'Als christus niet is opgewekt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Ceidae Sou/tant
kerk
wereld
Lichtpunt
Russisch-Orthodoxe Kerk haalt uit naar dissidenten
£cidóe Commit
Hoop gloort voor Nicaragua
ZATERDAG 2 APRIL 1988 PAGINAt gj
Beyers Naudé wil Acht Mei toespreken
UTRECHT De bekende Zuidafrikaanse anti-apartheidsacti-
vist ds. C. Beyers Naudé heeft toegezegd in Utrecht de Acht
Mei beweging op haar manifestatie in de Utrechtse Veemarkt-
hallen op 7 mei te komen toespreken. Beyers Naudé zal spre
ken over het thema gerechtigheid.
Het is overigens nog niet zeker of Beyers Naudé een van de
Zuidafrikaanse regering een uitreisvisum krijgt. Dominee Bey
ers Naudé geldt als de blanke voorman van het verzet tegen
apartheid. In 1963 richtte hij het Christelijk Instituut op toen
zijn de kerken in zijn land er niet in slaagden zich eensgezind
te keren tegen apartheid. Dat instituut stelde zich ten doel de
eenheid van christenen zichtbaar te maken door verzoening
tussen christenen van elke kleur en confessie.
Kerkelijk comité praat met Brunswijk
PARAMARIBO De werkzaamheden van het Comité Chris
telijke Kerken (CCK), dat bemiddelt in het conflict in Oost-
Suriname, zijn zo ver gevorderd dat de leiding van het comité
de komende week gaat praten met de groep-Brunswijk. Bis
schop A. Zichem, de voorzitter van het CCK, en vice-voorzitter
J. Kent vertrekken maandag voor de vredesmissie.
Zij reizen „via Frans-Guyana" en keren op 7 april terug naar
Paramaribo, zo is in overleg met de regering besloten. Zichem
zei „hoopvol" gestemd te zijn over het welslagen van de missie.
Hij zal „praten over het stopzetten van alle vijandelijke acties
als eerste en absolute voorwaarde voor het overleg, dat tot
vrede moet leiden in de gewapende strijd".
Wie niet verlangt het
eeuwige gelijkt op
een dode.
August Vermeyten
door Marinus van der Berg
„Misschien kunt u het nog
eens gebruiken", zei ze. Haar
naam ken ik niet, maar ze ver
telde het om door te geven.
„Na de geboorte van mijn eer
ste kind raakte ik in een de
pressie. ledereen zei dat ik het
me verbeeldde. Behalve mijn
man. Hij geloofde mij en bleef
in mij geloven. Nu zijn we in
verwachting van ons tweede
kind". Ik vertel u dit verhaal
met Pasen. Je kunt in je leven
op een dood punt komen.
Niets trekt je nog aan. Je ziet
geen lichtpunt voor jezelf. Alles
is donker en zwart. Soms kun
je bijna zelfs geen woorden
vinden voor die ervaring in je
zelf. Je kunt het anderen niet
duidelijk maken. Je bent bang
dat anderen je zullen afwijzen
of niet zullen verstaan. Er kan
in het leven dood zijn voor de
dood. Zoveel dood zelfs dat je
verlangt om niet meer hier te
zijn. Dat verlangen wordt nog
sterker als er niemand is die
jou gelooft. Als er niemand is
die de nacht met je uithoudt.
