Rocus van Yperen viert zijn 50-jarig dirigenten jubileum £eicUc@omant Zwitserland favoriet voor zege in Dublin laitink met lahler naar otterdam JUBILEUMCONCERT 7 MEI IN DR. ANTON PHILIPSZAAL Rechtbank: vrouwen mogen Wachten op Godot" spelen Rohypnol speelde geen rol bij moord op Delftse studenten Grieks meesterwerk blijkt vervalsing ZATERDAG 30 APRIL 1988 PAGINA 19 JOLING HOOG GENOTEERD »rard Joling wordt een mooie plaats egedicht. FOTO: ANP Rotterdams Philharmoniach Or- it o.l.v. James Conlon, m.m.v. Isa- van Keulen, viool en James Iway, fluit. De Doelen Rotterdam, leravond. DUBLIN Zoals de meeste Angelsaksische volken zijn ook de Ieren gek op een gok je. Ook het Eurovisie Song festival is daar een dankbaar aanvaarde aanleiding toe en de bookmakers in de Ierse hoofdstad geven graag gele genheid een paar pond in te zetten. Daarbij blijkt Zwit serland favoriet te zijn, met zes tegen vier. Volgens opgaven van de book makers wordt de „klassieke" Eurovisiesong van Celine Dion op de tweede plaats gevolgd door moeder en dochter Golden voor Duitsland drie tegen een), met Gerard Joling voor Neder land en Scott Fitzgerald voor Engeland op éen gedeelde derde plaats (vijf tegen een). Andere ianden met kans op een ere plaats zijn dan nog Noorwegen, Zweden en Israël. Ierland zelf zou op een met nog drie landen gedeelde zevende plaats uitko men, België zit in de onderste helft van de verwachte uitslag en IJsland staat daarop voorlo pig op een roemloze laatste posi tie. Organisatorisch en technisch loopt alles naar wens; het festi val nadert via de gebruikelijke serie generale repetities en proefstemmingen zijn apotheose: de uitzending zaterdagavond (21.00 uur Nederlandse tijd). Het enige dat vrijdag nog misging was dat de drie kaarsen op de vleugel van de Noorse zangeres Karoline Kruger niet allemaal wilden blijven branden... RENE DE COCQ Simon Vinkenoog debatteert over Franse mei-revolutie DEN HAAG Het Institut Francais in Den Haag organiseert dinsdagavond in het gebouw van de Haagse Kunstkring aan de Denneweg een thema-avond over de Franse mei-revolutie van 1968, ko mende maand twintig jaar geleden. De schrijver en provo van het eerste uur Si mon Vinkenoog zal debatteren over de gevolgen van de Franse mei-revolutie met twee Franse sociologen, Hervé Ha- mon en Patrich Rotman. Samen zijn zij de auteurs van een in Frankrijk uiterst succesvol boek over de gebeurtenissen in mei '68, getiteld Génération. Daarin wordt het spoor terug gevolgd van een aantal mei-revolutionairen als July, Cohn-Bendit en Krivine. rnard Haitink geeft op 14 ti 1990 - 50 jaar na het bom- rdement - met het Rotter- mse Philharmonisch Orkest n uitvoering van de Tweede mfonie van Mahler. Aldus 'hO-voorzitter B.E. Ruys de aanvang van het gala- ncert dat het orkest gister- ond in de Doelen gaf. Zijn ededeling werd door het pu- ek met applaus begroet. >t galaconcert werd gegeven het kader van de uitreiking n de Business Award Trop- Chef-dirigent James Con- nam het vederlichte pro- amma voor zijn rekening, iarbij hij zich omringd wist or twee solistische publiek- ekkers, de violiste Isabelle n Keulen en de fluitist Ja- !s Galway. de sfeer van het feestelijk beuren werd het programma opend met een stralende irdi ouverture I vespri Sici- ni. Bij Conlon stroomt ge- eltelijk Italiaans bloed door aderen en Verdi ligt hem n nature. Dat geldt ook voor xdi's landgenoot Rossini en »ns ouverture Semiramide. ibelle van Keulen speelde :t élan, haar eigen, het eer vioolconcert van Haydn, n stralende uitvoering met i juweel van een toon. Ja- >s Galway schitterde in het litconcert van Mercadante. ADRIAAN