Ballet uit steen gehouwen Overtuigende Mahler besluit concertseizoen Geen eerste prijs op concours oude muziek Manhattan Transfer zingt nog steeds hetzelfde lied Gewaagd programma Sint Jan's Fanfare KUNST Ecidóc Qowuvnt MAANDAG 25 APRIL 1988 PAGIN Droom uit voor Boulevard of Broken Dreams AMSTERDAM De Boule- vard of Broken Dreams ver dwijnt definitief. Binnenkort wordt het failissement aan gevraagd. Minister Brink man (WVC) heeft de boule vard deze week opnieuw la ten weten geen subsidie meer te geven. De Boulevard heeft een schuld van één miljoen gulden. De belang rijkste schuldeisers van de boulevard zijn de fiscus en het GAK. LOG is kinderschoenen ontgroeid „lm weiszen Rössl", operette, uitge voerd door het Leiderdorps Operet te Gezelschap. Dit weekeinde ge hoord in Muzenhof Leiderdorp. Het Leiderdorpse Operette Gezelschap zal dit najaar het eerste lustrum - de oprich tingsdatum valt op 18 oktober - met een jubileumconcert dat in Muzenhof zal worden gege ven op feestelijke wijze luister bijzetten. Dit deelde voorzitter Fons Theelen mee na afloop van de serie uitvoeringen van de operette „lm weiszen Rössl" van Ralph Renatzky. De opvoeringen van deze vro lijke operette voor een enthou siast publiek in Muzenhof maakte duidelijk, dat het LOG het stadium van de kinder schoenen is ontgroeid. De in vloed van muzikaal leider Ernst Stolz is daaraan niet vreemd. Hij slaagde er in zijn temperamentvolle muzikaliteit op meesterlijke wijze op zowel het operettekoor als op het sa lonorkest Proozht over te brengen. Ook de gediscipli neerde aanpak van regisseur Toos Cozijn heeft aan het suc ces in belangrijke mate bijge dragen. Over gebrek aan talent heeft het Leiderdorpse operettekoor niet te klagen. Jongeren als Nocolèn, Ellen van Holland, Patrick de Ridder, Eline Hoef sloot, Lucien Monfils en Ed win Meijster kwamen tot een goede prestatie. Maar het LOG mag zich ook gelukkig prijzen met Nel van Holland en de aanwinst Hans de Kruijs. De hoofdrol was weer in de ver trouwde handen van Jack van Dam, dit keer vakkundig bij gestaan door gastrolspeelster Trees Reiche. Geslaagd was ook het optre den van leerlingen van de bal letschool van Else Joosten. „The Last Emperor" toch ook in China PEKING Chinese biosco pen zullen de met Oscars be hangen film van Bernardo Bertolucci, „The Last Empe ror", vertonen ondanks een controverse over behandeling van de geschiedenis, zinnelijke scènes en gebruik van de Ver boden Stad als decor. De film, die onlangs negen Os cars van de Amerikaanse film industrie kreeg, wordt op het ogenblik nagesynchroniseerd in het Chinees en in juni lan delijk vertoond, aldus het per sagentschap Nieuw-China. „Maar of de film voor het Chi nese publiek aanvaardbaar is staat te bezien," aldus het agentschap. Leden van het Nationale Volkscongres vonden de film „te vrij" in de omgang met historische feiten en anderen vonden dat de wet op bescher ming van historisch erfgoed was overtreden toen men liet filmen in de Verboden Stad. Ook zinnelijke scènes in The Last Emperor hadden kritiek uitgelokt. Donderdag werd in Peking een feestje gevierd naar aan leiding van het Oscarsucces van Bertolucci's film. Aanwe zig waren volgens Nieuw-Chi na de broer van de laatste kei zer, Pu Jie, en de vice-minis ter van cultuur, Ying Ruo- cheng, die de communistische gevangenbewaarder van Pu Yi in de film speelt. Pu Jie zei dat de film „in het algemeen" overeenstemt met de autobiografie van zijn