„Echte godsdienst is mensendienst" CcidóeSotwa/iï J v GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Perestrojka staat onder sterke druk brieven >weer CoidóeSouumt MAANDAG 18 APRIL 1988 PAGI ijj, Bevers Naudé stelt voorwaarden aan ere-doctoraat VU AMSTERDAM Dr. Beyers Naudé, de oud-secretaris van de Raad van Kerken in Zuidafrika, weet niet of hij het ere-docto raat dat hem is toegekend door de Vrije Universiteit, wel wil behouden. Dat is mede afhankelijk van de beslissing van de VU ..besmette aandelen" wel of niet af te stoten. Zo n eredocto raat heeft voor hem meer betekenis dan een beslissing op een bepaald moment van een bepaald bestuur, maar de situatie verandert als de VU weigert de aandelen af te stoten. „Ik hoop dat de VU de moed heeft het beleid te herzien. De kleine fi nanciële offers die dit vraagt, staan in geen verhouding tot de offers die de slachtoffers van de apartheid moeten brengen", aldus Naudé in Amsterdam. Hij was in ons land voor overleg met onder meer de PvdA, de Raad van Kerken en het Komi- tee Zuidelijk Afrika. Vastenmaand voor moslims van start DEN HAAG Vanaf deze week tot 16 mei houden moslims over de hele wereld hun vastenmaand, de ramadan. In deze maand, de negende van de moslimkalender, is het een plicht voor alle volwassen moslims te vasten van de dageraad tot zonsondergang. De vaststelling van de ramadan hangt af van de stand van de maan De vastendagen zijn in de zomer uiter aard veel langer dan in de winter. In de praktijk betekent dit dat men zich overdag onthoudt van eten, drinken en geslachts verkeer. Volgens de koran zijn de openbaringen van Allah be gonnen in de Ramadan-maand. De moslims wordt in deze maand gevraagd de koran extra veel te lezen. De ramadan wordt op 16 mei afgesloten met een groot feest dat beschouwd wordt als een van de grootste moslimfeesten. Het troostende van grote kunstwerken ligt minder in wat ze uitspreken dan in het feit dat het hun gelukt is hun bestaan af te dwingen. Hoop vindt men het eerst bij de troosteloze. Theodor Adorno Paus eist vrijheid voor Oekraïns- katholieke kerk VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II verlangt dat de leden van de Oek- rains-katholieke kerk het recht krijgen hun geloof in alle vrijheid te beleven. Dat blijkt uit een herderlijke brief van de paus aan de le den van deze kerk, die in 1946 werd gedwongen op te gaan in de Russisch-Ortho- doxe Kerk. De brief „Mag num baptismi donum" (Het grote geschenk van de doop) wordt dinsdag officieel aan de pers gepresenteerd, maar de katholieke Italiaanse krant 'Avvenire' heeft dit weekeinde al gedeelten er van gepubliceerd. De paus uit grote waardering voor de trouw van de Oek- raïns-katholieke Kerk. die wegens haar verbondenheid met Rome nog altijd zwaar wordt vervolgd. „In een zo buitengewoon historisch ogenblik voor Uw kerk, die de afgelopen decennia door zo grote nood geteisterd is, wil ik nogmaals beklemtonen dat zowel haar katholiciteit als haar bijzonder karakter alle respect verdienen", aldus de paus. De paus ondersteunt alleen op indirecte wijze het streven van de Oekraïns-katholieke kerk om in de Sovjetunie of ficieel toegelaten te worden. Het afgelopen jaar hebben de ondergronds levende pries ters en bisschoppen in diver se petities bij partijleider Mi- chail Gorbatsjov aangedron gen op legalisering van de kerk. „Moge de toekomst ons de vreugde verschaffen dat de misverstanden en het we derzijdse wantrouwen worden overwonnen en dat het volle recht van eenieder op zijn eigen identiteit en zijn eigen geloof worden erkend", zo schrijft de paus daarover. Hij beklemtoont dat niemand het lidmaatschap van de ka tholieke kerk als „onverenig baar met het welzijn van het eigen vaderland en de erfenis van de heilige