Theater Branoul blijft spelen met literatuur Herbert von Karajan heeft zijn grafschrift al gemaakt Boeiende komedie Sotheby's naar de beurs -EÏÏNST" CcidócSommit ZATERDAG 23 APRIL 1988 PAGINA 17 EIS BECKETT IS EINDE EXPERIMENTEEL THEATER" Toneelschuur houdt vast aan vrouwen op toneel ia HAARLEM Als tege- noet gekomen wordt aan de eis van de toneelschrij ver Samuel Beckett om -jjn stuk Wachten op Go- dot alleen te laten uitvoe ren door mannen, dan be ekent dat het einde van iet experimentele theater n Nederland. Dat betoog- tH je gisteren in kort geding ie advocaat S. Wibbens an de Toneelschuur in laarlem, de groep die Becketts stuk door vier vrouwen laat uitvoeren. De 82-jarige toneelschrijver Beckett vindt dat daarmee zijn stuk geweld wordt aangedaan en eist op auteursrechtelijke gronden een verbod op die op voering. Volgens Van Veggel verliest Wachten op Goaot met vrouwen in mannenrollen zijn zeggingskracht en waarde. Hij eiste een opvoeringsverbod op straffe van een dwangsom van 100.000 gulden. Van Veg gel voerde aan dat Samuel Beckett in zijn eer, goede naam en hoedanigheid als schrijver wordt aangetast door het stuk. „Beckett wil nog steeds zelf bepalen wat er met zijn werk gebeurt. Men was trouwens op de hoogte dat de schrijver erg precies is en las tig kan zijn", aldus de advo caat. De Stichting Toneelschuur Produkties vindt dat de schrij ver geen beroep kan doen op de Auteurswet, omdat de speelsters zich keurig aan zijn teksten en regie-aanwijzingen houden. Raadsman S. Wibbens meent dat een rechter alleen kan ingrijpen als een toneel stuk grof is aangetast. Bij Wachten op Godot is dat niet het geval. Het verbod het stuk met vrouwen op te voeren, be tekent dat er nooit meer geex- perimenteerd kan worden met toneelstukken, meent hij. De Haarlemse rechtbankpresident mr. H.F. van den Haak, die het stuk woensdag met eigen ogen heeft gezien, doet uit spraak op vrijdag 29 april. Twijfels aan echtheid Shakespeare-vondst LONDEN De Britse geleerde Peter Levi, die onlangs meldde dat hij in een archief in Californië een tot dusver on bekend gedicht van William Shakespea re heeft gevonden, staat in die opvatting helemaal alleen. Andere experts menen dat hij eerst met duidelijk bewijsmateri aal moet komen. Het gedicht, vastge plakt aan de rug van een manuscript van Shakespeare's tijdgenoot John Mar ston, is ondertekend met de initialen W.S, gevolgd door een „h", die was doorgekrast om op een andere letter te lijken. Levi erkent echter dat het ge dicht is geschreven in Marstons hand schrift. „Ik heb heel lang over deze re gels nagedacht en ik zie niet hoe zij niet van Shakespeare zouden kunnen zijn", aldus Levi. Utrechts Conservatorium mag herbouwen UTRECHT Mi- nister Deetman (on derwijs en weten schappen) heeft het groene licht gege ven voor het ont werpen van een plan om het Utrechts Conserva torium te herbou wen. Begin 1989 kan dan met de herbouw worden begonnen. Het ge bouw brandde in maart geheel af. .PUBLIEK WORDT LANGZAAM WAKKER iSpEN HAAG „Soms moeten we stoelen bijzet ten, soms komt er geen jnrt iond. Dat laatste is na- uurlijk vervelend, maar iormt geen reden er maar nee te stoppen. We gelo- -s^en in ons werk, we we- T( en dat er publiek is voor - deinschalig toneel. Het aat om de continuïteit, oorgaan tot de vaste loop dn zit". Jlontere teksten van een door- astend acteur, Walther Schef- ne. er, die met Rein Edzard de lanken kaal speelt van het rig jaar op poten gezette Li erair Theater Branoul aan de laliestraat, te vinden aan de toet van de Denneweg. inifecheffer: „Met twee, drie stuk- Ïi per jaar kom je er niet. t publiek dat je daarmee ischien trekt, vergeet wat je i het doen bent omdat het t terug komt. Maar ben je twee, drie keer per wéék, n