Ivan Wolffers en het medisch analfabetisme wwtfi Terug naar de wortels van kaki 'VAN HUIS UIT £eicUc Sowcwit MAANDAG 25 APRIL 1988 PAGINA 11 Degelijkheid troef met Levi's Regulation Chinos. Bij sport, op het werk en in de auto bij alle seizoenen. FOTO'S: PR Chinos" is een binnenkomertje voor jonge mannen die zich eens even willen profileren als stoer. De kle ding streeft naar het spelen met één thema voor bijeen- passen de kleding stukken. Chinos is afgestemd op 16- tot 25-jarige jonge lui en roept het beeld op van het post-compu ter- tijd perk: de late jaren veertig en vijftig, de periode waarin jongeren nog „teenagers" heet ten en een jeugd cultuur werd opge start. Geen oorlogstuig r maar werk tuig, geen verering voor het uniform maar de makkelijk zittende „Regula tion Chinos", zoals wij dit kennen van Levi. Het heeft echter in de verte nog iets gemeen met harde tijden: heavyweighten .loosefit"; toen van jongens die feitelijk nog op de leerban ken moesten zitten, gevergd werd dat hun zware dienstplicht ver vulden in de oor- De lichtere campus-look kwam later. De „lifestyle" van deze generatie vormde de basis de cultuur van de jaren tachtig, de hedendaagse mu ziek, en bepaalde het kleedgedrag. De trend is heftig, zal lang duren en heeft de nostalgie opgeworpen naar prod uk ten uit de tijd van de bakelie ten radio en de Zippo -aansteker. Jongelui van nu zijn niet meer zo weg van wegwerp- spullen: stijl en waarden als duur zaamheid scoren. geschiedenis van Chinos gaat te rug tot 1840. In In dia, de parel van het Britse impe rium toen, verfden hlandse wevers hun thuis gespon nen katoen in het slib van de rivier. De okerkleur die de stof daardoor kreeg, werd „kaki" genoemd, het Hin- doestaanse woord ficieel heette de voor „moeder", stof „Khaki Num Het idee was ver- ber One" en de dienstelijk en trok Chinezen noemden de aandacht van de haar Chinos. Grap- Britse boys, die in pig is dat „chino" - dikke wollen uni- misschien toevallig formen in de tropi- - het Spaans/Ame- sche hitte van de rikaanse woord is Britse kolonie hun voor „geroosterd", onaangename taak een goede om- moesten vervullen schrijving voor de en daarbij stikten kleur van de dub- van de hitte in hun bel geweven keper kleren. De voorde- van katoenen kam- len van „kaki" garen, kwamen de text ie- Chinos broeken lindustrie in Man- hebben een ruime Chester ter ore, die pasvorm met hoge er haar voordeel band en een pijp- mee deed en pro- wijdte van 45 cm beerde de stof te bij een heup wijd te maken. Aan de van 80 cm. De overkant van de jacks hebben twee Atlantische Oceaan schuine steekzak- echter speelde zich ken, een verdekt hetzelfde af. Het borstzakje en twee Amerikaanse leger, achterzakken, gewikkeld in de waarvan de linker Spaans/Ameri- met knoopsluiting. kaanse oorlog, nam Rond de hele het initiatief van broek zit een stevi- de Britten over en ge 4 cm brede band wilde hun dikke met rugzoom. Het blauwe uniform, kledingstuk is oer- dat nog stamde uit sterk door dubbel de burgeroorlog, gestikte bui ten zo- ruilen voor het men en draagt koelere katoen. Ze prettig door platte kochten het mate- binnenzomen. Chi- riaal eerst in Enge- nos maakt deel uit land; Amerikaanse van een traditie en fabrikanten stu- is als merknaam in deerden erop en de vorm van een Chinese kleerma- bijpassend stel kle- kers, die alles kun- ren te krijgen bij nen namaken wat alle winkels die men hen maar in Levi Straus spullen handen geeft, verkopen, maakten het al. Of- TINY FRANCIS Chinos: Terug naar de beginjaren vijf tig Een kind weet het ver- schil tussen een breedte- en een diepte-pass. Het onderscheid tussen een j hoekschop, een doel- j schop, een vrije schop en j een doodschop