Vladimir" mag beschouwen. VOORZITTER HAAGSE HERVORMDE DIAKONIE: DEN HAAG In de kerk dient het meer te gaan om de mensendienst dan om de godsdienst. Dat betoogde dr. C. Blanke- stijn, voorzitter van Haagse hervormde diakonie n oud wethouder. zaterdag in de Grote Kerk in Den Haag. De Haagse hervormden en gere formeerden hielden daar hun jaarlijkse diakonale ontmoe- Informatie speelde een be langrijke rol op deze bijeen komt: zo'n veertig stands wa ren opgesteld om de diversi teit van (breed oecumenisch) diakonaal werk te laten zien. Blankestijn kwam tot de aan vankelijke tegenstelling: mensendienst (dienst aan mensen) ën godsdienst vanuit de profeten in het oude testa ment. Bijvoorbeeld A mos spreekt over die tegenstel ling: Mensen kunnen wel heel vroom de feesten vieren in Jeruzalem, compleet met offers, maar God haat en veracht deze feesten Laat liever het recht als water op borrelen en gerechtigheid als een machtige stroom, aldus de profeet tegen zijn tijdge- Ménsendienst, dat is de gods dienst die God vraagt, aldus Blankestijn. In de kerk lig gen de verhoudingen vaak precies omgekeerd aan wat God belangrijk vindt, consta teerde Blankestijn. Het gaat immers vooral om theologi sche verdieping, liturgie, lie deren. preek, leerhuizen; al lemaal godsdienst. De men sendienst (het diakonaat) komt pas veel later of hele maal niet. „Welke plaats en betekenis heeft het diakonaat in de theologische opleidin gen; hoeveel hoogleraren zijn er eigenlijk aan de Neder landse universiteiten en ho gescholen. En hoeveel tijd besteedt een kerkeraad een diakonale zaken?" Dr. Blankestijn vroeg de aan wezigen zich de vraag te stel len of God misschien onze Overzicht van de diakonale bijeenkomst, tijdens de liturgische opening mooie kerken, onze liturgie, onze kerkdiensten en onze riten net zo haat als destijds die vrome vormen in de tijd van de profeten. Een diakonale gemeente dient mensen. Zo'n gemeente sluit zich niet op binnen de muren van en kerkgebouw met de kleine kring van ge trouwen voor het beleven van de godsdienst. Die ge meente gooit de deuren en ramen open; treedt naar bui ten in de samenleving'. Die gemeente luistert naar wat mensen te zeggen hebben; met name de slachtoffers van armoede, discriminatie en ziekte. Dergelijke mensen zijn de eerste deskundigen voor de kerk om waarlijk na volgers van Jezus Christus te zijn. In zo'n gemeente wordt mensendienst godsdienst, al dus Blankestijn. In dit denken passen niet de traditionele onderscheidin gen tussen pastoraat, diako naat en apostolaat. Er is im mers maar één opdr;acht: maak deze samenleving, deze stad leefbaar. De vaak als een hiërarchie beleefde trits van kerkelijke ambten: predikant, ouder ling, diaken kan als zodanig niet bestaan, meende de voorzitter van de Haagse dia konie. Centraal moet immers staan de dienst van het „om zien naar elkaar". Hij vond dat het „verouderde onder scheid tussen de ambten" misschien maar het beste kan ,- worden afgeschaft. In plaats daarvan zou een taakverde ling moeten komen rondom die ene opdracht: dienstbaar te zijn aan mensen. Blankestijn meende dat het FOTO: MILAN KONVALINKA beeld van de kerk in de sa menleving „miserabel" is. Dat komt mede omdat het beeld wordt bepaald door „vroeger". Maarten 't Hart getuigt er steeds van in zijn boeken, maar ook Jan Wol kers. Rondom de diakonie hangt nog de geur van het pannetje soep. Volgens Blan kestijn kan het beeld van de kerk in de samenleving ver beteren wanneer die samen leving ervaart dat die kerk en die diakonie samen in de eerste plaats met en voor de medemens willen functione ren. In Den Haag zijn van dat laatste diverse voorbeel den vinden; onder meer in Spoorwijk. in het zogehe.en „zorg-op-maat-projekt". Ge meentebestuur en diakonie