Banning, bruggenbouwer tussen kerk en politiek Kruis Volgelingen Swaggart in actie tegen naakt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk en wereld Kritiek op de Kerk Gereformeerden praten met elkaar .Vis Situatie R.-K. Kerk Litouwen verbeterd! weer CeidócSoutfuit ZATERDAG 9 APRIL 1988 PAGIgH door Marinus van der Berg Er is opschudding ontstaan over de actie van jongeren op Goede Vrijdag in de tuin van een van de staatssecretaris sen. De zogenaamde kruisi ging van een jongere heeft gevoelens van burgers ge kwetst. Dat heeft een van de kamerleden van het CDA la ten weten. Ik heb me afge vraagd namens welke bur gers hij gesproken heeft. Waarschijnlijk vooral namens de christenen in dit land. Ik vroeg me af of het kamerlid ook namens mij had gespro ken. Op het journaal van Goede Vrijdag heb ik ook de beelden gezien. Ik voelde me niet spontaan gekwetst. Ik vroeg me wel af: „Is dit niet overdreven?** Sommige pro testmiddelen moet je reser veren voor zeer uiterste situa ties. Nu er zoveel opschud ding is ontstaan, ben ik er over gaan doordenken en ik moest denken aan een op stand van middelbare scho lieren, enkele jaren geleden, in Polen. Zij protesteerden omdat het communistische bewind eiste dat de kruis beelden uit de klaslokalen werden verwijderd. De herin nering aan de lijdende Chris tus moest verdwijnen. Die protestactie deed me denken aan de woorden van Paulus over het kruis als een teken van tegenspraak. Het kruis was een schandpaal. Het was de electrische stoel van die tijd. Jezus was een omstre den mens en hij werd dan ook als een misdadiger ge kruisigd om duidelijk te ma ken hoe verkeerd en gevaar lijk hij was. Hij werd gezien als een ondermijner van het zogenaamde wettige gezag. Er was dan ook moed voor nodig in die tijd om je een volgeling, een geïnspireerde van die mens, te noemen. Je zus was geen vroom mens in de zin van een volgzame, maar hij was een vroom mens in de zin van moedig. Hij had de moed om anders te zijn en protest aan te tekenen tegen wereldlijke en religieuze machten die mensen klein hielden en buiten spel zetten. Zonder twijfel heeft de actie van de jongeren gevoelens van burgers gekwetst. De vraag is echter of dit wel zo ernstig is en waar de nu ont stane verontwaardiging van daan komt? Heeft die veront waardiging haar wortels in christelijke grond of in kie zers- en achterbanbelangen- grond? Afgezien van de vraag of de jongeren een te sterk middel hebben gekozen voor hun protest, blijft bij mij de vraag of deze jongeren niet zuiverder aanvoelen waar het kruis voor staat dan zij die zeggen gekwetst te zijn. Het kruis is namelijk een kwetsing. Het kruis kwetst ie der die zo macht uitoefent dat daar kwetsbare mensen onder lijden. Aan het Kruis hing de mens in al zijn kwets baarheid, uitgeworpen door de machten. Het kruis is een teken van tegenspraak. He laas wordt het kruis zelden zo verstaan. Het kruis wordt eerder verstaan als een teken van braafheid. „Je hoort toch wel een kruis in je huiskamer te hebben". Ikzelf heb ook een kruis in mijn huiskamer gekocht in een Derde Wereld Winkel, gemaakt door arme mensen. Zo'n kruis staat voor mij dichterbij de christelijke bron. De jongeren hebben aangevoeld hoezeer het kruis een teken van tegenspraak en verzet is. Het kruis is een herinnering aan de lijdende en onderdrukte mens. Het christendom als een verzets beweging. Ze verzet zich te gen de achterstelling en on derdrukking van mensen die zoveel lijden veroorzaakt. De jongeren in Polen hebben dat misschien ook aangevoeld: de verwijdering van de kruis beelden is de poging om de herinnering uit te bannen aan de mens die zich verzette te gen overheersing, vernede ring en uitbuiting. Misschien hebben de jonge ren op Goede Vrijdag een te zwaar middel gebruikt, maar ze hebben wel aan het den ken gezet over het kruis als een omstreden beeld waar aan een omstreden mens heeft gehangen, die het op nam voor omstreden mensen. Een Duitse theoloog heeft Je zus een gevaarlijke herinne ring genoemd. Er zijn tot op deze dag machten die de ge