsb graden in noordwest-SpanjL e noord-Portugal tot 22 graden inf oost-Spanje, zondag in zuidoost-P", je tot 29 graden. 'udt Weerrappor- Eelde Eindhoven Den Helder Dublin Frankfurt Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Overige delen Frankrijk: Zondag pe- rioden met zon, maandag enkele bui- «f{f£ i, mogelijk met onweer. Middag-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2