Nu weet iedereen van de Maria-mulo dat ze eigenlijk Jo Schouten heet aan tafel dienstverlening Unieke kennismaking^; met Frans-schrijvent auteurs Pukkie verkoopt zichzelf LEIDEN OMGEVING GetdwQowuvnl ZATERDAG 30 APRIL 1988 PAGINI EI Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. Gebakken lever met appel en champignonsausrode kool en aardappelen -vla met rabarbermoes Als u met z'n tweeën bent dan heeft u nodig: zout, pe per, 2 plakken lever a 100 g, 35 g margarine, 3 plak jes ontbijtspek, 100 g champignons, 2 theelepels bloem, 1 appel, worces ter- saus, (cognac); 500 g rode kool, zout, 1 kruidnagel, laurierblad, suiker, 1 zure appel, azijn, aardappelmeel; 0,5-1 kg aardappelen; 3 dl gele vla (3 dl melk, 15 g custard, 18 g suiker) 250 g rabarber, circa 30 g sui ker, aardappelmeel of cus tard. Strooi zout en peper over de plakken lever en bak deze in de helft van de margarine op een groot vuur in zes acht minuten bruin en net gaar. Houd de lever op een bord warm en bak in het overgebleven vet, op een klein vuur, het kleingesne den spek en de gehalveerde champignons lichtbruin. Roer er de bloem door, ver dun de massa met water tot een dunne saus en laat deze zacht koken. Schil de appel, boor er het «rij nsbi Irijf- ling Irl 1 idel klokhuis uit en snijd hen\H stevige schijven. Bak de jme pel in de overgebleven /n ,r n garine bruin en gaar en toor de stukken om de lever. noot Maak de saus af met zipve peper en worcestersaus jes: laat haar nog even koket twe de 'appelpan'. Roer van van vuur desgewenst een schi 3 i je cognac door de s, ir tc Schep er weinig van ovet lever en geef de rest er ai bij- A Kook de rode kool in we water met zout, kruidna laurierblad, suiker en scl jes appel in een kwar L gaar. Bind overgeble kooknat met weinig aard pelmeel en maak de groe op smaak af met azijn, i en suiker. Snijd de gewassen ra bar I in stukjes van twee centii ter, zet deze op met wei H- water en kook ze in tieri nuten tot moes. Bind moes met aardappelmeel^j custard tot zij de dikte Utt vla heeft en voeg er sui aan toe. Leg de koude Wa^in de eveneens koude rabilaê bermoes. vin, Jeainer ARTSEN Leiden: Groep 1: Tan, Janssen, Zwijnenburg. Meyer, R. van Leeuwen. Verhage, Groene- veld en De Ruiter: za. dr. H. Jans sen. tel. 155010 en zo. dr. Meyer, tel. 215510. Groep 2: Bergmeyer, Pieterse, Van Gent, Taytelbaum, Van Luyk, Klaassen, Rus. Kruis en E. de Lange: za. dr. Kruis, tel. 126371 en zo. dr. Bergmeijer, tel. 226201. Groep 3: Pleiter, J. van Leeuwen, Smit, W. de Bruljne, J. de Bruijne, Stolk, Jürgens, Fogel- berg en Muysenbergh: za. dr. De Bruijne, tel. 121590 en zo. dr. De bRuijne, tel. 134345. Groep 4: Van Wingerden, Lahr, Van Rijn, Bènit, Nieuwenhuis, Roos, Boer, Van de Waardt, Arnou, J. Zaaijer en R. Zaaijer: za. dr. Dinger, tel. 766123 en zo. dr. Zaayer, tel. 316008. Groep 5: Schaefer, Jas- perse, Crul, Kooyman, De Jong, Prince, Reinders. D. Hammerstein en A. Hammerstein: za. dr. Keyer, tel. 120124 en zo. dr. Wiersma, tel. 310420. Oegstgeest: vanaf za. 8.00 uur: dr. Van Overvest, tel. 173994, Spreekuur za. en zo. 11.30-12.30. Kaag - Abbenea - Nieuw Vennep: tel. 02526-72850. Leiderdorp: za. dr. Van der Leden, tel. 894539 en zo. dr. Arndt, tel. 220238. Spreekuur van 12.30 tot 13.00. Voorschoten: za. dr. Van Dam, tel. 01717-3960 en zo. dr. Meiman, tel. 2493. Warmond - Voorhout: za. en zo. dr. De Gijzel, tel. 01711-10834. Noordwijk: Groepspraktijk tel. 19300. Kat wijk aan Zee: dr. Timmers, tel. 24004. Katwijk - Rijnsburg - Val kenburg: dr. Van Delft, tel. 15366. Sassenheim: za. dr. Muller, tel. 11777 en zo. dr. Schmidt, tel. 11253. Alkemade - Rijnsater- woude: dr. Beekhuis, tel. 01712- 8202. Roelofarendsveen Praktijk Saeys/van Mierlo/Roelen/Brock: dr. Roeien en dr. Brock, tel. 01713- 2329. Alphen: groep 1, za. dr. Boss, tel. 72472 en zo. dr. Van der Steen, tel. 72738. Groep 2. za. dr. Zikel, tel. 31905 en zo. dr. Hooge- doorn, tel. 22425. groep 3, za. dr. Plag, tel. 43896 en zo. dr. Smit, tel. 01720-45371. Hazerswoude- Koudekerk: dr. Harkes-Onderwa- ter, tel. 01728-8790. Benthuizen ièn lerI llnÉ - Boskoop: dr. Bom, tel. Oll3^ 2136. Langeraar - Nieuwvepest Ter Aar - Woubrugge: dr. Vrejjuis en dr. Ooms, tel. 01729-8101- Nieuwkoop - Noorden: dr. Bé1614 man, tel. 01725-9301. op za. ejeer voor dringende zaken spreelnf.. tussen 11.00 en 11.30 en tuf 17.00 en 17.30 uur. Hillegoniirot dr. Have, tel. 15417 en zoijpl^ Osinga, tel. 15613. TANDARTSEN Leiden - Lapn dorp - Oegstgeest - Warmond_ Beerman, tel. 071-142100. za è- spreekuur om 13.00 uur. ZoL woude: dr. Freeke, tel. nf T 414547/410950. Alkemade-E muiden: eigen tandarts bellen] 15.00 uur. Leidschendam: tel C spoedgevallen tel. 974491. ckS' lenstreek: dr. De Bode, tel. 02L 18017' - ia APOTHEKEN Leiden - LeL'g dorp - Oegstgeest - Voorscha Apotheek Tot. Hulp d. Men|s 3 Rosmolen 13, Leiden, tel. 21janC en apotheek Stevenshof, poer Moensweg 56. Leiden tel. 311 en apotheek Voorschoten, Lejeral weg 66, Voorschoten, tel. 0l|g Vi 2525. Alkemade: Apotheek At de made, open: zat 12-13, 17.30-J,eto zon feestdagen 12.30-131 Hi 17.30-18 u. Noordwijk - Kaf - Rijnsburg: Apotheek Sloot» DIS! Vliet N.Z. 19. Rijnsburg, tel. Oleeri 20400. Leidschendam: Apotj Rjjr Huigens, Herenstraat 56, T burg, tel. 860402. Noordwh, hout: za geopend van 9-13. ifK D' van 17-18 u. en zo van 12-13 lente 17-18 u. Spoedrecepten tel. (nes of dienstbel. Sassenhin 02522-10169. WIJKVERPLEGING Leid*, Noordwijkerhout - De Zilk - yooer hout: tel. 071-122222. Bokde streek: Wijkverpleging Gezbs d heidscentrum, tel. 02522-1414 Hillegom: Opgave via het antv] dapparaat, tel. 02520-16217i Leidschendam: Kruisverenid" tel. 070-455300. Oegstgl Kruisvereniging, tel. 071-1774/ KLACHTENMELDPUNT Ambd- te Psychotherapie Zuid-Hol Noord. Spreekuur dondel 18.00-19.00 uut. Tel. 071-141» EXPOSITIE IN UNIVERSITEITSBIBLIOTHEEK LEIDEN „Tonalites: Des écrivains au bout|| fil", ofwel „Schrijvers aan de lijn", is de titel een tentoonstelling die tot en met 10 mei is te en te beluisteren in de Universiteitsbiblioth^l (Witte Singel). Zoals de titel al zegt, is lezen tijd|| deze tentoonstelling overbodig. De auteurs laf zichzelf horen via een telefoon. Er staan in de bibliotheek dertig telefoons opgesteld, deeld over drie tafels. Bij elke tafel zijn tien namen j schrijvers vermeld die beluisterd kunnen worden. „Het niet specifiek Franse schrijvers", vertelt de uit Frankrijk komstige dichter Mare Delouze. „Het zijn uitsluitend sen vers of dichters die in de Franse taal boeken schrijven I komen dus ook uit bijvoorbeeld Afrika of het Frans-s 11 kende deel van Canada", aldus de dichter. Delouze h - met collega Daniëlle Fournier deze tentoonstelling opge De voorna?' iste reden is meer bekendheid geven aan scl vers die ae Franse taal gebruiken maar niet uit Frank afkomstig zijn. „Franse schrijvers en schrijfsters zijn a bekend", vertelt Delouze. „Iedereen kent wel Duras en Ir et noret. Schrijvers die eveneens de Franse taal gebrui.Ge