HAGER 44/ Irahms is bij 'avid Kuyken i goede handen jdcn - Kapolzaal (K&O) Kolliocon- rt door pianist David Kuyken met Irk van Beethoven, Janacek en phma. Gehoord op 29 april. sinds kort geïntroduceerde uwe Egberts-koffieconcer- i hebben tot doel jonge mu- i aan het begin van hun car ré een mogelijkheid te bie- i om podiumervaring op te ;n. In dit kader trad gister- ind in een redelijk bezette pelzaal de pianist David yken in een mede door tO. georganiseerd concert :e jonge solist staat echter t helemaal aan het begin i zijn loopbaan. Sinds 1981 1 hij al op in Londen en Ja- en na 1983 eveneens in itsland, België en Zwitser- d. Bovendien maakte hij in 5 zijn entree bij het Con- tgebouworkest. als verwacht kon worden oonde de solist zich al een leerd musicus die tijdens zware programma, dat ast de sonate 1 x 1905 van os Janacek, Ludwig van sthovens sonate nr. 28 in A us 101) en Johannes ahms sonate nr. 3 in f (opus omvatte, nergens zijn con- itratie verloor. David Kuy- wist gisteren de samen- over te brengen die be at tussen de delen van Beet- yens compositie en die te- is voor een grote eenheid inen het werk zorgt. :h bedienend van een smet- oze techniek en puur op de iziek gerichte concentratie, twikkelde de solist in deze itterende sonate een zin- ide toon waaraan diepte :h helderheid ontbrak: een ördracht die de toets van de lerpste kritiek glansrijk arstond. is een titanenarbeid om ihms' derde pianosonate be ëdigend uit te voeren. Met rijpe aanpak slaagde Da- I Kuyken er volkomen in intenties van de componist :ht te doen. Een perfekte ti ng kwam voort uit een »ot gevoel voor het lyrische rakter van deze indrukwek- nde muziek. De verfijnde nadering, die de expressie !t in ronkend gedaver maar een zo groot mogelijke in- isiteit zocht, bracht in het Uuidende Andante Espres- o vele momenten aan, arin beheersing en uitbun- [heid verbazend behendig irden gecombineerd. Deze :ikale lenigheid kenmerkte het fonkelende Scherzo en ikte de Finale (allegro mo- ito ma rubato) tot een be niet alledaagse belevenis. TOM STRENGERS DEN HAAG De naam Rocus van Yperen is nog altijd een begrip. Zijn naam zal vooral verbon den blijven met Taptoe Delft, hij was de promo tor en organisator van dit militaire evenement dat van Delft naar Breda verhuisde. Volgende week zaterdag viert Rocus van Yperen zijn vijftigjarig dirigentenjubi leum. De koren Haga Voca- lis, het Haags Kamerkoor en het Wijks Vocaal Ensemble geven volgende week zater dag in de Dr. Anton Philips- zaal in het Muziektheater aan het Spui een feestconcert met werken van Bernstein, Verdi en Rob Goorhuis; het Residentie Orkest zal bege leiden. Burgemeester Haver- mans is met tal van andere prominenten uit het militaire en burgerlijke leven lid van het Comité van Aanbeveling. Van Yperen kijkt verstoord als zijn naam in de eerste plaats in contact wordt ge bracht met de Taptoe Delft, het rokkostuum van de diri gent past hem in feite beter dan het militaire uniform al ging hij dan ook in de rang van kolonel met pensioen. Rocus van Yperen is een di rigent en dat is een zeld zaamheid die de kwalitei ten bezit om te kunnen wer ken met professionele èn met amateur-musici. Hij was van 1945 tot 1964 di rigent van de Koninklijke Militaire Kapel en van 1963 tot 1972 Inspecteur der Mili taire Muziek, maar ook diri geerde hij het Christelijke Residentie Mannenkoor, de Koninklijke Zangvereniging Excelsior en de voorburgse Oratorium Vereniging. Na de verhuizing van Den Haag naar Cothen richtte hij in Wijk bij Duurstede het Wijks Vocaal Ensemble op en twee maal in de week reist hij naar Den Haag om met Hage