kan ie dereen je haarfijn uitleg- j gen - en daar is ook niets op tegen. Maar is het niet zonderling dat I de meeste mensen zo'n I beetje alles van voetbal weten en vrijwel niets van het functioneren van hun eigen lichaam? Dok ter Ivan Wolffers vindt het zowel zonderling als spijtig. Voetbal mag dan een buitengewoon ge- noegen vormen - een minimaal inzicht in wat zich zoal afspeelt in het organisme dat jouw naam draagt, kan nog veel meer helpen om mensen gelukkig te ma ken. En geluk - daar is het toch allemaal om be gonnen. Ivan Wolffers: „Wat zijn ge zondheid betreft, is de mo derne mens weinig minder dan een analfabeet. Volsla gen overgeleverd aan de des kundige, die hem dan ook naar believen kan manipule ren. Een voorbeeldje: je hebt een bloeddruk die aan de hoge kant is. Dan schrijft de deskundige dokter je een re ceptje voor. Je hebt geen idee wat hoge bloeddruk nu ei genlijk is. Maar de dokter heeft gezegd dat het tot hart en vaatziekten kan leiden, dus je gaat die pilletjes braaf slikken. Zonder te weten dat maar heel weinig patiënten daar echt baat bij hebben. Want wat is nou precies het rendement van die middelen tegen hoge bloeddruk?" „Statistisch moeten maar I liefst 850 patiënten met hoge bloeddruk die middelen ja renlang slikken om te berei ken dat één van hen daad werkelijk voor een hart- of vaatziekte wordt behoed. Bij de overige 849 ontbreekt elk heilzaam effect. Maar alle 850 lopen wel een grote kans op onplezierige bijwerkingen. Waarvan impotentie er één is. Als je nu een klein beetje zicht hebt op wat bloeddruk is, hoge bloeddruk en lage bloeddruk, kun je zélf de be slissing nemen hoe je er mee omgaat. Misschien besluit je inderdaad van dat bloed druk-medicijn gebruik te ma ken, en de mogelijke bijwer kingen op de koop toe te ne men. Misschien zeg je: ik ac cepteer mijn hoge bloeddruk. Gewoon als een risico-factor - zoals ook het verkeer een risico-factor is. Maar in ieder geval kun je dan zelf beslis sen. Je laat je niet manipule ren door anderen. Je neemt je eigen lot in handen. Dat geeft zelfvertrouwen en een gevoel van eigenwaarde. En als mensen ergens gelukkig van worden, is het wel van een gevoel van eigenwaar de". Gezondheidseducatie Ivan Wolffers, ex-huisarts te Utrecht, gepromoveerd in de culturele antropologie, schrijft elke twee jaar een li teraire roman. Gedurig reist hij de Derde Wereld af om ontwikkelingsorganisaties te adviseren inzake gezondheid sprojecten. Maar het grootste deel van zijn tijd besteedt hij toch aan gezondheidseduca tie. En dat houdt in zijn visie in: mensen geïnteresseerd maken in en informeren over de wondere wereld van ziekte en gezondheid. Wat dus niet hetzelfde is al propa ganda voeren tegen drank, sigaretten en kroketten. Nee, wat Wolffers wil is de men sen uitleggen wat er nou zo ongeveer gebeurt als je zo'n Cameltje via je luchtpijp je longen binnenzuigt. De deso riëntatie in sommige li chaamscellen die er het ge volg van kan zijn - waardoor Ivan Wolffers: „Als de dokter hyperventilatie als een ziekte definieert, nou, dan kom je mis schien tot in lengte van dagen aan de Valium vast te zitten". de cellen de opdrachten van de celkern niet meer uitvoe ren en ongeremd gaan groei en. Inzicht in dat proces, is zijn standpunt, helpt de men sen om in weerwil van alle manipulaties door de sigaret ten-industrie, zelfstandig te beslissen of ze nu wel of niet willen roken. Besluiten ze wel te roken, omdat ze het oppeppende genoegen ervan zwaarder laten wegen dan de kans op ontsporingen in hun cellen, nou, dan moet dat maar. Zo'n twintig boeken en boek jes heeft Wolffers intussen laten verschijnen met medi sche informatie die voor een heel breed publiek begrijpe lijk