Op Goede Vrijdag horen we
die klacht uit de mond van Je
zus: „Kun je dan nog niet een
uur met Mij waken". We leven
in een tijd van snelle oplossin
gen. Alles moet vlug. Ook ver
driet moet snel worden ver
werkt. Het mag niet lang du
ren. Dit is het wat mensen
doodmaakt, wat hen op een
zij-spoor zet. Maar er zijn ook
mensen die zich niet op een
dood spoor laten zetten. Ze
heten al gauw lastig en kri
tisch, maar ze gaan door met
een moed die onverwoestbaar
is. Een voorbeeld daarvan is
Gertrude Lohman. Een jonge
begaafde vrouw die door een
verkeersongeval in coma raak
te. Negen weken lang. Er werd
niet veel meer van haar ver
wacht daarna. Er werd haar
gezegd dat ze maar tevreden
moest zijn met een „stapje te
rug". Maar zij deed geen stap
je terug. De Stichting Handicap
en Studie, die jongeren met
een handicap ondersteunt bij
het kunnen volgen van een
studie heeft onlangs een boek
je uitgebracht met prachtige
aquarellen en dichtvormige ge
dachten van deze vrouw waar
in zij haar ervaringen, aan de
rand van de dood, en haar op
staan tot uitdrukking brengt.
„Stervende om weer geboren
te worden", heet het boekje.
Te spreken voor allen:
mijn monddood tot zwijgen ge
doemde lotgenoten:
is mij tot een morele behoefte
geworden;
mijn pen. gedoopt in niet ver
goten tranen.
vloeit - vloeit en vloeit uit dro
ge ogen..."
Een van haar overwegingen
onder de titel: „opstanding".
Twee verhalen van vrouwen
die vertellen- wat het is om het
geloof in jezelf niet te verliezen
en dat anderen het geloof in
jou niet verliezen. Je zou het
ook verhalen van liefdevolle
solidariteit kunnen noemen.
„De overvloed van de welvaart
verloedert de liefde", hoorde ik
iemand zeggen. Ze verloedert
de liefdevolle solidariteit.
„Welk nummer hebt u?" werd
iemand gevraagd die een orga
nisatie belde. Hij was verbijs
terd: „Ze vragen je naam niet
eens meer. Je naam is niet
meer belangrijk". Ervaringen
die laten zien hoe de dood op
allerlei manieren lijkt te rege
ren en tegelijk is in de reacties
verzet te beluisteren. Verzet
tegen verloedering. Verzet te
gen vernummering. Roep om
leven. Roep om menswaardig
heid. Roep om mensen die het
geloof in elkaar niet opgeven.
Pasen is geen romantisch
feest. Pasen trekt geen volle
kerken. Pasen speelt zich aan
de rand van de samenleving af.
Wanneer ik vanavond in de
Paaswake de paaskaars bin
nendraag, een donkere kerk
in, en als het licht zich Ver
spreidt. denk ik aan al die
mensen die het geloof in zich
zelf en in elkaar niet hebben
opgegeven én aan allen die
roepen en smeken: hoor mij,
zie mij. neem mij serieus, geef
mij kans op leven, opdat ook
ik op kan staan. Pasen is voor
mij het feest van de solidaire
liefde die wint. Geen steen
heeft de Liefde die God is kun
nen tegenhouden.
Er waren in de gemeente van
Corinthe 'sommigen' die zei
den dat er geen opstanding
der doden aan het einde van
de geschiedenis zou plaats
vinden. Het was blijkbaar
maar een handjevol mensen
dat die gedachte er op na
hield. We weten niet precies
wat er achter zat. Waar
schijnlijk was het een restant
van het Griekse denken, dat
altijd al moeite had met de
materiele kant van het mens
zijn. Voor hen was het li
chaam niets anders dan de
gevangenis van de ziel.
Daarom vonden die 'sommi
gen' in Corinthe het een on
mogelijke gedachte dat er
aan het einde van de geschie
denis een lichamelijke op
standing zou plaats vinden.
Ze geloofden wel dat Jezus
was opgestaan, maar dat was
alleen maar een uitzondering
op de grote regel: Deze situa
tie in Corinthe geeft Paulus
de gelegenheid om zijn
prachtige hoofdstuk over de
opstanding te schrijven: 1
Cor. 15. Hij graaft daarin zo
diep dat we nu, na bijna
tweeduizend jaar, er nog
nooit over uitgedacht zijn.
