Relatie Anglicaanse kerk
met Zuidafrikaanse
regering al lang slecht
£eidóc
GEESTELIIK LEVEN/OPINIE
beroepingen
kerk
wereld
Steeds meer vrouwelijke
priesters in Zweden
brieven
van
lezers
>weer
Ceidoe Commit
VRIJDAG 8 APRIL 1988 PAGIN
Aartsbisschop Foley op bezoek in Nederland Essaywedstrijd als bijdrage aan conciliair proces
HILVERSUM De Amerikaanse aartsbisschop, mgr John
Foley, is vandaag voor een vierdaags bezoek i^ Nederland aan
gekomen. Mgr Foley is voorzitter van de pauselijke commissie
voor de communicatie en als zodanig adviseur van de paus in
media-aangelegenheden. Mgr. Foley heeft vandaag een bezoek
gebracht aan de KRO waarvoor hij een bijzondere interesse
heeft. De KRO neemt als katholieke omroep een unieke plaats
op de wereld in. Mgr. Foley had laten weten zich daarvan
graag een beeld te willen vormen. Mgr. Foley zal de komende
dagen contacten leggen met mensen van andere (katholieke)
media.
Ex-dominee
wint geding
tegen Chr.
Geref. Kerken
HILVERSUM De
Christelijke Gerefor
meerde Kerken moeten
aan de in 1984 afgezette
predikant drs. Joh. Kruis
te Rosmalen drie jaar
achterstallig salaris beta
len. Dat heeft de kanton
rechter te Den Bosch
kort geleden bepaald in
een procedure die Kruis
had aangespannen.
Kruis begon de procedure bij
de kantonrechter in Den
Bosch omdat de kerken hem
naar zijn mening niet hebben
ontslagen. Toen Kruis de
procedure al was begonnen,
deelden de kerken de rechter
mee dat de predikant wel de
gelijk was ontslagen. Ook
hebben zij de rechter, aldus
Kruis, inzage gegeven in hun
motieven. Alvorens de kan
tonrechter vonnis wees, be
paalde de rechtbank dat de
kantonrechter bevoegd was
zich in deze zaak uit te spre
ken. De Christelijke Gerefor
meerde Kerken bestreden
dit. In zijn uitspraak wees de
kantonrechter alle eisen van
de kerken af. De kerken zijn
hiertegen in hoger beroep ge
gaan. maar omdat het een
vonnis uit voorraad betreft
moeten zij het achterstallige
salaris nu al uitbetalen, groot
enige honderduizenden gul
dens.
In het vonnis heeft de kan
tonrechter. aldus Kruis, be
paald dat een synode of clas
sis (regionale kerkvergade
ring) enige zeggenschap heb
ben over de maatschappelijke
status van een predikant Al
leen een kerkeraad mag een
predikant afzetten.
Kruis heeft nog een andere
procedure tegen de christe
lijk gereformeerde kerken
aangespannen. Daarin eist hij
van de kerken dat zij bekend
maken waarom zij hem heb
ben afgezet. De rechter sprak
in april 1986 uit dat de ker
ken een onrechtmatige daad
gepleegd hebben door alleen
te publiceren dat Kruis zich
schuldig heeft gemaakt aan
persoonlijke zonden. Tegen
de vordering van de rechter
dat de kerken dit herstellen
door bekend te maken waar
om Kruis is afgezet, zijn de
kerken inmiddels in beroep
gegaan.
Nederland* Hervormde Kerk
Beroepen te Leerbroek (toez.) W.
Roos te Harskamp; te Beemster
(part-time) mevr. A. Heeringa. pas
toraal medewerkster aldaar en
kand. te Midden-Beemster die dit
beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar Montfoort (deel
gemeente de Spreng) J.H.L. Rie-
mens, kand. te Utrecht.
Christelijk* Gereformeerd* Ker
ken
Tweetal te 's-Gravenhage-Scheve-
ningen: M. van der Sluys te Ker-
kwerve en J. Veenendaal te Baren-
Beroepbaarstelling A. van Ek, Wete-
ringdijk 97. 8166 KT Ernst. tel.