word je een gewoonte, een <sie herinnering, iets waar je [C gtmoon naar toe kunt gaan, wanneer je maar wilt". Theater Branoul speelt literair .werk, dat het midden houdt Ru' lussen toneel en voordracht. Dirigent Ceccato Mahler laf Scheffer: „Dat is een heel oude vorm van theater maken, dat gebeurde in de middeleeuwen al. En als je een voorzichtinge vergelijking wilt maken: Henk van Ulsen speelt soms in de vorm die wij bedoelen; hij draagt ook teksten voor, ter wijl hij speelt". Het idee Het idee voor literair theater Branoul is afkomstig van Rein Edzard, die in zijn periode bij toneelgroep De Appel al een eenmansproduktie had: „Het mannetje in de kop". Rein maakte zich los van De Appel en vond een paar medestan ders die óók vonden dat het leuker is een soort minimal theater te maken, dan op te gaan in een gezelschap. Schef fer: „Het is niet zo maar voor ons plezier; dat er belangstel ling voor is, is inmiddels be wezen. In het begin kwamen er tien, twaalf man per voor stelling, we zitten nu regelma tig vol". Theater Branoul is genoemd naar een gelijknamige olifant uit een verhaal van Anton Koolhaas, die bezig is volwas sen te worden. Edzard, Schef fer en medewerkers verbouw den eigenhandig een pakhuis aan de Maliestraat tot theater: met podiumpje, kleedruimte en een oplopende zaal met 49 stoelen die uit Deux Chevaux werden gesloopt en opnieuw werden bekleed. Het theater heeft een knusse entree/foyer en een piepklein keukentje. Het geheel ademt welwillende gezelligheid in en uit, spanningloos, vriendelijk. Geen rood pluche, ook geen wild futurisme. Gewoon. Scheffer: „We krijgen geen subsidie, Rein Edzard heeft al les betaald, uit eigen middelen en van geleend geld. Van vrienden. De medewerkers krijgen geen salaris, die mogen hier werken met behoud van hun uitkering, dus vetpot wordt het hier niet, ook niet als het elke keer volloopt en we steeds meer stoelen bij moeten zetten". Er kan een lachje af. „Nee, als je rijk wilt worden, moet ie niet dit soort theater maken Mariken Als langlopend werk heeft Branoul „Mariken van Nieu- meghen" op het programma, dat tot half juli wordt .ge speeld, met Rein Edzard en Walther Scheffer als Mariken. Steeds op vrijdag en zaterdag, elke keer om half negen 's avonds en op de eerste twee zondagen in mei om half drie. „Maar het is geen gebruikelijk toneel", licht Scheffer toe, „we dragen voor en spelen dialo gen; het is er echt op geschre ven. En wat die tekst betreft: we houden zo veel mogelijk de middeleeuwse tekst aan, met een paar verklaringen op het programmablad". De dramatische delen van Ma riken zijn op rijm en worden telkens ingeleid door een pro zastuk. Mariken is „die wae- rachtige ende een seer won- derlijcke historie van Mariken van Nieumeghen die meer dan seven jaren metten duvel woende ende verkeerde". In de planning is opgenomen „Extaze" van Louis Couperus en „De liefde van de zeven poppen" van Paul Gallico. Deze ha'rtverwarmende roman over een provinciaals meisje dat in Parijs ten onder dreigt te gaan, maar geaccepteerd wordt door poppen en hun ge heimzinnige bespeler, heeft ook als film met Leslie Caron („Hi Lily, hallo") tallozen be reikt. Engelstalig Theater Branoul doet meer. Op de woensdagavond worden lezingen gegeven en de don derdagavond is gereserveerd voor Engelstalig toneel. Schef fer kan dat laatste toelichten: „Rein wil zijn stukken ook in het Engels kunnen spelen. En toen dachten wij, dat hier in Den Haag, met zo veel buiten landers, er wel belangstelling voor zou bestaan. Groot is de toeloop nog niet, maar dat komt vermoedelijk omdat het nog niet bekend genoeg is. En daar heb je het weer: je kunt er bij gebrek aan belangstel ling wel de brui aan geven, maar als je stopt, kom je er nooit achter