over leden broer. AMERSFOORT Evenals vorig jaar is dit weekeinde in Amersfoort geen eerste prijs uitgedeeld op het derde internatio nale concours oude muziek. Geen van de ensembles uit allerlei Europese landen die door de voorselectie en voorronden waren gekomen haalde het vereiste aantal punten. De tweede prijs ging naar het Nederlandse ensemble Les Follies dat ook de Driessenprijs in de wacht sleepte. Een gedeelde derde plaats was weggelegd voor II Gruppetto uit Italië en Affetti Mu- sicali uit Nederland. Vierde werd het ensemble Flauto Dolce uit Zweden. Affetti Musicali kreeg bovendien samen met II Grup- Eetto de Stichting Oude Muziek Nederlandprijs. Verder kreeg ,es Follies de KRO-radioprijs en Affetti de VPRO-concertprijs. De ensembles werden beoordeeld op samenspel, stijlbesef en al gemene indruk door de internationale jury met Marie Leonardt (voorzitter), Gunno Klingfors, Wieland Kuijken, Kevin Smith, Marion Verbruggen en Krijn Koetsveldt. Melina Mercouri wil „cultuurtop" WEST-BERLIJN De Griekse minister van cultuur, Melina Mercouri, heeft zater dag bij de opening van „Berlijn, culturele hoofdstad van Europa" opgeroepen tot een top van cultuurministers uit zowel Oost- als West-Europa. Mercouri hield haar toe spraak op het grote kunstenaarsfeest in West-Berlijn waarmee de opening van de West-Berlijnse cultuurmanifestatie een feit werd. De minister zei dat in de toekomst ook Oost-Europese landen zouden meedoen aan de manifestaties, die eerder al in Flo rence en Amsterdam werden gehouden. Boedapest en Krakau zouden al belangstel ling hebben getoond mee te doen. „De cul tuur van Europa kun je niet halveren," zei de minister. Melina Mercouri, de Westduitse minister van buitenlandse zaken Dietrich Genscher, de Spaanse premier Gonzales en de Westduitse president Von Weiszèicker op de ope ning van Berlijn culturele hoofdstad. Dance company Martha Graham op 21, 23 en 24 april in Muziektheater Amsterdam. Grof gezegd leek tot de opkomst van Martha Gra ham, ruim 60 jaar gele den, klassiek ballet voor velen vorm zonder in houd en vrije expressie- dans inhoud zonder vorm. Nu haar ensemble dezer dagen voor de vijf de maal in ons land was, bleek van deze contro verse niets meer over. Grahams psychodrama's waren en zijn - ook let terlijk -, springlevend. De sprongen van haar dansers zijn geen vlucht naar de he mel, maar een barrevoets spel met de aarde. Deze podium kunst, waarin emoties aan be weging worden gekoppeld en de genealogie van de ziel lees baar wordt, staat ver boven de techniek. Wat de gelukki gen in drie voorstellingen verleden week in het Amster damse Muziektheater konden bewonderen, waren als door goden neergezette standbeeel- den. Ballet uit steen gehou wen. De spiraalvormig wentelende De 95-jarige Martha Graham, hier gefotografeerd met links Baryshnikov en rechts Rudolf Nurey- ev en Maya Plisetskaya, was vorige week in Amsterdam met haar Dance Company Martha Gra ham. FOTO: AP lichamen stonden driedimen- gin verraadt oerkracht en bo- woorden. Tijd en ruimte sionaal in de ruimte en on- venmenselijkje macht. Elke worden teruggebracht tot de danks een bijna griezelig vol- solo is tevens dialoog, want oerelementen van het mense- maakte saamhorigheid was er het veelal in cirkelsegmenten lijk bestaan. In deze dans- van een mechanische optiek dansende lichaam luistert kunst is vooral de ruggegraat geen seconde sprake. Elk be- naar eigen vragen en ant- de levensboom, van