Alejandro neemt afscheid van Argentinië Wereld profiteert van Gulbenkian-mecenaaf Meestervervalser Kujau verkoopt zijn imitaties Chagall-donatie in Centre Pompidou 1 fen rc I Kujau poseert voor twee van zijn vervalsingen. DeindsP aaan onder de hamer om zijn schuld af te betalenLven 39 fister it zi ijn B fach\ DRIE PREMIÈRES IN FILMHUIS HAAGS FILMHUIS: „Love is a lat woman" met Elio Marchi. Sergio Poves, Carlos Roffe. Scenario en regie: Alejandro Agresti. „Noces barbares" met Yves Cotton en Claudine Devaux. Regie: Marion Hansel. „Yeelen" met Issiaka Kane en Niamanto San- gono. Regie: Souleymane Cissé. De jonge Argentijnse regis seur Alejandro Agresti (26) bewijst ook met zijn tweede film, „Love is a fat woman", dat hij een talent is om reke ning mee te houden. Hij kwam indertijd met zijn eer steling („El hombre que gano la razon") naar Nederland om daar de postproduktie te laten doen, zijn tweede speel film is zelfs een Argentijns- Nederlandse co-produktie. Evenals zijn debuutfilm in zwart-wit opgenomen, is het een met filmische allure ge presenteerd afscheid van een Argentinië. „Love is a fat woman" speelt zich af in een Argentinië op de rand van de democratie. Het gewelddadige verleden moet begraven en vergeten worden, maar de hoofdper soon - net als in „El hombre" een journalist - kan dat niet. Hij is op zoek naar een ge liefde die verdwenen is, en hij botst voortdurend met een murw geslagen maatschappij die al zó heeft geleerd beter niet te veel te vragen, beter niet verder na te denken, dat er een steeds grotere wan hoop over hem komt. Als hij aan het slot van de film in een autobus vertrekt, moet dat een definitief afscheid worden van een land dat vergiftigd is door dat verle den. Duidelijkste" beeld, van dat Argentinië levert Agresti in het kleine, bijna symboli sche optreden van een blinde man, die aanhoort wat er al lemaal gebeurd is in het ver leden, alsmaar zucht van „is dat zo?" en als hem gevraagd wordt wat hij daar van vindt, z'n schouders ophaalt en zegt: „Ik? Ik ben Argentijn". Met andere woorden: Mij moet je niets vragen, ik heb geleerd te horen, te zien en te zwij gen. Ik weet liever niets. Orson Welles Een somber beeld dat door Agresti neergezet word.t in een stijl die sterk aan Orson Welles films doet denken. Het typische zijlicht, de op vallende camera-instellingen (vanaf de grond bijna, of van hoog boven de personages) herinneren in het bijzonder aan Orson Welles' „Touch of evil", dat - nóg een verband - bovendien speelde in een corrupt stadje op de grens van Amerika en Mexico. Die merkwaardige instellingen werken dramatisch, ver vreemdend en zetten de per sonages meteen in een psy chologisch perspectief: ze zit ten opgesloten in een van alle kanten geobserveerde werkelijkheid waar ze niet meer uit kunnen. Een „zwar te" film die door Agresti prikkelend wordt gehouden door een bijna knarsetan dend soort humor. Zo speelt hij een spelletje met film-in de-film: Amerikanen zin ge komen om een juichend por tret te maken over de veran deringen in Argentinië, ter wijl de bevolking zich nog in armoede moet rondwentelen. Hoofdrolspeler Elio Marchi neemt dan in protest als een levend vrijheidsbeeld plaats voor de camera op de puin hopen buiten de grote stad, terwijl hoog boven hem in beeld een vliegtuig naar el ders vertrekt. Het is duidelijk dat ook Agresti zelf als filmer niet verder kan in Argentinië. Hij zal er waarschijnlijk nooit loskomen van de doorvreten- Beeld uit de Afrikaanse film „Yeelen" de problematiek van dat ver leden. Inmiddels is de jonge filme» weer in Nederland. Voor Allart Enterprises werkt hij op dit ogenblik aan een soort detective-film a la „film noir". Met zijn stijlge voel en zijn humor mogen we daar wel iets van verwach- niet verdragen" zegt ze. ,J zijn mensen wier leven v( gald wordt doordat zij nr de affèctie krijgen, die ze dig hebben" stelt regissei Marion Hansel. Het