Vocalis en het Haags Kamer koor te repeteren. Niet gemakkelijk Beroepsmusici en amateurs kunnen beamen dat Rocus van Yperen als dirigent geen gemakkelijke man is. Hij haat het programmatisch be wandelen van gladde wegen, hij zet nadrukkelijk de muzi kale puntjes op de i en streeft naar het maximaal haalbare. Van Yperen: „Ik weet dat ik de naam heb niet gemakke lijk te zijn. Bij meerdere ko ren waar ik aangesteld werd liepen de leden bij bosjes te gelijk weg. Natuurlijk werk je met professionele musici anders dan met amateurs of semi-professionals, maar aan één ding valt bij mij nooit te tornen: het niveau van de uitvoeringen. Daarom ook is koorscholing zo belangrijk, daarom eis ik van de koorle den dat zij thuis studeren en zich op de repetities maxi maal inzetten. Het peil van de amateuristische koorwe reld is niet vergelijkbaar met dat van de amateurs in de harmonie en fanfare. Die in- Vandaar dan ook dat zijn ju bileumgeschenk vorm heeft gekregen in een nieuwe koorcompositie. Van Yperen: „Het vieren van mijn jubile um krijgt alleen inhoud als ik een nieuw werk kan uitvoe ren. Geen gelegenheidscom positie maar een werk dat een verrijking kan beteke nen van het repertoire van amateurkoren. Ik ben geluk kig dat Rob Goorhuis daarin uitstekend is geslaagd". strumentalisten zijn uitste kend geschoold, zij hebben een theoretische en prakti sche opleiding achter de rug. Bij tal van koren kan iemand die denkt te kunnen zingen nog altijd zomaar lid worden, het klinkend resultaat is er dan ook naar". ter van de hedendaagse koor muziek. Britten, Martin, Gagnebin, Blacher, Hendrik Andriessen, Géza Frid, Sem Dresden, Herman Strategier, Rudolf Escher, het zijn com ponisten die op zijn belang stelling konden rekenen. II Trovatore Rob Goorhuis (40) compo neerde zijn laatste werk geti teld „II Trovatore" op een Italiaanse wereldlijke tekst. In een aantal variaties worden de stemmingen weergegeven die een min streel ondergaat als hij ge dwongen het huis van zijn heer verlaat. Zijn afscheid is tevens het afscheid van de vrouw die hij heimelijk be minde. Van Leonard Bern stein zal op 7 mei worden uit gevoerd de op Hebreeuwse tekst geschreven Chichester Psalms, in 1965 gecompo neerd voor het jaarlijkse fes tival in de Cathedral of Chi chester in het Engelse Sus sex. Het concert wordt beslo ten met de Quattro Pezzi Sa- cri van Verdi met als delen Ave Maria, Stabat Mater, Laudi alla Vergine Maria en Te Deum. Solistische mede werking aan dit jubileumcon cert zal worden verleend door de mezzo-sopraan An- nett Andriesen. ADRIAAN HAGER SAMUEL BECKETT BOOS HAARLEM Het toneel stuk „Wachten op Godot" van de Frans-Ierse schrij ver Samuel Beckett mag door vrouwen worden uit gevoerd. Dat heeft de pre sident van de rechtbank in Haarlem, mr. H.F. van den Haak, gisteren be paald in een kort geding dat de 82-jarige toneel schrijver had aangespan nen tegen de Stichting To neelschuur Produkties uit Haarlem. Beckett eiste stopzetting van de toneelproduktie omdat hij „Wachten op Godot" onge schikt vindt voor een vrouwe lijke rolbezetting. Hierdoor zou de integriteit van het stuk zijn aangetast. Mr. Van den Haak is het daar mee niet eens. Volgens hem is de opvoering van de Toneel schuur Beckett niet onwaar dig. De rechter wijst erop dat het thema van „Wachten op Godot" niet typisch vrouwelijk maar algemeen menselijk is: in onzekerheid wachten op ie mand of iets dat niet komt. Volgens de rechtbankpresi dent hebben regisseuse M. van Veldhuizen en de vier actrices dit thema gaaf overgebracht. Hij vindt daarbij van belang dat zowel de tekst als de regie aanwijzingen van Beckett