Schuilkerken bloeiden in Amsterdam „Bijbel niet te snel willen zien als het antwoord op alle problemen" £eidóeSotwa/fc" GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Roeping kerk wereld Aftreden paus problematisch in kerkelijk recht Te mooi om waar te zijn weer CcidacSomout ZATERDAG 23 APRIL 1988 PAG JJ\[ door Marinus van der Berg „Roeping hebben", dat was lange tijd iets heel bijzonders. „Hij is op studie werd dan gezegd". Het gaf je een apar te plaats. Alsof je verheven was boven anderen. Je heet te geen oom, maar „heer oom" of „tantezuster". „Nog altijd is het voor velen, die een gesprek met een pastor hebben ter voorbereiding van hun huwelijk, een hoge drem pel om zomaar met een pas tor in gesprek te gaan", zei 'n collega, die een hele gewone mens is met een lage drem pel. De pastor, de priester, de dominee is van zijn voetstuk gevallen. „De toga beschermt niet meer", zei onlangs de secretaris van de Bond van Nederlands predikanten. Dat heeft niet alleen voordelen. Er zijn ook schaduwkanten aan. Ds. Kuiperi, de secretaris, wijst op het toenemende aan tal problemen tussen ge meenten en hun predikanten. Ook in parochies heeft de pastoor niet meer het laatste woord. Ook niet meer wan neer hij weer de officiële voorzitter van het kerkbe stuur wordt, zoals het kerke lijk wetboek dat wil. Zeker zijn er die dit alles als een verlies beschouwen en „de pastoor openlijk tegenspre ken" blijft nog een gevoelig punt. „Het blijft toch een priester", wordt gezegd. Ik zelf denk dat we voor iedere mens eerbied dienen te heb ben. Ook tegenspreken kan een vorm van eerbied zijn, omdat je dan de ander se rieus neemt. Tegenspreken is niet hetzelfde als brutalise ren. Tegenspreken is niet het zelfde als „recht voor de raap", zonder aanziens des persoons. Voor tegenspraak is ook fijngevoeligheid en de bereidheid tot wederkerig ge sprek nodig. Ik wilde niet uitvoerig ingaan op de nadelige kanten van het verlies van het voetstuk, omdat ik het gevoel heb dat zowel veel pastores als veel parochianen, gemeenteleden er blij mee zijn dat de pastor, de predikant gewoner is ge worden. Dichterbij het leven van alledag en minder de baas en minder iemand die alles weet. Vroeger werd ge zegd: „Je hebt roeping". Ik zou nu liever zeggen: „Je mag je soms een geroepene weten". Daarmee bedoel ik dat roeping geen bezit is waarop je aanspraak kunt maken, waarop je je kunt voorstaan als zijnde meer. Je kunt pas een geroepene zijn, als je leert een goed luiste raar te zijn. Dat is een voort durende oefening. Het lukt niet altijd. Een geroepene op de weg van Christus is geroe pen om een liefdevolle luiste raar te zijn naar het verhaal van de mensen. Het verhaal van lief en leed, zoals ook je eigen verhaal een verhaal van lief en leed is. „Vroeger dacht ik dat er vier soorten mensen waren: mannen, vrouwen, pa ters en zusters", zei een ou dere kloosterzuster in een cursus. Nu voelen we meer aan dat de pastor een man of een vrouw is die zich geroepene weet. Die roeping ontvang je van mensen. Ik durf dat zo te zeggen omdat ik niet anders kan dan geloven dat God roept door mensen heen. Via mensen raakt hij ons. Opzet telijk schrijf ik ook: „ons". Nog onvoldoende leeft het besef dat ieder geroepen is tot de weg van de Liefde. We zijn tot elkaar geroepen en tot deze wereld om sporen uit te zetten van een nieuw wor dende wereld, waar de Liefde niet slechts een fraai woord is. Morgen op roepingenzon dag kan gemakkelijk de na druk worden