is thema dat al haar films nu toe beheerste (In „Dt zocht een dochter, Jane 1 kin, de liefde van haar vadj Trevor Howard), baarse Bruiloft (titel van film) is het wrede begin een leven dat zich bij gebi aan liefde alleen voortzetten in wreedheden van mensen opzichte van elkaar. Afrikaanse symbolei Voor „Yeelen" (Helderhe van de Afrikaanse regisse Souleymane Cissé (uit Bur! na Faso) moet je wat moe over hebben. Het is het v filmde groeiproces van e jongeman op zoek naar k< nis. Hij moet ingew worden in de geheimen „komo", de voorvaderli; leer van de Oost-Afrikaai Bambara-stam. Het lev voor een Westerse kij] zonder veel voorkennis de betekenis van allei Afrikaanse riten en syrri len, hoofdzakelijk pracht plaatjes op. Wie méér wil, vaart zijn complete on\ tendheid over dat grote c tinent bijna als pijnlijk h derlijk. BERT JANS1 dochter van een Franse dorpsbakker. Begin jaren vijftig woont ze met haar zoontje Ludovic bij haar ou ders. Het jongetje wordt door een trriaanieke grootmeoder opegsloten op zolder. Zijn moeder leest hem daar af en toe een sprookje voor. Dan trouwt zij met de oudere Mi- cho, een zachtaardige we duwnaar. Hij wordt een goe de vader voor Ludovis, maar moederliefde blijft het jonge tje (dat naar een gesticht ge stuurd wordt) ontberen. Ja ren later blijkt waarom: Als meisje van vijftien is Nicole door Amerikaanse soldaten verkracht. Het zoontje dat daarna geboren wordt herin nert haar voortdurend aan dat traumatische gebeuren. „Ik kan de aanblik van jou Gebrek aan liefde „Les noces barbares is de derde film van de Belgische regisseuse Marion Hansel. „Le Lit" en „Dust" gingen vooraf. Haar derde film maakte zij evenals haar eer ste naar een roman, ditmaal van de Fransman Yann Queffelec, die er in 1985 de Prix Concourt mee won. Hoofdpersoon is Nicole, de - - typisch is voor regisseur Agresti: lage camera-instelling en hard zijlicht. Elio Marchi en Sergio Poves (met bandoneon) in een „shot" dat Jn LISSABON China kreeg zijn eerste concert vleugel sinds de Culturele Revolutie, Iraq kreeg een sportstadion van olympi sche afmetingen en in Groot-Brittannië ontvin gen kleine, plaatselijke to neelgezelschappen schen kingen. De Gulbenkian-stichting, grootste particuliere stichting van Europa, draagt bij aan vrijwel alles in de wereld dat bevorderend is voor cultuur, vorming en wetenschap. „Men komt van overal naar ons toe met een verlanglijstje van wat men nodig heeft of wil hebben," zegt José Blanco, directeur Internationale Pro jecten van de slichting. Schenkingen zijn maar één kant van de stichting, die be schikt over een schitterend museum en naslagbibliotheek en die sponsor is van Portugals eerste symfonieorkest en bal- Lissabon is een onwaarschijn lijke zetel voor zulk een grote en voorname stichting, maar de oliemagnaat Calouste Gul- benkian wilde het zo. De in Istanbul geboren Arme niër Gulbenkian bracht zijn levensavond door in Portugal. Hij overleed er in 1955. „Meneer 5 procent", zo ge noemd vanwege zijn aandeel in de Iraakse Petroleum Maat schappij, vermaakte zijn olie- en andere aandelen aan een door hem in het leven geroe pen stichting, die ook zijn be roemde kunstverzameling erf de. De 66 miljoen dollar die hij achterliet, zijn nu meer dan een miljard dollar waard. De stichting heeft sinds het begin van haar werkzaamhe den in 1956 vooi* meer dan 500 miljoen dollar weggeschonken en zij financiert elk jaar met ongeveer 60 miljoen dollar projecten in meer dan 40 lan den. Beurs In Portugal studeren momen teel een dertigtal studenten met een beurs van de Gulben kian-stichting. Onder hen zijn Chinezen, Sovjetrussen, Kore- anen en Roemenen. Zelfs premier Anibal Cavaco Silva heeft voor de stichting werd voor een deel door de stichting betaald. „Gemeten naar de gebieden waar wij werkzaam zijn, zijn wij waarschijnlijk de meest in ternationale stichting van de wereld," zegt Blanco. Bepaalde landen