werken hierin samen voor mensen die extra aandacht en zorg nodig hebben. Burgemeester A.J.E. Haver- mans sprak vanuit zijn per soonlijke opvattingen de her vormde en gereformeerde di akenen toe over de relatie kerk-overheid. In een breed voerig betoog schetste hij die verhouding door de eeuwen heen. De betrekkingen zijn sinds de scheiding van kerk en staat wezenlijk anders ge worden. bovendien is er sinds de secularisatie nogal veel veranderd. Voorheen werkten kerk en overheid in veel opzichten samen; het waren ook vaak dezelfde mensen die een belangrijke rol speelden. De verhouding kerk-overheid was er vooral een van het maken afspra ken wie wat doet. In de tijd dat.de taak van de overheid steeds toenam, in de jaren zestig en zeventig, leed de kerk functieverlies. De so ciale voorzieningen namen taken over van de diakonie De overheid moet nu om fi nanciële redenen terug en zo ontstaat er een nieuwe ver houding tussen wat de over heid doet en bijvoorbeeld de kerk. Havermans meende dat er ook een principieel punt bij de terugtredende overheid speelt: dat is de verantwoor delijkheid van mensen voor mensen. Het mag nooit gaan om voorzieningen, om insitu- ties. Wezenlijk is de warmte van de ontmoeting met mén sen. aldus Havermans. De kerk kan vooral in de ont moeting met mensen op het lokale dus kleinschalige ni veau van grote betekenis zijn: Rustpunt en wegwijzer zijn; de zorg en liefde bieden die mensen nodig hebben. Overheid en kerk komen el kaar in onze tijd in een nieu we verhouding tegen; ze heb ben elkaar elkaar in die nieuwe vormen heel wat te zeggen, aldus mr. Haver mans, LÜTSEN KOOISTRA TOCH ZORGEN BIJ KERKVOOGDEN Hervormden geven meer geld aan kerk UTRECHT De Nederland se Hervormde Kerk zal ook dit jaar weer meer geld bin nen krijgen via de actie Kerkbalans. Die conclusie kan worden ge trokken op basis van gege vens uit ruim zeventig pro cent van de deelnemende hervormde gemeenten. Ruim de helft van het aantal inmiddels ontvangen toezeg gingen laat een stijging zien van gemiddeld ruim vijf pro cent. Een derde deel van de gemeenten die hun gegevens al instuurden laat een der ving aan inkomsten zien van gemiddeld 3,38 procent. De te verwachten stijging komt ondanks een dalend aantal hervormden; dus min der mensen betalen méér voor de kerk. En dat is een trend die zich al enkele jaren aftekent. Een en ander bleek op de jaarvergadering van de Vere niging van Kerkvoogdijen in de Ned. Hervormde Kerk. zaterdag in Utrecht. Voorzitter mr. J.A. van Ries- sen (Haren, Gr.) sprak tijdens zijn openingsrede zorgen uit over de voortgang van de be zuinigingen in het landelijk kerkewerk. Vorig jaar startte een bezui nigingsronde waarmee in 1991 een structurele bezuini ging van zestien procent moet zijn bereikt. Van Ries- sen sprak zijn twijfels uit over de haalbaarheid van de gestelde vier procent bezuini gen per jaar „Er zal veel overleg moeten worden ge voerd en ook druk moeten worden uitgeoefend om deze doelstelling te halen", voor spelde hij. Bovendien is het nog maar de vraag of de gestelde bezui nigingen wel voldoende zijn. Hoewel door de actie Kerk balans de inkomsten op veel plaatsen stijgen, wordt het toch steeds moeilijker voor de plaatselijke gemeenten hun verplichtingen aan de landelijke kerk te voldoen. Het bedrag dat moet worden afgedragen voor het alge meen kerkewerk daalt wel iets door de bezuinigingen, maar omdat het aantal her vormden daalt, wordt de bij drage per betalend lid steeds hoger. Riessen drong er bij de kerk voogden op aan serieus bezig te gaan met het conciliair proces van de Wereldraad van Kerken, het programma dat gericht is op gerechtig heid, vrede en heelheid van de schepping. Kerkvoogden hebben in hun beleid ten aanzien van geld en