Nationale Toneel
nu al in problemen
H
Opleiding beeld en
geluid in Den Haag
Laatste voorstelling
toneelgroep Theater
John Denver brengt
ode aan zijn liefdes
Strenge schoonheid uit Dornach
Vijf aardige schilderijtjes bij leden van Residentie Orkest
Michael Jackson lucht hart op eenzame maanwandeling
KUNST
EcidócSomcuxt
DONDERDAG 21 APRIL 1988 PAGIN1
Onbekende Janacek
ontdekt in Praag
KASSEL/PRAAG In Praag is een
tot nu toe onbekend concert voor viool
en orkest van de Tsjechische componist
Leos Janacek (1854-1928) ontdekt. De
partituur is gevonden toen twee mu
ziekuitgeverijen werkten aan de uitgave
van Janaceks gehele oeuvre. Het con
cert is volgens Börenreiter in 1926 na
een reis van de componist naar Londen
geschreven voor de violiste Adila Fachi-
ri. Delen van het concert zijn verwerkt
in Janaceks laatste opera „Uit een do
denhuis". De eerste uitvoering van het
concert vindt op 29 september plaats tij
dens het internationale muziekfestival
van Brno, waar een Janacek-archief is
gevestigd.
DEN HAAG De Koninklijke Akademie van Beeldende Kun
sten en het Koninklijk Conservatorium, beide in Den Haag,
hebben de oprichting voorbereid van de Interfaculteit Beeld en
Geluid, die in september 1989 van start kan gaan. Ze kent op de
eerste plaats een opleiding compositie beeld en geluid. Het doen
van wetenschappelijk onderzoek behoort eveneens tot de doel
stellingen van de interfaculteit. De studenten worden opgeleid
in de drie vakgebieden: audiovisuele vormgeving, mediapro-
duktie en autonome beeld- en geluidkunst. Het accent zal niet
liggen op de technologie maar op de artistieke, creatieve en
compositorische kanten. De Interfaculteit Beeld en Geluid wil
het onderwijs verzorgen voor beroepen, waarvoor een combina
tie van beeldende, muzische en technologische kennis en vaar
digheden is vereist. Hierbij komen aan de orde artistieke, tech
nologische en wetenschappelijke aspecten van het omgaan met
de nieuwe media.
ARNHEM De Arnhemse toneelgroep
Theater brengt vandaag haar laatste
stuk op de planken. In Schouwburg
Odeon in Zwolle gaat „De Impresario"
in première. De kleine zaalproduktie is
geschreven en geregisseerd door Ischa
Meijer. Thema van de laatste Theater-
produktie is macht. „Er valt geen plot
voor een toneelstuk te bedenken die in
essentie niet over macht gaat", aldus
Theater. De laatste voorstelling van „De
Impresario" is op 31 mei in Eindhoven.
Minister Brinkman (cultuur) heeft de
subsidie voor toneelgroep Theater met
ingang van het nieuwe toneelseizoen
beëindigd. Momenteel is een werkbe-
stuur bezig met het voorbereiden van
een nieuwe toneelvoorziening in het
oosten van het land. Volgens het werk-
bestuur moet na het opheffen van Thea
ter toch weer gekozen worden voor een
repertoire-gezelschap dat onder de artis
tieke leiding van Agaath Witteman
moet komen te staan. Theater heeft te
gen de beslissing van minister Brink
man een Arob-procedure aangespannen.
De Raad van State heeft daarover nog
geen uitspraak gedaan. Volgens Theater
is de beslissing om de subsidie vor Thea
ter stop te zetten een daad van onbe
hoorlijk bestuur.
Kunstenaars maken
theaterbeelden
van Fort Asperen
LEERDAM Van 28 mei tot 1
augustus wordt in Fort Asperen
de manifestatie „Theaterbeelden"
gehouden. Negen kunstenaars
richten elk in een door hen uit
gekozen deel van het fort een
ruimte in die op zich een thea
traal beeld oplevert. Zij zullen si
tuaties scheppen die theatraal
werken zonder dat er spelers aan
te pas komen. Ze hebben gemeen
dat ze een onorthodoxe houding
koesteren ten opzichte van to
neeltradities. Tweede uitgangs
punt is de tendens van het spelen
op lokatie buiten de theaters.