die Gulben kian na aan het hart lagen, krijgen meer aandacht. De meeste schenkingen van de stichting gaan naar bevorde ring van de Portugese taal, ge schiedenis en cultuur. De stichting heeft Portugese leerboeken samengesteld voor Angola en Mocambique en heeft in Portugals voormalige kolonies in Afrika scholen, ziekenhuizen en culturele cen tra helpen oprichten. De restauratie van monumen ten in het uitgestrekte Portu gese imperium is een andere taak die de stichting zich sinds 1958 stelt. Zij begon met de wederopbouw van een fort in Mombasa in Kenya uit de zes tiende eeuw. De Gulbenkian-stichting stu deert momenteel op behoud van uitgebreide archieven in de voormalige Portugese kolo nie Goa en is van plan de res tauratie te bekostigen van een 16de-eeuwse Portugese kerk in Malakka in Malaysia en an dere projecten in Brazilië en Thailand. Ook Groot-Brittannië geniet voorkeursbehandeling van de stichting, aangezien Gulbenki an het Britse staatsburger schap had en in Groot-Brittan nië studeerde en... zich liet rondrijden in een aangepaste en van wat extra gemakken voorziene Londense bloktaxi. Merseyside o.a. kreeg geld voor bouwprojecten, Leeds voor een dansacademie en to neelgezelschappen in Yorkshi re om te kunnen voortbestaan. In Portugal vindt bijna! cultureel evenement pla»( op het programma staat f crete letters dat de Gulf an-stichting er de sponscfi is. Toen het Gulbenkian-® in 1980 naar China ging' voor de uitvoering van e anoconcert alleen maalj vals, oud instrument bei 1 baar. „Ik heb nog nooit e list gezien die zo moest k ten om er wat fatsoenlijk te krijgen. Hij verloor,'Jf Blanco. "Wij boden de i zen een nieuwe vleugel I Peking, deed een jaar ovfc besluit om de schenking nemen. Maar het naml aan en tot op heden spel® ternationale pianisten oi vleugel met het bordje:! het volk van China vf Oulhpnkian-ctirhtino FILM CcidócCotnont VRIJDAG 15 APRIL 1988 BISSINGEN Het huis in een rustig Westduits stadje hangt vol met olie verfschilderijen in oude lijsten die de indruk wek ken dat het gaat om de waardevolle verzameling van een kunstkenner. Maar bij nadere beschou wing blijken het allemaal imitaties te zijn. Volgende maand is Konrad Kuiau van plan zijn circa 300 doeken in de stijl van oude meesters te verkopen om de schuld van ongeveer 600.000 gulden af te betalen die hij op liep als gevolg van een verval singszaak waarom hij veel be ter bekend is - de „Hitler-dag- boeken". Kujau is in 1985 schuldig be vonden aan fraude en hij kreeg vier jaar en zes maan den gevangenisstraf opgelegd voor zijn aandeel in het sa menstellen van de dagboeken en het verkopen ervan aan het weekblad Stern. Wat Stern aankondigde als de „primeur van de eeuw" toen het de eerste aflevering in 1983 afdrukte, bleek al gauw één van de meest opzienbaren de „canards" toen deskundi gen vaststelden dat de dagboe ken een armzalige vervalsing waren. De schilderijen zijn vanaf mei in de galerie van Kujau in Stuttgart te koop voor een prijs tussen 1.000 en 6.000 gul den". Kujau's ruime huis van drie verdiepingen hangt vol met overtuigende imitaties van be roemde schilders als Da Vinei, Rembrandt, Degas, Van Gogh, Renoir, Chagall, Dali, Miro en Picasso. Maar anders dan me nigeen denkt, wijst Kujau er op dat geen van zijn schilderij en een kopie is van bestaande klassieke doeken. „Ik kopieer nooit schilderijen. Als je alleen kopieert, hoef je slechts je ogen te gebruiken. Maar als je nieuwe thema's schildert, moet je je ziel gebruiken door af te dalen in de ziel van de mees ter. Dat is de wezenlijke uitda ging" Kujau zegt dat hij geschokt was toen de dagboeken in Stern als echt gepresenteerd werden. Heidemann had hem verteld dat ze alleen doorge speeld zouden worden naar een vroegere hoge medewer ker van Hitler die onder valse naam in Zuid-Amerika zou wonen, zegt Kujau anno 1988. Expositie „Mare Chagall, dona ties": tot 5 juni in het Centre