maar bijvoorbeeld uit Afrika komen, worden echter te v,p z over het hoofd gezien". ege Het publiek maakt op een unieke manier kennis met}0d schrijvers. Op elke telefoon is een bandje aangesloten, het oppakken van de hoorn begint het bandje waarop schrijver een bladzijde voorleest uit één van zijn boel Dertig schrijvers hebben voor deze tentoonstelling bandje ingesproken. De schijver of schrijfster zegt zijr haar naam en leest, uiteraard in het Frans, voor uit ei werk. Het gaat hier om auteurs als: M. Lalonde uit Can W. Lambersy uit België, H. Lopes uit Congo en T. Ben loun uit Marokko. Andere schrijvers komen uit de Fr« Antillen, Senegal en uit Amerika. Er zijn ook schrijven Frankrijk te beluisteren. j De naam van de schrijver staat niet op de telefoon, zoda 1 „beller" niet weet wie hij aan de lijn krijgt. „Dit is on vermijden dat iedereen direct naar de bekende schrij gaat luisteren. Die zitten er ook wel tussen, maar het gaf juist om dat de mensen eens kennis maakt met schrijvers Js ook tot de Franse literatuur behoren maar niet zo bek r, zijn en niet uit Frankrijk komen", aldus dichter Delouz - Op de vraag of de tentoonstelling specifiek voor studente opgezet, wordt driftig „nee" geantwoord. Volgens Delou: deze expositie interessant voor iedere liefhebber van lit tuur geschreven in het Frans. Delouze: „En bovendien kennismaking met in het Frans schrijvende onbekei maar niet minder bekwame, auteurs van buiten Franki De tentoonstelling reist vele landen door. Al eerder wal f tentoonstelling te zien in het Centre Georges Pompidoi Parijs tijdens de Franse boekenweek en in Quebec in O da. Zo'n 80.000 literatuurliefhebbers brachten tot nu toe bezoek aan deze unieke schrijvers-expositie. Na Nederl ..Br zal de tentoonstelling worden verplaatst naar onder an< wer Afrika. keek toch geen t.v. en luister de niet naar de Bonte Dinsda- gavondtrein) aan caligrafie, steno en typen. Wat moest een zuster in d'r vrije eentje anders doen? Honderden meisjes van die'dagen zullen het nog wel weten. „Ik heb daar erg fijn gewerkt", vertel de ze me; „volle klassen nog en erg gezellig. Het was goed daar, en dat meen ik op recht". Na de „verbanning" der zus ters uit Leiden ging Hendri nia onversaagd voort in het Noordbrabantse Oerle, ook op een mulo-school, pensionaat. Tot '70; toen ging de zuster of ficieel met pensioen. Maar tot aan haar 70ste bleef ze daarna nog arbeidzaam in Gennep, waar Hendrinia welfare werk deed. „En toen was het uit!", zei ze fijntjes, met een spoor van spijt in haar stem. De zus ters van haar -tijdvak, van haar slag, waren doorgaans onverslijtbaar. Die Godgewij de vrouwen konden bergen verzetten, spiritueel en pro faan; ze bleven broodmager en namen slechts toe in hei ligheid, eventueel met wat lastige menselijke kantjes er aan. Nog steeds actief Op het ogenblik woont Hen drinia, Zuster van Liefde, op de Wilgenhof, een bejaarden centrum (waar eens een klooster stond) in Eindhoven. Er wonen daar nog 24 andere mede-zusters van haar, die in een soort „kloosterverband" leven, maar verder gewoon tussen de „gewone" medebe woners in, op een „gewone" kamer zoals iedereen. Na een werkzaam leven is zuster Hendrinia op haar 83ste nog steeds actief. Ze „zit" nog al tijd in het handwerken, want dat kan ze toch niet laten. Maar ook heeft ze een stem in het bestuur van de bewoners commissie van het huis. Jo Schouten is van een goed ras en de Heer die alles bestiert zal genadig en goedertieren op Zijn