Concert John Denver, De Doelen,
Rotterdam. Gisteravond. Herhalin
gen; vrijdag; Nederlands Congres
gebouw, Den Haag en 2 en 3 mei:
Rai, Amsterdam.
De Amerikaanse zanger John
Denver is begaan met het lot
van deze wereld. Als hij zijn
gitaar niet oppakt om er over
te zingen, probeert hij als di
rectielid van diverse organisa
ties als „The Hunger Founda
tion" misstanden uit de wereld
te helpen. Daarbij heeft hij
sinds twee jaar een nieuwe
liefde, de Australische Casey,
die hij in juni zijn ja-woord zal
geven. Beide zaken domineer
den gisteren, tijdens het twee
de concert van zijn korte Ne
derlandse tournee, het optre
den.
„Onder de titel „Songs of the
future and songs from the
past" was zijn concert een
mengeling van oude favorie
ten en nieuw materiaal. Dat
voorproefje op zijn nieuwe el
pee „Higher Ground", die bin
nenkort verschijnt, was daar
bij een aangename kennisma
king. In „For you" bezingt hij
zijn geliefde en laat weten van
plan te zijn, het ook op zijn
bruiloft uit te voeren, terwijl
hij in het komische „Home
grown tomatos" een stukje van
zijn liefde voor de natuur
blootlegt. Hij kreeg overigens
na het nummer een zakje to-
matenzaadjes en wat chocolade
aangeboden van een meisje dat
ook zijn eerste concert in Nij
megen had bijgewoond.
Het podiumgebeuréfT van John
Denver bestond uit een meer
dan twee uur durende serie in
drukwekkende luisterliedjes
die, prachtig gearrangeerd, in
een kleine bezetting, soms
voor kippevel zorgde. De
Amerikaan heeft geen uitge
breide groep musici nodig om
te overtuigen. Hij kan het al
leen af met zijn gitaar. Toch
werd hij tijdens een groot deel
van het optreden bijgestaan
door bassist Jerry Chef en gi
tarist James Burton. Wat later
kwam er ook nog even een
strijkkwartet opdraven om
voor een sentimenteel geluids
decor te zorgen in „For You",
waarbij hij zelf achter de piano
kroop. Denver besloot het
nummer met „ik ben een ho
peloze romanticus" en onder
streepte die uitspraak door een
aantal gevoelige nummers te
spelen.
Om ook het oog wat te bieden,
werd een aantal songs voor
zien van filmbeelden die op
een scherm boven het podium
werd geprojecteerd. Ze lieten
blijken dat een deel van zijn
songs autobiografisch is, maar
toonde ook zijn liefde voor de
natuur. Zo werd „Calypso" bij
voorbeeld filmisch onder
steund met onderwater-opna
men.
men, terwijl Denver met veel
gevoel zijn ferme, haarzuivere
vocalen de Rotterdamse Doe
len instuurde. Alleen bij het
bekende werk als „Rocky
Mountain High" ging het pu
bliek uit zijn bol en werd er
luid meegeklapt op de maat
van de muziek. Hoewel hij
twee jaar geleden, tijdens zijn
Europese tournee Nederland
links moest laten liggen, om
dat hij zijn stem kwijt was,
maakte hij die teleurstelling
gisteravond meer dan goed. Na
twee uur volgden de toegiften
en speelde hij niet, zoals ieder
een verwachtte, nog wat oude
songs, maar sloot hij af met
nieuw materiaal waaronder
het gevoelige „Falling leaves",
dat hij omschreef als een
gebed.
John Denver is een talent, dat
gekoesterd mag worden. Dat
dit in Nederland gebeurt, be
wijst zijn uitverkochte con
certreeks.