Opvallend in dit hoofdstuk is
Paulus' vlijmscherpe logische
redeneertrant. Voortdurend
trekt hij de consequenties uit
de visie van deze mensen, om
ze te laten zien hoe dwaas
hun denken is. We willen
hem in dit artikel op de voet
volgen, omdat we geloven
dat dit alles ook voor onze
tijd nog steeds van het groot
ste belang is. Ook vandaag
zijn er nog steeds mensen die
zeggen dat ze wel in Jezus
geloven, maar zijn lichamelij
ke opstanding niet kunnen
aanvaarden. Als er geen op
standing is.
Paulus start waar die 'som
migen' in Corinthe zich be
vinden. Hij schrijft: 'Als er
geen opstanding der doden is,
dan is ook Christus niet op
gewekt' (13). Hij vindt het
onjuist om voor Christus een
uitzondering te maken. Zijn
opstanding wordt immers
verkondigd als het begin van
de grote opstanding aan het
einde van de geschiedenis.
Welnu, als die laatste nooit
zal komen, dan kun ie ook
niet volhouden dat Christus
wel is opgestaan-
Zonder inhoud
Maar dat heeft dan weer
nieuwe consequenties. Paulus
redeneert onverbiddelijk
door: 'Als Christus niet is op
gewekt, dan is onze predi
king zonder inhoud, en zon
der inhoud is ook jullie ge
loof'. Dan is er alleen maar
een lege huls. Dan is het hele
geloof niets anders dan 'ijdele
bellenblazerij' (Van Ruler).
Maar is dat wel waar? Ge
steld eens dat Jezus niet is
opgewekt, dan houden we
toch nog altijd het feit over
dat Hij in de wereld geko
men is, dat Hij zijn wonder
lijke daden gedaan heeft en
zijn opmerkelijke woorden
gesproken heeft, en dat Hij
voor ons geleden heeft en
aan het kruis voor ons ge
storven is? Paulus' antwoord
is: dat mag wel waar zijn,
maar u nebt er niets aan!
Zonder de opstanding heeft
immers de dood het laatste
woord, en dat betekent dat
Jezus' hele leven eigenlijk
één groot fiasco is. Van Ruler
zegt terecht dat de opwek
king uit de dood 'het heil in
alle heil' is. Het gaat God uit
eindelijk om de overwinning
van de dood. In de bijbel is
'dood' een zeer complex be
grip. Het is veel meer dan dat
ene laatste moment van ons
leven op aarde. De dood is ei
genlijk een donker 'rijk' dat
overal zijn schaduwen om
Russische ikoon. Christus wordt in de hemel opgenomen.
zich heen werpt: de schaduw
van honger en ziekte, van
verdriet en leed, van geweld
en onderdrukking, en noemt
u maar op. Al die dingen zijn
symptomen van dat 'rijk' van
de dood. Daarom is de dood
ook zo erg volgens de bijbel.
Hij is niet maar een 'neutrale'
overgang van de ene toe
stand in de andere. De dood
is het donkere gat, waarin we
voor eeuwig wegtuimelen in
een peilloze afgrond. Welnu,
als Jezus niet is opgewekt,
dan is die peilloze afgrond
het laatste woord. Dan kan
God blijkbaar ook niet op te
gen de dood. Jezus mag het
wel geprobeerd hebben, maar
het is in werkelijkheid een
5 root fiasco geworden. Als
ezus niet is opgestaan, is ons
leven niets anders dan een
voortdurend 'vallen' naar de
rand van die afgrond toe om
daar tenslotte eindeloos in
weg te vallen.
Fundament
Paulus gaat dit alles verder
uitwerken in een nieuwe se
rie 'alsen'. Hij gaat eerst ver
der op de prediking van de
apostelen in. 'Als Christus
niet is opgewekt, dan blijken
wij apostelen valse getuigen
van God te zijn; ja nog erger,
dan hebben wij tegen God in
getuigd'. Dat zou natuurlijk
wel heel afschuwelijk zijn.