05787-2153; H. van de Steege.
Adelaarslaan 277, 7331 GD Apel
doorn. tel. 055-331039; J.M. Vierge
ver. Tooroplaan 69.6717 KB Ede.
tel 08380-22819.
Bedankt voor Grand Rapids (USA)
(Free Ref. Church) P. den Butter te
Middelharnis.
Gereformeerde Kerken Vrijge-
Beroepen te Groningen-Noord W.
Triemstra te Utrecht-Centrum.
UTRECHT De Doopsgezinde Vredesgroep en het Vrijzinnig
Protestants Centrum hebben het initiatief genomen tot een es
say-wedstrijd met als thema 'Is gerechtigheid economisch haal
baar?' Studenten aan universiteiten en hogescholen wordt ge
vraagd hun ideeën over dit onderwerp op papier te zetten. De
wedstrijd is een bijdrage aan het conciliair proces voor gerech
tigheid, vrede en behoud van de schepping van de Wereldraad
vaVi Kerken. In de jury hebben onder anderen zitting dr. B.
Goudzwaard, hoogleraar economie aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam en dr. O. Jager, wetenschappelijk hoofdmedewer
ker evangelistiek aan de theologische universiteit van de Gere
formeerde Kerken in Kampen. Voor het winnende essay is een
prijs van 2500 gulden beschikbaar.
Zij die de duisternis
niet bemerken, zullen
nimmer het licht
zoeken.
KAAPSTAD Terwijl
de Zuidafrikanen hun
dagelijkse werkzaamhe
den hervatten na een
lang paasweekend,
woedt de stormachtige
ruzie tussen de (Angli
caanse) kerk en staat ge
woon weer verder. Een
oplossing lijkt voorlopig
niet in het zicht.
De strijd concentreert zich
rond Desmond Tutu, de Ang
licaanse aartsbisschop van
Kaapstad en winnaar van de
Nobelprijs voor de vrede, en
de man die Zuidafrika re
geert. Pieter Botha. De con
troverse rakelt de oude poli
tieke vijandigheden weer op
die teruggaan tot ver in de
Zuidafrikaanse geschiedenis.
De invloedrijke, maar tame
lijk traditionalistische Angli
caanse Kerk, een zelfstandige
tak van de staatskerk in En
geland, heeft het al veel va
ker aan de stok gehad met de
door de Nasionale Party ge
domineerde regering; in feite
al vanaf het moment dat deze
in 1948 aan de macht kwam.
Maar de huidige ruzie over
treft alle vorige confronta
ties.
In de vorige eeuw koesterde
de Nederlandstalige boeren
bevolking van de zwart-blan-
ke grensstreek m de oostelij
ke Kaapprovincie een grote
wrok jegens de Britse autori
teiten en hun missionarissen.
Een opstand tegen de Britten
en hun manier van leven
veroorzaakte uiteindelijk de
Grote Trek. Zo'n veertien -
duizend „Trekboeren" trok
ken en masse naar de bin
nenlanden van Zuidafrika,
vastbesloten om zich daar te
vestigen als een „vrij en on
afhankelijk volk". In feite
kwam dit erop neer dat ze
vrij waren om hun rigoureu-
President Botha
ze rassenscheidings-politiek,
gericht tegen de zwarten,
door te voeren.
ANC
Vandaag de dag is de politie
ke erfgenaam van deze Trek
boeren, de hoofdzakelijk door
Afrikaners gevormde Nasio
nale Party, verwikkeld in
een verhitte strijd met die
zelfde „Engelse Kerk", waar
door de Afrikaners jaren ge
leden zo geïrriteerd raakten.