HANS PIËT
Jagger en
plagiaat
Mick Jagger deelt handteke
ningen uit aan bewonderaars
na zich voor een rechtbank in
het Amerikaanse White Plains
verdedigd te hebben tegen
aantijgingen dat hij delen uit
zijn nummer Just another night
heeft gepikt van een composi
tie van de Jamaicaanse reg
gaezanger Patrick Alley. Vol
gende week doet de rechter
uitspraak in deze plagiaatzaak.
FOTO: AP
HANS CROISET DREIGT TE VERTREKKEN
DEN HAAG Het Na
tionale Toneel dreigt al
onmiddellijk in grote fi
nanciële problemen te
komen nu de gemeente
Den Haag de toegezegde
extra subsidie van
850.000 gulden aan het
gezelschap wil verlagen
tot maximaal vijf ton.
Omdat ook het Rijk de
extra subsidie af laat
hangen van de bijdrage
die Den Haag geeft,
dreigt het gezelschap in
totaal zo'n half miljoen
gulden aan extra subsi
die mis te lopen. Het Na
tionale Toneel had gere
kend op 1,4 miljoen gul
den extra.
Zakelijk leider Berend Jan
Langenberg van het nieuwe
toneelgezelschap vreest dat
een aantal „zware" arbeids
krachten niet aangesteld
kunnen worden als de ge
meente Den Haag niet alsnog
voor de komende seizoenen
over de brug komt met de
850.000 gulden. Daarmee
wordt het fundament onder
de ambitieuze plannen die
artistiek leider Hans Croiset
met het gezelschap heeft in
een klap weggeslagen. Zijn
beleid is gestoeld op de me
dewerking van gerenom
meerde, dure regisseurs en
acteurs als Franz Marijnen,
Shireen Strooker, Anne-Wil
Blankers en Gees Linne-
bank. Croiset vreest voor gek
te staan als hij hen geen ze
kerheid kan geven over het
doorgaan van zijn plannen,
omdat Den Haag niet het
volle pond wil bijdragen.
Croiset dreigt dan ook met
opstappen aan het eind van
het eerste seizoen, als Den
Haag niet dieper in de buidel
tast.
Onduidelijkheid
Naast de verminderde extra
subsidie is de ploeg van het
Nationale Toneel ook opge
schrikt door de onduidelijk
heid die'is ontstaan over de
plannen voor een nieuw re
petitielokaal, ateliers en kan-
Een somber kijkende Hans Croiset, die zijn ambitieuze plannen
voor het Nationale Toneel langzaam maar zeker ziet afbrokke
len.
FOTO:SP
kaar kom je dan toch op een
miljoen gulden minder uit",
.aldus een sombere Langen
berg. „Het hele plan valt
daarmee in duigen". Voorals
nog hoopt de zakelijk leider
dat voor de seizoenen '89-'90
en '90-'91 wethouder Ver-
duyn Lunel van cultuur wel
de achtenhalve ton kan four
neren. Zo niet, dan sterft het
Nationale Toneel een vroeg
tijdige en sombere dood.
toorruimte. In de voorjaare
nota van de gemeente wordt
daarover gezegd dat deze
kunnen worden verwezen
lijkt „binnen de subsidietoe
kenning aan het gezelschap".
Volgens Langenberg bestaat
daarmee de mogelijkheid dat
het Nationale Toneel zelf
voor de kosten van die ruim
ten moet opdraaien, waarmee
het gezelschap nog minder te
besteden krijgt. „Alles bij el-
Warhol-collectie
Een van de meest kunstzinnige, bizarre, kitscherige, waardevolle
en gevarieerde kunstcollecties ter wereld, die van de vorig jaar
overleden kunstenaar Andy Warhol, wordt deze week geveild in
New York. Warhol, die van alles verzamelde, heeft bepaald dat
de opbrengst wordt gestort in een fonds dat talentvolle kunste
naars moet ondersteunen en waardevolle werken voor de eeu
wigheid moet behouden.
FOTO: AP
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii
Eurythmie-ensemble Goetheanum
Dornach, woensdagavond in ds Ko
ninklijke Schouwburg in Den Haag.