waaruit zich deze dramatische kunst even glorieus als groot ver pakt. En toch bleek er, sedert wij Grahams demonstratie in 1954 in het toen nog niet ver politiekte Catshuis meemaak ten, buiten de ballettitels in wezen niet veranderd. In „Temptations of the Moon", uit 1986, was niemand zichtbaar min-, man-, of maanziek, maar de theatrale tover bleef ongebroken. Ge nie schept geen precedent en Grahams tijdloze danskunst zal wel de hoge uitzondering blijven, waarin het een mo derne danseres en choreogra fe is gelukt haar aan het eigen lichaam gebonden stijl zo op een ensemble te projecteren, dat zulks niet slechts de in druk van louter plastische vermenigvuldiging wekt. Na afloop ontving de bijna 95- jarge Martha Graham de ge zamenlijke balletpers. De ver gelijking met een audiëntie bij de paus drong zich op. De dansjournalisten knielden echter nog net niet, op één criticus na die zich aan de voeten van deze levende le gende wierp. FRANK DELBOY Concert Manhattan Transfer. Neder lands Congresgebouw Den Haag. Zaterdagavond. De Manhattan Transfer, het uit New York afkomstige vo cale kwartet onder leiding van Tim Hauser, heeft sinds de eerste successen aan het begin van de jaren zeventig, een boeiende muzikale ontwikke ling doorgemaakt. Was de be langstelling aanvankelijk ge- Manhattan Transfer ...kleurrijke wandelingen over de notenbalk- richt op de muziek uit de jaren veertig, in de dertien jaar die volgde, werd de muzikale lijn doorgetrokken naar het he dendaagse repertoire als funk, disco en jazzrock. De laatste fase laat een belangstelling voor de Braziliaanse muziek zien. Toch zingt het viertal nog steeds hetzelfde lied. Die mengeling van stijlen dwingt respect af. Het zorgt ervoor dat het publiek een luisterrijk muzikaal behang krijgt voorgeschoteld, dat tij dens de beste momenten de gekunsteldheid verliest, die het tijdens de slechtste heeft. Dat het niet altijd even perfect uitpakt, werd tijdens het enige Nederlandse concert bewezen. Gevolg was dat het optreden een nogal wisselvallig gebeu ren werd. Tijdens de slechtste momenten klonken de compo sities vlak en bleef de stijl groep onder zijn niveau. Bijgestaan door een strak spe lende zesmans formatie, waar in vooral het saxofoonspel van Don Williams opviel, konden Tim Hauser, Cheryl Bentvne, Janis Siegel en Alan Paul de nummers echter ook opstuwen tot kleurrijke, wandelingen over de notenbalk. Wat dan opviel was de stembeheersing, die over de ademloos toeho rende menigte werd uitge strooid. De composities waren in het eerste deel vooral in een licht, jazzy jasje gestoken. Na de pauze leefde de Manhattan Transfer zich veelal uit in Bra ziliaanse composities van hun nieuwe elpee „Brazil". Hoogte punten lagen echter in de uit voeringen waarbij het kwartet alles voor eigen rekening nam, inclusief het vocaal nabootsen van de instrumenten. Tijdens die ogenblikken spetterde het kwartet als vanouds. De Manhattan Transfer moest het overigens geheel van zijn stemmen hebben. Wilde het kwartet vroeger nog wel eens visueel uitpakken door het materiaal in bijpassende kle ding uit te voeren, tegenwoor dig is die acteerkunst, evenals de lichtshow overigens, tot een minimuum beperkt. De show bestond dus uit eerlijke en op rechte meerstemmige zang in een decor dat was opgebouwd uit twee verschillende kunst werken. Veel vaart zat er zaterdaga vond, in een uitverkocht Ne derlands Congresgebouw in Den Haag, niet in. Er werd ge converseerd