Pol' levensverhaal van en echte Rotterdammer VROM: geen statiegeld op blikjes SeidacComcmt Violist Perlman in alle opzichten topper Lichte lyriek van het Kodaly Kwartet Michael Brecker idool aankomende jazzmuzikanten WVC geeft steun aan kunstzinnige vorming geestelijk gehandicapten Leidse Courant: het nieuws kritisch en gedegen behandeld. PA(CUNST VRIJDAG 15 APRIL 1988 PAGINA 17 Na de overweldigende klanken van de achtste symfonie van Mahler en tussen de bedrijven 'kvan herhalingen van die uitvoering door, speel de gisteravond in het jarige Concertgebouw de violist Itzhak Perlman. Dank zij een ongetwij feld vet sponsorbedrag en toegangsprijzen van 75,-bleek het mogelijk deze „dure" instrumen talist naar Amsterdam te halen, hij behoort tot de toppers ook wat het honorarium betreft. Het publiek lijkt zo langzamerhand te gaan wennen aan hogere toegangsprijzen en dan blijken im presario's in staat volgend seizoen op het podi um van het Concertgebouw ondermeer de foto: pr meesterserie op te bouwen met onder anderen Brendel, Cherfeassky, de gezusters Labeque en Pogorelich. Itzhak Perlman (47) werd op zijn vierde jaar getroffen door polio en sindsdien beweegt hij zich op krukken voort. Om tegemoet te komen aan de handicap het podium via de lange trap te moeten betreden was bij de ingang van het podium gelijkvloers en stellage gebouwd keurig voorzien van een baldakijn en een statig gor dijn. Aan alle wensen van de maestro was vol daan. Voldeed hij de toehoorder met zijn recital ook? Op het programma werken van Schubert, Prokofief en Grieg en eerlijk gezegd, het Ron deau brillant van Schubert viel bepaald niet mee. De virtuositeit enerzijds en de lyriek an derzijds werden nadelig beïnvloed door een scherpe toon en kleine onzuiverheden. Die ly riek het overige programma was daarvan een bevestiging lijkt niet zijn sterkste kant, juist in de eerste sonate van Prokofief blonk hij op alle fronten uit. Deze sonate heeft hij met pianist Ashkenazy op de plaat gezet en al is de Italiaan Bruno Canino geen Askenazy de inter pretatie werd een fascinerende belevenis. Mis schien dat componisten als Schubert en Grieg hem te gemakkelijk af gaan, hij beschikt im mers over een fabelachtige techniek. Bij Proko fief moet hij zich werkelijk inspannen en dan gaat hij technisch en muzikaal inderdaad tot het uiterste, weet hij een teder pianissimo su bliem weer te geven. Maar wie kennis neemt van het .jaaroverzicht" van deze musicus met concerten en recitals aan de lopende band moet erkennen dat enige vervlakking onvermijdelijk ADRIAAN HAGER N DEN? Ura „Pol" door RO-theater. Hoofdrollen: Huub J Lubbe, Ramses Shaffy, Marjol Flore en Lex Kudsmit. Muziek: Herman van Veen en Erik v.d. Lrft. Nieuwe Rotterdamse Schouwburg. Herha- Alle avonden in april, behalve op maandag- bTTERDAM De wereldpremiè- J van de opera „Pol" in de nieuwe fctterdamse schouwburg gister- fond hield meer in dan de feeste- Ike viering van de in gebruik ge- kmen nieuwbouw. Zij droeg ook lts uit van de pretenties, die de ar- itieke leiding van het RO-theater lor de naaste toekomst koestert. Ie zijn niet gering. iuderr°'ne Uitdehagen en Jos Thie, schrij- van het Pol-libretto en regisseurs te- van deze voorstelling, staat totaalthe- toor ogen, met uitstapjes naar muzi- theatervormen. Pol oiedt daarvan voorproefje. Zij menen bovendien aan jmoeten sluiten bij het Rotterdamse le- isgevoel, dat in theatertermen vertaald lagt om artistieke ondernemingen, be- jvigheid die gestalte geeft aan toneelbe- meer dan een herschepping van de de Rotterdamse schrijver Willem h Iependaal gecreëerde figuur van tolletje Piekhaar". In deze opera krijgen hem te zien als een volwassen gewor- schaaP