gelegd op hen die tot het ambt zijn geroe pen. Hoe belangrijk het ambt ook mag zijn, toch vrees Ik dat het ambt haar kracht ver liest, als ze te zeer apart komt te staan, als ze weer „verheven" wordt. „Zijn er nog roepingen?" wordt ge vraagd. Ik denk vaak: „Kijk goed en luister goed". Dan zie je overal mensen die leven als geroepenen. Niet verhe ven en niet op aparte plaat sen. maar midden tussen ons in. Ze zijn in hun betekenis voor anderen een teken van geloof en hoop. Natuurlijk hoop ik dat er ook mannen en vrouwen blijven die hun kennis, hun hart, hun be kwaamheid in dienst stellen van de geloofsgemeenschap pen. Ik heb goede hoop dat die er ook zullen blijven als we leren de roepingen die er zijn serieus te nemen en veel meer te erkennen. Een crea tieve, open en vertrouwvolle kerk zal ook weer creatieve en open geroepenen „ba- Kerken buigen zich over zondagsrust LEIDSCHENDAM Het bestuur van de Raad van Kerken in Nederland be spreekt maandag een ver zoek van het moderamen (bestuur) van de Nederlandse Hervormde Kerk om een rapport te publiceren over de zondagsrust. De hervormde kerk vindt het „om theologi sche en daarmee samenhan gende sociale redenen" een verontrustende ontwikkeling dat onder invloed van econo mische en technologische ontwikkelingen het werken op zondag in steeds meer be drijven aan de orde wordt gesteld. Het moderamen con stateert van werkgeverszijde een grote druk om de moge lijkheden om op zondag te werken te verruimen. De Nederlandse RK bis schoppen werken op dit mo ment ook aan een verklaring over de zondagsrust. In deze- verklaring zal worden be klemtoond dat de zondag in de christelijke traditie altijd is erkend als dag van heili ging. Eerder dit jaar waar schuwden de Evangelische Kerk en de RK Kerk in de Bondsrepubliek in een geza menlijke verklaring ervoor de zondagsrust op te offeren aan economische belangen. „Zuiver economische argu menten kunnen uitzonderin gen op het verbod om op zon dag te werken niet recht vaardigen", aldus beide ker ken. We behoren levende wezens niet te behandelen als schoenen of pannen, en van ons af te werpen wanneer ze gebrekkig zijn geraakt of in onze dienst versleten. HONDERD JAAR MUSEUM ONS' LIEVE HEER OP SOLDER AMSTERDAM „Het meest verbaasd zijn men sen over de preekstoel die aan de linkerkant van het altaar in de voet van een zuil is inge bouwd." Kunsthistoricus Guus van den Hout maakt de zuil „open" en daar komt een ouder wets-degelijke preekstoel te voorschijn met trapje dat uitklapbaar blijkt en in zijn geheel gedragen wordt door een stalen draaiend frame, een toonbeeld van achttien- de-eeuws vernuft. We bevinden ons in Ons' Lieve Heer op Solder, de Amsterdamse schuilkerk .aan de Amsterdamse Oude Zijds Voorburgwal midden in de Amster damse rosse buurt. Zo ingenieus als de preek- stoek is aangebracht, zo vin dingrijk is de ruimte benut van deze barokke Amster damse huiskerk met zijn twee houten gaanderijen om een maximaal aantal gelovi gen te kunnen herbergen. Morgen is zij precies honderd jaar als museum ingericht maar incidenteel wordt zij nog wel gebruikt voor de ka tholieke eredienst. Op het eind van de negen tiende eeuw dreigde deze kerk net als de ruim twintig andere Amsterdamse huis kerken te verdwijnen. De katholieken mochten na het herstel van de bisschoppelij ke hiërarchie halverwege de vorige eeuw weer volop ker ken bouwen. Tweehonderd meter verwijderd van Ons' Lieve Heer op Solder was in 1887 de Sint Nicolaaskerk