is. De behoefte daaraan is kennelijk groot. Alleen al de oplage van zijn vuistdikke handleiding „Medicijnen" be loopt de 200.000. Een populai re analyse van het fenomeen rugklachten, vorig jaar tot stand gekomen in opdracht van de Consumentenbond, vond tot nu toe nu 40.000 ko pers. In totaal zijn er van zijn Expositie De gezondheidseducatie in boekvorm vult Wolffers aan met publicaties in dag- en weekbladen, bijdragen voor radio en televisie en binnen kort ook met een grote expb- sitie in het Haagse onderwijs museum Museon. De op dracht voor het bedenken hiervan werd hem verstrekt door het ministerie van WVC, dat op deze manier een vervolg wil geven aan de in de „Nota 2000" geformu leerde toekomstvisie op onze volksgezondheid. Eén van de leidende gedachten hierin is de bevordering van ieders verantwoordelijkheidsgevoel voor het eigen wel en wee - waarmee Wolffers dus he lemaal kan instemmen. Om jong en oud hierover aan het denken te zetten ontwierp hij een futuristische ontdek kingstocht door een reeks ruimten die zulke intrigeren de aanduidingen hebben als FOTO: 'T STICHT een „tunnel der liefde", een „baarmoedertempel", een „medicijnenpoort" en een „op-één-na-laatste-rust- plaats". Bedoeling is dat bezoekers de tentoonstelling verlaten met een frons in het voorhoofd en tobbend over de vraag wat gezondheid nu eigenlijk Ivan Wolffers: „Gezondheid is niet een eenduidig begrip. De ene deskundige verstaat er dit onder en de andere dat. Veel artsen stellen zich op het standpunt dat gezond heid de afwezigheid van kwalen is. Maar dat roept dan direct weer de vraag op wat „kwalen" zijn. Is hoge bloeddruk een kwaal? Is de bof een kwaal? Kinderen die de bof hebben zijn juist bezig weerstand op te bouwen te gen ziekmakende factoren in de toekomst en geven met die „kinderziekte" dus eigen lijk blijk van gezondheid. Volgens de Wereldgezond- Aanpak schisis steeds beter Ooit, op dag één, toen we nog maar een bevruchte eicel groot waren, bestonden we alleen maar uit dat ene celletje en een boel mooie plan nen voor wat we later zouden worden. Dit celletje deelde zich in twee, in vier, in acht en uiteinde lijk in ipiljarden cellen, elk met hetzelfde bouwplan, elk met het zelfde DNA. Tot zover is het ont staan van het lichaam uit die ene eicel nog min of meer te snappen. Maar het is een raadsel hoe al die cellen, die toch allemaal hetzelfde bouwplan hebben, toch in verschil lende cellen uitgroeien. Hoe weet de levercel dat het geen huidcel moet worden? Wie bepaalt waar het hoofd moet komen, waar de armen, waar de buik? En als al die lichaamscellen bij het ontstaan van het menselijk lichaam een soort concert opvoeren, wie is dan de dirigent? Dat probleem zal mis schien nooit opgelost worden: het is alsof het lichaam zich aan' zijn ei gen haren uit het DNA-moeras op trekt. Hoe nauwkeurig en hoe ingewik keld dat gaat blijkt bijvoorbeeld uit het ontstaan en de ontwikkeling van onze mond. Voor de zesde week is de neus-mondholte niet meer dan een gapend gat, met aan de bovenrand twee groefjes die la ter de neusopeningen zullen worden. De bovenkaak is er nog niet, er is geen gehemelte, geen on derkaak. Dan ontstaan er aan weerszijden van dat gat vier uit stulpingen. De onderste twee groei en vastberaden naar elkaar toe en vormen de onderkaak; de bovenste twee sluiten in hun groei de neus- groefjes af (die dan neusopeningen worden) en vormen zo de boven kaak. De neusopeningen komen dan nog steeds direct op de mond holte uit. Pas als twee richels aan de binnenzijde van de bovenkaken naar elkaar groeien en zich als ge hemelte sluiten, dan pas ontstaat de neusholte als een aparte boveneta- ge- Kans 1 op 750 Bij één op de 750 kinderen, bij