Zo om de vijf jaar bezoekt een
eurythmie-ensemble uit het
Goetheanum in Dornach - het
Mekka der antroposofie - ons
land. Voor de kenners en lief
hebbers van deze scenische
kunstvorm - zingen door mid
del van bewegingen - die met
haar geheel eigen wetmatig
heid haar podiumplaats naast
zusterkunsten als dans en pan
tomime ten volle waard is, is
deze overkomst altijd een
hoogtepunt.
Ook ditmaal was de Koninklij
ke Schouwburg zeer vol gelo
pen voor een uitgebreid frag
ment uit „Elektra van Sopho-
kles. De rijkdom aan beeldën
en de krachtige plastisch-mu-
zikale taal van dit Griekse
drama zijn als 't ware gescha
pen voor de eurythmie. De
perfecte vertaling in het Duits
door Ernst Buschor bleek
meer te zijn dan het in metri
sche vorm gieten van de ver
heven inhoud en van de span
ningen in gevoelens en ge
dachten. Hij bereikte - mede
door de professionele recitan-
ten - een totale klank en een
totaal scènisch gebaar. Waar
hier het hoorbare in het zicht
bare treedt - kijken en luiste
ren waren vroeger geen ge
scheiden functies - zou men
wellicht eens kunnen streven
naar een wat grotere mimische
mededeelzaamheid. Gelaats
spieren zijn tenslotte óók spie
ren en bij de ook door de slui
ers ruimtelijk geaccentueerde
bewegingen zou een - zeker te
midden van zo'n fraai belichte
kleurenpracht - wat minder
bevroren gelaat bepaald niet
misstaan.
Het tweede programmanum
mer was Beethovens Wald-
steinsonate. De muzikale be
wogenheid op het podium
bleek vele malen groter dan
het ondermaatse pianospel van
Loiss Reinl, dat het hoofdthe
ma vrijwel de gelegenheid
ontnam boven de vermaarde
trillerketen lyrisch uit te zin
gen. Eurytnmisch evenwel
niet aflatende musische ver
voering op basis van gebundel
de hartstocht, van levenslust
stralende hoekdelen en vooral
nergens verzwakkende geeste
lijke helderheid. Ook hier was
- evenals in „Elektra" - de po
diumregie van Sieglinde
Lehnhardt bewonderenswaar
dig.
FRANK DELBOY
Concert door leden ven het Resi
dentie-orkest in de Philipszaal in
Den Haag, gisteravond.
Bij het beluisteren van de ka
mermuziekconcerten door le
den van het Residentie-orkest
heb ik vaak het gevoel alsof ik
door een museum in een pro
vinciestadje wandel. Alles is
licht, keurig verzorgd en de
muren zijn overdekt met aar
dige schilderijtjes waar het oog
langs glijdt en slechts bij uit
zondering door iets heel bij
zondere langer wordt vastge
houden.
Zo ging dat gisteravond bij het
concert door en rondom de le
den van het Residentie harp-
kwintet ook. Fluitist Koos
Verheul en de dames Krause
(viool), Verhagen (altviool),
Van Hoof (cello) en Zuzek
(harp) zetten zich met veel en
thousiasme in voor muziek uit
de periode 1914-1977 die zich
laat kenmerken door „best wel
aardig". Dat gold zeker voor
de drie Franse stukken, waar
bij het trio voor fluit, alt en
cello van Roussel er als het
meest geinspireerde stuk uit
sprong.
De sonate van Malipiero en
M.Tournier. Bij niet al te ster
ke composities kan een dwin
gende vertolking nog wel eens
redding brengen. Dat lukt een
Koos Verheul nog wel, maar
zijn kwintetpartners meeren-
deels niet. Bovendien lenen
deze concerten zich in de regel
daar niet voor. Het zijn welis
waar geen huisconcerten ook
al is de sfeer prettig onge
dwongen en wees de goedbe
doelde programmatoelichting
vol clichés en in twijfelachtig
Nederlands wel een eind in
die richting. De artistieke
vonk wil echter niet zo vaak
overspringen. Misschien zou in
de eerste plaats de program
mering daar iets avontuurlij
ker voor moeten worden
ERIK BESIER
NEW YORK Michael
Jackson danste, sprong en
zong al op een leeftijd,
waarop de meeste kinde
ren nog met speelgoed
spelen. Hij is een interna
tionale ster en was al mil
jonair nog voordat hij vol
wassen was, maar zijn le
ven bleef altijd in raadse
len gehuld.