verrezen. Een aantal vermo gende katholieke Amster dammers onder wie Joseph Alberdingh Thijm richtte toen de vereniging Amstel- kring op om de huiskerk te behouden. „Die naam is ei genlijk heel willekeurig ge kozen. Kennelijk is het ge beurd om buitenstaanders niet af te schrikken", zegt kunsthistoricus Guus van den Hout die ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het museum studie heeft verricht naar het Amster damse katholieke verleden. De stichting die het museum beheert kon het tot het begin van de jaren vijftig stellen zonder geld van de overheid. Interieur Ons' Lieve Heer op Solder Geregeld kocht de conserva tor uit eigen middelen schil derijen en andere stukken aan ter verfraaiing van het museum. Maar in 1950 wilde het bestuur plotseling de kostbare bibliotheek verko pen om het museum open te kunnen houden. De bisschop van Haarlem stak daar een stokje voor en wist de boeken vlak voordat zij geveild zou den worden weg te halen. Het museum drijft nu voor een niet onbelangrijk deel op een subsidie van de gemeente Amsterdam, maar daar is bij de jongste bezuinigingsopera ties aan geknabbeld, zodat de medewerkers eraan twijfelen hoe lang het museum nog kan open blijven. Voor het herdenkingsfeest is daarom extra veel tam tam gemaakt om de buitenwacht te wijzen op het unieke van Ons' Lieve Heer op Solder. De stichting wordt niet louter en alleen meer gedragen door katholie ken, het zijn vooral ook kunstzinnigen die dit huis uit de zeventiende eeuw met zijn kerk willen behouden. Sael De rijke katholieke koopman Jan Hartman liet in 1662 het koophuis bouwen waarin de schuilkerk zou worden on dergebracht. Beneden kan men nog steeds de oorspron kelijke vertrekken bewonde ren waarin hij woonde, waar onder de schitterende zeven- tiende-eeuwse ontvangstka mer, de Sael genaamd. Drie jaar na de dood van Hart man, in 1668, moest zijn vrouw het pand verkopen om haar schulden af te beta len. Het huis kwam in han den van een protestant maar dat vormde geen belemme ring om de misvieringen in FOTO: PR de huiskerk voortgang te la ten vinden. Er werd geld aan de diensten verdiend en zo lang was alles in orde. In de achttiende eeuw werd het huis weer eigendom van katholieken. In 1887 kwam aan de functie van de kerk een eind, de nieuwe Nico laaskerk aan de Frederik Hendrikkade was klaar. Deze zou de derde kerk in een rij tje van drie in de nabijheid van de Oude Zijds Voorburg wal worden. De oudste kerk (tevens van Amsterdam) was immers de Oude Kerk, even eens aan de Oude Zijds Voor burgwal gelegen die voor de zogeheten Alteratie van 1578 ook Nicolaaskerk heette. In dat jaar kwam het bestuur van Amsterdam in prote stantse handen en werden alle katholieke kerken geslo ten. Snel daarop besloten de katholieken de misvieringen te laten plaats hebben in de huizen van geloofsgenoten die ruim behuisd waren. Rond 1700 moet Amsterdam al zo'n twintig van deze huis kerken hebben bezeten. Vondel Van den Hout wijst erop dat de term schuilkerk een ne- gentiende-eeuwse term is. Hij meent dat de katholieken van de vorige eeuw een overdreven voorstelling ga ven van de geloofsstrijd van hun geloofsgenoten in de ze ventiende eeuw. De katholie ken mochten vrijelijk hun erediensten houden, zolang er van buiten van die ere dienst maar niets zichtbaar was. De plaatsen waar die diensten gehouden werden, waren volop bekend. Een van de meest prominente be zoekers van de kerk moet de dichter Joost van den Vondel zijn geweest. Nog