dienstmaagd, die zich zoveel heeft ontzegd, neer zien. Veel Leidse meisjes van „de Maria", huismoeders van vandaag, zullen haar in de geest weer even ontmoeten. Ook al zal vrijwel niemand de eerwaarde zuster zich kunnen voorstellen in een burgerlijke outfit met een vrolijk dessin. En iedereen mag vandaag we ten, dat ze als Jo Schouten op de wereld is gezet. Maar zo gaat dat nu eenmaal: we leren niet voor de school, maar voor het leven. Hendrinia, zeg maar Jo, heeft daar volop haar aandeel in gehad. Dinsdag 3 mei is het feest in het Moederhuis in Tilburg, en daar is niemand meer die de eens geprofesten met de ooit piepende stemmetjes in het koorgebed, de getijden zingend nog aan knellende banden wil leggen. Dat zou niet christelijk zijn. Op 8 mei komt zuster Hendrinia naar Leiderdorp, waar haar schoonzus Schouten woont; haar broer Henk overleed in '81. Daar is een H.Mis in de „Menswording", aangelengd met een luchtig feestje, een etentje in intieme, huiselijke kring. Hendrinia. Zo kennen velen haar. Zo zal het voor eeuwig in de hemel, alzo ook tijdelijk op aarde blijven. Religieuze (allen een bril dra gend) en lekedocenten van de Maria-Mulo in de 50er jaren; in het midden staande zuster Hendrinia: „Het is maar goed dat ze die kachelpijp rond ons gezicht weggehaald hebben; het was levensgevaarlijk met dat verkeer op straat. Echt niet meer van deze tijd. Ja, het was wel schilderachtig!" Kuren hoeft niet meer voor Pukkie want hij is kerngezond. FOTO: TEJO RINGERS geweest. „Overstekende non nen"; daar was geen verkeer steken voor, maar eens moest je er wel rekening mee hou den. Hoeveel beter hebben 't de loslopende zusters van vandaag niet. Ze volgen een regel van onthouding, jawel, maar ze hebben ook een rijbe wijs, en dat kan erg handig zijn. „Nog 17 overleven den" Toen Jo Schouten zich opsloot als zuster Hendrinia, telde haar congregatie ruim 3000 leden. „Nu zijn het er nog, al les bij elkaar, ongeveer 1600", vertelde ze me opgewekt door de telefoon. „Na mijn profes sie overigens telt mijn „club" van 57 novicen die 60 jaar geleden geprofest wer den, nog 17 overlevenden. We hebben 29 april (gisteren, T.P.) in Tilburg een feestje met het stel maar goed, na mijn professie dus ben ik met een gaan studeren. Dat had de congregatie uitgemaakt. Voor handenarbeid, om les te kun nen gaan geven". De zuster kwam in het onder wijs in Den Haag, vervolgens in Aarle-Rixtel, was daarna ruim 3 jaar ziek, en kwam in '39 naar Leiden, waar ze tot aan het vertrek der zusters les gaf aan de Maria-mulo aan de Haarlemmerstraat. Die school werd bediend vanuit het- klooster aan de Pelikaan straat. Totdat in '58 het ganse convent, gepakt, gesluierd en al, in een paar bussen uit Lei den vertrok en verspreid werd over diaspora in het ge hele land. Aan de Haarlemmerstraat was Hendrinia bijna twee de cennia lang „de zuster van het boekhouden, de handels vakken en handenarbeid". Buitendien deed ze (want ze Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of soms ook wel een kat) beschreven, die in het asiel ver blijft. De in deze rubriek beschreven dieren zijn óf gevon den, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende redenen afgestaan, vaak be grijpelijke, maar soms ook volslagen onzinnige. De in „Hond zoekt huis" beschreven dieren zijn alle gezond, hebben een wormenkuur ondergaan en zijn volledig in geënt. Tegen betaling van 115 gulden (inclusief dieren- paspport) en 35 gulden voor katten tot 12 weken (voor oudere katten gelden bedragen van 45 en 55 gulden) zijn ze af te halen. Dit geld komt ten goede aan zwerfdieren. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden, tel. 411670. Geopend: di, vr 10-12,14-17 u; wo, do 14-17 u; za 10-12, 14-16 u, zo en ma gesloten. Kater Pukkie wordt welis waar deze week in de krant genoemd, maar dat is eigen lijk niet nodig. „Pukkie ver koopt zichzelf al aan mensen die het asiel bezoeken", ver telt asielhouder Gottschal. „Als je hem ziet lopen dan is het net of hij een showtje weggeeft. Hij weet zichzelf goed te.verkopen. Het is net een fotomodel", aldus de asielhouder. Pukkie is niet zo piepjong meer. Deze twaalf jaar oude kater' is echter nog zeer kwiek in zijn doen en la ten. Je zou hem geen twaalf jaar geven. Maar dat is foto modellen natuurlijk eigen. Pukkie is zwart-wit van kleur en kortharig. „Een heel lief en aanhankelijk beest. Vol gens de vorige'eigenaar van Pukkie zou het diertje onzin delijk zijn", vertelt Gottschal. Toen Pukkie om die reden in het asiel terecht kwam, heeft de asielhouder de kat hele maal na laten kijken. En wat bleek: Pukkie mankeerde niets. Gottschal: „Misschien komt het door de omgeving en voelde hij zich bij zijn vori ge baas niet gelukkig. Hier merken we niets van zijn on zindelijkheid en is hij de vro lijkheid zelve". De vorige eigenaar beweerde dat kuurtjes niet hielpen en dat de kat niet zindelijk te maken was. „Het is onzin. En ook de mensen moeten zich nu niet laten afschrikken door de verhalen over het verleden van Pukkie want volgens mij is er niets aan de hand", aldus de asielhouder. Pukkie vermaakt zich nu uit stekend in het asiel maar een nieuwe baas zou nog beter voor hem zijn. „We zoeken ei genlijk een baas die geen an dere huisdieren heeft en het liefst ook een tuin waar Puk kie in kan spelen. Want hii mag dan wel twaalf jaar oud zijn. Het is geen oude luie kat. Het tegendeel is waar", aldus Gottschal. Kees Hond Kees die vorige week in de krant heeft gestaan, lo geert nog steeds in het asiel. Kees is een klein zwart hond je dat de dupe is geworden van het vreemde gedrag van zijn baas. Zijn baas was al ja ren alcoholist en Kees werd hierdoor behoorlijk verwaar loosd. „Kees is een lieve hond die dit niet verdient. We ho pen dat er snel iemand naar Kees komt kijken. Dan weet ik zeker dat ze Kees meene men want het is een schat van een hond", aldus asielhouder Gottschal. Ook de twee tamme witte rat ten logeren nog steeds in asiel. „Als iemand van zijn angst voor ratten af wil, dan moet hij zeker naar deze twee komen kijken. Dan ben je zo van je angst af want ze zijn echt heel leuk", aldus de asielhouder. Zuster Hendrinia 's zestigjarig professiefeest Als ze destijds niet „inge treden" was, zou Jo nor maal (in „de wereld") juf frouw Johanna Schouten zijn geweest. Maar het liep anders. Jo Schouten, een geboren Leidse, was gewoon een meisje dat nog een tijdje verloofd is geweest leuk toch, nu we een paus hebben die, als een „echte man" een blauwe maandag verke ring heeft gehad met een Pools meisje maar daarna heel bewust voor het kloosterleven koos toen ze 23 was. Op een goede dag het was in oktober 1927 verwis selde ze haar jurk, al thans jupon, voor een ha bijt van minder opschik en werd postulante. Heur haar werd gekortwiekt. De poort van het Moederhuis vol goddelijke eisen ging met een plof achter haar dicht en ze was opgenomen in de con gregatie der Zusters van O.L- Vrouw, Moeder van Barm hartigheid in Tilburg; beter bekend