De fans van Michael Jackson,
die hun hoop hadden geves
tigd op de deze week uitgeko
men autobiografie „Moon-
walk" (Maanwandeling), krij
gen echter een tipje van de
sluier opgelicht. Hoewel in de
283 pagina's niet of slechts zij
delings wordt ingegaan op zijn
liefdes, zijn voorliefde voor de
Elephant Man, de plastische
chirurgie, en de zuuretofkamer
waarmee hij zijn leven wilde
verlengen, wordt een ding wel
duidelijk: Michael Jackson
moet enorm eenzaam zijn.
De titel Moonwalk is een ver
wijzing naar de inmiddels be
roemde glijdende dansstappen,
die hij zo populair heeft ge
maakt. „Ik was geinteresseerd
in de mogelijkheid te praten
over hoe ik me voel, in een
boek dat van mij zou zijn -
mijn woorden en mijn stem,"
schrijft de 29-jarige zanger.
„Ik hoop dat het enkele mis
verstanden uit de weg zal rui
men".
En misverstanden zijn er te
over in het leven van Jackson.
De media, zo wordt duidelijk,
zijn niet vriendelijk geweest
tegenover Michael Jackson.
„Ik begrijp niet waarom ze het
nodig vinden dingen over me
te verzinnen. Ik schep er enig
genoegen in te denken dat ik
er, alles in beschouwing geno
men, nog vrij goed vanaf ben
gekomen... Het is een moeilijk
leven, dat slechts weinig over
eenkomsten kent met een nor
male jeugd", aldus Jackson.
Hij schrijft dat hij twee keer
een operatie heeft laten doen
voor het mooier maken van
zijn neus en dat hij ook aan
zijn kin is geopereerd, maar
zegt dat er niets is gebeurd aan
zijn wangen en ogen en dat hij
geen huidtransplantatie heeft
ondergaan.
Michael Jackson noemt zijn
lange vriendschappen met Ta-
tum O'Neal, Brooke Shields,
Liza Minelli, Elizabeth Taylor
en Diana Ross - maar over een
kus of over de betekenis van
die vriendschappen wordt niet
gesproken. Het meeste wat we
hierover te weten komen is
een passage over een afspraak
met Tatum O'Neal. Zij gingen
samen naar de club On the
Rox in Los Angeles en de jon
ge actrice pakte zijn hand.
„Dit betekent voor veel men
sen waarschijnlijk niet veel,
maar het was voor mij heel se
rieus. Ze raakte me aan,"
schrijft hij.
Jacksons eerlijkheid komt
naar voren als hij het heeft
over zijn eenzaamheid, zijn fa
milie, over hoe zijn carrière
werd geregeld en over hoe hij
een onbezorgde jeugd heeft ge
mist. Zijn eerste optreden was
toen hij 5 jaar oud was. Hij
herinnert zich hoe hij thuis
kwam uit school, zijn boeken
neergooide en naar de studio
ging, rond middernacht thuis
kwam en soms niet eens tijd
had om te eten. Er was een
park tegenover de Motown
Studio waar hij andere kinde
ren zag spelen: „Ik staarde al
leen maar naar hen met ver
bazing - ik kon me een derge
lijke vrijheid niet vooretellen,
zo'n onbezorgd leven - en
wenste meer dan iets andere
dat ik zo'n vrijheid had, dat ik
weg kon wandelen en zijn zo
als zij. Dus er waren droevige
momenten in mijn jeugd," be
sluit hij.
Michael Jackson is de zevende
van negen kinderen in het ge
zin van Joseph en Katherine
Jackson in Gary, Indiana. Hij
trad samen met zijn vier oude
re broers op als de Jackson 5.
