Je laviani-broers
Ëdisons Klassiek naar
Bruggen, en Boulez
n oud Hollywood
Drie macho 9s tussen
de vuile luiers
Kunstvervalser werd ook zelf bedrogen
jn rwi i
lot
Hollywood-ellende
in reclamestijl
^LM/KUNST
QeidócQowiant
VRIJDAG 29 APRIL 1988 PAGINA 17
1 ducom brengt
I ucatieve
inroepen samen
ien
iet
;0-ja
yERSUM Met de toewijzing van zendtijd voor
Stichting Educatieve Omroep Organisatie (Edu-
een samenwerkingsverband van NOT, RVU en
>ac, is een eenheid ontstaan binnen de educatieve
oepen. Het Commissariaat voor de Media besliste
>ren positief over de zendtijd-aanvraag van Edu-
„Wij zijn uiterst tevreden over deze beslissing",
s een verheugde Anton Meissner, voorzitter van
'fstajjieuwe stichting. Hoe Educom precies naar buiten
treden is nog niet bekend. „De toekomst is erg
Die moet nog worden ingevuld", aldus R. Hak-
secretaris van de Educom. Het commissariaat
Jt Educom ruim 500 uur televisie-zendtijd en 477
radiozendtijd toegewezen voor de periode oktober
;ot oktober '89.
(Vervolg van de voorpagina) Mrugalla heeft, toen zijn atelier werd ontdekt, een volledige bekente-
DUSSELDORF Volgens deskundigen, die de politie hielpen bij de nis afgelegd en voor de politie een lijst van 2500 door hem vervaar-
oplossing van de enorme kunstzwendel, benaderde Mrugalla in zijn digde werken opgesteld. Niettemin vorderde het onderzoek daarna
vervalsingen de genialiteit van de oorspronkelijke kunstenaars. De nog traag, vooral omdat de kunstwereld er in het geheel niet van ge-
vervalser zelf is er overigens niet veel beter van geworden: toen de diend was dat het schandaal werd onthuld. De politie weet ook nog
politie hem arresteerde zat hij tot aan zijn nek in de schulden. Hij niet goed wat men met de voorlopig in beslaggenomen werken aan
werd voor zijn vervalsingen door zijn opdrachtgevers deels betaald moet, omdat men vreest dat als ze zullen worden teruggegeven, ze
met werken van Rodin en Barlach. De man wist echter niet, dat ook weer in de handel zullen worden gebracht. Er zijn in het atelier 100
die werken vervalsingen waren.
litho's van „Otto Mueller" aangetroffen, en 24 „Picasso's".
De voormalige stoker was in handen gevallen van twee kunsthande- Edgar Mrugalla groeide op in Oostberlijn en nam als 14-jarige dienst
laren en galeriehouders in Dusseldorf in Wiesbaden, die de meeste
werken tegen hoge prijzen in de handel brachten. Een van is in hech
tenis genomen. Zij gaven Mrugalla de opdrachten tot het vervaardi-
in de Oostduitse koopvaardij; in het westen nam hij de vlucht en reis
de naar Westberlijn, waar hij een rommelwinkel begon. Terwijl hij er
met moeite in slaagde in zijn levensonderhoud te voorzien, begon hij
gen van vervalsingen. „Werd er Liebermann gevraagd, dan werd er de kunstwerken die hij in Berlijnse musea zag na te tekenen; later
Liebermann gemaakt; wilde de markt Picasso, dan was Picasso aan de kocht hij boeken over kunst en verfijnde hij zijn techniek,
beurt", aldus een politiewoordvoerder. Het is niet duidelijk of Mrugal- De meester-vervalser, van wie een werk inmiddels zelfs in een West-
la wist welke prijzen werden betaald. De kunsthandelaren voorzagen berlijns museum is terechtgekomen en een ander in een regionaal
Mrugalla van een atelier in het plaatsje Heide in Sleeswijk-Holstein,
en van een pers voor het maken van litho'
museum, is op erewoord vrijgelaten. Hij kan worden
gens fraude en vervalsing.
Prullen
Warhol
brengen
vermogen op
NEW YORK Drie plas
tic Flintstone-horloges uit
de kunst- en kitschcollec-
tie van Andy Warhol heb
ben woensdag bij Sothe
by's in New York 2.640
dollar opgebracht.
De horloges zaten nog in hun
oorspronkelijke plastic doosje
met de prijskaartjes van het
warenhuis Bloomingdale's.