man, als een gedrevene die zijn weg ieeen-k* d°or het Rotterdam van de eerste sten ft van deze eeuw. lasbeif zoon van een rechter geworden en tot ïzien gekomen magistraat, die het va- jschap uit een misstap met een was- ?J>uw ontkent, probeert hij klaarheid te jgen in zijn afkomst. Buitendien mag ls een metafoor worden gezien voor pogen zich een weg te effenen door Jarde sociale tijden heen. Hier en daar ;~fceurt men bij de librettisten iets e jaa selec( ïhalv haat: rtflië 8emeesters- 7de TP»n musical j< ;st$ Oe Brechtiaanse instelling. In deze opera men tevens een stuk stadsgeschiede- verbeeld met verwijzing naar bekende Marjol Florp als de tweede moeder van Pol, gespeeld door Huub v.d. Lubbe. FOTO: LEO VAN VELZEN maatschappelijk redelijk redt, maar men- zijn af- muziekspel onderscheidt zich van een be sical doordat het geheel wordt gedra- door zang en muziek, niet de afwisse- kent met speelscenes als gebruikelijk eizoenpe musical. In „Pol" is sprake van een vekrgecomponeerde handeling die geheel k 'dt gedragen door zang. )m ook in deze voorstelling voorkeur vocaal bedreven gasten, zoals in de an Pol de Dijk-leadzanger Huub v.d. )be, als diens vader Ramses Shaffy, als ede moeder Maijol Flore en als offi- van justitie Lex Goudsmit. Hun voca- rermogens sloten mooi aan bij de door m van Veen en Erik v.d. Wurff, te- dirigent, gecomponeerde muziek, tou men als Harlekijn-pop kunnen chrijven, maar dit gespeeld op een in- mentarium dat ook in de klassieke :iek wordt gebruikt: Dit bood de vrij de mogelijkheid te putten uit klas siek muziekmateriaal uit het begin van deze eeuw, met name Wagner en Strauss. Door Wagneriaans drama wordt het duet gedragen tussen vader en zoon tijdens hun conflictueuze ontmoetingen. Strauss lag voor de hand om de volkse beelden van het ensemble te kleuren, waarbij een ac cordeon wonderen doet. De handeling komt goedgetekend, maar wat traag op gang, tijd om vast te stellen, dat deze toneelzaal mooi is in zijn doelma tigheid en aan de akoestiek tegemoet komt door resonansvrij te zijn. De ruime afmetingen van het podium werd bij de massascenes uitstekend benut, zodat men zich als bezoeker vanwege de korte af stand tot het podium, ook achterin, be trokkene in het spel kon wanen. Dit treft bij deze opera al bijzonder .goed, omdat de afloop van het verhaal iets in zich heeft van tragische gerechtigheid, die gemakke lijk het gevoel aanspreekt. Huub v.d. Lub be kon dit behalve zingend ook mimisch waar maken, een bevlogen man, die het taal tobt met de onbekendheid komst. Hypermoderne toneeltechniek, geleid vanuit de toneeltoren, maakt het mogelijk tijdens de voortgang van het spel change menten aan te brengen. Er reed zelfs een auto over het toneel. Dit verleent aan de voorstelling vaart, een gelukkige omstan digheid, omdat een enkele maal de hande ling als te uitgesponnen overkomt. Met name enkele soli lijken te wijdlopig, te uitleggerig wat persoonlijke gevoelens be treft. Die moeten uit het spel zelf te voor schijn komen. Ook zangspel biedt vol doende mogelijkheden tot drama, meer zelfs. Dit neemt de redelijkheid van de open doekjes tussendoor niet weg en er was ze ker aanleiding om dit aan het slot te laten uitmonden in een even ferm als langdurig applaus. De schouwburg wordt vanavond officieel geopend door minister Brinkman. TON OLIEMULLER Ie dati liling van deeiïaPPPenmuseum nds ^engt kwart iden liljoen op angebjlSTERDAM De col- dbaarltie poppen, poppenhui- len. en speeldozen van 1 ï^stpen mevrouw Van Hees in de fft 6isteren °P een vei" ïtsterk ü1 Amsterdam niet e enigös verwacht tussen de v varten 60.000 gulden opge- heer kcht, maar een kwart loemdjjoen gulden. Voor de van<Pame^nS