Maar inmiddels wordt de
dienst in de Zuidafrikaanse
Anglicaanse kerk niet langer
uitgemaakt door „Oxbridge".
heel-erg-Brits, opgeleide
aartsbisschoppen Heden ten
dage is de geestelijk leider
van deze kerk een uit Soweto
afkomstige zwarte, die bo
vendien sympathiseert met
het Afrikaans Nationaal Con
gres ANC, Desmond Tutu.
Hierdoor krijgt het conflict
een extra scherpe bijsmaak
en wordt het naar de voorste
gelederen van de strijd om de
apartheid geschoven.
Zelfs vóór 1948 oefende de
Anglicaanse kerk milde kri
tiek uit op de toen nog onof
ficiële apartheid, die de rege
ring van Jan Smuts voor
stond. Toch moest de toen
malige bisschop van Bloem
fontein in 1947 bekennen dat
de kerk niet bereid was erg
ver te gaan in het bevorde
ren van een liberale politiek
voor de zwarten en hij zelf
wilde in dat stadium niet
meer afdwingen dan het
recht op plaatselijk bestuur
voor zwarten.
Nadat in april 1948 de Afri
kaners aan de macht kwa
men, werd apartheid grond
wettelijk vastgelegd; tiental
len wetten en reglementen,
gebaseerd op de rassenschei
ding, werden van kracht en
de kerkelijke missiescholen
werden min of meer door de
staat genationaliseerd. De
niet-Afrikaner kerken de
Anglicaanse kerk voorop
pikten dit niet en kwamen in
opstand. In december 1948
gaven de Anglicanen duide
lijk te verstaan dat discrimi
natie, puur en alleen op
grond van ras, „niet strookte
met de beginselen van het
christelijk geloof".
In de jaren vijftig ontstonden
diverse controverses tussen
kerk en staat, die meer dan
eens uitliepen op felle ruzies
tussen aartsbisschoppen en
de regering. Slechts enkele
uren voor zijn overlijden
waarschuwde de hoogbejaar
de aartsbisschop van Kaap
stad, Geoffrey Clayton, in
1957 de regering per brief dat
als deze van plan was haar
„kerkelijke clausule" door te
zetten, de Anglicaanse kerk
de wet zou trotseren. Volgens
deze maatregel zou het aan
zwarten verboden kunnen
worden een kerk in eeo
blank woongebied te bezoe
ken. Uiteindelijk werd de
clausule in een iets verander
de vorm goedgekeurd door
het parlement, maar in feite
is zij nooit zodanig van toe
passing geweest dat de Angli
caanse kerk haar dreigement
ten uitvoer heeft moeten
brengen.
Terwijl de Zuidafrikaanse
crisis zich ontwikkelde, van
het bloedbad in Sharpeville
in 1960, via de Soweto-op-
stand in 1976 en vervolgens
tot grootscheepse geweldda
digheden van 1984 tot 1987,
raakten talloze Anglicaanse
geestelijken met hoogstaande
principes aangaande het ras
senvraagstuk in conflict met
de regering.
De huidige controverse ont
stond nadat de regering acht
tien anti-apartheid organisa
ties monddood had ver
klaard. Deze actie werd
ronduit veroordeeld door
aartsbisschop Tutu en vele
-anderen. Er vielen harde
woorden tussen Tutu's
woordvoerders en de presi
dent, waarbij de laatste aan
voerde dat Tutu de belangen
behartigde van het ANC en
het communisme, waarop
Tutu antwoordde dat hij zijn
bevelen krijgt van God en
niemand anders. Naar aanlei
ding van Botha's opmerkin
gen overweegt de aartsbis
schop gerechtelijke stappen
te ondernemen tegen de pre
sident. Op zijn beurt zegt de
president een dergelijke daad
toe te juichen. Het zou beslist
de grootste verandering van
de eeuw betekenen voor
Zuidafrika; ten kwade wel te
verstaan.