of Engelstalig to neel zin heeft. Dat moet op veel langere termijn blijken". Is de belangstelling voor dit soort toneel nog niet overwel digend, ook de lezingenavon den leveren nog niet altijd een vol theater op. Scheffer: „Dat hangt ervan af; Voor de actri ce Trins Snijder^, die overi gens terugkomt, was ons zaal tje te klein, de een trekt meer belangstelling dan de ander. Als Yvonne Keuls 4 mei komt praten over „Daniël Maan dag", dan komen we stoelen tekort, dat is nu al duidelijk. En zo gaat het steeds: heel be kende namen die veel publiek trekken kunnen we niet beta len, tenzij er een vriendenprijs wordt afgesproken en vol maakt onbekenden trekken weer geen publiek; voorlopig blijft het schipperen". En het blijft aftasten. Maar op basis van deze zekerheid, dat sinds de opening september vorig jaar het aantal bezoekers bleef toenemen. Scheffer: „Maar we geven dan ook 160 voorstellingen per jaar, dat móet opvallen". FRITS BROMBERG 70- 70- I7j Reildentie Orkest onder leiding Aldo Ceccato in werken van Mozart 5' en Mahler. Solist de tluitist Samuel 15-i Coles. Herhaling op 23 april.Dr. An- 71ton Philipszaal Den Haag. Nauwelijks was de Italiaanse gastdirigent Aldo Ceccato met jjj iet Residentie Orkest aange hangen met de weergave van Ie eerste symfonie van Mahler of hij zag zich genoodzaakt af te tikken. Niet het orkest was oorzaak maar een kleppe nde deur die automatisch had moeten sluiten maar die dienst weigerde. Een storende factor, door het publiek met tnige hilariteit ontvangen, naar Ceccato zal er niet ge- ukkig mee geweest zijn. Hij Was van plan een imposante Mahler neer te zetten en is ita daar, met afzien van enkele op (Ongelijkheden, voortreffelijk n geslaagd. Tot en met het mposante slot met de staande op hoorngroep heeft hij de span- )ing weten vast te houden en al van climaxen weten op te bouwen. Mede gezien de door gaans korte voorbereidingstijd leeft Ceccato uitstekend werk [eleverd en reageerde het or- test perfect. 3oor middel van een los pro- jrammablaadje deelde het Re tentie Orkest het concertpu- >liek mee dat Samuel Coles iet fluitconcours in Scheve- lingen heeft gewonnen en gis- eravond solist zou zijn in Mo- arts fluitconcert KV 313. Hoe irdig zou het geweest zijn als met gepaste trots - ook ver heid was dat Jacques Zoon, luitist van het Residentie Or- cest, op dit ^internationale con cours de derde prijs behaalde, «muel Coles is een pure tech- licus, dat bewees hij ook gis- «ravond. Hij beschikt over prachtige toon maar zijn •pel blijft gereserveerd en af- _j landelijk. Jacques Zoon, ach terin het orkest, liet in de - Mrt kan klinken. Als toegift k°os Coles Syrinx van Debus- ty en wie het concours bii- woonde zal onmiddellijk de Vergelijking gemaakt hebben - met de weergave door Jacques won. Die vergelijking valt in afl wt opzicht in het nadeel van Coles uit. De toekomst zal le ren of Coles zich als solist kan handhaven, de mogelijkheden °°r een solofluitist zijn niet Toot. Per slot heet niet ieder- |n James Galway. ADRIAAN HAGER WEST-BERLIJN De 80 jaar geworden Oostenrijk se chef-dirigent van het Berlijns Filharmonisch Orkest, Herbert von Ka- rajan, heeft voor het eerst gesproken over zijn dras tisch verslechterende gezondheidstoestand. Hij zegde zijn deelneming, aanstaande zondag, aan het feestconcert ter inlui ding van Berlijn als hoofdstad van de Europe se cultuur in 1988, af. Car lo Maria Giulini vervangt hem. In een ter gelegenheid van zijn 80e verjaardag op 5 april verschenen en door Franz Endier neergeschreven auto biografie onder de titel „Her- bert von Karajan - Mein Le- bensbericht", zegt de maestro: „Op mijn grafsteen zou moeten staan wat men bijna altijd in een overlijdensadver tentie leest: Na langdurig, pijn lijk