Warhol kocht de horloges in
1985 en 1986 voor 10 en 20 dol
lar per stuk, en voor die prijs
zijn ze nog altijd in gewone
warenhuizen te koop. Ver
wacht werd dat de horloges als
curiosa voor hooguit 80 dollar
op de veiling van de hand zou
den gaan. Vier telefonische
bieders zorgden echter voor
een sensatie door de prijs voor
de drie horloges tot 5.000 gul
den op te drijven. De hoogste
prijs die op de vijfde dag van
de 10 dagen durende veiling
van Warhols inboedel en ver
zamelingen, was 55.000 dollar
voor een paar surrealistische
oorknoppen van de hand van
Salvador Dali, die waren geta
xeerd op 10.000 tot 15.000 dol
lar. De totale opbrengst van de
verkoop is al tot meer dan 9
miljoen dollar gestegen.
OOD MORNING BABYLONIA
•d
?r
«be/010 1: »Good morning
8 ylonia" met Vincent
mo, Joaquim de Almei-
Greta Scacchi
kn Aries Dance. Regie en
mPetiario: Paolo en Vittorio
itte iani'
kui
ker.
r» vo<
tut i:
t, piel.
j ziel
i terug in de filmhistorie:
916 ging de film „Intole-
:e" in première. Regisseur
'.Griffith, de legendarische
maker die z'n camera's in
en zette om een ander per-
tief te krijgen, diezelfde
era op een stellage op wie-
gjlantte voor de eerste „tra-
ng shots". „Intolerance"
minuten lang indien ge
lid op de 16 beeldjes-snel-
van de stomme film) was
voor die dagen immense
erneming waarin de liefde
ien het gebrek aan liefde -
1tli eeuwen wei"d gefilmd.
s peginnen in Babylonische
l! isjn. In een beroemde scène
.1 enorme trappen voor een
'°KWrel 'n zijn een
rTtal beelden van olifanten
pet decor te zien. En van
s 'olifanten uit 1916 hebben
n" j Italiaanse broers Paolo en
ie de^orjQ Taviani ruim zeventig
aB[ later weer gebruik ge-
en' kkt.
guldf Taviani-br0erS spelen in
eerste Amerikaanse film,
morning Babylonia"
-.oW spelletje met zichzelf en
jijde mythes uit de filmhis-
»peeit> Driekwart van hun film
t een toon die ie het beste
jnerkt met de Engelse
fi „tongue in cheek": licht
#~v-gtend, met een knipoog.
Jl de andere kant is hun
i een liefdesverklaring aan
movies". Hoofdpersonen
twee broers, restaurateurs
oude kerken in het Italië
het begin van deze eeuw.
ers bedrijf gaat over de
de twee broers gaan het
Amerika proberen. Ze ko-
i via een omweg in Holly-
d terecht, waar ze zich uit-
in voor de bouwers van
Italiaanse paviljoen van de
sondQeidtentoonstelling in San
dus hcisco, maar al gauw door
t heeinand vallen. Kans om hun
ht ofljde te tonen hebben deze
„achter-achter-achterkleinkin-
deren van Michelangelo en
Rafaël" niet. Ze mogen een
huis met krijsende filmvogels
beheren en tussendoor wat
klusjes op de set doen. In hun
vrije tijd bouwen ze dan maar
de enorme olifant van papier-
maché, die Griffith in zijn film
nodig heeft.
Collectieve droom
Griffith, die we al met verlief
de ogen naar een Italiaans
filmmeesterwerk uit die dagen
hebben zien kijken, herkent
het talent van de broers. Ze
mogen meebouwen aan zijn
Babylonië en bereiken einde
lijk een soort sterrenstatus. Pa
komt over uit Toscane (prach
tige scène) en aan een lange
dinertafel op de filmset ont
moet de oude wereld (Pa) de
nieuwe (Griffith, erg leuk ge
speeld door de Brit Charles
Dan.ce). Daarbij spreekt de
Amerikaanse maestro de cru
ciale woorden in de film uit.
Woorden over de continuiteit
in de kunst. De kathedralen-
bouwers van eeuwen geleden
zijn nu de mensen die in de
film aan de verwezenlijking
van een collectieve droom
werken.
„Good morning Babylonia"
eindigt een beetje in mineur.