De strategie van de regering
is er duidelijk op gericht de
vrijmoedige zwarte aartsbis
schop te isoleren. Tevens
wordt getracht de ontstemd
heid onder de conservatieve
blanken in de anglicaanse
kerk over het „politieke
priesterschap" van hun aarts
bisschop zoveel mogelijk uit
te buiten. Deze groep „ont
stemden" is bijzonder luid
ruchtig, heeft veel invloed,
met name in de zakenwereld,
en ontvangt bovendien enige
steun van de Engelstalige
pers. Desalniettemin maakt
Aartsbisschop Desmond Tutu
FOTO: ANP
ze slechts een kleine minder
heid uit van de enorme mas
sa Anglicanen, onder wie
vele zwarten.
Desmond Tutu benadrukt
keer op keer dat hij niet van
plan is zijn eis van sociale
rechtvaardigheid op te ge
ven, hoe moeilijk de regering
het hem ook zal maken.
Maar president Botha is ook
in een strijdlustige bui en
heeft de rest van de wereld
toegeworpen dat ze naar de
hel kunnen lopen met hun
bemoeienissen ten aanzien
van zijn rassenbeleid. Van
zijn kant kunnen we dus ook
geen greintje toegevendheid
verwachten.
De enige stappen die de rege
ring kan ondernemen tegen
Tutu. mits ze de windhoos
die daarmee gepaard gaat
durft te riskeren, zijn: knoei
en met zijn paspoort, hem
aanhouden op grond van een
wet die het bijvoorbeeld ver
biedt om zich uit te spreken
voor sancties (hetgeen hij ge
daan heeft), of hem beknot
ten in zijn, vrijheid om vrijuit
te spreken of zich te bewegen
in het land. Dit laatste is al
tot op zekere hoogte van toe
passing als gevolg van de
huidige noodtoestand. Tutu is
een uiterst machtige leveran
cier van buitenlandse fond
sen aan diverse anti-apart
heid instellingen. Op het mo
ment is er een parlementaire
enquête gaande waardoor
deze kanalen onderzocht
worden. Het is heel goed mo
gelijk dat een aantal van deze
buitenlandse fondsen zullen
worden afgekapt.
Het lijkt waarschijnlijk dat
het conflict tussen kerk en
staat zal voortduren zolang er
apartheid, in welke gedaante
of vorm dan ook, bestaat. En
tenzij één of andere rechtse
krankzinnige een aanslag
doet op Tutu's leven, zal de
zwarte aartsbisschop nog lan
ge tijd het brandpunt van dat
conflict vormen.
ANTHONY HEARD
Boesak: meerderheid kerkvolk achter Tutu en mij
AMSTERDAM Zelfs al wordt het de ker
kelijke anti-apartheidsleiders als aartsbis
schop Tutu en ds. Allan Boesak onmogelijk
gemaakt op te treden, dan nog gaat het ker
kelijk verzet in Zuidafrika tegen de apartheid
door. „In tegenstelling tot xvat president Bot
ha beweert, steunt de meerderheid van de ge
lovigen Tutu en mij", verklaarde Boesak gis
teren in Amsterdam op doorreis naar Gene
ve. Ondanks de steeds moeilijker wordende
situatie in zijn land heeft Boesak dan ook ze
ker niet alle hoop verloren. „Nog nooit zijn
kerkelijke leiders zo eensgezind geweest. En
al zullen niet alle gelovigen ons de hele weg
van het verzet volgen, de meerderheid staat
achter ons. Ik wil niet overmoedig of te opti
mistisch overkomen, maar ik heb me politiek
gezien nog nooit zo goed gevoeld als nu", al
dus Boesak, die is doorgereisd naar de verga
dering van de Wereldbond van Gereformeer
de en Hervormde Kerken (WARC) in Gene
ve Boesak is voorzitter van deze bond waar
bij 164 kerken met in totaal rond de 70 mil
joen gelovigen zijn aangesloten.
STOCKHOLM In Zweden
kiezen steeds meer vrouwen
voor het priesterambt. Dertig
jaar geleden brak de Zweedse
staatskerk met de traditie dat
alleen mannen priester mo
gen worden en sindsdien is
de aanwas van vrouwen zo
groot, dat sommigen denken
dat er binnenkort meer vrou
welijke dan mannelijke
priesters zullen zijn.
