Droom van Martin Luther King nog steeds geen werkelijkheid BUITENLAND EeidMQotvuvnt DONDERDAG 31 MAART 1988 PAGID indrukken (2) HEEMBChinezen vragen alles, maar antwoorden weinig Chinese indrukken. Onder deze noemer schrijft Marilou den Outer (volgens Chinese karakters Ou Meilu) een serie verhalen over haar ervaringen in China. Sinds enkele maanden verblijft ze in het kader van een studen ten uitwisselingsproject in Xiamen, een stad in Zuid- China, vlakbij Taiwan. Ze verricht daar wetenschappelijk onderzoek onder Chinezen die enige tijd in het buitenland ziin geweest. Vandaag de tweede aflevering van de serie. U*1 XIAMEN „Heb je al gegeten?". Dit is een vraag die in China rond de drie maaltijd-tijden vaak wordt gesteld. Het is ech ter niet gebruikelijk om bij wijze van antwoord uitvoerig op te dissen wat men zoal heeft gegeten. Chinezen gebruiken deze vraag als begroeting en deze staat in feite gelijk aan de vraag „Hallo, hoe gaat het?" („Ni hao"). De Chinezen hebben talloze manieren om elkaar gedag te zeggen. Loopt men met een boodschappentas in de hand langs een bekende dan zal deze zeer waarschijnlijk groeten met een „Ga je bood schappen doen?". Stapt men 's morgens vroeg de deur uit dan zal de begroeting van de buurvrouw waarschijnlijk luiden „Ga je naar je werk?" Het is voor buitenlanders even wennen aan deze vra gen. De eerste gedachte die opkomt is „Wat zijn die Chi nezen nieuwsgierig". Deze gedachte vervliegt al snel als blijkt dat de aldus groetende Chinezen zonder op ant woord te wachten doorlopen. Een ander gevoel krijgt men bij andere vragen die Chine zen stellen. Ze willen bij voorbeeld precies weten hoe veel je verdient, hoeveel de sinaasappels kosten die je net hebt gekocht en hoe oud je bent. In een fotohandel kan het gebeuren dat de verkoopster niet alleen met je meekijkt naar de foto's die je komt op halen, maar zelfs uitgebreid vragen stelt en commentaar levert: „Waar is deze foto ge nomen? Ik geloof dat ik die mensen op de foto wel eens heb gezien. Zijn het vrienden van je?" Het hangt van het humeur van dat moment af en van wat er op de foto's te zien is hoe je reageert op der gelijke ongebruikelijke vra gen. Voor Chinezen vallen deze vragen echter onder de categorie „gezonde nieuws gierigheid". Prikken Duidelijk is dat in het Wes ten en in China verschillen de opvattingen bestaan over de kwestie wat een gepaste en wat een ongepaste vraag is. Wat een buitenlander ze ker als ongepast en ook als irritant zal ervaren is nieuwsgierigheid die op hem is gericht omdat hij een bui tenlander is. Leest men bij voorbeeld een boek of tijd schrift dan gebeurt het dik wijls dat plotseling een Chi nees over de schouder begint mee te lezen. In een enkel geval wordt het boek zelfs uit de handen getrokken om het van naderbij te kunnen aanschouwen. Wat een buitenlander in China vaak zal overkomen tijdens het inkopen doen is dat hij of zij in een mum van tijd vele Chinese ogen in de rug voelt prikken. De aan wezigheid van deze nieuws gierige mensen wordt ver volgens vaak letterlijk ge voeld wanneer zij beginnen te duwen, omdat zij allemaal van zo dichtbij mogelijk wil len zien wat de buitenlander koopt. Ook de inhoud van de portemonnee wordt aandach tig bekeken. Dit alles is niet zo verwonderlijk. Zij zien immers niet elke dag iemand die in enkele minuten een heel Chinees maandsalaris spendeert. Op onze beurt is het onge bruikelijk en ongepast om Chinezen te vragen naar in hun ogen persoonlijke zaken, ook al