goederen te handelen vanuit de eisen der gerechtigheid, aldus Van Riessen; overigens ook in hun personeelsbeleid. Maar ook de zorg voor de schep ping raakt veel kerkvoogden: hetzij persoonlijk, hetzij als lid van een college dat (agra rische) bezittingen heeft. Melkquota, mestregelingen, ruilverkaveling en grondbe heer zijn onderwerpen van de kerkvoogdijvergaderingen geworden. Secularisatie De secretaris-generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk, dr. K. Blei, heeft de kerken waarschuwde zich niet blind te staren op de se cularisatie. „Door het proces van secula risatie wordt de kerkelijke gemeente gedwongen haar plaats in de wereld opnieuw te bepalen. Dat de kerk haar bescherming en geborgen heid in een christelijke cul tuur verliest, is heilzaam, in zoverre „het christelijke" niet meer vanzelfsprekend is. Wie Jezus Christus vandaag voor ons is. moet ook de kerk zelf. achter en tegenover de cultuur, opnieuw ontdek ken", aldus Blei tegen de kerkvoogden. Volgens Blei kunnen de christenen in Nederland bij hun antwoord worden gehol pen door antwoorden die door christenen elders in de wereld worden gegeven. „Daar waar met het evange lie verstaat als een bevrijden de boodschap midden in éha- os, wanhoop en leed". Blei uitte kritiek op de syno dale handreiking „Gemeen te-zijn in een mondiale sa menleving" die is opgesteld door de Raad voor de Zaken van Overheid en Samenle ving van zijn kerk. In de nota wordt mondialisering van de kerk als antwoord op de secularisatie gezien. Vol gens Blei is die keuze niet te recht: het betrachten van verbondenheid met christe nen wereldwijd veronderstelt immers toch nog altijd dat men ook zelf bewust christen is. En juist dat. zelfs dat, gaat vandaag ook onder trouwste kerkleden niet meer op, al dus Blei IKV-BERAADSLID TER VEER: ONDERDENDAM „Wal mij het meest getroffen heeft in de bijeenkomsten die de Russische vredesraad had ge organiseerd is de ontzettende strijd die momenteel gevoerd wordt over de perestrojka." Dat zegt het IKV-beraadslid drs. Ben ter Veer die samen met een groep IKV'ers de af gelopen twee weken de Sov jet-Unie heeft bezocht en daar volop in de gelegenheid is geweest contacten te leg gen met officiële instanties en doorsnee-Russen. „Achter die publicatie in Sovjetskaja Rossija die een felle aanval bevatte op het beleid van partijleider Gor batsjov en inmiddels door de Pravda officieel is bekriti seerd, staat natuurlijk niet zo maar een individuele brièf- schrijfster", aldus Ter Veer, maar een belangrijke groep Russen die een halt willen toeroepen aan de politiek van Gorbatsjov. „Het gaat om een groep ou deren. 'Ze ergeren zich dat het officiële beeld van de Sovjet-Unie waarin zij zijn groot gebracht door het slijk wordt gehaald. Er wordt mo menteel zoveel in de Sovjet- Unie gepubliceerd over Sta lin en over de misdaden die er onder zijn regime hebben plaats gevonden dat zij het gevoel krijgen dat hun leven een grote vergissing is ge weest. De omvang van die groep moet je niet onder schatten. Stalin staat natuur lijk ook bekend als de man die de oorlog op het fascisme heeft gewonnen. In de offi ciële pers is er vrijwel nooit iets over zijn wandaden be kend gemaakt, ook de rede van Chroetsjov over de des talinisatie uit 1956 is nooit of ficieel gepubliceerd, dus zo gek is die reactie van die mensen op zich niet." De IKV'ers hebben voorna melijk bijeenkomsten bijge woond die georganiseerd zijn door het Sovjet-vredescomité. Het Sovjet-vredescomité is. zo geeft Ter Veer ook toe, in feite een propagandaclub die het officiële beleid, vooral ten aanzien van ontwape ning. naar de basis toe verde digde. Ter Veer: „Dat comité probeert nu een andere koers te varen. Er werd van alles op hun bijeenkomsten ter