met de zaal, een discussie gevoerd over drank en een oude grap opgehaald over de broer die wordt be taald om te klappen, toen een van de aanwezigen tè vroeg zijn handen samenbracht. Het concert was een menge ling van oude favorieten en nieuw materiaal. Daarbij kreeg ieder van de groep de ruimte om te soleren. Het sterkst waren ze echter tijdens de samenzang. Na twee uur kwam de Man hattan Transfer terug voor twee toegiften en liet het vier tal het publiek met een dierba re herinnering achter door als laatste het a capella „A Nigh tingale Sang" op wonderscho ne manier uit te voeren. De Manhattan Transfer voerde zijn publiek door vele muzika le landschappen. Jammer was het alleen dat een deel ervan inmiddels was aangetast door vervuiling. HANS PIËT „Van Tango tot Disco", concert door de Sint Jan's Fanfare. Zaterdag ge hoord in het Muziekcentrum in Zoe- terwoude. De Zoeterwoudse Sint Jans's fanfare schoot zaterdagavond met het concert „Van Tango tot disco" in de roos. Met een zeer gewaagd programma - op zo'n moderne toer ging het fanfaregezelschap nooit eerder - bewees de Sint Jan's fanfare nog eens nadrukke lijk bijzonder veelzijdig te zijn. Hoofdrollen waren wegge legd voor de twee gastsolis- ten van de Marinierskapek Nanouk Brasser op trompet en Bertus van Aalst op bes bas. Maar deze beroepsmusici bliezen tevens de loftrompet voor de Sint Jan's fanfare die hen namelijk voortreffe lijk wist te begeleiden. Het was in het bomvolle „Mu ziekcentrum" een unieke avond omdat de muziek die gespeeld werd veelal zelf was geschreven. De avond werd geopend door een optreden van het studie orkest. Vervolgens was het de beurt aan de fanfare en de solisten. In vlot tempo volgden de hoogtepunten el kaar op. Zo was er de solo op bugel door Nanouk Brasser, terwijl „Carnaval de Vinice" met de twee solisten én de fanfare een wervelende show werd ondanks de zeer hoge moeilijkheidsgraad van het werkstuk. De afwisseling was groot. De Big Band bracht „Stranger in the Night" en ook de Egerlön- derkapel en de zanggroep droegen hun muzikale steen tje bij. Er was een perfekte medley op cyclofoon en vijf fanfareleden vertolkten in oude dixielandstijl „Jolity Farm" tot groot genoegen van het enthousiaste publiek. De volgende stap van de fan fare is al weer bekend. Dat is namelijk een concert waarbij eigen leden als solisten zul len optreden. De capaciteit daarvoor is in voldoende mate aanwezig in het korps. Tussen alle muzikaliteiten door werden 22 muzikanten verrast met een emaille pa- quette als bewijs voor het'10- jarig lidmaatschap van de fanfare. De heer Tettero, se cretaris van de Zuidholland se bond, reikte zaterdaga vond die versierselen uit. GERARD VAN DER HOE VEN Voor een uitgebre agenda, ook voor de mende dagen, raadple men „UIT", de gratis i kelijkse bijlage van r krant. ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boelzel straat 6, tel. 01720-20800): sterdamned (12); 18.45, 21 wo. ook 13.45. EUROCINE II: Last emperor (al); 20.15. ook 13.30. EUROCINEMA Stake-out (al); 18.30, 21.15. 'e, ook 13.30. EUROCINEMA Empire of the sun (al); 2( Junglobook (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stations P' 19. tel. 071-121239): Wall St i J (Steenstraat 39, 124130): Cry Freedom 20.00. Moonstruck (al); Ami damned (12); Fatal attrac (12); No way out (al); 14 p' 19.00. 21.15. TRIANON (B straat 31, tel. 123875): Sept ;ct ber (al); 14.30, 19.00, 21 c REX (Haarlemmerstraat tel. 071-125414); Show j love (16); 14.30, 19.00, 21.1! 