jon getjes vaker dan bij meisjes, gaat deze ontwikkeling mis. In een kwart van de gevallen ontmoeten de naar elkaar groeiende linker- en rechterbovenlip elkaar niet in het bekende gleufje onder de neus, maar blijft één helft (en soms beide helften) bij de neusvleugel steken. Gevolg: een gespleten bovenlip. Bij nog een kwart is alleen het gehe melte niet aan elkaar gegroeid (ge spleten gehemelte) en bij de helft is zowel de lip als het gehemelte ge spleten. Hoe dat komt weet men niet. De leeftijd van de moeder schijnt njets uit te maken, wel is de aandoening erfelijk. Op duistere wijze overigens. Zelfs in het slecht ste geval (één van de ouders en twee kinderen met de kwaal) is de kans op nog zo'n kind hooguit 10 procent. De behandeling van schisis (want zo noemen dokters, ouders en pa tiënten de kwaal; „hazelip" is een scheldwoord) heeft de laatste dertig jaar een enorme vooruitgang ge boekt. „Vroeger kon men op straat, in trein of bus geregeld het meelij wekkend uiterlijk van volwassen schisis-patiënten reeds op afstand herkennen", schreef plastische chi rurg prof. Huffstadt in 1985. „Kwam men met zo'n patiënt in gesprek, dan werd het beeld nog verdrietiger. Vaak was er een open-neusspraak die moeilijk ver staanbaar was. Deze combinatie was meer regel dan uitzondering". Men dacht in die tijd dat het „mooi" sluiten van gespleten lip of gehemelte genoeg was. Maar er is bij schisis meer aan de hand. Net zoals een huis verzakt als je een be langrijke steunbalk wegtrekt, zo verzakken bij schisis ook delen van neus, mond, kaak en spieren. Bij een wijde lipspleet eindigen de lip- spieren verticaal in de neusvleugel, en ook al was de lipspleet mooi ge repareerd, dan kon je die nog zien bij het bewegen van de lippen. De volgende stap was dus het losma ken van die spieren om ze dan in een normale, horizontale positie te plaatsen. De aan de kant van de lipspleet typisch verzakte neus, nog een probleem, hoogt men de laatste tien jaar in dezelfde operatie gelijk op. Ook de neusspraak bij een ge spleten gehemelte, het ontsnappen van lucht door de neus bij spreken, kan tegenwoordig vaak verholpen worden door de spieren van het zachte gehemelte een ander ver loop te geven. Schisisteams Maar de belangrijkste vooruitgang is eigenlijk geboekt omdat speciale teams, schisisteams, zich op de be handeling van deze kwaal hebben gestort. Omdat schisis als de eerste omvallende steen in een lange rij dominostenen onverwachte effec ten kan hebben, zijn in zo'n team een geduchte reeks specialismen verenigd. De operatie door de plas tische chirurg, zo vroeg mogelijk en meestal binnen het jaar, is pas de eerste stap van de behandeling. Door een gespleten gehemelte kan, door een mindere beluchting van het oor vanwege een beklemde buis van Eustachius, het gehoor be schadigd worden. Om dat te voor komen zit in het team ook een KNO-arts. Goed horen is weer noodzakelijk voor het aanleren van een goede spraak en om dat goed gearticuleerd te kunnen is de hulp van een logopedist of foniater no dig. Tanden, die bij schisis vaak scheef groeien, en dan de spraak ook al weer belemmeren, kunnen door een orthodontist worden rechtgezet. Meestal gebeurt dat pas na wisseling van de melktanden. Verder zitten in het team een kaakchirurg, een maatschappelijk werker en een psychiater. Voor de ouders is de volkomen on verwachte geboorte van een schi- siskind vaak een schok. Zekerheid over het resultaat van de behande ling hebben ze niet, want geen en kel schisiskind lijkt op een ander en ieder schisisteam heeft zijn ei gen methodes. Vanaf het begin worden schisiskinderen geconfron teerd met problemen en dat zal met al dat geleur langs een horde spe cialisten nog