sprake gebracht, vooral over zaken die mensen in het ver leden zijn aangedaan, over onrecht dat hen nog dwars zit. Niet over bewapening, dat hebben ze al zo vaak ge hoord, daar zijn ze het wel over eens. We zijn in Kiev geweest en in andere plaat sen in de Oekraïne. Er is daar een kolossale aandacht voor ecologische problemen, geen wonder want de Oek raïne is zo'n beetje volge stouwd met kerncentrales. Vanuit de zaal worden radi cale ideeën geuit, er zijn er genoeg die helemaal met kernenergie willen breken. Het Sovjet-vredescomité pro beert een beetje op een lijn te komen met gematigde oppo sitiegroepen, het comité is niet mordicus tegen kern energie, ze willen tussenop lossingen bieden." Ter Veer hoopt dat het comité een sti mulerende functie kan heb ben bij het meer bewust ma ken van de bevolking. Ter Veer heeft ook een eva cuatie-dorp bezocht op ruim negentig kilometer van Tsjernobyl. „We zaten daar op Paasmorgen aan tafel bij een gezin waarvan twee le den, een moeder en een zoon. op tweeënhalve kilometer van Tsjernobyl zaten toen de ramp gebeurde Pas een week daarna werden ze geë vacueerd. Het was duidelijk dat die moeder ontzettend in zat over het lot van haar zoon." Volgens Ter Veer houden de Russen momenteel uitvoerige onderzoeken naar de publie ke opinie. „Ze doen dat zelfs met behulp van Franse en Duitse onderzoekers. Ze we ten dus ongetwijfeld heel goed hoe de gewone Rus denkt over de perestrojka." Het beslissende moment voor Gorbatsjovs politiek is vol gens hem over vier a vijf jaar. Gaat het economisch be ter met de gemniddelde Rus, dan wint Gorbatsjov het pleit.„Maar als je naar die Russische industrie kijkt, dan ben je wel erg somber ge stemd. Van competiviteit hebben ze nog nooit gehoord. Voor het westen zijn er niettemin veel mogelijkhe den, juist ook om economisch samen te werken. Hier kun je een aandeel in leveren. De vraag is of we die verant- woordelijkheied aanwillen." PAUL VAN VELTHOVEN Brieven graag kon en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Viaduct In alle artikelen, die in de af gelopen dagen zijn gepubli ceerd naar aanleiding van het afschuwlijke ongeluk op de Rijksstraatweg in Wassenaar heb ik één bron van ongeluk ken gemist, n.l. het viaduct van de voormalige ZHESM- spoorweg naar Scheveningen. Hoewel bij de bouw in 1906 ^oyaal bemeten, is het viaduct eigenlijk te smal voor een vierstrooksweg. Bovendien is door de boogvorm de doorrij- hoogte op de rechterrijstroken vrij laag. Hierdoor moeten vrachtauto's altijd naar de lin kerrijstrook gaan om het via duct te passeren. In de richting Wassenaar gaande ligt dan vlak achter het viaduct ver scholen de invoegstrook voor het verkeer, dat uit de Haagse wijk Mariahoeve komt, kort om, een uiterst onoverzichtelij ke situatie. Ik ben overtuigd van de spoorweghistorische en architectonische waarde van het viaduct, maar als voor het behoud daarvan met bloed moet worden betaald, is er maar één conclusie mogelijk: zo snel mogelijk slopen. Als er geen geld is om een nieuw, aan de eisen van deze tijd aan gepast viaduct te bouwen, ge loof ik, dat een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten veiliger is dan het laten voort bestaan van de huidige toe stand. A.W. Maat. RIJNSBURG Kruis De demonstratie op Goede Vrijdag in de tuin van een staatssecretaris, waarbij een jongere zogenaamd werd ge kruisigd. ging alle perken te buiten. Vele christenen en niet-christenen zijn er wel de gelijk door gekwetst, hoewel tot mijn grote teleurstelling en verbazing bij zoveel ontering en heiligschennis, helaas slechts weinigen in de pen zijn geklommen. Bij minder be langrijke feiten doet men dat vaak wel. Gelukkig dat nog één kamerlid protesteerde. Daarnaast ben ik vooral ge schokt door de