lijden...". De auteur zegt hier nader over dat hij al jaren niet meer zonder pijn is, dat hij in feite zijn lichaam zijn wil oplegt. Wat h^m vooral Von Karajan: „Na langdurig, pijnlijk lijden". hindert is dat hij bijna aan geen enkele sport meer kan doen. „Ik ben mijn hele leven erg actief geweest en heb, naar ik nu besef, zo intensief aan sport gedaan, dat de lichame lijke gevolgen nu dubbel zo zwaar vallen." Dat hij niet meer kan skiën, dat hij zijn jacht heeft moeten opgeven en dat alpinisme niet meer mogelijk is, zit hem ten zeerste dwars. Wat voorts een ingrijpende ommekeer in zijn leven betekent is, dat hij zijn FOTO: PR urenlange wandelingen over dag en 's avonds niet meer kan maken. Wat hem aan sport overgeble ven is, is het dagelijkse zwem men, aldus von Karajan. De vele operaties en infecties van de laatste tijd hebben hem tot een leven binnenshuis ge dwongen. "Ik zit en bestudeer mijn partituren en werk aan mijn films. Ik zie het als een opgelegde cesuur in mijn le ven, ik zie me gedwongen er de zin van te vinden," schrijft hij. De dirigent voegt er aan toe: „Ik zou nu voor bijna alles tijd hebben - maar het schrijven valt mij bijzonder moeilijk, en dus werk ik niet aan mijn ei gen boek. En wat lectuur be treft: romans laten me nog al tijd onverschillig. Ik moet al tijd een boek hebben waaruit ik iets kan opsteken. Het bete kent dat ik technisdhe vaktijd schriften verslind, dat ik me op de hoogte houd van de vooruitgang en dat ik me weer voor geschiedenis interesseer". Von Karajan is volgens Franz Endier niet van plan het veld te ruimen voor een opvolger. Hij zal zich niet terugtrekken. De kwalen die hij heeft pro beert hij te sublimeren. Anderzijds, aldus Endier, hoort men in von Karajans omgeving dat hij niet schuwt er in het openbaar over te pra ten „dat ik niet ten eeuwigen dage dirigeren, musiceren, le ven zal". Hij schijnt er vooral gespreksgenoten mee te over vallen die niet met hem dur ven praten over wat eigenlijk op hun lippen brandt. De dirigent laat dan plotseling opmerkingen vallen als: „En wanneer ik doodga, worden alle onscherpe foto's van me gepubliceerd". Al meer dan 10.000 bezoekers voor Ghetto Regisseur Erik Vos (links) van het stuk Ghetto van toneel groep De Appel kon gister avond al de tienduizendste be zoeker verwelkomen. Vooraf gaand aan een opvoering voor een opnieuw uitverkochte zaal overhandigde hij het vrienden paar Jet van Bruggen en Ad van Kammen, die samen dit magische cijfer volmaakten, een passe-partout voor ko mend seizoen. Het succesvolle Ghetto speelt nog tot 21 mei in het Appeltheater, en verhuist dan naar de Amsterdamse Stadsschouwburg. FOTO:JEROEN DE JONG Leninprijs voor Aboeladze MOSKOU Tengiz Aboeladze, de Georgische filmregisseur wiens werk „Inkeer" de weg baande voor cinematografische behandeling van het Sta- lintijdperk, heeft, naar de Pravda gisteren berichtte, de Leninprijs voor Kunst gekregen. De Leninprijs is de hoogste onderscheiding die de staat op het gebied van de cultuur kan verle- Pravda schreef dat Aboeladze was geëerd voor zijn Georgi sche filmdrieluik: „Bede", „Boom van Begeerte" en „In keer". „Inkeer" schildert het persoonlijke trauma dat mil joenen Sovjetburgers onder gingen wier familieleden ten tijde van Stalin 's nachts ver dwenen. Hoewel gefilmd als allegorie, laat de boodschap aan duidelijkheid niets te wen sen over. Aboeladze maakte de film in 1984, maar 'de censuur verbood hem. "Inkeer" ontving een speciale prijs van de jury op het film festival van Cannes van vorig jaar en kreeg ook de hoogste prijs van het filmfestival van Tbilisi, de Georgische hoofd stad. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Amsterdamned (12); 18.45. 21.30. za. wo. ook 13.45. ZO. ook 13.45. 