vaarlijke herinnering willen uitdrijven. BILLY GRAHAM SLUIT KANTOREN BUITEN VS HONGKONG Het bestuur van de evangelisatieorganisa tie van Billy Graham heeft besloten alle kantoren buiten het hoofdkantoor in Minnea polis wegens de lage koers van de dollar te sluiten. Het besluit, dat de instemming van de evangelist heeft, heeft geen gevolgen voor Grahams evangelisatiecampagnes. Deze zullen voortaan recht streeks vanuit het hoofdkan toor van de 'Billy Graham Evangelistic Association' in Minneapolis worden georga niseerd. Voorts worden voor de organisatie van de cam pagnes contracten afgesloten met christelijke organisaties in het desbetreffende land. Aan de vooravond van zijn eerste reis door China wees Graham er in Hongkong op dat zijn organisatie geen fi nanciële problemen heeft. „Wij geloven dat God zal voorzien in wat wij werkelijk nodig hebben en niet in wat wij willen", aldus Graham. Het bezoek van Graham aan China is geen echte campag ne hoewel hii zal preken in kerken in Peking en Shang hai. „Ik ga voornamelijk om ervan te leren. Ik zal me ze ker niet laten betrekken in politieke kwesties", aldus Graham. Niets wordt zo vast geloofd als datgene wat wij het minst weten. Montaigne Een eenzame man. Zo ty peert H. M. de Lange do minee Willem Banning die hij vanuit de oecume ne goed heeft gekend. En daar is reden toe, want Banning was in het begin van deze eeuw een van de weinigen uit het christelijke kamp die de overstap durfden te ma ken naar de sociaal-de mocratie zonder zijn christen-zijn te verloo chenen, en wat meer is, erin slaagde een belang rijk stempel te drukken op de SDAP en zijn na oorlogse opvolger, de Partij van de Arbeid. Banning werd honderd jaar geleden geboren. Voor de re ligieus-socialisten in de PvdA, verenigd in de Arbei dersgemeenschap der Wood- brookers, waarvan Banning lange tijd leider en inspirator was, vormde dat feit eerder dit jaar aanleiding hem uit voerig in het zonnetje te zet ten in het blad Tijd en Taak, waarvan diezelfde Banning de oprichter was. De Leidse Universiteit waaraan Ban ning na de oorlog als eerste hoogleraar in de godsdiens tsociologie was verbonden, doet dit vandaag met een speciaal symposium. N Over Bannings historische betekenis voor de Partij van de Arbeid en voor de Neder lands Hervormde Kerk waarvan Banning een actief lid was, bestaat weinig ver schil van mening. In een tijd dat de vooroorlogse SDAP steeds verder in he£ isole ment verzeild raakte, slaagde Banning erin de programma- basis van deze partij te ver breden. Dat resulteerde na de oorlog in de oprichting van de PvdA, waarin SDAP'ers, links liberalen en een deel van de CHU samengingen. Ontreddering Banning was als zoon van een visser uit Makkum die de kans kreeg een onderwijzers opleiding te volgen, zeer wel in staat kennis te nemen van de ontreddering die rond de eeuwwisseling heerste in ar beiderskringen. In 1913 ging hij theologie studeren aan de Leidse universiteit én werd hij lid van de SDAP. Hij rea liseerde zich dat de „verhef fing van de arbeider" slechts Willem Banning als student FOTO: INSTITUUT VOOR SOCIALE mogelijk was door ingrij pende maatschappelijke ver anderingen. Typerend mag de wijze heten waarop Ban ning door die partij destijds werd binnengehaald. „U als theoloog, aanstaande predi kant, wij als socialisten moeten getrennt marschie- ren, vereint schlagen", zei de Leidse afdelingsvoorzitter te gen hem. Het was niet ge woon dat een theoloog zich schaarde onder de banier van het socialisme. Over de theologie maar ook over het socialisme had Ban ning zijn bedenkingen. De theologie aan de Rijksuniver siteiten was volgens zijn leer meester Roessingh door drenkt geraakt van een ethisch relativisme en een burgerlijke zelfgenoegzaam heid. Het predikantschap zag Banning echter „als een mid del tot geestelijke verheffing van het volk, tot opheffing der maatschappelijke werke lijkheid in het licht van de hoogste zedelijke idee: het koninkrijk Gods en de broe derschap der mensen, we reldwijd". ïap ijd". GESCHIEDENIS A'DAM Hij moest daarvoor