ken je hen langere tijd. Chinezen onderling zul len ook veel minder dan wij persoonlijke gesprekken voe ren. Chinezen raken in ver legenheid wanneer je hen naar hun toekomstplannen vraagt. Ze zeggen bijvoor beeld dat ze scheikunde wil len studeren, maar als je hen vraagt of dit ook werkelijk is wat zij willen, proberen ze in veel gevallen het gesprek op een ander onderwerp te brengen. Toekomst Dit heeft te maken met het feit dat zij niet gewend zijn hun eigen keuzes te maken. Tot op de dag van vandaag is het het meest gebruikelijk dat anderen dit voor hen doen. Ze kunnen niet zeker kijl" zijn van een r... de scheikunde-faculteit, noen van een baan op een kantoor of bij een bedrijf dat hen wel wat lijkt. Als er ergens be hoefte is aan personeel dan wordt men gevraagd. De om geving zal vervolgens op de gene die wordt gevraagd gro te druk uitoefenen om het aangebodene aan te nemen. Persoonlijke kwesties zullen zoveel mogelijk binnen de familie worden gehouden. De familie is in Chins oudsher een belani bouwsteen van de saiii ving. De familierelatie! hecht. Men heeft veel* elkaar over. Men wordt jongsaf geleerd buitenst ders niet lastig te vallei zeker niet met probiet qjS, Hooguit wordt een g vriend in vertrouwen men. Degene die een probAfnu heeft zal allerlei raad en viezen krijgen zodat dé de vrede en de ham binnen de familie kanu keren. Toch moet men de bemoeienissen van ren niet al te dwingen^ stellen. Er wordt het eei ander toegestaan. Hoofd is dat er geen openlijk flict uitbreekt. Deze van omgang met el wordt in het Chinees een spreekwoord weerj ven: „Een oog openen, oog sluiten". MARILOU DEN OU| Op 4 april is het precies twintig jaar geleden dat in Memphis in de Amerikaanse staat Tennessee dominee Martin Luther King, de leider van de zwarte burgerrechtenbeweging, werd vermoord. Onze correspondent in de Verenigde Staten, Jo Wijnen, reisde naar de stad waar King zijn geweldloze campagne voor de gelijke rechten van de Amerikaanse zwarten begon. Op het moment dat de zwarte dominee Jesse Jackson in de voorverkiezingen voor het presidentschap zijn politieke doorbraak beleeft, blijkt in het Diepe Zuiden het ideaal van King, het vreedzaam en gelijkwaardig naast elkaar leven van zwart en blank, nog steeds geen alledaagse realiteit. TWINTIG JAAR NA MOORD OP LEIDER ZWARTE BURGERRECHTENBEWEGING: MONTGOMERY Een voorjaarsbui wast Dexter Avenue in het hart van Montgomery, de hoofd stad van Alabama, schoon. Op officiële gebouwen wappert de vlag van de Confederatie de der tien zuidelijke staten die zich in 1861 van de VS af scheidden en de slavernij in stand wilden houden. Pal tegenover het Capi- tool (parlement) van Ala bama staat een klein, roestkleurig houten kerk je. Daar werd in 1954 een jonge, welbespraakte, veelbelovende dominee beroepen: de uit Atlanta afkomstige theoloog dr. Martin Luther King. King zou een jaar later aan de wieg staan van de zwarte re volutie die de formele schei ding van de rassen, die in de zuidelijke staten nog steeds be stond, in tien jaar tijd weg vaagde. Joanna Carr, toen een activiste van 25 iaar oud en Kings rechterhand in de eerste dagen van de strijd om de bur gerrechten, is nu een wat ou dere, vriendelijk lachende vrouw. Nog steeds omhelst zij met grote hartstocht Kings be ginselen van liefde en geweld loosheid. In een zaaltje onder de naar King genoemd baptis tenkerkje vertelt zij: „Toen hij in Montgomery arriveerde, was de rassenscheiding nog volledig. Montgomery deelde dat hoogst