jaren lang zo blijven. Geen wonder dat er een patiënten vereniging is die zowel ouders als schisiskinderen met raad en daad bijstaat. Het adres is: BOSK Werk groep Schisis, postbus 457 2501 CL Den Haag. Telefoon: 070-462900. heidsorganisatie is gezond heid een toestand van opti maal lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn. Maar wat wordt er dan be doeld met optimaal? Ik heb eens een Zuidamerikaanse Indiaan gesproken die ge zondheid helemaal geen rele vant begrip vond. „Harmo nie", zei die Indiaan, „dat is waar het op aan komt. „Als ik in harmonie ben met mijn vrouw, mijn kinderen, de bergen, de geesten - wat zal ik mij dan druk maken over een beetje koorts? Aan de an dere kant: als ik geen koorts heb en ook geen buikpijn, maar ik ben niet in harmonie met de geesten, dan zit er iets goed mis en moet ik maatre gelen nemen". Lastig Waarmee Ivan Wolffers maar wil zeggen dat de ver antwoordelijkheid voor de ei gen gezondheid zich uitstrekt tot en met de invulling van het begrip zelf. Lastig na tuurlijk, maar het alternatief is dat je door de dokter laat bepalen of je nu wel of niet ziek bent. Mét de pillen en poeders die de onmondige patiënt zich door zijn arts laat voorschrijven, krijgt hij im mers gelijk ook diens bepaal de opvatting van gezondheid opgedrongen. „Eén op de tien patiënten die de huisarts bezoeken heeft last van hyperventilatie. Als je je nu niet zelf verdiept in dat fenomeen en gewoon met die klacht naar de dokter gaat, heb je een heel redelijke kans dat je te maken krijgt met een deskundige die zegt: hyperventilatie - dat is een psycho-somatische ziekte. Die wordt bestreden met va lium. Terwijl je tegen dat verschijnsel ook op een heel andere manier kunt aankij ken". „De versnelling van hartslag en ademhaling die bij hyper ventilatie optreden, kun je opvatten als reacties op een opdoemend gevaar. Net als bij dieren. Geconfronteerd met een gevaar moeten ze aanvallen of vluchten, maar in ieder geval in actie ko men. Daarvoor is extra zuur stof nodig. De ademhaling wordt dieper en de extra zuurstof wordt vervolgens verbruikt. Als jij je nu op windt over een chef die je dwars zit, een kind dat ziek is. een hypotheek die je niet kunt afbetalen, of al die pro blemen tegelijk, doet zich een soortgelijke situatie voor. Er is gevaar en je gaat dieper ademhalen, want er is extra zuurstof nodig om te kunnen reageren: aanvallen of vluch ten Is dat ziekte? Zoals ik het zie, is het een normale, gezonde reactie. Alleen kom je in de problemen als je die extra zuurstof niet gebruikt". Benen nemen „Als je het niet wil laten aan komen op een directe con frontatie met je chef en je ziet er ook van af om de be nen te nemen, dan ga je hy perventileren. Dus wat is het alternatief? De benen nemen in een sociaal aanvaarde vorm, zou ik zeggen. Door te joggen bijvoorbeeld, te fiet sen of op een andere manier je lichaam in actie te zetten en de zuurstof te verbrui ken". „Maar als je dat allemaal niet weet, ja, dan hangt het hele maal van je arts af hoe je het probleem aanpakt. Als de dokter hyperventilatie als een ziekte definieert, nou, dan kom je misschien tot in lengte van dagen aan de vali um vast te zitten". Bij de firma Philips in Eind hoven worden momenteel de hulpstukken vervaardigd die Wolffers' expositie „Gezond 2000" gestalte moeten geven. Half mei gaat de tentoonstel ling open. In afwachting daarvan mag iedereen vast gaan nadenken wat gezond heid nu eigenlijk is. Afwezig heid van kwalen? De grootst mogelijke beperking van risi co's? Het doeltreffend afslaan van elke aanval? Of gewoon het gevoel dat het allemaal wel lekker gaat? Wolffers zelf voelt het meest voor de laatste definitie. Maar weten doet