welhaast automatisch bij het socialisme uitkomen. Hij had echter een onoverkomelijke afkeer van het begrip klassenstrijd en hij meende aat dit ook in het ge heel niet spoorde met de fei telijke manier waarop de maatschappij zich ontwikkel de. Het was in Bannings ogen een achterhaald dogma. Vanaf het begin van de jaren dertig maakte Banning deel uit van het hoofdbestuur van de SDAP. Sindsdien heeft hij onafgebroken geprobeerd het beginselprogramma van de SDAP te verbreden. Hij ver weet de toenmalige SDA P'ers hun verzuilde instel- houding" vervallen. Met an dere woorden: zij stelden zich bewust materialistisch en at heïstisch op, geheel volgens het schema dat de anti-revo lutionaire voorman Abraham Kuyper ontworpen had van de strijd tussen christelijke en niet-christelijke partijen. Banning vond dat, zo mag op grond van zijn werk gecon cludeerd worden, duidelijk een zinloze strijd. De historicus Rob Hartmans meent dat centraal in het so cialisme van Banning stond de verhouding tussen de en keling en gemeenschap. Ban ning was getuige van de ont worteling die vele tiendui zenden doormaakten als ge volg van de doorzettende in dustrialisatie. Velen voelden zich tot ding gereduceerd. Zij sloten zich daarom aan bij bewegingen als fascisme, na- tionaal-socialisme of commu nisme die een nieuw wij-ge voel moesten geven. Dat was volgens Banning echter een vals idee, want tegelijkertijd vertrapten die bewegingen de ruimte voor het individu. „Door de mens te bevrijden uit economische en sociale slavernij zou het socialisme ervoor kunnen zorgen dat de mens weer een volwaardig individu werd, die deel uit maakte van een gemeen schap die in dienst stond van de gerechtigheid", zo vat Hartmans Bannings ethisch socialisme samen. In de jaren dertig toen de marxistische dogma's nog volop opgeld de den, moet dat een opmerke lijk geluid zijn geweest. Banning ijverde ervoor dat christenen en socialisten ge zamenlijk zouden optrekken. Hij kreeg echter slechts wei nigen mee en alleen dan nog hervormden die aanvanke lijk hun politiek tehuis had den in de CHU. Bij de op richting van de PvdA lan ceerde hij de befaamde door braakgedachte. Die vond echter slechts ingang bij een klein groepje intellectuelen, de confessionele partijen hadden geen enkele bood schap aan de doorbraak-ge- dachte. Geestelijke vernieu wing Dr. H. M. de Lange, voorzit ter van het Trefpunt voor Levensbeschouwing in de PvdA, meent dat de hoogtij- dagen van Banning in de so- cialistische beweging vóór de oorlog lagen. Na de oorlog werd Banning hoogleraar in Leiden, was hii actief in de oecumenische beweging en oprichter van het hervormde opleidingsinstituut Kerk en Wereld in Driebergen. Van dit opleidingsinstituut hoopte •Banning dat het een bijdrage zou leveren aan een „geeste lijk vernieuwde kerk, een kerk die uit haai; zelfbeslo- tenheid zou zijn getreden". Banning vroeg ook nadruk kelijk aandacht voor de so- ciologie-beoefening bij de christenen. „De theologen missen interesse en inzicht in wat er in de samenleving ge beurt terwijl juist de maat schappelijke ontwikkeling hoofdoorzaak is van het lang zaam aan verdwijnen van de godsdienst", schreef hij. Hij verweet de theologen eerher stel te vragen voor het Woord Gods, maar voorbij te gaan aan de oorzaken waar door de massa doof is geraakt voor het Woord. De Lange meent dat het geen zin heeft te streven naar een Banning-revival in de PvdA. „Het is de vraag of hij dat zelf gewaardeerd zou hebben. Hij reageerde op problemen in ziin tijd. De problemen zijn nu duidelijk anders." Dat de aandacht voor Banning bin nen de PvdA verdwenen is verklaart hij door het gebrek aan historisch besef. „Boven dien is er in de hele politiek een verschuiving opgetreden om over de politieke instru menten te praten in plaats van over de doeleinden. Met dat laatste was Banning voortdurend bezig. Toch zie ik momenteel binnen de PvdA een heropleving van de belangstelling voor doel einden, vooral gestimuleerd door het rapport Schuivende Panelen. Waar Banning ge gruwd van zou hebben is het platgeslagen pragmatische so cialisme la Kalma (die in een rapport van twee maan den geleden adviseerde het socialisme „op sterk water te zetten", red.)