1 Uitstekende CD's voor slechts 25.- NDT opent Holland Festival J RAPPEL :nomen Herman Brood krijgt de BV Pop Prijs '87 OPLEVING IN BIOSCOOPBEZOEK VROOMS DREESM ANN Jan Blaaser was komediant pur sang Sobere Mattheuspassie met Ex Anim Hemelvaartpop breekt met traditie EaidMQowuvnt WOENSDAG 30 MAART lb38 PAGljjS .«sterdamse politie heeft twee man- behouden die mogelijk meerdere valse -.nloop hebben gebracht. Een vervalsing van .ij van Karei Appel en tien, mogelijk valse, zeef- -.1 van dezelfde kunstenaar werden bij de arrestatie -.1 het tweetal in beslag genomen. De bezitters van de kunstwerken" werden vrijdag al gearresteerd, aldus de poli tie. maar de aanhouding werd pas gisteren bekend gemaakt. De zaak kwam donderdag aan het rollen nadat een Amster damse beeldhouwer aangifte deed van de koop van een valse ..Appel". Hij kocht het schilderij „Deux Enfants" via een ruil van eigen kunstwerken met een verkoopwaarde van 17.000 gulden van de twee Utrechtenaren. Volgens de politie is het tweetal meerdere malen met de politie in aanraking geweest in verband met oplichting, fraude en overvallen. Waar en door wie het valse Appel-schilderij en de zeefdrukken ge maakt zijn, is nog niet duidelijk. De politie sluit niet uit dat er nog meer valse kunst door het tweetal is verspreid. Zware operatie Paul Steenbergen DEN HAAG De 81-jarige acteur Paul Steenbergen, op richter van de Haagse Come- die, is na een ingrijpende operatie in het Haagse Rode Kruisziekenhuis een onder been afgezet. De acteur lijdt aan vaatver- nauwing en ondervond al ia- ren moeilijkheden bij het lo pen. In 1974 onderging hij in dit ziekenhuis een vaatope- ratie aan de benen. Hoewel het daarna beter leek te gaan, was een nieuwe opera tie onvermijdelijk en bleek de afzetting noodzakelijk. Henk Overduin voorzitter HKK DEN HAAG Henk Over- duin, 46, adjunct-directeur van het Haags Gemeentemuseum, wordt voorzitter van de Haagse Kunstkring. Het bestuur van de HKK zal Overduin op de le denvergadering in mei voor deze functie voordragen. Over duin, die ook voorzitter is van de Nederlandse Museum Vere niging, ambieert de nieuwe functie vanwege de unieke veelzijdigheid van de Haagse Kunstkring waarin zijn gebun deld vormgeving, muziek, the ater, beeldende kunst, fotogra fie, literatuur en film. De. HKK bestaat binnenkort 100 jaar en telt thans achthonderd leden. AMSTERDAM Herman Brood and His Wild Romance heeft gisteravond uit handen van staatssecretaris Yvonne van Rooy van economi sche zaken de BV Pop Prijs 1987 gekregen. Dit gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Escape-theater in Amsterdam. Na de uitrei king speelde Brood een rock and rollmedley waaraan ook de staatssecretaris meedeed. Er waren drie genomineerden. Behalve Brood wa ren dat The Nits en The Magnificent Seven van Jan de Hont. De prijs, een bedrag van 5.000 gul den en een plastiek van beeldhouwer Theo Mackaai, wordt jaarlijks toegekend aan een Ne derlandse artiest(e) of groep die zich in het voorafgaande jaar op bijzondere wijze verdien stelijk neeft gemaakt voor de Nederlandse pop muziek. Eerder werd de prijs uitgereikt aan Mathilde Santing en Claw Boys Claw. AMSTERDAM De Nederlandse