16.15. EU ROCINEMA II: Last emperor (alk 20.15. za. wo. ook 13.30. zo. 13.30. 17.00. 20.15. EUROCINEMA III: Stake-oul (al); 18.30. 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30. 16.00. EUROCINEMA IV: Empire of the sun (al); 20.30. zo. ook 16.00. Jun- glebook (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Wall Street (al); 19.00. 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. zo. ook 14.30. Moonstruck (al); Amsterdamned (12); Fatal attraction (12); No way out (al); 14.30. 19.00. 21.15. TRIA NON (Breestraat 31. tel. 123875): September (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Show your love (16); 14.30. 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Untouchables (al); zo. 20.15. za. ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Dirty Dancing (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00. 21 15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Am sterdamned (12); do. vr. zo. 14.45. 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Tom and Jerry IV (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Dirty dancing (12); do. 19.00. 21.15. vr. 15.45. 19.00. 21.15. za. ZO. 14.00. 15.45. 19.00. 21.15. ma. di. wo. 20.15. L'lnvita- tion (al); do. zo. 19.30, 21.30. Ha- vinck (al); vr. za. 19.30, 21.30. ma. di. wo. 20.30. KINDERVOORSTELLING Troetelbeertjes in wonderland; za. zo. wo. 14.00, 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Big foot and the Hendersons (al); vr. za. zo. 20.00. za. zo. wo. 14.00. Amadous (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Big foot and the Hendersona; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): The last emperor; do. t/ m wo. 20.00. Jungle book; za. zo. wo. 14.00. Amsterdamned (12); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00. 21.30. za. zo. 14.00. 19.00. 21.30. wo. 14 00. 20.00. Fatal attraction; do. ma. di. 20.00. vr. 19 00. 21.30 za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. wo. 14.00. 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Empire of the sun (al); 14.00. 20.15. ASTA 2: Moon struck (al); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30. ASTA 3: Wall street (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): Tosca (al); zo. 11.00. Broadcast news (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.45, 16.15, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Fatal attraction (12): 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. BABYLON 3: Nuts (al); 14.00. 19.00, 21.30. za. zo. 13.15, 16.00. 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Fatal beauty (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 1400, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3: A nightmare on Elmstreet (16k 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Cry freedom (al); 14.00. 20.15. Glenn Miller sto ry (al); zo. 11.00. METROPOLE 2: The last emperor(al); 14.00. 20.30. METROPOLE 3: Baby boom (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. ME TROPOLE 4: Shy peopleb (12k 14.00. 18.45. 21.30. ZO. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPO LE 5: Suspect (12); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODE- ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): No way out (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: The boss's wife (16); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21,30. ODE ON 3: Amsterdamned (12); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 4: The hidden (16); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): Hersenschimmen (16): 19.15. 21.45. zo. wo. 14.15. STU DIO 2: L'Ami de mon amie (16): 19.00. 