arnavalesk mammoet-koor ingt lied voor Aidshulp Bertolucci „nationale held" in Italië George Michael predikt liefde President Botha eert Alan Paton r»r> Bernard Haitink onderscheiden met de Zilveren Fonograaf ^JNST QeidócOowiant WOENSDAG 13 APRIL 1988 PAGINA 15 band van een van de gouden and, die Nefer- de favoriete van Ramses II jaar geleden hebben gedra- Nefertari wordt kkelouwd als een krachtigste dralen van het Egypte. Het da andfragment is :r a s het tweede ïgei raven kunst- im ierp dat zeker iaar moet heb- zicljoebehoord. Het gevonden in on graftombe. AP .a kei ROME Bernardo Berto lucci, ooit nog vervolgd in eigen land wegens zijn ge ruchtmakende Last Tango in Paris, is gisteren uitge roepen tot een soort natio nale held in Italië. Zelfs president Francesco Cossiga stuurde de regis seur, die met zijn film maar liefst negen Oscars won een gelukstelegram. Bertolucci zelf zei in een vraaggesprek met de Itali aanse televisie vanuit Hol- lywood dat de Oscars een oppepper betekenen voor de kwijnende Italiaanse filmindustrie. The Last Emperor is welis waar een internationale pro- duktie maar vijf van de negen Oscars gingen naar Italianen. Cossiga schreef in zijn geluks telegram dat het succes van „The Last Emperor de grote verdienste onderstreept van de Italiaanse cinema en haar au teurs". De 48-jarige Bertolucci kreeg in 1972 grote problemen met de Italiaanse justitie vanwege de „obscene scenes" in Last Tango in Paris. De regiseur werd aangeklaagd, evenals hoofdrolspelers Marlon Bran do en Maria Schneider, we gens obsceniteit. De verdach ten werden weliswaar vrijge sproken maar de film zelf werd pas vorig jaar in Italië vrijgegeven. Destijds besloot de rechter ge- durertde het proces dat alle kopieen van de film moesten worden vernietigd. Pas nadat Bertolucci persoonlijk om een genade-oordeel had gevraagd bij de toenmalige president Giovanni Leone verdwenen de kopieen in de Nationale Ci- nematheek. In Thailand draait The Last Emperor sinds enige tijd in ge censureerde vorm. De Thaise regering heeft de ingreep be volen omdat men de Chinese autoriteiten niet wil schoffe ren, zo heet het. Een week nadat de film op 16 februari in première ging, be sloot de Nationale Raad van Censuur in vijf bioscopen cou pures aan te brengen, aldus een Thaise distributeur. De overheid ontkent echter de film gecensureerd te hebben. Volgens de distributeur zijn onder andere de scènes uit de film gehaald waarin ex-keizer Pu Yi nogal hard wordt on dervraagd door functionaris sen van het nieuwe bewind. Ook de scène waarin de oud- gevangenisdirecteur die Pu Yi begeleidde in het heropvoe dingskamp, wordt meegeleid en gehoond in een mars tij dens de Culturele Revolutie is er uit gesneden. Eerder was er in Japan enig tumult ontstaan omdat de dis- tribiteur aldaar een aantal voor de Japanners onwelge vallige scènes er uit had ge haald. HAAG De intër- chtjnaal befaamde volks- Vader Abraham ingondagmiddag 25 sep- er in het stadion „De in Den Bosch het ste koor en orkest uit eschiedenis van de leid dirigeren. De ding is dat daar dan carnaval-liefheb- bijeen zijn om een lepende tophit op de te zetten, waarvan pbrengst ten goede aan Aids-patiënten 1 ter wereld. laii ,oel '^Jnoet vooral een gezellig jtvorden", aldus Vader am, die behalve als diri- ook als componist en ihrijver zal optreden, melodie die ontzettend klinken. Ik denk m lekker marstempo of misschien een heerlijke wals. Met een tekst die de mensen pakt, maar op geen enkele ma nier naar de vreselijke ziekte verwijst. Over enge dingen hebben de mensen het nu een maal niet graag, en dan zou de plaat dus niet verkopen. Als ti tel heb ik gedacht aan „Blaas er maar 's op", maar dat is misschien toch wat banaal. Ik zie nog wel wat het wordt. Elke keer als ik een inval krijg, zet ik hem op papier". Stuurgroep Het initiatief voor de Aids- plaat is genomen door een spontaan gevormde stuurgroep uit Baarlo in Limburg onder leiding van de restaurant houdster en carnaval-liefheb ster Anneke Bloemhoff. In de laatste kwaliteit werd me vrouw Bloemhoff zes weken geleden gegrepen door het idee alle carnavalisten van Ne derland bijeen te brengen op één manifestatie