De broers trouwen, hun vrou
wen raken tegelijkertijd in
verwachting, de ene sterft bij
de bevalling. Er ontstaat een
verwijdering tussen de broers
en een van hen trekt naar Eu
ropa om mee te vechten in de
inmiddels uitgebarsten eerste
wereldoorlog. Aan het front
ontmoeten de broers (de een in
het Italiaanse de ander in het
Amerikaanse leger) elkaar
weer. Onder de kerk die ze in
dertijd restaureerden. De film
van de Taviani's heeft dan iets
van een melodrama gekregen.
Daar zal best bewust voor ge
kozen zijn („Intolerance" was
in "feite ook niets anders),
maar het werkt niet. Op z'n
best is deze film van de ma
kers van „Kaos" en „Notte di
San Lorenzo", een prikkelend
en leuk spel met autobiografi
sche gegevens, met film, film
historie en de mythen van
Hollywood.
Aardig is dat het verschil tus
sen filmmythe en realiteit ook
z'n stempel drukte op het ma
ken van „Good morning Baby
lonia". Acteur James Woods,
in zijn meeste films een onver
schrokken harde jongen, zou
eerst de rol van D.W.Griffith
spelen. Hij liet het afweten
omdat hij niet naar Rome's Ci-
necitta wilde overvliegen uit
angst voor terroristen in
Rome.
BERT JANSMA
De ..filmbroers" Vincent Spado en Joaquim de Almeida aan het
slot van „Good morning Babylon" weer verenigd aan het Itali
aanse front.
Steve
Guttenberg, Tom
Selleck en Ted
Danson met
„hun" baby.
METROPOLE 1 en CINE
AC 1: „Three men and a
baby" met Tom Selleck,
Steve Guttenberg en Tom
Danson. Naar het oor
spronkelijk scenario van
Coline Serreau. Regie: Le
onard Nimoy.
Bijna 158 miljoen dollar heeft
de film „Three men and a
baby" in Amerika inmiddels
opgebracht (in 144 dagen
draaitijd tot nu toe). Dat is vijf
miljoen dollar meer dan de
Amerikaanse topfilm van dit
filmseizoen, „Fatal Attraction"
in een langere speeltijd (213
dagen) in de kassa's deed be
landen. Een verbijsterend be
drag, om meer dan één reden.
„Three men and a baby" is
niet wereldschokkend en ver
re van een meesterwerk. Aar
dig is het meest geeigende
woord voor deze komedie
rond drie manlijke vrijgezellen
die met een baoy worden op
gescheept. Origineel is de film
al helemaal niet, want het is
een „re-make" van Coline
Serreau's Franse film „Trois
hommes et un couffin". Pro
blemen rond de produktie wa
ren er bovendien ook al. Ser
reau zou eerst eveneens de
Amerikaanse versie van haar
film regisseren, maar liet het
na tien dagen afweten. Leo
nard Nimoy, puntoor Spock
uit „Star Trek", nam het roer
van haar over. Ondanks dat
alles werd de film toch een
eclatant bioscoopsucces. Waar
om? Er zijn een aantal redenen
te bedenken. Nimoy's film
naar Serreau's gegeven is on
schuldig vermaak voor de hele
familie, ook al veroorzaakt een
pakje met drugs de extra-ver
wikkelingen. Mogelijk dat een
plaatje van een baby op het
doek in Amerika voor de no
dige vertedering zorgt. Vooral
als die baby bevaderd moet
worden door drie mannen die
in film- en tv-hits vooral een
macho-image hebben opge
bouwd: Tom Selleck („Mag
num"), Ted Danson („Cheers")
en Steve Guttenberg („Police
Academy")1.
Zij spelen drie vrijgezellen met
dikbetaalde banen: Een archi
tect (Selleck), een stripteke
naar (Guttenberg) en een ac
teur in vooral reclamespotjes
(Danson). Ze wonen tezamen
in een enorm New Yorks ap
partement en plegen nogal wat
dames over de vloer te hebben
zonder dat daar noemenswaar
dige relatieproblemen van
overblijven. Danson krijgt op
een feestje het verzoek om een
„delicaat pakje" aan te nemen
en dat een paar dagen te be
waren. Hij vergeet het ver
zoek, vertrekt naar Turkije
voor een reclamespotje, en zijn
vrienden vinden een roze
baby in een wieg voor hun
deur. Met de opdracht aan
Danson van ene Sylvia om zelf
maar eens voor ouder te gaan
spelen. De twee wanhopige
vrijgezellen slaan onmiddellijk
dozen Pampers, liters baby
voeding en andere zoet- en
drooghouders in, lopen met
opgetrokken neuzen met vuile
luiers rond en vervloeken hun
vertrokken vriend. Een paar
dagen later komen twee duis
tere heren het „pakje" opeisen.