bestond grote r de ajangstelling waardoor men i veiling tot laat in de >r hetpnd duurde, aldus een De Jord"voerder van het geme|linêhuis Gijselman. r de zond yer dopers bevonden diverse musea zoals het elgoed Museum uit Ooster- t, Het Grietje Tump Mu- 7 en' uit Landsmeer en het is Brinkermuseum uit Alk- mc\ „iar- 0°k "it het buitenland belangstelling voor de >66) o| rateli htzien iefsve ;r jaai steld best tarief Ung. da van Hees-Cino heeft de ectie in 25 jaar bijeen ge- :ht. Ongeveer tien jaar ge- n begon zij in haar „ate- in de Amstelveense pstraat een permanente i toonstelling. Deze ruimte ujfide uit tot een museum dat "lijks vele duizenden bezoe- b uit het hele land trok. i Haydn, Kodaly en Dobuaay. Het Kodaly Kwartet uit Budapest verzorgde gisteravond het zes de en laatste concert van de serie A van de Vereniging voor ka mermuziek in Diligentia. Daarmee kwam aan een lange traditie een eind omdat deze oudste kwartetserie volgend jaar tot het zelfde aantal van vier concerten als de jongere B serie is terug gebracht. Het publiek, middels een enquête geraadpleegd, gaf de voorkeur aan de lagere prijs voor vier concerten boven de hoge- Dit concert van het Kodaly Twartet vormde tevens het einde van het jubileumjaar 1987-1988 waarin de vereniging zijn 75-ja- rig bestaan vierde en daarom extra aandacht aan de program mering had gegeven. Het werd inderdaad een succesvol seizoen waarbij hoogtepunten elkaar opvolgden. In zekere zin kwam men met het optreden van het Kodaly kwartet weer met de be nen op de grond. Het kwartet heeft een ouderwetse middeleuro- pese kwaliteit en is wars van iedere overdrijving of aanscher ping van sentimenten, contrasten en eventueel andere effecten. De spelers raken hun snaren slechts licht aan, spelen in een vloeiende en ontspannen stijl zonder haast en ook zonder veel spanning. Alles klinkt in de eerste plaats zangerig en onnadruk kelijk, zonder dat de primarius zich qua toon of stijl ooit buiten het homogene klankblok van de vier begeeft. Daardoor klonken het kwartet op 64 nr 6 in Es en het tweede kwartet op. 10 van Kodaly licht en melodieus en lag de nadruk minder op de struk- tuur en de opbouw dan op het totaal van de elkaar omspelende thema's en kleuren. Kodaly's kwartet omspant veel hongaarse volksmelodieën zonder dat het de emotionele diepten bereikt die bv. zijn landgenoot Bartok daarin weet te leggen. Veel meer on derhuidse spanning zit in het kwartet in g op. 10 van Debussy. De Hongaren ontkennen in hun interpretatie die spanningen niet, maar schuiven ze naar de achtergrond om wederom in rus tige tempi de simpele schoonheid van de lijnvoering en het sa menspel de voorrang te geven. Dat geeft dan ook geen jubelend slotakkoord met een juichende boventoon van de primarius maar een afsluiting waaraan alle de vier de instrumentalisten gelijkelijk bijdragen zonder dat het als het ware de finish van een spannende run naar de top is. Iets om te onthouden tot een volgende vertolking. ERIK BESIER Michael Brecker foto: pr CONCERTEN IN DEN HAAG VRIJWEL UITVERKOCHT DEN HAAG De Ame rikaanse saxofonist Mi chael Brecker is het idool van de aankomende jazz musici in ons land. Tot deze bevinding is Wouter Turkenburg gekomen aan de vooravond van de drie concerten die Brecker de komende dagen met stu denten en docenten geeft op het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag. De belangstelling is zo groot dat Turkenburg voor deze op tredens moest uitwijken naar de Kees van Baarenzaal, de grootste zaal van het oplei dingsinstituut, waarvoor nog slechts een handvol kaarten beschikbaar is. Turkenburg is als coördinator van de jazz-af- deling van de opleiding in Den Haag er na jaren