hij het ook niet. WILLEM SCHEER door Joke Forceville-Van Rossum Boudoir Vrouwen maken van geheim nieuwtjes Nee, ik heb het natuurlijk n per ongeluk gedaan, als tite voor deze column Boudoir gekozen. Ik vind dat altijd bijzonder begrip. Het heeft sprookjesach tigs, th uishoren in kastelen en burchten. Ne mijn oma had geen boudoir, mijn moeder had er geen, i, hoef er ook niet een en mij dochter straks evenmin.' Wat niet wegneemt dat ik woord wil gebruiken als symbool. Boudoir is de benaming voor een knus, vrouwelijk ingericht damesvertrek. In oude rom, kom je het wel tegen. Er spelen zich vrouwengeheim af, onder andere de geheim van het zich mooi maken opdoffen. We leven in onze tachtiger jaren in een wat nuchterdei tijd. Uren voor de spiegel zitten om het haar op te maken en make-up aan te brengen, permitteert de moderne vrouw zich niet. i ir Zeker niet in een apart vertrek. Toch hoeven we o< nu niet „boudoirgeheimen" aan onze mannen prijs te geven. Als wij moeder nat. een handje helpen, gaat het zelfs onze meest dierbare ni aan welke hulpmiddelen en foefjes ons daarbij ten diens y] staan. Met een maskertje on onze huid op te fleuren en krulspelden zijn we ook moeders mooiste niet! Waar ik met deze boutade \^'c over het boudoir naar toe v Mag ik de zaak veralgemeni Vrouwenzaken zijn vrouwenzaken en alle emancipatie ten spijt, die behoeven niet altijd aan'de n^e grote mannenklok gehanger, te worden. Wij vrouwen zijl dikwijls nog op zoek naar on eigen weg in Kerk en were. Wij proberen te ontdekken waar onze waarden precies liggen; welke talenten we kunnen ontwikkelen. ko Pottenkijkers zijn daar niet ^e- nodig. Ik heb de afgelopen zomer op de Duitse televisie een uitzending gezien van d r theologe/journaliste Angel ik 1 d Schmidt-Biesalski. Zij wilde duidelijk maken hoe vrou\ van nu haar eigen gelovig- ervaren en hoe ze in onderli contact daaraan vorm proberen te geven. Een deel van de uitzending was gewi aan een soort oefendag waai1 vrouwen trachtten uitdrukk 8 te geven aan wat ze beleveien aan de relatie met God. Ik 'n vond het indrukwekkend ei ^1 soms ontroerend te zien hoe getracht werd in woord, gebaar en lichaamsbeweging >iv te doen blijken van wat er haar omging. Nu vrees ik echter dat zoiets subtiels hai niet over te brengen is via televisie. Ik had dan ook ee beetje het gevoel dat ik doo een sleutelgat stond te spiedt In ieder geval vond ik dat zc )or schouwspel hoogstens voor vrouwen bedoeld kon zijn. L mannen daarmee, vooralsnog niets te maken hebben. Ik veronderstel dat de heren d schepping zich er schouderophalend en wat denigrerend over zouden uitlaten. Die staan daar besl kje nog veel verder van af dan menige vrouw. Laat ons, vrouwen, ons boudoir, minstens ons eigen milieu o en onszelf te ontdekken. Dat moet op allerlei vlak gebeuren. Dat vindt plaats we ons een of andere vaardigheid eigen maken, al we een nieuwe cursus oppakken, als we ons aansluiten bij een bijbelclub. En ook als we met een grot pogingen in het werk stelle^ om een moderne vorm van gelovige-vrouw-zijn gestalte geven. Dat kost behalve tijd vooral ook het overwinnen van schroom en allerlei weerstanden. Als we onder elkaar zijn lukt dat bepaald veel eerder dan wanneer iv^rer er publiek bij hebben. Pas we in deze richting iets hebben bereikt, als we er ztf h< van overtuigd zijn dat sommige van onze nieuwe vormen begrijpelijk en naar buiten ook overtuigend zijn, moeten we ermee voor de d wrg komen. Pas dan kunnen we et v andere helft van de wereld neg verrassen met iets heel eigei Heg Want als ze het gevonden ..Hi hebben, maken vrouwen va u geheimen nieuwtjes! n fl kr ier; ei pmi ïjn,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 10