Michael trad in de groep op als
lead-zanger. Samen brachten
zij 26 LP's uit. De vader, een
staalarbeider die optrad in een
plaatselijke rhythm blues
band, was streng voor zijn op
tredende kinderen. „Wij tra
den voor hem op en hij bekri
tiseerde ons. Als je er een rom
meltje van maakte, werd je ge
slagen, soms met een riem,
soms met een zweep... Pa
maakte me zo kwaad en deed
me zo'n pijn dat ik probeerde
hem terug te pakken met als
resultaat dat ik nog harder
werd geslagen," schrijft Mi
chael.
Toen hij 21 werd liep het con
tract met zijn vader als mana
ger af en Michael, ontevreden
met hoe zijn carrière verliep,4
speciaal met de weigering van
Motown de Jacksons zelf te la
ten componeren en produce
ren, ontsloeg hem.
Jackson werd in 1984 ge
vraagd het boek te schrijven
door Jacqueline Onassis, die
de opdracht in het boek
schreef, en door Shaye Arehe-
art, die veel met de ster sa
menwerkte en hem hielp met
het schrijven. „Hij was iemand
die we bewonderden en waar
van we meenden dat het een
echt muzikaal genie was. Hij
had een lange, fascinerende
carrière, zijn leeftijd in aan
merking genomen", zegt Are-
heart in een interview. „Ik
denk dat het boek de Michael
Jackson die ik heb leren ken
nen goed weergeeft. Hij is heel
gevoelig, loyaal en vriendelijk.
Hij is voor elke centimeter een
professional, op elk gebied van
zijn leven. Hij is bijzonder wel
bespraakt, intelligent, creatief
en liefdevol". Areheart zei dat
zowel zijzelf als Jackson zeer
tevreden was met het resul
taat. De lezer van Moonwalk
kan het inmiddels zelf beoor
delen.
DOLORES BARCLA Y
Michael Jackson, die in Moonwalk een boekje open doet over
zijn moeilijke jeugd, de klappen die hij kreeg van zijn vader, zijn
plastische chirurgie en zijn p/oblemen met de liefde.
FOTO: PR
Voor een uitgebrt
agenda, ook voor del
mende dagen, raadpiij
men „UIT", de gratis
kelijkse bijlage van i'
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzel
straat 6, tel. 01720-20800):
•lerdamned (12); 18.45, 2
za. wo. ook 13.45. zo. ook 1!
16.15. EUROCINEMA II:
emperor (al); 20.15. za. wo.
13.30. zo. 13.30, 17.00. 20 iSt
EUROCINEMA III: Staks^
(al); 18.30, 21.15. za. wo.
13.30. zo. ook 13.30, 1i
EUROCINEMA IV: Empirt
the sun (al); 20.30. zo.
16.00. Junglebook (al); za.
wo. 14.00.
de
le
k(
ie
LEIDEN LUXOR (Stations
19. tel. 071-121239): Wall St 10
(al); 19.00, 21.15. Jungleb
wo. 14.30. LIDC
STUDIO (Steenstraat 39,
124130): Cry Freedom
20.00. zo. ook 14.30. Mou.
struck (al); Amsterdamned a'
Fatal attraction (12); No way J
(al); 14.30. 19.00. 21.15. Tl ip
NON (Breestraat 31. lc
123875): September (al): 14 's
19.00, 21.15. REX (Haarli
merstraat 52. tel. 071-1254
Show your love (16); 14)8
19.00, 21.15.
NOORDWMK LIDO THEA1
Bernhardstraat 56.
Ö1719-12800): Untouchab
(al); zo. 20.15.
21.15.
KATWIJK CITY THEATEI
(Badstraat 30. tel. 01718-740
Dirty Dancing (al); do. t/m
wo. 14.45. 19.00. 21.15. ma.