als de Zusters van Liefde van Tilburg. Een half jaar later werd ze geprofest, deed ze haar eeuwige gelof ten, van armoede, gehoor zaamheid en kuisheid in willekeurige volgorde. Dat was op 5 mei '28. Volgende week 6o jaar geleden. Ingeto gen feest voor Jo Schouten, die nu 83 is maar nog zo vitaal als je je maar kunt voorstel len. Het levensverhaal, in kort bestek, van een klooster linge die, onder meer, bijna 20 jaar haar gaven van hoofd en hart in dienst stelde van de Vrouwelijke jeugd die de Ma ria-mulo aan de Haarlemmer straat bevolkte. Johanna Schouten zocht des tijds niet de gemakkelijkste zustercongregatie uit. Het re gime, de leefregel, was er drukkend en een eigen iden titeit uitgesloten. Toen haar moeder in Leiden gestorven was, mocht ze de begrafenis niet bijwonen. Ja, even achter in de kerk aan de Haagweg zitten, met een begeleidende medezuster naast zich. Even bidden en kijken. Maar toen de begrafenisstoet op weg was naar het kerkhof zat Jo Schouten alweer in de trein terug naar Tilburg. Toen ze intrad mocht Jo Schouten haar eigen klooster naam kiezen. De wereld lag achter haar en het hemels ge luk wachtte. Een hele lijst was beschikbaar. „Je kijkt maar, kind; neem er maar even de tijd voor", zei de alge meen overste, die zelf ooit Fientje had geheten en het bij haar intrede fijn had gevon den om sedertdien als zuster Brambilla door het kloosterle ven te gaan. Omdat haar eni ge broer Hendricus heette, koos Jo die naam uit en via een raadselachtige aanpassing, zoals die slechts in religieuze Zuster Hendrinia (in Oerle), rond 1960, zoals velen haar zich nog zullen herinneren. gemeenschappen kon voorko men, werd het Hendrinia. Niet Hendrica; dat had te aards geklonken. Het was een sacramentele verlatiniseerde kunstgreep die onherroepelijk was. Sindsdien, toen ze novice werd, heette Jo Schouten voorgoed Hendrinia. Zonder achternaam. Zusters hadden vroeger geen achternaam, en die te kennen zou geen pas hebben gegeven; dat was gê nant. Niemand mocht die naam ook weten. Zuster Hen drinia had, naar de wijze van Repelsteeltje, met een klein danspasje kunnen declame ren: „En niemand weet, nie mand weet, dat ik Johanna Schouten heet". Maar wie het wist, mocht het niet zeggen. Toch is ze gelukkig geworden, zuster Hendrinia van Tilburg en Leiden, in haar smaakvol gebloemd japonnetje; thans wonend, en af en toe rustend, in Eindhoven. Na het afleggen van de eeu wige geloften, geprofest en wel in de sluier gelegd, zag je van de voormalige Jo Schou ten niets anders meer dan een rond, ovaal gezicht met een bril erop. Die bril was het ge volg van een beperkt ge zichtsvermogen, maar was ook het teken van een zekere gepriviliseerde geleerdheid. Zusters waren ook geen vrou wen meer en hadden dus ook geen lijf, destijds, en wat daarop had kunnen duiden werd verhuld door een massa le hoeveelheid kleren, die al lemaal gewijd en besprenkeld waren. Alleen het gelaat deed nog aan een sterfelijk wezen denken. Het gezicht maakte een beetje kiekeboe, maar kon rechts noch links kijken vanwege die kap als een'ko ker onder een zwarte ijle, somtijds wapperende sluier; zo dun als die was. Je zag echt een „non", als verschijning. De zusters (en niet uitsluitend die van Tilburg) keken recht vooruit. Ze hadden, als edele dieren, oogkleppen op. Geluk kig was er 60 jaar geleden nog maar weinig snelverkeer op 's Heren wegen, anders waren de gevolgen niet te overzien

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 14