Het hele fundament zou hier
mee onder de christelijke
kerk en het christelijk geloof
wegvallen. Die zijn immers
'gebouwd' op het getuigenis
van de apostelen. Dat hangt
weer samen met Gods me
thode van werken in deze
wereld. God doet zijn grote
daden altijd op een bepaald
moment in de geschiedenis.
Maar die grote daden moeten
wel bekend worden en daar
om stelt God telkens weer
'getuigen' aan, die het verder
moeten vertellen. In het hele
Nieuwe Testament speelt het
woord 'getuigen' daarom een
beslissende rol. Alle aposte
len beroepen er zich telkens
weer op dat ze oog- en oorge
tuigen zijn. 'Wij vertellen u
geen fabeltjes; we hebben het
zelf gezien en gehoord'. En
dat getuigenis concentreert
zich aan telkens weer in het
getuige-zijn van de opstan
ding. Als bijvoorbeeld vlak
vóór Pinksteren een nieuwe
apostel benoemd wordt, die
de plaats van Judas zal inne
men, wordt nadrukkelijk ge
steld dat hij een getuige van
de opstanding moet zijn
(Hand. 1: 22; vgl. ook 2: 32; 3:
15; 45: 32; 10: 41; 13: 31; 26:
16). Daar valt blijkbaar de
grote beslissing. Maar als
Christus niet is opgewekt,
dan is dat alles één grote leu
gen. Dan vertellen de aposte
len valse verhalen over God.
Dan is God blijkbaar heel an
ders dan de gemeente van de
apostelen gehoord heeft. Dan
is Hij in ieder geval niet ster
ker dan de dood en heeft niet
Hij maar de dood het laatste
woord. Voor Paulus is dat
een volstrekt onmogelijke ge
dachte. Vandaar dat hij zulke
FOTO: PERS UNIE
sterke woorden gebruikt: wij,
apostelen, zouden niet alleen
valse getuigen zijn, maar we
zouden zelfs getuigen tegen
God in getuigen!
Verleden
Vervolgens gaat Paulus ver
der op de consequenties voor
het geloof van de gemeente
in. Hij heeft al gezegd dat het
geloof 'zonder inhoud', d.w.z.,
leeg is. Nu voegt hij er nog
aan toe: het is ook zonder
vrucht, dat wil zeggen zonder
enig effect. Hij werkt dat uit
naar alle drie dimensies van
het menselijk bestaan. Naar
het verleden toe. 'Dan zijn
jullie nog in je zonden' (17).
Als Christus niet is opge
wekt, dan zitten we blijkbaar
voor eeuwig aan ons eigen
verleden vast. Dat is geen
kleinigheid, want ons verle
den is niet een neutraal,
maar een 'zondig' verleden.
Natuurlijk kunnen we daar
op reageren met de opmer
king: maar dat is toch niet zo
erg, want dat verleden is im
mers voorbij? Dat is inder
daad waar, maar dat wil niet
zeggen dat we het daarom
kwijt zijn. Het is ons verle
den en de schuld van dat
verleden is onze schuld, die
we altijd met ons meedragen.
Dt bedoelt Paulus als hij zegt:
'dan zijn jullie nog in je zon
den'.
Op de tweede plaats naar
onze toekomst toe. 'Dan zijn
zij die in Christus ontslapen
zijn verloren' (18). Er waren
in Corinthe'blijkbaar al men
sen uit de gemeente overle
den. Die mensen waren ge
storven in de verwachting
dat ze bij hun verheerlijkte
Heer zouden zijn. Maar dat
kan natuurlijk niet, als
Christus niet is opgewekt.
Dan is Hij zelf nog in het rijk
van de dood en zij die in
Hem geloven komen daar
ook terecht. M.a.w., ze heb
ben helemaal geen toekomst!