twijfelachtige ge noegen met tal andere grote zuidelijke steden. Op het plat teland van de staten van het diepe zuiden Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Louisiana, Arkansas en North en South Carolina was de scheiding wellicht nog wreder en droeg ze een nog primitie ver karakter". Carr vertelt over een tijd, waarin het onderwijs geschei den was. In openbare gebou wen waren er aparte wachtka mers, toiletten en wasgelegen heden voor zwarten. Zij wer den niet toegelaten in restau rants, snackbars en lunc hrooms. En wat erger was: ze hadden geen zeggenschap in de samenlevingen, waarin ze vaak een meerderheid vorm den. Ze hadden geen deel aan het openbaar bestuur. Van ge lijke kansen was geen sprake. In de jaren vijftig, maar ook later nog, werden in het Zui den tal van zwarten mishan deld en zelfs gelynchd. Een blanke politiemacht brutali seerde en vernederde de bang gemaakte en doodarm gehou den zwarte bevolking. AUTOBUS Symbool van de rassenschei ding was het openbaar vervoer en vooral de autobus. Zwarten moesten achterin zitten. En naarmate er meer blanken meereisden, dienden de zwarte passagiers plaats te maken. Het mag dan ook geen wonder heten, dat de zwarte revolutie juist in de autobussen begon. Martin Luther King was toen precies een jaar in Montgome ry. Hij had eigenlijk nog geen idee hoe de verheffing van zijn soortgenoten moest I worden gerealiseerd. De jonge dominee twijfelde over de te Volgen methodes, over1 de Dominee King tijdens een van zijn vele protestmarsen. Deze foto werd genomen tijdens een demonstratie In Memphis, enkele dagen voordat hij in die stad werd vermoord. pressiemiddelen, over hoe ver de zwarten konden gaan. Op 1 december 1955 gooide Rosa Parks, een jonge vrouw uit Montgomery, de knuppel in het hoenderhok. Toen ze met een bus van haar werk op weg naar huis was, werd haar plaats opgeëist door een blan ke man. De chauffeur van de bus sommeerde Rosa Parks op te staan. Ze weigerde. Korte tijd later werd ze gearresteerd en door de politie afgevoerd. De zwarte revolutie was be gonnen. De volgende dag kwamen der tig leiders uit de zwarte ge meenschap bijeen in het zaal tje onder de baptistenkerk aan Dexter Avenue. Dominee King fungeerde als voorzitter. Er werd besloten een massaal maar geweldloos protest te ontketenen. Ter plaatse werd de busboycot in gang gezet die later wereldnieuws zou worden. Gesteund door hun leiders weigerden de zwarte inwoners van Montgomery nog langer van de stadsbussen gebruik te maken. De actie was een fi nanciële ramp voor de stad en voor de rijke middenstand in het centrum. Duizenden zwar te mensen gingen te voet naar het werk of naar school. Het gemeentebestuur deed er alles aan om de zwarten te dwingen de bus weer te nemen. Maar de revolutie had wortel ge schoten en was niet meer in te dammen. we de moed. Soms werden we volkomen van ons stuk ge bracht door de dreigementen, de arrestaties, de jacht die op ons werd gemaakt, de bijna onhoudbare pressie die op ons werd uitgeoefend. Ik weet ze ker dat de situatie hier uit de hand zou zijn gelopen als dr. King niet voortdurend de ab solute geweldloosheid had ge preekt. Blanke extremisten gooiden bommen, probeerden onze kerken in brand te ste ken, ons te intimideren. Maar ze hadden eigenlijk geen greep meer op ons' Een jaar later werd de schei ding in de bussen opgeheven en had de zwarte bevolking van Montgomery een revolutie in gang gezet die tien jaar later werd bekroond, toen de Ame rikaanse