en hen aldus een aangrijpend signaal van solidariteit te doen geven met de Aids-slachtoffers. Zij heeft hierover contact opgenomen met alle haar bekende carn- valsverenigingen en blaaska pellen in den lande, en dat heeft er nu al toe geleid dat in tussen 7000 carnavalisten heb ben toegezegd op 25 september in Den Bosch present te zijn. Het in samenzang ten gehore brengen van de Abraham compositie vormt het hoogte punt van de bijeenkomst, die verder zal worden gevuld met belangeloze optredens van ar tiesten en bekende Nederlan ders. Mevrouw Bloemhoff: „Je moet je dus voorstellen dat het koor zal worden gevormd door alle 25.000 Nederlanders die bij een carnvalsverenging zijn aangesloten en dat het orkest bestaat uit de 15.000 musici die in een blaaskapel spelen. Als het lukt hebben we de grootste muziekgroep bijeen die ooit heeft opgetreden, en komen we dus in het Guinness-book of records". „Van de plaat die we zo met zijn veertigduizenden maken, hopen we minimaal 200.000 exemplaren te verkopen. Per plaat houden we ongeveer vier gulden over, wat dus betekent dat we zo'n 800.000 gulden be schikbaar kunnen stellen aan organisaties die zich met hulp aan Aids-patiënten bezig hou den. In eerste instantie denken we aan Memisa en aan de Na tionale Commissie voor Aids- bestrijding in ons land. Voor zitter Jan van Wijngaarden van deze commissie hebben we gevraagd het stadion toe te spreken, en hij heeft enthou- Kaarsje Naast mevrouw Bloemhoff is ook zuster Cecilia de Groot van de Missiezusters van de Heilige Familie Lid van de stuurgroep „Aids Internatio nal". Zuster Cecilia, die mis- sie-procuratrice is van het ge neralaatshuis van de congrega tie in Baarlo, steekt elke dag een kaarsje op voor het welsla gen van het project, waarin zij dan ook alle vertrouwen heeft. „Vader Abraham is een echte vakman", weet zij. „Als hij weer net zo'n soort lied maakt als „Het kleine cafeetje aan de haven" of „Bedankt lieve ou ders", weet ik zeker dat het een enorm succes wordt". En stuurgroep-lid Coen Hoe zen, blazer van de Fanfare-ka pel te Baarlo voorspelt: „Een bijeenkomst van 40.000 carna val-liefhebbers in Den Bosch dat draait uit op een gigan tisch feest. En wat dacht je na afloop? Dat worden echt wel meer dan 40.000 pilsen! Waar bij we het doel van de bijeen komst, een blijk van solidari teit met de Aids-slachtoffers, uiteraard niet uit het oog ver liezen" Carnavalsverenigingen en blaaskapellen die nog niet door de stuurgroep „Aids In ternational" zijn benaderd wordt verzocht contact op te nemer, met Anneke Bloem hoff. Napoleonsbaan Noord 46, 5991 NW Baarlo (L). WILLEM SCHEER die ontzettend vrolijk gaat FOTO: GER DIJKSTRA ichouwburg: Hoofdstad iet „Wiener Blut", operet- akten van Victor Léon en in de regie van Dick Top, Ie leiding in handen van Mar- zer. Gehoord op 12 april. erette „Wiener Blut" die oktober 1899 in het Be Carltheater in premiè- ig, is sindsdien steeds alloze gezelschappen op ipertoire genomen. En onder reden. Het stuk van romantisch leven vol met koddige verwik- en en prachtige melo- Het kolderieke libretto als achtergrond het zeer hofcircuit zoals dat ten an het Wener Congres 13 in de Oostenrijkse tad opbloeide en waar zamelde diplomaten zich illeen aan de politiek n, maar minstens zoveel isteedden aan het aan- en verbergen van euze intriges, ook precies de belang- bezigheid van de hoofd- er graaf Balduin Zed- steravond vertolkt door chaap. Van de eerste tot t de derde akte werkt de lustige graaf zich door ntacten met diverse lief- Drtdurend in de nesten, is weet hij wat krom is recht te breien, hetzij e hulp van zijn werkge- forst Ypsheim-Gindel- gespeeld door Antoni hetzij door zijn vrouw ille (Marga de Boer), die inneer de omstandighe- vragen, als zijn minna- roduceeri, met alle ge- van dien. Aan de talrij- isverstanden en fjirts enslotte een einde wan- lijkt dat niet alleen Ga- maar ook haar echtge- raaf Zedlau niets liever in hun vroegere relatie Hen. 