De enige 'toekomst' is dat
eindeloos diepe en grenzeloos
donkere gat van de eeuwige
dood!
Beklagenswaardig
Tenslotte, naar ons heden
toe. 'Dan zijn wij zelf de be
klagenswaardigste van alle
mensen' (18). We proberen
dan wel in dit leven Jezus te
volgen als de grote Leids
man, de grote Goeroe, op wie
we vertrouwen. Maar wat
voor zin heeft dat, als Hij
zich vergist heeft in zijn laat
ste en grootste verwachting?
Dan hebben we uiteindelijk
niets anders dan een handvol
prachtige idealen, die we zelf
echter niet kunnen waarma
ken, omdat de dingen ons tel
kens weer bij de handen af
breken. 'Maar Christus is op
gewekt!' Als Paulus zover ge
komen is, veegt hij ineens
met één radicale beweging
van zijn hand al die 'alsen'
van de tafel. Het is net alsof
hij zegt: Mensen, waar heb
ben we het eigenlijk over!
'Christus is immers opgewekt
als de eerste vrucht die ge
oogst werd onder de doden'
(20). De éérste vrucht, dat wil
zeggen wij die in Hem gelo
ven zullen Hem volgen in de
grote oogst die eenmaal ko
men zal. We hébben toe
komst, dank zij de opstanding
van die Ene, Jezus Christus,
onze Heer. In een van zijn
boeken of preken (ik weet
niet meer precies waar het
staat) vertelde dr. J.J.Buskes
eens van een vergadering
van de communistische partij
in een dorp in Rusland na de
grote revolutie. De ideoloog
van de partij hield een lang
betoog om aan te tonen dat
geloof in God pure nonsens
is. Na de rede van de partij-
funktionaris bleef het dood
stil in de zaal. Niemand durf
de er iets tegen in te brengen.
De stilte duurde maar voort.
Tot opeens de jonge priester
van het dorp, die ook aanwe
zig was, ging staan en simpel
weg zei: 'Maar Christus is op
gestaan'. Daarna ging hij
weer zitten. Niemand zei
meer iets, ook de partijleiders
niet. Zwijgend ging ieder
naar huis. 'Maar Christus is
opgestaan'.
Dat is het hart van het chris
telijk geloof. Dat is met name
in 'de Russisch-Orthodoxe
Kerk het hart van het geloof.
De hele liturgie speelt zich af
rondom dat centrum van de
opstanding. Daarom heeft
deze kerk het duizend jaar,
zowel onder het afschuwelij
ke bewind van de tsaren en
als dat van de communisten,
volgehouden: 'Maar Christus
is opgestaan'! Vandaag staat
de kerk in onze Westerse we
reld misschien wel onder nog
grotere druk dan de Russi
sche kerk ooit heeft gestaan:
de druk van de secularisatie,
die niet alleen van buitenaf,
maar ook van binnenuit op
ons afkomt. Zal de kerk het
onder deze druk kunnen vol
houden? Er is maar één mo
gelijkheid: als ook wij, net als
die eenvoudige dorpspriester,
ons vastklemmen aan dat
zelfde centrum van het ge
loof: De Heer is opgestaan!
PROF. DR. K. RUNIA
De auteur is hoogleraar prak
tische theologie te Kampen.
MOSKOU De leiding
van de Russisch-Ortho
doxe Kerk heeft gisteren
een scherpe aanval ge
daan op dissidenten. Zij
gebruiken methodes die
de kerk in conflict met
de staat kunnen bren
gen, zo zei metropoliet
Filaret van Kiev na af
loop van een bisschop
penvergadering in Mos
kou ter voorbereiding
van de viering van het
1000-jarig jubileum van
de Kerk. In het slotcom
muniqué van deze bij
eenkomst worden de dis
sidenten veroordeeld, zo
zei hij.