bioscopen tel den vorig jaar ruim 15,4 miljoen bezoekers. Dat is 600.000 meer dan in 1986. Deze cijfers beteke nen voor het eerst sinds jaren een „bescheiden opleving", want het ging de afgelopen tien jaar in de bioscoopbranche uitsluitend bergafwaarts. Tien jaar geleden waren er nog twee keer zoveel bioscoopbezoekers. De Nederlandse bond van bioscoop- en filmondernemingen is „gematigd optimistisch, al maakt één zwaluw nog geen zo mer". Er is immers nog altijd „de verslindende kracht van video en de expansie van het aantal te ontvangen televisie-kanalen". Waaraan de stijging precies te danken is is niet bekend. Wel bleek de Nederlandse film Flodder een grote publiekstrekker. Deze film werd het best be zocht. Nederlandse films trokken vorig jaar ove rigens meer bezoek dan ooit. AMSTERDAM/DEN HAAG Het program ma van het Holland Fes tival 1988 is kleiner dan ooit, maar bevat relatief meer grote produkties. „Toch", aldus directeur Ad 's-Gravesande, „kun nen we niet programme ren wat we zouden wil len. In de wereld van de internationale podium kunsten ontwikkelt zich meer dat de moeite waard is en waarvan de kunstliefhebber zeker kennis van wil nemen. Maar het kan niet. Oor zaak: geldgebrek. Sponso ring is mooi, maar levert slechts aanvullende fi nancieringsmogelijkhe den. Amsterdam en Rijs wijk (wvc) blijven al ja ren tamelijk in gebreke." Toch biedt het HF-program- ma weer veel moois en nieu we activiteiten. Bovendien komt het festival, gedeeltelijk zelfs exclusief, na vijf jaar te rug in Den Haag, dankzij de twee grote en inmiddels luid keels bejubelde zalen, het Danstheater aan het Spui en de Dr. Anton Philipszaal 's Gravesande: „Het ligt dan ook voor de hand om met een wereldpremière van Jiri Ky- lian en het Nederlands Dans Theater het 41e festival op 1 Sni in Den Haag te openen", ie wereldpremière betreft „Kaguyahime" (het land van de rijzende zon) een verhaal dat is gebaseerd op een be kend Japans sprookje, op mu ziek van Maki Ishii, gespeeld door het Nederlandse Circle Ensemble, aangevuld met mu sici van het Japanse Ködö En semble. Er worden in Den Haag ne gen produkties opgevoerd in 21 voorstellingen (23 procent van het totaal aantal voorstel lingen). „De deelname van Den Haag is geen incidentele gebeurtenis maar zal in de ko mende jaren worden her haald, aldus 's-Gravesande" Off Holland In Amsterdam wordt dit jaar voor het eerst een nieuwe ac tiviteit ontwikkeld: Off Hol land op het Leidse Plein. Ie dere avond in juni worden vanaf 23.00 uur in zalen op en rond dit plein korte, kleine voorstellingen en concerten gegeven door vaak jonge en soms onbekende, maar steeds talentvolle individuele kunstenaars uit binnen- en buitenland. Off Holland biedt de gelegenheid na een HF- voorstelling - met of zonder glas in de hand - kleinschali ge, gedurfde produkties bij te wonen. Café Americain func tioneert daarbij als centrale plaats. De programmering wordt zo actueel mogelijk ge houden en dus pas laat be kendgemaakt. De grote produkties zijn on dergebracht in blokken: ope ra, concerten, dans en theater. De Nederlandse Opera biedt alleen in Amsterdam „Nixon in China" van John Adams met het Holland Festival Or kest onder leiding