nauwkeurig zijn gevolgd. De rechter meent dat de regisseu se in het stuk geen misbruik heeft gemaakt van de inter pretatievrijheid die bij uitvoe ring van een toneelwerk ge bruikelijk is. Samuel Beckett zou hebben gedreigd na een voor hem on gunstige uitspraak dat hij al zijn toneelstukken niet meer in Nederland wil laten opvoe ren. De rechtbankpresident heeft zich hierdoor dus niet la ten beïnvloeden. Volgens mr. Van den Haak staat het Bec kett vrij in de toekomst in een contract te laten opnemen dat „Wachten op Godot" uitslui tend door mannen mag worden gespeeld. Dat is nu niet gebeurd. Volgens de president heeft de Toneelschuur terecht aange voerd dat het in de Nederland se toneelwereld inmiddels ge bruikelijk is dat mannenrollen door vrouwen worden ge speeld en andersom. De rech- Samuel Beckett: „Wachten op Godot", maar niet door vrouwen. FOTO: AP weer van Beckett dat de To neelschuur de toneelschrijver Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Three men and a baby (al); 18.30. 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30. 16.00. EUROCI NEMA II: Three men and a baby (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. 13.30. 16.00. e EU ROCINEMA III: Last emperor (al); 20.15. zo. ook 14.30 Jun- glebook (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Amster- damned (12); 18.45. 21.30. za. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45, 16.15. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): No way out (al); 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. zo. ook 14.30. Three men and a baby (al); Moonstruck (al); Amsterdamned (12); Fatal at traction (12); 14.30. 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. lel. 123875): Dirty dancing (al); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Een opgewonden standje (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Amsterdamned (12); zo. 20.15. za. ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Dirty Dancing (al); do. vr. za. 14.45, 19.00, 21.15. zo. 14.45. 19.00. ma. di. 19.00. wo. 14.45, 19.00. Nuts (al); zo. t/m wo. 21.15. CITY THEATER II: Bestseller (12); do. vr. 14.45, 19.00. za. 19.00. zo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Amslerdamned (12); do. vr. za. 21.15. Speurneuzen (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Dirty dancing (12); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20.15. zo. wo. 14.00, 15.45. De aanslag; vr. za. 20.30. ma. di. wo. 20.30. La fa- miglia (al); do. zo. 19.30, 21.30. KINDERVOORSTELLING De reddertjes; zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Innerspace (al); vr. za. zo. 20.00. zo. wo. 14.00. Gardens of stone (12); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Innerspace; zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Three man and a baby; do. ma. di. 20.00. vr. 19 00. 21.30. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. 14.45, 19.00, 21.30. Amadeus; zo. 10.45. The last emperor; do. t/m wo. 20.00. Jungle book; za. zo. wo. 14.00. Barfly; do. ma. dl. 20.00. wo. 14.00. 20.00. za. 14.00, zo. 14.00, 19.00, 21.30. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel 463500): Less than zero (12); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00. 21.30. ASTA 2: Moonstruck (al); 14 00. 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Wall Street (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkel centrum Babylon, tel. 471656): Cosi fan tutte (al); zo. 11.00. Fa- tal attraction (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 15.00. 18.45. 21.30. BABYLON 2: Broadcast news (al): 14,00. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 1600. 18.45. 21.30. BABYLON 3: Empire of the sun (al); 14.00, 20.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Three men and a baby (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Am sterdamned (12); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Three men and a baby (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 2: The last em- peror(al); 14.00, 20.30. zo. 13.30. 20.30 Don Giovanni; zo. 11.00. METROPOLE 3: Cry freedom (al); 14.00, 20.15. wo. 14.00, 20.30. METROPOLE 4; Baby boom (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 5; Nuts (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): No way out (12); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Amsterdamned (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Death wish 4 (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 4: Fatal beauty (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Goodmorning Ba- bilonia (16); 19.15, 21.45. zo. wo. 14.15. STUDIO 2: Hersen schimmen (16); 19.00, 21.30. zo. wo 14.00. STUDIO 3: Oei ciornie (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1 Au re- voir les enfants; 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.15. Stop making sense; zo. 14.00, 16.15. Royal red dance party; zo. 21.00. Zaal 2: Drachenfutter; 19.30. zo. 14.00. Yeelen; 21.45. zo. 16.15. Zaal 3: 19.30. 21.45. ma. 19.30, 22.00. I confess; do. La voie lactee; vr. Las bicicletaa aon para el Verano; zo. Hangman also die; ma. The atomic cafa; di. Kind and country; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 Three men and a baby (16); za. 00.15. CINEAC 2: 9V» Weeks (16); za. 00.15. CINEAC 3: Amslerdamned (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14 00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3: Pinkeltje; zo. wo. 14.30. DEN HAAG Het beruchte middel Rohypnol heeft nauwelijks of geen rol gespeeld bij de brute moord op twee Indonesische studenten in Delft. Dit concludeerde de getuige-deskundige dr. H.M. Fraenkel van de Amsterdamse Jellinek-kliniek gisteren tijdens de behandeling voor het gerechtshof van deze gerucht makende moord die vorig jaar werd gepleegd. Tegen de twee verdachte Indonesiërs (22 en 24 jaar oud) is nu opnieuw 15 jaar gevangenisstraf geëist. Procureur-generaal, mr. H. Feber. zag geen enkele aanleiding om af te wijken van de straf die de Haagse rechtbank een half jaar eerder, conform de eis van de officier van justitie, aan hen heeft opgelegd. De advocaten van de Indonesiërs waren bij het gerechtshof in hoger beroep gegaan. Volgens hen ziin de verklaringen die de Indonesiërs bij de Delftse politie hadden afgelegd en die tijdens de rechtzaak in juli als belangrijkste bewijs golden, van geen en kele waarde. Zo zei mr. M. Wladimiroff dat de politie zonder tolk had verhoord en dat zijn cliënt een verklaring had gete kend met teksten die totaal niet overeenkwamen met wat hij had gezegd of had bedoeld te zeggen. In de versie van de politie had het tweetal afgesproken om de 22-jarige Delftse student Sigit in diens woning te beroven en te vermoorden. Toen op de bewuste avond bleek dat ook een vriend van Sigit in diens woning was, besloot het tweetal ook hem te doden. Ze gingen naar een shoarma-zaak, kochten twee broodjes en strooiden hierop fijngemalen tabletten van het slaapmiddel Rohypnol. Sigit werd met een hamer, Arya (21) werd met een ratelsleutel de schedel ingeslagen. Arya leefde echter nog. Ook diverse wurgpogingen doorstond hij, waarna de lichamen van beide slachtoffers met benzine werden bespren keld en in brand gestoken. Arya verbrandde levend. Tijdens