0U NOORDWIJK LIDO THEA P (Pr. Bernhardstraat 56, 01719-12800): Untouchal (al); ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATE (Badstraat 30, tel. 01718-740 Dirty Dancing (al); 19.00, 21.15. ma. dl. 19 21.15. CITY THEATER II: sterdamned (12); ma. di. 19.00, 21.15. Tom and Jerr (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENE (tel. 01717-4354): Dirty dant If (12); ma. di. wo. 20.15. Havi ls (al); ma. di. wo. 20.30. KINDERVOORSTELLING Troetelbeertjes in wonderli Ft wo. 14.00, 15.45. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): wo. 14.00. A de deus (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING h, Big foot and the Henderai wo. 14.00. on 14.00. ZOETERMEER PROMEN/fea, 1,2,3 (Promenade 7. tel. 0,,3 511313): The last empe^'J 20.00. Jungle book; wo. 14 m Ani9terdamned (12); ma. 20.00. wo. 14.00, 20.00. Fatalj^ traction; ma. di. 20.00. 14.00, 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui tel. 463500): Empire of the (al); 14.00, 20.15. ASTA lr Moonstruck (al); 14.00, 19 21.30. ASTA 3: Wall sti I (al); 14.00, 18.45, 21.30. BYLON 1 (Winkelcentrum B^ Ion, tel. 471656): Broadt ee de he kc ia. (al); 14.00, 18.45, 21 1 BABYLON 2: Fatal attraciefe (12); 14.00, 18.45. 21.30. BYLON 3: Nuts (al); 14.00. 1- 21.30. CINEAC 1 (Buitei 20. tel. 630637): Fatal bet (16); 14.00, 18.45, 21.30. NEAC 2: Dirty dancing 14.00, 18.45, 21.30. CIN! 3: A nightmare on Elmsti (16); 18.45. 21.30. ma. ót. o- 14.00. METROPOLE 1 (Cank gielaan, tel. 456756): Cry liA\ dom (al); 14.00, 20.15. TROPOLE 2: The last empwf r(al); 14.00, 20.30. METROPCI1 LE 3: Baby boom (al); 14.0fc 18.45, 21.30. METROPOLE Shy peopleb (12); 14.00, 18 ^e, 21.30. METROPOLE 5: Si ,no pect (12); 18.45, 21.30. ook 14.00. ODEON 1 gracht 13, tel. 462400): No «(hte out (12); 13.45, 18.45, 21.30. 5lh( ODEON 2: The boss's wife ^uu 13.45, 18.45, 21.30. ODEOI n. Amsterdamned (12); 13. y^l 18.45, 21.30. ODEON 4: 1 LE) hidden (16); 13.45, 18.45, 21 aq STUDIO 1 (Kettingstraat 1 (an tel. 656402): Hersenschimn qq (16): 19.15. 21.45. STUDIO,',ei L'Ami de mon a mie (16); 19 jt 21.30. wo. 14.00. STUDIO ,Q Oci ciornie (16); 19.00, 21 s HAAGS FILMHUIS (Dennei ;en 56, tel. 459900): Zaal 1: Au sd voir les enfants; 19.30, 21 (jer Zaal 2: Love is a fat wornLe 19.30. Yeelen; 21.45. Zaal uiq 19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.<X RE| vangelo secondo mattoo; i(en« Journal d'un cure de camp ne; di. Wise blood; KINDERVOORSTELLINGEN RAI CINEAC 3: Jungle book; NG METROPOLE 5: Jun Pldf book; wo. 14.00. STUDIOen De reddertjes; wo. 14.30. deed. Ondanks de lichte iar ging tot massciviteit gafl3- uitvoering alle aanleidin voldoening. Concert Residentie Orkest. Dirigent Aldo Ceccato, solist Herman Uhl- horn. Zaterdagavond gehoord in de Stadsgehoorzaal Leiden. Het programma dat het Resi dentie Orkest vrijdagavond in Den Haag bracht, werd zater dagavond in de Leidse Stads gehoorzaal in deels gewijzigde vorm weer uitgevoerd. Niet de fluitist Cees Zoon - de winnaar van het Schevenings Fluitis tenconcours 1988 trad als solist op, maar de pianist Herman Uhlhorn die voornamelijk in vakkringen bekend is èn be wonderd wordt, maar dankzij enkele kamermuziekoptredens bij K&O ook in Leiden een ze kere faam geniet. Wie zich Uhlhorns meeslepen de optredens in ensemblever- band herinnert, werd door zijn optreden in Mozarts 21 piano concert KV 467 enigszins te leurgesteld. Uhlhorns