beschouwing van Marinus van der Berg, waarin deze pastor zijn visie en mening geeft. Hij meende het te moeten opnemen voor de „jongeren" en ging zelfs zo ver dat hij zich afvroeg waar om er opschudding is ontstaan en bij wie. Zijn redenatie heeft veel weg van de bevrijdings theologie Het protest van de- Poolse jongeren toen kruis beelden uit hun klassen wer den verwijderd, kan en mag hij niet vergelijken met deze onterende actie. Zij hadden wel andere en betere motie ven. De Poolse jongeren heb ben een te groot geloof en te veel eerbied voor het „kruis" om hen te vergelijken en op één lijn te stellen met de jon geren die op Goede Vrijdag protesteerden. Bij de Neder landse jongeren ging het om geld (bezuinigingen), bij de Poolse om Christus zelf, die zij niet wilden en konden missen in de klas. M. v. Loon-de Rooy, DEN HAAG (Naschrift. Ook Marinus van der Berg constateerde in zijn column dat de actie gevoelens van burgers heeft gekwetst. Bij hemzelf was dat niet spon taan het geval, maar hij vroeg zich overigens wel af of de jongeren niet een te zwaar middel hebben gebruikt. Daar naast werkte hij als thema uit „het kruis als teken van tegen spraak, als kwetsing van ieder die zo macht uitoefent dat daar kwetsbare mensen onder lijden Zijn column is onder meer bedoeld om de lezer aan het denken te zetten, zonder dat wordt verwacht dat men het altijd met zijn stellingname eens is. Redactie.) Op het juiste spoor NEDERLANDSE militairen aankomende jachtv^ en de hun begeleidende teams die in de VS een op gaan volgen, zullen een aidstest moeten ondergaan. In jrij worden alle militairen al op aids getest en het kabine w zwicht voor „de onwrikbare Amerikaanse eis", dat ot rik; tenlandse militairen die op Amerikaans grondgebied I n s op aids zullen worden onderzocht. Onze vliegers kun geen ander land worden opgeleid op het Amerikaans/^ jachtvliegtuig, zodat Den Haag gedwongen was over ge bezwaren" tegen de test heen te stappen ells 1 Die bezwaren zijn overigens niet gebaseerd op eeiT van-mijn-lijf-principe, zo heeft premier Lubbers veriWu maar op het ontbreken van een behandelingsmethode aids; wat is dan nog de zin van een test? Overigens vei hij dat ook andere landen straks bij hun toelatingsbele aidstest verplicht zullen stellen. Slechts enkele dagen hadden de staatssecretarissen Dees en De Graaf ee plichte aidstest afgewezen; zitten beide staatssecretaris een verkeerd spoor? Via een grootschalige informatiecampagne waarvl middels een tweede versie is gestart heeft de Neder overheid er in het afgelopen jaar voor gezorgd dat ni 1 zich meer achter een gebrek aan kennis van de angsl gende feiten over aids kan verschuilen. Mede als daarvan is in ons land de gevreesde catastrofe, alth kwantitatieve zin, nog uitgebleven. Niettemin gaan bedrijfsleven steeds meer stemmen op die een isolerii )L( seropositieven bepleiten. De beide staatssecretarissen h tori die gedachte verworpen. Zij achten een aidstest bij solider ten overbodig en uit sociaal en moreel oogpunt verwei err ac DAARNAAST heeft het beperkte risico van een blo bloed overdracht van het virus tot onrust in bepaal on: roepscategorieën geleid. De nieuwe campagne „Neem serieus" beoogt een dreigende hysterie onder mensen cidenteel of regelmatig met „vreemd bloed" in aanraki ^e( men bijvoorbeeld politiemensen, artsen en ambulan 0 soneel bij voorbaat de kop in te drukken. Natuurlij ccl men het gevaar van besmetting als gevolg van een „be or« ongeval" niet onderschatten, maar het is in verrew iej meeste gevallen een kwestie van attent zijn op dat ge e Vai et uk Ji IN Hoe dat „attent zijn" er in de praktijk uitziet, kan val tot geval, en van beroepsgroep tot beroepsgroep ve len. Het ligt voor de hand dat chirurgen en zij die operaties