De Lutherse staatskerk was
nog een van de laatste bas
tions van het conservatisme
in Zweden, en het feminisme
kreeg in de kerk dan ook
geen kans. Maar nu is dat
veranderd. Krister Stendahl,
bisschop van Stockholm,
vindt het een zegen voor de
kerk dat steeds meer vrou
wen het witte priesterboord
omdoen.
Annicka Kronberg, vroeger
een actrice die in januari
werd gewijd, zegt dat de
meeste mannen in haar
groep op de theologie-oplei-
ding het belang van meer
vrouwelijke priesters inza
gen.- De vrouwen kunnen
volgens haar de taal, de vor
men en het gedrag binnen de
kerk verrijken.
In het bisdom Stockholm
worden speciale „feministi
sche diensten" gehouden en
is bijna de helft van de 481
voorgangers vrouw. In het
hele land is 20 procent van
de bijna 5.000 priesters van
het vrouwelijk geslacht.
Op de theologische faculteit
van de universiteit in Uppsa
la studeerden vorig jaar 96
priesters af, van wie er 43
vrouw waren. Is het aantal
vrouwen nu 53 procent, tien
jaar geleden was dat nog 38
procent. Voor de eerste keer
is in Zweden een vrouw
voorgedragen als bisschop
voor een van de 13 bisdom
men.
Een overheersend aantal
vrouwen heeft echter ook
nadelen, vindt Eva Brunne,
een kerkfunctionaris die zich
bezighoudt met promotie van
feministische ideeën in de
kerk. „Het zou betekenen dat
het priesterschap meer en
meer wegkrijgt van een ver
zorgend beroep en het vader
lijke beeld van een mannelij
ke priester zou verdwijnen,"
meent Brunne. Zij vindt de
helft mannen en de helft
vrouwen het beste.
De 400 jaar bestaande Lu
therse Evangelische Kerk
van Zweden is een staatskerk
en de bisschoppen worden
aangewezen door de rege
ring. De meeste mensen in
Zweden, negentig procent,
zijn lid van de kerk, ook al
bezoekt maar 10 procent van
hen regelmatig de diensten.
Brieven graag kort ,en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Titus Brandsma
In een bericht betreffende de
film over het leven van pater
Titus Brandsma stond ver
meld: „Brandsma werkte in de
oorlog samen met het Neder
landse verzet". Als aalmoeze
nier van de Nederlandse pers
kreeg pater Titus Brandsma
evenwel de opdracht van het
Nederlands Episcopaat langs
de redacties van alle katholie
ke dagbladen te gaan en hun
namens de bisschoppen met de
meeste nadruk te zeggen, dat
het een katholiek verboden
was in enigerlei vorm propa
ganda te maken voor het na-
tionaal-socialisme. Dit bracht
hem in conflict met de Duitse
bezetters, die hem afvoerden
naar het concentratiekamp
Dachau, waar hij bezweek aan
de barbaarse behandeling. In
dien dit alles pater Titus was
overkomen louter en alleen
wegens „samenwerking met
het Nederlands verzet", dan
zou de Kerk hem nooit als
„martelaar voor het geloof"
zalig verklaard hebben. Nu
echter moest zijn aanklager
Hardegen zelf erkennen: „Hij
neemt het christendom in be
scherming tegen het nationaal-
socialisme. Hij ontkent dit
niet, integendeel. Bij verhoor
en in geschrift komt hij er
vierkant voor uit. Hij is inder
daad een man van karakter
wat zijn overtuiging betreft".
In het paasnummer van „De
Brandende Lamp", een uitga
ve van onze Stichting, staat
een uitvoerig artikel over de
wijze waarop pater Titus dit
alles beleefde en de strijd
streed vanuit zijn verrijzenis
geloof. Belangstellenden kun
nen gratis en vrijblijvend een
exemplaar aanvragen bij onze
Stichting (Postbus 1870, 2280
DW Rijswijk).