Bevreemd leveren de vrijge
zellen de baby in. Om even la
ter tot de ontdekking te ko
men dat er nóg een pakje in
hun flat is beland en dat bevat
drugs. De baby wordt welis
waar achterhaald, maar in
middels is ook de politie op het
spoor van de drugs. Het twee
tal zit dus in de dubbele Nel
son van de omstandigheden:
achtervolgd door politie én
drugbazen. En dan nog die
baby.
Het niveau van de komedie
die Nimoy ervan maakte komt
niet boven vriendelijk en aar
dig uit. Ik heb mezelf slechts
een handvol malen op de aan
zet van een lach betrapt (en ik
zweer u: ik lach graag) en dat
is toch wel erg weinig. Nimoy
laat zijn helden aan het slot en
het eind van de film in ver
snelde beelden ronddraven.
De dolgedraaide vrijgezellen.
Het is zijn meest opvallende
regievondst en dat mag boek
delen spreken. De baby (voor
moeders, arbeidsinspecteurs en
andere ongerusten) wordt door
tweeling-zuigelingen gespeeld.
De een mocht slapen als de an
der in beeld moest. Je krijgt de
indruk dat acteurs en regis
seur ook zo'n voordeeltje had
den kunnen gebruiken.
BERT JANSMA
,LESS THAN ZERO'
ASTA 1: „Less than Zero" met Andrew McCarthy, Jami
Gertz en Robert Downey jr. Naar het boek van Bret Eas-
ton Ellis. Regie: Marek Kanievska.
Het boek „Less than Zero" van Bret Easton Ellis werd in Ame
rika een soort „cult-hit". Het was de beschrijving van het leven
van de kinderen van de „beautiful people" aan de Amerikaanse
Westkust. Het met veel geld verwende èn verpeste kroost van
de rijken van Beverley Hills en omstreken. Vader en moeder
levend op een immense afstand in een van de vele vertrekken
op een van de vele verdiepingen van de riante huizen. De kin
deren in hun eigen wereld, op party's, in hard rock café's, snelle
auto's en ieder wel met een eigen „drug-habit". In de toiletten
van de café's staan de meisjes voor de spiegels voornamelijk co
caïne te snuiven, de jongens hebben zo mogelijk neg hardere
verslavingsgewoontes en op ieder feestje loopt wel een leeftijds
genoot rond als locale „dealer". Allemaal niet zo leuk dus.
Hetzelfde kan gezegd worden van de film die de Britse regisseur
Marek Kanievska van „Less than Zero" (onder nul, ijskoud dus)
Andrew McCarthy en Jami Gertz zien hoe een Hollywoodse
drugsdealer heeft huisgehouden.
maakte. De film past in de serie waarschuwingen tegen drugsge
bruik die Hollywood inmiddels meent te moeten uitsturen na
het eerst vele films zelf laconiek uitgebuit te hebben (a la safe-
sex dus). En de boodschap is positief: mits we mekaar helpen
nietwaar moet zelfs de zwaarste verslaving op te lossen zijn.
Hoofdrolspeler Andrew McCarthy komt van zijn universiteit el
ders in Los Angeles terug en vindt zijn beste vriend zwaar aan
de drugs (en onnoemelijk in de schulden) en zijn beste vriendin
een beetje. Ondanks dat die vriend ooit die vriendin van hem
afpikte, zal hij hem helpen. Meer is het eigenlijk niet.
Marek Kanievska („Another country") lijkt vooral als regisseur
aangetrokken omdat hij een stevige carrière in de reclame ach
ter de rug heeft. Hij kan als de beste de wereld van de gladde
glamour in beeld brengen en doet dat dan ook tot vervelends
toe. De mooie, lege ouderlijke huizen, het idem dito bestaan.
Jongerencafé's, stampvol met monitoren, videocamera's en rock
muziek. Jongelui met de duurste auto's, kleding en drugs. En af
en toe een vrijpartij met de esthetenlyriek van een reclamespot
voor deodorant of frisse adem. Op de geluidsband keihard de top
vijftig: Bangles, Poison, LL Cool J, Oran „Juice" Jones, Aeros-
mith, Joan Jett and the Blackhearts, Roy Orbison, Public Ene
my en hoe de groepen verder mogen heten.