de veelzijdige Amerikaan als Artist in Residence naar Den Haag te halen. Behalve de concerten op vrijdag, zaterdag en zondag leidt hij er die da gen ook workshops en geeft hij lessen. Brecker, inmiddels begin veer tig, startte zijn loopbaan als jazzmusicus maar paste later de nieuwste technische vin dingen toe op zijn instrument, de saxofoon, en speelde als studiomuzikant met deze syn thesizer mee met alle groten uit de popmuziek. Hij werkte zo mee aan meer dan 400 pla ten voor hij zich weer tot de jazz bekeerde. Hij liet zich al een paar keer op het North Sea Jazz Festival horen. Vorig jaar kwam zijn eerste solo langspeelplaat uit die in de VS vele records brak en meteen goed was voor de Grammy-no- minaties beste jazz-lp en beste jazzsolist. Poolse dichter terug in vaderland WARSCHAU Duizen- den mensen hebben giste ren in Zakopane een laat-- ste groet gebracht aan de baar met de stofelijke res ten van de avantgarde- dichter, schilder en kunst theoreticus Stanislaw Ig- nacy Witkiewicz, die 49 jaar na zijn dood uit de Sovjetunie in Polen terug keerde. De Sovjetautori teiten hadden jarenlang alle Poolse verzoeken om repatriëring van het stof felijk overschot onbeant woord gelaten. Het feit dat het i i Polen is teruggegeven is het gevolg van de nieuwe Sovjetpolitiek tegenover Polen. Witkiewicz (1885-1939) be hoort tot de belangrijkste Poolse dichters van de jaren twintig en dertig. Hij was na de aanval van de Duitsers op Polen begin september 1939 naar het dorpje Jeziorny in het toenmalige Oost-Polen ge vlucht dat nu tot de Sovjetunie behoort. Uit vertwijfeling over het bericht van de inval van Sovjettroepen in Oost-Polen, benam hij zich op 18 septem ber 1939 het leven. De baar werd in het Witkie- wicz-theater van zijn geboorte stad Zakopane aan de voet van het Ta tragebergte opgebaard, om later op het oude kerkhof te worden bijgezet. In Polen verwacht men dat ook de stof felijke resten van de Poolse koning Stanislaw August Po- niatowski uit Witrusland naar Warschau zullen worden over gebracht. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen (al): 18.30, 21.00. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Fatal Attrac tion (12); 18.30, 21.30. Junglebook 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): II bar- biere di Siviglia (al); zo. 11.00. Broadcast news (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Fatal attrac tion (12); 14.00, 18.45, 21.30. 630637): Amsterdamned (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 14.00, 18.45, Elmstreet (16); 18.45, 21.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, 1.00. METROPOLE 2: The last emperor(al); 14.00, 20.30. ME TROPOLE 3: Baby boom (al); Freedom (al); 20.00. zo. ook 14.30. Moonstruck (al); Amsterdamned (12); Fatal attraction (12); Nuts (al); tembar (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Peepshow (16); 14.30, 19.00 21.15. NOORDW1JK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): The Living Daylights (al); 14.00, 18.45, 21,30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 5: Suspect (12); 18.45, 21.30. Amsterdamned (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Dirty dancing (al); 13.45, 18.45, 21.30. Dirty Dancing (al); 14.45, 19.00, 21.15. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Hot bubble- gum op vrijersvoeten (16); 13.45, straat 12b, tel. 656402): L'Ami de mon amie (16); 19.15, 21.45. zo. wo. 14.15. STUDIO 2: Can't buy me lovel (al); 19.00, 21.30. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Dirty dancing (12); vr. t/m zo. 15.45, 19.00. ma. t/m wo. 20.15. A have heard the mer maids singing (al); do. t/m zo. 19.30, 21.30. The mission (12); d Peter Pan; za. zo. wo. 14.00. Pin keltje; za. zo. wo. 14.15. Troetel- beertjes; vr. t/m z». wo. 15.45. 