'op is bij de regie uitge- 'an traditionele vormen: eer decoratief en kleur- Waarschijnlijk is zo'n 'c ook de beste voor dit De kleurkeuze voor de van de gravin Zedlau en an haar rivale (beide iod) wekte echter, in het van goed op elkaar af- ide tinten, verbazing raaf Zedlau in zijn wijn is met zijn vrouw walste, ïgers toonden zich echte s en gaven zich in hun en duetten, trio's en etten zonder uitzonde- elemaal. wonder dat het publiek isiast was en de uitver- zaal tijdens de uitvoe- herhaaldelijk spontaan 'diseerde. Met name de 'n Anita Heins kreeg bijval in haar rol van TOM STRENGERS- GILLENDE JEUGD DOET BEATLES—TIJDEN HERLEVEN George Michael: geen zwak moment. Concert George Michael Ahoy', Rot terdam. Met George Michael (zang, gitaar), Carlos Rios (gitaar), Deon Estus (bas), Moyes Lucas (drums), Tony Patier (toetsen), Andy Hamil ton (saxofoon) en Lynn Mabry (zang). Herhalingen: vanavond, mor gen en 16 april. Ook 15 juli: De Kuip in Rotterdam. George Michael spreekt de taal van de jeugd. Hij doet dat op zo'n overtuigende wijze dat een groot deel van school gaand Nederland zich gister avond had verzameld in het Rotterdamse Ahoy' Sportpa leis. Veel leraren hebben zich er vandaag waarschijnlijk over beklaagd aan wat slaperige leerlingen les te hebben moeten geven, maar daar zul len weinig tieners zich wat van hebben aangetrokken. George Michael schotelde ze immers het concert van hun leven voor. In Ahoy' herleefde de gouden dagen van The Beatles met George Michael als de Paul McCartney van de jaren tach tig. Hij vond een uitgelaten menigte tegenover zich, die elke heupbeweging van de zanger met gegil beantwoord de en alle teksten uitbundig meezong. Centraal tijdens deze uiterst verzorgde show, waarin geen zwak moment was te ont dekken, stond de liefde. Het concert opende met de lange uitvoering van „I Want Your Sex", terwijl een zijde van de kooi-achtige constructie, die op het podium stond, zich lang zaam opende. 'Het beest Mi chael' was even vrij en hij be zong in de een uur en drie kwartier die volgde over de pijn en het plezier van de lief de. Overtuigend Georgie zette een overtuigen de en boeiende show neer. Het was de beste die Nederland dit jaar mocht beleven. Michael Jackson en Pink Floyd zullen later dit jaar veel moeite moeten doen dit gebeuren te overtreffen. Niet alleen muzi kaal, maar ook visueel waren alle registers opengetrokken. Het was een show waarover was nagedacht en de gevolgen daarvan brachten het publiek in opperste verrukking. Met lazersstralen werden woorden als „Love", „Sex" en „Lust" zichtbaar, maar ook dansende mannetjes en een heupwiegen de boxershort. De lichtshow, met een enorme hoeveelheid aan kleuren, zorgde daarbij voor een uitgebalanceerde on dersteuning van de verschil lende stemmingen die de num mers kenden. George Michael pakte als zan ger sferk uit. Hij liet zijn stem gemakkelijk glijden over de noten, die zijn sterk musice rende groep de zaal in wierp. Hij zong emotioneel, geladen en krachtig, terwijl hij net ge noeg ruimte aan het publiek liet om mee te zingen. Ze ston den al tijdens het eerste num mer op de stoelen om niet meer te gaan zitten. Nu is een George Michael-concert ook geen gebeuren om rustig naar te luisteren. Je moét er je dansschoenen voor aantrek ken om zo mee te kunnen swingen op de klanken van de uiterst dansbare muziek. Genot Ook als showman kwam hij niets te kort. Heupwiegend en dansend bespeelde hij zijn pu bliek, dat telkens weer het toppunt van genot leek te be reiken. Om het concert niet uit de hand te laten lopen, vroeg hij aan het begin van de show of ze bij de rustige num mers alsjeblieft stil wilde zijn. Ze gehoorzaamde als trouwe honden. Hoewel hij zich ver- ontschuldige nooit in Neder land te zijn geweest tijdens zijn Wham-periode, maakte hij dat niet goed door veelvuldig te rug te grijpen naar die glans rijke jaren. Slechts met het nummer „I'm Your Man", dat vooraf werd gegaan door een indrukwekkende bassolo van ex-Wham-bassist Dion Estus, herleefde die tijd. Voor de rest bracht hij het werk van zijn eerste solo-elpee „Faith" en een aantal nummers van ande ren zoals Stevie Wonders „Lo ve's In Need Of Love Today", een van de talrijke hoogtepun ten van de show. Tijdens „Faith" kreeg het publiek alle kans om te zingen. „Nu is het jullie beurt", riep George en terwijl hij akoestische gitaar speelde, klonk het nummer