van Edo de Waart en in de regie van Pe ter Sellars. In co-produktie met de VAR A-radio wordt in Amsterdam een concertant uitgevoerde opera uitgevoerd: „röreste" van Darius Mil- haud en, eveneens alleen in Amsterdam van KarlHeinz Stockhausen „Montag aus Licht", geleid door de compo nist. „Montag" is derde avondvullende compositie in de cyclus „Licht", een pro- duktie van ongekende pro porties - vërgelijking is slechts mogelijk met Wagners „Ring" - die na zijn voltooi ing rond het jaar 2003, onge veer 30 uur muziek zal om vatten. Concertserie Aan de concertserie werken mee het Schönberg Ensemble (Amsterdam en Den Haag), Concertgebouworkest (Am sterdam), Radio Kamerorkest (Amsterdam), Koor en Baro- korkest van de Nederlandse Bachvereniging (Amsterdam), Orkest van de XVIIIe eeuw (Amsterdam en Den Haag), English Baroque Soloists Monteverdi Choir (alleen in Den Haag), Asko-ensemble (Amsterdam), Schönberg Kwartet (Amsterdam en Den Haag) en de solisten Barbara Hendsricks sopraan, begeleid door de pianist Andrés Schiff Directeur Ad 's Gravesande (midden) van het Holland Festival tijdens de toelichting op het programma, dat het gebeuren voor het eerst sinds vijf jaar weer naar Den Haag voert. FOTO: DIJKSTRA (Amsterdam), Het dans-blok speelt zich, be halve de uitvoeringen van het NDT na in Den Haag na, ge heel in Amsterdam af. Het programma vermeldt Michael Clark and Company, Lalala Human Steps, Stephen Petro- nio Company, Sydney Dance Company, Nederlands Dans Theater, Ballett Frankfur.t en Het Nationale Ballet. Theater brengen Teatro Comunale Gubbio (Den Haag, La Serva Amorosa van Carlo Goldoni), het Wiener Burgtheater (Am sterdam, Mein Kampf) en Ka- tona József Szinhóz (De drie zusters van Anton Tsjechov in Den Haag). Een enorm assortiment populaire en klassieke CD's The John Denver Collec tion 16 hits zoals: Annie's song, Rsrhaps love (met R Domingo), Calypso, Thank God I'm a country- The Carpenters collection 20 hits w.o. Yesterday once more, Ticket to ride. Close to you enz. The Dance Chart - 16 Dance-hits van o.a. Mel 8 Kim, Five Star, Princess. Wham, Whistle. Timex Social Club. j. Wilson enz. Always and forever 16 k>ve songs van o.a. J.Jackson, G. Benson. A. Moyet, C. Rea, K. Bush. T Turner enz. Tracks of my tears 16 tijd loze wereldhits zoals: Jealous guy (Roxy Music), All cried out (A. Moyet), Desperado (The Eagles). Solid Soul 20 soul hits van o.a. B. Paul, R. Palmer, Gladys Knight 8 the Pips, S. Cooke, J. Brown enz. The sixties Party Megs album! 50 nonstop origi nele hits van o.a. Small Faces. C. Richard, Hollies. Foundations, Kinks enz. The best of Deep Purple o.a. Child in time, Fireball, Woman from Tokyo enz. Dance Mix 1987 - 40 NON-STOP Mega-Mix hits o.a. B. Monkeys, Mel 8 Kim, W. Houston, B. Ocean, S. Fox, Timex Social Club enz. The sixties partymix 32 superhits nonstop uit de 60er jaren van o.a. Small Faces. Fortunes, D. Berry, Moody Blues enz. The Love CD 16 classic love songs van o.a. B. Ocean. E.John, S. Ballet, C. Rea, Boris Gardiner enz. (Vervolg van de voorpag.) LELYSTAD Jan Blaaser maakte er nooit een geheim van, dat hij het toneelvak een zwaar beroep vond, maar dat het toneel wel de liefste plaats