J.A.A. Leechburch Auwers,
Titus Brandsma Stichting,
RIJSWIJK.
Geen krant ontvangen Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur, za
terdags tussen 14.00 en 15.00
uur. telefoonnr.071-122248 en
uw krant wordt nog dezelfde
avond nabezorgd.
Boeddhistische vredesmars
Vijf boeddhistische monnikken uit Japan zijn bezig een vre
desmars af te leggen die hen van Moskou naar New York
moet voeren. Gisteren waren zij in Sachsenhausen, Oost-
Duitsland waar zij een krans legden bij het herdenkingsmo
nument op de plaats waar vroeger het concentratiekamp
Sachsenhausen lag. Via Brussel en Londen hopen ze in New
York aan te komen.
Epilepsie; je laat je medemens
toch niet vallen...?
Campagne'
Epilepsie en
Onderwijs
Bij 50% van de patiënten
treedt de eerste epilepsie-
aanval op vóór hun 20ste
jaar. Juist op school wordt
dat duidelijk. Vele mede-
leerlingen, leerkrachten en
gezinnen krijgen elk jaar on
verwachts te maken met
epilepsie. Daarom worden in
1987 alle scholen benaderd
Steun ons werk
Amerika en Noriega
(esc
ele
De Amerikaanse regering heeft de buik meer dan volive
de sterke man in Panama, generaal Noriega. Zij is hem lÉjzt
gisteren dan vandaag kwijt, maar weet niet goed hoe hijlsti'
de kant kan worden gezet. Althans, de Verenigde Statenit
vooralsnog niet bereid de enige taal te spreken die No»oe
klaarblijkelijk verstaat: die van het geweld. jprt
maandenlang in Panama voortsleept nooit zijn voorgekotyer
Een Amerika onwelgevallige machthebber in Midden-^
rika kon rekenen op pogingen van de Amerikaanse gehe*""
dienst CIA hem aan de kant te zetten. Als dat niet IiIj^
stuurde Washington een troepenmacht om orde op zakeT
stellen.
MET de inval in Grenada, enkele jaren geleden, is dezl)^
terventie-politiek nog eenmaal in de praktijk gebracht. 4
kon het zonder veel politieke schade, omdat het miniJ*
Caribische eilandje van ondergeschikt politiek belang wa[J_'
Midden-Amerika liggen de kaarten volstrekt anders. I
blijkt onder meer uit de waarschuwingen van verscheii 1
Zuidamerikaanse landen. Ook zij zien Noriega liever |7|
daag dan morgen verdwijnen. Maar tegelijkertijd wijzer
een Amerikaans ingrijpen in Panama volstrekt van de hl
Met behoorlijk succes is de afgelopen jaren immers geki
beerd de Noordamerikaanse invloed in Latijns-Amerikl/
rug te dringen. Militair optreden van de VS in Panama!
de klok in een keer jaren terugzetten.
Zo krijgt de regering-Reagan de rekening gepresenti
voor de dubieuze politiek die zij de voorbije jaren ten aantjg
van Midden-Amerika heeft gevoerd. Uit onderzoeken L
het Congres blijkt onder meer dat Amerikaanse regeriL
functionarissen Noriega van wie bekend was dat hijfc,
trokken was bij de drugshandel jarenlang de hand 1
het hoofd hebben gehouden, omdat hij behulpzaam
de strijd tegen de Sandinisten in Nicaragua. Het is maarkdi
van de voorbeelden van de wijze waarop met name de stel
tegen de drugs werd verkwanseld voor steun aan de Nictss
guaanse Contra's. jeri
UITEINDELIJK ging Noriega ook in Amerikaanse ogecl
ver. Met economische maatregelen en het sturen van troet
naar de Amerikaanze zone rond het Panama-kanaal is f c
riega onder druk gezet. Functionarissen in Washington |t
ben een opstand van het leger bij voorbaat verwelk®
Maar de generaal laat zich niet intimideren en lijkt vasj"1'
sloten te blijven zitten waar hij zit.