uit duizenden kelen. Pas aan het einde van de compositie nam hij de zang over en volgde nog een keer zijn eigen versie. Na anderhalf uur volgde een toe gift waarin George samen met zangeres Lynn Mabry een ook visueel sexy-uitvoering gaf van „Voulez-vous Coucher Avec Moi" en een herhaling van „I Want Your Sex". Daar na sloot de kooi zich weer en kon „Het beest Michael" en het publiek weer tot rust ko men. George Michael toonde op overtuigende wijze zijn klasse. En nu afwachten of hij deze ook op vijf juli in de Rot terdamse Kuip kan waarma ken. HANS PIET AMSTERDAM Bernard Haitink, die deze week af scheid neemt als chef-di rigent van het Concert gebouworkest, is gisteren onderscheiden met de Zil veren Fonograaf, de hoog ste onderscheiding van de platenwereld in ons land. Algemeen-secretaris Leo Boudewijns van de over koepelende vereniging varl grammofoonplaten- maatschappijen in Neder land (NVPI) overhandig de de dirigent de onder scheiding. Haitink kreeg de onderschei ding voor zijn grote bijdrage aan de fonografische industrie en het volwassen worden van de grammofoonplaat. Boude wijns vertelde dat in de afgelo pen dertig jaar er 325 verschil lende platen zijn verschenen van concerten onder leiding van Haitink. „Niemand in de wereld kan zich daarmee me ten. Zowel kalitatief als kwan titatief scoort Haitink hoog", aldus Boudewijns. De onderscheiding wordt vol gens Boudewijns slechts zelden toegekend. Tot nu toe hebben slechts vijf Nederlanders haar gekregen en Haitink is de eer ste kunstenaar. Haitink zei in een dankwoord dat hoewel de grammofoonplaat de magie mist van de concertzaal het medium hem steeds meer is gaan fascineren en hij hem niet meer zou kunnen missen. „Ik ben blij dat het fenomeen bestaat", aldus Haitink. Hij zei in zijn schik te zijn met de Zil veren Fonograaf, vooral om dat zo weinig mensen hem hebben. De Zilveren Fonograaf is een replica van een van de fono- grafen, de Opera Phonograph van Edison, uitvinder en grondlegger van de geluidsre gistratie. Biografie Voorafgaand aan de bekroning in het Amsterdamse Concert gebouw presenteerde uitgeve rij Sijthoff daar de biografie van de dirigent Bernard Hai tink, geschreven door de Brit se schrijver Simon Mundy en eerder verschenen in de En gelse taal. Het boek brengt het leven van de dirigent in beeld van zijn vroegste kinderjaren tot de huidige tijd, waarin Haitink triomfen viert als een van de grote dirigenten van de we reld. In het 243 pagina's tellen de werk zijn ook tal van foto's, diverse recensies en inter views opgenomen, alsook een complete discografie. Het eerste exemplaar werd door concertmeester Jaap van Zweden van het Concert gebouworkest aan Haitink overhandigd. De dirigent zei niet goed te weten wat hij er mee aan moest. „Meestal wordt een biografie uitgege ven van iemand die al overle den is. Maar mijn leven is nog niet voltooid", aldus Haitink. Bernard Haitink in z'n schik met Zilveren Fonograaf. Voor een jitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, lel. 01720-20800): Am- sterdamned (12); wo.13.45, 18.45, 21.15. ma. di. 18.45. 21.15. EUROCINEMA II: Last emperor (al); 20.15. Junglebook (al); wo. 13.30. EUROCINEMA III: Dirty dancing (al); wo. 13.30, 18.30, 21.00. ma. di. 18.30, 21.00. EUROCINEMA IV: Fatal Attraction (12); wo. 13.30, 18.30, 21.30. ma. di. 18.30, 21.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Wall Street (al); 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. LIDO en STU DIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Cry Freedom (al); 20.00. Moonstruck (al); Amster- damned (12); Fatal attraction (12); 14.30, 19.00, 21.15. Nuts (al): 19.00, 21.15. Dirty dancing (al); 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Private Detecti ves (al); 14.30. Bestseller (al); 19.00, 21.15. REX (Haarlem merstraat 52, tel. 071-125414); Never sleep alone (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Pick-up artist; ma. 19.00, 21.15. Peter Pan; wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Barfly (12); ma. di. wo. 19.00. Luchtmacht Academie (al); 21.15. Peter Pan (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: Amster- damned (12); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Barfly (12); ma. t/m zo. 21.15. Zwarte ogen (al); do. t/m wo. 20.30. 