was waar hij vertoefde. Toen hij later ook rollen vervulde in tv-spelen liet hij weten, dat dit alleen met enig succes te doen is als je je stipt houdt aan de aanwijzingen van de regisseur. Als geboren tonelist met de improvisatie als sterkste eigen schap had hij het daar wat moeilijk mee. Blaaser vergeleek een tv-re- gi^seur eens met een voetbal trainer, die zijn spelers met een bepaald concept het veld instuurt. In de tv-serie „Hol lands glorie" van'Walter van der Kamp speelde hij een ruwe zeebonk. Wekenlange opnamen in de winterkou na bij Ierland waren hem ge hoord zijn verhalen niet in zijn koude kleren gaan zitten. Van voetballen wist hij ook iets af. Hij speelde zijn halve leven in het Amsterdamse Blauw Wit en toen hij zijn shirt aan de kapstok hing, werd hij jeugdleider. De jonge tjes adoreerden hem als ko miek. Bij hem heerste er altijd een gezellige stemming. In wezen had Blaaser iets over zich van de volksvermaker. Waar hij verscheen had hij de lachers op zijn hand. Altijd had hij verhalen klaar en trof hij grage luisteraars. Van die eigenschap maakte hij de laat ste tien jaar zijn „levenswerk" door optredens onder titels als „Blaaser bakt ze weer bruin". Erg diep gingen zijn komische overwegingen daarin niet, maar uit zijn verhalen kwa men wel altijd levende men sen te voorschijn. Die rezen als het ware uit zijn anekdotes omhoog. Zijn grootste succes in deze cyclus boekte hij een aan tal jaren geleden, toen hij als de droom van elke artiest het Amsterdamse Carré helemaal voor zichzelf alleen had. Hem trof toen ook een zware slag. Het eerste optreden moest uit gesteld worden, omdat hij tij dens de repetities van hèt to neel viel en een gecompliceer de beenbreuk opliep. Jan Blaaser had er problemen mee als men hem het etiket van komiek opplakte. Hij zei: „Ik amuseer de mensen niet alleen, ik reik ze tevens iets aan. Ik zet hun hersens aan het werk. Het liefst had ik clown geworden. Mijn grote voorbeeld was de Parijzenaar Charles Rivel, die in zijn vak als filosoof werd gewaar deerd". Zelf noemde hij eens als zijn meest gedenkwaardige optre den in zijn hele carrière het regisseren van een gelegen heidsgezelschap van geestelijk gehandicapten. De warmte en het meeleven, die hij van hen ondervond, bleven hem zijn leven lang bij. Jan Blaaser is nooit tot de to- neélgroten van dit land gere kend. Dat hoefde ook niet, al was hij gevoelig voor elke er kenning van zijn vak en zijn rollen. Het ging er voor hem om, dat hij zich op het toneel thuis voelde. Hij kon er niet buiten, voelde zich uit roeping een komediant pur sang. TON OLIEMULLER Jan Blaaser in zijn rol als Opa Kalkman, de vader van Mien Dob belsteen en haar zus Annie in „Zeg 'ns Aaa". FOTO: ANP P( Voor een uitgetf agenda, ook voor dLf mende dagen, raad men „UIT", de grati kelijkse bijlage van krant. bioscopen W N< ALPHEN AAN DEN RIJN 0 ar ROCINEMA I (Van Boelfotse straat 6, tel. 01720-2080<iar d •terdamned (12); 18.45,L,de wo. ook 13.45. EUROCa II: Last emperor (al); T Troetelbeertjes in wondf (al); wo. 14.00. EUROM III: Dirty dancing (al); 1 21.00. wo. ook 13.30. il 7w 16.00. EUROCINEMA Attraction (12); 18.30, 21,3» ook 13.30 I mil LEIDEN LUXOR (Statig 19. tel. 071-121239): DirM cing (al); 19.00.21.15. wo LIDO en STUDIO (Ste« 39. tel. 124130): Cry Fri (al); Laat emperor (12); Barfly (12); 19.00, 21.15. f ook 14.30. Amsterdamni Fatal attraction (12); 19.00. 