19.00, 21.15. CITY THEA1
II: Amsterdamned (12); do.
zo. 14.45. 19.00, 21.15. za.
di. wo. 19.00, 21.15. Tom
Jerry IV (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENW
(tel. 01717-4354): Dirty dane
(12); do. 19.00. 21.15. vr. 15
19.00, 21.15. za. zo. 14[
15.45, 19.00, 21.15. r
20.15. L'lnvitation (al), do. F
19.30, 21.30. Havinck (al);
19.30, 21.30. ma. di. wo. 20.|
KINDERVOORSTELLING
Troetelbeertjes in wonderld
za. zo. wo. 14.00, 15.45.
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): Big foot andg
Hendersons (al);
20.00. za. zo. wo. 14.00.
deus (al); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Big toot and the Hendei
za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENAj
1,2,3 (Promenade 7, tel.
511313): The last emperor; I
t/m wo. 20.00. Jungle book;!
zo. wo. 14.00. Amsterdam
(12); do. ma. di. 20.00. vr. 19l
21.30. za. zo. 14.00, 19*
21.30. wo. 14.00, 20.00. FatalR
traction; do. ma. di. 20.00.1"'
19.00, 21.30. za. zo. 14|
19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.0
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui
tel. 463500): Empire of the i
(al); 14.00, 20.15. ASTA
Moonstruck (al); 14.00. 19
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19
21.30. ASTA 3: Wall a
(al); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15. 16.00, 18.45, 2
BABYLON 1 (Winkelcentf
Babylon, tel. 471656): Tosca
zo. 11.00. Broadcast news
14.00, 18.45, 21.30. zo.
16.15, 18.45, 21.30. BABYL(
2: Fatal attraction (12); 14.
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.1
18.45, 21.30. BABYLON
Nuts (al); 14.00, 19.00, 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 19.00, 21.!
CINEAC 1 (Buitenhof 20.
630637): Fatal beauty
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00, 18.45, 21.30. CIND
2: Dirty dancing (al); 14.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.<
18.45, 21.30. CINEAC 3:
nightmare on Elmstreet (1
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. o
14.00. METROPOLE 1 (Carr
gielaan, tel. 456756): Cry fre
dom (al); 14.00, 20.15. Gl«
Miller story (al); zo. 11.(
METROPOLE 2: The last es
peror(al); 14.00, 20.30. M
TROPOLE 3: Baby boom (J
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00, 18.45, 21.30. METR
POLE 4: Shy peopleb (1
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1
16.00, 18.45, 21.30. METR
POLE 5: Suspect (12); 18.
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.
ODEON 1 (Herengracht
tel. 462400): No way out (1
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.3
16.00, 18.45, 21.30. ODE<
2: The boss's wife (16); 13.
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.0
18.45, 21.30. ODEON 3: Al
sterdamned (12); 13.45, 18.
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.
21.30. ODEON 4: The hiddé
(16); 13.45, 18.45, 21.30.
13.30, 16.00. 18.45, 21
STUDIO 1 (Kettingstraat 1:
tel. 656402): Hersenschimitt
(16); 19.15, 21.45. zo. wo. 14.
STUDIO 2: L'Ami de i
amie (16); 19.00, 21.30. zo.
14.00. STUDIO 3: Oei ciorn
(16); 19.00, 21.30. HAAG
FILMHUIS (Denneweg 56.
459900): Zaal 1Au revoir
enfants; 19.30, 21.45. zo. 14.
16.15. Gimme Shelter;
14.00, 16.15. Zaal 2: Love is
fat woman; 19.30. zo. 14.
Yeelen; 21.45. zo. 16.15. Zaal
19.30, 21.45. za. ma. 1S
22.00. Dies irae; do. Angel
art; vr. Fellini's Roma; za. Wilt
aardbeien; zo. II vangelo secoi
do matteo; ma. Journal d'u
cure de campagne; di. Wil
blood; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Death wish 4 (1f
za. 00.15. CINEAC 2: A nig
tmare on Elmstreet (16);
00.15. CINEAC 3: Amstl
damned (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Jungle book;
wo. 14.00. zo. 13.15, 16.
METROPOLE 5: Jungle bod
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00
STUDIO 3: De reddertjes;
wo. 14.30.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE EXPOSITIE
EN EEN COMPLETE AGENDA