3.20.00. Amadeus (al); n 20.00. KINDERVOORSTELLING Een avontuur met een staartje; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): The last emperor; do. t 19.00, 21.30. Fatal at traction; do. t/m wo. 19.00, 21.30. za. zo. wo. 14.00. HUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Les noces bar bares; 19.30. zo. 14.00. Yeeten; 21.45. zo. 16.15 Woodstock, zo. 14.00. Zaal 2: LOve ie a fat woman; 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.45. Zaal 3: zo. di. 19.30, 21.45. vr. za. 19.30, 22.00. za. 20.00. De kleur van gra- Andrei roeblov; rètrie; zo. Ordet; I. The green pastures: i 00.15. CINEAC 2: Demonen 1 (16); za. 00.15. CINEAC 3: A nightmare on Elmstreet (16); za. 16.00. METROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3: De reddertjes; .^ELDOORN Het mi nisterie van welzijn, volksgezondheid en cul tuur gaat een aantal pro jecten ondersteunen die methoden zullen ontwik kelen voor de kunstzinni ge vorming van geestelijk gehandicapten. Staatsse cretaris Dees (volksge zondheid) heeft dit giste ren in Apeldoorn meege deeld op een congres over creativiteit en geestelijk gehandicapten van de stichting J.J. Dondorp Fonds. Een van de eerste projecten die op subsidie van WVC kan rekenen, is het ontwikkelen van een muziekmethode voor mentaal gehandicapte kinde ren aan de Stedelijke Muziek school in Groningen. Dees er kende dat een krappe perso neelsbezetting het vaak moei lijk maakt om aandacht te be steden aan expressie en com municatie. Hij zei dat voorrang wordt gegeven aan oplossing van het tekort aan .plaatsen in de voorzieningen voor geeste lijk gehandicapten. Hij hoopt desondanks dat de instellingen mogelijkheden zullen vinden om een appèl te doen op de sluimerende moge lijkheden van geestelijk ge handicapten. De vele vormen van expressie vormen volgens hem voor hen even zoveel mo gelijkheden tot ontplooiing en voldoening en h van zelfrespect. ALMELO - Het ministerie van VROM (Milieu) voelt niets voor het heffen van een dubbeltje statiegeld op bier- en frisdrankblik jes. Directeur J.A. Verbo- ve van de firma Holland Retourblik wilde per 1 mei van dit jaar beginnen met dat project. Maar het ministerie ziet meer in de ontwikkeling van een ge heel stalen blikje dat makkelijker te verwerken is bij hergebruik, aldus mr. J.H. Erasmus die zich bij VROM bezighoudt met hergebruik. Verbove gaf vorig jaar decem ber ruchtbaarheid aan zijn plannen. Hij wilde met het sta tiegeld meer staal en alumini um krijgen voor hergebruik. De winkeliers moesten zelf voor ongeveer achtduizend gulden een inzamelmachine aanschaffen, die de blikjes sa menperst en sorteert. Verbove beweerde toen al overeenstemming te hebben bereikt met het Nederlandse bedrijfsleven over het blik-sta- tiegeid. Ook zei hij voor zijn initiatief al subsidie te hebben ontvangen van het ministerie van Economische Zaken. Hij had bij de ontwikkeling van zijn plan gekeken naar de situatie in Zweden, waar al ja ren succesvol wordt gewerkt met statiegeld op blikjes. Ver bove wilde zelfs, net als zijn Zweedse tegenhanger, jaarlijks een deel van de winst uitkeren aan milieu-organisaties zoals Greenpeace. VROM ziet meer in de ont wikkeling van een geheel sta len blikje. De huidige blikjes bestaan nog voor een deel uit aluminium. Een geheel stalen blikje heeft het voordeel dat het bij de verwerking van huisvuil gemakkelijk kan worden gescheiden van het overige afval door middel van een magneet. Dat gaat met het vele aluminium in de huidige blikjes erg moeizaam of geheel niet. Het maken van staal kost volgens Erasmus van VROM ook aanzienlijk minder ener