steeds hangt er in een van de bene denvertrekken een prachtige krijttekening met zijn por tret. Priesters in Amsterdam stonden, aldus Van den Hout, geregistreerd bij de burgerlij ke overheid. Zij konden vrij elijk hun gang gaan als zij maar niet openlijk „aanstoot" gaven. Het aantal situaties waarin zij in moeilijkheden kwamen is volgens Van den Hout heel beperkt geweest. In de achttiende eeuw werd het klimaat nog toleranter, totdat aan het eind van die eeuw onder druk van de Franse revolutie formeel ook de vrijheid van godsdienst werd hersteld. Aan geld ontbrak het althans in Amsterdam niet om de huiskerken luxueus in te richten. Ons' Lieve heer op solder levert daar in ieder geval een goed voorbeeld van. De kerk bevat een aan tal kostbare schilderijen, ge maakt door zuidelijke kunstenaars. Ter gelegenheid van het hon derdjarig bestaan van het museum Amstelkring is on der het motto Vroomheid op de Oudezijds van 23 april tot 26 juni een viertal tentoon stellingen georganiseerd die samen een overzicht geven van de geschiedenis en func tie van de drie Nicolaasker- ken gedurende de afgelopen zeven eeuwen. PAUL VAN VELTHOVEN Inlichtingen over openings tijden en begeleidende festi viteiten Museum Amstel kring, Oude Zijds Voorburg wal 40. Tel. 020 - 24.66.04. ROME Wat gebeurt er als een paus terugtreedt? Hoe moet het verder met de kerk wanneer de paus ernstig ziek wordt en in coma raakt? Geen mens die daar een pre cies antwoord op kan geven. Ook in het Vaticaan niet. Dat een paus aftreedt, kan ei genlijk niet. Hij is voor het leven aan de stoel van Petrus gekluisterd. Toch kan zich een situatie voordoen dat een paus ziin ambt niet meer uit wil oefenen. Paus Pius XII was vast van plan af te tre den als Hitier hem zou arres teren. Paus Paulus VI ging zwaar gebukt onder het ge wicht van zijn ambt en dacht herhaaldelijk over aftreden, zo heeft zijn biechtvader, pa ter Dezza, onlangs onthuld. Het was een obsessie van Paulus VI dat hij zo ziek zou worden dat hij de kerk niet meer naar behoren zou kun nen besturen. Slechts één keer in de ge schiedenis hield een paus het in Rome voor gezien. Celes- tus V die in 1294 paus werd had er na een paar maanden al genoeg van en keerde te rug naar zijn kluizenaarsbe staan. Zijn opvolger, Bonifa- cius de Achtste, liet hem op sluiten in een kasteel. Dat lijkt vandaag de dag een minder gelukkige oplossing. Niets geregeld In het Vaticaan is nauwelijks iets geregeld voor het geval een paus aftreedt of ernstig ziek wordt. Vóór 1983 lag er helemaal niets vast. In het nieuwe kerkelijke wetboek dat in dat jaar het licht zag wordt in artikel 335 voor het eerst gesproken over een Heilige Stoel die "geheel en al verhinderd" is. Doet zich zo'n situatie voor dan mag er "in het bestuur van de kerk als geheel niets veranderd worden". In dat geval "die nen de bijzondere wetten die voor deze omstandigheden uitgevaardigd zijn in acht te worden genomen." Maar die speciale wetten zijn er niet en volgens de jezuïet pater Robert Graham wordt er ook niet aan gewerkt. Graham is bekend als histori cus en redacteur van Civilta Cattolica, het gezaghebbende tijdschrift van de jezuïeten. Het was de Amerikaan Gra ham die begin jaren tachtig kardinaal Pericle Felici at tent maakte op het probleem. Hij vroeg Felici, die zich be zig hield met de samenstel ling van het nieuwe kerke lijk wetboek, of voorzien was in een dergelijke situatie. Fe lici antwoordde van nee. "Misschien dat Felici hierna deze nieuwe