assisteren graag weten of een patiënt die zij1 het mes hebben drager is van het virus. In ziekenhuizt er ongetwijfeld oncontroleerbare wegen genoeg om da zekerheid te krijgen. Zolang het geen consequenties voor de medische behandeling en voor de levenssfeer patiënt, is het - in afwachting van een principiële uitsj niet nodig daar moeilijk over te doen. De financiële consequenties voor ondernemingen, veh raars en pensioenfondsen die met seropositieven word confronteerd, vormen een heel ander hoofdstuk. Het k blijft terecht de druk vanuit het bedrijfsleven weersta een aidskeuring van toekomstige personeelsleden 1 jj staan. De medische keuring van een sollicitant is bedo j& vast te stellen of de betrokkene fysiek in staat is de b je[ functie te vervullen. Seropositiviteit is géén fysieke jjj" cap, het is géén ziekte. Wel bestaat een kans op aids er mee de verhoogde kans voor een bedrijf op een „onrenKy investering". Voor een verzekeraar betekent dat de vel,r(j de kans op een voorspelbare schadepost. Ler raa Op het eerste gezicht lijkt het niet helemaal ongerijiliol bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij wil weten of dér a nen-verslindende opleiding van een piloot wordt besteejre iemand die een flinke kans heeft binnen enkele jarejw aids te sterven. Maar als men dat redelijk zou vinden el toestaan, zou het hek van de dam zijn. Om maar een» ander voorbeeld te nemen: de opleiding van een stud&ret een kostbare technische studie kost de staat ook vele toère zouden om die reden alle aspirant-ingenieurs een ailus moeten ondergaan? I n De dreiging dat gaandeweg een groep paria's ontstaloni nergens meer aan de bak komt, zou op die manier te, zijn. Een dergelijke aanpak zou inderdaad uit sociaal er^ reel oogpunt verwerpelijk zijn. Onze samenleving kaiLej dat niet permitteren. De beide staatssecretarissen zittende hun standpunt op het juiste spoor. Later buien DE BILT (KNMI) Ons land ligt het komende etmaal nog in een zuidelijke stroming. Hiermee wordt in eerste in stantie nog warme lucht van uit Frankrijk naar onze omge ving gevoerd In de komende nacht is de wind zwak. Tijdens opklaringen kunnen zich dan weer mistbanken vormen. Morgen begint de dag na het optrekken van deze mist met enkele zonnige perioden. In de loop van de dag nadert vanuit het zuiden een storing. De kans op buien, mogelijk met onweer, neemt in de loop van de middag toe. Deze buien vormen de voorbode van een aanzienlijk koeler weertype dat vanaf woensdag zal gaan heersen. Voor het zover is kan het kwik op morgen in een groot deel van het land nog tot een graad of 20 oplopen. Weersvooruitzichten voor de Europe se landen geldig voor morgen en woensdag Zuid-Skandinavie Overwegend veel bewolking en af en toe regen. Mid- dagtemperatuur van 8 graden aan de Noorse kust tot 12 graden in Dene marken Britse Eilanden Half tot zwaar be wolkt en enkele buien, woensdag ook perioden met zon. Middagtempera- tuur van 10 graden in Schotland tot 17 graden in zuidoost Engeland Benelux. Duitsland: Af en toe zon en enkele regen- of onweersbuien. Mid- dagtemperatuur morgen ongeveer 21 graden, woensdag enkele graden la- Frankrijk: Af en toe zon en enkele regen- of onweersbuien. Middagtem- peratuur morgen rond 22 graden, woensdag van het westen uit opkla ringen en temperatuur enkele y lager. Spanje, Portugal: Veranderli, wolking en vooral in het itH een enkele regen- of onw woensdag vrij zonnig. Middaj' ratuur van 21 graden in het tot 25 graden in het zuiden. AlpenlandenMorgen van uit bewolking met buien, opklaringen. Middagtempera «u de dalen ongeveer 19 graden Italië. Joegoslavische er. kust Overwegend zonnig Middaglemperatuur ongeveer 20 12 J2, Üfe 1» 7/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2