21.30. ZO. wo. 14.00. STU DIO 3: Oci ciornie (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Den neweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Au revoir les enfants; 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.15. Gimme Shelter; zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: Love is a fat woman; 19.30. zo. 14.00. Yeel- en; 21.45. zo. 16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45. za. ma. 19.30, 22.00. Dies irae; do. Angel heart; vr. Fellini's Roma; za. Wilde aardbeien; zo. II vangelo secondo matteo; ma. Journal d'un cure de campagne; di. Wise blood; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Death wish 4 (16); za. 00.15. CINEAC 2: A nightmare on Elmstreet (16); za. 00.15. CI NEAC 3: Amsterdamned (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METRO- POLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3: De reddertjes. zo. wo. 14.30. Affiche tentoonstelling Organisator Hans Becker toont een affiche van de Cobra-kunste naar Corneille. Tijdens de opening van de overzichtstentoonstel ling zal de kunstschilder enkele exemplaren signeren. FOTO: ANP. Toneelvereniging Visie met: „Pas op dat je geen woord zegt" van Dimitri Frenkel Frank. „De Poort", Den Haag. Hilda van den Nieuwenhuizen kan zich geen beter toneelstuk wensen om haar 40-jarig to neeljubileum gestalte te geven. „Pas op dat je geen woord zegt" lijkt haar op het lijf ge schreven. Hilda, als de hospita Clementine Jaffa ziet zich om ringd door een aantal figuren die allen, iets bijzonders te ver bergen hebben en zij heeft een warme relatie met een levende goudvis. Door de juiste timing en de strakke regie van Wim Leurs, kwamen de spelers pre cies op het juiste moment in actie en stapte Hilda moeite loos van de ene in de andere situatie. Opvallend was Carla Krüger als Martha, een violis te, die zo'n sterke haat-liefde verhouding met haar hospita wist op te bouwen. Ingrid Leurs. in haar dubbelrol als tweeling, wist goed twee ver schillende figuren te presente ren, slechts met behulp van haar mimiek en een jas of vest. Voldaan kon de groep het daverende slotapplaus in ontvangst nemen met een dui delijk geroerde Hilda in het midden. Vanavond zal aan haar jubileum extra aandacht geschonken worden na afloop van de voorstelling. ROB VAN DER MIJL NEW YORK Sotheby's gaat naar de beurs. Dinsdag heeft het internationale veilinghuis de hiervoor noodzakelijke do cumenten afgeleverd bij de Amerikaanse beurscommissie SEC. De aandelenemissie, die vorig jaar werd uitgesteld in verband met de beurskrach, zal waarschijnlijk volgende maand plaatsvinden, aldus een woordvoerster. Ongeveer 2.9 miljoen aandelen zullen in de Verenigde Staten worden aan geboden, anderhalf miljoen stuks in Groot-Brittannië en 1,1 miljoen op internationale markten. In totaal zullen ze circa 22 procent van de uit staande aandelen in Sotheby's Holdings vertegenwoordigen. De uitgiftekoers zal naar ver wachting tussen de achttien en 21 dollar per aandeel bedra gen, waardoor de emissie tus sen de 99 en 116.miljoen dollar zal opleveren. De opbrengst zal geheel ten goede komen aan de huidige aandeelhou ders. Het veilinghuis wordt volgens deze koers gewaar deerd op 450 tot 527 miljoen dollar. Het hoogste bedrag is in dollars uitgedrukt achttien procent en in Britse ponden zelfs 43 procent lager dan de waarde op grond van de voor genomen emissie in oktober vorig jaar. Het veilinghuis, dat in 1744 zijn eerste veiling hield, werd in 1983 van de Londense effectenbeurs weg gekocht door een groep beleg gers onder leiding van Alfred Taubman. De Amerikaanse miljardair bezit op dit moment 47,5 procent van de aandelen, de rest is in handen van der tien andere aandeelhouders. jr. zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoonnr.071-122246 en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17