20.30. KINDERVOORSTELLING Peter Pan; wo. 14.15. Pinkeltje; wo. 14.15. Troetelbeertjes 3; wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Children of a les ser God (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Bambi; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2.3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): The last emperor; ma. di. 20.00. wo. 1400, 20.00. Jun gle book; wo. 14.00. Amster- damned (12); do. t/m wo. 19.00, 21.30. Dirty dancing; ma. di. 19.00. wo. 14.00, 19.00. Fatal at traction; do. t/m wo. 21.30. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Empire of the sun (al); 14.00, 20.15 ASTA 2: Moonstruck (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Wall Street (al); 14.00, 18.45, 21.30. BA BYLON 1 (Winkelcentrum Baby- Ion. tel. 471656): Broadcast news (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Fatal attraction (12); 14.00, 18.45, 21.30. BA BYLON 3: Nuts (al); 14.00, 19.00, 21.30. wo. 19.00, 21.30. CINE- AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Amsterdamned (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Dirty dancing (al); 14.00. 18 45. 21.30. CINEAC 3: A nightmare on Elmstreet (16); ma. di. 14.00, 18.45, 21.30. wo. 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Cry freedom (al); 14.00, 20.15. METROPOLE 2: The last emperor(al); 14.00, 20.30. METROPOLE 3: Au re- voir les enfants (16); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Barfly (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Suspect (12); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Amsterdamned (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Dirty dancing (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Batteries not in cluded (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Hot bubblegum op vrijersvoeten (16); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Jean de Florette (al); 18.45. 21.15. STUDIO 2: Can't buy me lovel (al); 14.00, 19.00, 21.30. ma. di. middag geen voorstelling. STUDIO 3: Oei ciornie (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Sous Ie soleil de satan; 19.30, 21.45. Zaal 2: The deed; 19.30. zo. 14.00. Sep tember; 21.45. Zaal 3: di. 19.30, 21.45. ma. 20.00. De bijbel; ma. La symphonic pastorale; di. De maagdenbron; wo. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Benji; wo. 14.00. CINEAC: Jungle book; wo. 14.00. METROPOLE Jungle book; wo. 14.00. STUDIO 3: Een avontuur met een staartje al; wo. 13.30, 15.30. JOHANNESBURG De president van Zuidafrika, P.W. Botha, heeft gisteren hulde gebracht aan de overleden auteur en poli ticus Alan Paton, die in leven een van zijn volhar- dendste critici was. „Zuidafrika heeft een lid van de samenleving verloren dat talent had en geëngageerd was," aldus Botha, een regel matig terugkerend doelwit van Paton bij zijn afwijzing van rassendiscriminatie." „Hoewel hij een bekend criti cus van de regering was, werd hij gerespecteerd om zijn op rechtheid en hij liet nimmer na zijn kritiek te temperen met erkenning van positieve ontwikkelingen en de realiteit van de situatie," aldus Botha. De Zululeider Mangosuthu Buthelezi, premier van het thuisland KwaZulu, zei dat met het heengaan van Alan Paton iets van het licht van Afrika was gedoofd en dat hij een beetje boos was dat „wij Zuidafrikanen tijdens zijn le ven geen orde op zaken heb ben gesteld." Alan Paton, de nestor van de Zuidafrikaanse literatuur en zijn leven lang een bewogen strijder tegen de apartheid in zijn land, is gisteren op 85-jari- ge leeftijd in ziin woning bij Durban aan kanker overleden. De liberale schrijver maakte in 1948 internationaal naam met zijn roman „Cry, the belo ved country" (Tranen over Jo hannesburg). Hierin beschreef hij hoe zwarten van het platte land geconfronteerd werden met de hardheid van het geïn dustrialiseerde stadsleven en met racisme. Het boek, dat een bestseller werd, was één van de eerste romans die de we reld bewust maakten van de rassenproblemen in Zuidafri ka.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 15