21.15. Reddert j«( wo. 14.30. TRIANON (Bred 31, tel. 123875): Radio dil 14.30. 19.00. 21.15. (Haarlemmerstraat 52, teil 125414); Little Americt (16); 14.30, 19.00. 21.15. I NOORDWIJK LIDO THEll (Pr Bernhardstraat 56J 01719-12800): Bigfoot (alt 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEAlL (Badstraat 30. tel. 01718-7pe( Jaws, the revenge (12Mac 14.45, 19.00. ma. di. 190of„ cipal (12); 21.15. CITY frd TER II: Pick-up artist (al); ifen wo. 19.00, 21.15. Troel tjes (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREEJgllJ (tel. 01717-4354): Childn p lesser God (al); ma. 20.30. Hector (al); wo. ma. dl. wo 20.15. KINDERVOORSTELLING Pinkeltje; wo. 14.15. beertjes 3; wo. 14.00. ia. t/m wo. 20.00. (hui de ijkt KINDERVOORSTELLING E.T. (al); wo. 14.00. ZOETERMEER PROME 1,2,3 (Promenade 7, tel. 511313): Amsterdamned ma. di. 20.00. Fatal atlr (16); ma. di. 20.00. Dirty dancing (al); n wo. 14.00, 20.00. De reddkpol (al); wo. 14.00. £jf, ileti DEN HAAG* ASTA 1 (S&mar tel. 463500): Empire of Hihou (al); 14.00. 20.15 AS Moonstruck (al); 14.00, 21.30. ASTA 3: Wall (al); 14.00, 18.45, 21.30. een Ion, tel. 471656): Fatal tion (12); 14.00. 18.45, BABYLON 2: Nuts (al) 19.00, 21.30. wo. 19.00, BABYLON 3: Can't b lovel (al); 14.00. 19.00, CINEAC 1 (Buitenbol 630637): Amsterdamnsi 14.00, 18.45, 21.30. C 2 Dirty dancing (al); 18.45, 21.30. CINEACS zon women on the moe 14.00, 18.45, 21.30. M POLE 1 (Carnegielaar 456756): Cry treedon 14.00, 20.15. METROPpe The last emperoRal); 20,30. METROPOLE peet (12); 14.00, 18.45, METROPOLE 4: Jean rette (al); 14.00, 18.45, METROPOLE 5: Barfl 18.45, 21.30. ma. di. ook ODEON 1 (Herengr; tel. 462400): Dirty dancii 13.45, 18.45, 21.30. 2: A nightmare on E (16); 13.45, 18.45. 21.30. ON 3: Amsterdamned 13.45, 18.45, 21.30. The last emperor (al); 20.00. STUDIO 1 (f straat 12b, tel. 656402): space Odyssey (12); 20. ook 14.00. STUDIO ciornie (16); 19.00, STUDIO 3: Wish you here (16); 19.00, HAAGS FILMHUIS (Dei 56. tel. 459900): Zaal dead; 19.30. 21.45. Zaal my and Rosie get laid: September; 21.45. Zaal 3. 21.45. The seven year His girl fridy; di. My n trey; wo. KINDERVOORSTELLING! BABYLON 2: Benji; wo. METROPOLE 5: De tjes; wo. 14.00. STUDIO I. ter Pan; wo. 14.30.* STlf Oe troetelbeerties 3; wo. Stadsgehoorzaal (Laldan): Christe lijke Oratorium Vareniging Ei Ani mo, jonganskoor Ei Animo an „Wassenaar", Randstedelijk Bege leidingsorkest: Matthiuspassion van J.S. Bach mat medewerking ven Le nte van der Heuvel (sopraan), Rita Dams (alt), Chria van Woarkom (te nor), Alex Vermeulen (tenor), Cor Niesten (bas), Joep Bröcheler (bes), Wim vsn der Reijden (orgel). Jaap Sytama (viola da gamba) an Aart Bergwarff (continuo), bat ge heel onder leiding van Wim de Ru. Gehoord dinsdag 29 maart. De vertolking van Bachs Pas siemuziek gisteren in de goed bezette Stadsgehoorzaal ken merkte zich door soberheid. De dirigent had het zich dui delijk tot taak gesteld om Bachs muziek op een heldere, alle overdaad