de rechtbankzitting in juli werd gesteld dat de daders door het slikken van Rohypnol in combinatie met het drinken van een paar glazen bier „knettergek" zouden zijn geworden. Het slaapmiddel kan in combinatie met alcohol immers juist het omgekeerde effect bereiken. Volgens psychiater H.M. Fraenkel is het echter zo goed als uit gesloten dat de Rohypnol nog veel invloed heeft gehad op het functioneren van de Indonesiërs ten tijde van de moorden. Daarvoor zou te veel tijd zijn verstreken tussen het innemen en het plegen van de gewelddadigheden. Uitspraak over veertien dagen. ter verwerpt daarom het ver- bewust zou hebben misleid. LONDEN De archeologi sche wereld reageerde ge schokt op de bevinding dat een beroemd Grieks kunst werk een negentiende eeuwse vervalsing is. De Ludovisi troon, het pronk stuk van het Nationale Mu seum in Rome, werd lange tijd beschouwd als één van de mooiste staaltjes van beeld houwkunst uit de vijfde eeuw voor Christus. Op de omslag van een onlangs verschenen gids over de Griekse kunst, van de hand van een autoriteit op dat gebied, professor John Boardman, prijkt zelfs een af beelding van een onderdeel van de troon. Een vooraanstaande Italiaanse kunsthistoricus, professor Fe- derico Zeri, heeft nu onomsto telijk vastgesteld dat het beeldhouwwerk namaak is. Tot deze conclusie kwam hij na bestudering van een brief wisseling, daterend van hon derd jaar geleden, tussen een Italiaan en een buitenlander. De briefwisseling maakt deel uit van een manuscript, dat binnenkort gepubliceerd zal worden en waarmee de schrij ver wil aantonen dat de troon rond 1880 werd vervaardigd. John Coulton, docent klassie ke archeologie aan de univer siteit van Oxford, verklaart: „Eerlijk gezegd heb ik nooit getwijfeld aan de echtheid van het stuk, omdat mij altiid werd verteld dat het authentiek was". Boardman, die veel heeft ge schreven over de Ludovisi troon, zegt ook „hogelijk ver baasd" te zijn, alhoewel de herkomst van het werk al va ker in twijfel was getrokken. Niemand wist exact waartoe de drie rechthoekige platen gebeeldhouwd wit marmer dienden. Naar willekeur wer den deze een „troon" ge noemd, hoewel het ook aanne melijk leek dat het in werke lijkheid een altaar was uit de tempel van Penelope, die in Locri in het zuiden van Italië stond. De hoofdafbeelding stelt de geboorte van Afrodite voor en toont hoe twee nymfen haar uit de zee tillen. De twee zijpa nelen dragen de beeltenissen van een oude vrouw die wie rook brandt en een naakt meisie dat fluit speelt. Beschadigingen aan de vingers van het fluitspelende meisje werden door professor Zeri aangehaald als bewijs voor de vervalsing. Volgens hem heeft de maker dit expres gedaan, omdat „niemand precies weet hoe dat instrument eigenlijk bespeeld werd". Professor Boardman vindt dit echter een dwaas idee: „In de tijd dat dit stuk werd vervaar digd, waren honderden athen- tieke vaasbeschilderingen ge vonden met afbeeldingen van lieden die de „auloi" (de Griekse dubbele fluit) bespeel den". Bovendien wijst hij Ze- ri's visie van de hand dat Af- rodite's grote borsten niet stro ken met de heersende opvat ting over verhoudingen in de vijfde eeuw voor Christus. „We hebben geen vergelij kingsmateriaal, want er is geen ander reliëf dat een vrouw in vooraanzicht toont. Er kan dus geen zinnig woord over gezegd worden. Het is evenwel uitermate opmerke lijk dat een vervalser de vijf verschillende figuren met zo'n consequentheid in stijl neerzet. En vooral dat hij de kleding zo getrouw weergeeft". Al vanaf het moment dat het voor het eerst tentoongesteld werd in 1887, hing een waas van geheimzinnigheid