president Lyndon Johnson de wet op de burger rechten ondertekende. Martin Luther King kwam als de on betwiste leider van een herbo ren zwarte bevolking uit de strijd tevoorschijn. „Dominee King heeft mijn le ven blijvend beïnvloed", zegt Joanna Carr. „De mensen die met hem hebben gewerkt, die zijn strijd hebben meegevoch ten, kunnen zich nooit meer losmaken van wat King in hen heeft wakker gemaakt. De ge beurtenissen dwongen ds. King zijn filosofie van totale geweldloosheid te formuleren en aan de praktijk te toetsen. BURGERRECHTEN Hij twijfelde vaak aan ziin lei- Joanna Carr: „Soms vèrloren derschap. Hij was, net ais wij allemaal, soms erg bang. Hij had een jong gezin met kinde ren. Hij kwam uit een goed milieu en was een intellectueel die er niets voor voelde een complete revolutie aan te voe ren. Maar hij nam de verant woordelijkheid die hem door de gebeurtenissen werd opge drongen. En uit de vele ge sprekken die ik met hem heb gehad, weet ik dat hij begreep dat het, vroeg of laat, slecht met hem zou aflopen, dat hij zelf het slachtoffer zou worden van het geweld dat hij met alle kracht die in hem was be streed". SCHOOLSTRIJD De zwarte revolutie greep na de geslaagde busboycot, van Montgomery snel om zich heen. In Georgia werd met succes een hevige schoolstrijd uitgevochten. De gebeurtenis sen in Birmingham (Alabama), waar de zwarten ten strijde trokken tegen de scheiding in restaurants, openbare gebou wen en warenhuizen, werd tot het bittere einde toe uitge vochten, de primitieve ge welddadigheid van de blanke bevolking ten spijt. Datzelfde gebeurde in Missis sippi. Jonge zwarte advocaten zoals Thurgood Marshall nu lid van het Amerikaanse Hooggerechtshof bonden de strijd aan met rassenbepalin- gen die, zonder uitzondering, strijdig waren met de Ameri kaanse Grondwet. De reactionaire blanke bevol king van het diepe Zuiden schaarde zich achter '^ulke FOTO: AP twijfelachtige leiders als gou verneur George Wallace van Alabama en zijn beruchte col lega's Orval Faubus van Ar kansas, Jimmie Davis van Louisiana en Ross Barnett van Mississippi. De laatste belette de zwarte student James Me redith persoonlijk de toegang tot de universiteit van zijn staat en ontketende daarmee hevige gewelddadigheden, die weer verontwaardigde reacties in de hele wereld opriepen. Joanna Carr: „Eigenlijk is ons gevecht altijd gevoerd met de wet in de hand. De Ameri kaanse wetten zijn niet racis tisch. Maar wetten moeten worden uitgevoerd door men sen. En tot op de dag van van daag zijn die mensen niet van hun racisme genezen. Daarom is de zwarte bevolking er nog lang niet. De rassenscheiding mag dan formeel niet meer be staan, de mentaliteit is nog steeds verkeerd, hoewel veel blanken gelukkig aan onze kant staan. Maar er is nog steeds discriminatie in het on derwijs, bij het krijgen van werk, in de houding die men sen tegen je aannemen. We zijn economisch nog steeds achtergesteld. De werkloos heid in onze bevolkingsgroep is nog steeds groot. Als een jonge zwarte iets fout doet op school, wordt hij er meteen uitgegooid. Zo komt het dat duizenden jongeren, ook in deze stad, nog steeds zijn over geleverd aan armoede en ver veling. En zo komt het dat in onze gevangenissen veel meer zwarten dan blanken ziften. Martin Luther King. dat de criminaliteit in onze groep helaas veel groter is". REVOLUTIE In Montgomery en Memphis waar ds. King precies twin tig jaar geleden werd ver moord liggen de grootste triomfen van de zwarte revo lutie. Precies