gie dan het maken van alumi nium. Verder is volgens hem bij het hergebruik van staal eveneens minder energie no dig. Hoogovens heeft reeds een ge heel stalen blikje ontwikkeld, dat nog een ander milieu vriendelijk voordeel heeft. Het lipje waarmee het blikje wordt geopend, blijft eraan vastzit ten. Verschillende bierbrouwerijen en frisdrankfabrikanten ge bruiken nu al een blikje, dat op dezelfde manier wordt opengemaakt als het door Hoogovens ontwikkelde pro- dukt. Dat blikje, in de handel gebracht via het bedrijf Tho massen en Drijver-Verblifa, heeft echter nog een alumini um deksel. Het Hoogovens-produkt, waar voor het bedrijf onlangs nog de Gouden Noot (een prijs die wordt uitgereikt door het Ver pakkingsinstituut) kreeg, moet eind dit jaar of begin volgend jaar op de markt komen. Staal Het ministerie van VROM was meteen al niet enthousiast over de plannen van Verbove. „Voordat het ministerie tien tallen miljoenen guldens subsi die uitgeeft aan zo'n plan, moeten we eerste weten of het uitvoerbaar is. Zo zou het inza melen met het plan van Ver bove wel erg kostbaar worden, als je weet dat slechts twee procent van het totale huisvuil bestaat uit blik", aldus Eras- Ook de Algemene Nederland se Bond van Frisdrankenfabri kanten en Groothandelaren in Dranken (BBM) zat niet te wachten op de ideeën van Verbove. „We hebben het op gevraagde ondernemersplan van Verbove nooit gekregen. Door het statiegeld zou een blikje voor de consument nog duurder worden Bovendien hebben de winkeliers genoeg werk met de spullen die ze nu al moeten inzamelen", meent de heer Schat van de BBM. Ook de BBM vindt de ontwik keling van een geheel stalen blikje een goed idee. Pittige prijs voor kleine Picasso MADRID Een bescheiden schilderij van de hand van Pablo Picasso, het in 1922 geschilderde „Peer, glas en citroen" (21,8 bij 27 cm), is gisteren in Madrid verkocht voor ongeveer 570.000 gulden. De totale omzet van een veiling die het venduehuis So theby's in een hotel in de Spaanse hoofdstad hield en waar ook doeken van Joan Miro en Wilfredo Lam onder de hamer kwa men, was circa 2,4 miljoen gulden. Italianen rukken op UTRECHT Na het succes van Paolo Conté is de volgen de Italiaan die in Nederland een grootheid kan worden in- aantocht: Zucchero Fornaciari, die momenteel in de belang stelling staat met de elpee „Blue's", waarop o.a. David Sancious (toetsenman Peter Gabriel), Clarence Clemmons (Bruce Springsteen's E Street Band) en de Memphis Horns op mee spelen, en waarvan de hitsingle „Senza Una Donna" afgehaald is. Fornaciari i eenmalig i eert naar ons land. Dat zal plaatsvinden op 26 mei in mu ziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Kaartverkoop voor dit optreden start volgende week zaterdag, 23 april, bij alle bekende adressen. GRATIS ELK WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Lisse redt het net niet tegen Beverwijk: 68-67 BEVERWIJK De basket- bailers van Lisse zijn er gister avond niet in geslaagd de plaats in de eerste divisie vei lig te stellen. Bij mededegrada tiekandidaat Beverwijk werd met 68-67 verloren de vier de éénpuntsnederlaag van het seizoen. Door dit verlies is Lis se nu „veroordeeld" tot het spelen van degradatiewedstrij den. Tot 20 seconden voor tijd zag het er in Beverwijk nog naar uit dat Lisse die degrada- tiedans zou ontspringen. De Lissenaars leidden toen nog met een punt, maar zagen Hank McNac namens Bever wijk toch nog de winnende lay-up maken. Een gang van zaken waarin Lisse-eoach Frans Broekhof zich overigens kon vinden. Volgens Broekhof heeft Lisse dit seizoen te vaak aangetoond de eerste divisie niet geheel waardig te zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17