rond het beeldhouwwerk. Zo was het bij voorbeeld niet bekend hoe en waar het werk gevon den was. David Sox, auteur van „De Vervalser Ontmaskerd", zegt dat hij altijd al getroffen was door de overeenkomsten tus sen de Ludovisi troon en de Boston troon. Van dit laatste beeldhouwwerk wordt alge meen aangenomen dat het na maak is. „Het zou mij niets verbazen als blijkt dat de Lu dovisi troon gemaakt werd door de bekende negentiende eeuwse vervalser Alceo Dosse- na", aldus Sox. BORIS JOHNSON (c) The Times. Londen. Kunstonderwijs naar twee-fasenstructuur DEN HAAG Het kunston derwijs krijgt een twee-fasen structuur. De eerste fase gaat vier jaar duren, de tweede fase ten hoogste twee jaar. Dit staat in een plan dat de vereniging van hogescholen in het beroepsonderwijs, de HBO-raad, gisteren heeft ge publiceerd. De vereniging coördineert het taakverde- lings- en concentratieproces in het kunstonderwijs. Niet alle hogescholen met kunstonderwijs krijgen beide fasen. In de opzet van de HBO-raad kan alleen tweede- faseonderwijs worden gegeven als de betrokken hogeschool opleidingen in alle drie kunst sectoren (beeldende kunst, theater en muziek) verzorgt. Voor vervolgonderwijs in de muziek moet bovendien de conservatoriumopleiding ten minste 450 studenten tellen. De helft van de afgestudeer den mag doorgaan naar de vervolgopleiding uitvoerend musicus. Ook komen er ver volgopleidingen voor composi tie en directie. Bij beeldende kunst wil de HBO-raad 15 procent van de afgestudeerden de gelegenheid geven zich in de tweede fase verder als zelfstandig kunste naar te bekwamen. In de thea tersector mag een op de tien afgestudeerden naar de ver volgopleidingen voor choreo grafie en regie. Volgens het plan worden aan sommige hogescholen werk plaatsen en studio's verbon den. Samen met de tweede-fa seopleidingen aan deze hoge scholen ontstaan er zo enkele uitstekend geoutilleerde kunstopleidingen met een breed en diep onderwijsaan bod, broedplaatsen voor kwali teit op internationaal niveau, aldus de HBO-raad. Vooropleidingen Het plan voorziet in uitbrei ding en versterking van de vooropleidingen voor de kunstscholen. Hiervoor wordt ongeveer 18 miljoen gulden extra uitgetrokken. Het totale bedrag dat voor het kunston derwijs beschikbaar is, blijft echter met 189 miljoen gulden gelijk. Opgemerkt wordt dat het bij dit plan niet gaat om bezuinigingen maar om een herverdeling van het beschik bare geld om zo het kunston derwijs te verbeteren en te vernieuwen. In het voorstel wordt geen on derscheid meer gemaakt tus sen vak- en docentenopleidin- gën. Er zijn uitsluitend vakop leidingen die eventueel een studie docent omvatten. De HBO-raad wijst op de bij zondere positie van de vroege re academies voor expressie, die sinds 1986 tot het theate- ronderwijs behoren. Omdat die academies opleiden voor docent drama en dus geen vakopleidingen zijn, zouden zij niet meer moeten worden be kostigd. Voorgesteld wordt de opleiding docent drama in Utrecht drie jaar de kans te geven om met 100 studenten een speciale studierichting in het theateronderwijs te ont wikkelen. De andere drie op leidingen (in Eindhoven, Leeuwarden en Zwolle) kun nen worden omgezet in een studierichting binnen het soci aal-agogische onderwijs. De voorgestelde twee-fasen- structuur leidt ook tot de be oogde beperking van de aan tallen studenten in het kunst onderwijs. De beperking wordt voor een belangrijk deel be reikt door de duur van de be- ginopleiding op vier (was vijf) jaar te stellen en door de selec tieve toekenning van vervolg opleidingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 19