vijfentwintig jaar geleden ondernamen 250.000 zwarten hun legendarische mars op Washington. King nam plaats op de trappen van het Lincoln Monument en sprak er zijn beroemde „I had a dream"-rede uit. Het waren triomfen die overi gens werden getemperd door de opstanden die de Ameri kaanse jeugd ontketende tegen de gevestigde orde, door de op mars van de zwarte strijdgroe pen die van een geweldloze re volutie niets wilden weten, door de snel escalerende oor log in Vietnam en door het po litieke geweld dat Amerika teisterde. Enkele maanden na de mars op Washington werd president John F. Kennedy de man die King en zijn me destanders op het Witte Huis had ontvangen in Dallas doodgeschoten. „Ik weet niet of Kings filosofie nu nog de aantrekkingskracht heeft die ze toen op ons uitoe fende", zegt dominee Murray Branch, die de naar King ge noemde baptistenkerk in Montgomery leidt. „De tijden zijn veranderd. We moeten ons nu achter een man als Jes se Jackson scharen die met an dere middelen vecht. Ik put troost uit het feit dat Jackson zij-aan-zij met King heeft ge vochten. Jackson was er bij toen King in Memphis werd doodgeschoten. Jackson weet dus waar hij zich sterk voor maakt en daarom verdient hij de sympatie van niet alleen de gekleurde bevolking van Amerika, maar ook van de blanken". Op de koepel van het Capitool van Montgomery wappert nog steeds de vlag van de Confede ratie. „Het is een symbool dat wij eigenlijk verafschuwen", zegt Joanne Carr. Ze vertelt hoe afgelopen februari de zwarte afgevaardigde Thomas Reed demonstratief op de koe pel klom om de vlag te verwij deren. „Reed kreeg allerlei dreigementen. En toen hij zijn actie uitvoerde, stonden hier beneden, vlak voor dit naar dominee King genoemd kerk je, allerlei blanke heren met de vlag van de Confederatie te zwaaien. Nee, het is nog niet voorbij. Er is nog steeds een mentaliteit die niet deugt", stelt Joanne Carr teleurgesteld vast. Maxine Smith, een andere naaste medewerkster van ds. King, zegt met angst en beven de toekomst tegemoet te ^ien. „Als er in dit land een eëbno- FOTO: SP mische recessie komt, wordt de zwarte bevolking daarvan het eerste slachtoffer. De vraag is dan of wij, de gema tigde leiders die in de geest van ds. King werken, de za ken nog in de hand kunnen houden. Nu al zijn de jongeren niet meer geïnteresseerd in onze verhalen over geweld loosheid en liefde voor de me demens. Ze hebben de strijd van de jaren zestig niet meege maakt. Ze hebben de ernorme aantrekkingskracht van ds. King niet gevoeld. Hier in het getto van Memphis is het alle maal veel grimmiger gewor den. Toentertijd speelde het vraagstuk van de drugs en de daarmee gepaard gaande cri minaliteit nog geen rol. Dat is nu wel het geval. Soms heb ik het gevoel dat de samenleving op het punt staat volkomen uit elkaar te vallen". Ze voegt er veelbetekenend aan toe: „De discriminatie die op dit ogenblik plaatsvindt is veel gevaarlijker dan die wel ke bestond toen Martin Luther King nog leefde. Toen kon je zien waar en hoe werd gedis crimineerd. Nu is er sprake van een onzichtbare discrimi natie. Die verdooft de mensen, maakt hen apathisch en onbe reikbaar voor de roep van hun leiders. De oorzaak van dit al les is niet direct economisch of financieel. Het is de mentali teit van de bestuurders en de politici, maar ook van de ge wone blanke burgers in de straat die de oorzaak is van de problemen waarmee we nu worstelen". Het pessimisme van Joanna Carr en Maxine Smith wordt niet