Filaret noemde met name de
priesters Gleb Jakoenin en
Nikolaj Gajnov. Sinds Jakoe
nin vorig jaar uit een werk
kamp in Siberië werd vrijge
laten, pleit hij voor verrui
ming van de godsdienstvrij
heid in de Sovjetunie.
Jakoenin en een andere dis
sident, Aleksandr Ogorodni-
kov, die ook om zijn geloof
gevangen heeft gezeten, be
schuldigen de leiding van de
Russisch-Orthodoxe Kerk
van slaafsheid ten opzichte
van een atheïstische staat, die
sinds de revolutie van 1917
duizenden kerken heeft ge
sloten. Ook verwijten ze de
kerkleiding weinig of niets te
doen ter verdediging van ge
vangen christenen en geen
druk op het Kremlin uit te
oefenen voor een spoedige
herziening van de godsdiens
twetten.
De leiding van de kerk ver
dedigt zich door te zeegen via
de weg van de stille diploma
tie te werken. „Wij weten
zelf wel wat de problemen
van de kerk zijn. Op een
voor de kerk en het vader
land positieve manier probe
ren wij die problemen op te
lossen," zo zei Filaret giste
ren.
Vorige week riepen zes dissi
dente priesters, onder wie Ja
koenin, de 78-jarige patriarch
Pimen, hoofd van de Rus
sisch-Orthodoxe Kerk, op
ontslag te nemen en plaats te
maken voor een jongere lei
der. Daarover zei metropoliet
Filaret: „De régel in onze
kerk is dat de patriarch voor
zijn leven wordt benoemd. Ik
zie geen reden hiervan af te
wijken." Hij voegde eraan toe
dat de patriarch de afgelopen
tijd aan talrijke vergaderin
gen had deelgenomen, ken
nelijk in een poging geruch
ten te ontzenuwen als zou Pi-
men, die al jaren zwak van
gezondheid is, seniel worden.
De bisschoppenvergadering
heeft een lijst van gelovigen,
alleen uit de tijd voor de re
volutie, opgesteld die in juni
heilig zullen worden ver
klaard. Metropoliet Juvenaly
van Kroetitski en Kolomna
zei dat op deze lijst geen na
men voorkwamen van men
sen die deze eeuw om politie
ke in plaats van religieuze
motieven door de afgeschei
den Orthodoxe Kerk in het
Westen heilig waren ver
klaard. Tot deze zogeneaam-
de „nieuwe martelaren" be
horen de tsarenfamilie die
door de Bolsjevieken zijn
vermoord, en gelovigen die
in de concentratiekampen
van Stalin zijn omgekomen.
beroepingen
Nsdsrfand» Hervormde Kerk
Beroepen te Rijssen (toez.) C. van
de Scheur te Nederlangbroek; te
Schiedam G. de Lang te Seroosker-
ke (Walcheren).
Aangenomen het beroep door de
Provinciale Kerkvergadering van
Gelderland tot predikanten voor
buitengewone werkzaamheden
(missionair predikanten verbonden
aan de gemeente van Zelhem)
mevr.M. Politton-Assa en L.J. Polit-
ton, beiden wonende te Zelhem.
voorheen predikanten te Tomohon
(Indonesië) naar Lemele J.G. Zomer
te Leersum (part-time); naar Kam
perland B.G. Hinderink. kand. te
Hilversum.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Emmeloord B.K. Bree-
man te Onderdendam en Bedum -
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Beroepen te Bedum H. van den
Berg te Assen-Zuid; te Enschede-
Oost H.J.J. Feenstra te Berkel en
Rodenrijs; te Vollenhove-Kadoelen
H.J. Siegers te Leek.
Aangenomen naar Hardenberg
M.Brandes te Groningen-Oost.
Christelijke Gereformeerde Ker
ken
.Sti
ah
brie
TT SCh.'