." De Lange gelooft wel dat Banning „te optimistisch is geweest in de mogelijkheid zijn doelstellingen te verwe zenlijken. Dat kwam door zijn ervaringen tijdens de oorlog toen veel andersden kenden elkaar wisten te vin den. Hij heeft gedacht dat dat vastgehouden kon worden. Na de oorlog verdween dat weer grotendeels. Banning speelde toen echter geen gro te rol meer in de PvdA." Coos Huissen, voorzitter van de Woodbrookers-gemeen- schap, meent dat Bannings visie, nu de individualisering om zich heen grijpt, opnieuw actueel is voor de PvdA. „De plaats van de mens is binnen ae gemeenschap omdat de mens daar gestalte kan geven aan zijn persoonlijke verant woordelijkheid. Dat is in de geest van Banning." PAUL VAN VELTHOVEN SAO PAULO Volge lingen van de Ameri kaanse televisiepredi kant Jimmy Swaggart in het Braziliaanse parle ment zijn een actie be gonnen tegen het „zede lijk verval in het parle mentsgebouw. Swaggart kreeg vorige maand een preekverbod opgelegd, nadat hij had bekend be trekkingen te hebben onderhouden met een prostituée. Ruim een maand geleden lie ten de parlementsleden uit de wandelgangen van het Braziliaanse parlement twee schilderijen met vrouwelijk naakt verwijderen. De vorige week verplichtten zij de Pe ruaanse schilder Taco Lagos alsnog een snoer met kralen te schilderen over blote bor sten op het schilderij „Zwart moederschap". Zes andere werken van Lagos werden naar de archiefruimte van het parlement overgebracht, omdat daarvan „zelfs met 1001 kralen niets netjes" meer te maken zou zijn. Het optreden van de zoge naamde „evangelistische" parlementsleden is bij de meerderheid van het parle ment in verkeerde aarae ge vallen. Nog maar kort gele den hebben de parlementsle den in de nieuwe grondwet laten opnemen dat iedere ar tistieke uiting „vrij en onaf hankelijk van censuur of toe stemming" moet zijn. De 28 leden van het „evange lisch blok" zijn gekozen door de aanhangers van de diverse sekten in Brazilië, waarvan de „Assemblies of God", het kerkgenootschap waartoe Swaggart behoort, de grootste is. Swaggart is bijna elke dag op de Braziliaanse televisie te zien. Geschrokken door het schandaal waarin de televi siepredikant verzeild is ge raakt zien zijn volgelingen in het parlement, dat in totaal 599 leden heeft, niets naakts meer door de vingers. Zij ei sen een verbod van het „dui velse carnaval" en hebben aangekondigd dat zij alle schilderen met naakt erop uit het parlementsgebouw blij ven verwijderen zolang de nieuwe grondwet nog niet in werking is getreden. Kritiek op de Kerk door een pastor doet sommige mensen pijn. Zo heeft een brief schrijfster me laten weten. Kritiek op iemand of iets dat veel voor je betekent, is altijd pijnlijk. Het raakt de band die ie hebt. Nu ga ik ervan uit dat de Kerk voor mij niet minder belangrijk is dan voor de briefschrijfster. Ik werk in de Kerk en vanuit de Kerk omdat ik geloof in de betekenis die het geloof in de weg van Jezus Christus heeft. De weg van Jezus Christus is voor mij de weg die gaat langs mensen. Voor al de mensen die kwetsbaar zijn. De Kerk dient aan de boodschap van Jezus Chris tus dienstbaar te zijn. Van daag op Witte Donderdag waarop ik dit stukje schrijf, word ik getroffen door de ge stalte van Jezus als de die nende, die de leerlingen de voeten wast. Dat tekent Hem ten voeten uit. Kritiek op de Kerk is voor mij kritiek op de Kerk daar waar ze meer haar gezicht van macht laat zien, daar waar ze arrogant is en mensen van zich afSfoot, juist mensen in een kwetsba re leefsituatie. Mijn kritiek houdt ook hoop in. De hoop dat de Kerk juist het andere gezicht van mildheid en barmhartigheid laat zien en dat de Kerk samen met alle goede mensen in onze wereld zoekt naar vrede en gerech tigheid. Kritiek is voor mij' geen waarde op zichzelf, maar staat in dienst van een pogen om zuiver te verstaan wat de taak van de Kerk is. Als de Kerk zich buiten de