door iedere zwarte leider in het Oude Zuiden gedeeld. Mike Espy, het jonge zwarte Congreslid uit Mississippi, zegt: „Er is in vijfentwintig jaar tijd eigenlijk een wonder gebeurd, vooral als je de om standigheden in aanmerking neemt die toen heersten. Ik ben de laatste die zal zeggen dat alles nu voor elkaar is en dat er geen problemen meer zijn. Maar laat ik mijn eigen positie even schetsen: ik ben twee jaar geleden in het Huis van Afgevaardigden gekozen. Ik kreeg vijfendertig procent van de blanke stemmen in mijn district. Er zijn in Missis sippi nu meer dan vijfhonderd gekozen zwarte functionaris sen werkzaam op elk niveau, van de rechtbank tot de hoog ste politieke organen". Espy voorziet dan ook geen nieuwe revolutie van de zwar te bevolking. Hij zegt: „Na tuurlijk is er veel ellende in de getto's. Maar de zwarten zul len niettemin hun positie ge leidelijk verbeteren. Er komen §een nieuwe opstanden en uit- arstingen meer. Ik ben in dat opzicht een optimist". JO WIJNEN Publiek vergaapt zich aan diamant van eerste water KIMBERLEY perfecte, ruwe 599 kl raats diamant die I Zuidafrikaanse nij bouwbedrijf De Bet opdolf, is afgelop dinsdag voor het ee in het openbaar j toond. Het is op Cullinan na de gr<x ste diamant ter reld. De feestelijke gebei tenis vond plaats in toren waar De Be de diamanten sortd vlakbij het beroert „Grote Gat", de mense kunstmati krater. Dit gat is enige wat nog is <r gebleven van de spronkelijke Kiml ley mijn, die 1871 en 1914 in ti 14,5 miljoen k; (een karaat komt geveer overeen een vijfde gram) diamanten produce de. Vanachter een omheini Eer mochten journalisten fotografen de diamant I D/ wonderen. De ruwe ed steen rustte op een blaui doek en werd geflankee door twee potige bev kers, die de opdracht te- den, zo liet een medew y* ker van De Beers fijn! weten, „de armen tety WI ken van iedereen diei^j. waagt een vinger uit steken naar de diamant ie~ Door de ogen van een 1( WÜ ziet de diamant er niet me bar indrukwekkend i ker gewoon een melkach jj0l witte bonk kristal, die h en daar een beetje dót f. zichtig is. Maar desküfl i»nJ gen zien hierin een volwaar men zuivere en perfect) slepen edelsteen, die v Vee moedelijk ruim drieht uit derd karaat zal wegen geer 45 miljoen gulden zal i met brengen. and< Deze „Centenary D mond", zo genoemd omi zom de steen voor het ee Wie werd gepresenteerd tijde s|u-, het banket ter ere vanl ajs honderdjarig bestaan y De Beers, wordt bescb 21,^' ven als een steen van „hoogste kleur". In (e jyja betekent dit kleurloos. vroegere vaktermen wt Ue een dergelijke diaro in.c „van het eerste water" jpell« noemd, omdat de steen het dergedompeld in heli staa water onzichtbaar word aa „Het is geen gemakkeli Ul1 steen om te bewerken.ln 3 bestuderen een aantal schillende mogelijk hed K maar in dit stadium .kt! jC nen we alleen zeggen'JU de diamant zich het be lijkt te lenen voor hartvorm", vertelt"^ Beers woordvoerder I ville Huxham. „We hebben besloten edelsteen in z'n geheél bewerken. En dat is taif lijk uniek voor een mant van deze afmeti! Z laat Huxham wetend I wereldberoemde 530- ifl raats Cullinan I bij vc( I beëld, die in de Brits* |f ninklijke scepter schitti is eigenlijk slechts stukje van een giganti <i brok van 3.106 karaat* 6 in 105 afzonderlijke d *- manten werd gekloofd 27) Het bewerken van halv< Centenary Diamond geer vermoedelijk een i *e|f gaan duren. moè MICHAEL HORNSi Schj (c) The Times, Lom jat Ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 8