HET gaat allemaal nog met enig horten en stoten, maar mei
Nicaragua kwamen deze week hoopgevende geluiden dieL
op wijzen dat de toekomst voor het zwaar geteisterde n
denamerikaanse land er wellicht wat zonniger uit gaat zvtekc
Gisteren, op Goede Vrijdag, is een bestand van zestig dag, heb
van kracht geworden tussen het Sandinistische regerings». fen<
ger en de opstandige Contra's. Bovendien is een amnestie^ ^ti
aangenomen, die de vrijlating regelt van in totaal 3.300 m
tieke gevangenen van wie inmiddels de eerste honderd; jen
vrijheid zijn gesteld. mer
Ook in 1979, toen na jaren van burgeroorlog een eint-
kwam aan het bewind van dictator Somoza, leek Nicarag,
op weg naar een echte democratie. Maar de nieuwe maclj rp
hebbers, de Sandinisten, drongen het land al gauw n 1)
kracht in de richting van wat zij een communistische he(.
staat vinden. Die politiek riep reacties op, binnen en buit
het land. Het resultaat was een burgeroorlog, die uiteindel| A
aan ongeveer 50.000 Nicaraguanen het leven heeft gekost;- fl
een land van nog geen drie miljoen inwoners. Het akko<y
over een wapenstilstand en verdergaande onderhandeling:
een belangrijke stap op de weg naar een duurzame vrede
Het akkoord is tot stand gekomen op een moment datf j
burgeroorlog steeds ernstiger vormen dreigde aan te neme..
Twee weken geleden besloten de Verenigde Staten troep
te zenden naar Honduras, omdat Sandinistische troepen
hun jacht op Contra's Hondurees grondgebied zouden hebbfe
geschonden. De Verenigde Naties besloten waarnemers na*
het grensgebied te sturen en het Internationale Hof van Jifc j
titie in Den Haag kreeg een verzoek van Nicaragua om
zaak te onderzoeken. De kans op uitbreiding van het conflt
was groter dan ooit.
M
TEGELIJKERTIJD zijn zowel de Sandinisten als de Cor
tra's gaan twijfelen aan de steun van hun respectievelijb |ai
Dondgenoten, de Sovjetunie en de Verenigde Staten. Laq wj
zaam is het besef doorgedrongen dat geen van beide ooit z*. va
kunnen winnen, ongeacht de omvang van de buitenlandt
hulp. Het ging er niet om of, maar wanneer de strijdend De
partijen voldoende moed zouden hebben verzameld om n*.Jaa
elkaar om de tafel te gaan zitten. Het is dan ook niet zo ve- <je
wonderlijk dat na de ondertekening van het akkoord zout va
de Sandinisten als de Contra's zeiden de oorlog en de inmet, de
ging van buitenaf beu te zijn. „In dit conflict, dat aan Nicait se)
gua is opgedrongen, zijn de Nicaraguanen de enige slachtoÊ Jj"
fers; de doden, de gewonden, de verminkten, het zijn all- Pe
maal Nicaraguanen", aldus president Daniel Ortega. eri
In de eerste rondes van hun onderhandelingen hebben
Sandinisten volledige persvrijheid toegezegd, evenals een nt
tionale discussie over de omstreden militaire dienstplicht vj,
over het al dan niet scheiden van partij en leger. De Con tri ne
hebben blijkens het akkoord de wettigheid erkend van b in
Sandinistische regime dat zij juist omver wilden werpen. 2. St
gaan er blijkbaar vanuit dat zij met de Sandinisten het lan ve
kunnen democratiseren. i_,
HeT mag duidelijk zijn dat er nog voldoende te besprekf:
overblijft, als beide partijen met elkaar ten minste in gespit {Jj
blijven. Zij hebben in feite geen andere keus. Het zijn iw,
mers mede-Nicaraguanen die al jarenlang boeten voor et
politiek conflict. Duizenden hebben met hun leven moetr.
betalen. Voor anderen is de burgeroorlog de oorzaak van a
moede en regelrechte hongersnood. De economie is een puiir
hoop. Het land is vrijwel bankroet. In Nicaragua is nog lai}
geen sprake van een duurzame vrede, maar de eerste belang
rijke stappen zijn gezet op de weg die daarheen leidt.