Van het onderwerp krijg ik al een nare smaak in de mond, van
de film nog meer.
BERT JANSMA
sring
is bes]
ILVERSUM Dertien
onderinuziekprodukties zijn
'ng vt>ekroond met de onder
scheiding Edison Klas
siek van de Edison Stich-
;ing in Hilversum. In to-
aal waren er 156 inzen-
lingen waaruit de jury
;en selectie moest ma-
;ere
Isnog]
!n de categorie symphonische
nuziek ging de Edison naar
t gm^e produktie „The Planets,
•nte ?PUS 32" van Gustav Holst,
tijnstf^gevoerd door Orchestre
^ymphonique de Montréal
inder leiding van Charles
Woit (Phonogram, Decca).
n de categorie concerten
verd bekroond de produktie
.Werken voor piano en or-
cest Zoltan Kocsis" van Béla
ïartok, uitgevoerd door het
Budapest Festival Orkest on-
ler leiding van Ivan Fischer
^honogram, Philips Digital
assies).
in de categorie muziek uit de
middeleeuwen, renaissance
worfen vroege barok gaat de prijs
lassenfiaar de produktie „Carmina
Burana (deel 1)", uitgevoerd
ater tioor het New London Con-
enkeport onder leiding van Philip
tegejPickett (Phonogram, L'oi-
n Pospeau-Lyre).
'er zifln de categorie kamermuziek
le flalfan duo tot nonet kwam de
ïstwijbriis terecht bij de produktie
u woft.Blokfluitmuziek uit de Ba-
Tok", uitgevoerd door Am-
Pierre Boulez kreeg een Edison voor zijn ,Pli Selon pli" uitge
voerd door Phyllis Bryn-Julson, sopraan en het BBC Sym
phony Orchestra onder leiding van Boulez.
FOTO: PR
sterdam Loeki Stardust
Kwartet (Phonogram, L'oi-
seau-Lyre).
In de categorie werken voor
kamerorkest eventueel met
instrumentale solist, werd be
kroond de produktie „Les
Boréades (suite) en Dardanus
(suite)" van Jean-Philippe
Rameau, uitgevoerd door het
Orkest van de Achttiende
Eeuw onder leiding van
Frans Brüggen (Phonogram,
Philips Digital Classics).
In de categorie instrumentale
solorecitals werd de Edison
toegekend voor de produktie
„De pianowerken" van Fer-
ruccio Busoni uitgevoerd
door Geoffrey Douglas Mad
ge, piano (Phonogram, Phi
lips Digital Classics).
De prijs ging in de categorie
opera en operette naar de
produktie „L'orfeo" van
Claudio Monteverdi, onder
anderen uitgevoerd door An
thony Rolfe Johnson, Julian-
ne Baird, Lynne Dawson, als
mede The Monteverdi Choir
London en The English Ba
roque Soloists onder leiding
van John Eliot Gardiner.
„Liederen" van W.A. Mozart,
R. Strauss en H. Wolf, uitge
voerd door Arleen Auger,
sopraan en Irwin Gage, piano
(CBS Records, Masterworks)
werd bekroond in de catego
rie recitals voor zangstem-
(men) met enkel- of meer
voudige begeleiding.
„Pli Selon pli" van Pierre
Boulez, uitgevoerd door
Phyllis Bryn-Julson, sopraan
en het BBC Symphony Or
chestra onder leiding van
Boulez (BMG/Ariola, Erato)
kreeg de onderscheiding in
de categorie muziek gecom
poneerd na 1945.
In de categorie bijzondere
uitgaven van historische-do-
cumentaire aard werd met
een Edison Klassiek onder
scheiden de produktie „On
bekende opnamen van Maria
Callas" met Maria Callas,
sopraan begeleid door diverse
symfonie-orkesten.
Een extra Edison voor jonge
Nederlandse kunstenaars
werd toegekend aan de pro
duktie „Rhapsody in Blue"
van George Gershwin en
„Schilderijen van een ten
toonstelling" van Modest
Moessorgski uitgevoerd door
Aurelia Saxofoon Kwartet
(EMI Bovema, EMI).
In de categorie extra Edison
voor de meest' opvallende
heruitgave van stereofoni-
sche opgenomen werken op
CD werden bekroond: „Régi-
Frans Brüggen: Edison voor „Les Boréades (suite) en Darda
nus (suite)" van Jean-Philippe Rameau, uitgevoerd door het
Orkest van de Achttiende Eeuw.