categorie van "geheel en al verhinderd" heeft ingevoerd, die is onder gebracht onder artikel 335", zo heeft Graham in een ge sprek met La Stampa gezegd. Volgens Graham doen er zich geen _grote problemen ziek is om zijn ambt uit te oe fenen en besluit terug te tre den. Dan moet er gewoon een nieuwe paus gekozen worden. Graham: "Toch heb ik me altijd afgevraagd wat er gebeurd zou zijn als paus Pius XII was afgetreden na een arrestatie door Hitier. Wat had er moeten gebeuren wanneer hij na zijn bevrij ding in Rome teruggekeerd was? Had hij meteen na de oorlog weer een conclaaf bij elkaar moeten roeoen?" Ramp Grote moeilijkheden zijn er pas wanneer een zieke paus niet in staat is afstand te doen. Als hij bij voorbeeld plotseling in een toestand van coma zou raken. Met de moderne medische weten schap kunnen mensen die van vrijwel al hun functies beroofd zijn nog lang in le ven gehouden worden. Een vice-paus bestaat immers niet. Wie moet dan beslissen of de zetel van Rome "geheel en al verhinderd is"? De kar dinalen, zo mag aangenomen worden, maar met wat voor een meerderheid? Moet er unanimiteit zijn, een twee derde meerderheid of een enkelvoudige? En waar moet de beslissing van het kardi naalscollege op gebaseerd zijn? Op wat voor een me disch advies en welke arts moet dat afgeven? Allemaal vragen waar nog geen ant woord op is. Terecht pleit pa ter Graham voor "glashelde re regels", zodat 'niemand zal kunnen twijfelen aan de rechtmatigheid van een paus die gekozen is terwijl zijn voorganger nog in leven is. Want anders zou iemand kunnen zeggen: dit is de paus niet, die arme zieke is de paus. Deze nieuwe is een in dringer, die misbruik heeft gemaakt van de situatie". GERARD KESSELS iicii ucsiuicii. nen ue uijz.uuuei e wenen uie t" o-"-— Slechts één keer in de ge- voor deze omstandigheden voor wanneer een paus te de kerk een ramp zijn. Een GERARD J DRIEBERGEN De hervormde raad voor Kerk en Theologie over weegt om met een studie te komen over bijbel- en schriftgezag. Dat deelde dr. K.M. Witteveen mee tijdens de hervormde sy node. De Utrechtse theoloog zei dit tijdens een discusie over de „Godsverduistering". Het mo deramen van de synode ont vouwt hierin een aantal ge dachten over de verwarring van onze tijd in geestelijk op zicht en over mogelijke „op lossingen". Naar het oordeel van dr. Wit teveen dreigt in deze nota het gevaar van te oppervlakkig teruggrijpen op wat de „bijbel te zeggen heeft" over de hui dige tijd met haar specifieke problemen. Terug naar de bron, naar Jezus, lost alles op. Die te snelle verwijzing naar de bijbel als „het antwoord op alle problemen" ziet dr. Wit teveen steeds vaker gebruikt worden; reden om er eens na drukkelijk over te schrijven. Sommige synodeleden beoor deelden de nota als te somber. De titel „godsverduistering" is dat ook al, vonden ze. De con frontatie met de vragen van 'onze tijd, de ontdekking dat oude antwoorden niet meer gelden, is niet louter negatief. Het herinnert de kerk eraan dat ze gedurende lange perio den wellicht te veel pretenties heeft gehad; namelijk als re presentant van God te veel willen heersen en beheersen. De huidige verlegenheid, on zekerheid en verwarring ma ken duidelijk dat God de „gans Andere is" die nooit te „pakken" is in menselijke en dus ook kerkelijke termen of presenties. Pas wanneer die distantie wordt gezien, komen de dingen in hun juiste per spectief te staan. Anderen wezen erop hoe de bijbel ervan getuigt dat God zich