kritiek gata plaatsen, dan wordt ze als een gesloten burcht en dat lijkt me een bedenkelijke ontwikkeling. MARINUS VAN DEN BERG LEUSDEN Voor het eerst sinds de Gerefor meerde Oecumenische Synode (GOS) vier jaar geleden in Chicago heb ben vertej van de Kerken in Nederland (GKN) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) vrijdag met el kaar gesproken. Het GOS-bestuur had daarop aangedrongen. Het vindt het op zijp zachtst gezegd merkwaardig dat beide kerken elkaar wel op GOS-vergaderingen ont moeten, maar elkaar in eigen land niet spreken. Als er wezenlijke geschilpun ten zijn, dan moeten die eerst in het eigen land worden be sproken en zo mogelijk worden opgelost en dan pas in de GOS, zo meent het be stuur. In mei en juni van dit jaar wordt in Zimbabwe de volgende GOS-vergadering gehouden. Over de inhoud van het gesprek werden gis teren geen mededelingen ge daan. De verwachting was echter dat het niet verder zou komen dan een uitwisse ling van standpunten. Voor de GOS in Chicago had een informele ontmoeting tussen beide delegaties plaats. De CGK en de GKN kennen nogal wat geschilpunten. Vooral de aanvaarding van de homofilie en de visie op het gezag van de Bijbel plaat sen volgens de christelijk ge reformeerden de GKN bui ten de GOS. Ook de opvat tingen van de gereformeerde kerken over het schriftgezag, zoals verwoord in het ge schrift 'God met ons' kunnen schreef de GOS in februari dan ook dat het wat haar be treft niet langer mogelijk is dat beide kerken lid zijn van de GOS. „Het lidmaatschap van de GKN is onverzoen baar met de basis van de GOS", aldus de deputaten voor de eenheid onder de ge reformeerde belijders van de CGK. Mocht een meerder heid van de lidkerken van de GOS achter de GKN blijven staan, dan stapt de CGK zelf op, zo heeft de kerk duidelijk gemaakt. Aanklacht tegen demonstranten kruisigingsactie OISTERWIJK Een 68-ja- rige vrouw uit Oisterwijk heeft bij de officier van justi tie in Amsterdam een aan klacht ingediend tegen de jongeren en de organisaties die op 1 april (Goede Vrijdag) demonstreerden bij de wo ning van staatssecretaris De Graaf in Naarden. Volgens de vrouw hebben de demon stranten zich met hun kruisi gingsactie schuldig gemaakt aan zedenkwetsenae en gods- lasterende handelingen in het openbaar. Een dodenweg ;enin lijn d luiter HET is wrang te moeten constateren dat pas de dot vijf mensen tot maatregelen leidt om het levensgev; verkeer op de Rijksstraatweg door Wassenaar in te Een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, z< nu is vastgesteld door minister Smit-Kroes, was al jan een vereiste. De snelheidscontrole zal scherper worden, ook al zegt de politie dat de huidige controle lijks al een grote oogst aan overtreders oplevert. En Rij terstaat gaat de weg verbeteren, vermoedelijk door h< leggen van een middenberm. TERECHT kan men zich afvragen: waarom is nu ineei mogelijk wat al jarenlang wordt tegengehouden? En: neer worden er knopen doorgehakt over alternatieve singen waardoor deze dodenweg weer een veilige wordt? Tot nu toe is het jarenlange overleg zonder res gebleven omdat de daarbij betrokken partijen geen breed van hun standpunt wilden wijken. De gemeente senaar heeft nagelaten het overleg met besluiten af den. De feiten zijn bekend genoeg. De weg fungeert als racq voor interlokaal en forenzenverkeer; automobiliste! - vrachtwagenchauffeurs wagen hun eigen leven en dal anderen door uiterst links op de middelste rijstroken den en elkaar daardoor rakelings en met hoge snelhecj passeren, weer op hun hielen gezeten door degenen dii sneller willen. Anderen slaan tussen die snelheidsmanial door linksaf waar dit niet is toegestaan. Bewoners of bj kers van de wijk Kerkehout lopen gevaar als ze lani kant hun auto willen verlaten. Er zijn er ook die deze vj I voet proberen over te steken. v DEZE situatie heeft de laatste jaren veel levens gekoj j onze krant van gisteren hebben we daarvan een droevj j somming gegeven. Die slachtoffers hebben weinig aarj excuus van Wassenaar dat buurgemeenten weinig bereid te