Redelijk paasweer
DE BILT (KNMI) Vandaag
wordt het een droge en zonni
ge dag, al kan er in de loop
van de dag, van het westen
uit, wat bewolking in de hoge
re niveaus gaan binnendrij
ven. Die bewolking hangt sa
men met een lagedrukgebied
dat op de Britse Eilanden nog
al wat regen brengt. Daar het
er naar uit ziet dat dit druk-
systeem een zuidelijke koers
volgt en uiteindelijk boven
Frankrijk terecht komt, lijkt
het er op dat er voor de ko
mende dagen op redelijk weer
gerekend mag worden. De
middagtemperaturen bereiken
waarden rond de twaalf gra
den en dat is zo ongeveer nor
maal voor de eerste dagen van
april.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor morgen en maandag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: perioden met zon en
droog. Middagtemperaturen
rond 8 graden. In de nachten
lichte vorst.
Britse Eilanden: perioden met
zon. Morgen in zuidwest-Enge-
land mogelijk wat regen, ove
rigens droog. Middagtempera-
tuur rond 10 graden.
Benelux: perioden met zon en
droog. Middagtemperaturen
rond 12 graden.
Frankrijk: overwegend veel'
bewolking en van tijd tot tijd'
regen. Middagtemperaturerr
van 10 graden in het noordh
westen tot rond 16 graden aai'
de Middellandse Zee.
Noord en Midden -Duitslani^
perioden met zon. Overwef
gènd droog. Middagtemperatu-.
ren rond 12 graden.
Spanje en Portugal-, in het
noordelijke gedeelte half too
zwaar bewolkt en van tijd tol-,
tijd regen. In de zuidelijkt
helft perioden met zon er
overwegend droog. Middag*,,
temperaturen van 12 grader
in het noordwesten tot rond 21.
graden in het zuiden.
Sneeuwbericht
DEN HAAG Sneeuwbericht sa-,
mengesteld door de ANWB
menwerking met het KNMI, n
situatie van gisteren.
In de Belgische Ardennen en Duits
Eifel zijn geen wintersportmogelijk
In de overige Duitse middelgebei
ten zijn de wintersportmogelijkhedi
redelijk De gemiddelde sneeuwhoog
te in het Sauerland bedraagt 80
en in de Harz nog steeds 90 en»..
Alpengebied
Ondanks een verslechtering van
situatie in het Alpengebied, is er
steeds sprake van redelijke tot gc
wintersportmogelijkheden.
Tg
(ADVERTENTIE)
VASTENAKTIE
steunt jaarlijks
±450 kleinschalige
sociale projekten
in 70 landen.
GIRO 5850
te amersfoort.
banknr. 70.70.70.147
t.g.v. vastenaktie-nederiand
Oostenrijk Dalen Hogere piste
Vorarlberg 110 26(
Tirol 55 19S
Salzburgerland 65 24(
Karinthië 30 121
Zwitserland Berner oberland 55
eld<
Frankrijk Savoie
85
frankrijk
Haute/Savi
Weersverwachting geldig t
morgenavond
België/Duitsland i
In Harz, Sauerland en Zwarte Woud
is vandaag boven de 800 meter
sneeuw gevallen, daarbeneden in dt
vorm van regen. Nulgradennivo lig
op ca. 1.100 meter, morgen oplopend
tot boven de 1.100 meter.
Oostenrijk
Boven de 1.000 meter heeft het van -fli
daag gesneeuwd. Nulgradennivo
vandaag op ca. 1.300 meter, morgef
oplopend tot ca. 1.500 meter.
Franse/Zwitserse/Italiaanse Alpen
Vandaag heeft het boven de l.OOf
meter gesneeuwd. Het nulgradennivo'
ligt op ca. 1.300 meter.