terugtrekt wanneer men sen Hem verlaten. Maar juist in die afwezigheid is God het meest nabij. Hij wil zich niet van ons terugtrekken, maar de mensen maken het er naar en in Zijn afwezigheid roept Hij mensen op Hem te zoe ken. In plaats van „godsverduiste ring" werd de term „balling schap" gesuggereerd. Hiermee wordt het perspectief van te rugkeer tot uitdrukking ge bracht; een positieve toe komst. En die is er, naar het oordeel van diverse synodele den, meer dan de nota sugge reert. Daarin is te veel sprake van heimwee naar vroeger, toen „alles nog goed was". "■)EN I arius eeste ining De vaderlandse politiek wordt de laatste jaren door affaires rond bewindslieden. Zonder enige moe n een handvol onderwerpen worden opgenoemd, waardiern^ of meer leden van het kabinet in moeilijkheden is ge de veel te dure Walrus-onderzeeër, de betrokkenh Nederlandse officieren bij de sergeantscoup in Surina RSV-debacle, de fraude op de visafslagen, de chao$ngt dienst studiefinanciering, het overschrijden van de mumsnelheid enz. enz. t C ede ;olli< If te VOOR de fractie van de VVD is deze waslijst van reden geweest voor bezinning. De liberalen zeggen rust te zijn over de volgens hen kwalijke uitstraling die hele en halve zonden van ministers en staatsseq, sen. Zij zien daarin één van de voornaamste oorzaken normvervaging in de ooit zo fatsoenlijke Nederlandse leving. Het verkeerde gedrag van juist degenen die hë voorbeeld moeten geven, zou ertoe bijdragen dat zal veel te hard rijden en belastingontduiking tegenwooi de gewoonste zaak van de wereld worden beschouwd Mr. Frits Bolkestein, vice-voorzitter van de VVD-frj| bijgenaamd 'De Denker', nam de taak op zich een mee vinden tegen de vermeende ziekte van ons staal Woensdag tijdens het debat over het rapport van de ei commissie-bouwsubsidies presenteerde Bolkestein dachten. Hij hield een vurig pleidooi voor het in ere len van de oude norm dat een bewindsman automatii treedt als er op zijn departement ernstige fouten zjRO maakt. din ziel ver trai at 'hee BOLKESTEIN verwees daarbij naar Groot-Brittannil die regel inderdaad geldt. Lord Carrington bijvoorbei in 1982 af als minister van buitenlandse zaken omi ambtenaren de verrassingsaanval van Argentinië Falkland-eilanden niet hadden zien aankomen. „De fractie wil een bijdrage leveren aan een wijziging va hedendaagse politieke cultuur in die zin dat ook een landse lord Carrington zou aftreden". Weg met de van premier Lubbers, geponeerd vorige zomer tijdens bat over de visfraude, dat een minister alleen verant\&ip.__ lijk is voor eigen daden en nalatigheden! GEEN wonder dat er een golf van aangename verftije door de Tweede Kamer rimpelde, vooral door de banket de oppositie. Zou het dan eindelijk afgelopen zijn meUkai woonte dat een minister of staatssecretaris onder vrij\^nej omstandigheden moét blijven zitten, omdat anders de ij in gevaar wordt gebracht? Dat was bijna toch te mi waar te zijn. L— INDERDAAD. Nauwelijks 24 uur later moest BollW J toekijken hoe fractievoorzitter Voorhoeve zijn „culturl volutie" terugdraaide. Want hoewel minister Van El* (defensie) in de Kamer ruiterlijk erkende dat er om dilC verantwoordelijkheid in de affaire rond de termijn-j ernstige fouten waren gemaakt die de staat waarsclk - honderden miljoenen gaan kosten, weigerde de VVIr*-' te verlenen aan een motie van wantrouwen van de| Waarom? „Omdat de relatie tussen deze minister en mer niet onherstelbaar beschadigd is". 