zorgen voor de oplossing van het probleem. Die oplo j. moet in de eerste plaats van Wassenaar zelf komen. Rijlj terstaat kan aan de slag met een middenberm als aan ei j randvoorwaarden is voldaan: het afsluiten van enkele i^ uitritten, het kappen van een rand bomen, een betere) 1 heidscontrole met hardere sancties. Ook een inhaalve j voor vrachtauto's zou de overzichtelijkheid van de wq daardoor de veiligheid ten goede komen. DAARNAAST moet er worden gewerkt aan vermindj van het interlokale verkeer. Dat, komend van Amstel j en Schiphol, nog steeds verwezen wordt in de richting! senaar voor Den Haag centrum is allang een raadsel. H( geven dat de Rijksstraatweg niet geschikt is als snelweg! doorgaand verkeer vereist het verschuiven van de verb stroom. Snelheidsbeperking en controle daarop zijn nol kelijke maatregelen maar geen afdoende oplossing. HUISSEN De situatie van de rooms-katholieke kerk in de Sovjetrepubliek Litouwen is de laatste jaren „veel beter" geworden. De meeste priesters geven katechisatie, ook aan grotere groepen kinderen. De mensen van de regering zien dit wel, maar zeggen er niets van. Vroeger werden zulke ac tiviteiten streng verboden. Dit optimistisch beeld schetst de 65-jarige professor Viktoras Boetkoes, rector van het Li touws priesterseminarie in Kaoena. Hij woont momenteel een congres bij in Huissen (Gld.). Volgens Boetkoes is het o echter met de godsdiei lectuur nog „zeer slecht steld omdat de kerk geè gen tijdschriften en geen organisaties heeft. ekath< kerk wacht volgens Boe met smart op een wijz van de godsdienstwetten Sovjetunie. In Litouwen g d, de belangstelling voor he1, d, loof. „Ook bij ons komen j D mensen in de kerk. Jong v. willen iets geestelijks vin» d< zo is de indruk van Boetl a| Over het kerkbezoek, dat gi gens hem „even goed al D Polen" is, zijn geen cijfen st kend. V I SI Vrij zonnig, niet warm DE BILT (KNMI) Vandaag mag op eerr vriendelijk weer beeld gerekend worden. Er zijn perioden met zon en als er al plaatselijk nog een buitje valt, stelt die niet veel voor. Alleen de middagtemperatuur stelt met waarden rond 9 gra den wat teleur. Het warmst wordt het in het zuiden van het land, het koudst blijft het op de Wad deneilanden, maar daar is het wel het zonnigst. De wind komt uit noordelijke richtin gen en is in het binnenland over het algemeen naar zwak. De zondag begint ook zonnig, maar in de loop van de dag driiven er van het noorden uit wolkenvelden binnen en dan komt er ook weer meer wind. In het zuiden van het land blijft het waarschijnlijk de hele zondag zonnig met mid- dagtemperaturen ruim boven de tien graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië: morgen re gen, iets meer naar het noor den overvloedig sneeuw. Maandag enkele sneeuwbuien. Middagtemperatuur rond 4 graden, zaterdag in het zuid westen tot 7 graden. Britse Eilanden: perioden met zon, vooral op maandag. Droog. Middagtemperatuur van 8 graden in Schotland tot 12 graden in het zuidwesten. Denemarken, noordwest- Duitsland: zaterdag enige re gen, vooral in Denemarken. Morgen een enkele winterse bui. Middagtemperatuur van 6 graden in Denemarken tot rond 9 graden in Duitsland. Benelux, midden-Duitsland: perioden met zon. Enkele be wolkte perioden. Overwegend droog. Middagtemperatuur 10 tot 13 graden. Noord- en midden-Frankrijk, zuid-Duitsland: verandeii d bewolking. Geen neerslag- betekenis. 11 tot 16 gradei Alpengebied: vooral aaiw-r zuidzijde plaatselijk een |y Overigens perioden met Middagtemperatuur in dtf»J- len tot 14 graden in het n den tot 18 graden in hetCp den. Zuid-Frankrijk, Spanje, Pi gal: veranderlijke bewolPIJ Vooral landinwaarts eipor berggebieden plaatselijk bnol] Middagtemperatuur vanSint graden in noordwest-Séuti tot 17 21 graden elders, bed Italië, Joegoslavische Jcusvia noordwest-Italië een erped bui, overigens vooral Am< naar het zuidoosten zofcen Middagtemperatuur vanjjrtoi graden in het noorden tdFra graden in zuid-Italië. Èch Eindhoven Den Helder Rotterdam Tef-Aviv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2