schuwende ma nier tot leven te brengen. Dit uitgangspunt bleek echter niet altijd even heilzaam uit te pakken. Zo klonk het ope ningskoor mat. Wel werden terecht de zo vaak gehoorde dramatisch bedoelde uithalen zorgvuldig vermeden, maar de nuchtere aanpak van dirigent Wim de Ru en het ook in an dere gedeelten wat laag geno men tempo, veroorzaalcte bij koor en orkest een voorzichti ge houding. De klank was niet open. Or kest en koor sloten soms rit misch slecht op elkaar aan, waardoor een wat vermoeide, stroeve indruk ontstond. Een en ander werd versterkt door strijkers die hun instrumenten niet helemaal zuiver op elkaar hadden afgestemd, terwijl vrij wel alle slotnoten, zowel door het koor als door het orkest te vroeg losgelaten werden en daardoor net onzuiver klon ken, hetgeen soms weieens ir ritant was. Op enkele uitzonderingen na - de vioolsolo's uit de aria „Er- barme dich" en „Gebt mir meinen Jesum wieder" die on aangenaam vals waren - kwa men de prestaties van koor en orkest gaandeweg evenwel op een behoorlijk, meer dan ge middeld peil. De genoemde schoonheids foutjes moeten niet de indruk wekken dat er maar wat werd aangemodderd. Integendeel, er werd flink gemusiceerd. Voor al na de pauze leken zangers en instrumentalisten hun zelf vertrouwen weer geheel her vonden te hebben. Er werd al lengs geconcentreerder en ge durfder gemuciseerd. Alleen vraagt men zich af waarom de viola da gamba in de pauze niet wat zorgvuldiger gestemd had kunnen worden. Chris van Woerkom die de partij voor de evangelist op zich had genomen, wist in zijn omvangrijke partij van begin tot eind in zijn beeldende voordracht telkens een grote spanning op te bouwen, zonder ooit in routinematig zingen te vervallen. Tenor Alex Ver meulen klonk voor de pauze wat hees, maar herstelde zich volkomen in de doorleefd ge zongen aria „Geduld, geduld" De bas Joep Bröcheler onder scheidde zich voortreffelijk in de aria „Mache dich, mein Herze, rein", terwijl de Chris tuspartij door de bas Cor Nies- sen de nodige dramatiek werd verleend. Lenie Van de Heuvel zong haar partijen mooi en af gerond, echter zond aria's die diepte aan mee te geven waarme terst buigzame stem i mnuzikaliteit van de Dams het publiek ont Enkele schoonhei! daargelaten, moet va worden dat de grote ningen van alle mede „X' den beloond zijn met cesvolle, beheerste ui van een van Bachs meesterwerken. TOM str: tel IN rgn LOCHEM Er komt dit jaar geen Hemelvaartpopfestival in Nijmegen. Organisator Joost Carlier laat deze editie niet doorgaan omdat Paul Simon heeft laten weten, niet op het festijn te verschijnen. Hoewel organisatiebureau Mojo al rond was met Robbie Robertson, The Bangles, Su zanne Vega en Ry Cooder, denkt Carlier met deze arties ten het succes van vorig jaar (45.000 mensen) niet te kun nen overtreffen. Carlifc programma is daar i genoeg voor. Ik heb^ wat mensen gesprokelj niet doorgaan van f vaartpop een trieste i den. Zelf vind ik rampzalig. Ik pas ed zwak festival te orgi waarop achteraf een h tiek komt in de geest melvaartpop is ook niP'5: wat hpt was Dan warli^ 1 wat het was. Dan wacl ver en jaar en kom rug" hae

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 4