4 c GLIMLACHEND zat Piet van der Sanden, vice-fracti^*" zitter van het CDA, toe te kijken. Hij was het imi Bolkestein onmiddellijk had gewaarschuwd dat de V moest tornen aan de zogeheten vertrouwensregel. christen-democratische opvattingen is het namelijk een bewindsman pas tussentijds naar huis gaat als vertrouwen van zijn eigen fractie of van de meerderhi de Kamer heeft verloren. Uit de geciteerde opmerkirizo Voorhoeve blijkt dat als puntje bij paaltje komt ook d«inn ralen zich bij deze norm het lekkerst voelen. Dat mi geruststellende gedachte zijn voor CDA-staatssecretari der Linden (buitenlandse zaken) die zich volgende w$n de volksvertegenwoordiging moet verantwoorden vo(Jin( beleid in alwéér een affaire: die van het nieuwe, helafcn altijd niet fraudebestendige paspoort. ^rg md Zonnig en schraal DE BILT (KNMI) Zonnig maar schraal, dat is het weer voor dit moment. De schrale oostenwind stak gisteren op aan de flank van een krachtig hogedrukgebied dat vandaag met zijn centrum in de buurt van Oslo komt te liggen. Dg oostenwind geeft de zon alle gelegenheid om te schijnen, maar echt warm kan het niet worden. Overdag is het iets boven de tien graden. Van nacht kan het koud worden met op veel plaatsen dicht aan de grond een graad of vijf vorst. Maandag neemt de wind af en kan de temperatuur ge leidelijk op een iets hoger ni veau komen. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Skandinavië: Vrij zonnig maar koud. Benoorden de lijn Stockholm-Oslo middagtempe- raturen van rond 4 graden en 's nachts overwegend matige vorst. Bezuiden deze lijn mid- dagtemperatuur 6 tot 10 gra den. Britse Eilanden: Op de meeste plaatsen zonnig. Overal droog. Middagtemperatuur van 10 graden in het noordoosten en langs de oostkust tot 14 graden in het zuidwesten en Ierland. Denemarken, noordwest- Duitsland en Benelux: Flinke Vicaris Geukers ereprelaat HAARLEM Paus Johan nes Paulus II heeft de vica ris-generaal van het bisdom Haarlem, G.P.M. Geukers, de titel van ereprelaat verleend. Hij mag nu de titel 'monseig neur,' dragen. Geukers werd op 18 mei 1925 te Haarlem geboren en op 19 mei 1951 priester gewijd. Hij was ach tereenvolgens kapelaan in Ursem en Den Haag. |ng perioden met zon. Vod de Noordzeekusten ook wolkenvelden. Middag? ratuur van 8 graden ined* marken tot rond 11 gra?nk ders. 'n Midden en zuid-Duits! ^8 noord-Frankrijk: Vooraen naar het zuiden bev T? maar hoofdzakelijk n - Schrale noordoosten n§ Middagtemperatuur 9 "V graden. !ld Alpengebied: Aan het ie r lijke deel veranderlijk b en geen regen van bel nk in het zuidelijke deel vpn wolking en perioden tfn gen, vooral op zonda^re 1500 a 1000 meter hoop sneeuw. Middagtempi? 1 in de dalen tot 8 a 12 gr;>rg het noorden en tot 17 >ep in het zuiden. ng Midden en zuid-Frank 'ar noord-Italië: Veel betfek en perioden met regen, F landinwaarts in zuid- iet rijk en in noord-ItaliéerF dagtemperatuur 14 tot l°ei den, langs de Middellan lei tot 19 graden. 'F Midden- en zuid-Italië Joegoslavische kust: ]k derlijk bewolkt. Enkele11" Vooral in zuid-Italië oc 'j Middagtemperatuur v >pr graden meer naar het n N tot 22 graden in zuid-It ,ai Spanje en Portugal: V 00 wólking. Vooral landir 'te regen of buien, met ni aa de buurt van bergen. Lie zuidoost kust wat me^e° Middagtemperatuur v£ni graden in het noorden t e l den tot 20 a 24 graden Spanje en zuid Portugal's Weerrspporten 22 april 20 uur D Weer Max. |U temp 7? Amsterdam 1 bew 11 lv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2