|rd
Intussen is de oppositie de wanhoop nabij. Op insti{j£e
van de VS is zij stakingen en demonstraties begonnen, w| v
van verwacht werd dat die op korte termijn tot de valjlle
Noriega zouden leiden. Het is de gewone Panamees, dir^
pijs betaalt van de Amerikaanse economische boycot. Ori
de Panamese oppositie heerst groeiende ontevredenheid, j
dat de VS de gewekte beloften niet nakomen. De Am
kaanse regering zal niet kunnen ontkomen aan een spoej
definitieve keus.
Vrij koud.
DE BILT (KNMI) Koude,
uit het hoge noorden afkomsti
ge lucht, stroomt de komende
nacht en morgen over ons
land. Gelijktijdig nadert een
hogedrukgebied vanuit de
richting van Schotland. Daar
door zijn de neerslagkansen
tijdens het komende etmaal
klein. Vannacht kan de tem
peratuur tijdens opklaringen
flink dalen. Morgen kan in de
vroege ochtend het kwik vlak
bij de grond plaatselijk tot on
der nul dalen. Ook overdag
blijven de temperaturen .on
danks perioden met zon, aan
de lage kant. Meer dan een
graad of negen wordt het op
de meeste plaatsen niet. De
wind waait matig uit noorde
lijke richtingen. In de nacht
valt de wind landinwaarts
weg.
Zuid-Scandmavie: Wisselend bewolkt
en af en toe buien. Middagtempera-
tuur ongeveer 6 graden.
Denemarken Wolkenvelden en zon
dag tijdelijk regen. Middagtempera-
tuur ongeveer 11 graden.
Benelux: Wisselend bewolkt en
droog. Middagtemperatuur rond 11
graden.
Midden-en noord-Frankrijk: Perio
den met zon en droog. Middagtempe
ratuur rond 14 graden.
Duitsland: Wisselend bewolkt^
zondag in het noorden m
gen. Middagtemperatuur
den in het noorden tot 16 gradf
het zuiden.
Alpengebied: Wisselend be wolk?'
droog Middagtemperatuur
graden. Nulgraden-niveau o
2500 meter.
Spanje. Portugal: Wisselend 1
en af en toe regen. MiddagtemC
tuur van 14 graden in het noof
tot 20 graden in het zuidoosten.11
Italië. Joegoslavische kust: Wol]
velden en vrijwel droog. Middaj
peratuur rond 20 graden.
Zd Limburg regen
Aberdeen zw.bew
Barcelona h bew
15
Dublin h bew 9 4
Frankfurt regen 18 10
Genève onbew 14 8
Helsinki niet ontv
Innsbruck tw bew 17 6
Klagenfurt zw bew 10 5
Kopenhagen mist 12 -1
Locar*3"
11
10
ELKE
8 MINUTEN
MAKEN
HART-EN
EEN
SLACHTOFFER
Jaarlijks worden 40.000^°
Nederlanders getroffen^
door een hartinfarcten nogfas
eens 20.000 door een herPd
seninfarct (beroerte).
In ziekenhuizen, revrLj
lidatieeentra en op vele an-»o<
dere plaatsen wordt hardl 0
gewerkt om dit onvoorste I-P'
bare aantal van 60.00fl)0(
slachtoffers terug te drin-laa
gen.
Al dit werk is gebaseerd'
op wetenschappelijk
derzoek. Het bezuinigings-i
beleid van de overheid* I
biedt voor dat onderzoek
echter steeds minder ruim
te. Uw gift zorgt er vo<
dit levensreddende werk 7
kan doorgaan.
Geef aan de collectant,
of stort uw bijdrage op gi
ro 300 of bankrekening
70.70.70.600.
Hartelijk dank.
IAAT UW HAKT SPREKEN