spel was smaakvol, maar miste de vaart en uitstraling om dit virtuoze, steile concert als zodanig te la ten klinken. Ook zijn duidelij ke neiging tot lyrische uitwei ding, hoe knap realiseerd ook, miste een pakkend effect, zo wel in de snelle delen als in het andante, dat iets minder door bezonkenheid en iets meer door dramatische stu wing overheerst had mogen worden. Met de Eerste Symfonie van Mahler kreeg het Leidse pu bliek het grote symfonische repertoire voorgeschoteld. Toch is dit werk in vergelij king met Mahlers latere sym fonieën nog aan de bescheiden kant. Het bezit vier delen - af gezien van het 'Blumine' - deel dat Mahler in de definitieve versie schrapte - en een over zichtelijke, puur instrumentale bezetting. Toch is Mahlers ideeënwereld al in volgroeide en fascinerende vorm aanwe zig: de jeugdige levenslust in het eerste en tweede deel en in het derde deel als contrast de onvermijdelijke doodsangst en de treurnis van het menselijke lijden. Door de thema's uit het eerste deel weer in het slotdeel te citeren en het bekende Va der Jacobmotief' toe te voegen, overheerst uiteindelijk toch weer de levensvreugde. De aanpak van de Italiaanse gastdirigent Aldo Ceccato was in zijn evenwicht overtuigend. Geen schallende effecten, maar beheerste klankverhou dingen en desondanks de be vlogen Mahleriaanse gevoelig heid die aan de verbeeldings kracht van het werk alle recht GRATIS ELKE WOENSDAG E IPUI BIJLAGE BH UW KRANT MEI INFORMATIE OVER FILMS, MUf THEATER, RECREATIE,EXPOSI1 EN EEN COMPLETE AGENDA DE AVONTUREN VAN KAPITEIN ROB Het zeilschip De Vrijheid 47) De „Boreas" gooit een lijn uit en neemt de danig gehaven de „De Vrijheid" op sleep. De oudste Arabier vertelt nu op ver zoek van Kapitein Rob nog eens zijn verhaal. „Ik kende matroos van skip „Jeanet", ook Arabier hij", zegt Ali. „Hem ontsnapt is. hun slechte dingen. Ze hem hebben willen doden, maar niet ge lukt. Hem heeft gemonsterd naar andere eind van wereld en mij hem zijn geheim verteld. Maar ik bang was en nooit iemand ver teld. Maar hier kapitein ik vertrouw, Ali zijn vriend is". Als ze in de haven komen, waar „De Vrijheid" op de helling moet, maakt Rob van de gelegenheid gebruik om het kleine Arabische stadje in te gaan. Opbrengst Warhol-veilii - overtreft verwachtingen NEW YORK Op de eerste dag van de veiling die in New York wordt gehouden van werk uit de nalaten schap van pop art kunste naar Andy Warhol, is de op brengst bijna twee keer zo hoog uitgevallen als het vei linghuis Sotheby's had ver wacht. Zaterdag begon de tien da gen durende veiling in een omgebouwd pakhuis naast het New York Hospital waar Warhol 58 jaar oud in febru ari van dit jaar overleed. In totaal werden 143 stukken Een punk bekijkt de collectie van Andy Warhol, alvorens er op de veiling veel geld voor te bieden. ('iS verkocht uit de meer 10.000 voorwerpen die hol had verzameld, vooiïjèi totaalbedrag van 994.071 dollar (bijna twee mi een gulden). Zaterdag ginj vooral om glas- en z werk uit de jaren twinti dertig. De hoogste pr ermi 55.000 dollar - werd be 12 voor een zilveren soepte van de Fransman Jean forcat. De nalatenschap ek Warhol omvat oude meu'eeib Amerikaanse volkskunsl déco sieraden, handwerk lq< de indianen en meer da schilderijen. De totale brengst van de veiling v\ geschat op 15 miljoen d( maar dat zou gemeten aa don resultaten van zaterdag m eens meer kunnen word

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 6