FOTO: PR
Wijlen Maria Calles. van wie historische plaatopnamen werden
bekroond met een Edison.
FOTO: PR
ne Crespin" van H. Berlioz,
C. Debussy, M. Ravel en F.
Poulenc uitgevoerd door
L'orchestre de la Suisse Ro-
mande onder leiding van Er-
nest Ansermet met John
Wustman, piano (Phono
gram, Decca) en „Symfo
nieën nrs. 4,5,6" van Peter I.
Tsjaikovsky uitgevoerd door
het Leningrad Filharmonisch
Orkest onder leiding van Ev-
genji Mravinsky (Polydor,
Deutsche Grammophon).
bioscopen
ALPHEN AAN OEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Three men and a baby (al);
18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30.
zo. ook 13.30, 16.00. EUROCI
NEMA II: Three men and a baby
(al); 18.30, 21.15. za. wo. ook
13.30. zo. 13.30, 16.00. EU
ROCINEMA III: Last emperor
(al); 20.15. zo. ook 14.30. Jun-
glebook (al); za. zo. wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Amster-
damned (12); 18.45, 21.30. za.
wo. ook 13.45. zo. ook 13.45,
16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): No way out
(al); 19.00, 21.15. Junglebook
(al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Cry Freedom (al);
20.00. zo. ook 14.30. Three men
and a baby (al); Moonstruck (al);
Amsterdamned (12); Fatal at
traction (12); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): Dirty dancing (al);
14.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Een opgewonden
standje (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Amsterdamned
(12); zo. 20.15. za. ma. 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Dirty Dancing (al); do. vr. za.
14.45, 19.00, 21.15. zo. 14.45,
19.00. ma. di. 19.00. wo. 14.45,
19.00. Nuts (al); zo. t/m wo.
21.15. CITY THEATER II:
Bestseller (12); do. vr. 14.45,
19.00. za. 19.00. zo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. di. wo. 19.00,
21.15. Amsterdamned (12); do.
vr. za. 21.15. Speurneuzen (al);
za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Dirty dancing
(12); do. t/m zo. 19.00, 21.15.
ma. t/m wo. 20.15. zo. wo.
14.00, 15.45. De aanslag; vr. za.
20.30. ma. di. wo. 20.30. La fa-
miglia (al); do. zo. 19.30, 21.30.
KINDERVOORSTELLING
De reddertjes; zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Innerspace (al);
vr. za. zo. 20.00. zo. wo. 14.00.
Gardens of stone (12); ma. di.
wo. 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500): Less than zero
(12); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
ASTA 2: Moonstruck (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3:
Wall street (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (Winkel
centrum Babylon, tel. 471656):
Cosi fan tutte (al); zo. 11.00. Fa-
tal attraction (12); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 15.00. 18.45, 21.30.
BABYLON 2: Broadcast news
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.30. 16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 3: Empire of the
sun (al); 14.00, 20.15. CINEAC
1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Three men and a baby (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: Dirty dancing (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00.
18.45, 21.30. CINEAC 3: Am
sterdamned (12); 18.45, 21.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. ME
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Three men and a baby
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The last em-
peror(al); 14.00, 20.30. zo. 13.30,
20.30. Don Giovanni; zo. 11.00.
METROPOLE 3: Cry freedom
(al); 14.00, 20.15. wo. 14.00,
20.30. METROPOLE 4: Baby
boom (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: Nuts (al);
18 45. 21.30. do. vr. ma. dl. ook
14.00. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): No way out
(12); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2. Amsterdamned (12);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Death wish 4 (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Fatal beauty
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
STUDIO t (Kettingstraat 12b,
tel. 656402): Goodmorning Ba-
bilonia (16); 19.15, 21.45. zo.
wo. 14.15. STUDIO 2: Hersen
schimmen (16); 19.00, 21.30. zo.
wo. 14.00. STUDIO 3: Oei
ciornie (16); 19.00, 21.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56, tel. 459900): Zaal 1: Au re-
voir les enfants; 19.30, 21 45.
zo. 14.00, 16.15. Stop making
sense; zo. 14.00. 16.15 Royal
red dance party; zo. 21.00. Zaal
2 Drachenfutter; 19.30. zo.
14.00 Yeelen; 21.45. zo 16 15
Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. 19.30,
22.00. I confess; do. La voie
lactee; vr. Las bicicletas son
para el Verano; zo. Hangman
also die; ma. The atomic cafe;
dl. Kind and country: wo.