Pompidou in Parijs (metro: Ram- buteau). Openingstijden: dage lijks van 12.00 tot 22.00 uur, week einde en feestdagen vanaf 10.00 uur, dinsdags gesloten. Toegang: 20 francs. spreid over verschillende Franse musea, waarbij het bestaande Chagall-museum in Nice zeker niet vergete- nen zal worden. De familie Chagall toonde zich als gezegd meegaander dan de Picasso's. „Zoekt u maar uit", zou Vava Chagall vorig jaar zelfs tegen de met de afwikkeling van de dona tie belaste cultuurambtena ren hebben gezegd. Naar verluidt kon de staat voor 56 miljoen gulden uitzoeken in het atelier van de in deOek- raine geboren schilder, die in 1937 Fransman werd. Haastig Hoewel de expositie in het Centre Pompidou uit elekto- rale overwegingen wat haas tig in elkaar is gezet (een ca talogus was niet voorhan den) kan men toch een goe de indruk krijgen van de enorme schat die de Fransen ten deel is gevallen. Vrijwel alle etappes uit het veelbe wogen leven van de surrea list zijn vertegenwoordigd. Interessant is het eerste zelf portret, geschilderd tijdens de leeijaren in Sint-Peters burg. Maar ook de donkere landschappen uit de eerste tijd. Ze contrasteren scherp met een gloeiend schilderij als "De Bruiloft" (1910-T1), waarin Chagall met prachtig heldere kleuren uitdrukking geeft aan zijn Joodse kinder jaren in het dorpje Vitebsk. Na een verblijf in Parijs heeft hij, terug in zijn ge boorteland, een teleurstel lende Revolutie-ervaring als "regionaal commissaris voor schone kunsten". De kunst theorieën van de partij-ideo logen botsten met de opvat tingen van Chagall. Uit die bewogen tijd dateert wel een van de mooiste werken van de donatie-expositie: "Bella met een witte kraag". Groen Marc Cha gall: Marié's a la Tour Eif fel (1938-39). FOTO: PERS UNIE PARIJS Toen de Rus- sisch-Franse schilder Marc Chagall op 28 maart 1985 op 97-jarige leeftijd in Saint-Paul de laatste adem uitblies liet hij zijn erfgenamen be halve huizen en vijftig kilo goud vooral een duizendtal kunstwerken na. Experts schatten de waarde van dat alles op een kleine 240 miljoen gulden. Veel te veel voor een aantal Franse sensatiekranten die bij voorbaat smulden van de juridische oorlog die zeker zou losbarsten tus sen de verschillende fa milieleden van de ar tiest. Het drama van de Picasso-erfenis lag nog vers in het geheugen. Maar Valentine („Vava") Chagal), de 83-jarige tweede vrouw van de schilder, zijn wettige dochter Ida (72) uit het huwelijk met de in 1944 overleden Bella Rosenfeld, en zijn buitenechtelijke zoon David McNeil (42) gedroe- gen zich gelukkig waardiger dan de elkaar verscheurende Picasso's. De drie erfgena men kwamen overeen ge bruik te maken van de mo gelijkheid hun successie rechten en vermogensbelas ting af te kopen door schen king van een aantal kunst werken aan de Franse staat. Van de prachtige serie „De Bijbelse Boodschap", waar aan Chagall in 1948 begon na een verblijf in Amerika zijn ondermeer te zien: Ko ning David, Exodus en De Tocht door de Rode Zee, waarop een groene volk van Israël wordt achtervolgd door knalrode Egyptenaren. Chagalls beroemde symbo- Jen als de hanen en vliegen de wonderrabijen ontbreken uiteraard niet. De meeste schilderijen en tekeningen zijn doortrokken van heim wee naar het oude Rusland, zijn enige, echte vaderland. BOB VAN HUËT 500 kunstwerken Deze twintig jaar geleden door president Pompidou be dachte donatie-regeling heeft de Franse staat een kleine 500 Chagall's opgele verd. Een deel van de 46 schilderijen, 151 gouaches, 229 tekeningen, 27 operade cors en vele boekillustraties kan tot 5 juni worden be wonderd in het Centre Ge orges Popidou in Parijs. Wat er daarna met de werken gaat gebeuren is overigens nog onduidelijk. De weduwe van de kunstenaar hoopt op een nieuw, aan haar man ge wijd museum in Parijs. Waarschijnlijker is echter dat de donatie wordt ver-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 10